راهکارهای مرتبط با ارتقای جایگاه شغلی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی از دیدگاه صاحب‌نظران

شهناز خادمی زاده؛ فاطمه رفیعی‌نسب

دوره 18، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1400، ، صفحه 279-285

https://doi.org/10.22122/him.v18i1.4407

چکیده
  مقدمه: کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی با ماهیتی میان‌رشته‌ای، به تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی دانشگاهی، بیمارستانی و تحقیقاتی می‌پردازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات و راهکارهای مرتبط با ارتقای جایگاه شغلی این رشته انجام شد.روش بررسی: این مطالعه کیفی با روش موردی، به بررسی نظرات متخصصان ...  بیشتر

ارزیابی عملکرد کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان به روش بازخورد 360 درجه

عذرا دائی؛ سونا ایمانی طیبی؛ شهین مجیری؛ سید سعید موسوی‌فر؛ محمد رضا سلیمانی

دوره 18، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 66-72

https://doi.org/10.22122/him.v18i2.4328

چکیده
  مقدمه: بازخورد 360 درجه نسبت به روش‌های دیگر ارزیابی عملکرد، چشم‌انداز جامع‌تری نسبت به توانایی‌ها، رفتار، شایستگی و عملکرد افراد در محیط‌های کاری دارد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان با استفاده از بازخورد 360 درجه انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه ...  بیشتر

کاربرد واقعیت ‌افزوده در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران

ملیحه دلیلی ‌صالح؛ مریم سلامی؛ فرامرز سهیلی؛ ثریا ضیائی

دوره 18، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 39-47

https://doi.org/10.22122/him.v18i1.4279

چکیده
  مقدمه: تاکنون فن‌آوری‌های زیادی به جهان کتابخانه‌ها وارد شده‌اند و برای کتابداران ضروری است تا بدانند چگونه این ابزارها را برای ارتقای بیشتر خدمات کتابخانه استفاده نمایند. هدف از انجام پژوهش حاضر، استخراج مؤلفه‌های فن‌آوری واقعیت‌ افزوده جهت استفاده مؤثر در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و ارایه مدلی جهت توسعه کارایی ...  بیشتر

کیفیت وب‌سایت‌های موبایلی کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران

فرامرز سهیلی؛ سحر جسری؛ علی‏ اکبر خاصه؛ فرشید دانش

دوره 17، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 21-27

https://doi.org/10.22122/him.v17i1.4081

چکیده
  مقدمه: ارزیابی کیفیت‏ وب‏سایت‏های موبایلی کتابخانه‏ها، از جمله مباحث جدید مطالعاتی می‌باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت وب‌سایت‏های موبایلی کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه تحقیق شامل وب‏سایت‌های موبایلی کتابخانه‏های 50 دانشگاه‌ علوم پزشکی ...  بیشتر

بررسی رفتار اطلاع‌یابی سلامت کاربران کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان

نسرین موسی‌رضائی؛ حسن اشرفی ریزی؛ لیلا شهرزادی

دوره 16، شماره 4 ، آبان 1398، ، صفحه 184-189

https://doi.org/10.22122/him.v16i4.3941

چکیده
  مقدمه: بررسی رفتار اطلاع‏یابی سلامت کاربران می‏تواند به کتابداران در ارایه خدمات مناسب کمک مؤثر نماید و کتابخانه‏های عمومی را در گرفتن تصمیمات و برنامه‏ریزی‏های کارامد یاری رساند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاع‏یابی سلامت کاربران کتابخانه‏های عمومی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری ...  بیشتر

بررسی سطح سواد‌ سلامت مراجعه‌ کنندگان به کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی

معصومه انصاری؛ الهام شهدادنژاد؛ مهرداد خالدیان؛ مزده سلاجقه

دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، ، صفحه 224-227

چکیده
  مقدمه: سواد سلامت به عنوان توانایی فرد در کسب، تحلیل و درک اطلاعات مورد نیاز جهت اتخاذ تصمیم صحیح در مورد سلامت تعریف می‌شود. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین سطح سواد سلامت افراد 18 تا 50 ساله مراجعه‌ کننده به کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های‌ عمومی شهر کرمان بود.روش بررسی: در این تحقیق توصیفی، 375 نفر به عنوان نمونه به روش خوشه‌بندی انتخاب ...  بیشتر

چالش‌های کاربرد وب 2 در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

میترا ابرقوئیان؛ محمدرضا هاشمیان؛ نیلوفر هدهدی‌نژاد؛ زهرا فتوحی؛ علی نوروزی

دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 65-70

چکیده
  مقدمه: ظهور فن‌آوری‌های وب 2، کتابخانه‌ها و خدمات آن‌ها را تحت تأثیر قرار‌ داده است. کتابخانه‌ها نیز به منظور ارتقای کیفیت خدمات خود، نیازمند استفاده از این فن‌آوری‌ها هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین چالش‌های کاربرد وب 2 در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود و به روش مقطعی ...  بیشتر

الگویابی رابطه میان کاربرد مؤلفه‌های مدیریت شش‌ سیگمای ‌ناب با مشتری‌ محوری در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر تهران

سیده زهرا موسوی؛ صدیقه محمد اسماعیل

دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 280-285

چکیده
  مقدمه: مدیریت‌ شش ‌‌سیگمای ‌ناب حاصل دو رویکرد مدیریت شش سیگما و تولید ‌ناب است که هر‌ کدام به دنبال ‌بهبود‌ فرایندها و برآورده‌سازی نیازهای کاربران سازمان با تمرکز بر استفاده از دانش کارکنان می‌باشند. هدف این پژوهش، الگویابی رابطه کاربرد مؤلفه‌های مدیریت‌ شش‌ سیگمای ‌ناب با مشتری‌ محوری در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر تهران ...  بیشتر

مهارت‌های سواد اطلاعاتی و عوامل مرتبط با آن در میان کتابداران دانشگاه‌های علوم پزشکی و ‏مشهد و فردوسی مشهد

نسرین نصیری‌پور؛ محسن نوکاریزی؛ معصومه تجعفری

دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 96-101

چکیده
  مقدمه: کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مراجعان، باید از مهارت‌های سواد اطلاعاتی مطلوبی برخوردار باشند. از این‌رو، پژوهش حاضر به تعیین وضعیت مهارت‌های سواد اطلاعاتی و سطوح سه‌گانه آن و همچنین، عوامل مرتبط با آن در میان کتابداران دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد و ...  بیشتر

بررسی صلاحیت‌های کتابداران دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان

فریبرز درودی؛ مهدیه کلانتری خاندانی

دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 28-33

چکیده
  مقدمه: بهبود خدمات هر سازمان در گرو رشد حرفه‌ای و بالا بردن سطح دانش و مهارت کارکنان آن سازمان است. بدین منظور، آگاهی و شناخت سطح دانش و مهارت کتابداران ضروری به نظر می‌‌رسد. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی صلاحیت‌های کتابداران دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود که در سال 1393 انجام شد. جامعه ...  بیشتر

دیدگاه کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به ویژگی‌های محیط رابط نرم‌افزار پارس آذرخش و بهره‌گیری از آن‌ها

سیما شفیعی,؛ رسول نوری؛ علیرضا رحیمی؛ پریسا شفیعی؛ رقیه قضاوی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-11

چکیده
  مقدمه: نرم‌افزار کتابخانه، برنامه‌ای رایانه‌ای برای ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی است. محیط رابط در نرم‌افزار کتابخانه‌ای بخشی از نرم‌افزار است که تعامل کاربر با نرم‌افزار را برقرار می‌سازد و انتقال اطلاعات کاربر به نظام و بالعکس توسط آن صورت می‌گیرد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی ...  بیشتر

میزان رضایت کتابداران از محیط رابط نرم‌افزار‌های کتابخانه‌ای شهر اصفهان

شهین مجیری؛ فریبا رخش؛ نجمه نه‌روزیان؛ منصوره اردستانی؛ محمد موسوی

دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 862-869

چکیده
  مقدمه: رابط کاربر در حقیقت بخشی از نرم‌افزار و یا به عبارتی محیطی در نظام‌های رایانه‌ای اعم از پایگاه‌ها‌، نرم‌افزارها، سایت‌ها و ... است که میان ماشین و کاربر تعامل ایجاد می‌کند. سنجش میزان رضایت کاربران از محیط رابط نرم‌افزار می‌تواند تا حد زیادی میزان موفقیت آن نرم‌افزار را مشخص کند. این پژوهش با هدف، مقایسه‌ی میزان رضایت ...  بیشتر

تشخیص عوامل قارچی تهدید کننده سلامت کتابداران و کاربران در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

مصطفی چادگانی‌پور؛ حسین رفیعی؛ رضوان اجاقی؛ سیده طیبه هاشمی,؛ احمد پاپی؛ مجتبی اکبری

دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 724-732

چکیده
  م قدمه: قارچ‌ها تهدید کننده‌های بیولوژیکی هستند که در همه‌ی محیط‌ها حضور دارند. محیط کتابخانه‌ها و مراکز آرشیوی، بخش زیادی از نیازهای غذایی قارچ‌ها را تأمین می‌کنند. در این مطالعه، به شناسایی آلودگی قارچ‌های موجود در کتابخانه‌های دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1390 پرداخته شده است به این منظور که آیا در بین قارچ‌های ...  بیشتر

یکپارچه‌سازی محتوا و خدمات در سیستم‌های نرم‌افزاری کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران: گامی مهم در استفاده‌ی اقتصادی از دانش موجود

مهدی علی پور حافظی

دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 594-601

چکیده
  مقدمه: دستیابی مستقیم و سریع به اطلاعات از جمله نیازمندی‌های اصلی کاربران اطلاعات در دنیای فن‌آورانه‌ی جدید است. امروزه، دیگر کاربران اطلاعات، به ویژه اطلاعات روز پزشکی و سلامت که روزامدی و دسترسی سریع به محتوای آن جزء ضروریات است، فرصت کافی برای جست‌وجو و دستیابی به اطلاعات را ندارند. از این‌رو، پژوهش حاضر اقدام به تعیین راه‌کارهایی ...  بیشتر