مدیریت اطلاعات سلامت
بررسی نیازهای اطلاعاتی حوزه پزشکی : مرور نظام‌مند پژوهش‌های منتشر شده در ایران

الهام یزدانی؛ محمد مظاهری؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ علیرضا رحیمی؛ احمد پاپی

دوره 20، شماره 4 ، دی 1402

https://doi.org/10.48305/him.2024.42123.1142

چکیده
  مقدمه: افراد شاغل در حوزه پزشکی با مسائل اطلاعاتی مهم و مشترکی مواجه هستند که رفع آن‌ها نیازمند وجود اطلاعات دقیق، معتبر و قابل اعتمادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی پژوهش‌های علمی نیازهای اطلاعاتی حوزه پزشکی به شیوه مروری است.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مروری دامنه‌ای در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی وخارجی بدون محدودیت بازه زمانی ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات سلامت
محاسبه هزینه تمام شده بسته مراقبتی بیماران هپاتیت C

علیرضا جباری؛ فریماه رحیمی؛ شکرالله سلمانزاده رامهرمزی؛ مهدی مسعودنیا

دوره 19، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 191-198

https://doi.org/10.48305/him.2023.14652.0

چکیده
  مقدمه: بیماری هپاتیت C می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های سلامتی در مراکز ارائه کننده خدمات سلامت شود. این مطالعه با هدف محاسبه هزینه های تمام شده ارائه بسته مراقبت بهداشتی شامل هزینه های تشخیصی - دارویی، هزینه های نیروی انسانی و  هزینه های اداری- پشتیبانی در مرکز مشاوره هپاتیتC دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال1398 انجام شد.روش ...  بیشتر

بررسی سطح کیفیت خدمات مراقبتی ارایه شده برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون در پاکدشت

مصطفی محمدی؛ اباسط میرزایی

دوره 18، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 27-32

https://doi.org/10.22122/him.v18i1.4271

چکیده
  مقدمه: یکی از کارکردهای اصلی نظام سلامت، ارایه خدمات باکیفیت می‌باشد. رضایت مشتری در قلب هر سازمانی وجود دارد و هدف نهایی هر استراتژی سازمانی به شمار می‌رود. رضایتمندی بیمار، مفهومی است که امروزه اهمیت بسیار ویژه‌ای در مراقبت‌های پزشکی یافته است و در فرایند مراقبت بهداشتی- درمانی نقش مهمی را ایفا می‌کند. سنجش کیفیت خدمات، پیش‌شرط ...  بیشتر

بررسی عوامل مرتبط با تقاضای القایی برای بیماران قلبی- عروقی

حامد عسگری؛ نادر خالصی؛ امیر اشکان نصیری‌پور؛ رضا زیاری

دوره 17، شماره 6 ، اسفند 1399، ، صفحه 279-286

https://doi.org/10.22122/him.v17i6.4248

چکیده
  مقدمه: با توجه به فراوانی بروز و شیوع و ماهیت خاص بیماری‌های قلبی- عروقی در کشورمان و تعدد، تنوع، پیچیدگی و گران‌قیمت بودن خدمات و تجهیزات تشخیصی و درمانی، امکان القای تقاضا در این دسته از بیماری‌ها بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف آزمون رویکرد حداقل مربعات جزیی عوامل مرتبط با تقاضای القایی در بیماری‌های قلبی- عروقی و ارایه الگویی از ...  بیشتر

تشخیص اختلالات کبد با استفاده از ترکیب سیستم استنتاج عصبی- فازی تطبیقی و الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات

محمد حسن احمدی؛ محمدرضا رمضان‌پور؛ ریحانه خورسند

دوره 16، شماره 3 ، شهریور 1398، ، صفحه 115-121

https://doi.org/10.22122/him.v16i3.3886

چکیده
  مقدمه: بروز بیماری‌های کبد می‌تواند فرد را در طولانی مدت مستعد سرطان کبد نماید که از مرگبارترین نوع سرطان‌ها در جهان به شمار می‌رود و در عین حال، قابل پیشگیری است. تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبدی، امری ضروری جهت درمان آن‌ها می‌باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، دسته‌بندی وضعیت بیماران کبدی بر اساس شاخص‌های آزمایشگاهی با استفاده از ...  بیشتر

ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه کسب سواد اطلاعات درمان بیماران مبتلا به سرطان

محبوبه فرزین؛ حسن بهزادی؛ اعظم صنعت‌جو؛ سودابه شهید ثالث

دوره 15، شماره 4 ، آبان 1397، ، صفحه 149-154

https://doi.org/10.22122/him.v15i4.3480

چکیده
  مقدمه: سواد اطلاعات درمان به اطلاعات درمانی بیماران در طول فرایند درمان می‌پردازد که باید به درستی تعیین و هدایت گردد. پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه کسب سواد اطلاعات درمان بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بود و جامعه مورد آزمون برای تعیین روایی و پایایی نهایی پرسش‌نامه، 570 بیمار ...  بیشتر

به‌ کارگیری تئوری محدودیت‌ها جهت بهبود سیستم نوبت‌دهی مراکز درمانی بیماری‌های خاص

حسن زلقی؛ مهدی خزایی

دوره 14، شماره 4 ، آبان 1396، ، صفحه 155-160

https://doi.org/10.22122/him.v14i4.3275

چکیده
  مقدمه: تئوری محدودیت‌ها، نوعی تکنیک مدیریتی جهت افزایش کارایی یک سیستم می‌باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، استفاده از الگوی مطرح شده در این تئوری جهت بهبود سیستم نوبت‌دهی مراکز درمانی بود تا از این طریق، کارایی سیستم در استفاده از ظرفیت موجود افزایش یابد و میانگین زمان‌ انتظار بیماران طی مراجعه برای دریافت درمان کاهش پیدا کند.روش ...  بیشتر

بررسی عوامل مرتبط با مراجعه مجدد بیماران به خدمات اینترنتی بیمارستان بر اساس مدل پذیرش فن‌آوری: مطالعه موردی در بیمارستان‌های شهر مشهد

یوسف رمضانی؛ فریبرز رحیم‌نیا

دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 110-115

چکیده
  مقدمه: بسیاری از سازمان‌های عمومی و خدماتی، از اینترنت در جهت ارایه خدمات بهینه به ارباب رجوع بهره می‌برند. بدین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با مراجعه مجدد بیماران به خدمات اینترنتی بیمارستان انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه مراجعان مجدد به خدمات اینترنتی بیمارستان‌های شهر مشهد ...  بیشتر

ایجاد محتوای فهرست الکترونیک مشکلات بیمار و چالش‌های آن: مطالعه موردی

هدی معمارزاده؛ مریم جهانبخش؛ مجید رضوانی؛ محمد سالکی؛ محمدرضا حبیبی

دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 90-94

چکیده
  مقدمه: پرونده پزشکی مبتنی بر مشکل POMR (Problem-oriented medical record) یکی از شیوه‌های مستندسازی و سازماندهی پرونده‌های پزشکی است. ایجاد فهرستی از مشکلات بیمار، رکن اصلی این روش می‌باشد و هسته اصلی تعریف پرونده الکترونیک سلامت شناخته می‌شود. در مطالعه حاضر به تبیین ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیماران بستری و چالش‌های آن پرداخته شد.روش بررسی: این ...  بیشتر

سطح سواد سلامت بیماران دیابتی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز و عوامل موثر بر آن

عبدالرسول خسروی؛ خدیجه احمدزاده؛ شعله ارسطوپور؛ رحیم طهماسبی

دوره 12، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 194-205

چکیده
  مقدمه: سواد سلامت ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات بهداشتی پایه مورد نیاز برای تصمیم‌گیری‌های مناسب بهداشتی است. میزان سواد سلامت علمکردی در طول رویارویی بیمار با ارائه‌دهندگان خدمات سلامت نقش مهمی بازی می‌کند و سطح کارآمدی ارتباط افراد با اهداف نظام مراقبت بهداشتی را تعیین می‌کند. بنابراین، هدف این پژوهش، ارزیابی ...  بیشتر

فناوری شناسایی با فرکانس رادیویی در بخش جراحی

سیما عجمی؛ نجمه کربلایی عیدی شاه آبادی

دوره 12، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 1-2

چکیده
  مقدمهبیماری 65 ساله که به دلیل انجام عمل جراحی قلب بستری شده بود، پس از گذشت چند روز از عمل جراحی،  توسط کادر پزشکی بیمارستانی تخصصی در تهران، جلوی چشم خانواده نگرانش، مجدداً به اتاق عمل رفت تا بر اساس معاینات انجام شده، مایع جمع شده در اطراف قلب و ریه اش تخلیه شود. آزمایشات و نمونه برداری مجدد نشان داد که اولین عمل جراحی به اشتباه برای ...  بیشتر

ارزیابی نحوه ثبت اطلاعات شاخص های بیهوشی در پرونده های پزشکی بیماران

کریم ناصری؛ سید احسان فارسیان

دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 285-292

چکیده
  مقدمه: اطلاعات بیهوشی مربوط به سیر وقایع حول و حوش بیهوشی نمایانگر وضع حال بیمار و خدمات درمانی ارائه شده به وی بوده و می‌تواند به عنوان منبعی برای تشخیص بیماری‌ها و قضاوت‌های قانونی مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت ثبت اطلاعات بیهوشی بیماران مراجعه‌کننده  به اتاق عمل‌های بیمارستان بعثت سنندج طراحی گردیده ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر پرداخت نقدی در بیمارستان های ایران: مطالعه موردی شهرتبریز

حسین پناهی؛ فیروز فلاحی؛ پرویز محمدزاده؛ علی جنتی؛ محمدرضا نریمانی؛ لاله صباغی زاده

دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 199-207

چکیده
  چکیده یکی از اهداف تدابیر مراقبت­های بهداشتی و درمانی و برنامه­های مربوط به آن­ها، ارتقاء و بهبود شرایط زندگی است. مناسب­ترین هدف برای خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی یکسان مردم به خدمات ذی­ربط می باشد. یکی از موانع دسترسی، بالا بودن هزینه­های خدمات درمانی و بار مالی این هزینه­ها بر دوش خانوار است. نگرانی در مورد افزایش هزینه­های مراقبت­های ...  بیشتر

رضایت بیماران از خدمات و تسهیلات ارایه شده در بیمارستان‌های آموزشی شهر اصفهان، از لحظه‌ی پذیرش تا ترخیص

سعید کریمی؛ یوسف مسعودیان؛ مریم یعقوبی؛ محسن حسینی؛ جمیل صادقی‌فر

دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 780-785

چکیده
  مقدمه: پیمایش‌‌های رضایتمندی بیمار می‌تواند داده‌های ارزشمندی برای ارزیابی وضعیت موجود، آگاهی از کم و کیف برنامه‌های ارتقای فرایند و بهبود کیفیت در اختیار مدیران و سیاست‌گذاران بیمارستانی قرار دهد. با توجه به ضرورت توجه به نیاز‌های بیماران و تلاش در جهت تأمین رضایتمندی آنان، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران از ...  بیشتر

تعیین رابطه‌ی بین دسترسی به زیرسامانه‌ی مدیریت اطلاعات درمانی بیماران با خدمت‌رسانی ناب ادراک شده به منظور ارایه‌ی یک مدل مناسب

محمد حسین یارمحمدیان؛ فرهاد شفیع پور مطلق

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1073-1080

چکیده
  مقدمه: منظور از خدمت‌رسانی ناب ادراک شده، آن دسته از خدمات درمانی است که نیازهای بیماران را به لحاظ اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه‌ی پذیرش و سرویس‌دهی درمانی بیمارستان و مراکز خدمات درمانی تکاپو می‌کند. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه‌ی بین دسترسی به زیرسامانه‌ی مدیریت اطلاعات درمانی بیماران با خدمت‌رسانی ناب ادراک شده به منظور ارایه‌ی ...  بیشتر