میلاد شفیعی؛ روحاله عسکری؛ محمد کاظم رحیمی؛ محمد رنجبر؛ فرزان مددی زاده؛ فاطمه جعفریان
چکیده
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا در دنیا مطرح شده است. برخی عوامل در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیم و مهمی بر رونق و گسترش آن دارند و این امر موجب میشود که برخی کشورها به قطب گردشگری پزشکی تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد انجام گرفت.روش بررسی: در مرحله ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا در دنیا مطرح شده است. برخی عوامل در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیم و مهمی بر رونق و گسترش آن دارند و این امر موجب میشود که برخی کشورها به قطب گردشگری پزشکی تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد انجام گرفت.روش بررسی: در مرحله اول، به روش مرور نظاممند و با استفاده از کلید واژههای «گردشگری پزشکی، عوامل مؤثر و عوامل جذب» در پایگاههای Web of Science، SID (Scientific Information Database)، Google Scholar، Cochrane، ProQuest، ScienceDirect، Scopus، PubMed، IranDoc، Civilica، Medlib و Magiran، عوامل مرتبط با جذب گردشگران استخراج و در مرحله دوم با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytic Hierarchy Process) توسط جامعه تحقیق متشکل از گردشگران پزشکی و خبرگان این حوزه، اولویتبندی گردید.یافتهها: « عوامل در دو حیطه کلی، 7 زیرحیطه و 27 گویه شناسایی شد که زیرحیطه «کیفیت خدمات درمانی» و گویه «کیفیت خدمات کادر درمان» از دید گردشگران پزشکی و خبرگان این حوزه از اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به سایر عوامل برخوردار بود.نتیجهگیری: یکی از راههای افزایش جذب گردشگر و تأثیرگذاری بر گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان کشور مقصد، افزایش سطح کیفیت خدمات به ویژه خدمات پزشکی همراه با کاهش هزینهها و قابل رقابت بودن آن است.
سید مرتضی غیور باغبانی؛ منیره یگانه مفرد؛ فائزه حامد همراهیان؛ زهرا علیدادی
چکیده
مقدمه: جذب و حفظ گردشگران پزشکی و تبدیل استفادهکنندگان از خدمات گردشگری پزشکی به گردشگران وفادار، از اهمیت باﻻیی برخوردار است. تحلیل وضعیت میتواند موجب تقویت توانمندیها در صنعت گردشگری پزشکی و حفظ گردشگر پزشکی شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رضایت گردشگران پزشکی با قصد مراجعه مجدد از طریق اعتماد در مقاصد گردشگری ...
بیشتر
مقدمه: جذب و حفظ گردشگران پزشکی و تبدیل استفادهکنندگان از خدمات گردشگری پزشکی به گردشگران وفادار، از اهمیت باﻻیی برخوردار است. تحلیل وضعیت میتواند موجب تقویت توانمندیها در صنعت گردشگری پزشکی و حفظ گردشگر پزشکی شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رضایت گردشگران پزشکی با قصد مراجعه مجدد از طریق اعتماد در مقاصد گردشگری پزشکی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل گردشگران پزشکی مراجعهکننده به بیمارستانها و مراکز درمانی شهر مشهد بود که 384 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه استاندارد مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور سنجش روایی، از روایی محتوا و سازه (بار عاملی همه متغیرها بالاتر از 6/0) و به منظور سنجش پایایی از ضریب Cronbach's alpha (953/0) استفاده گردید. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بررسی روابط متغیرهای تحقیق نشان داد که رضایت گردشگران پزشکی ارتباط معنیداری با اعتماد به کارکنان و اعتماد به بیمارستان داشت. همچنین، تأثیر اعتماد به کارکنان و اعتماد به بیمارستان بر قصد مراجعه مجدد گردشگران پزشکی مورد تأیید قرار گرفت (05/0 > P).نتیجهگیری: سه عامل «رضایت گردشگران پزشکی، اعتماد به کارکنان و اعتماد به بیمارستان» نقش اساسی در مراجعه مجدد گردشگران پزشکی دارد که از این بین، اعتماد به کارکنان، بیشترین تأثیر را در افزایش قصد مراجعه مجدد گردشگران پزشکی به بیمارستانها به خود اختصاص داد.
بهنام شاهنگیان؛ محمد علی عبدالوند؛ هاشم نیکومرام؛ محسن خونسیاوش
چکیده
مقدمه: عوامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی محیط، نقشی مهمی در شکلگیری رفتار مصرفکنندگان خارجی ایفا میکنند. با این حال، تاکنون تأثیر این عوامل بر فرایند انتخاب مقاصد گردشگری درمانی کشور در بازارهای هدف خارجی مورد توجه قرار نگرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین دیدگاه شهروندان عراقی درباره گردشگری درمانی در ایران از نظر سیاسی، ...
بیشتر
مقدمه: عوامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی محیط، نقشی مهمی در شکلگیری رفتار مصرفکنندگان خارجی ایفا میکنند. با این حال، تاکنون تأثیر این عوامل بر فرایند انتخاب مقاصد گردشگری درمانی کشور در بازارهای هدف خارجی مورد توجه قرار نگرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین دیدگاه شهروندان عراقی درباره گردشگری درمانی در ایران از نظر سیاسی، اقتصادی و مذهبی بود.روش بررسی: این مطالعه با استفاده از طرح ترکیبی اکتشافی متوالی انجام شد. بدین ترتیب، در قسمت کیفی از طریق مصاحبه عمیق با ۲۵ نفر از استادان دانشگاه و پژوهشگران عراقی و شیوه تحلیل موضوعی، منابع احتمالی مقاومت شناسایی گردید. در قسمت کمی، 385 نفر از شهروندان عراقی به صورت در دسترس به پرسشنامهای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: موضوعات سیاسی، اقتصادی و مذهبی به عنوان ابعاد اصلی مقاومت در بخش کیفی شناسایی گردید. بر اساس یافتههای بخش کمی، عوامل سیاسی و اقتصادی تأثیر معنیداری بر مقاومت مصرفکنندگان عراقی داشت. مقاومتی که تمایل سفر به مقاصد گردشگری درمانی و آشکارسازی اجتماعی تجربه سفر را کاهش داد، اما تأثیری بر ارزیابی کیفیت خدمات مذکور نشان نداد.نتیجهگیری: موضوعات سیاسی و اقتصادی موجب میشود تا کشور خاستگاه خدمات درمانی، احساسات منفی برای مشتریان خارجی خدمات پزشکی تداعی نماید و از این طریق، پیامدهای نامطلوبی همچون کاهش تمایل سفر به مقاصد گردشگری درمانی را به همراه داشته باشد. مدیران و دستاندرکاران این بخش باید به اهمیت عوامل مذکور در فرایند تصمیمگیری و انتخاب مصرفکنندگان در کشورهای هدف به ویژه عراق توجه کنند و استراتژیهای بازاریابی مناسبی را برای تعدیل اثرات منفی اتخاذ نمایند.
مهدی ابراهیمی؛ سید امیرحسین طیبی ابوالحسنی؛ مروارید رستمی
چکیده
مقدمه: با توجه به این که گردشگری پزشکی امروزه به یک صنعت تبدیل شده است، شناخت هرچه بهتر بازار این حوزه میتواند حایز اهمیت باشد. یکی از راههای شناخت بازار و مخاطبان آن، خوشهبندی آنها و شناخت ویژگیهای هر خوشه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین و تحلیل متغیرهای جمعیتشناختی، جغرافیایی و رفتاری در درون خوشههای بازار گردشگری پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به این که گردشگری پزشکی امروزه به یک صنعت تبدیل شده است، شناخت هرچه بهتر بازار این حوزه میتواند حایز اهمیت باشد. یکی از راههای شناخت بازار و مخاطبان آن، خوشهبندی آنها و شناخت ویژگیهای هر خوشه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین و تحلیل متغیرهای جمعیتشناختی، جغرافیایی و رفتاری در درون خوشههای بازار گردشگری پزشکی انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود و دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شد. بدین منظور، 151 پرسشنامه به صورت نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای، توسط بیماران خارجی بیمارستانهای منتخب شهر تهران تکمیل گردید. دادههای به دست آمده پرسشنامهها با استفاده از آزمون K-means و ضریب همبستگی χ2 در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: چهار خوشه متفاوت اول، دوم، سوم و چهارم شناسایی شد که تفاوتهای معنیداری از لحاظ متغیرهای مورد بررسی با یکدیگر داشتند. به عبارت دیگر، جنسیت، سن، تحصیلات و درامد به عنوان متغیرهای جمیتشناختی و کشور مبدأ گردشگران نیز به عنوان متغیر جغرافیایی در نظر گرفته شد. متغیرهای رفتاری شامل تعداد دفعات سفر، مدت زمان اقامت در ایران، نوع خدمت درمانی دریافت شده، منبع اصلی اطلاعات برای سفر به ایران، شیوه تنظیم درمان، انجام فعالیت جانبی و نوع آن بود. تفاوت معنیداری در اغلب متغیرهای رفتاری میان خوشههای متفاوت مشاهده شد.نتیجهگیری: توجه به تفاوت خوشهها باید مد نظر سیاستگذاران و فعالان این حوزه قرار گیرد. ارایه برنامه منظم و مدون جهت شناخت و برنامهریزی مناسب برای گردشگران پزشکی عراقی حایز اهمیت است. همچنین، مدیران حوزه گردشگری پزشکی میتوانند با ارایه برنامههای جانبی و همکاری بیمارستانها و آژانسها، هرچه بیشتر از این بازار بالقوه استفاده نمایند.
سید محمدباقر جعفری؛ غلامرضا جندقی؛ سحر رفیعی
چکیده
مقدمه: با وجود مزایای فراوان ایران در حوزه گردشگری پزشکی، هنوز تعداد گردشگران ورودی به کشور در این زمینه بسیار ناچیز است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر انتخاب یک مقصد گردشگری پزشکی بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل خبرگان آشنا به موضوع گردشگری پزشکی بود که تعداد ...
بیشتر
مقدمه: با وجود مزایای فراوان ایران در حوزه گردشگری پزشکی، هنوز تعداد گردشگران ورودی به کشور در این زمینه بسیار ناچیز است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر انتخاب یک مقصد گردشگری پزشکی بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل خبرگان آشنا به موضوع گردشگری پزشکی بود که تعداد 12 نفر از آنها نمونه پژوهش را تشکیل دادند. برای سنجش اهمیت و اولویتبندی عوامل استخراج شده مؤثر بر انتخاب یک مقصد گردشگری پزشکی، از پرسشنامه استفاده شد و دادهها با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytical Hierarchy Process) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: عوامل مؤثر بر انتخاب یک مقصد گردشگری پزشکی در 4 بعد و 24 شاخص شناسایی گردید. در میان ابعاد شناسایی شده، بعد تکنولوژی درمان از اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به سایر ابعاد برخوردار بود.نتیجهگیری: به طور کلی میتوان گفت که عوامل مؤثر بر جذب گردشگران پزشکی به ترتیب اهمیت شامل چهار بعد «تکنولوژی درمان، کارکنان و فرایند درمان، عوامل اقتصادی و عوامل گردشگری» میباشد که توجه به این عوامل و شاخصهای هر یک از آنها، موجب جذب بیشتر گردشگری پزشکی به ایران میشود.
سید علیرضا لوح موسوی؛ مسعود تقوایی؛ محمد رضا وسیلی؛ محمد حسین زارع
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 96-102
چکیده
مقدمه: امروزه گردشگری سلامت یکی از رو به رشدترین و پرسودترین گونههای گردشگری به شمار میرود که جذب گردشگران در این حوزه را به چالشی اساسی برای مدیران و تصمیمگیران تبدیل کرده است. یکی از کاربردیترین روشها جهت جذب گردشگران سلامت، ایجاد دهکدههای سلامت با مزیتهای گوناگون رقابتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و ...
بیشتر
مقدمه: امروزه گردشگری سلامت یکی از رو به رشدترین و پرسودترین گونههای گردشگری به شمار میرود که جذب گردشگران در این حوزه را به چالشی اساسی برای مدیران و تصمیمگیران تبدیل کرده است. یکی از کاربردیترین روشها جهت جذب گردشگران سلامت، ایجاد دهکدههای سلامت با مزیتهای گوناگون رقابتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل مرتبط با مکانیابی دهکدههای سلامت در سطح استان اصفهان بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. در ابتدا از طریق مطالعات میدانی، بررسی ادبیات پژوهش و به کارگیری نظرات خبرگان، معیارها و زیرمعیارهای تأثیرگذار بر مکانیابی دهکدههای سلامت شناسایی گردید. پس از شناسایی معیارها و زیرمعیارهای نهایی، پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی شد و خبرگان در حوزه مربوط آن را تکمیل نمودند. در نهایت، رتبهبندی معیارها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytic Hierarchy Process) صورت گرفت.یافتهها: از دیدگاه خبرگان، 22 زیرمعیار در قالب شش معیار اصلی «چشمانداز طبیعی، توپوگرافی، اقلیم، اقتصادی، درمانی و کالبدی» بر مکانیابی دهکدههای سلامت تأثیرگذار بود. بر اساس امتیازات لحاظ شده توسط پاسخ دهندگان، عوامل چشمانداز طبیعی با وزن 65/28 درصد، عوامل درمانی با 86/23 درصد و عوامل اقلیمی با 87/16 درصد، به ترتیب مهمترین عوامل مرتبط با مکانیابی دهکدههای سلامت در استان اصفهان را به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: علاوه بر سهم بالای استان اصفهان از سایر حوزههای گردشگری، تمرکز بر مکانیابی و توسعه دهکدههای سلامت مبتنی بر عوامل شناسایی شده در پژوهش حاضر، میتواند مزیت رقابتی جدیدی را برای این استان در صنعت گردشگری ایجاد نماید.
محمدرضا حمیدیزاده؛ حمید جاویدی؛ فایق مجرد
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 373-379
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی، مسافرت به منظور معالجه در کشوری دیگر است. کسب مزیت رقابتی در این صنعت، به ویژه در کشورهای مقصد آسیایی مورد توجه میباشد. در پژوهش حاضر، به تعیین عوامل ایجاد مزیت رقابتی در بازاریابی گردشگری پزشکی ایران پرداخته شد.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع موردی بود. برای گردآوری دادهها، ضمن استفاده از پرسشنامهای ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی، مسافرت به منظور معالجه در کشوری دیگر است. کسب مزیت رقابتی در این صنعت، به ویژه در کشورهای مقصد آسیایی مورد توجه میباشد. در پژوهش حاضر، به تعیین عوامل ایجاد مزیت رقابتی در بازاریابی گردشگری پزشکی ایران پرداخته شد.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع موردی بود. برای گردآوری دادهها، ضمن استفاده از پرسشنامهای 15 سؤالی با مقیاس لیکرت و با پایایی 70 درصدی در آزمون Cronbach¢s alpha، به روش غربالگری نمونهای 67 نفری از جراحان قلب و چشم ایرانی و بیماران خارجی در بیمارستانهای منتخب شهرهای تهران، مشهد و شیراز انتخاب شد. دادهها با استفاده از روشهای استنباطی t و 2c در نرمافزار SPSS تحلیل گردید.یافتهها: میان مزیت رقابتی و مهارت پزشکان، هزینه، زمان انتظار، فنآوری و خدمات بیمارستانی وابستگی معنیداری وجود داشت. در خصوص مهارت پزشکان، موفقیت عمل جراحی، تشخیص و تجویز صحیح و سریع دارای بیشترین اهمیت بود. در عامل هزینه، حق ویزیت و هزینههای دارو، اخذ روادید، اقامت، هزینههای بیمارستان و عمل اهمیت داشت. زمان انتظار صدور روادید، نوبت ویزیت در عامل زمان و تجهیزات اتاق عمل، کیفیت خدمات و امکانات رفاهی در عامل فنآوری و خدمات بیمارستانی حایز اهمیت بود.نتیجهگیری: ایران به ترتیب از نظر برخورداری از پزشکان با مهارت بالا، هزینه پایین و زمان انتظار کوتاه دارای مزیت رقابتی است. مهارت پزشکان ایرانی مهمترین عامل جذب گردشگران پزشکی میباشد. با این وجود، ایران در زمینه خدمات و فنآوری بیمارستانی به ویژه تجهیزات اتاق عمل، کیفیت خدمات و امکانات رفاهی وضعیت رقابتی مطلوبی ندارد.
زهرا میربلوک؛ سید حمید خداداد حسینی؛ مهرعلی همتینژاد؛ اسماعیل نورصالحی
دوره 13، شماره 3 ، شهریور 1395، ، صفحه 209-215
چکیده
مقدمه: اگرچه در حال حاضر گردشگری پزشکی سهم کوچکی از بازار خدمات، خدمات درمانی و یا حتی خدمات گردشگری را به خود اختصاص داده است، اما نمیتوان آن را نادیده گرفت و یا ناچیز شمرد. تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل گرایش به گردشگری پزشکی و تعیین عوامل مرتبط با جذب گردشگری پزشکی در استان گیلان انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که ...
بیشتر
مقدمه: اگرچه در حال حاضر گردشگری پزشکی سهم کوچکی از بازار خدمات، خدمات درمانی و یا حتی خدمات گردشگری را به خود اختصاص داده است، اما نمیتوان آن را نادیده گرفت و یا ناچیز شمرد. تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل گرایش به گردشگری پزشکی و تعیین عوامل مرتبط با جذب گردشگری پزشکی در استان گیلان انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش توصیفی- پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه بیماران خارجی که در مدت زمان انجام تحقیق به بیمارستانهای خصوصی رشت و بیمارستان بهشتی آستارا مراجعه کرده بودند، تشکیل داد (100 نفر). دادهها به صورت سرشماری و با کمک پرسشنامه جمعآوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از مبانی نظری و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha مورد تأیید قرار گرفت. جهت توصیف دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و جهت تحلیل آنها از مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزیی در نرمافزار Smart PLS استفاده شد. یافتهها: کیفیت درمان، کیفیت خدمات، خوشنامی و آوازه ادراک شده و دین کشور مقصد، بر ارزش ادراک شده گردشگران پزشکی تأثیر مثبتی داشت. هزینههای ادارک شده نه تنها تأثیر منفی بر ارزش ادارک شده گردشگران پزشکی استان گیلان نگذاشت، بلکه این تأثیر مثبت بود. همچنین، اثر مثبت و قوی ارزش ادراک شده بر گرایش افراد به گردشگری پزشکی مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: عواملی همچون بهبود زیرساختهای درمانی، بالا بردن کیفیت خدمات درمانی و گردشگری، اطلاعرسانی صحیح و جامع بیمارستانهای استان گیلان در کشورهای حاشیه دریای خزر و ایجاد امکانات رفاهی جهت اقامت بیماران و همراهان آنها در استان، به گسترش گردشگری پزشکی در استان گیلان و در نتیجه، افزایش فرصتهای شغلی و درامد ارزی کمک شایانی مینماید.
محمد هیوا عبدخدا؛ سید جواد قاضی میرسعید؛ محمد رضا علیبیک؛ رقیه ارشاد سرابی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 102-107
چکیده
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی میتوانند ابزار مناسب و کارامدی برای جذب گردشگران سلامت باشند. تحقق این امر مهم، مستلزم پیروی از معیارهای ساختاری و محتوایی در طراحی آنهاست. این پژوهش با هدف ارزیابی وبسایتهای بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. روش بررسی: پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی میتوانند ابزار مناسب و کارامدی برای جذب گردشگران سلامت باشند. تحقق این امر مهم، مستلزم پیروی از معیارهای ساختاری و محتوایی در طراحی آنهاست. این پژوهش با هدف ارزیابی وبسایتهای بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. روش بررسی: پژوهش کاربردی حاضر به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه پژوهش را وبسایتهای کلیه بیمارستانهای تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی که در مجموع 50 بیمارستان بودند، تشکیل داد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه MDS-Hospital website بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تأیید شده بود (90/0 = a). در نهایت، دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: میانگین نمرات بعد ساختاری بر اساس پرسشنامه MDS-Hospital website برای وبسایت بیمارستانهای مورد مطالعه، 5/64 درصد به دست آمد؛ در حالی که میانگین نمرات حاصل از ارزیابی وبسایتهای این بیمارستانها از لحاظ بعد محتوایی، کمتر از 0/50 درصد بود. از لحاظ بعد ساختاری، بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران و از لحاظ بعد محتوایی، بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایران در وضعیت مطلوبتری قرار داشتند. نتیجهگیری: وبسایت بیمارستانهای مورد ارزیابی از لحاظ ساختاری در وضعیت به نسبت مطلوبی قرار دارند، اما وضعیت آنها از لحاظ محتوایی نامطلوب ارزیابی میشود. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش، لازم است بیمارستانها به بازطراحی وبسایتهای خود از لحاظ محتوایی بپردازند تا بتوانند جایگاه خود را در بازاریابی صنعت توریسم درمانی تثبیت نمایند.
مریم غلامی؛ علیرضا جباری؛ زهرا کاوسی؛ پریسا چمنپرا
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 145-152
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از زیرشاخههای صنعت گردشگری است و به دلیل درامد بالا در مقابل هزینه پایین آن، بسیاری از کشورها در پی به حداکثر رساندن منابع رقابتی خود به منظور توسعه آن میباشند. همچنین، ارتقای سطح کیفیت خدمات، عاملی کلیدی در جلب رضایت گردشگران پزشکی به شمار میرود. بنابراین، با توجه به این که شهر شیراز یکی مقاصد اصلی ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از زیرشاخههای صنعت گردشگری است و به دلیل درامد بالا در مقابل هزینه پایین آن، بسیاری از کشورها در پی به حداکثر رساندن منابع رقابتی خود به منظور توسعه آن میباشند. همچنین، ارتقای سطح کیفیت خدمات، عاملی کلیدی در جلب رضایت گردشگران پزشکی به شمار میرود. بنابراین، با توجه به این که شهر شیراز یکی مقاصد اصلی گردشگران پزشکی در ایران محسوب میشود، مطالعه حاضر با هدف تعیین انتظارات و ادراک گردشگران پزشکی از کیفیت خدمات ارایه شده توسط بیمارستانهای شیراز صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و کاربردی بود که به صورت مقطعی در سال 92-1391 انجام شد. نمونه مورد بررسی شامل 200 گردشگر پزشکی مراجعه کننده به بیمارستانهای شیراز (اردیبهشت، دکتر خدادوست، پارس، مادر و کودک، مرکزی و دنا) بود. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای برگرفته از ابزار SERVQUAL استفاده شد. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha به تفکیک انتظارات (90/0) و ادراک (89/0) مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت، دادهها با استفاده از آزمون Paired t در نرمافزار SPSS تجریه و تحلیل گردید. یافتهها: در تمام ابعاد تحت بررسی، شکاف منفی کیفیت وجود داشت. میانگین شکاف کلی مشاهده شده 38/0- برآورد گردید؛ به طوری که بیشترین شکاف مربوط به بعد قابلیت اطمینان (6/0-) و کمترین شکاف مربوط به بعد دسترسی به مراقبت (08/0-) بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سطح کیفیت خدمات دریافتی در حد انتظارات گردشگران نبوده است و نیاز به انجام اقداماتی برای بهبود آن احساس میشود. همچنین، بهبود جنبه اعتماد گردشگران پزشکی نسبت به خدمات ارایه شده توسط بیمارستانها، عامل مؤثری در جهت افزایش سطح رضایت آنان خواهد بود.
مجید گودرزی؛ مسعود تقوایی؛ علی زنگی آبادی
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 485-496
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی به پدیده بینالمللی سفر شخصی که اغلب گردشگران مسافتهای طولانی را برای دسترسی به خدمات بهداشتی- درمانی که به علت هزینههای بالا، انتظارهای طولانی مدت، فقدان بیمهها و محدودیت استفاده از خدمات و عدم دسترسی به خدمات درمانی در مقصد طی میکنند، اطلاق میشود. گردشگری پزشکی داخلی نیز به سفر های داخلی بیماران در ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی به پدیده بینالمللی سفر شخصی که اغلب گردشگران مسافتهای طولانی را برای دسترسی به خدمات بهداشتی- درمانی که به علت هزینههای بالا، انتظارهای طولانی مدت، فقدان بیمهها و محدودیت استفاده از خدمات و عدم دسترسی به خدمات درمانی در مقصد طی میکنند، اطلاق میشود. گردشگری پزشکی داخلی نیز به سفر های داخلی بیماران در پی متخصصان بهتر، خدمات ارزانتر و با کیفیت بیشتر میگویند. این نوع سفرها با مداخله مستقیم مسائل پزشکی ارتباط دارد. این پژوهش با هدف برنامهریزی و توسعه گردشگری پزشکی در کلانشهر شیراز (با تأکید بر گردشگران داخلی) صورت گرفته است. روش بررسی: رویکرد حاکم پژوهش حاضر، توسعهای - کاربردی و روش تحقیق به شیوه تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مورد نظر شامل گردشگران پزشکی داخلی (از سایر استانها) بود که در سال 1391 جهت انجام معالجات پزشکی به شهر شیراز سفر کردهاند (70000)، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 382 محاسبه شد، که به دلیل روایی و پایایی بیشتر، به 400 نمونه افزایش یافت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که پس از کسب اعتبار علمی و داشتن پایایی 87 درصد به کمک آزمون Cronbach’s alpha توسط گردشگران پزشکی داخلی تکمیل گردید. به منظور سنجش روایی سؤالات پرسشنامه در پژوهش حاضر، پرسشنامه را به تعدادی از اساتید از جمله اساتید محترم راهنما و مشاور ارائه نموده و نظرات آنان در مورد پرسشنامه اعمال شد. برخی از سؤالات حذف و همچنین تعدادی نیز با توصیه اساتید، به پرسشنامه اضافه شد. در برخی از سؤالات نیز تغییراتی صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک آماری همبستگی خطی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. تجزیه و تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار SPSS 19.0 انجام گردید. یافتهها: بین قیمت خدمات درمانی و گردشگری؛ کیفیت خدمات درمانی و گردشگری؛ فرهنگ؛ امکانات، تسهیلات و تجهیزات درمانی و گردشگری؛ و فناوری اطلاعات و ارتباطات با توسعه گردشگری پزشکی در کلانشهر شیراز رابطهی معنیداری وجود داشت) 05/0.(P < همچنین بین گردشگران پزشکی استانهای مختلف به لحاظ میزان رضایتمندی از (قیمت؛ کیفیت؛ فرهنگ؛ امکانات، تسهیلات و تجهیزات؛ و فناوری اطلاعات و ارتباطات) تفاوت وجود داشت. نتیجهگیری: شفاف نمودن قیمت خدمات درمانی و گردشگری؛ بالا بردن کیفیت خدمات درمانی و گردشگری؛ افزایش و ارتقا فرهنگ گردشگر پذیری؛ به کارگیری امکانات، تسهیلات و تجهیزات درمانی و گردشگری دارای تکنولوژی بالا و استانداردهای جهانی؛ و بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تبلیغات و بازاریابی در حوزههای پزشکی و گردشگری موجب توسعه و ارتقا گردشگری پزشکی در کلانشهر شیراز میشود.
سمیه نوری حکمت؛ علی رضا جباری؛ رضا دهنویه؛ رجا مردانی
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 506-514
چکیده
مقدمه:گردشگری پزشکی به عنوان یکی از حوزههای گردشگری به یک صنعت درآمدزا و رقابتی در دنیا تبدیل شده است. از آنجا که گردشگران پزشکی بدنبال درمانهای با کیفیت و قیمت پایینتر هستند، انطباق بیمارستانها با استانداردها میتواند ارایهی خدمات با کیفیت را تضمین نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح انطباق بیمارستانهای شهر اصفهان با ضوابط ...
بیشتر
مقدمه:گردشگری پزشکی به عنوان یکی از حوزههای گردشگری به یک صنعت درآمدزا و رقابتی در دنیا تبدیل شده است. از آنجا که گردشگران پزشکی بدنبال درمانهای با کیفیت و قیمت پایینتر هستند، انطباق بیمارستانها با استانداردها میتواند ارایهی خدمات با کیفیت را تضمین نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح انطباق بیمارستانهای شهر اصفهان با ضوابط و شرایط مراکز پزشکی پذیرای گردشگر سلامت وزارت بهداشت ارایه شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کاربردی است که به روش تحلیلی- توصیفی و به صورت مقطعی در سال1392 انجام شد. جامعهی پژوهش شامل تمامی بیمارستانهای دانشگاهی در محدودهی جغرافیایی شهر اصفهان که دارای مجوز لازم فعالیت از دانشگاه علوم پزشکی استان وبرخورداراز شرایط عمومی لازم برای ورود به صنعت گردشگری پزشکی مطابق بند اول شرایط و ضوابط مراکز درمانی پذیرای گردشگران سلامت، (11 بیمارستان) بودند . گردآوری دادهها با استفاده از چکلیست و به صورت میدانی و به روش مشاهده، مصاحبه با کارکنان و بررسی مستندات موجود جمعآوری گردید. روایی چکلیست با استفاده از روش روایی صوری و محتوا به تأیید متخصصان رسید. برای توصیف دادهها از جداول توزیع فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل دادهها از آزمون منویتنی و ضریب همبستگی Spearman استفاده شد.یافتهها:یافتهها نشان داد تنها 5/54 درصد بیمارستانهای مورد مطالعه دارای شرایط قابل قبول از نظر انطباق با شرایط و ضوابط تعیین شده از سوی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی بودهاند. ارتباط معنیداری بین تعداد گردشگران پزشکی و تعداد تخت با سطح انطباق و هم چنین اختلاف معنیداری از نظر سطح انطباق بین بیمارستانهای عمومی و تخصصی مورد مطالعه وجود نداشت. (P-value>0.05)نتیجهگیری: مجموع یافتههای پژوهش حاضر با توجه به سطح انطباق کلی بیمارستانهای مورد مطالعه در شهر اصفهان حاکی از آمادگی نسبی این بیمارستانها برای ورود به صنعت گردشگری پزشکی دارد. با این وجود بهبود در برخی شرایط بیمارستانها مانند شرایط تجهیزات پزشکی و تارنما، آشپزخانهی مجهز وداشتن مترجم میتواند موجب ارتقای آمادگی مراکز درمانی و توسعهی بازارگردشگری پزشکی در این استان گردد
علیرضا جباری؛ فرزانه محمودی میمند؛ فاطمه نظام دوست؛ زهرا آقا رحیمی؛ لیلا شجاعی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1032-1038
چکیده
مقدمه: در سالهای اخیر، گردشگری دندانپزشکی روند رو به رشدی را طی میکند. منظور از گردشگری دندانپزشکی به عنوان شاخهی گردشگری پزشکی، سفر افراد به خارج از کشور خود جهت دریافت خدمات دندانپزشکی است که به طور معمول در کشور خود هزینهی بالاتری دارد. این پژوهش، به منظور شناسایی قابلیتهای شهر اصفهان در حوزهی گردشگری دندانپزشکی انجام ...
بیشتر
مقدمه: در سالهای اخیر، گردشگری دندانپزشکی روند رو به رشدی را طی میکند. منظور از گردشگری دندانپزشکی به عنوان شاخهی گردشگری پزشکی، سفر افراد به خارج از کشور خود جهت دریافت خدمات دندانپزشکی است که به طور معمول در کشور خود هزینهی بالاتری دارد. این پژوهش، به منظور شناسایی قابلیتهای شهر اصفهان در حوزهی گردشگری دندانپزشکی انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی بود که در سال 1389 در شهر اصفهان انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، یک پرسشنامهی نیمه ساختار یافته با سؤالات هدایت شده بود که از طریق مصاحبه تکمیل گردید. در سنجش اعتبار دادههای بر آمده از مطالعهی کیفی، برای اطمینان از میزان مقبولیت (عینیت پذیری) دادهها مصاحبه پس از استخراجها با برخی از مشارکت کنندگان کنترل شد و صحت دادهها توسط آنان مورد تأیید قرار گرفت. نمونهگیری پژوهش از نوع هدفمند بود و بر این اساس، دندانپزشکانی انتخاب شدند که در طول 1 سال گذشته، بیمار خارجی برای ارایهی خدمت داشتند. در مجموع، با توجه به اشباع دادهها با 12 نفر از داندانپزشکان عمومی و متخصص مصاحبه شد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل محتوا استفاده گردید و پس از جمعبندی و دستهبندی دادههای حاصل از مصاحبه، موضوعات اصلی و زیر موضوعات استخراج شد.
یافتهها: از بین 79 بیمار خارجی مراجعه کننده به دندانپزشکان مشارکت کننده در مطالعه، 29/63 درصد زن و بقیه مرد بودند. خدمات ترمیمی بالاترین درصد (22/58) را بین انواع خدمات دریافتی بیماران خارجی از دندانپزشکان مشارکت کننده در مطالعه، به خود اختصاص داد. از بین بیماران خارجی مراجعه کننده به دندانپزشکان مورد مطالعه، 81/84 درصد دارای ملیت ایرانی و مقیم در خارج از کشور بودند. قابلیتهای گردشگری دندانپزشکی اصفهان در 7 موضوع شرایط متقاضی، امتیازات شهری اصفهان، شرایط عامل نیروی انسانی، وضعیت رقابتی مراکز ارایه دهندهی گردشگری پزشکی در حوزهی دندانپزشکی، الزامات گردشگری پزشکی، صنایع وابسته و پشتیبان و راهبردهای اطلاعاتی میباشد. مشارکت کنندگان اعتقاد داشتند که با توجه به تجارب آنها، بیشتر تقاضاها از جانب ایرانیان مقیم خارج بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به قابلیتهای مطرح شده ازگردشگری پزشکی اصفهان در حوزهی دندانپزشکی، میتوان گفت که شهر اصفهان با وجود قابلیتهای مناسب اکوتوریستی و نیروی انسانی متخصص و مزیتهای رقابتی، هنوز نتوانسته است در این صنعت جایگاه مشخصی داشته باشد. تقویت الزامات گردشگری پزشکی، هماهنگی صنایع وابسته و پشتیبان، توسعهی راهبردهای اطلاعاتی و بازاریابی گردشگری دندانپزشکی از پیشنهادهای سازنده جهت توسعهی سریعتر این صنعت میباشد.
علیرضا جباری؛ مسعود فردوسی؛ محمود کیوان آرا,؛ زهرا آقارحیمی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 878-886
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از صنایع پرشتاب در جهان است و کشورهای مختلفی برای توسعهی آن تلاش میکنند. سیاستگذاران و تصمیمگیران صنعت گردشگری پزشکی برای موفقیت در این حوزه ابتدا باید ذینفعانی راکه از یک سو میتوانند از صنعت تأثیر بپذیرند و از سوی دیگر برآن تأثیر بگذارند، شناسایی و جایگاه آنان را برای همکاری و مشارکت مشخص نمایند. ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از صنایع پرشتاب در جهان است و کشورهای مختلفی برای توسعهی آن تلاش میکنند. سیاستگذاران و تصمیمگیران صنعت گردشگری پزشکی برای موفقیت در این حوزه ابتدا باید ذینفعانی راکه از یک سو میتوانند از صنعت تأثیر بپذیرند و از سوی دیگر برآن تأثیر بگذارند، شناسایی و جایگاه آنان را برای همکاری و مشارکت مشخص نمایند. از این رو هدف مطالعهی حاضر، شناخت و تحلیل ذینفعان صنعت گردشگری پزشکی اصفهان و ارایهی راهبردهای مؤثر در توسعهی آن بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که به روش مطالعهی کیفی در سال 1390 انجام شد. در مرحلهی اول ذینفعان کلیدی گردشگری پزشکی در استان اصفهان شناسایی و در مرحلهی دوم با ذینفعان کلیدی صنعت گردشگری پزشکی مصاحبه شد. به منظور تحلیل دادهها از مراحل تحلیل ذینفعان استفاده شد و در نهایت راهبردهای توسعهی گردشگری پزشکی ارایه گردید.
یافتهها: ذینفعان کلیدی صنعت گردشگری پزشکی در اصفهان به 9 دستهی اصلی تقسیمبندی شدند. این ذینفعان شامل استانداری، ادارهی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی، ارایه دهندگان خدمات بخش بهداشت و درمان، ارایه دهندگان خدمات گردشگری، بانک توسعهی صادرات، سرمایهگذاران بخش خصوصی و اتاق بازرگانی بودند. ویژگی ذینفعان نشان داد که از میان ذینفعان، روابط بینالملل دانشگاه علوم پزشکی، ادارهی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کلینیک از برنامهی دولت در زمینهی گردشگری پزشکی آگاهی کامل داشتهاند. از نظر قدرت ذینفعان، بیمارستان خصوصی، نظام پزشکی، سرمایهگذار و دانشگاه علوم پزشکی دارای قدرت زیاد بودند. از میان ذینفعان، دانشگاه علوم پزشکی، کلینیک، بیمارستان خصوصی و ادارهی کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در موضع کاملاً موافق قرار داشتند. با توجه به تحلیل ذینفعان، راهبردهای مؤثر شامل راهبردهای متمرکز بر افزایش قدرت، راهبردهای متمرکز بر افزایش موافقت و راهبردهای متمرکز بر حفظ موضع بود.
نتیجهگیری: در صنعت گردشگری پزشکی اصفهان ذینفعان مختلفی وجود دارند، بنابراین میتوان با طراحی شبکهی ذینفعان گردشگری پزشکی، تشکیل شورای استانی گردشگری پزشکی و مشخص شدن نقش و وظایف هر یک از ذینفعان، به صورت نظاممند و منسجم در راستای توسعهی گردشگری پزشکی اصفهان برنامهریزی، سیاستگذاری و تصمیمگیری نمود و راهبردهای مؤثری را در جهت تحقق اهداف مربوط به کار گرفت
علیرضا جباری؛ زهرا آقارحیمی؛ زهره صید مرادی؛ محبوبه فردوسی
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 686-696
چکیده
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی در شاخهی جراحی زیبایی به عنوان یکی از صنایع پیشرو در جهان، میتواند راهکاری برای تقویت ساختار بهداشت و درمان و رشد اقتصادی کشور باشد. این پژوهش، با هدف شناسایی قابلیتهای گردشگری جراحی زیبایی در شهر اصفهان صورت گرفته است.
روش بررسی: این پژوهش، از نوع مطالعات کیفی بود که در سال 1389 انجام شد. مشارکت ...
بیشتر
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی در شاخهی جراحی زیبایی به عنوان یکی از صنایع پیشرو در جهان، میتواند راهکاری برای تقویت ساختار بهداشت و درمان و رشد اقتصادی کشور باشد. این پژوهش، با هدف شناسایی قابلیتهای گردشگری جراحی زیبایی در شهر اصفهان صورت گرفته است.
روش بررسی: این پژوهش، از نوع مطالعات کیفی بود که در سال 1389 انجام شد. مشارکت کنندگان پژوهش، مدیران و متخصصین جراحی پلاستیک، گوش و حلق و بینی مراکز ارایه دهندهی خدمات جراحی زیبایی شهر اصفهان بودند که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی نیمه ساختاریافتهای بود که از طریق مصاحبه تکمیل گردید. جهت تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش تحلیل چارچوبی استفاده شد.
یافتهها: 7 موضوع به عنوان عوامل کلیدی مرتبط با قابلیتهای گردشگری پزشکی در حوزهی جراحی زیبایی شناسایی شد که شامل قابلیت تقاضا، قابلیت محیطی، قابلیت نیروی انسانی، قابلیت زیرساختاری، همکاری بین بخشی، وضعیت رقابتی و افتراقی و رهبرادهای ترویجی بود. در رابطه با قابلیت تقاضا، مشارکت کنندگان اذعان داشتند که بیشتر بیماران جراحی زیبایی، ایرانیان مقیم خارج میباشند. از نظر آنان قابلیت محیطی و نیروی انسانی، وضعیت رقابتی و افتراقی در زمینهی مزیت هزینه به عنوان قابلیت مطلوب بودهاند. مشارکت کنندگان اعتقاد داشتند که قابلیت زیرساختاری گردشگری پزشکی از جمله مراکز ارایه دهندهی خدمات جراحی زیبایی، برنامهی مدون و دستورالعمل شفاف، استاندارسازی قیمتها و توجه به بیمهی مسؤولیت کارامد، همکاری بین بخشی و رهبرادهای ترویجی و وضعیت رقابتی و افتراقی در زمینهی رقابت مراکز درمانی در وضعیت مطلوبی نیستند.
نتیجهگیری: با توجه به آن که شهر اصفهان در حوزهی جراحی زیبایی از قابلیتهای مناسبی در رابطه با نیروی انسانی متخصص و ویژگیهای محیطی برخوردار است، از این رو برای ارتقای صنعت گردشگری پزشکی در این شهر، توجه همه جانبه به ابعاد مختلف از جمله تدوین برنامههای مناسب، تقویت زیرساختهای پایه، هماهنگی بین بخشی و بازاریابی مؤثر لازم است.
مسعود فردوسی؛ علیرضا جباری؛ محمود کیوان آرا؛ زهرا آقارحیمی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1169-1178
چکیده
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی حیطهی پیچیدهای برای مطالعه میباشد. این پژوهش در راستای گردآوری سیستماتیک مقالات موجود و توصیف و تحلیل موارد انجام شده در زمینهی گردشگری پزشکی در سطح جهانی انجام شد.
روش بررسی: با بهرهگیری از مقالات کامل موجود در پایگاههای ISI، Science Direct، Emerald، Oxford، Magiran و SID به بررسی سیستماتیک مقالههای منتشر ...
بیشتر
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی حیطهی پیچیدهای برای مطالعه میباشد. این پژوهش در راستای گردآوری سیستماتیک مقالات موجود و توصیف و تحلیل موارد انجام شده در زمینهی گردشگری پزشکی در سطح جهانی انجام شد.
روش بررسی: با بهرهگیری از مقالات کامل موجود در پایگاههای ISI، Science Direct، Emerald، Oxford، Magiran و SID به بررسی سیستماتیک مقالههای منتشر شده در زمینهی گردشگری پزشکی در بازهی زمانی 11-2000 پرداخته شد. مقالات به دست آمده به روش آمار توصیفی و تحلیل محتوا دستهبندی و تحلیل شد.
یافتهها: از میان 28 مقالهی مورد بررسی، 11 مورد از نوع مقالات پژوهشی، 3 مورد به صورت مطالعات موردی در کشورهای مکزیک، هند، مجارستان، آلمان و ایران و 14 مورد به صورت مطالعات مروری، بررسی اسناد و دادههای گذشته بود. محورهای اصلی مطالعات شامل تعریف گردشگری پزشکی، انگیزههای گردشگران پزشکی و عوامل توسعهی گردشگری پزشکی، مسایل اخلاقی در گردشگری پزشکی و تأثیر گردشگری پزشکی بر نظام سلامت و بازاریابی در گردشگری پزشکی بود.
نتیجهگیری: یافتههای به دست آمده نشان دهندهی تعریف یکسان گردشگری پزشکی در مقالات و انگیزههای متنوع گردشگران پزشکی میباشد. با این وجود، طیف وسیعی از مبانی مربوط به گردشگری پزشکی در زمینهی منافع و عواقب آن در مطالعات وجود دارد، به طوری که بیشتر مطالعات کشورهای در حال توسعه، نشان دهندهی منافع گردشگری پزشکی و بیشتر مطالعات کشورهای پیشرفته نشان دهندهی عواقب گردشگری پزشکی میباشد. در نهایت، میتوان گفت موضوع گردشگری پزشکی با توجه به سیاستها و برنامههای هر کشور متفاوت است و انجام پژوهشهای دقیق و جامع در داخل کشور به منظور روشن شدن واقعیت مسأله لازم و ضروری میباشد.