مقالات پژوهشی
احمد رضا رئیسی؛ سکینه سقائیان نژاد اصفهانی؛ سعید کریمی؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ اصغر احتشامی
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: مدیران و ارایه کنندگان خدمات سلامت جهت افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید شناخت کافی از نظام اطلاعات سلامت داشته باشند؛ چرا که پایه و اساس سیاستگذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی، آمار و اطلاعات دقیق، صحیح، بهنگام و معتبر و تفسیر درست این اطلاعات میباشد. پژوهشگر در این پژوهش، سطح تکامل ...
بیشتر
مقدمه: مدیران و ارایه کنندگان خدمات سلامت جهت افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید شناخت کافی از نظام اطلاعات سلامت داشته باشند؛ چرا که پایه و اساس سیاستگذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی، آمار و اطلاعات دقیق، صحیح، بهنگام و معتبر و تفسیر درست این اطلاعات میباشد. پژوهشگر در این پژوهش، سطح تکامل نظام اطلاعات سلامت شهرستان در استان اصفهان را بر اساس راهنمای سازمان جهانی سلامت ارزیابی نموده است. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی- مقطعی در سال 87-1386، که جامعه پژوهش جامعه پژوهش شبکههای بهداشتی درمانی (نظامهای سلامت شهرستان) در استان اصفهان بود، شهرستان فلاورجان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، چک لیست محقق ساخته حاوی 334 موجودیت اطلاعاتی، بر اساس مؤلفهها و موجودیتهای اطلاعاتی راهنمای سازمان جهانی سلامت بود که روایی آن با نظر استادان صاحبنظر و پایایی آن با بازآزمایی کلیه مراکز مورد مطالعه به اثبات رسید (5/98 درصدCronbach’s Alfa = ). دادههای مطالعه با مراجعه مستقیم پژوهشگر در دو مرحله مجزا به 12 مرکز سلامت شهری، 8 مرکز سلامت روستایی و 1 مرکز سلامت شهرستان، در شهرستان فلاورجان، و مشاهده و مطالعه اسناد و مدارک و تکمیل چک لیست جمعآوری گردید و یافتهها با استفاده از آنالیز توصیفی نرمافزار 13SPSS و با اعمال ضریب وزن هر محور مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمره سطح تکامل نظام اطلاعات سلامت شهرستان در استان اصفهان 75/35 درصد است. بیشترین میزان رعایت موجودیتهای اطلاعاتی در نظام اطلاعات سلامت شهرستان مربوط به محور جمعآوری دادهها به میزان 70 درصد و کمترین میزان رعایت موجودیتهای اطلاعاتی در این نظام مربوط به استفاده از اطلاعات در تصمیم گیری به میزان 10 درصد بود.نتیجهگیری: ارزیابی نظام اطلاعات سلامت شهرستان، حوزههای بهبود و قابل ارتقا را مشخص نمود. مدیریت نظام سلامت جهت تصمیمگیری و سیاستگذاری اصولی و صحیح در نظام سلامت شهرستان، باید نسبت به بازسازی اساسی نظام اطلاعات سلامت شهرستان و تربیت مهارتهای مدیریتی و اطلاعاتی مدیران نظام سلامت شهرستان، همت گمارد واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای مدیریت اطلاعات؛ مدیریت اطلاعات؛ تصمیم گیری؛ سازمان جهانی بهداشت.
مقالات پژوهشی
عباس شیخ طاهری؛ مهرداد فرزندی پور
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: رضایت آگاهانه بیمار، اساس اخلاق پزشکی و صلاحیت بیمار، یکی از مهمترین ابعاد رضایت آگاهانه است. این پژوهش با هدف بررسی صلاحیت بیماران و عملکرد واحد پذیرش در اخذ رضایتنامه معالجه و عمل جراحی در بیمارستانهای آموزشی شهرستان کاشان انجام گردید. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی مقطعی، 300 بیمار (رضایت دهنده) بخش جراحی از بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: رضایت آگاهانه بیمار، اساس اخلاق پزشکی و صلاحیت بیمار، یکی از مهمترین ابعاد رضایت آگاهانه است. این پژوهش با هدف بررسی صلاحیت بیماران و عملکرد واحد پذیرش در اخذ رضایتنامه معالجه و عمل جراحی در بیمارستانهای آموزشی شهرستان کاشان انجام گردید. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی مقطعی، 300 بیمار (رضایت دهنده) بخش جراحی از بیمارستانهای آموزشی شهر کاشان در سال 1386 به صورت تصادفی ساده و با توجه به برنامه زمانی پذیرش بیماران جراحی وارد مطالعه شدند. جهت بررسی صلاحیت بیماران برای امضای فرم رضایتنامه جراحی و عملکرد واحد پذیرش از چک لیست استفاده شد. روایی چک لیست توسط متخصصان مربوط تأیید شد. یافتهها با نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتهها: 80 درصد بیماران صلاحیت لازم جهت امضای فرم رضایتنامه را در زمان پذیرش داشتند، در حالی که هنگام گرفتن رضایت فقط 55 درصد از آنان، خودشان رضایت داده بودند. علاوه بر این 6/3 درصد از بیمارانی که رضایت دادند، خودشان صلاحیت لازم برای دادن رضایت را نداشتند. 3/59 درصد اشخاص ثالث از نظر نسبت با بیمار، صلاحیت رضایت دادن نداشتند. به اکثر رضایت دهندگان فرصت مطالعه فرم رضایتنامه داده نشده بود (3/75 درصد)، برای مطالعه فرم تشویق نشده بودند (7/98 درصد) و در هیچ موردی نسبت شخص رضایت دهنده با بیمار کنترل نشده بود.نتیجهگیری: عملکرد واحدهای پذیرش نسبت به اخذ رضایت از افراد از لحاظ نسبت قانونی (شخص ثالث) و داشتن صلاحیت با دقت صحت کامل انجام نمیشود. شفاف شدن قوانین مربوط برای کارکنان، افزایش دقت و توجه آنان و همچنین توضیح دادن فرمهای رضایتنامه برای بیماران توصیه میشود.واژههای کلیدی: رضایت بیمار؛ جراحی؛ پذیرش بیمار؛ بیمارستانهای آموزشی.
مقالات پژوهشی
پوران رئیسی؛ امیر اشکان نصیری پور؛ سمیه حسام
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: امروزه با وجود زیر سؤال بودن اثر بخشی مدلهای مختلف کیفیت، مسأله کیفیت در سازمانهای بهداشتی و درمانی بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی عملکرد الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (استاندارد 2000 :9001 ISO) در بیمارستانهای سازمان تأمین اجتماعی استان تهران بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه با وجود زیر سؤال بودن اثر بخشی مدلهای مختلف کیفیت، مسأله کیفیت در سازمانهای بهداشتی و درمانی بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی عملکرد الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (استاندارد 2000 :9001 ISO) در بیمارستانهای سازمان تأمین اجتماعی استان تهران بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی مقطعی بوده، به شیوه کاربردی در سال 1385 اجرا شد. محیط پژوهش شامل بیمارستانهای تأمین اجتماعی البرز، شهدای پانزده خرداد، شهریار و میلاد بود. دادهها با برگزاری جلسات بارش افکار با مدیران و ناظران بهبود کیفیت و صاحبان فرایندها، گردآوری و نتایج با استفاده از نرمافزار Excel تحلیل شد. یافتهها: پس از استقرار الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (2000 :9001 ISO) میزان پیشرفت و بهبود فرایندها در زمینه منابع انسانی، رضایت مشتریان، عملیات اجرایی مهم (عملکرد خاص سازمان)، الزامات شرکتهای طرف قرارداد، امور مالی و بازار به ترتیب 24/61 درصد، 41/60 درصد، 91/57 درصد، 31/50 درصد و 82/45 درصد و میانگین درصد امتیازات چهار بیمارستان 13/55 درصد بود.نتیجهگیری: بیمارستانهای مورد مطالعه با به کارگیری الگوی مدیریت فراگیر (2000 :9001 ISO) به نتایج مثبتی در زمینه بهبود فرایندها دست یافتهاند، اما موفقیتهای کسب شده پایینتر از حد مطلوب خود میباشد و لازم است جهت کسب موفقیت بیشتر، سازمانها بهبود مستمر فرایندها را در زمینه امور مالی و بازاریابی و ارتباط با شرکتهای تأمین کننده طرف قرارداد با جدیت دنبال نمایند واژههای کلیدی: مدیریت کیفیت جامع؛ تأمین اجتماعی؛ بیمارستانها.
مقالات پژوهشی
علی محمدپور؛ یوسف مهدی پور؛ افسانه کریمی؛ علی راهداری
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: با توجه به نقش آموزش بیمار و خانواده در فرایند مراقبت بیمار، کمیسیون مشترک اعتباربخشی مراکز بهداشتی و درمانی آمریکا در برنامه اعتباربخشی بیمارستانی خود، استانداردهای آموزش بیمار و خانواده را تدوین کرده است. از طرفی تحقیقات انجام شده حاکی است که استانداردهای بیمارستانی وزارت بهداشت ایران چندان کامل و جامع نیست. با این اوصاف ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به نقش آموزش بیمار و خانواده در فرایند مراقبت بیمار، کمیسیون مشترک اعتباربخشی مراکز بهداشتی و درمانی آمریکا در برنامه اعتباربخشی بیمارستانی خود، استانداردهای آموزش بیمار و خانواده را تدوین کرده است. از طرفی تحقیقات انجام شده حاکی است که استانداردهای بیمارستانی وزارت بهداشت ایران چندان کامل و جامع نیست. با این اوصاف با انجام یک مطالعه توصیفی– تطبیقی بر آن شدیم تا از وضعیت استانداردهای آموزش بیمار و خانواده وزارت بهداشت آگاه شویم. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – تطبیقی در سال 1386 استانداردهای بیمارستانی (فرم استاندارد اجرایی ارزشیابی شماره ب) مربوط به آموزش بیمار وزارت بهداشت ایران (4 گزاره) با استانداردهای آموزش بیمار و خانواده کمیسیون مشترک اعتباربخشی مراکز بهداشتی – درمانی آمریکا (کمیسیون مشترک) (10 گزاره) مقایسه شد. روش گردآوری دادهها، استفاده از اطلاعات موجود و ابزار مورد استفاده چک لیستی بود که بر اساس استانداردهای آموزش بیمار و خانواده کمیسیون مشترک تهیه شد. تحلیل دادهها با استفاده از جداول تطبیقی و روشهای آمار توصیفی انجام گرفت. یافتهها: میزان تطابق استانداردهای بیمارستانی وزارت بهداشت با استانداردهای آموزش بیمار و خانواده کمیسیون مشترک به میزان 40 درصد تطابق نسبی و 60 درصد عدم تطابق بود.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه، میتوان گفت که آموزش بیمار و خانواده هیچ جایگاهی در استانداردهای بیمارستانی وزارت بهداشت ندارد. بنابراین تدوین استانداردهای آموزش بیمار و خانواده باید مورد توجه قرار گیرد.واژههای کلیدی: استانداردهای مرجع؛ آموزش بیماران؛ بهداشت و تندرستی.
مقالات پژوهشی
مینا افشار؛ امیر حسین عبدالمجید؛ فرشید دانش
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: مجلات علمی یکی از مهمترین ابزارهای اطلاع رسانی و رشد دانش در هر رشته به شمار میآید. یکی از راههای تشخیص جایگاه یک مقاله، استناد علمی به آن است که مهمترین معیار برای ارزیابی یک اثر علمی، میزان استناد به آن است. هدف از این مطالعه تعیین میزان استنادات و مشارکت گروهی نویسندگان مقالات مجله پژوهش در علوم پزشکی از ابتدای سال ...
بیشتر
مقدمه: مجلات علمی یکی از مهمترین ابزارهای اطلاع رسانی و رشد دانش در هر رشته به شمار میآید. یکی از راههای تشخیص جایگاه یک مقاله، استناد علمی به آن است که مهمترین معیار برای ارزیابی یک اثر علمی، میزان استناد به آن است. هدف از این مطالعه تعیین میزان استنادات و مشارکت گروهی نویسندگان مقالات مجله پژوهش در علوم پزشکی از ابتدای سال 1379 تا پایان 1382 بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود که از روش تحلیل استنادی برای انجام آن استفاده شد. بدین منظور اطلاعات توسط چک لیست گردآوری و سپس با استفاده از قانون Bradford و ضریب همکاری گروهی نویسندگان، نتایج به دست آمد و با نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتهها: در مجموع 386 مقاله از 21 مجله تولید شده بررسی گردید که در کل دارای 4915 استناد بود. متوسط تعداد استناد برای هر مقاله 73/12 استناد و بیشترین تعداد مقاله مربوط به سال 1382 بود. در رابطه با میزان مشارکت، بیشترین مقالات سه نویسنده داشت. میانگین ضریب همکاری در حد متوسط قرار داشت. از میان انواع منابع، نشریات با 75/69 درصد بیشترین استفاده را داشتند.نتیجهگیری: نگاهی کلی به مقالات و استنادهای مجله پژوهش در علوم پزشکی نشان داد که نویسندگان مقالات مجله پژوهش در علوم پزشکی نسبت به سایر محققان تحقیقات گذشته در یک حد میانه برای تدوین مقالات خود به منابع، استناد کردهاند و به انجام کارهای گروهی نیز گرایش داشتهاند. همچنین استنادهای تعلق گرفته به نشریات در مقالات تألیفی مورد بررسی نشریات از مدل قاعده Bradford تبعیت میکردند.واژههای کلیدی: نشریات ادواری؛ استناد؛ مقاله.
مقالات پژوهشی
حسن صیامیان؛ آزیتا بالاغفاری؛ کبری علیگلبندی؛ معصومه باقری؛ افسانه شهرابی؛ محمد خادملو؛ فرشته رستمی
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: با توجه به روند روزافزون کاربرد رایانه در آموزش، استفاده از رایانه در محیطهای آموزشی غیر قابل اجتناب شده، نقش مهم و فزایندهای را در امر آموزش پزشکی ایفا میکنند. پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان مهارت، نگرش و عملکرد اعضای هیأت علمی در مورد کاربرد رایانه و اینترنت در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی انجام شده است. روش بررسی: مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به روند روزافزون کاربرد رایانه در آموزش، استفاده از رایانه در محیطهای آموزشی غیر قابل اجتناب شده، نقش مهم و فزایندهای را در امر آموزش پزشکی ایفا میکنند. پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان مهارت، نگرش و عملکرد اعضای هیأت علمی در مورد کاربرد رایانه و اینترنت در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی انجام شده است. روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت توصیفی– مقطعی بر روی تعداد 124 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، که جامعه تحقیق را تشکیل میدادند، در سالهای 85-1384 صورت گرفت. از پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات در سه حیطه مهارت، نگرش و عملکرد استفاده شد. پرسشنامه دارای روایی صوری و محتوایی بود. دادههای به دست آمده توسط نرمافزار 15SPSS و با استفاده از آمار توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) جهت بررسی رابطه نگرش و مهارت تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: 29 درصد جامعه مورد مطالعه در سطح مهارت عالی، 7/38 درصد در سطح خوب، 3/15 درصد در سطح متوسط و 3/11 درصد در سطح مهارت ضعیف قرار داشتند. 9/58 درصد از اعضای هیأت علمی نگرش عالی و 6/26 درصد نگرش خوب داشتند. 9/41 درصد اعضای هیأت علمی به طور متوسط در هفته بین 15-10 ساعت از رایانه و 9/33 درصد به طور متوسط در ماه بیش از 60 ساعت از اینترنت بهره میگرفتند. با استفاده از آزمون Spearman بین مهارت و نگرش همبستگی معنیداری وجود داشت (2/0 = r، 04/0 = P).نتیجهگیری: اکثریت اعضای هیأت علمی نسبت به کاربرد رایانه و اینترنت در آموزش پزشکی نگرش مثبت داشتند، ولی تعدادی از آنها از دانش و مهارت کافی برخوردار نبودند. بنابراین لازم است تدابیری برای ارتقای مهارت و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در راستای استفاده بهینه از رایانه و اینترنت در امر آموزش و پژوهش اتخاذ گردد. واژههای کلیدی: اینترنت؛ دانشگاهها؛ آموزش پزشکی؛ نگرش.
مقالات پژوهشی
بیتا مسگرپور؛ آرش اعتمادی؛ اکبر فتوحی؛ عباس کبریائیزاده؛ مسعود یونسیان
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: با توجه به نقش اساسی داروها در سلامت جامعه، تحقیقات علوم دارویی جایگاه ویژهای در نظام ملی پژوهش سلامت کشورها دارد. از طرف دیگر، سیاستگزاری و برنامهریزی برای فعالیتهای پژوهشی آتی، نیازمند ارزیابی توصیفی و نقد تولید علم در دهههای گذشته است. هدف از انجام مطالعه حاضر، ارزیابی روند تحقیقات علوم دارویی ایرانی منتشر شده در ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به نقش اساسی داروها در سلامت جامعه، تحقیقات علوم دارویی جایگاه ویژهای در نظام ملی پژوهش سلامت کشورها دارد. از طرف دیگر، سیاستگزاری و برنامهریزی برای فعالیتهای پژوهشی آتی، نیازمند ارزیابی توصیفی و نقد تولید علم در دهههای گذشته است. هدف از انجام مطالعه حاضر، ارزیابی روند تحقیقات علوم دارویی ایرانی منتشر شده در نشریات بینالمللی و مقایسه آن با سایر کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی از طریق تحلیل علمسنجی در طی سالهای 1996 لغایت 2006 میلادی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه بومشناختی و ابزار مطالعه، پایگاههای دادهای ISI: Web of Science، Scopus و International Pharmaceutical Abstract (IPA) بود. مستندات نمایه شده در حیطه موضوعی علوم دارویی (داروسازی، فارماکولوژی، سمشناسی و شیمی دارویی) طی 11 سال (2006-1996 میلادی) برای ایران و 13 کشور منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی در این سه پایگاه مورد جستجو قرار گرفته، از نظر کمی اندازهگیری و تحلیل شد. تحلیل داده ها با استفاده از دو نرم افزار Excel و SPSS انجام گرفت. یافتهها: در مجموع 11 سال اخیر، کشور ایران از نظر تعداد اسناد علوم دارویی نمایه شده در بین کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی در هر سه پایگاه دادهای WOS، Scopus و IPA رتبه دوم را پس از کشور مصر دارد. تحلیل روند مستندات علوم دارویی پایگاههای مذکور در طی این سالها بیانگر آن است که در سالهای 2004 تا 2006، رتبه ایران در دو پایگاه WOS و Scopus به مقام اول ارتقا یافته و این موضوع در سالهای 2005 و 2006 در پایگاه IPA نیز صادق است. رتبهبندی تعداد تطبیق یافته اسناد علوم دارویی کشورهای مورد مطالعه بر اساس درآمد ناخالص ملی (GDP) و جمعیت هر کشور، بیانگر رتبه چهارم ایران در پایگاه دادهای Scopus و IPA و رتبه پنجم در پایگاه دادهای WOS است.نتیجهگیری: در سالهای اخیر کشور ایران از نظر تولید مطلق علوم دارویی در بین کشورهای مورد مطالعه توانسته است به رتبه اول دست یابد. حفظ این مقام در سالهای آینده، نیازمند برنامهریزی و توجه کافی به بهرهبرداری از پتانسیل دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در حوزه علوم دارویی و علوم بین رشتهای است. واژههای کلیدی: داروسازی؛ شیمی دارویی؛ داروشناسی؛ پایگاههای اطلاعاتی.
مقالات پژوهشی
مسعود فردوسی؛ رضا دهنویی؛ فرزاد فرجی خیاوی؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ سودابه وطنخواه
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: از جمله تغییراتی که پس از اصلاح ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این وزراتخانه شکل گرفت، ایجاد دفاتر تحقیقات کاربردی در حوزههای مختلف ستادی بود. این پژوهش پس از محاسبه دقیق تعداد طرحهای انجام شده در هر یک از دفاتر حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع به بررسی نتایج هر طرح به طور جداگانه پرداخت و میزان و قابلیت بهره ...
بیشتر
مقدمه: از جمله تغییراتی که پس از اصلاح ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این وزراتخانه شکل گرفت، ایجاد دفاتر تحقیقات کاربردی در حوزههای مختلف ستادی بود. این پژوهش پس از محاسبه دقیق تعداد طرحهای انجام شده در هر یک از دفاتر حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع به بررسی نتایج هر طرح به طور جداگانه پرداخت و میزان و قابلیت بهره گیری از آنها را برآورد نمود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی و گذشتهنگر، 23 طرح پژوهشی که در حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی از شهریور سال 1378 تا شهریور 1383 به انجام رسیده بود با روش نمونه گیری سرشماری و ابزار جمعآوری، فرم جمعآوری اطلاعات بررسی شد. این طرح در چهار مرحله انجام شد: در مرحله اول، اطلاعات دموگرافیک طرحها به صورت یک پرسشنامه غیر حضوری تکمیل گردید. در مرحله دوم، گزارش نهایی طرحها توسط تیم تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت و بر اساس آن اهداف اختصاصی و دستاوردهای اصلی استخراج شد و به صورت جدولی منظم درآمد. در مرحله سوم، مصاحبهای با کاربران اصلی طرحها صورت گرفت و نتایج به صورت سه جدول جداگانه (میزان بهرهگیری، قابلیت بهرهگیری و موانع بهرهگیری) تنظیم گردید. در مرحله چهارم، با توجه به یافتهها و اظهارات کاربران، راهکارهای عبور از موانع، تدوین و تشریح شد. یافتهها به کمک محاسبات ساده ریاضی تحلیل شد. یافتهها: 16 طرح از کل طرحهای انجام شده در حوزه معاونت به صورت فراخوان عمومی، 6 طرح به صورت فراخوان محدود و یک طرح نیز بدون فراخوان سفارش داده شدهاند.نتیجهگیری: در مجموع طرحهای بررسی شده، میزان بهره گیری از طرحها مطابق با درجه «کم» بوده است، در حالی که طرحها تا درجه «زیاد» قابلیت بهرهگیری داشتهاند. به طور کلی میتوان گفت که در بهرهگیری از نتایج طرحها، 38 درصد از موانع به موانع مدیریتی اختصاص دارد و 62 درصد از موانع در حوزه مسایل اجرایی جای میگیرد. واژههای کلیدی: طرح پژوهش؛ وزارت بهداشت؛ نتایج تحقیق و توسعه.
Short Communication(s)
آذر کبیرزاده؛ علیرضا رستمیان؛ بنیامین محسنی ساروی؛ علی اصغر حق پرست؛ اسماعیل رضازاده
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
یکی از روشهای انتقال دانش، ثبت اقدامات در قالب روند مستند سازی به صورت الکترونیکی یا کاغذی میباشد. برای پایش میزان درخواست خون، مقادیر مصرف، واکنشها و موارد عدم مصرف پس از انجام آزمونهای سازگاری، وجود فرمی با قابلیت گزارش دهی آماری و پوشش دادن نقصهای فرم موجود ضروری مینمود. بنابراین با رعایت مواردی مانند گزارشهای مورد ...
بیشتر
یکی از روشهای انتقال دانش، ثبت اقدامات در قالب روند مستند سازی به صورت الکترونیکی یا کاغذی میباشد. برای پایش میزان درخواست خون، مقادیر مصرف، واکنشها و موارد عدم مصرف پس از انجام آزمونهای سازگاری، وجود فرمی با قابلیت گزارش دهی آماری و پوشش دادن نقصهای فرم موجود ضروری مینمود. بنابراین با رعایت مواردی مانند گزارشهای مورد تقاضا، حمایت از مستند سازان در مواجهه با مراجع قانونی و ... این فرم با توجه به اصول علمی طراحی فرم، در نظر گرفتن قالب رایج فرمهای کشور ایران که مصوب وزارت بهداشت میباشد و همچنین توجه به دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت طراحی گردید. واژههای کلیدی: کنترل فرمها و مدارک؛ انتقال خون؛ خون.