مدیریت اطلاعات سلامت
الهام یزدانی؛ محمد مظاهری؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ علیرضا رحیمی؛ احمد پاپی
چکیده
مقدمه: افراد شاغل در حوزه پزشکی با مسائل اطلاعاتی مهم و مشترکی مواجه هستند که رفع آنها نیازمند وجود اطلاعات دقیق، معتبر و قابل اعتمادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی پژوهشهای علمی نیازهای اطلاعاتی حوزه پزشکی به شیوه مروری است.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مروری دامنهای در پایگاههای اطلاعاتی داخلی وخارجی بدون محدودیت بازه زمانی ...
بیشتر
مقدمه: افراد شاغل در حوزه پزشکی با مسائل اطلاعاتی مهم و مشترکی مواجه هستند که رفع آنها نیازمند وجود اطلاعات دقیق، معتبر و قابل اعتمادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی پژوهشهای علمی نیازهای اطلاعاتی حوزه پزشکی به شیوه مروری است.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مروری دامنهای در پایگاههای اطلاعاتی داخلی وخارجی بدون محدودیت بازه زمانی انجام شد. کُل مقالات بازیابی شده 1283 رکورد بود که پس از بررسیها و تحلیل محتوا و حذف موارد غیرکاربردی و مواردی که دسترسی به متن کامل آنها امکان پذیر نبود، 54 مقاله و پایاننامه مورد بررسی نهایی قرارگرفت. مقالات به دست آمده به روش توصیفی و تحلیل محتوا دستهبندی و تحلیل شد.یافتهها: مهمترین دلایل به وجود آوردنده نیازهای اطلاعاتی در دانشجویان، تکالیف آموزشی؛ در اعضای هیأت علمی، روزآمدسازی اطلاعات، در بین پرستاران و پزشکان، نیازهای آموزشی؛ و در بین بیماران نیازهای خود مراقبتی بود. مهمترین نیازهای اطلاعاتی در بین دانشجویان و اعضای هیأت علمی نیازهای آموزشی، در بین متخصصان پزشکی و بیماران، اطلاعات داروئی بود. مهمترین موانع رفع نیازهای اطلاعاتی در بین دانشجویان و اعضای هیأت علمی به ترتیب عدم دسترسی به شبکه اینترنت و عدم اشتراک منابع آنلاین بود. فقدان مهارتهای اطلاعیابی و عدم دسترسی به تجهیزات شبکهای به ترتیب مهمترین موانع رفع نیازهای اطلاعاتی پرستاران و پزشکان و بیماران بود.نتیجهگیری: نیازهای آموزشی، بروزرسانی دانش و نیازهای خودمراقبتی مهمترین دلایل به وجود آورنده نیازهای اطلاعاتی است که جهت رفع آن اشتراک پایگاههای اطلاعاتی، غنیسازی منابع کتابخانهها و فراهم کردن تجهیزات شبکهای جهت دسترسی بایستی در اولویت قرار گیرد.
مدیریت اطلاعات سلامت
علیرضا جباری؛ فریماه رحیمی؛ شکرالله سلمانزاده رامهرمزی؛ مهدی مسعودنیا
چکیده
مقدمه: بیماری هپاتیت C میتواند باعث افزایش هزینههای سلامتی در مراکز ارائه کننده خدمات سلامت شود. این مطالعه با هدف محاسبه هزینه های تمام شده ارائه بسته مراقبت بهداشتی شامل هزینه های تشخیصی - دارویی، هزینه های نیروی انسانی و هزینه های اداری- پشتیبانی در مرکز مشاوره هپاتیتC دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال1398 انجام شد.روش ...
بیشتر
مقدمه: بیماری هپاتیت C میتواند باعث افزایش هزینههای سلامتی در مراکز ارائه کننده خدمات سلامت شود. این مطالعه با هدف محاسبه هزینه های تمام شده ارائه بسته مراقبت بهداشتی شامل هزینه های تشخیصی - دارویی، هزینه های نیروی انسانی و هزینه های اداری- پشتیبانی در مرکز مشاوره هپاتیتC دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال1398 انجام شد.روش بررسی: مطالعه توصیفی حاضر به دلیل محدودیت جامعه پژوهش -238 بیمار- بصورت سرشماری انجام شد. در این مطالعه متغیرهای دموگرافیک از اطلاعات موجود در پرونده بیماران در مرکز مشاوره و اطلاعات هزینه های خدمات بسته مراقبت شامل خدمات تصویر برداری، آزمایشگاهی و دارویی و هزینه های نیروی انسانی و اداری- پشتیبانی مرکز از اسناد هزینه کرد موجود در واحد مدیریت مالی دانشگاه استخراج گردید.یافتهها: متوسط هزینه بسته مراقبت ارائه شده جهت کل مراجعین به مرکز هپاتیت و همچنین به ازای یک بیمار هپاتیت C جهت مرکز مشاوره هپاتیت دانشگاه در سال 1398 به ترتیب برابر با 10.563.163.457 و 44,383,040ریال بود. سهم هزینههای تشخیصی- دارویی 45 درصد و سهم هزینه های نیروی انسانی و هزینه های اداری -پشتیبانی مرکز معادل 55 درصد کل هزینههای مرکز مشاوره هپاتیت C در سال 1398 بود.نتیجهگیری: مطالعه حاضر با تعیین هزینه ها به تفکیک اقلام دارویی، خدمات تصویربرداری، خدمات آزمایشگاهی، نیروی انسانی و هزینه های اداری- پشتیبانی میتواند ترسیمی برای افزایش کارآیی فنی منابع موجود در اختیار مدیران اجرایی سازمان قرار دهد.
مصطفی محمدی؛ اباسط میرزایی
چکیده
مقدمه: یکی از کارکردهای اصلی نظام سلامت، ارایه خدمات باکیفیت میباشد. رضایت مشتری در قلب هر سازمانی وجود دارد و هدف نهایی هر استراتژی سازمانی به شمار میرود. رضایتمندی بیمار، مفهومی است که امروزه اهمیت بسیار ویژهای در مراقبتهای پزشکی یافته است و در فرایند مراقبت بهداشتی- درمانی نقش مهمی را ایفا میکند. سنجش کیفیت خدمات، پیششرط ...
بیشتر
مقدمه: یکی از کارکردهای اصلی نظام سلامت، ارایه خدمات باکیفیت میباشد. رضایت مشتری در قلب هر سازمانی وجود دارد و هدف نهایی هر استراتژی سازمانی به شمار میرود. رضایتمندی بیمار، مفهومی است که امروزه اهمیت بسیار ویژهای در مراقبتهای پزشکی یافته است و در فرایند مراقبت بهداشتی- درمانی نقش مهمی را ایفا میکند. سنجش کیفیت خدمات، پیششرط اساسی برای بهبود کیفیت میباشد. پژوهش حاضر با هدف سنجش کیفیت خدمات با بهره گرفتن از تحلیل اهمیت- عملکرد در مراکز خدمات جامع سلامت انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه افراد مبتلا به پرفشاری خون تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان پاکدشت (تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) بود. 320 نفر با سن 30 سال و بالاتر مبتلا به پرفشاری خون، به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای سیستماتیک کلاسیک انتخاب شدند. به منظور مقایسه اختلاف میانگین عملکرد و اهمیت، از آزمون t با سطح معنیداری 95 درصد استفاده گردید.یافتهها: بین اهمیت و عملکرد در کلیه ابعاد اختلاف معنیداری وجود داشت (050/0 > P). ابعاد احترام (89/2)، استمرار خدمت (68/2)، میزان دسترسی و اعتماد (57/2)، بالاترین میزان اهمیت و ابعاد اختیار (72/2)، میزان دسترسی و اعتماد (33/2) و ایمنی و پیشگیری (19/2) بالاترین میزان عملکرد را به خود اختصاص دادند. میانگین اهمیت خدمات مورد تقاضا به افراد مبتلا به پرفشاری خون، 70 درصد و میانگین عملکرد خدمات دریافت شده به آنان نیز 59 درصد گزارش شد. در مجموع، کیفیت مراقبتهای ارایه شده به افراد دارای پرفشاری خون، پایین بود.نتیجهگیری: بین انتظارات و توقعات بیماران مبتلا به پرفشاری خون از خدمات و ادراک آنها از خدمات دریافت شده (عملکرد)، فاصله زیادی وجود دارد. تمام ابعاد کیفیت نشان میدهد که ارتقای کیفیت در همه ابعاد لازم و ضروری میباشد. نتایج به دست آمده میتواند به منظور بهبود کیفیت ارایه خدمات، در سیاستگذاریهای سلامت مفید باشد.
حامد عسگری؛ نادر خالصی؛ امیر اشکان نصیریپور؛ رضا زیاری
چکیده
مقدمه: با توجه به فراوانی بروز و شیوع و ماهیت خاص بیماریهای قلبی- عروقی در کشورمان و تعدد، تنوع، پیچیدگی و گرانقیمت بودن خدمات و تجهیزات تشخیصی و درمانی، امکان القای تقاضا در این دسته از بیماریها بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف آزمون رویکرد حداقل مربعات جزیی عوامل مرتبط با تقاضای القایی در بیماریهای قلبی- عروقی و ارایه الگویی از ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به فراوانی بروز و شیوع و ماهیت خاص بیماریهای قلبی- عروقی در کشورمان و تعدد، تنوع، پیچیدگی و گرانقیمت بودن خدمات و تجهیزات تشخیصی و درمانی، امکان القای تقاضا در این دسته از بیماریها بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف آزمون رویکرد حداقل مربعات جزیی عوامل مرتبط با تقاضای القایی در بیماریهای قلبی- عروقی و ارایه الگویی از ارتباط این عوامل انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کتابخانهای با مرور 39 مقاله و سپس پیمایشی با نمونه 118 نفره بود. ابتدا به وسیله فن تحلیل محتوای کیفی، فهرستی از عوامل، زیرعاملها و مؤلفههای مرتبط با تقاضای القایی استخراج گردید. سپس با تکمیل پرسشنامه رواسازی شده توسط پزشکان، کارشناسان، کارکنان و مراجعان به بیمارستان قلب شهید چمران اصفهان در سال 1398، با استفاده از فن تحلیل مسیر، مدل برازش و الگوی نهایی با نظر متخصصان معتبرسازی شد.یافتهها: در تحقیق حاضر، 5 عامل اصلی و 18 عامل فرعی و 82 گویه به دست آمد. در برازش مدل اندازهگیری، ضرایب پایایی ترکیبی، روایی متقاطع، همگرا و واگرای نتایج آزمون مطلوب و در برازش مدل ساختاری نیز ضرایب مسیر به جزء در مسیر «بیماران»، مقادیر در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار و میانگین ضریب تعیین مدل، 822/0 (قوی) و شاخص تناسب پیشبین به جزء در مورد ویژگیهای خدمات درمانی، بیشتر از 02/0 و از حد قابل قبولی برخوردار بود. نتیجه بررسی برازش کلی، 133/0 گزارش گردید که نشان دهنده مطلوبیت برازش کلی متوسط مدل بود. اعتبار الگوی نهایی ارایه شده با 77 درصد توافق نظر متخصصان، مورد تأیید قرار گرفت.نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش، ضروری است در سطح کلان، سیاست مناسب جهت اصلاح ساختار شبکه و ارجاع و تقویت مدیریت اطلاعات اتخاذ گردد و در سطوح اجرایی نیز نسبت به اصلاح روشهای پرداخت، تغییر تعرفه و فرانشیز و تغییر روشهای بیمهگری و پوششهای آن اقدامات لازم صورت گیرد.
محمد حسن احمدی؛ محمدرضا رمضانپور؛ ریحانه خورسند
چکیده
مقدمه: بروز بیماریهای کبد میتواند فرد را در طولانی مدت مستعد سرطان کبد نماید که از مرگبارترین نوع سرطانها در جهان به شمار میرود و در عین حال، قابل پیشگیری است. تشخیص زودهنگام بیماریهای کبدی، امری ضروری جهت درمان آنها میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، دستهبندی وضعیت بیماران کبدی بر اساس شاخصهای آزمایشگاهی با استفاده از ...
بیشتر
مقدمه: بروز بیماریهای کبد میتواند فرد را در طولانی مدت مستعد سرطان کبد نماید که از مرگبارترین نوع سرطانها در جهان به شمار میرود و در عین حال، قابل پیشگیری است. تشخیص زودهنگام بیماریهای کبدی، امری ضروری جهت درمان آنها میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، دستهبندی وضعیت بیماران کبدی بر اساس شاخصهای آزمایشگاهی با استفاده از رویکرد دادهکاوی بود.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، از الگوریتمهای بهینهسازی ازدحام ذرات PSO (Particle Swarm Optimization) و سیستم استنتاج عصبی- فازی تطبیقی ANFIS (Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System) برای تشخیص اختلالات کبد در افراد سالم و بیمار استفاده گردید. بدین ترتیب، دادهها از پایگاه داده معتبر دانشگاه کالیفرنیا- ارواین UCI (University of California-Irvine) دریافت شد. برای ارزیابی روش پیشنهادی، معیارهای دقت، حساسیت و صحت مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: ترکیب ANFIS و الگوریتم PSO با متوسط صحت 14/99 درصد برای مجموعه داده مبتلایان به بیماریهای کبدی در هند ILPD (Indian Liver Patient Dataset) قادر به تشخیص اختلالات کبدی بود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده حاکی از توانمندی بالای مدل ANFIS در تشخیص اختلالات کبد میباشد. مدل پیشنهادی نسبت به سایر مدلهای مورد مقایسه دارای حداقل میزان خطا و بیشترین صحت و دقت است. بنابراین، به کارگیری این مدل در زمینه تشخیص بیماریهای کبد پیشنهاد میشود.
محبوبه فرزین؛ حسن بهزادی؛ اعظم صنعتجو؛ سودابه شهید ثالث
چکیده
مقدمه: سواد اطلاعات درمان به اطلاعات درمانی بیماران در طول فرایند درمان میپردازد که باید به درستی تعیین و هدایت گردد. پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه کسب سواد اطلاعات درمان بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بود و جامعه مورد آزمون برای تعیین روایی و پایایی نهایی پرسشنامه، 570 بیمار ...
بیشتر
مقدمه: سواد اطلاعات درمان به اطلاعات درمانی بیماران در طول فرایند درمان میپردازد که باید به درستی تعیین و هدایت گردد. پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه کسب سواد اطلاعات درمان بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بود و جامعه مورد آزمون برای تعیین روایی و پایایی نهایی پرسشنامه، 570 بیمار مبتلا به سرطان بودند که مراحل درمانی خود را در بیمارستان امید مشهد سپری مینمودند. پرسشنامه در بازه زمانی تیر ماه سال 1396 بین نمونهای متشکل از 227 بیمار توزیع گردید. روایی محتوایی با استفاده از شاخص نسبت روایی محتوا CVR (Content Validity Ratio) و شاخص روایی محتوا CVI (Content Validity Index) و روایی سازه با استفاده از آزمون کرویت نمونه Bartlett تعیین شد. ضریب Cronbach's alpha نیز جهت سنجش پایایی پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: از بین 40 گویه پرسشنامه، 37 گویه با شاخص CVR برابر با 76/0 مورد پذیرش قرار گرفت که نشان از روایی ابزار داشت. تحلیل روایی سازه ابزار تهیه شده، 258/8250 و سطح معنیداری 001/0 بود که نشان داد اندازه نمونه برای انجام تحلیل عاملی مؤلفههای اطلاعیابی بیماران مناسب میباشد. همچنین، نتایج تحلیل عاملی حاکی از آن بود که پرسشنامه تهیه شده، ابزاری چند بعدی و دارای 6 مؤلفه است که بر طبق درصد واریانس و ارزش ویژه شامل «داروها، شیوه درمان، تغذیه، آزمایشها، هزینههای درمان و ورزش» بود. ضریب Cronbach's alpha حاصل شده برای تمامی مؤلفههای پرسشنامه نیز از 7/0 بیشتر بود که بیانکننده پایایی ابزار میباشد.نتیجهگیری: بر مبنای پرسشنامه تدوین شده، این امکان برای کادر درمانی میسر خواهد شد که نیاز اطلاعاتی بیماران مبتلا به سرطان را در مؤلفههای مختلف سواد اطلاعات درمان تشخیص دهند و بر اساس آن، نیاز اطلاعاتی آنان را مرتفع سازند.
حسن زلقی؛ مهدی خزایی
چکیده
مقدمه: تئوری محدودیتها، نوعی تکنیک مدیریتی جهت افزایش کارایی یک سیستم میباشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، استفاده از الگوی مطرح شده در این تئوری جهت بهبود سیستم نوبتدهی مراکز درمانی بود تا از این طریق، کارایی سیستم در استفاده از ظرفیت موجود افزایش یابد و میانگین زمان انتظار بیماران طی مراجعه برای دریافت درمان کاهش پیدا کند.روش ...
بیشتر
مقدمه: تئوری محدودیتها، نوعی تکنیک مدیریتی جهت افزایش کارایی یک سیستم میباشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، استفاده از الگوی مطرح شده در این تئوری جهت بهبود سیستم نوبتدهی مراکز درمانی بود تا از این طریق، کارایی سیستم در استفاده از ظرفیت موجود افزایش یابد و میانگین زمان انتظار بیماران طی مراجعه برای دریافت درمان کاهش پیدا کند.روش بررسی: اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻮع توصیفی- تحلیلی بود ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻘﻄﻌﻲ ﺑﺮ روی 130 ﺑﻴﻤﺎر ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻛﻨﻨﺪه ﺑﻪ یک کلینیک تخصصی شیمی درمانی در شهر همدان اﻧﺠﺎم ﮔﺮفت. اطلاعات از طریق مشاهده و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. مدل شبیهسازی با استفاده از نرمافزار SIMUL8 طراحی شد و سپس تأثیر سناریوهای مختلف بر متوسط زمان حضور بیمار و تعداد خروجی سیستم مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: سناریوی سوم که بر پایه مفاهیم مطرح شده در تئوری محدودیتها ایجاد شد، در مقایسه با سناریوی «کارایی بالا از محدودیت»، تنها با حدود 4 درصد کاهش در میانگین روزانه تعداد خروجی بیمار، میانگین زمان انتظار را 41 درصد کاهش داد. از سوی دیگر، در سناریوی سوم در مقایسه با سناریوی «میانگین زمان انتظار پایین»، حدود 12 درصد افزایش در میانگین زمان انتظار بیمار مشاهده شد و به دنبال آن، میانگین روزانه خروجی بیماران 30 درصد افزایش یافت.نتیجهگیری: استفاده از تئوری محدودیتها در مرکز درمانی مورد مطالعه، میتواند به صورت قابل ملاحظهای در مدیریت گلوگاهها مؤثر باشد و سبب کاهش زمان انتظار بیماران و بهبود عملکرد سازمان شود.
یوسف رمضانی؛ فریبرز رحیمنیا
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 110-115
چکیده
مقدمه: بسیاری از سازمانهای عمومی و خدماتی، از اینترنت در جهت ارایه خدمات بهینه به ارباب رجوع بهره میبرند. بدین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با مراجعه مجدد بیماران به خدمات اینترنتی بیمارستان انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه مراجعان مجدد به خدمات اینترنتی بیمارستانهای شهر مشهد ...
بیشتر
مقدمه: بسیاری از سازمانهای عمومی و خدماتی، از اینترنت در جهت ارایه خدمات بهینه به ارباب رجوع بهره میبرند. بدین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با مراجعه مجدد بیماران به خدمات اینترنتی بیمارستان انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه مراجعان مجدد به خدمات اینترنتی بیمارستانهای شهر مشهد بود. بدین ترتیب، با استفاده روش نمونهگیری در دسترس، 160 نفر انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز به وسیله پرسشنامه جمعآوری گردید و سپس با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: ضریب مسیر نگرش مراجعان به استفاده از اینترنت بر گرایش آنها، 389/0 به دست آمد که تأثیر مثبت و معنیداری را نشان داد. ضریب مسیر سودمندی درک شده و سهولت درک شده توسط مراجعان به خدمات اینترنتی بیمارستانها بر نگرش به ترتیب 314/0 و 403/0 محاسبه گردید که بیانگر تأثیر مثبت و معنیداری بود. ضریب مسیر گرایش مراجعان به خدمات اینترنتی بیمارستانها بر مراجعه مجدد بیماران برای استفاده از خدمات اینترنتی، 354/0 و نشان دهنده تأثیر مثبت و معنیداری بود. همچنین، یافتههای تحقیق حاضر حاکی از تأثیر مثبت و معنیدار سهولت درک شده بر سودمندی درک شده با ضریب مسیر 563/0 بود.نتیجهگیری: تسهیل امکان استفاده از سیستمهای الکترونیکی و آموزشهایی در خصوص استفاده از این سیستمها، باعث میشود که افراد به جای مراجعه حضوری برای دریافت خدمات، از اینترنت استفاده نمایند و از مزایای آن آگاه و بهرهمند شوند.
هدی معمارزاده؛ مریم جهانبخش؛ مجید رضوانی؛ محمد سالکی؛ محمدرضا حبیبی
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 90-94
چکیده
مقدمه: پرونده پزشکی مبتنی بر مشکل POMR (Problem-oriented medical record) یکی از شیوههای مستندسازی و سازماندهی پروندههای پزشکی است. ایجاد فهرستی از مشکلات بیمار، رکن اصلی این روش میباشد و هسته اصلی تعریف پرونده الکترونیک سلامت شناخته میشود. در مطالعه حاضر به تبیین ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیماران بستری و چالشهای آن پرداخته شد.روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: پرونده پزشکی مبتنی بر مشکل POMR (Problem-oriented medical record) یکی از شیوههای مستندسازی و سازماندهی پروندههای پزشکی است. ایجاد فهرستی از مشکلات بیمار، رکن اصلی این روش میباشد و هسته اصلی تعریف پرونده الکترونیک سلامت شناخته میشود. در مطالعه حاضر به تبیین ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیماران بستری و چالشهای آن پرداخته شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی بود که در سال 1394 در بیمارستان الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. یکی از الزامات ایجاد فهرست مشکلات بیمار، ایجاد محتوای اطلاعاتی آن بود که بعد از طراحی نرمافزار آن، در دو بخش داخلی و جراحی اعصاب پیادهسازی شد.یافتهها: تجربه پیادهسازی نرمافزار فهرست مشکلات بیمار نشان داد که یکی از پرچالشترین الزامات این فرایند، ایجاد محتوای اطلاعاتی آن میباشد. مدیریت سیستم ترمینولوژی، مدیریت ثبت مشکلات بیمار و مدیریت مستندسازی بین گروهی از جمله چالشهای ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیمار بود.نتیجهگیری: پیادهسازی فهرست مشکلات بیمار به عنوان یکی از اجزای اصلی POMR به ویژه در محیطهای بستری که با گروههای درمانی متعددی مواجه هستند، دارای ملزومات چالش برانگیزی میباشد که نیاز به دانش و پشتیبانی مدیریتی، مالی و فنی مناسب دارد.
عبدالرسول خسروی؛ خدیجه احمدزاده؛ شعله ارسطوپور؛ رحیم طهماسبی
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 194-205
چکیده
مقدمه: سواد سلامت ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات بهداشتی پایه مورد نیاز برای تصمیمگیریهای مناسب بهداشتی است. میزان سواد سلامت علمکردی در طول رویارویی بیمار با ارائهدهندگان خدمات سلامت نقش مهمی بازی میکند و سطح کارآمدی ارتباط افراد با اهداف نظام مراقبت بهداشتی را تعیین میکند. بنابراین، هدف این پژوهش، ارزیابی ...
بیشتر
مقدمه: سواد سلامت ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات بهداشتی پایه مورد نیاز برای تصمیمگیریهای مناسب بهداشتی است. میزان سواد سلامت علمکردی در طول رویارویی بیمار با ارائهدهندگان خدمات سلامت نقش مهمی بازی میکند و سطح کارآمدی ارتباط افراد با اهداف نظام مراقبت بهداشتی را تعیین میکند. بنابراین، هدف این پژوهش، ارزیابی سطح سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت مراجعهکننده به مراکز بهداشتیدرمانی شیراز و عوامل مؤثر بر آن بوده است.روش بررسی: روش پژوهش توصیفی پیمایشی و نوع مطالعه کاربردی است. در این پژوهش، در مجموع 400 بیمار مراجعهکننده به مراکز بهداشتیدرمانی شیراز در فاصله شهریور و مرداد سال 91 خورشیدی به شیوه نمونهگیری در دسترس برای بررسی سطح سواد سلامت انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آزمون هنجاریابی شده سواد سلامت عملکردی بزرگسالان به دست آمد. روایی پرسشنامه با بهرهگیری از روایی پرسشنامه با بهرهگیری از نظر اساتیدی که در حیطه سواد سلامت فعالیت داشته اند، در حد مطلوب گزارش شد و پایایی آن نیز از روش همبستگی آزمون بازآزمون (99/0) به دست آمد. دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی همبستگی بین متغیرها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: یافتهها نشان داد سواد سلامت بیماران دیابتی مراجعهکننده به مراکز بهداشتیدرمانی شهر شیراز با میانگین 66 در سطح مرزی قرار دارد. سطح سواد سلامت با سن، جنس، سطح تحصیلات، عضویت در انجمن دیابت و شغل رابطه معنیداری داشت.نتیجهگیری: نتایج نشان داد سطح سواد بیماران در سطح مرزی و ناکافی قرار دارد. این موضوع نشان از لزوم توجه به مساله سواد سلامت و تلاش در جهت بهبود سطح سواد سلامت افراد میدهد. تهیه منابع آموزشی ساده و قابل فهم برای همه افراد جامعه، برگزاری کلاسهای آموزشی و ... از جمله راههای افزایش سطح سواد سلامت است.
سیما عجمی؛ نجمه کربلایی عیدی شاه آبادی
دوره 12، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 1-2
چکیده
مقدمهبیماری 65 ساله که به دلیل انجام عمل جراحی قلب بستری شده بود، پس از گذشت چند روز از عمل جراحی، توسط کادر پزشکی بیمارستانی تخصصی در تهران، جلوی چشم خانواده نگرانش، مجدداً به اتاق عمل رفت تا بر اساس معاینات انجام شده، مایع جمع شده در اطراف قلب و ریه اش تخلیه شود. آزمایشات و نمونه برداری مجدد نشان داد که اولین عمل جراحی به اشتباه برای ...
بیشتر
مقدمهبیماری 65 ساله که به دلیل انجام عمل جراحی قلب بستری شده بود، پس از گذشت چند روز از عمل جراحی، توسط کادر پزشکی بیمارستانی تخصصی در تهران، جلوی چشم خانواده نگرانش، مجدداً به اتاق عمل رفت تا بر اساس معاینات انجام شده، مایع جمع شده در اطراف قلب و ریه اش تخلیه شود. آزمایشات و نمونه برداری مجدد نشان داد که اولین عمل جراحی به اشتباه برای بیمار انجام شده است، بیماری که باید در آن ساعت تحت عمل جراحی قرار می گرفت بیمار تخت کناری وی بوده است و پرسنل بیمارستان به اشتباه او را روی تخت اتاق عمل خوابانده اند(1). در ایران آمار مدونی از میزان بروز خطاهای پزشکی در دست نیست اما انتشار اخباری مانند نمونه فوق نشان دهنده میزان وقوع بالای خطاهای پزشکی ناشی از عدم شناسایی صحیح بیماران می باشد. تقریبا 25 درصد(2) بیماران بستری به نوعی با یک خطای پزشکی روبهرو میشوند که بخشی از دلایل بروز این خطاها ناشی از عدم شناسایی صحیح بیماران است. (RFID) Radio Frequency Identification به معنای شناسایی از طریق فرکانس رادیویی است که یکی از اعضای مهم خانواده ی تجهیزات ثبت و شناسایی خودکار داده Automatic Identification and Data Capture(AIDC) است که بر پایه امواج الکترومغناطیسی عمل می کند(3،4). در یک سامانه RFID داده ها با ابزارهای ویژه ای بصورت خودکار استخراج و با استفاده از ابزار مناسب انتقال داده در زمان و مکان مورد انتظار در اختیار کاربر قرار می گیرد. RFID بعنوان یکی از ده فنآوری برتر دنیا در سال 2004-2005 میلادی شناخته شده است که بصورت همزمان کار مدیریت اطلاعات، شناسایی و ردیابی، احراز هویت و اتوماسیون فرآیندها را پوشش می دهد (4). حالا اگر بیماران نیازمند جراحی در بیمارستان مچ بند RFID داشته باشند که در برگیرنده اطلاعات مربوطه و تصویری دیجیتالی از بیمار باشد عکس آنها این امکان را می دهد که گروه بالینی به راحتی دریابند که بر روی بیمار درست کار می کنند و درج الکترونیک این اطمینان خاطر را می دهد که آنها به روی پروسه درستی فعالیت دارند و اگر بیمار اشتباهی وارد اتاق عمل شود گروه پزشکی به طور اتوماتیک و بی درنگ متوجه این عدم تطابق و خطا می گردند(5). در این رابطه نتایج پژوهشAguad و همکارانش درباره «نحوه پیاده سازی فناوری شناسایی با فرکانس رادیویی به منظور مدیریت بخش های بیمارستانی جهت مقابله با عدم کارایی» در سال 2005 میلادی نشان داد که استفاده از این فناوری با توجه به پیچیدگی ها و چالش های دنیای امروز می تواند در بالابردن کارایی بخش های پزشکی و کاهش خطاهای انسانی مفید باشد(6). Cangialosi و همکارانش در پژوهش خود با عنوان «استفاده از فناوری شناسایی با فرکانس رادیویی برای درمان بیماران: فرصت ها و چالش ها» درسال 2007میلادی از پیاده سازی RFID در بیمارستان های مورد مطالعه ابراز رضایت نموده اند. نتایج مطالعه این محققان نشان می دهد که این فنآوری گردش کار در بیمارستان را تسهیل نموده، حجم کار پرستاران و پرسنل را کاهش داده و موجب تعامل بهتر پزشک و پرستار با بیماران شده است (7). پژوهشLiu و همکارانش نشان داد که بکارگیری سیستم پایش پیشرفت بیمار مبتنی بر RFID قادر به مدیریت فرایند جراحی، مکان یابی بیمار، تشخیص هویت و مراقبت های پیرامون عمل جراحی می باشد. همچنین این سیستم بطور مداوم نظارت بر فرایند کاری را برای ارائه دهندگان مراقبت فراهم می کند و اطلاعات را در اختیار آن ها قرار می دهد تا از این طریق کارایی مدیریت را ارتقا دهد. این سیستم یک ابزار مدیریتی با ارزش برای برآورده کردن نیازهای ایمنی، کیفیت و کارایی در اتاق عمل وبخش های جراحی می باشد(8). بیمارستانNJ در هند نمونه ای از بکارگیری موفق RFID جهت شناسایی بیماران است که برای حفظ امنیت و مدیریت بخش کودکان و نوزادان از این فنآوری استفاده می کند(9).نتیجه گیریعلت اصلی بسیاری از خطاهای پزشکی دسترسی ناکافی به اطلاعات در زمان تصمیم گیری و ارتباط ضعیف بین اعضا گروه مراقبت است، این امر در محلی مانند اتاق عمل که دسترسی به اطلاعات بموقع از وضعیت بیمار برای عملکرد دقیق گروه جراحی ضروری است، اهمیت پیدا می کند. فناوری RFID از جمله فنآوری هایی است که با ایجاد اطلاعات بموقع و درک کامل آن توسط گروه بهداشتی موجب کمک به این گروه در ارایه مراقبت های بهداشتی کارا و با کیفیت می شود. استفاده از فناوری RFID در بیمارستان ها و نظام سلامت تاثیر بسزایی در تسریع خدمات سلامت وکاهش برخی خطاها می گردد.
کریم ناصری؛ سید احسان فارسیان
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 285-292
چکیده
مقدمه: اطلاعات بیهوشی مربوط به سیر وقایع حول و حوش بیهوشی نمایانگر وضع حال بیمار و خدمات درمانی ارائه شده به وی بوده و میتواند به عنوان منبعی برای تشخیص بیماریها و قضاوتهای قانونی مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت ثبت اطلاعات بیهوشی بیماران مراجعهکننده به اتاق عملهای بیمارستان بعثت سنندج طراحی گردیده ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات بیهوشی مربوط به سیر وقایع حول و حوش بیهوشی نمایانگر وضع حال بیمار و خدمات درمانی ارائه شده به وی بوده و میتواند به عنوان منبعی برای تشخیص بیماریها و قضاوتهای قانونی مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت ثبت اطلاعات بیهوشی بیماران مراجعهکننده به اتاق عملهای بیمارستان بعثت سنندج طراحی گردیده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی برگههای بیهوشی بیماران مراجعهکننده به اتاق عملهای بیمارستان بعثت سنندج در سال 1390 شمسی بررسی شدند .چهارصد پرونده به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب و کیفیت ثبت اطلاعات بیهوشی در پرونده بیماران با استفاده از یک چکلیست بررسی شد. دادههای مطالعه با استفاده از نرمافزار SPSS و آمارهای توصیفی فراوانی مطلق، نسبی و میانگین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که مشخصات زمینهای در 7/10 درصد، تشخیص قبل از عمل و نوع عمل پیشنهادی در 4/34 درصد،اطلاعات مربوط به داروهای قبل از بیهوشی در 22 درصد، زمان بیهوشی در 100 درصد و اطلاعات مربوط به نوع داروهای بیهوشی مصرفی در 5/14 درصد پروندهها ثبت نشده بودند. تنها در 2 درصد برگهها اطلاعات مربوط به عوارض بیهوشی ثبت شده بودند و 8/42 درصد برگهها فاقد ثبت کامل نوع و میزان مایعات مصرفی بودند. نتیجهگیری: اطلاعات موجود در برگههای بیهوشی بیمارانی که در بیمارستان بعثت سنندج عمل میشوند، ناقص هستند. بررسی علل نواقص و تلاش برای رفع این علل میتواند به بهبود وضعیت آموزش پزشکی و قابلیت استناد پروندهها با اهداف آموزشی، پژوهشی و قانونی کمک کند. واژههای کلیدی: بیهوشی؛ مدارک پزشکی؛ بیماران
حسین پناهی؛ فیروز فلاحی؛ پرویز محمدزاده؛ علی جنتی؛ محمدرضا نریمانی؛ لاله صباغی زاده
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 199-207
چکیده
چکیده یکی از اهداف تدابیر مراقبتهای بهداشتی و درمانی و برنامههای مربوط به آنها، ارتقاء و بهبود شرایط زندگی است. مناسبترین هدف برای خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی یکسان مردم به خدمات ذیربط می باشد. یکی از موانع دسترسی، بالا بودن هزینههای خدمات درمانی و بار مالی این هزینهها بر دوش خانوار است. نگرانی در مورد افزایش هزینههای مراقبتهای ...
بیشتر
چکیده یکی از اهداف تدابیر مراقبتهای بهداشتی و درمانی و برنامههای مربوط به آنها، ارتقاء و بهبود شرایط زندگی است. مناسبترین هدف برای خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی یکسان مردم به خدمات ذیربط می باشد. یکی از موانع دسترسی، بالا بودن هزینههای خدمات درمانی و بار مالی این هزینهها بر دوش خانوار است. نگرانی در مورد افزایش هزینههای مراقبتهای بهداشتی و درمانی و پیدا کردن راه حل برای رفع آن باعث شده است که سیاستگذاران توجه وافری به یک سیستم تأمین مالی ملی برای کاهش بار مالی خانوارها متمرکز کنند. این پژوهش تاثیر هریک از عوامل تعیینکننده پرداختی از جیب را با استفاده از مدل گسسته دو مرحلهای هکمن بررسی کرده است. برای این منظور دادهها به روش میدانی و پرسشنامهای میباشد نمونه مورد مطالعه شامل312 بیمار بستری در بیمارستانهای شهر تبریز است. نتایج نشان داد که درآمد، سن، خصوصی بودن بیمارستان، دارای بیماری زمینهای بودن، روستایی بودن تأثیر مثبت و دارا بودن بیمه تأثیر منفی بر میزان هزینههای پرداختی از جیب دارند و خصوصی بودن بیمارستان، دارای بیماری زمینهای بودن، تأثیر مثبت و معنیدار و بومی بودن بیمار و نوع پذیرش تأثیر منفی و معنیداری بر احتمال وجود OOP دارند. علیرغم بیمعنی بودن متغیرهای سن و درآمد به دلیل بالا بودن t آنها در مدل باقی میمانند که تأثیر هر دو بر احتمال وجود OOP مثبت میباشد.کلید واژه : هزینه ها؛ ترخیص بیمار؛ بیماران؛ بیمه.
سعید کریمی؛ یوسف مسعودیان؛ مریم یعقوبی؛ محسن حسینی؛ جمیل صادقیفر
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 780-785
چکیده
مقدمه: پیمایشهای رضایتمندی بیمار میتواند دادههای ارزشمندی برای ارزیابی وضعیت موجود، آگاهی از کم و کیف برنامههای ارتقای فرایند و بهبود کیفیت در اختیار مدیران و سیاستگذاران بیمارستانی قرار دهد. با توجه به ضرورت توجه به نیازهای بیماران و تلاش در جهت تأمین رضایتمندی آنان، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران از ...
بیشتر
مقدمه: پیمایشهای رضایتمندی بیمار میتواند دادههای ارزشمندی برای ارزیابی وضعیت موجود، آگاهی از کم و کیف برنامههای ارتقای فرایند و بهبود کیفیت در اختیار مدیران و سیاستگذاران بیمارستانی قرار دهد. با توجه به ضرورت توجه به نیازهای بیماران و تلاش در جهت تأمین رضایتمندی آنان، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران از تسهیلات و خدمات ارایه شده از لحظهی پذیرش تا ترخیص در بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان به انجام رسید.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی- مقطعی بود که در پاییز و زمستان 1388 در میان بیماران مراجعه کننده به بخشهای بستری بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان به انجام رسید. تعداد 196 بیمار، بر اساس فرمول و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری اطلاعات، یک پرسشنامهی محقق ساخته مشتمل بر 66 سؤال در 5 حیطه بود. روایی محتوایی ابزار مطالعه با نظر خبرگان و پایایی آن نیز با محاسبهی ضریب Cronbach's alpha (87/0 = α) تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS نسخهی X (version X, SPSS Inc., Chicago, IL) و با استفاده از آزمونهای آماری Chi-square، Kruskal-Wallis و Repeated measures ANOVA صورت پذیرفت.
یافتهها: با توجه به نتایج ، میانگین نمرهی رضایت از پذیرش سرپایی 5/15 درصد، پزشک درمانگاه 9/27 درصد، پذیرش بستری 9/15 درصد، خدمات پرستاری 33 درصد، پزشک بستری 6/38 درصد، خدمات عمومی و رفاهی 2/55 درصد، بخش بستری 1/42 درصد و بخشهای اداری- مالی3/14 درصد بود. بین ویژگیهای دموگرافیک و نمرهی رضایتمندی بیماران، رابطهی معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که میزان رضایت کلی بیماران از خدمات ارایه شده در بیمارستانهای مورد پژوهش ضعیف میباشد. تعیین عوامل ایجاد کنندهی نارضایتی و تلاش در جهت رفع آنها و شناسایی و اصلاح برخی فرایندهای بیمارستانی، به ویژه فرایندهای پذیرش و ترخیص، از مواردی است که ضمن ایجاد امکان ارایهی خدمات با کیفیتتر، زمینهی رضایتمندی بیماران را فراهم میآورد.
محمد حسین یارمحمدیان؛ فرهاد شفیع پور مطلق
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1073-1080
چکیده
مقدمه: منظور از خدمترسانی ناب ادراک شده، آن دسته از خدمات درمانی است که نیازهای بیماران را به لحاظ اطلاعرسانی در خصوص نحوهی پذیرش و سرویسدهی درمانی بیمارستان و مراکز خدمات درمانی تکاپو میکند. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطهی بین دسترسی به زیرسامانهی مدیریت اطلاعات درمانی بیماران با خدمترسانی ناب ادراک شده به منظور ارایهی ...
بیشتر
مقدمه: منظور از خدمترسانی ناب ادراک شده، آن دسته از خدمات درمانی است که نیازهای بیماران را به لحاظ اطلاعرسانی در خصوص نحوهی پذیرش و سرویسدهی درمانی بیمارستان و مراکز خدمات درمانی تکاپو میکند. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطهی بین دسترسی به زیرسامانهی مدیریت اطلاعات درمانی بیماران با خدمترسانی ناب ادراک شده به منظور ارایهی یک مدل مناسب بود.
روش بررسی: نوع مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی بیماران مراکز خدمات درمانی- پزشکی شهر اصفهان تشکیل دادند. برای جمعآوری اطلاعات از شیوهی نمونهگیری در دسترس (103 نفر از بیماران مراجعه کننده به درمانگاههای خدمات درمانی موجود در سطح شهر اصفهان در سال 91-1390)، استفاه شده است. ابزار تحقیق، پرسشنامهی محقق ساخته در خصوص زیرسامانههای مدیریت اطلاعات حاوی 36 و پرسشنامهی محقق ساخته در خصوص خدماترسانی ناب ادراک شده مشتمل بر 12 گویه و پرسشنامهی رضایتمندی بیماران از نحوهی سرویسدهی مشتمل بر 15 گویه با طیف پنج درجهای لیکرت بود که با استفاده از مطالعات انجام شده (ادبیات موجود و نظرات متخصصان و استادان و مطالعات مقدماتی)، پرسشنامههای مورد نظر تهیه شد و روایی پرسشنامه به لحاظ محتوا تأمین گردید و بر اساس روش Cronbach's alpha، ضریب اعتبار آنها به ترتیب معادل 87/0، 93/0 و 89/0 به دست آمد. تحلیل دادهها بر اساس نرمافزار SPSS نسخهی 16 و LISREL (Linear structural relationships) صورت گرفت.
یافتهها: زیرسامانهی مدیریت اطلاعات شرایط پذیرش بیمار، دارای اثر مستقیم (34/0)، مدیریت اطلاعات پذیرش سرپایی دارای اثر مستقیم (27/0) بر خدماترسانی ناب ادراک شده است. زیرسامانهی مدیریت اطلاعات پذیرش سرپایی دارای اثر مستقیم (42/0)، زیرسامانهی مدیریت اطلاعات پذیرش بستری دارای اثر مستقیم (33/0)، زیرسامانهی مدیریت اطلاعات مدارک و سوابق پزشکی بیمار دارای اثر مستقیم (13/0) بر رضایتمندی بیماران از نحوهی سرویسدهی است. شاخص براز مدل نهایی تحقیق به قرار ذیل میباشد: شاخص برازش تطبیقی (CFI یا Comparative fit index) برابر با 944/0، شاخص Tucker-Lewis (TLI یا Tucker-Lewis index) برابر با 926/0، شاخص برازش هنجار شدهی مقتصد (PNFI یاParsimony normed fit index) برابر با 784/0، شاخص برازش تطبیقی مقتصد (PCFI یا Parsimony comparative fit index) برابر با 638/0، ریشهی میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA یا Root mean square error of approximation) برابر با 078/0، 2χ نسبی برابر با، شاخص نیکویی برازش شده (GFI یا Goodness of fit index) برابر با 953/0، مقدار 2χ (Chi-square) برابر با 592/268 و سطح معنیداری برابر با 001/0 > P.
نتیجهگیری: تهیهی زیرسامانههای مدیریت اطلاعات همواره باید در راستای کیفیسازی خدماترسانی به بیماران جهت درمان، در نظر گرفته شود تا سرویسدهی مؤثری در خصوص پذیرش بیماران صورت گیرد