مقالات پژوهشی
محترم نعمتاللهی؛ نادر خالصی؛ حمید مقدسی؛ مهرداد عسکریان؛ پروین افسر کازرونی
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف طراحی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS برای ایران، به منظور محدود کردن اپیدمی ایدز انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی، ابتدا وضعیت موجود سیستم مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در ایران با مراجعه به مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با استفاده از چکلیست در دورهی زمانی 84-1386 بررسی شد. سپس با بررسی نظام ...
بیشتر
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف طراحی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS برای ایران، به منظور محدود کردن اپیدمی ایدز انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی، ابتدا وضعیت موجود سیستم مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در ایران با مراجعه به مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با استفاده از چکلیست در دورهی زمانی 84-1386 بررسی شد. سپس با بررسی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در کشورهای منتخب و بر اساس نیاز کشور، الگوی پیشنهادی برای ایران طراحی و با استفاده از تکنیک دلفی با نظرخواهی از 24 صاحبنظر رشتههای بیماریهای عفونی و مدیریت اطلاعات بهداشتی بررسی شد. روایی ابزارها بر اساس روش اعتبار محتوا و پایایی آنها از طریق آزمون مجدد اندازهگیری شد. تحلیل دادهها بر اساس مقایسهی ویژگیهای نظامهای پیشگفته در کشورهای مورد مطالعه، به صورت تحلیل توصیفی- نظری انجام شد. یافتهها: الگوی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS بر اساس مطالعهی پیشنهادهای WHO و تجارب آمریکا، استرالیا، انگلیس و مالزی بر اساس نیاز کشور در قالب 7 محور «مشخصات کلی سیستم، منابع داده، Minimum Data Set، ضوابط جمعآوری و گزارش دادهها، پردازش دادهها، ضوابط پردازش دادهها و توزیع دادهها» ارائه شد که بعد از اجرای تکنیک دلفی با 3/36 از 44 (5/82 درصد توافق) مورد تأیید واقع شد. نتیجهگیری: طراحی و اجرای نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در سطح ملی جهت درک بهتر روند اپیدمی در طی زمان، درک بهتر رفتارهای منتشرکنندهی اپیدمی در کشور، تمرکز بر جمعیتهای فرعی با حداکثر ریسک و طراحی پیشگیری و مراقبت با استفاده از دادههای با کیفیت بهتر، پیشنهاد میگردد.واژههای کلیدی: ایدز؛ نظامهای مدیریت اطلاعات؛ نظامهای اطلاعرسانی
مقالات پژوهشی
محمدرضا ملکی؛ امیراشکان نصیریپور؛ سارا آقابابا
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: امروزه نظامهای متفاوتی جهت سنجش عملکرد معرفی شدهاند. یکی از معتبرترین آنها در سطح جهانی الگوی بالدریج میباشد که چهارمین معیار آن سنجش، تحلیل و مدیریت دانش در مراکز بهداشتی و درمانی است. هدف این مطالعه ارزیابی مدیریت دانش در اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) بر اساس الگوی تعالی بالدریج (Baldrige Model) بود. روش بررسی: ...
بیشتر
چکیده مقدمه: امروزه نظامهای متفاوتی جهت سنجش عملکرد معرفی شدهاند. یکی از معتبرترین آنها در سطح جهانی الگوی بالدریج میباشد که چهارمین معیار آن سنجش، تحلیل و مدیریت دانش در مراکز بهداشتی و درمانی است. هدف این مطالعه ارزیابی مدیریت دانش در اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) بر اساس الگوی تعالی بالدریج (Baldrige Model) بود. روش بررسی: این مطالعه از دسته مطالعات توصیفی مقطعی بود و به شیوهی کاربردی اجرا شد. محیط پژوهش بخش اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) بود. دادهها با پاسخگویی به پرسشنامهی نسخهی 2007 الگوی مورد نظر و مقایسه با امتیازهای معیارها گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شد. یافتهها: در مجموع اورژانس بیمارستان مورد مطالعه از 90 امتیاز معیار سنجش، تحلیل و مدیریت دانش، 55/27 امتیاز کسب کرد. نتیجهگیری: از لحاظ سنجش، تحلیل و مدیریت دانش، سازمان مورد مطالعه در سطح سوم تعالی قرار دارد. با توجه به آن که در الگوی اشاره شده از امتیازدهی برای بهبود مستمر عملکرد، رشد و تعالی در سازمانها استفاده میشود، پژوهشگران پیشنهاد میکنند فرآیند بهبود و ارزیابی تا افزایش امتیازات ادامه یابد.واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ فوریتهای پزشکی؛ بیمارستانها
مقالات پژوهشی
غلامرضا مرادی؛ مریم احمدی؛ علیرضا ظهور؛ فربد عبادی فردآذر؛ محمدرضا صابری
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: وبسایت اطلاعرسانی بیمارستانی، سیستمی مناسب برای تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباط بین بیمار، بیمارستان و کادر درمانی محسوب میشود. این پژوهش با هدف تحلیل و ارزیابی ساختار و محتوای وبسایتهای بیمارستانهای آموزشی ایران انجام گردید. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، ابتدا وبسایتهای قابل دسترس بیمارستانهای آموزشی ...
بیشتر
چکیده مقدمه: وبسایت اطلاعرسانی بیمارستانی، سیستمی مناسب برای تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباط بین بیمار، بیمارستان و کادر درمانی محسوب میشود. این پژوهش با هدف تحلیل و ارزیابی ساختار و محتوای وبسایتهای بیمارستانهای آموزشی ایران انجام گردید. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، ابتدا وبسایتهای قابل دسترس بیمارستانهای آموزشی ایران در اینترنت شناسایی شد. سپس ساختار وبسایتها تحلیل و ارزیابی گردید و در نهایت تحلیل محتوا و ارزیابی اطلاعات بر اساس محتوای موجود در هر صفحه انجام و یافتهها با همدیگر مقایسه شد. جامعهی این پژوهش شامل 152 وبسایت بیمارستانهای آموزشی در کل کشور ایران بود. تعداد نمونهی پژوهش، 8 وب سایت بود و برای جمعآوری دادهها از چهار چکلیست استفاده شد. روایی با نظر متخصصین تأیید شد و برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که میانگین امتیازات کسب شده در زمینهی ";ساختار";، برابر 12 امتیاز (40 درصد) از کل امتیازات بود. میانگین امتیازات ";محتوای صفحهی اصلی"; وبسایتهای مورد بررسی، برابر 75/5 امتیاز (3/38 درصد) بود. میانگین امتیازات ";محتوای صفحهی دربارهی ما";، معادل 6/2 امتیاز (7/13 درصد) بود و میانگین امتیازات ";محتویات موضوعی"; (سایر لینکها) در وبسایتهای مورد پژوهش، معادل2 امتیاز (3/8 درصد) از کل امتیازات بود. نتیجهگیری: وبسایتهای بیمارستانهای آموزشی ایران از نظر ساختاری، در سطح متوسط و از نظر محتوا و زیرلینکها (محتویات موضوعی)، در سطح بسیار ضعیف بودند و بنابراین نیاز به اصلاح، تکمیل و گسترش دارند.واژههای کلیدی: اینترنت؛ بیمارستانهای آموزشی؛ ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی؛ نظامهای اطلاعرسانی؛ نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ تحلیل جامع؛ پایگاههای اطلاعاتی
مقالات پژوهشی
محمد توکلی زاده راوری
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: سرعنوانهای موضوعی پزشکی (MeSH) با بیش از 000 23 سرعنوان، منعکس کنندهی موضوعات حوزهی علوم پزشکی است. لذا در این پژوهش با همبستگی بین توسعهی MeSH و افزایش رکوردهای Medline میتوان چگونگی گسترش آماری موضوعات حوزهی پزشکی را در طول زمان مورد سنجش قرار داد. روش بررسی: در یک پژوهش تحلیلی، حدود یک میلیون رکورد از موضوعات علوم پزشکی ...
بیشتر
چکیده مقدمه: سرعنوانهای موضوعی پزشکی (MeSH) با بیش از 000 23 سرعنوان، منعکس کنندهی موضوعات حوزهی علوم پزشکی است. لذا در این پژوهش با همبستگی بین توسعهی MeSH و افزایش رکوردهای Medline میتوان چگونگی گسترش آماری موضوعات حوزهی پزشکی را در طول زمان مورد سنجش قرار داد. روش بررسی: در یک پژوهش تحلیلی، حدود یک میلیون رکورد از موضوعات علوم پزشکی و انتشارات نمایه شده در دامنهی Medline به طور تصادفی انتخاب شد. از طریق تعیین همبستگی بین افزایش تعداد مدارک Medline و افزودن سرعنوانهای جدید به MeSH، به دو سؤال در خصوص گسترش موضوعات پزشکی پاسخ داده شد: 1. موضوعات پزشکی در طول زمان از لحاظ کمّی چگونه در MeSH گسترش یافته است؟ 2. امروزه در ازای تولید و انتشار چند مدرک علمی پزشکی، یک موضوع جدید تولید و به صورت سرعنوان به MeSH افزوده میشود؟ یافتهها: توسعهی MeSH در طول زمان، به صورت لگاریتمی در سه فاز مختلف صورت گرفته است. با تلفیق این سه فاز در یک فاز واحد، فرمولی برای پیشبینی توسعهی MeSH و موضوعات پزشکی در ازای افزایش انتشارات این حوزه به دست آمد. از طرفی روشن گردید که امروزه، به صورت خطی، در ازای انتشار بیش از 250 مدرک در موضوعات گوناگون علوم پزشکی، یک موضوع جدید فراهم و به MeSH افزوده میشود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بر خلاف برخی از نظرها، گسترش موضوعات علمی پویاست و این پویایی به صورت خطی است و هرگز متوقف نمیشود.واژههای کلیدی: Medline؛ سرعنوانهای موضوعی؛ اصطلاحنامه
مقالات پژوهشی
مهدی کاهویی؛ محسن سلیمانی؛ سهیلا قضوی؛ سیف ا... اعلایی
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیدهمقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. در این پژوهش نحوهی تعامل، دیدگاه و رضایت پرستاران و کارکنان بخشهای بالینی دربارهی اثرات سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) بر روی برخی از فعالیتهای درمانی بررسی شد.روش بررسی: در این پژوهش تحلیلی، تأثیر سیستم رایانهای اطلاعات بیمارستانی ...
بیشتر
چکیدهمقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. در این پژوهش نحوهی تعامل، دیدگاه و رضایت پرستاران و کارکنان بخشهای بالینی دربارهی اثرات سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) بر روی برخی از فعالیتهای درمانی بررسی شد.روش بررسی: در این پژوهش تحلیلی، تأثیر سیستم رایانهای اطلاعات بیمارستانی بر برخی از فعالیتهای مراقبتی، وضعیت رفتار، رضایت و نگرش 120 نفر از پرستاران، بهیاران و منشیهای بخشهای بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان سمنان بررسی شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که اعتبار و روایی آن از راه بررسی متون علمی و انجام آزمون-بازآزمون تأیید شد.یافتهها: 80 درصد کارکنان چند بار در روز از سیستم رایانهای بخش خود استفاده میکردند. 55 درصد آنان با در اختیار قرار گرفتن اطلاعات مراقبتی صحیح،50 درصد با راحتتر شدن بررسی داروهای تجویز شده، 8/45 درصد با کمتر شدن خطاهای کاری، 28 درصد با نظارت بهتر بر سیر درمانی بیماران و 15 درصد با بهبود نتیجهی درمان به دنبال استفاده از HIS موافق بودند. بین رضایت کارکنان از تأثیر HIS بر روی فرایند مراقبت از بیماران و رضایت کاربران از سیستم و نوع بخش درمانی، رابطهی معنیداری مشاهده شد (05/0 = P).نتیجهگیری: کمتر از نیمی از کارکنان از تأثیر سیستم رایانهای اطلاعات بیمارستانی بر فعالیتهای مراقبت از بیماران رضایت نسبی داشتند. استفاده از سیستمهای سختافزاری پیشرفتتر (مانند نرمافزارهای تشخیص صدا برای ورود اطلاعات) و ارائهی راهکارهای قانونی برای پیشگیری از دوبارهکاری پیشنهاد میگردد.واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای کامپیوتری؛ فرآیند پرستاری؛ مراقبت پرستاری؛ پرستاران
مقالات پژوهشی
صدیقه محمد اسماعیل؛ سید جواد قاضی میرسعید
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده دستیابی به اطلاعات، عنصری اساسی در فرآیند پژوهش و تولید علم میباشد و از شاخصهای توسعهیافتگی محسوب میگردد. از این رو آشنایی و بهرهگیری از شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی و نیز فنآوریهای مربوط بدان امری لازم و ضروری است. در این راستا اینترنت، وب، و به تبع آن تکنیکهای اطلاعاتی موجود بر روی آن، نظیر خروجی R.S.S Feed یکی از ...
بیشتر
چکیده دستیابی به اطلاعات، عنصری اساسی در فرآیند پژوهش و تولید علم میباشد و از شاخصهای توسعهیافتگی محسوب میگردد. از این رو آشنایی و بهرهگیری از شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی و نیز فنآوریهای مربوط بدان امری لازم و ضروری است. در این راستا اینترنت، وب، و به تبع آن تکنیکهای اطلاعاتی موجود بر روی آن، نظیر خروجی R.S.S Feed یکی از این فنآوریهاست که در سالهای اخیر بر روی بسیاری از وبسایتها، وبلاگها و پایگاههای اطلاعاتی ظاهر گردیده و در اندک زمانی به گستردهترین و قابلترین وسیلهی آگاهی رسانی مبدل شده است. این فنآوری به کلیهی کتابداران و اطلاعرسانان اجازه میدهد تا به اطلاعات موجود بر روی سایتها، وبلاگها و پایگاههای اطلاعاتی به سرعت دسترسی پیدا کرده، روابط تجاری، اقتصادی، آموزشی، تحقیقاتی، اجتماعی و فرهنگی کاربران را با استفاده از آن سامان بخشند. همچنین کاربران در صورت آشنایی با این فنآوری میتوانند به تنهایی به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا کرده، نیازهای اطلاعاتی خویش را مرتفع نمایند. این خروجیها با استفاده از زبانهای برنامهنویسیای که برای ایجاد آنها استفاده شده است، آخرین اطلاعات را نمایش میدهند و با اضافه شدن اطلاعات جدید، آنها نیز به روز میشوند. خروجی R.S.S Feed شیوهای آسان و سریع برای خدمات آگاهیرسانی جاری، معرفی منابع جدید کتابخانه، ارائهی بهتر خدمات مرجع، آموزش به کاربران و ارتباط با کاربران کتابخانه است که کتابداران وکتابخانهها درکنار سایر ابزار وخدمات موجود نباید از آن غافل باشد. به همین علت در این پژوهش که به روش مستند (کتابخانهای) و با بررسی متون و منابع مرتبط صورت گرفت، تلاش شد تا ضمن ارائهی تعریفی از R.S.S Feed، مزایای استفاده از آن بیان گردد. همچنین به این نکته اشاره خواهد شد که به طور کلی R.S.Sخوانها به دو دستهی مبتنی بر وب و مبتنی بر نرمافزارهای خاص تقسیم میشوند که برای شناخت آنها نمونههایی از هر نوع معرفی میگردد و در پایان با تعریف این عنصر اطلاعاتی و کارکردهای متعدد آن در حوزهی اطلاعرسانی به ویژه در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به بیان نقشی که کتابداران در تأمین اطلاعات مورد نیاز کاربران در وبسایتها، وبلاگها و پایگاههای اطلاعاتی ایفا مینمایند، میپردازد.واژههای کلیدی: اینترنت؛ وب جهانی؛ کتابداری و اطلاعرسانی؛ خدمات کتابخانهای
مقالات پژوهشی
آذر کبیرزاده؛ بنیامین محسنی ساروی؛ زلیخا اصغری؛ ابراهیم باقریان فرحآبادی؛ رحیم باقرزاده لداری
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: دستاندرکاران حرفههای پزشکی به دلیل بر عهده داشتن مسؤولیت تأمین سلامت و درمان بیماران، تحت تأثیر عوامل متعدد استرسزا هستند. در این پژوهش میزان سلامت عمومی، استرس و عوامل استرسزا در کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای استان مازندران بررسی شد. روش بررسی: این پژوهش تحلیلی- مقطعی، به صورت سرشماری بر روی کارکنان ...
بیشتر
چکیده مقدمه: دستاندرکاران حرفههای پزشکی به دلیل بر عهده داشتن مسؤولیت تأمین سلامت و درمان بیماران، تحت تأثیر عوامل متعدد استرسزا هستند. در این پژوهش میزان سلامت عمومی، استرس و عوامل استرسزا در کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای استان مازندران بررسی شد. روش بررسی: این پژوهش تحلیلی- مقطعی، به صورت سرشماری بر روی کارکنان انجام شد. برای بررسی میزان سلامت عمومی از پرسشنامه Goldberg، میزان استرس از پرسشنامهی Osipow و عوامل استرسزا، از پرسشنامهی پژوهشگرساخته، استفاده شد. کل کارکنان شاغل 231 نفر که 178 پرسشنامه قابل آنالیز بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS آنالیز شد. یافتهها: از نظر سلامت روان، کارکنان شاغل در مراکز خصوصی وضعیت مطلوبتری داشتند و مسؤولین بخشها در معرض خطر بیشتری بودند. مهمترین عامل استرسزا در واحد بایگانی، کمبود فضا، واحد کدگذاری، عدم ثبت درست اطلاعات در پرونده و واحد پذیرش و آمار، کمبود کارکنان بود. میزان استرس در کارکنان در حد طبیعی و میانگین سلامت روان در کارکنان با رشتهی مدارک پزشکی کمتر بود. بین میزان سلامت عمومی و نیز استرس با رشتهی تحصیلی ارتباط معنیداری وجود نداشت. نتیجهگیری: در هنگام بررسی میزان سلامت روان کارکنان مدارک پزشکی در حد قابل قبول بود و آنان از نظر میزان استرس در سطح طبیعی قرار داشتند. با توجه به نوع خدمت کارکنان این بخش و با در نظر گرفتن سالهای خدمت افراد تا زمان بازنشستگی و همچنین هزینههای ناشی از عوارض استرس بر انسان، برطرف نمودن عوامل استرسزا توصیه میگردد.واژههای کلیدی: تنش؛ بهداشت شغلی؛ کارکنان علوم پزشکی و وابسته؛ مدارک پزشکی؛ بهداشت همگانی؛ بهداشت روانی
مقالات پژوهشی
احمد شعبانی؛ سید عباس مرجانی
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: ایران از کشورهای بلاخیز جهان محسوب میشود و با توجه به گستردگی میراث فرهنگی آن، بهرهمند از نهادهای متنوع آموزشی و پژوهشی است. از آن جا که مهمترین هدف کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی حفظ و نگهداری این میراث است، این پژوهش رعایت اصول ایمنی در ساختمان کتابخانههای وابسته به سازمان آستان قدس رضوی را مورد بررسی و ارزیابی ...
بیشتر
چکیده مقدمه: ایران از کشورهای بلاخیز جهان محسوب میشود و با توجه به گستردگی میراث فرهنگی آن، بهرهمند از نهادهای متنوع آموزشی و پژوهشی است. از آن جا که مهمترین هدف کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی حفظ و نگهداری این میراث است، این پژوهش رعایت اصول ایمنی در ساختمان کتابخانههای وابسته به سازمان آستان قدس رضوی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و از دستهی مطالعات توصیفی است. جامعهی پژوهش شامل 33 کتابخانهی وابسته به سازمان آستان قدس رضوی در داخل و خارج از شهر مشهد در مهرماه 1386 بود. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته انجام شد که روایی آن با استفاده از نظر استادان و خبرگان فن بررسی و اعتبار و پایایی آن با ضریب اعتبار Alfa Cronbach مساوی 88/0مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که شاخصهای تعیین شده امنیتی برای کتابخانهها به ترتیب اولویت عبارت است از: ایمنی در برابر خسارت ناشی از خرابی تأسیسات، ایمنی در برابر بلایای طبیعی و ایمنی در برابر آتشسوزی. نتیجهگیری: در نتیجهگیری کلی این تحقیق میتوان گفت که کتابخانهها باید برنامهی بلند مدت و اجرایی برای مواجهه با بحران تدوین نمایند.واژههای کلیدی: ایمنی؛ ایمنی تجهیزات؛ پیشگیری از حوادث؛ مدیریت ایمنی از حوادث؛ کتابخانهها
مقالات پژوهشی
فریبا رخش؛ فریده موحدی
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: امروزه مراجعهکنندگان به کتابخانهها خواهان دسترسی سریع و مستقیم به اطلاعات مورد نیاز خود میباشند. بنا بر این کتابداران باید انگیزهها و هدفهای جستجوی اطلاعات دانشجویان، ماهیت و نوع اطلاعات مورد جستجو و روشها و ابزارهای مورد استفاده در دستیابی به اطلاعات را بشناسند تا راههای صحیح ارائهی اطلاعات به مراجعین ...
بیشتر
چکیده مقدمه: امروزه مراجعهکنندگان به کتابخانهها خواهان دسترسی سریع و مستقیم به اطلاعات مورد نیاز خود میباشند. بنا بر این کتابداران باید انگیزهها و هدفهای جستجوی اطلاعات دانشجویان، ماهیت و نوع اطلاعات مورد جستجو و روشها و ابزارهای مورد استفاده در دستیابی به اطلاعات را بشناسند تا راههای صحیح ارائهی اطلاعات به مراجعین شکل گیرد. هدف از این پژوهش تعیین نیاز اطلاعیابی دانشجویان ترم اول و آخر دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی اصفهان در سال 1385بوده است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، 94 نفر از دانشجویان ترم اول (54 نفر) و ترم آخر (40 نفر) در مقطع کارشناسی سه رشتهی آموزشی دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی اصفهان وارد شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساخته بود که روایی آن از طریق نظرسنجی از استادان و صاحبنظران مربوط و پایایی در حجم نمونهی پایلوت مورد تأیید قرار گرفت. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از ضریب Cronbach Alfa استفاده شد و اعتبار پرسشنامه بر اساس حجم Pilot، 88 درصد برآورد گردید تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش در سطح آمار توصیفی صورت گرفت. یافتهها: میزان نیاز اطلاعاتی دانشجویان در ترمهای مختلف تحصیلی متفاوت بود و دلیل اصلی عدم استفادهی صحیح دانشجویان از منابع کتابخانه، نداشتن آگاهی و آموزش لازم در این زمینه بود. نتیجهگیری: آموزش دانشجویان در زمینهی کاربرد منابع الکترونیکی برای دستیابی سریع و بهتر به اطلاعات میتواند نیازهای خاص اطلاعاتی ایشان را برآورده ساخته، بر ارتباط میان استادان و کتابداران و گسترش مجموعهی الکترونیکی کتابخانه و سواد اطلاعاتی دانشجویان مؤثر باشد.واژههای کلیدی: بازیابی اطلاعات؛ منابع اطلاعاتی؛ مدیریت اطلاعات؛ دانشجویان
مقالات پژوهشی
مهتاب کرمی؛ زکیه پیری
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده کدگذاری بالینی، فرایندی است برای ترجمهی مستندات پزشکی به کدهای تشخیصی که طی آن اقدامات و عملیات مالی دادههای مراقبت بهداشتی به وسیله کد یا سیستم شمارهگذاری نمایش داده میشوند. کدگذاری بالینی در مراقبت بهداشتی، یک فرایند از مدیریت دانش تلقی میشود، زیرا برخی از مفاهیم مدیریت دانش در آن مصداق پیدا میکند. مفاهیمی از ...
بیشتر
چکیده کدگذاری بالینی، فرایندی است برای ترجمهی مستندات پزشکی به کدهای تشخیصی که طی آن اقدامات و عملیات مالی دادههای مراقبت بهداشتی به وسیله کد یا سیستم شمارهگذاری نمایش داده میشوند. کدگذاری بالینی در مراقبت بهداشتی، یک فرایند از مدیریت دانش تلقی میشود، زیرا برخی از مفاهیم مدیریت دانش در آن مصداق پیدا میکند. مفاهیمی از قبیل کدگذاری (رمزنگاری) دانش، بستهبندی دانش و ارائهی دانش به متقاضیان آن و سرانجام فراهم کردن هماهنگی بین منابع فکری، فرایند تبدیل داده به دانش در صنعت مراقبت بهداشتی یک فرایند مداوم است و دانش پدید آمده در هر مرحله میتواند به عنوان داده برای مراحل بالاتر در نظر گرفته شود. بنابراین سازماندهی دانش مربوط به بیماریها با فرایند کدگذاری بالینی انجام میگیرد. به این ترتیب پایگاه دادهای که برای فرایند کدگذاری پدید میآید، دادههای تشخیصی و کدهای اختصاص داده شده را در قالب جداول رابطهای (اطلاعات) سازماندهی مینمایند. ابزارهایی چون دادهکاوی و پردازش تحلیلی آنلاین میتوانند از انبوه اطلاعات این پایگاههای رابطهای، دانش با ارزشی را فراهم کنند.از سوی دیگر ایجاد گروههای تخصصی و گروههای مباحثهی آنلاین میتواند نقش به سزایی در تسهیم دانش و در نتیجه بهبود عملکرد فرایندهای بخش مدیریت اطلاعات بهداشتی و به خصوص فرایند کدگذاری ایفا نمایند. متخصصین مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی لازم است جایگاه واقعی کدگذاری بالینی را شناخته، تأثیر کار خود را بر مدیریت دانش در مراقبت بهداشتی و نیز تصمیمات سلامتی درک نمایند و از طرف دیگر با شناخت و به کارگیری ابزارهای مدیریت دانش عملکرد خود را در این زمینه بهبود بخشند.واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ دانش؛ طبقهبندیها؛ بیماریها
Special Report
محمد حسین یارمحمدیان
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386