اولویت‌بندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد

میلاد شفیعی؛ روح‌اله عسکری؛ محمد کاظم رحیمی؛ محمد رنجبر؛ فرزان مددی زاده؛ فاطمه جعفریان

دوره 18، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1400، ، صفحه 248-257

https://doi.org/10.22122/him.v18i1.4422

چکیده
  مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به ‌عنوان یکی از صنایع درامدزا در دنیا مطرح‌ شده است. برخی عوامل در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیم و مهمی بر رونق و گسترش آن دارند و این امر موجب می‌شود که برخی کشورها به قطب گردشگری پزشکی تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف اولویت‌بندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد انجام‌ گرفت.روش بررسی: در مرحله ...  بیشتر

رابطه رضایت گردشگران پزشکی با قصد مراجعه مجدد از طریق اعتماد در مقاصد گردشگری پزشکی

سید مرتضی غیور باغبانی؛ منیره یگانه مفرد؛ فائزه حامد همراهیان؛ زهرا علیدادی

دوره 17، شماره 4 ، آبان 1399، ، صفحه 167-172

https://doi.org/10.22122/him.v17i4.4129

چکیده
  مقدمه: جذب و حفظ گردشگران پزشکی و تبدیل استفاده‌کنندگان از خدمات گردشگری پزشکی به گردشگران وفادار، از اهمیت باﻻیی برخوردار است. تحلیل وضعیت می‌تواند موجب تقویت توانمندی‌ها در صنعت گردشگری پزشکی و حفظ گردشگر پزشکی شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رضایت گردشگران پزشکی با قصد مراجعه مجدد از طریق اعتماد در مقاصد گردشگری ...  بیشتر

دیدگاه شهروندان عراقی درباره گردشگری درمانی در ایران از نظر سیاسی، اقتصادی و مذهبی

بهنام شاهنگیان؛ محمد علی عبدالوند؛ هاشم نیکومرام؛ محسن خون‌سیاوش

دوره 17، شماره 3 ، شهریور 1399، ، صفحه 111-117

https://doi.org/10.22122/him.v17i3.4125

چکیده
  مقدمه: عوامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی محیط، نقشی مهمی در شکل‌گیری رفتار مصرف‌کنندگان خارجی ایفا می‌کنند. با این حال، تاکنون تأثیر این عوامل بر فرایند انتخاب مقاصد گردشگری درمانی کشور در بازارهای هدف خارجی مورد توجه قرار نگرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین دیدگاه شهروندان عراقی درباره گردشگری درمانی در ایران از نظر سیاسی، ...  بیشتر

بازار گردشگری پزشکی در بیمارستان‌های منتخب شهر تهران: کاربست خوشه‌بندی

مهدی ابراهیمی؛ سید امیرحسین طیبی ابوالحسنی؛ مروارید رستمی

دوره 15، شماره 3 ، شهریور 1397، ، صفحه 114-119

https://doi.org/10.22122/him.v15i3.3572

چکیده
  مقدمه: با توجه به این‌ که گردشگری پزشکی امروزه به یک صنعت تبدیل شده است، شناخت هرچه بهتر بازار این حوزه می‌تواند حایز اهمیت باشد. یکی از راه‌های شناخت بازار و مخاطبان آن، خوشه‌بندی آن‌ها و شناخت ویژگی‌های هر خوشه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین و تحلیل متغیرهای جمعیت‌شناختی، جغرافیایی و رفتاری در درون خوشه‌های بازار گردشگری پزشکی ...  بیشتر

شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر انتخاب یک مقصد گردشگری پزشکی

سید محمدباقر جعفری؛ غلامرضا جندقی؛ سحر رفیعی

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 83-89

https://doi.org/10.22122/him.v15i2.3020

چکیده
  مقدمه: با وجود مزایای فراوان ایران در حوزه گردشگری پزشکی، هنوز تعداد گردشگران ورودی به کشور در این زمینه بسیار ناچیز است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل تأثیرگذار بر انتخاب یک مقصد گردشگری پزشکی بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل خبرگان آشنا به موضوع گردشگری پزشکی بود که تعداد ...  بیشتر

شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مرتبط با مکان‌یابی دهکده‌های سلامت: مطالعه موردی استان اصفهان

سید علیرضا لوح‌ موسوی؛ مسعود تقوایی؛ محمد رضا وسیلی؛ محمد حسین زارع

دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 96-102

چکیده
  مقدمه: امروزه گردشگری سلامت یکی از رو به رشدترین و پرسودترین گونه‌های گردشگری به شمار می‌رود که جذب گردشگران در این حوزه را به چالشی‌ اساسی برای مدیران و تصمیم‌گیران تبدیل کرده است. یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها جهت جذب گردشگران سلامت، ایجاد دهکده‌های سلامت با مزیت‌های گوناگون رقابتی می‌باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و ...  بیشتر

مزیت رقابتی بازاریابی گردشگری پزشکی ایران

محمدرضا حمیدی‌زاده؛ حمید جاویدی؛ فایق مجرد

دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 373-379

چکیده
  مقدمه: گردشگری پزشکی، مسافرت به منظور معالجه در کشوری دیگر است. کسب مزیت رقابتی در این صنعت، به ویژه در کشورهای مقصد آسیایی مورد توجه می‌باشد. در پژوهش حاضر، به تعیین عوامل ایجاد مزیت رقابتی در بازاریابی گردشگری پزشکی ایران پرداخته شد.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع موردی بود. برای گردآوری داده‌ها، ضمن استفاده از پرسش‌نامه‌ای ...  بیشتر

طراحی مدل گرایش به گردشگری پزشکی در استان گیلان

زهرا میربلوک؛ سید حمید خداداد حسینی؛ مهرعلی همتی‌نژاد؛ اسماعیل نورصالحی

دوره 13، شماره 3 ، شهریور 1395، ، صفحه 209-215

چکیده
  مقدمه: اگرچه در حال حاضر گردشگری پزشکی سهم کوچکی از بازار خدمات، خدمات درمانی و یا حتی خدمات گردشگری را به خود اختصاص داده است، اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت و یا ناچیز شمرد. تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل گرایش به گردشگری پزشکی و تعیین عوامل مرتبط با جذب گردشگری پزشکی در استان گیلان انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که ...  بیشتر

ارزیابی وب‌سایت‌های بیمارستانی دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات ‏لازم برای جذب گردشگران سلامت

محمد هیوا عبدخدا؛ سید جواد قاضی میرسعید؛ محمد رضا علی‌بیک؛ رقیه ارشاد سرابی

دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 102-107

چکیده
  مقدمه: وب‌سایت‌های بیمارستانی می‌توانند ابزار مناسب و کارامدی برای جذب گردشگران سلامت باشند. تحقق این امر مهم، مستلزم پیروی از معیارهای ساختاری و محتوایی در طراحی آن‌هاست. این پژوهش با هدف ارزیابی وب‌سایت‌های بیمارستانی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. روش بررسی: پژوهش ...  بیشتر

ارزیابی نگرش گردشگران پزشکی نسبت به کیفیت خدمات بیمارستان‌های شیراز با استفاده از مدل سروکوال

مریم غلامی؛ علیرضا جباری؛ زهرا کاوسی؛ پریسا چمن‌پرا

دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 145-152

چکیده
  مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از زیرشاخه‎های صنعت گردشگری است و به دلیل درامد بالا در مقابل هزینه پایین آن، بسیاری از کشورها در پی به حداکثر رساندن منابع رقابتی خود به منظور توسعه آن می‎باشند. همچنین، ارتقای سطح کیفیت خدمات، عاملی کلیدی در جلب رضایت گردشگران پزشکی به شمار می‌رود. بنابراین، با توجه به این که شهر شیراز یکی مقاصد اصلی ...  بیشتر

توسعه گردشگری پزشکی داخلی در شهر شیراز

مجید گودرزی؛ مسعود تقوایی؛ علی زنگی آبادی

دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 485-496

چکیده
  مقدمه: گردشگری پزشکی به پدیده بین‌المللی سفر شخصی که اغلب گردشگران مسافت‌های طولانی را برای دسترسی به خدمات بهداشتی- درمانی که به علت هزینه‌های بالا، انتظارهای طولانی مدت، فقدان بیمه‌ها و محدودیت استفاده از خدمات و عدم دسترسی به خدمات درمانی در مقصد طی می‌کنند، اطلاق می‌شود. گردشگری پزشکی داخلی نیز به سفر های داخلی بیماران در ...  بیشتر

آمادگی بیمارستان‌ها برای ورود به صنعت گردشگری پزشکی: شهر اصفهان

سمیه نوری حکمت؛ علی رضا جباری؛ رضا دهنویه؛ رجا مردانی

دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 506-514

چکیده
  مقدمه:گردشگری پزشکی به عنوان یکی از حوزه‌های گردشگری به یک صنعت درآمدزا و رقابتی در دنیا تبدیل شده است. از آنجا که گردشگران پزشکی بدنبال درمان‌های با کیفیت و قیمت پایین‌تر هستند، انطباق بیمارستان‌ها با استانداردها می‌تواند ارایه‌ی خدمات با کیفیت را تضمین نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح انطباق بیمارستان‌های شهر اصفهان با ضوابط ...  بیشتر

قابلیت‌های گردشگری دندانپزشکی اصفهان

علیرضا جباری؛ فرزانه محمودی میمند؛ فاطمه نظام دوست؛ زهرا آقا رحیمی؛ لیلا شجاعی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1032-1038

چکیده
  مقدمه: در سال‌های اخیر، گردشگری دندانپزشکی روند رو به رشدی را طی می‌کند. منظور از گردشگری دندانپزشکی به عنوان شاخه‌ی گردشگری پزشکی، سفر افراد به خارج از کشور خود جهت دریافت خدمات دندانپزشکی است که به طور معمول در کشور خود هزینه‌ی بالاتری دارد. این پژوهش، به منظور شناسایی قابلیت‌های شهر اصفهان در حوزه‌ی گردشگری دندانپزشکی انجام ...  بیشتر

تحلیل ذی‌نفعان صنعت گردشگری پزشکی: ارایه‌ی راهبردهای مؤثر در شهر اصفهان

علیرضا جباری؛ مسعود فردوسی؛ محمود کیوان آرا,؛ زهرا آقارحیمی

دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 878-886

چکیده
  مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از صنایع پرشتاب در جهان است و کشورهای مختلفی برای توسعه‌ی آن تلاش می‌کنند. سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران صنعت گردشگری پزشکی برای موفقیت در این حوزه ابتدا باید ذی‌نفعانی راکه از یک سو می‌توانند از صنعت تأثیر بپذیرند و از سوی دیگر برآن تأثیر بگذارند، شناسایی و جایگاه آنان را برای همکاری و مشارکت مشخص نمایند. ...  بیشتر

قابلیت‌‌های گردشگری جراحی زیبایی در اصفهان- یک مطالعه‌ی کیفی

علیرضا جباری؛ زهرا آقارحیمی؛ زهره صید مرادی؛ محبوبه فردوسی

دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 686-696

چکیده
  مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی در شاخه‌ی جراحی زیبایی به عنوان یکی از صنایع پیشرو در جهان، می‌تواند راه‌کاری برای تقویت ساختار بهداشت و درمان و رشد اقتصادی کشور باشد. این پژوهش، با هدف شناسایی قابلیت‌های گردشگری جراحی زیبایی در شهر اصفهان صورت گرفته است. روش بررسی: این پژوهش، از نوع مطالعات کیفی بود که در سال 1389 انجام شد. مشارکت ...  بیشتر

مرور سیستماتیک بررسی‌های انجام شده در زمینه‌ی صنعت گردشگری پزشکی

مسعود فردوسی؛ علیرضا جباری؛ محمود کیوان آرا؛ زهرا آقارحیمی

دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1169-1178

چکیده
  مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی حیطه‌ی پیچیده‌ای برای مطالعه می‌باشد. این پژوهش در راستای گردآوری سیستماتیک مقالات موجود و توصیف و تحلیل موارد انجام شده در زمینه‌ی گردشگری پزشکی در سطح جهانی انجام شد. روش بررسی: با بهره‌گیری از مقالات کامل موجود در پایگاه‌های ISI، Science Direct، Emerald، Oxford، Magiran و SID به بررسی سیستماتیک مقاله‌های منتشر ...  بیشتر