ایندکس مجله
چکیده
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
علی مجرد حفظآباد؛ حانیه سادات سجادی؛ فاطمه سلیمانی؛ میثم سیدیفر
چکیده
مقدمه: با توجه به تأثیر همهگیری کووید 19 بر ارایه خدمات روتین نظام سلامت، دسترسی بیماران مزمن به داروهای مورد نیازشان با چالشهایی روبهرو شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات این بیماران برای دسترسی به داروهایشان و راهکارهای پیشنهادی در دوران همهگیری کووید 19 از دیدگاه ذینفعان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به روش کیفی از ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به تأثیر همهگیری کووید 19 بر ارایه خدمات روتین نظام سلامت، دسترسی بیماران مزمن به داروهای مورد نیازشان با چالشهایی روبهرو شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات این بیماران برای دسترسی به داروهایشان و راهکارهای پیشنهادی در دوران همهگیری کووید 19 از دیدگاه ذینفعان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به روش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته فردی انجام گردید. مشارکتکنندگان به صورت هدفمند از میان سیاستگذاران سلامت، پزشکان، داروسازان و بیماران دارای بیماریهای مزمن، به تعداد 34 نفر در دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تحلیل دادهها در قالب شش مقوله اصلی و 15 زیرمقوله طبقهبندی گردید. چالشها شامل مراقبت پزشکی، دسترسی به داروهای مورد نیاز، شرایط مالی بیمار و دسترسی به اطلاعات بود. راهکارها نیز مربوط به وضعیت حکمرانی در بخش دارو و زنجیره تأمین داروها بود.نتیجهگیری: به منظور بهبود دسترسی بیماران به داروهای مورد نیازشان در بحرانها، برنامهریزی صحیح جهت تأمین داروی مورد نیاز کشور، استفاده از ظرفیت داروخانهها و داروسازان، راهاندازی سامانههای مرتبط با تلهمدیسین (پزشکی از راه دور) و اجرایی شدن سریعتر نسخهپیچی و نسخهنویسی الکترونیک، میتواند مفید باشد.
مدینه نادری؛ محسن شفیعی نیکابادی
چکیده
مقدمه: پذیرش رایانش ابری در صنعت سلامت، یک استراتژی مهم و ضروری جهت ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی و تسهیل مراقبت از بیماران و کاهش هزینههای عملیاتی بیمارستان و عملی تأثیرگذار در بهبود مدیریت ارتباط با مشتری CRM (Customer Relationship Management) میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه پذیرش رایانش ابری بر CRM با نقش میانجی کیفیت خدمات بهداشتی- ...
بیشتر
مقدمه: پذیرش رایانش ابری در صنعت سلامت، یک استراتژی مهم و ضروری جهت ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی و تسهیل مراقبت از بیماران و کاهش هزینههای عملیاتی بیمارستان و عملی تأثیرگذار در بهبود مدیریت ارتباط با مشتری CRM (Customer Relationship Management) میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه پذیرش رایانش ابری بر CRM با نقش میانجی کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری متشکل از کلیه کارکنان 6 بیمارستان آموزشی شهر اهواز بود که بر اساس جدول Morgan و به صورت تصادفی سهمیهای، 306 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها برای متغیر پذیرش رایانش ابری از پرسشنامه استاندارد سرکلزایی جوان، برای CRM از پرسشنامه یعقوبی و همکاران و به منظور بررسی کیفیت خدمات درمانی از پرسشنامه Parasuraman و همکاران و Buyukozkan و همکاران استفاده گردید. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از ارزیابی و اظهار نظر متخصصان و ضریب Cronbach's alpha مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: پذیرش رایانش ابری تأثیر معنیداری بر کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی داشت. بین پذیرش رایانش ابری و CRM و بین کیفیت خدمات درمانی و CRM رابطه معنیداری مشاهده شد. همچنین، کیفیت خدمات درمانی به عنوان نقش میانجی بین پذیرش رایانش ابری و CRM، مورد تأیید قرار گرفت.نتیجهگیری: به کارگیری رایانش ابری به طور مستقیم، منجر به ارتقا و بهبود کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی در بیمارستانهای آموزشی شهر اهواز شده است. بیمارستانها از طریق به کارگیری فنآوری رایانش ابری، میتوانند به اطلاعات مربوط به هر یک از بیماران به منظور تسهیل برنامهریزی مؤثرتر و ارایه با کیفیتتر خدمات دست یابند.
مریم خدابین؛ سعید شیرشاهی؛ نصرت ریاحینیا
چکیده
مقدمه: آگاهی از وضعیت تولیدات علمی در حوزه دندانپزشکی، میتواند به محققان این حوزه در تصمیمگیری کمک نماید. مطالعه حاضر با هدف ترسیم ساختار علمی یک دهه پژوهش (سالهای 2010 تا 2020) حوزه دندانپزشکی در کشورهای خاورمیانه انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی و علمسنجی بود و دادههای مورد نیاز آن از وبگاه علوم استخراج گردید. جامعه ...
بیشتر
مقدمه: آگاهی از وضعیت تولیدات علمی در حوزه دندانپزشکی، میتواند به محققان این حوزه در تصمیمگیری کمک نماید. مطالعه حاضر با هدف ترسیم ساختار علمی یک دهه پژوهش (سالهای 2010 تا 2020) حوزه دندانپزشکی در کشورهای خاورمیانه انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی و علمسنجی بود و دادههای مورد نیاز آن از وبگاه علوم استخراج گردید. جامعه مورد نیاز را تمامی مدارک تولید شده در حوزه دندانپزشکی که توسط نویسندگان کشورهای خاورمیانه در بازه زمانی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تولید شده بود، تشکیل داد. بدین ترتیب، ۲۶۵۳ مدرک علمی جمعآوری شد. برای ترسیم ساختار علمی، روش علمسنجی مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: حوزه Dentistry Oral Surgery Medicine بالاترین نرخ تولید علمی در بین حوزههای دندانپزشکی را به خود اختصاص داد. ساختار علمی این حوزه از 7 خوشه تشکیل شده است. دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه سوم فهرست دانشگاههای برتر خاورمیانه و کشور ایران در خاورمیانه در جایگاه سوم قرار گرفت. ارتباطات واژگانی کرونا، پاندمی، پروتکلها، انتقال و مسایل مرتبط با کرونا مشهود بود.نتیجهگیری: ایجاد خوشه نوظهور با محوریت کووید 19 و اختصاص 74 مقاله و 12 همرخدادی در طول یک سال (2019 تا 2020)، دغدغههای دندانپزشکان به دلیل شرایط تحمیلی بیماری کرونا را نشان میدهد که منجر به پژوهش در جهت یافتن راهحل برای در امان بودن کلینیکهای دندانپزشکی و نگرانیهای ناشی از همهگیری کووید 19 شده است.
امالبنین اسدی قادیکلایی؛ نجلا حریری؛ مریم خادمی؛ فهیمه بابالحوائجی
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت و جایگاهی که حوزه غدد درونریز در بخش سلامت دارد، تسهیل بازیابی اطلاعات در این حوزه میتواند بسیار مهم باشد. مطالعه حاضر با هدف مدلسازی موضوعی مقالات منتشر شده پژوهشگران ایرانی در حوزه غدد درونریز و متابولیسم در پایگاه استنادی علوم انجام گرفت.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی بود و با روش متنکاوی انجام ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت و جایگاهی که حوزه غدد درونریز در بخش سلامت دارد، تسهیل بازیابی اطلاعات در این حوزه میتواند بسیار مهم باشد. مطالعه حاضر با هدف مدلسازی موضوعی مقالات منتشر شده پژوهشگران ایرانی در حوزه غدد درونریز و متابولیسم در پایگاه استنادی علوم انجام گرفت.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی بود و با روش متنکاوی انجام شد. چکیده مقالات با استفاده از کلید واژههای منتخب سرعنوان موضوعی پزشکی MeSH (Medical Subject Headings) از پایگاه استنادی علوم استخراج گردید. 5552 مقاله از سال 1977 تا سال 2019 بازیابی شد. سپس متن چکیدهها در نرمافزار MATLAB مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و دستهبندی شد.یافتهها: دستههای موضوعی متشکل از 20 واژه و در 48 دسته استخراج گردید. بیماری دیابت با 7145 بار تکرار، بیشتر از سایر موضوعات مورد توجه پژوهشگران ایرانی قرار گرفته است. دسته موضوعی مربوط به بیماریهای سندرم متابولیک با بیشترین تعداد مقالات (304 مقاله) و دسته موضوعی شماره 47 که مربوط به بیماریهای نرمی استخوان بود، کمترین تعداد مقالات (51 مقاله) را به خود اختصاص داد.نتیجهگیری: پژوهشگران ایرانی به تحقیقاتی با موضوع سندرم متابولیک بیشتر و به موضوعاتی مانند نرمی استخوان کمتر پرداخته بودند. مباحثی شامل Dwarfism، Parathyroid Diseases، Pituitary Diseases، Gonadal Disorders، Polyendocrinopathies و Autoimmune که در موضوعات حاصل از مدلسازی موضوعی وجود نداشت، بیانگر خلأ موجود در پژوهشهای محققان ایرانی میباشد که بر لزوم توجه بیشتر بر این حوزهها تأکید میشود.
عبدالرسول خسروی؛ فرهاد لطفی؛ محمدرضا یزدانخواه فرد؛ کامران میرزایی
چکیده
مقدمه: آموزش مجازی در حال حاضر به عنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر مطرح میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت ارزیابی دروس ارایه شده مجازی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1400 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل 221 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته ...
بیشتر
مقدمه: آموزش مجازی در حال حاضر به عنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر مطرح میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت ارزیابی دروس ارایه شده مجازی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1400 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل 221 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی آبادان، اصفهان، بوشهر و همدان بود که با توجه به محدود بودن تعداد، از روش تمامشماری استفاده شد. جامعه مورد بررسی تا پایان نیمسال دوم سال 1400 در دو نیمسال در کلاسهای مجازی آموزشی شرکت کرده بودند. دادهها به وسیله پرسشنامه خودایفا و بر مبنای مدل Kirkpatrick که شامل سه سطح واکنش، یادگیری و رفتار از مدل مذکور را میسنجد، جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای Mann-Whitney U و Kruskal-Wallis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین نمره حیطههای واکنش، یادگیری، تغییر رفتار و ارزیابی دروس ارایه شده مجازی به ترتیب 08/12 ± 38/40، 70/5 ± 60/16، 40/6 ± 90/20 و 30/17 ± 80/57 برآورد گردید. میزان تأثیر دورههای آموزش مجازی برگزار شده در بین دانشجویان مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ضعیف گزارش شد.نتیجهگیری: با توجه به پایین بودن میزان رضایت دانشجویان از دروس ارایه شده مجازی، کاهش سطح یادگیری و تغییر رفتاری نامناسب، گروههای کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی برای زمینهسازی استفاده از آموزش مجازی و کسب رضایت، یادگیری و تغییر رفتار یادگیرندگان، باید نسبت به ارتقای برنامههای آموزش مجازی خود بر اساس مدل Kirkpatrick برنامهریزی لازم را انجام دهند.
اسماعیل مزروعی نصرآبادی؛ الهام محمدیپور
چکیده
مقدمه: در یک اقتصاد با زنجیره تأمینی از مواد اولیه تا محصول نهایی، ممکن است ریسکهایی ایجاد شود که سراسر زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار دهد و موقعیت بحرانی ایجاد کند. تاکنون 19 مقاله به شناسایی و اولویتبندی ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت پرداختهاند که در نتایجشان تفاوتهایی مشاهده میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، فراترکیب و مدلسازی ...
بیشتر
مقدمه: در یک اقتصاد با زنجیره تأمینی از مواد اولیه تا محصول نهایی، ممکن است ریسکهایی ایجاد شود که سراسر زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار دهد و موقعیت بحرانی ایجاد کند. تاکنون 19 مقاله به شناسایی و اولویتبندی ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت پرداختهاند که در نتایجشان تفاوتهایی مشاهده میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، فراترکیب و مدلسازی ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت بود.روش بررسی: در مرحله اول، از روش کیفی فراترکیب استفاده شد و کلید واژههایی مانند «ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت، ریسک زنجیره تأمین گردشگری مراقبت بهداشتی، ریسک زنجیره تأمین گردشگری پزشکی» در پایگاههای Web of Science، Google Scholar، SID (Scientific Information Database)، ProQuest، Emerald Insight، ScienceDirect و PubMed بررسی گردید. در مرحله دوم با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری، مدل ریسک شناسایی شده طراحی شد.یافتهها: با استفاده از روش فراترکیب، ریسک در قالب 7 کد مفهومی شامل « ریسک تأمین، فرایند، سازمانی، صنعت، شبکه، مشتری نهایی و محیطی گردشگری سلامت» دستهبندی گردید. همچنین، نتایج مدلسازی ساختاری- تفسیری، ریسک محیطی گردشگری سلامت را به عنوان تأثیرگذارترین ریسک و ریسک سازمانی، شبکه، فرایند و تأمین گردشگری سلامت را به عنوان تأثیرپذیرترین ریسک نشان داد.نتیجهگیری: با توجه به مدل مفهومی مطالعه، ریسک محیطی دارای بیشترین اثرگذاری و ریسک تأمین، فرایند، سازمانی و شبکه دارای بیشترین اثرپذیری میباشند. بنابراین، بررسی ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت برای کشورهایی که علاقمند به توسعه و بهبود کیفیت این صنعت هستند، بسیار حایز اهمیت میباشد. همچنین، بهتر است مدیران، سیاستگذاران و برنامهریزان حوزه گردشگری سلامت، از مزایای شناسایی و تحلیل ریسک در سطح زنجیره تأمین غافل نشوند.
اصغر احتشامی؛ سکینه سقاییاننژاد اصفهانی
زهرا کاظمپور؛ حسن اشرفی ریزی