مدیریت اطلاعات سلامت
سعیده راستجو؛ حامد فلاح تفتی؛ سید جواد طباطبایی
چکیده
مقدمه: فناوریهای نوین اطلاعاتی و نوآوری به عنوان محرک اصلی پیشرفت سازمانها عمل میکنند. این فناوریها با ارائه ابزارها و روشهای جدید، به سازمانها کمک میکنند تا بهرهوری را افزایش دهند، ارتباطات را تسهیل کنند وتصمیمگیریها را بهبود بخشند. از این رو پزوهش حاضر سعی دارد به شناسایی شاخص های کلیدی نوآوری در حوزه درمان بپردازد.روش ...
بیشتر
مقدمه: فناوریهای نوین اطلاعاتی و نوآوری به عنوان محرک اصلی پیشرفت سازمانها عمل میکنند. این فناوریها با ارائه ابزارها و روشهای جدید، به سازمانها کمک میکنند تا بهرهوری را افزایش دهند، ارتباطات را تسهیل کنند وتصمیمگیریها را بهبود بخشند. از این رو پزوهش حاضر سعی دارد به شناسایی شاخص های کلیدی نوآوری در حوزه درمان بپردازد.روش بررسی: تحقیق حاضر کاربردی است که با روش ترکیبی انجام شده است. روش جمع آوری اطلاعات اسنادی و پیمایشی است و برای مدل سازی از نقشه شناختی فازی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را درمانگاه های منتخب یزد تشکیل می دهد. نمونه آماری تحقیق به روش گلوله برفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله رویکرد فازی توسط نرم افزارهای FCMapper, Excel, Ucinet انجام شد.یافتهها: در این مطالعه، 16 شاخص کلیدی موثر بر عملکرد نوآوری ها شناسایی شدند که سه عامل افزایش استفاده از فناوریهای پزشکی از راه دور، بهبود راندمان گردش کار و بهبود در دسترسی به خدمات مراقبتهای بهداشتی نسبت بقیه عوامل از مرکزیت و اهمیت بیشتری برخوردار بودند.نتیجهگیری: شناسایی شاخص های کلیدی نوآوری در فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری بر شاخص های مهم در کاهش هزینهها، ارتقای رضایت ذینفعان مختلف و بهبود کیفیت خدمات و افزایش بهرهوری، از جمله نتایج کلیدی پیادهسازی نوآوریهای فناوری اطلاعات در حوزه سلامت می باشند.
مدیریت اطلاعات سلامت
سلیم کریمی تکلو؛ احسان بخشی خورده بلاغ
چکیده
مقدمه: مدیریت خدمات بیمارستانی پایدار ضمن اینکه به مراقبت از بیمار اهمیت میدهد، مسائل اقتصادی و زیست محیطی را نیز در نظر میگیرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی، تحلیل سناریو و واکاوی محرکهای اثرگذار و اثرپذیر مدیریت خدمات پایدار در بیمارستانهای شهر کرمان است.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع ترکیبی است که در سال 1402 انجام شد. جامعهی آماری ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت خدمات بیمارستانی پایدار ضمن اینکه به مراقبت از بیمار اهمیت میدهد، مسائل اقتصادی و زیست محیطی را نیز در نظر میگیرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی، تحلیل سناریو و واکاوی محرکهای اثرگذار و اثرپذیر مدیریت خدمات پایدار در بیمارستانهای شهر کرمان است.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع ترکیبی است که در سال 1402 انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش خبرگان بیمارستانهای شهر کرمان (شامل پزشکان، مدیران بیمارستان، معاونین توسعه وپشتیبانی و معاونین اداری) با حداقل 10 سال سابقه کار و سابقه فعالیت به عنوان مدیر یا مشاور در بیمارستانهای شهر کرمان است که با روش گلولهبرفی 10 نفر از خبرگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. بر این اساس در ابتدا طبق ادبیات پژوهش با بررسی 19 مقاله مرتبط و نظرخواهی از خبرگان بیمارستانی، محرکهای مدیریت خدمات پایدار در حوزه سلامت شناسایی شد. سپس با روش نقشه شناختی فازی دادهها تحلیل شد و در ادامه سناریو رو به جلو و عقب انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که 18 محرک در مدیریت خدمات پایدار در حوزه سلامت وجود دارد که محرک اصلاح ساختار سازمانی با وزن 90/5 از تاثیرگذاری بالا و محرک سیستم مدیریت پسماند بیمارستانی با وزن 40/2 از تاثیرپذیری بالا برخوردار هستند. همچنین سناریو رو به جلو نشان داد اصلاح ساختار سازمانی منجر به افزایش شهرت درک شده بیمارستان خواهد شد و در سناریو رو به عقب برای رسیدن به مدیریت پسماند بیمارستانی باید ابتدا به استقرار مفهوم بیمارستان سبز توجه شود.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که به محرک اصلاح ساختار سازمانی در بیمارستانها توجه ویژه شود. زیرا زمینه پایداری را در زنجیره تامین و خدمات بیمارستان مهیا میکند و نتیجه آن ایجاد تصویر مثبت از بیمارستان است. همچنین با استقرار مفهوم بیمارستان سبز سیستم مدیریت پسماندهای بیمارستانی بهبود خواهد یافت.
مدیریت اطلاعات سلامت
ناهید زرین صدف؛ مژگان درخشان؛ امین نیک پور؛ حمیدرضا ملائی
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت تحلیل گری منابع انسانی و نیازی که سازمانها و بالأخص نظام سلامت به تجزیهوتحلیل دادهها در این حوزه دارند تا بتوانند بهخوبی آن را مدیریت کرده و نتایج را برای برنامهریزی و تصمیمگیریهای مبتنی بر شواهد بهکارگیرند، پژوهش حاضر باهدف شناسایی موانع و ارائه راهکارهای تحلیل گری منابع انسانی در نظام سلامت ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت تحلیل گری منابع انسانی و نیازی که سازمانها و بالأخص نظام سلامت به تجزیهوتحلیل دادهها در این حوزه دارند تا بتوانند بهخوبی آن را مدیریت کرده و نتایج را برای برنامهریزی و تصمیمگیریهای مبتنی بر شواهد بهکارگیرند، پژوهش حاضر باهدف شناسایی موانع و ارائه راهکارهای تحلیل گری منابع انسانی در نظام سلامت انجام شد.روش بررسی: مطالعه کیفی حاضر به روش تحلیل محتوا در سال 1402 از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان شامل اساتید و مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به شکل گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. سپس با کمک نرمافزار MAXQDA2020 کدگذاری و تحلیل انجام گردید و اعتبار و قابلیت یافتهها بر اساس معیارهای باورپذیری، اطمینانپذیری، تأیید پذیری تأیید شد.یافتهها: در این پژوهش تعداد 109 کد باز حاوی موانع و راهکارها استخراج گردید و پس از تجمیع کدها موانع در 8 مقوله فرعی و همچنین راهکارها در 6 مقوله فرعی شناسایی شدند.نتیجهگیری: پیشنهاد میگردد برنامهریزیها و سیاستگذاریهایی در جهت بهبود وضعیت و فرآیند تحلیل گری منابع انسانی نظام سلامت با نگاهی سیستمی و تحولآفرین بهکل سیستم نظام سلامت و تجزیهوتحلیل اطلاعات آن صورت گیرد و با بهکارگیری راهکارهای ارائهشده تدابیری برای چالشهای پیش رو اندیشیده شود.
مدیریت اطلاعات سلامت
مهدیه مظفری؛ رضا سلیمانی دامنه؛ سلیم کریمی تکلو
چکیده
مقدمه: نوآوری سبز (Green Innovation) باعث کسب مزیت رقابتی پایدار برای بیمارستانها میشود و در مدلهای کسب و کار جدید مورد توجه دانشگاهیان و مدیران قرار گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی و سطحبندی موانع نوآوری سبز در بیمارستانها است.روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که با مشارکت 18 نفر از خبرگان بیمارستانهای شهر رفسنجان در سال ...
بیشتر
مقدمه: نوآوری سبز (Green Innovation) باعث کسب مزیت رقابتی پایدار برای بیمارستانها میشود و در مدلهای کسب و کار جدید مورد توجه دانشگاهیان و مدیران قرار گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی و سطحبندی موانع نوآوری سبز در بیمارستانها است.روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که با مشارکت 18 نفر از خبرگان بیمارستانهای شهر رفسنجان در سال 1400 انجام شد. خبرگان به صورت هدفمند با روش گلوله برفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه ساختار یافته استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش دلفی فازی و مدلسازی ساختاری تفسیری و نرم افزار Excel استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که 11 مانع در نوآوری سبز بیمارستانها شامل موانع مدیریتی، مشتریان، قوانین و مقررات، سازمانی، سرمایه انسانی سبز، اطلاعاتی، مالی، شرکای زنجیره تامین، رقبا، فناوری و تحقیق و توسعه ضعیف وجود دارد که از این بین موانع قوانین و مقررات، رقبا و مشتریان تاثیرگذارترین موانع در حرکت به سمت نوآوری سبز هستند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج، موانع سازمانی، شرکای زنجیره تامین، قوانین و مقررات، مشتریان و رقبا جزء موانع مستقل هستند که بر سایر موانع تاثیر دارند و باید در اولویت جهت برطرفشدن قرار گیرند. مدیران میتوانند با رفع موانع شناسایی شده در این پژوهش به ترتیب اولویت، به بهبود وضعیت نوآوری سبز بیمارستانها در جهت کاهش مخاطرات زیستمحیطی و افزایش پایداری کمک کنند. پیام کلیدی: نتایج این پژوهش کاربردهای مهمی برای بیمارستانهایی دارد که برنامههایی برای ترویج نوآوریها، خدمات و فرایندهای سبز دارند.
مدیریت اطلاعات سلامت
سمانه حسیننژاد؛ مرضیه محمودی؛ رضا بصیریان جهرمی
چکیده
مقدمه: امروزه با وجود وفور اطلاعات و پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، ناآگاهی از بهرهبرداری صحیح از این امکانات، در برخی موارد منجر به شکلگیری اطلاعات بیاساس و بدون اعتبار علمی میشود. این امر عامل مهمی در ایجاد و رشد بیاشتهایی اطلاعاتی، حتی نسبت به اطلاعات معتبر تولیدشده از طریق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی است. ...
بیشتر
مقدمه: امروزه با وجود وفور اطلاعات و پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، ناآگاهی از بهرهبرداری صحیح از این امکانات، در برخی موارد منجر به شکلگیری اطلاعات بیاساس و بدون اعتبار علمی میشود. این امر عامل مهمی در ایجاد و رشد بیاشتهایی اطلاعاتی، حتی نسبت به اطلاعات معتبر تولیدشده از طریق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه بین بی اشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوریهای اطلاعاتی در بین کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1402 میباشد.روش بررسی: مطالعه حاضر مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است که بر روی 200 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر- که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند- انجام شد. جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه بیاشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوری اطلاعاتی استفاده شد. از آمار توصیفی شامل میانگین، فرآوانی و انحراف معیار و از آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکطرفه برای پاسخ به پرسشهای پژوهش استفاده شد.یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد که به طور کلی بین بیاشتهایی اطلاعاتی کارکنان و آمادگی آنان در راستای پذیرش فناوری اطلاعاتی رابطه معناداری وجود ندارد، اما بین ابعاد بی اشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوری اطلاعات رابطه معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که بیاشتهایی اطلاعاتی کارکنان متوسط رو به بالا میباشد.نتیجهگیری:با تقویت مهارتهایی همچون سواد اطلاعاتی، مدیریت زمان، مدیریت اطلاعات شخصی، مدیریت و کنترل احساسات و اضطراب در بین کارکنان تدابیری اتخاذ نمود تا نیروی انسانی در مواجهه با اطلاعات ارائهشده از طریق فناوریهای اطلاعاتی با چالشهای کمتری روبهرو شوند.
مدیریت اطلاعات سلامت
حسین قلاوند؛ پریا امیری؛ یسرا علوان نصاری
چکیده
مقدمه: در عصر حاضر کتابخانههای دیجیتال موجب تغییر در رفتار اطلاعیابی کاربران شدهاند. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در استفاده از کتابخانه دیجیتال انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی –تحلیلی، با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقه بندی ...
بیشتر
مقدمه: در عصر حاضر کتابخانههای دیجیتال موجب تغییر در رفتار اطلاعیابی کاربران شدهاند. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در استفاده از کتابخانه دیجیتال انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی –تحلیلی، با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقه بندی شده 234 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی آبادان جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند. برای گرداوری داده ها از پرسشنامه بررسی رفتار اطلاعیابی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که جریان تجربه، سودمندی و استفاده آسان به ترتیب دارای بیشترین میانگین بودند. میانگین رفتار اطلاعیابی دانشجویان 38/3 با انحراف معیار 68/0 حاصل شد. بین سه مولفه شامل خودکارآمدی در گرفتن اطلاعات، اطلاعجویی و نیاز اطلاعاتی با رفتار اطلاعیابی دانشجویان در کتابخانه دیجیتال تفاوت معنادار بدست آمد. بین جنسیت، سن و رشته تحصیلی دانشجویان با نگرش آنها نسبت به رفتارهای اطلاعیابی در کتابخانه دیجیتال تفاوت معنیداری حاصل نشد. نتیجه گیری: استفاده دانشجویان از درگاه کتابخانه دیجیتال در حال توسعه است. برای کارایی بهتر لازم است که کتابخانههای دیجیتال خود را با نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی کاربران تطبیق دهند. بمنظور بهبود شرایط استفاده باید برنامهریزی مشخصی برای آگاهی بیشتر از خدمات کتابخانه دیجیتال انجام و کتابداران فعالانهتر در این خصوص اقدام کنند.
مدیریت اطلاعات سلامت
امیر زال پور؛ محمدرضا هاشمیان؛ احسان گرایی؛ فیروزه زارع فراشبندی
چکیده
مقدمه: انتشار سریع و گسترده گونههای مختلف اطلاعات نادرست در حوزه سلامت و در بستر رسانههای اجتماعی و پلتفرم های آنلاین منجر به بروز عارضه اختلال اطلاعاتی سلامت شده که تهدیدهایی جدی برای جامعه به بار آورده است. از اینرو هدف پژوهش حاضر، شناسایی اقدامات و راهکارهای لازم جهت مقابله با اختلالات اطلاعاتی سلامت در متون منتشر شده ...
بیشتر
مقدمه: انتشار سریع و گسترده گونههای مختلف اطلاعات نادرست در حوزه سلامت و در بستر رسانههای اجتماعی و پلتفرم های آنلاین منجر به بروز عارضه اختلال اطلاعاتی سلامت شده که تهدیدهایی جدی برای جامعه به بار آورده است. از اینرو هدف پژوهش حاضر، شناسایی اقدامات و راهکارهای لازم جهت مقابله با اختلالات اطلاعاتی سلامت در متون منتشر شده است.روشها: مطالعهی حاضر با بهرهگیری ازروش مرور حوزهای و جستجوی کلیدواژهای مرتبط با اختلالات اطلاعاتی سلامت در پایگاههای اطلاعاتی Web of Science، Scopus، Pubmed، Proquest و Embase در پی تحقق هدف شناسایی اقدامات و راهکارهای مقابله با اختلالات اطلاعاتی سلامت است.یافتهها: پس از مطالعه محتوای مقالات و استخراج دادهها، اقدامات و راهکارهای مقالات برای مقابله با اختلالات اطلاعاتی شناسایی و دستهبندی شد. این اقدامات در پنج مضمون اصلی شامل صحتسنجی و ارزیابی، همکاری و تعامل افراد و سازمانها، پژوهش و آموزش، ارائه و دسترسی منابع اطلاعاتی، کنترل و نظارت دستهبندی شدند.نتیجهگیری: انتظار میرود توجه سیاستگذاران نظام سلامت به این راهکارها، مسیری برای پیشگیری و مقابله با اختلالات اطلاعاتی در حوزه سلامت و افزایش آگاهی جامعه در مقابل چالشهای بهداشت عمومی آتی فراهم آورد.
مدیریت اطلاعات سلامت
فریده موحدی؛ رسول نوری؛ محمد علی برومند؛ محمدرضا هاشمیان؛ علی نوروزی؛ مینا طاهری
چکیده
با توجه به اهمیت ویژهای که اعتباربخشی کتابخانههای بیمارستانی در جهت ارتقاء کیفی کتابخانه و سازمان مادر در بین مدیران و مسوولین بیمارستانها پیدا کرده است وجود یک استاندارد مدون بومی سازی شده مخصوص کتابخانههای بیمارستانی ایران حایز اهمیت است[1]. لذا کتاب«استاندارد کتابخانههای بیمارستانی» بر اساس پژوهشهای ملی و با ...
بیشتر
با توجه به اهمیت ویژهای که اعتباربخشی کتابخانههای بیمارستانی در جهت ارتقاء کیفی کتابخانه و سازمان مادر در بین مدیران و مسوولین بیمارستانها پیدا کرده است وجود یک استاندارد مدون بومی سازی شده مخصوص کتابخانههای بیمارستانی ایران حایز اهمیت است[1]. لذا کتاب«استاندارد کتابخانههای بیمارستانی» بر اساس پژوهشهای ملی و با درنظرگرفتن استانداردهای مرتبط ملی و بینالمللی و با ارائه چارچوبی برای راهاندازی، توسعه، اداره و نگهداری کتابخانههای بیمارستانی و ارائه و بهبود خدمات کتابخانه و اطلاعرسانی پزشکی، به کاربران و ذینفعان خود در مراکز دولتی و خصوصی در ایران توسط صاحبنظران معاونت تحقیقات و فنآوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و بومی سازی شده است [2]. بر این اساس کتاب مذکور به عنوان ابزار ارزیابی کتابخانههای بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1402 مورد استفاده قرار گرفت که در زمان استفاده ارزیابان منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد چالش و تفاوت نظر در برداشت مطالب کتاب شدند. ازاینرو نویسندگان این نقد، برآن شدند تا با ارائه برداشت های جمع بندی شده کتابداران بیمارستانی و ارزیابان مذکور در رفع ابهامات موجود در کتاب کمک نمایند.
مدیریت اطلاعات سلامت
پیمان ادیبی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ محمدرضا هاشمیان
چکیده
اطلاعات قابل اعتماد نقش مهمی در نظام سلامت دارند. با این وجود، گاهی جامعه با تحریف حقایق، دستکاری اطلاعات، به اشتراک گذاشتن اطلاعات بدون درک عواقب آن، و انتشار اخبار جعلی که انواعی از اختلالات اطلاعاتی هستند، مواجه است. Wardle وDerakhshan اختلالات اطلاعاتی را به سه دسته: «اطلاعات نادرست(Misinformation)»، «اطلاعات فریبنده(Disinformation)« و ...
بیشتر
اطلاعات قابل اعتماد نقش مهمی در نظام سلامت دارند. با این وجود، گاهی جامعه با تحریف حقایق، دستکاری اطلاعات، به اشتراک گذاشتن اطلاعات بدون درک عواقب آن، و انتشار اخبار جعلی که انواعی از اختلالات اطلاعاتی هستند، مواجه است. Wardle وDerakhshan اختلالات اطلاعاتی را به سه دسته: «اطلاعات نادرست(Misinformation)»، «اطلاعات فریبنده(Disinformation)« و «بداطلاعات(Malinformation)» طبقهبندی کردهاند (1).برخلاف اطلاعات فریبنده که مبتنی بر اطلاعات کاملاً نادرست هستند، بداطلاعات سلامت از اطلاعات متقن و قابل قبول پزشکی اما مشروط به شرایط خاص و یا اطلاعات نسبتاً درست سلامت استفاده میکند. این اطلاعات بدون در نظر گرفتن بافت اولیه یا در یک بافت نادرست ارائه میشوند تا افرادی که با آن مواجه میشوند را به سمت برداشتها و نتیجهگیریهای نادرست یا گمراهکننده هدایت کند. در واقع، بد اطلاعات، اطلاعات صحیح با پیکربندی مجدد (Reconfigured true information) است. هنگامی که پسزمینه یا بافت مانند زمان، مکان یا حریم خصوصی در نظر گرفته نمیشود، میتواند ادراکی در تضاد با واقعیت ایجاد کند و به افراد، سازمانها و درک جمعی آسیب برساند (2). نکته مهم در گردش بداطلاعات سلامت، قصد و نیت فرستنده اطلاعات یا پیام است که به طور عمد و با سوءنیت و به منظور ایجاد آسیب واقعی یا ایجاد تهدید آسیب واقعی به شخص، سازمان یا کشور انجام میشود. بنابراین، در ترویج بداطلاعات، قصد فرد برای آسیب رساندن قطعی است، نه تصادفی که میتواند برای سایرین مضر و حتی خطرناک باشد و در عین حال جنبه مجرمانه نیز داشته باشد (3).
مدیریت اطلاعات سلامت
ندا برهانی مغانی؛ مرضیه معراجی؛ الهه هوشمند؛ سمیه فضائلی؛ مرجان وجدانی؛ زهرا ابن حسینی
چکیده
مقدمه:. با توجه به آغاز پیاده سازی نسخه نویسی الکترونیکی در کشور، مطالعه حاضر با هدف تبیین چالش های حین اجرای نسخه نویسی الکترونیکی از منظر پزشکان انجام گردید.روش بررسی این مطالعه به روش کیفی از طریق انجام مصاحبه با پزشکان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1401 انجام شد. مشارکت کنندگان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند بعد از ...
بیشتر
مقدمه:. با توجه به آغاز پیاده سازی نسخه نویسی الکترونیکی در کشور، مطالعه حاضر با هدف تبیین چالش های حین اجرای نسخه نویسی الکترونیکی از منظر پزشکان انجام گردید.روش بررسی این مطالعه به روش کیفی از طریق انجام مصاحبه با پزشکان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1401 انجام شد. مشارکت کنندگان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند بعد از انجام سه مصاحبه عمیق سوالات مصاحبه استخراج گردید. مصاحبه های نیمه ساختاریافته بعد از انجام، ضبط و پیاده سازی شدند، به منظور تحلیل آنها از روش تحلیل محتوا و نرم افزار مکس کیو نسخه10 استفاده گردید.یافته ها: در این مطالعه چالش ها در 2 طبقه اصلی شامل طبقه سازماندهی و طبقه زیرساخت دسته بندی شدند. چالش های سازماندهی ؛ چالش های مربوط به بیمه، ارجاع بیماران، آموزش و اطلاع رسانی به ذینفعان، نظارت و چالش های زیرساخت، رابط کاربری و پایگاه داده بودند. چالش های اصلی اجرای نسخه نویسی الکترونیک مربوط به قطعی و کندی سامانه ها و اینترنت و وجود سامانه های متعدد برای بیمه ها بود.نتیجه گیری: چالش های زیرساختی که از جمله موانع مهم در مسیر اجرای کامل طرح نسخه نویسی الکترونیکی محسوب می شود باید رفع گردد، به منظور بهبود مشکلات اجرا بایستی پایش مستمر سامانه ها ی نسخه نویسی مد نظر قرار گیردو نتایج بلافاصله اعمال گردد، به طور کلی اصلاح زیرساخت ها، یکپارچه نمودن سامانه های بیمه و استفاده از امضای الکترونیک و استانداردهای نسخه الکترونیکی و ارائه آموزش های کاربردی پیشنهاد می گردد.
مدیریت اطلاعات سلامت
صبا پایدار؛ غلامعلی رئیسی اردلی؛ حسین رئیسی دزکی
چکیده
مقدمه: امروزه، بیمارستانها با چالشهایی مانند ازدحام در بخش اورژانس و افزایش بینظمی و اختلال در کار پرسنل مواجه هستند که سبب افزایش نارضایتی بیماران میشود. با پیشرفت هوش مصنوعی و گسترش علم دادهکاوی، پیشبینی پذیرش بیماران اهمیت زیادی پیدا کرده است. هدف این پژوهش، پیشبینی پذیرش بیماران بخش اورژانس در بیمارستان امامعلی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه، بیمارستانها با چالشهایی مانند ازدحام در بخش اورژانس و افزایش بینظمی و اختلال در کار پرسنل مواجه هستند که سبب افزایش نارضایتی بیماران میشود. با پیشرفت هوش مصنوعی و گسترش علم دادهکاوی، پیشبینی پذیرش بیماران اهمیت زیادی پیدا کرده است. هدف این پژوهش، پیشبینی پذیرش بیماران بخش اورژانس در بیمارستان امامعلی (ع) شهرکرد است.روش بررسی: در این پژوهش، 2180 پرونده بیماران بخش اورژانس بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات اولیه بیماران شامل مشخصات فردی، علائم حیاتی بیمار و سطح تریاژ که توسط پرستاران در فرم تریاژ ثبت شده بود، استخراج شد. با استفاده از ماتریس مقایسات زوجی، ویژگیهای مؤثر توسط خبرگان انتخاب شدند. سپس با استفاده از الگوریتمهای بیز ساده، درخت تصمیم، جنگل تصادفی و ماشین بردار پشتیبان، دادهها طبقهبندی شدند.یافتهها: از بین ۱۴ ویژگی جمعآوری شده، ۹ ویژگی منتخب توسط خبرگان انتخاب شد و نتایج نشان داد که الگوریتم جنگل تصادفی با دقت ۲/۹۲ درصد و حساسیت 96 درصد و صحت 3/86 درصد نسبت به الگوریتمهای بیز ساده ، ماشین بردار پشتیبان و درخت تصمیم بهترین عملکرد را در پیشبینی پذیرش بیماران این مطالعه موردی داشته است.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که دقت مدلهای یادگیری ماشین با استفاده از نظرات خبرگان در انتخاب ویژگیها بیشتر میشود و و با توجه به حوزه مورد مطالعه، الگوریتمهای یادگیری ماشین نتایج متفاوتی دارند که در این مطالعه الگوریتم جنگل تصادفی بهترین عملکرد را در پیشبینی پذیرش بیماران داشته است.
مدیریت اطلاعات سلامت
سپیده رضائی؛ سید مجتبی حسینی؛ خلیل علی محمدزاده
چکیده
مقدمه: افزایش روز افزون خطاهای پزشکی ضررهای جانی و مالی زیادی به نظام سلامت وارد کرده که میتواند ناشی از عدم مدیریت درست این خطاها و بررسی علت آنها باشد. از سویی، مدیریت این خطاها در شاخه سایبرنتیک و پیاده سازی کارکردهای آن نیز عامل موثر بر این قبیل مشکلات است. لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت سایبرنتیک و خطاهای پزشکی انجام ...
بیشتر
مقدمه: افزایش روز افزون خطاهای پزشکی ضررهای جانی و مالی زیادی به نظام سلامت وارد کرده که میتواند ناشی از عدم مدیریت درست این خطاها و بررسی علت آنها باشد. از سویی، مدیریت این خطاها در شاخه سایبرنتیک و پیاده سازی کارکردهای آن نیز عامل موثر بر این قبیل مشکلات است. لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت سایبرنتیک و خطاهای پزشکی انجام شد.
روش بررسی: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها نیز توصیفی تحلیلی میباشد. جامعه آماری پژوهش پزشکان و پرستاران از چهار بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۱۷۰ نفر بودند و حجم نمونه آماری تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بهدست آورده شد. مهمترین ابزار در روش میدانی پرسشنامه و چک لیست بود. در راستای سنجش متغییر مدیریت سایبرنتیک از پرسشنامه قربانیزاده (۱۳۸۹) و متغییر خطاهای پزشکی که در ۵ بعد عملکردی، بازبینی، بازیابی، تبادل اطلاعات(ارتباطی) و انتخابی بررسی شد از چک لیست شرپا (۱۹۸۶) استفاده شد. در این مطالعه از همسبتگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار۲۴ SPSS- استفاده گردید.
یافتهها: بین مولفههای مدیریت سایبرنتیک و خطاهای پزشکی رابطه معنا داری وجود دارد. مدیریت سایبرنتیک بر خطاهای عملکردی (۰۰۹/۰ p-value=)، بازبینی (۰۱۱/۰ (p-value= ، بازیابی (۰۰۱/۰ (p-value=و خطاهای ارتباطی (۰۱۴/۰ (p-value= تاثیرگذار است و بر خطاهای انتخابی(۷۹۶/۰ p-value= ) اثری ندارد.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاکی از آن بود که پیادهسازی هر چه بیشتر ویژگیهای مدیریت سایبرنتیک در مراحل مختلف بروز خطاهای پزشکی میتواند باعث کاهش بروز خطاهای عملکردی (ناشی از عملکرد ناقص یا اشتباه یا عدم عمل)، بازبینی (بررسی اطلاعات بصورت ناقص یا عدم انجام یا اشتباه)، بازیابی (ناشی از دسترسی ناقص و اشتباه به اطلاعات یا عدم آن)، ارتباطی (ناشی از عدم تبادل اطلاعات یا ناقص انجام شدن یا اشتباه در آن ) و انتخابی (ناشی از اشتباه در انتخاب یا حذف انتخاب) شود.
مدیریت اطلاعات سلامت
نجمه ناظری؛ علی شعبانی؛ مصطفی حسینی گلکار؛ علیرضا نوروزی
چکیده
مقدمه: ارزیابی تحقیقات علوم پزشکی، به شدت به سمت ارزیابی اثرگذاریاجتماعی پیش میروند. هدف پژوهش شناسایی مؤلفههای مدل اثرگذاریاجتماعی کاربست تحقیقات پزشکی است.روش بررسی: پژوهش برای اولین بار، با رویکرد کیفی فراترکیب به بررسی نظاممند و تحلیل پژوهشهای انجام شده (8 منبع فارسی و 29 منبع انگلیسی با موضوع اثرگذاری اجتماعی کاربست ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی تحقیقات علوم پزشکی، به شدت به سمت ارزیابی اثرگذاریاجتماعی پیش میروند. هدف پژوهش شناسایی مؤلفههای مدل اثرگذاریاجتماعی کاربست تحقیقات پزشکی است.روش بررسی: پژوهش برای اولین بار، با رویکرد کیفی فراترکیب به بررسی نظاممند و تحلیل پژوهشهای انجام شده (8 منبع فارسی و 29 منبع انگلیسی با موضوع اثرگذاری اجتماعی کاربست تحقیقات پزشکی) پرداخت. بازه زمانی پژوهش 1990 میلادی تا ژوئن 2022 میلادی برای مقالات خارجی و 1377 تا خرداد 1401 شمسی برای مقالات فارسی است. بر همین اساس 37 منبع از میان منابع موجود برگزیده و تحلیل شدند. به منظور اعتبارسنجی نتایج از ضریب کاپا استفاده شد. سپس بر اساس نتایج حاصل از آن، چارچوب مفهومی شامل مفاهیم و مقولهها در هر یک از منابع مورد بررسی ارائه شد.یافتهها: در نتیجه تحلیل مطالعات انجام شده، یافتههای پژوهش با 147 کد، 24 مفهوم، 12 مقوله و 6 مضمون شامل «حکمرانی دانش و پژوهش، تولید و تبادل دانش، انتشار و انتقال دانش، بسیج دانش، ترویج دانش و کاربست دانش» است.نتیجهگیری: چارچوب مفهومی اثرگذاری اجتماعی کاربست تحقیقات پزشکی، به منظور آشکارسازی فرایندهای حکمرانی دانش و پژوهش و تولید و تبادل دانش، از الگوی تعاملی، سرمایه رابطهای و نزدیک کردن دنیای پژوهشگران و سیاستگذاران به سمت تاکید بیشتر پژوهشها با سرمایهگذاری صنعت و دولت شروع میشود. این فرایند با انتقال دانش و بسیج دانش به منظور ارزیابی و سنجش، با استفاده از دو راهبرد ساختار شبکههای مبادلات رسمی و غیررسمی و استفاده از واسطهگران، به تقویت نظامهای پژوهشی با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه میپردازد.
مدیریت اطلاعات سلامت
مریم اخوتی؛ نجمه ایزدی فر
چکیده
مقدمه: حفظ تندرستی مادر و جنین در دوران بارداری، نیازمند آگاهی از مراقبتهای بارداری است. هدف پژوهش بررسی نقش مهارتهای جستجوی اخبار و اطلاعات آنلاین حوزه بارداری زنان باردار شهر کهنوج در ارتقای رفتار جستجوی اطلاعات سلامت آنها در طول دوره بارداری است.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمهتجربی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) ...
بیشتر
مقدمه: حفظ تندرستی مادر و جنین در دوران بارداری، نیازمند آگاهی از مراقبتهای بارداری است. هدف پژوهش بررسی نقش مهارتهای جستجوی اخبار و اطلاعات آنلاین حوزه بارداری زنان باردار شهر کهنوج در ارتقای رفتار جستجوی اطلاعات سلامت آنها در طول دوره بارداری است.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمهتجربی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) است. جامعه آماری پژوهش زنان باردار شهر کهنوج است. نمونه پژوهش 48 نفر از زنان باردار این شهر بود که به صورت تصادفی در دسترس انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه از سوی متخصصان تأیید و ضریب آلفای کرونباخ آن برابر با 828/0 بود. دادهها به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین امتیازات سواد سلامت مادران پس از مداخلات آموزشی در گروه کنترل افزایش کمی داشته است ولی در گروه مداخله افزایش بیشتر بوده است. همچنین مهارتهای جستجوی اطلاعات پس از مداخلات آموزشی در گروه کنترل افزایش بسیار کم ولی در گروه مداخله این افزایش بسیار زیاد بوده است. به عبارت دیگر آموزش مهارتهای جستجوی اطلاعات به مادران گروه مداخله بر افزایش و ارتقاء مهارتهای جستجوی اطلاعات سلامت آنان در حوزه بارداری مؤثر بوده است.نتیجهگیری: آموزش مهارتهای جستجوی اطلاعات بر افزایش میزان آگاهی زنان باردار جهت حفظ مراقبت از خود و جنین تأثیر مثبتی داشت به طوری که در نهایت منجر به ارتقاء جستجوی اطلاعات سلامت حوزه بارداری آنان در طول دوره بارداری شد.
مدیریت اطلاعات سلامت
الهام یزدانی؛ محمد مظاهری؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ علیرضا رحیمی؛ احمد پاپی
چکیده
مقدمه: افراد شاغل در حوزه پزشکی با مسائل اطلاعاتی مهم و مشترکی مواجه هستند که رفع آنها نیازمند وجود اطلاعات دقیق، معتبر و قابل اعتمادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی پژوهشهای علمی نیازهای اطلاعاتی حوزه پزشکی به شیوه مروری است.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مروری دامنهای در پایگاههای اطلاعاتی داخلی وخارجی بدون محدودیت بازه زمانی ...
بیشتر
مقدمه: افراد شاغل در حوزه پزشکی با مسائل اطلاعاتی مهم و مشترکی مواجه هستند که رفع آنها نیازمند وجود اطلاعات دقیق، معتبر و قابل اعتمادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی پژوهشهای علمی نیازهای اطلاعاتی حوزه پزشکی به شیوه مروری است.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مروری دامنهای در پایگاههای اطلاعاتی داخلی وخارجی بدون محدودیت بازه زمانی انجام شد. کُل مقالات بازیابی شده 1283 رکورد بود که پس از بررسیها و تحلیل محتوا و حذف موارد غیرکاربردی و مواردی که دسترسی به متن کامل آنها امکان پذیر نبود، 54 مقاله و پایاننامه مورد بررسی نهایی قرارگرفت. مقالات به دست آمده به روش توصیفی و تحلیل محتوا دستهبندی و تحلیل شد.یافتهها: مهمترین دلایل به وجود آوردنده نیازهای اطلاعاتی در دانشجویان، تکالیف آموزشی؛ در اعضای هیأت علمی، روزآمدسازی اطلاعات، در بین پرستاران و پزشکان، نیازهای آموزشی؛ و در بین بیماران نیازهای خود مراقبتی بود. مهمترین نیازهای اطلاعاتی در بین دانشجویان و اعضای هیأت علمی نیازهای آموزشی، در بین متخصصان پزشکی و بیماران، اطلاعات داروئی بود. مهمترین موانع رفع نیازهای اطلاعاتی در بین دانشجویان و اعضای هیأت علمی به ترتیب عدم دسترسی به شبکه اینترنت و عدم اشتراک منابع آنلاین بود. فقدان مهارتهای اطلاعیابی و عدم دسترسی به تجهیزات شبکهای به ترتیب مهمترین موانع رفع نیازهای اطلاعاتی پرستاران و پزشکان و بیماران بود.نتیجهگیری: نیازهای آموزشی، بروزرسانی دانش و نیازهای خودمراقبتی مهمترین دلایل به وجود آورنده نیازهای اطلاعاتی است که جهت رفع آن اشتراک پایگاههای اطلاعاتی، غنیسازی منابع کتابخانهها و فراهم کردن تجهیزات شبکهای جهت دسترسی بایستی در اولویت قرار گیرد.
مدیریت اطلاعات سلامت
سیدحامد میرلوحی؛ آرش نجیمی
چکیده
رتبه بندی وبومتریکس به عنوان یک نظام رتبه بندی بین المللی، دو بار در سال وب سایت دانشگاه های جهان را با رویکرد مبتنی بر پژوهش مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد. این رتبه بندی از سال 2004 آغاز و هم اکنون 31000 موسسه را از حدود 200 کشور مورد ارزیابی قرار می دهد.متدولوژی مورد استفاده این رتبه بندی به همراه سایر داده های مورد نیاز، در وب سایت ...
بیشتر
رتبه بندی وبومتریکس به عنوان یک نظام رتبه بندی بین المللی، دو بار در سال وب سایت دانشگاه های جهان را با رویکرد مبتنی بر پژوهش مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد. این رتبه بندی از سال 2004 آغاز و هم اکنون 31000 موسسه را از حدود 200 کشور مورد ارزیابی قرار می دهد.متدولوژی مورد استفاده این رتبه بندی به همراه سایر داده های مورد نیاز، در وب سایت وبومتریکس به روزرسانی و در دسترس عموم قرار می گیرد. بهترین استراتژی برای بهبود رتبه، افزایش کیفیت و کمیت محتوا و بدترین استراتژی که منجر به افت شدید رتبه می شود، تغییر دامنه وب سایت موسسه است. در آخرین رتبه بندی پیش از این مطالعه، رتبه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رتبه بندی جولای 2023 در جایگاه هفتم دانشگاه های علوم پزشکی کشور و جایگاه چهاردهم در بین مجموع دانشگاه ها قرار داشت. این مطالعه با هدف افزایش جایگاه این دانشگاه در یک بازه زمانی یک ماهه انجام و با کمک کمیته وبومتریکس دانشگاه پیاده سازی گردید.
مدیریت اطلاعات سلامت
سید محمد طباطبائی
مدیریت اطلاعات سلامت
سلیم کریمی تکلو؛ ابوالفضل تهوری؛ مژده درویش
چکیده
مقدمه: نوآوریهای دیجیتال مخرب ، نوآوریهایی هستند که شامل استفاده از فناوریهای دیجیتال به صورت نوآورانه و جدید هستند و میتواند عملکرد بیمارستانها را تحت تاثیر قرار دهدند. این تحقیق با هدف تحلیل اثر متقابل توانمندسازهای نوآوری دیجیتال در حوزه سلامت انجام شده است.روش: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی-توصیفی است که با مشارکت 16 نفر از ...
بیشتر
مقدمه: نوآوریهای دیجیتال مخرب ، نوآوریهایی هستند که شامل استفاده از فناوریهای دیجیتال به صورت نوآورانه و جدید هستند و میتواند عملکرد بیمارستانها را تحت تاثیر قرار دهدند. این تحقیق با هدف تحلیل اثر متقابل توانمندسازهای نوآوری دیجیتال در حوزه سلامت انجام شده است.روش: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی-توصیفی است که با مشارکت 16 نفر از خبرگان بیمارستانهای شهر کرمان انجام شد. خبرگان به صورت هدفمند با روش گلوله برفی انتخاب شدند. جهت گردآوری و تحلیل دادهها از مصاحبه ساختاریافته و روش تحلیل ساختاری استفاده شد.یافتهها: بر اساس ادبیات تحقیق و نظرخواهی از خبرگان، 20 عامل از توانمندسازهای مرتبط با نوآوری دیجیتال مخرب شناسایی گردید. نتایج نشان داد که عاملهای سبک مدیریت و جهتگیری استراتژیک تاثیرگذاری بالایی در سایر توانمندسازها دارند.نتیجهگیری: با شناسایی عوامل اثرگذار و اثرپذیر در نوآوری دیجیتال مخرب، مسولین بیمارستانهای شهر کرمان میتوانند با در نظر گرفتن عوامل اثرگذار زمینهای را برای راهاندازی سیستمهای اطلاعات بالینی، نظارت از راه دور بر بیمار، مدیریت ثبت تصویربرداری پزشکی و تبدیل و یادگیری دانش ایجاد نمایند.واژههای کلیدی: نوآوری، نوآوری دیجیتال، نوآوری مخرب، حوزه سلامتپیام کلیدی: با توجه به مزایای نوآوری دیجیتال مخرب و عوامل کلیدی شناسایی شده، مسئولین بیمارستانهای شهر کرمان میتوانند با مدیریت این عوامل زمینه ایجاد نوآوریهای دیجیتال مخرب را در بیمارستان خود مهیا نمایند.
مدیریت اطلاعات سلامت
سیده سارا موسوی؛ فاطمه عبداللهی؛ نصرت ریاحی نیا
چکیده
ایجاد نظام یکپارچه و استاندارد فرادادهای متناسب با نیازهای بومی در حوزه مدیریت اطلاعات بالینی، موجب حفاظت بهینه از دادهها، افزایش دسترسپذیری، ارتقاء بازیابی و رضایت کاربران خواهد شد. بنابراین، این پژوهش در نظر دارد به مطالعه عناصر فرادادهای الگوی استاندارد سازماندهی اطلاعات سلامت (Health Information Standards Organization) HISO 10040.4 از دیدگاه ...
بیشتر
ایجاد نظام یکپارچه و استاندارد فرادادهای متناسب با نیازهای بومی در حوزه مدیریت اطلاعات بالینی، موجب حفاظت بهینه از دادهها، افزایش دسترسپذیری، ارتقاء بازیابی و رضایت کاربران خواهد شد. بنابراین، این پژوهش در نظر دارد به مطالعه عناصر فرادادهای الگوی استاندارد سازماندهی اطلاعات سلامت (Health Information Standards Organization) HISO 10040.4 از دیدگاه متخصصان اطلاعات سلامت بپردازد. روش بررسی: این مطالعه بر حسب روش گردآوری دادهها از نوع مطالعه اسنادی و پژوهش پیمایشی بوده و در زمستان 1401 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 24 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه برخط محققساخته شامل 23 پرسش جمعآوری و روایی صوری آن را 3 نفر از خبرگان تایید نمودند. پایایی پرسشنامه نیز با بهرهگیری از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و میزان 958/0 بدست آمد که قابل قبول است. در نهایت با استفاده از آمار توصیفی گزارشی از نتایج ارائه شد. یافتهها: در پژوهش حاضر به منظور سازماندهی اطلاعات سلامت، 22 عنصر فرادادهای الگوی HISO 10040.4 امتیازدهی شدند. بر اساس نتایج حاصل، میانگین و انحراف معیار عناصر فرادادهای مورد آزمون، نظر موافق جامعه پژوهش را کسب کردند که میزان توافق ایشان در خصوص اهمیت این عناصر برای حضور و ثبت در کاربرگههای تنظیم و توصیف مراکز اطلاعات سلامت را نشان میدهد.نتیجهگیری: نظر به اینکه عناصر فرادادهای پیشنهادی پژوهش حاضر که بر اساس الگوی استاندارد سازماندهی اطلاعات سلامت و مورد تأیید جامعه پژوهش قرار گرفته است، میتواند در رفع نیازهای مراکز اطلاعات سلامت کمک کننده باشد.
مدیریت اطلاعات سلامت
کیوان مشیرپناهی؛ خبات نسایی؛ آرمان احمدی زاد
چکیده
مقدمه: پیشرفتهای سریع در فناوری اطلاعات، باعث تغییرات بنیادین در زندگی و محیطهای کاری در سراســر جهان شده است، با فراگیرتر شدن فناوریهای دیجیتالی مانند گوشیهای هوشمند ، افراد میتوانند در خود نظارتی و مراقبت از خود شرکت کنند و کنترل بیشتری بر مسیرهای سلامتی خود در طول دوره زندگی به دست آورند. تحصیلات و جنسیت دو مولفه مهم در ...
بیشتر
مقدمه: پیشرفتهای سریع در فناوری اطلاعات، باعث تغییرات بنیادین در زندگی و محیطهای کاری در سراســر جهان شده است، با فراگیرتر شدن فناوریهای دیجیتالی مانند گوشیهای هوشمند ، افراد میتوانند در خود نظارتی و مراقبت از خود شرکت کنند و کنترل بیشتری بر مسیرهای سلامتی خود در طول دوره زندگی به دست آورند. تحصیلات و جنسیت دو مولفه مهم در استفاده از برنامههای موبایلی سلامت هستند، تحصیلات در میزان و نحوه استفاده افراد در برنامههای موبایلی موثر است و جنسیت نقش تعیینکنندهای در فضای مجازی بخصوص در برنامههای موبایلی در مقابل حضور فیزیکی در بیمارستانها و مطبها دارد.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع کاربردی بود که با روش کمی – توصیفی به صورت مطالعه موردی بین کاربران برنامه موبایلی اسنپ دکتر به اجرا درآمد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته اینترنتی مبتنی بر نمونه گیری تصادفی در دسترس استفاده گردید و با روش های آمار استنباطی شامل آزمون های تعیین معناداری و به ویژه همبستگی بر مبنای معادلات ساختار تاییدی برای بررسی دادهها به کار گرفته شد.یافتهها: زیرساخت ناکافی فناوری ارتباطات اطلاعاتی، بیشترین مانع برای پزشکی از راه دور بود و به دنبال آن مقاومت فرهنگی در استفاده از فناوری برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی قرار گرفت. موانع قابل توجه دیگر هزینه بالای راهاندازی مهارتهای پیشنیاز (اولیه) در میان بیماران، مهارتهای محدود در میان پزشکان، بودجه ناکافی برای حمایت از خدمات پزشکی از راه دور، چارچوب قانون/ سیاست ضعیف، و کمبود زمان اختصاصی برای خدمات پزشکی از راه دور بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد وجود زیرساختهای مناسب ارتباطی و تلاش برای تقویت زیرساختها و افزایش سرمایهگذاری شرکتها و سازمانها در حوزه پزشکی از راه دور، مشارکت کاربران را در استفاده از خدمات پزشکی از راه دور افزایش میدهد.
مدیریت اطلاعات سلامت
احمد رضائی؛ اکبر هدایتی
چکیده
مقدمه: رویکرد شایستگی یکی از رویکردهای عملگرا در حوزههای مختلف آموزش و مشاغل است که با تعیین دقیق شایستگیهای موردنیاز افراد در جهت نیل به اهداف متعدد آموزشی و حرفهای مورد استفاده قرار میگیرد و شناسایی شاخصهای رفتاری تعیین کننده شایستگیهای کارکنان در حرفههای مختلف یکی از فرایندهای ضروری در این امر به شمار میرود که پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: رویکرد شایستگی یکی از رویکردهای عملگرا در حوزههای مختلف آموزش و مشاغل است که با تعیین دقیق شایستگیهای موردنیاز افراد در جهت نیل به اهداف متعدد آموزشی و حرفهای مورد استفاده قرار میگیرد و شناسایی شاخصهای رفتاری تعیین کننده شایستگیهای کارکنان در حرفههای مختلف یکی از فرایندهای ضروری در این امر به شمار میرود که پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای کارکنان اداری مراکز درمانی انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکتکنندگان از کارکنان بخش اداری مراکز درمانی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با 16 نفر به اشباع نظری رسید. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و دادههای گردآوری شده با کدگذاری و شناسایی شبکه مضامین، تحلیل شد. روایی نتایج پژوهش با ملاکهای توصیهشده توسط Lincoln and Guba تأیید شد.یافتهها: در پژوهش حاضر یافتهها در دو بعد شایستگیهای عمومی (با 4 مؤلفه و 28 شاخص) و شایستگیهای حرفه ای(با 3 مؤلفه و 21 شاخص) شناسایی و طبقهبندی شد. شایستگیهای عمومی شامل (مهارتهای اداری؛ مهارتهای علمی دانشی؛ شایستگیهای میان فردی؛ شایستگیهای شــخصیتی و فردی) و شایستگیهای حرفهای هم شامل (تخصصهای اولیه درمانی؛ شایستگیهای شغلی؛ شناخت استانداردها و دستورالعملها) بود.نتیجهگیری: مدیران و روسای بخشهای مختلف مراکز درمانی میتوانند بهمنظور افزایش بهرهوری کارکنان بخش اداری، از یافتههای این پژوهش در حوزه جذب، نگهداشت و سنجش شایستگیهای کارکنان استفاده کنند.
مدیریت اطلاعات سلامت
سیاوش اسدزاده جهان آباد؛ راضیه باقرزاده؛ لیلا دهقانی
چکیده
مقدمه: مقالات مشاهدهای بهعنوان مطالعات پایه در پرستاری-مامایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ اما به بررسی کیفیت این مقالات به ویژه از منظر روششناسی در سالهای اخیر پرداخته نشده است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف مقایسه کیفیت گزارش بخش روششناسی مقالات مشاهدهای مجلات حوزه پرستاری-مامایی ایرانی، نمایه شده در پایگاه اسکوپوس ...
بیشتر
مقدمه: مقالات مشاهدهای بهعنوان مطالعات پایه در پرستاری-مامایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ اما به بررسی کیفیت این مقالات به ویژه از منظر روششناسی در سالهای اخیر پرداخته نشده است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف مقایسه کیفیت گزارش بخش روششناسی مقالات مشاهدهای مجلات حوزه پرستاری-مامایی ایرانی، نمایه شده در پایگاه اسکوپوس بین سالهای 2017 تا 2021 انجام شد.روش بررسی: پژوهش مقایسهای-مقطعی حاضر، 479 مقاله مشاهدهای منتشر شده در مجلات پرستاری-مامایی در دوره 5 ساله را ارزیابی کرده است. ابزار گردآوری دادهها، بخش روششناسی چکلیست STROBE شامل 9 بند و 19 گویه بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 19 و آنالیز واریانس یک طرفه، تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: میانگین نمره گزارش روششناسی کل مقالات مشاهدهای 46/2±10/15بود. کمترین درصد گزارش، مربوط به مدیریت موارد سوگیری احتمالی(7/2) درصد و روش برخورد با دادههای ناقص(6/5) درصد بود. میانگین نمره گزارش روششناسی در سال 2021 مشابه 2020 اما به طور معنیداری بیشتر از سالهای 2017 تا 2019؛ سال 2020 مشابه 2019 و بیشتر از سال 2017 و 2018؛ سال 2019 مشابه 2018 اما بیشتر از 2017 بود(05/0>P).نتیجهگیری: نتایج مطالعه به سردبیران و داوران مجلات علمی حوزه پرستاری و مامایی ایران کمک میکند تا دانش بیشتری درباره ویژگیها، نقاط ضعف مجلات خود کسب کنند که میتواند به تغییر سیاست پذیرش مقالات برای چاپ و به بهبود کیفیت مجلات آنها منجر شود و همچنین به پژوهشگران کمک میکند تا نتایج پژوهشخود را با کیفیت بالاتری گزارش کنند.روش: پژوهش مقایسهای-مقطعی حاضر، 479 مقاله مشاهدهای منتشر شده در مجلات پرستاری-مامایی در دوره 5 ساله را ارزیابی کرده است. ابزار گردآوری دادهها، بخش روششناسی چکلیست STROBE شامل 9 بند و 19 گویه بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 19 و آنالیز واریانس یک طرفه، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمره گزارش روششناسی کل مقالات مشاهدهای 46/2±10/15بود. کمترین درصد گزارش، مربوط به مدیریت موارد سوگیری احتمالی(7%/2) و روش برخورد با دادههای ناقص(6%/5) بود. میانگین نمره گزارش روششناسی در سال 2021 مشابه 2020 اما به طور معنیداری بیشتر از سالهای 2017 تا 2019؛ سال 2020 مشابه 2019 و بیشتر از سال 2017 و 2018؛ سال 2019 مشابه 2018 اما بیشتر از 2017 بود(05/0>P). نتیجهگیری: نتایج مطالعه به سردبیران و داوران مجلات علمی حوزه پرستاری و مامایی ایران کمک میکند تا دانش بیشتری درباره ویژگی ها، نقاط ضعف مجلات خود کسب کنند که میتواند به تغییر سیاست پذیرش مقالات برای چاپ و به بهبود کیفیت مجلات آنها منجر شود. و همچنین به پژوهشگران کمک میکند تا نتایج پژوهش خود را با کیفیت بالاتری گزارش کنند.
مدیریت اطلاعات سلامت
حسین اعلمی؛ سیروس پناهی؛ نادیا صنیعی
چکیده
مقدمه: اثر پژوهش به هر نوع خروجی فعالیتهای تحقیقاتی که بازگشت مثبت برای جامعه علمی، سیستم بهداشتی، بیماران و مردم داشته باشد،گفته میشود. تاثیر پژوهش میتواند وجوه گوناگونی از جمله اثرگذاری بر سلامت، اقتصاد، و سیاستگذاری در جامعه را نیز در برگیرد. بنابراین، هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیرات سیاستی پژوهشهای حوزه مدیریت و سیاستگذاری ...
بیشتر
مقدمه: اثر پژوهش به هر نوع خروجی فعالیتهای تحقیقاتی که بازگشت مثبت برای جامعه علمی، سیستم بهداشتی، بیماران و مردم داشته باشد،گفته میشود. تاثیر پژوهش میتواند وجوه گوناگونی از جمله اثرگذاری بر سلامت، اقتصاد، و سیاستگذاری در جامعه را نیز در برگیرد. بنابراین، هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیرات سیاستی پژوهشهای حوزه مدیریت و سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران در سالهای 1398-1393 است.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی و تحلیل استنادی از رکوردهای منتشر شده در سالهای 1393 تا 1398به انجام رسید. در ابتدا، پرسشنامه بازگشت سرمایه توسط نویسندگان اول یا مسئول مقالات تکمیل شد. یافتههای پرسشنامه با تحلیل استنادی و از طریق بررسی میزان استناددهی به آنها در مطالعات تکمیل و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار 22SPSS انجام شد.یافتهها: به طور کلی، 459 پژوهش حوزه مدیریت و سیاستگذاری سلامت از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران شناسایی شد. این مطالعات در 768 مرور نظاممند، هفت تولید محتوای آموزشی، 129 سند بالادستی، خلاصه سیاستی، و دستورالعمل؛ سه مورد راهنمای بالینی، 6 ارزیابی فناوری سلامت، و 6 تصمیمگیری خارج از سلامت مورد استناد قرار گرفته بودند.نتیجهگیری: تاثیر سیاستی پژوهشهای حوزه مدیریت و سیاستگذاری سلامت بیشتر از طریق مرورهای نظاممند، اسناد بالادستی، خلاصه سیاستی، و دستورالعمل بوده است. لازم است که زمینه کاربرد بیشتر این مطالعات درسایر زمینهها همچون تصمیمگیریهای خارج از حوزه سلامت، تصمیمگیریهای بالینی، محتواهای آموزشی، پژوهشهای مورد تقاضا، و ارزیابی فناوریهای سلامت فراهم شود.
مدیریت اطلاعات سلامت
آیدین احمدی؛ فاطمه ترابی؛ علیرضا هاشمیان؛ رضا وقردوست
چکیده
مقدمه: علاقه فراوان به جراحیای زیبایی و خطرات احتمالی این گونه جراحیها، باعث میشود تا اهمیت توجه به سواد سلامت برای متقاضیان این گونه جراحیها بهمنظور ارزیابی و تصمیمگیری صحیح ضرورت یابد. لذا هدف این مطالعه ارزیابی سطح سواد سلامت متقاضیان جراحی زیبایی است.روش بررسی: روش پژوهش مقطعی است. نمونه پژوهش شامل 189 متقاضی جراحی زیبایی ...
بیشتر
مقدمه: علاقه فراوان به جراحیای زیبایی و خطرات احتمالی این گونه جراحیها، باعث میشود تا اهمیت توجه به سواد سلامت برای متقاضیان این گونه جراحیها بهمنظور ارزیابی و تصمیمگیری صحیح ضرورت یابد. لذا هدف این مطالعه ارزیابی سطح سواد سلامت متقاضیان جراحی زیبایی است.روش بررسی: روش پژوهش مقطعی است. نمونه پژوهش شامل 189 متقاضی جراحی زیبایی مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی درمانی حضرت فاطمه شهر تهران که به روش در دسترس انتخاب گردیدند. که برای گرداوری دادهها از پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی (HELIA) استفاده گردید. برای تحلیل داده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری یو من-ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد.یافتهها: میانگین سواد سلامت شرکتکنندگان بالاتر از حد متوسط پرسشنامه بود. بشترین میانگین مربوط به مؤلفه فهم (65/85 ) و کمترین میانگین مربوط به دسترسی (60/76) میباشد. ارتباط معنیداری بین میانگین سطح سواد سلامت زنان و مردان در بعد فهم با میانگین سواد سلامت وجود دارد. همچنین به طور معنیداری بین سطح سواد سلامت و سطح تحصیلات ارتباط معنیداری وجود دارد. متقاضیان با مدرک تحصیلی بالاتر دارای سطح سواد سلامت بالاتری نیز هستند. همچنین بیشترین منابع کسب اطلاعات سلامت متقاضیان اینترنت (74/40) درصد میباشد.نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد افراد با سطح سواد پایین دارای سواد سلامت پایینتری میباشند. همچنین بیشترین میزان استفاده از منابع اطلاعاتی از اینترنت میباشد که ضروری است به کیفیت این منابع توجه بیشتری گردد. زیرا ممکن است منابع آموزشی آنلاین بی کیفیت بعنوان یک مانع برای تصمیم گیری و رضایتمندی بیمار عمل نماید.
مدیریت اطلاعات سلامت
هدی معمارزاده؛ ناصر قدیری؛ مریم لطفی شهرضا
چکیده
مقدمه: شناسایی بیماران شبیه به یکدیگر بر اساس دادههای پرونده الکترونیک سلامت آنها یک مکانیسم کلیدی در طراحی بسیاری از روشهای هوشمند باهدف ارتقای کیفیت خدمات ارائهشده به بیماران و پژوهشگران است. شباهت در تشخیصهای نهایی یکی از معیارهای شباهت بیماران است. یکی از ابزارهای اصلی در تعیین تشخیصهای نهایی، پرونده الکترونیک بیمار ...
بیشتر
مقدمه: شناسایی بیماران شبیه به یکدیگر بر اساس دادههای پرونده الکترونیک سلامت آنها یک مکانیسم کلیدی در طراحی بسیاری از روشهای هوشمند باهدف ارتقای کیفیت خدمات ارائهشده به بیماران و پژوهشگران است. شباهت در تشخیصهای نهایی یکی از معیارهای شباهت بیماران است. یکی از ابزارهای اصلی در تعیین تشخیصهای نهایی، پرونده الکترونیک بیمار است. بخش مهمی از پرونده الکترونیک بیمار به دادههای متنی مانند شرححال بیمار و گزارشهای مختلف اختصاص دارد که پردازش آنها به دلیل نداشتن ساختار، با چالشهایی مواجه است. بنابراین هدف مطالعه حاضر، طراحی یک مدل پردازش متنهای بالینی بهمنظور شناسایی تشخیصهای نهایی است.روش بررسی: در این پژوهش متنهای خلاصه پرونده بیش از ۲۶۰۰۰ بیمار از پایگاه داده MIMIC-III با استفاده از روشهای هوش مصنوعی در پردازش متنهای بالینی بهصورت بردار بازنمایی شده و از این بردارها بهعنوان ورودی مدل پیشبینی کننده تشخیص استفادهشده است.یافتهها: با توجه به نتایج آزمایشها برای معیار F1-score مدل BIO-BERT با 0.715 و سپس مدل SciBERT با 0.713 نسبت به سایر مدلها پیشتاز بودهاند. همچنین نتایج نشان میدهد استفاده از روشهای شناسایی موجودیت منجر به افزایش دقت مدل شده است.نتیجهگیری: مدلهای بازنمایی که روی دادههای خاص زیست پزشکی آموزشدیدهاند میتوانند برای نگاشت اطلاعات نهفته متن به بردارهای ریاضی قابل استنتاج مورداستفاده قرارگرفته و امکان بهکارگیری دادههای متنی را در مسائل پیشبینی هوشمند ازجمله برای پیشبینی گروه تشخیص نهایی و پیشبینی بازگشت مجدد بیمار را فراهم آورند.