Systematic Review
احمدرضا رئیسی؛ سعید آصف زاده؛ محمدحسین یارمحمدیان
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، صفحه 1-9
چکیده
مقدمه: سطح توسعه یافتگی و یا میزان پیشرفت علمی، فنی و اقتصادی یک جامعه در ارتباط مستقیم با سطح سلامتی مردم آن جامعه میباشد به عبارت دیگر با توجه به نقشی که بهداشت و درمان در تولید سلامتی و در نتیجه نقش محوری که در فرآیند توسعهی هر کشور ایفا میکند، توجه به حفظ و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و مراکز ارائه کنندهی این خدمات ...
بیشتر
مقدمه: سطح توسعه یافتگی و یا میزان پیشرفت علمی، فنی و اقتصادی یک جامعه در ارتباط مستقیم با سطح سلامتی مردم آن جامعه میباشد به عبارت دیگر با توجه به نقشی که بهداشت و درمان در تولید سلامتی و در نتیجه نقش محوری که در فرآیند توسعهی هر کشور ایفا میکند، توجه به حفظ و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و مراکز ارائه کنندهی این خدمات در ابعاد مختلف در کنار رشد کمی آنها است. این موضوع پیوسته یکی از دغدغههای اصلی صاحب نظران بهداشت و درمان و نیز دولتها در کشورهای پیشرو و پیشگام در حوزهی سلامت بوده است. لذا پژوهش حاضر به مقایسهی مدلها و مکانیسمهای ارزیابی اعتبارسنجی سازمانهای بهداشتی و درمانی در اروپا و آمریکا پرداخته است.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی تطبیقی از نوع مروری کاربردی است که از طریق مطالعهی کتابخانهای (چاپی و دیجیتال) به جمعآوری اطلاعات مربوط به مدلهای مختلف ارزیابی اعتبارسنجی یا ارزیابی بیرونی مورد استفاده در اروپا و آمریکا پرداخته است. جامعهی پژوهش شامل کلیهی کشورهای اروپائی و کشور آمریکا بود. در این مطالعه، منشاء، اصول زیربنایی و کاربرد مدلهای مختلف ارزیابی اعتبارسنجی در بهداشت و درمان مورد مقایسه قرار گرفته است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در کشورهای اروپایی و آمریکا از چهار مدل ارزیابی اعتبارسنجی در خدمات بهداشتی و درمانی استفاده میکنند. مدلهای و ریشه در صنعت دارند و در بهداشت و درمان بیشتر در بخشهای فنی و تخصصی مانند آزمایشگاه و مدیریت و امور اداری بیمارستانها مورد استفاده قرار گرفتهاند. در حالی که مدلهای اعتبارسنجی و بررسی به وسیلهی گروه همگنان، ریشه در بهداشت و درمان دارد و به ترتیب در اعتبارسنجی کلیهی بخشهای بیمارستان و اعتبارسنجی گروههای حرفهای تخصصی پزشکی مورد استفاده قرار گرفتهاند.
نتیجهگیری: یکی از اولین چالشها که کشورها برای استقرار نظام اعتبارسنجی با آن مواجه میشوند، مفاهیم و اجتماع مفهومی از مدلهای مکانیسمهای مختلف ارزیابی و ویژگیهای مربوط به آنهاست. روش مناسب باید با توجه به نیازها، الزامات و عوامل مؤثر دیگر سازمان یا کشور انتخاب شود. واژههای کلیدی: کیفیت مراقبت بهداشتی؛ ارزشیابی؛ اعتبار بخشی
مقالات پژوهشی
فیروزه زارع فراشبندی؛ سید مجتبی کربلائی؛ فاطمه باجی؛ مریم زاهدیان ورنوسفادرانی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، صفحه 11-24
چکیده
مقدمه: بررسی کمی مقالات مجلات که بخشی از فعالیتهای علمسنجی و کتابسنجی است، میتواند نوعی ارزیابی از عملکرد یک مجله، به عنوان یکی از واحدهای انتشار اطلاعات، در فواصل زمانی مشخص به دست دهد. هدف از تحقیق حاضر، تعیین میزان همکاری گروهی و موضوعات محوری در مقالات مجلهی علمی پزشکی اهواز بود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: بررسی کمی مقالات مجلات که بخشی از فعالیتهای علمسنجی و کتابسنجی است، میتواند نوعی ارزیابی از عملکرد یک مجله، به عنوان یکی از واحدهای انتشار اطلاعات، در فواصل زمانی مشخص به دست دهد. هدف از تحقیق حاضر، تعیین میزان همکاری گروهی و موضوعات محوری در مقالات مجلهی علمی پزشکی اهواز بود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده است. جامعهی پژوهش، تعداد 420 مقاله مربوط به شمارههای 1تا 47 مجلهی علمی پزشکی اهواز بوده که در فاصلهی سالهای 1364 تا 1384 منتشر شدهاند. جمعآوری دادهها از طریق مراجعه به اصل مدرک صورت گرفته است. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی نظیر درصد و فراوانی انجام شده است.یافتهها: یافتهها نشان داد که سهم مشارکت زنان در تولید مقالات این مجله کمتر از سهم مشارکت مردان میباشد. همکاری بین نویسندگان بیشتر به صورت دو نفری بوده است و در مجموع تمایل به همکاری بین نویسندگان این مجله در خلال سالهای مورد بررسی روند رو به رشد داشته است. ضریب همکاری گروهی بین این نویسندگان 4/0 میباشد که گویای همکاری گروهی متوسطی است. از نظر پراکندگی موضوع، به ترتیب موضوعات کودکان، فیزیولوژی و داروسازی بیشتر مورد توجه بوده است.نتیجهگیری: این بررسی نشان میدهد که نویسندگان مجلهی علمی پزشکی اهواز تمایل به همکاری گروهی در آنان بیشتر از کار انفرادی است. همچنین پراکندگی مقالات مجله از توازن و تعادل موضوعی منطبق با پوشش موضوعی مجله برخوردار نیست و به برخی از موضوعات توجه کافی نشده و در مورد برخی دیگر نیز هیچگونه مقالهای درج نشده است.واژههای کلیدی: نشریات ادواری؛ کتابداری و اطلاعرسانی؛ تالیف
مقالات پژوهشی
رضا وزیری نژاد؛ عباس اسماعیلی؛ علی نادری؛ اعظم رادمان
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، صفحه 25-34
چکیده
مقدمه: اطلاعات دقیق از علل مرگ در جوامع انسانی نقش اساسی در برنامهریزیهای مرتبط با ارتقای سطح سلامت در این جوامع دارد. در پژوهش حاضر علاوه بر تعیین مهمترین علل، به جستجو و بحث در مورد مهمترین موانع موجود در ثبت و دسترسی به اطلاعات مربوط به مرگ در شهرستان رفسنجان پرداخته شده است. روش بررسی: در این مطالعهی توصیفی، فهرست تمامی ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات دقیق از علل مرگ در جوامع انسانی نقش اساسی در برنامهریزیهای مرتبط با ارتقای سطح سلامت در این جوامع دارد. در پژوهش حاضر علاوه بر تعیین مهمترین علل، به جستجو و بحث در مورد مهمترین موانع موجود در ثبت و دسترسی به اطلاعات مربوط به مرگ در شهرستان رفسنجان پرداخته شده است. روش بررسی: در این مطالعهی توصیفی، فهرست تمامی گواهیهای مرگ یکساله در شهرستان رفسنجان در سال 1383 (معادل 1197 عدد) از مراکز گوناگون دریافت شد و مورد مطالعه قرار گرفت. اطلاعات بر اساس چک لیستی که بر اساس اهداف طراحی شده بود جمعآوری گردید و روایی آن توسط متخصصان تائید شد. اطلاعات ناقص، ضمن تماس تلفنی و یا حتی مراجعه به منازل تکمیل گردید. علت مرگ براساس قوانین طبقهبندی بینالمللی بیماریها (ICD-10)، تعیین و سپس با استفاده از نرمافزار SPSS پردازش شد. از تستهای پارامتریک (CI, t-test 95% برای خطر نسبی) و غیر پارامتریک (χ2،U Mann-Whitney) برای انجام آزمونها استفاده شد. نتایج: عدم همخوانی جزئیات موجود در مراکز گوناگون، ناقص بودن فرمهای تکمیل شده، عدم وجود بسیاری از سؤالات ضروری در گواهیها، عدم دسترسی آسان به اطلاعات، عدم دقت کافی در ثبت اطلاعات علی مرگ، و ناخوانا بودن اطلاعات ثبت شده از عمده مسائلی بود که در فرایند ثبت و دسترسی به اطلاعات مرگ در جمعیت تحت بررسی وجود داشت. میزان بروز مرگ خام 62/4 در هزار برآورد گردید. شایعترین علت مرگ در مردان، حوادث و در زنان بیماریهای قلبی-عروقی بوده است. نتیجهگیری: سیستم ثبت و دسترسی به اطلاعات مرتبط با مرگ در شهرستان رفسنجان نیاز به اصلاحات اساسی دارد. بنابراین اطلاعات کسب شده در مورد علل مرگ در وضعیت موجود باید با احتیاط در برنامهریزیهای بهداشتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. به هر حال بر اساس اطلاعات موجود میزان مرگ و میر خام در رفسنجان در سال 83 از این میزان در کل کشور (در سال 79) بیشتر میباشد و مطالعات بیشتری به منظور یافتن دلایل آن ضروری میباشد. واژههای کلیدی: علت مرگ؛ مدارک پزشکی؛ گردآوری اطلاعات
مقالات پژوهشی
سید حبیب ا.. کواری؛ شاندیز مصلحی؛ اکرم پناهی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، صفحه 35-41
چکیده
مقدمه: یکی از مسائل و مشکلاتی که بیمارستان با آن روبرو میشود شرایط بحرانی ناشی از بلایا میباشد. از جمله زیرساختهای نظام مدیریت اطلاعات بلایا دانش مدیریت بحران، فنآوری اطلاعات، ابزارهای اطلاع رسانی، منابع انسانی، سرمایه و ... میباشد. بنابراین بیمارستانها برای مقابلهی مؤثر با شرایط بحرانی ناشی از بلایا باید یک برنامهی ...
بیشتر
مقدمه: یکی از مسائل و مشکلاتی که بیمارستان با آن روبرو میشود شرایط بحرانی ناشی از بلایا میباشد. از جمله زیرساختهای نظام مدیریت اطلاعات بلایا دانش مدیریت بحران، فنآوری اطلاعات، ابزارهای اطلاع رسانی، منابع انسانی، سرمایه و ... میباشد. بنابراین بیمارستانها برای مقابلهی مؤثر با شرایط بحرانی ناشی از بلایا باید یک برنامهی مدون مدیریت اطلاعات بلایا و به دنبال آن فراهم آوری نظامهای اطلاعرسانی به منظور آگاهسازی کارکنان بیمارستان برای مقابله با بحران را تهیه نماید. هدف از مطالعهی حاضر نیز ارزیابی اقدامات اطلاعرسانی انجام شده برای کارکنان در هنگام وقوع بلایا در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است.
روشبررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی از دستهی مطالعات مقطعی و جامعهی آماری در این پژوهش کل مسؤولین 9 عدد از بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز (28 نفر) بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی سنجیده شده بود. روش جمعآوری دادهها مصاحبه بود که دادهها پس از جمعآوری با نرمافزار SPSS مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد 5/55 درصد مترونها و 5/77 درصد از مدیران جامعهی پژوهشی دورهی مدیریت بحران را گذرانده بودند. فقط 50 درصد بیمارستانهای جامعهی پژوهشی (پرسنل پرستاری) آموزش لازم را در مورد تخلیهی سریع بیماران به هنگام بحران و شرایط اضطراری دیده بودند و در 1/11 درصد بیمارستانهای جامعهی پژوهشی کمیته ایمنی وجود داشت. نتیجهگیری: به هر حال بروز بینظمی در دقایق اولیهی پس از رخداد یک حادثهی اجتنابناپذیر است و یک مدیریت صحیح در صدد آن است که این زمان را به حداقل برساند. با توجه به نیاز مدیران اجرایی (مدیران و مترونها) به گذراندن «دورههای آموزشی مدیریت بحران» برگزاری کلاسهای آموزشی ضروری است. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ بلایای طبیعی؛ مدیریت ایمنی از حوادث؛ مدیریت خدمات بهداشتی؛ نظامهای مدیریت اطلاعات
مقالات پژوهشی
مهوش کلهر؛ زهرا اباذری
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، صفحه 43-52
چکیده
مقدمه: پژوهش یکی از مهمترین راههای تولید اطلاعات است. در نظام پژوهش، کاربردی بودن نتایج پژوهش و ارزش افزودهی اطلاعات تولید شده دارای اهمیت فراوان است. از شاخصهای ارزش افزودهی اطلاعات، خلاقیت، تولید فناوری جدید، نظریه یا روش جدید، حل چالشها و ... را میتوان نام برد. در این تحقیق سعی شد رابطهی بین پژوهشهای انجام شده با پیشرفت ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش یکی از مهمترین راههای تولید اطلاعات است. در نظام پژوهش، کاربردی بودن نتایج پژوهش و ارزش افزودهی اطلاعات تولید شده دارای اهمیت فراوان است. از شاخصهای ارزش افزودهی اطلاعات، خلاقیت، تولید فناوری جدید، نظریه یا روش جدید، حل چالشها و ... را میتوان نام برد. در این تحقیق سعی شد رابطهی بین پژوهشهای انجام شده با پیشرفت بهداشت و سلامت جامعه در دانشگاه علوم پزشکی لرستان از طریق ارزش سنجی کیفی پژوهشهای انجام شده مورد بررسی قرار گیرد.روش بررسی: این تحقیق از دستهی مطالعات تحلیلی که جامعهی پژوهش شامل 150 طرح تحقیقاتی انجام شده توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سالهای 1384-1380 بوده است. برای تعیین ارزش افزودهی اطلاعات تولید شده توسط اعضای هیأت علمی از مدل کیفی فضای سهبعدی اطلاعات Boisot که در سال 1998 ارائه شده استفاده گردیده، این مدل یک مدل استاندارد، ساده، قابل قبول در مجامع جهانی میباشد. برای اجرای این مدل، از پرسشنامهای که روایی آن با نظر افراد متخصص و اپیدمیولوژیست طراحی گردید استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که ارزش افزودهی اطلاعات حاصل شده از تحقیقات اعضای هیأت علمی در فضای مدل Boisot، حداکثر پراکنش ارزش بین حداقل و حداکثر ارزش واقع شده است. مقایسهی میانگین نشان داد بین مقادیر مؤلفهی کد شدن درسالهای 1384-1380 اختلاف معنیداری وجود ندارد (5%p
مقالات پژوهشی
ناهید توکلی؛ سکینه سقائیان نژاد؛ محمدرضا رضایتمند؛ فرهاد مشاوری؛ ایرج قادری
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، صفحه 53-61
چکیده
مقدمه: از مهمترین مسائلی که همواره توجه، دقت و کوشش مدیران بیمارستانها را به خود معطوف داشته، تسلط و کنترل بر وضعیت مالی بیمارستان و تأمین منابع مورد نیاز برای ادارهی بیمارستان میباشد. اما آنچه مسلم است بیمارستانها امروز از جهات بسیاری در تنگنای مالی قرار دارند. هدف این تحقیق تعیین وضعیت کسورات اعمال شده ادارهی کل بیمه خدمات ...
بیشتر
مقدمه: از مهمترین مسائلی که همواره توجه، دقت و کوشش مدیران بیمارستانها را به خود معطوف داشته، تسلط و کنترل بر وضعیت مالی بیمارستان و تأمین منابع مورد نیاز برای ادارهی بیمارستان میباشد. اما آنچه مسلم است بیمارستانها امروز از جهات بسیاری در تنگنای مالی قرار دارند. هدف این تحقیق تعیین وضعیت کسورات اعمال شده ادارهی کل بیمه خدمات درمانی و صورتحسابهای بیمارستانی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1384 بوده است.
روش بررسی: این مطالعه یک بررسی توصیفی مقطعی بوده است. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست بوده که دارای 9 قسمت مشتمل بر 39 سؤال بود. پس از سنجش روایی و پایایی، چک لیست در 10 بیمارستان آموزشی شهر اصفهان تکمیل گردید. بر اساس فرمول، حجم نمونه محاسبه و 333 پرونده دارای کسورات، مورد مطالعه قرار گرفت و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین صورتحسابهای دارای کسورات در مدت مطالعه به تفکیک بیمارستانها؛ در بیمارستان فیض (5/18 درصد) و کمترین آن در بیمارستان امام موسی کاظم (ع) (4/1 درصد) بوده است. بیشترین علت کسورات پروندهها مربوط به هزینه دارو (40 درصد) و کمترین علت مربوط به هزینهی مشاوره (6/1) بوده است.نتیجهگیری: نتایج یافتهها بر اساس مطالعهی 333 پروندهی بیمارستانی که بیماران آن تحت پوشش خدمات درمانی و دارای کسورات بالای 20000 ریال هستند، نشان داد به طور متوسط به هر پروندهی بیمارستانی که بیمار آن تحت پوشش بیمهی خدمات درمانی است 330000 هزار ریال کسورات اعمال می شود. علل مهم این کسورات بر اساس بررسی پژوهشگران ثبت ناقص مستندات پروندهها توسط اعضای تیم درمان در بیمارستانهاست که هر کدام به نحوی در مستند کردن خدمات ارائه شده به بیماران در پروندهی بیمارستان کوتاهی و بیدقتی مینمایند.واژههای کلیدی: بیمهی درمانی؛ مدارک پزشکی؛ دبیزش.
مقالات پژوهشی
رسول نوری؛ علیرضا نوروزی؛ عباس میرزایی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، صفحه 73-82
چکیده
مقدمه: یکی از رایجترین روشهای ارزشیابی فعالیتهای علمی پژوهشگران و سازمانهای وابسته به آنها بهرهگیری از شیوههای مختلف علمسنجی است که با بهرهگیری از پایگاههای اطلاعاتی استنادی صورت میگیرد. یکی از مهمترین و معتبرترین پایگاههای استنادی، Web of Scienceمیباشد که در این مقاله با استفاده از دادههای کسب شده از این پایگاه ...
بیشتر
مقدمه: یکی از رایجترین روشهای ارزشیابی فعالیتهای علمی پژوهشگران و سازمانهای وابسته به آنها بهرهگیری از شیوههای مختلف علمسنجی است که با بهرهگیری از پایگاههای اطلاعاتی استنادی صورت میگیرد. یکی از مهمترین و معتبرترین پایگاههای استنادی، Web of Scienceمیباشد که در این مقاله با استفاده از دادههای کسب شده از این پایگاه اطلاعاتی، تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال 1976 تا پایان سال 2006 مورد بررسی قرار گرفته است. روش بررسی: این پژوهش مطالعهای کاربردی و ازنوع مطالعات توصیفی بوده که با استفاده از روش علمسنجی انجام شده است. منبع گردآوری دادهها پایگاه اطلاعاتی Web of Science و جامعهی آماری پژوهش شامل 488 مورد از مدارک موجود در این پایگاه اطلاعاتی است که توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در فاصلهی سالهای 1976 تا 2006 میلادی منتشر شده است. برای تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین تعداد مدارک منتشر شده از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مجلات ISI مربوط به سال 2006 بود. از نظر نوع مدرک بیشترین تعداد مربوط به مقالات اصیل و از لحاظ موضوعی نیز بیشترین تعداد مدارک در رابطه با بیماریهای عروق محیطی بود.نتیجهگیری: در مجموع تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایگاه اطلاعاتی Web of Science رقم قابل قبولی نیست. مسؤولین امر برای بهبود این وضعیت میبایست شرایطی را فراهم کنند تا پژوهشگران انگیزه و توان لازم برای انتشار مقاله در مجلات ISI را به دست آورند.واژههای کلیدی: علم؛ علم اطلاعات؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ تولید.
مقالات پژوهشی
سعیده کتابی؛ جواد منزوی برزکی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، صفحه 83-91
چکیده
مقدمه: بیمارستانها به عنوان بزرگترین مراکز ارائه کنندهی مراقبتهای بهداشتی و درمانی به آحاد جامعه، بخش عمدهی منابع و اعتبارات تخصیص یافته به بخش بهداشت و درمان کشور را به خود اختصاص میدهد. از این رو هزینهی نیروی انسانی هر بیمارستان بیش از 60 درصد منابع یک بیمارستان میباشد. مشکلات مربوط به تعیین تعداد کارکنان واقعی و بهینهی ...
بیشتر
مقدمه: بیمارستانها به عنوان بزرگترین مراکز ارائه کنندهی مراقبتهای بهداشتی و درمانی به آحاد جامعه، بخش عمدهی منابع و اعتبارات تخصیص یافته به بخش بهداشت و درمان کشور را به خود اختصاص میدهد. از این رو هزینهی نیروی انسانی هر بیمارستان بیش از 60 درصد منابع یک بیمارستان میباشد. مشکلات مربوط به تعیین تعداد کارکنان واقعی و بهینهی مورد نیاز واحدهای پیچیدهی بیمارستان از جمله اورژانس، به علت اهمیت آن در کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان و هزینهی آن برای بیمارستان، از جمله موضوعاتی است که تا کنون برای آن استاندارد مشخصی تدوین نگردیده است. این پژوهش با هدف شیفتبندی و تعیین تعداد بهینه پرستار در بخش اورژانس بیمارستان شهید دکتر چمران تهران در شیفتهای مختلف با استفاده از یکی از تکنیکهای شناخته شده تحقیق در عملیات یعنی «برنامهریزی خطی» صورت گرفته است.روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی از دسته مطالعات توصیفی-تحلیلی است. جامعهی مورد پژوهش، بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان و پرستاران آن بخش در سه ماههی آذر، دی و بهمن سال 1385 بودند. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست بوده که روایی آن توسط متخصصین مربوطه مورد تأیید قرار گرفت که پس از مشاهده، زمانسنجی و محاسبهی متوسط ورود بیمار در طول یک روز و همچنین زمان سرویسدهی پرستار به انواع بیماران اورژانس، با استفاده از برنامهریزی خطی و نرمافزار Win QSB (Windows Quantitative Systems for Business)، تعداد پرستاران بهینه مورد نیاز در شیفتهای مختلف بیمارستان مشخص گردید.یافتهها: برابر نتایج به دست آمده بیمارستان شهید دکتر چمران تهران برای ارائهی خدمات مطلوب به بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس حداقل به 28 پرستار نیاز دارد.نتیجهگیری: مدلهای متنوع تحقیق در عملیات همچون مدل برنامهریزی خطی و شبیهسازی میتواند به عنوان ابزاری مفید برای زمانبندی و تعیین تعداد بهینهی کارکنان مورد نیاز بخشهای مختلف یک بیمارستان که از اهمیت حیاتی و ویژهای برخوردار است، مورد استفاده قرار گیرد.واژههای کلیدی: پرستاران؛ برنامهریزی بیمارستان؛ فوریتهای پزشکی؛ مدیریت علمی
مقالات پژوهشی
ابوالقاسم پوررضا؛ فیض اله اکبری حقیقی؛ وجیه اله خدابخش نژاد
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، صفحه 93-102
چکیده
مقدمه: ایمنی و نگهداشت بیمارستان، امروزه از اجزاء بسیار مهم مدیریت پیشرفتهی واحدهای درمانی به شمار میرود. ایمنی در محیط بیمارستان به لحاظ اقتصادی، انسانی و اخلاقی از اهمیت زیادی برخوردار است. بخشهای تشخیصی از جمله بخشهای جدا نشدنی بیمارستان بوده و به دلیل برخورداری از تجهیزات و فنآوریهای پیچیده و گرانقیمت و نیز نیروی ...
بیشتر
مقدمه: ایمنی و نگهداشت بیمارستان، امروزه از اجزاء بسیار مهم مدیریت پیشرفتهی واحدهای درمانی به شمار میرود. ایمنی در محیط بیمارستان به لحاظ اقتصادی، انسانی و اخلاقی از اهمیت زیادی برخوردار است. بخشهای تشخیصی از جمله بخشهای جدا نشدنی بیمارستان بوده و به دلیل برخورداری از تجهیزات و فنآوریهای پیچیده و گرانقیمت و نیز نیروی انسانی متخصص و مجرب، شایستهی توجه ویژه به لحاظ ایمنی میباشد. لذا هدف اصلی این مطالعه، تعیین وضعیت ایمنی بخشهای تشخیصی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و مطالعه از نوع مطالعات توصیفی بوده که به روش مقطعی (Cross-sectional) در کلیهی بخشهای تشخیصی شامل رادیولوژی و آزمایشگاه بیمارستانهای مورد مطالعه (تعداد 6 بیمارستان) انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست و تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از روشهای آمار توصیفی و نرمافزار SPSS صورت پذیرفته است. برای بیان کیفی وضعیت ایمنی از مقیاس لیکرت استفاده گردید و براساس آن وضعیت ایمنی بخشهای مورد مطالعه در سه مقولهی خوب، متوسط، ضعیف درجهبندی شد. ضمناً روایی چک لیست پس از مطالعهی مقدماتی (pilot) تعیین شد.یافتهها: وضعیت ایمنی بخشهای تشخیصی بیمارستانهای مورد مطالعه در مجموع در حد "متوسط" تعیین گردید؛ تنها یک بیمارستان از سطح ایمنی در حد «خوب» برخوردار بود. نتیجهگیری: حساس سازی مسؤولین و مدیران نسبت به ایمنی در بیمارستانها، افزایش سطح آگاهی کارکنان بخشهای تشخیصی در زمینهی اصول و ضوابط ایمنی، تأمین و نگهداشت وسایل و تجهیزات ایمنی و اطفای حریق و همچنین به کارگیری مدیران واجد شرایط در مدیریت بیمارستان و به طور خلاصه ارتقای مدیریت ایمنی در بیمارستانها وبخشهای مورد مطالعه توصیه میگردد. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ مدیریت منابع؛ ایمنی تجهیزات؛ بخش آسیبشناسی بیمارستان؛ مدیریت تجهیزات.
مقالات پژوهشی
ماندانا صاحب زاده؛ غلامعباس باغبان
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، صفحه 103-111
چکیده
مقدمه: ارائهی خدمات با کیفیت مطلوب در بخش اورژانس به دلیل شرایط خاص آن از اهمیت بسیاری برخوردار است، به ویژه در کشور ما که به خاطر شرایط خاص طبیعی و مشکلات ناشی از بلایا و حوادث طبیعی و غیرطبیعی جان انسانهای بسیاری گرفته میشود، نیاز به توجه بیشتری دارد. این پژوهش با هدف تطبیق استانداردهای اورژانس مصوب وزارت بهداشت با اصول نظام ...
بیشتر
مقدمه: ارائهی خدمات با کیفیت مطلوب در بخش اورژانس به دلیل شرایط خاص آن از اهمیت بسیاری برخوردار است، به ویژه در کشور ما که به خاطر شرایط خاص طبیعی و مشکلات ناشی از بلایا و حوادث طبیعی و غیرطبیعی جان انسانهای بسیاری گرفته میشود، نیاز به توجه بیشتری دارد. این پژوهش با هدف تطبیق استانداردهای اورژانس مصوب وزارت بهداشت با اصول نظام ایزو 9001 نسخهی 2000 انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی است که به مقایسه و مقابلهی بندهای استانداردهای ایزو9001 ویرایش 2000 با چکلیست آمده در کتابچهی الف/1مربوط به استانداردهای اورژانس وزارت بهدات، درمان وآموزش پزشکی پرداخته است. ابتدا امکان انطباق بندهای هشت قسمتی ایزو با استانداردهای کتابچهی الف/1در مشورت با تعدادی از صاحب نظران مورد تأیید قرار گرفت و سپس مقایسه و مقابله انجام شد. روایی و پایایی استانداردهای وزارت بهداشت در مورد اورژانس و اصول ایزو 9001 ویرایش 2000 به اثبات رسیده است. برای تجزیه تحلیل دادهها از جداول توزیع فراوانی و درصد توزیع فراوانی استفاده شد. یافتهها: بنابر نتایج به دست آمده از 51 بند ایزو، 6/47 درصد آن، حداقل در یکی از بندهای استانداردهای اورژانس وزارت بهداشت مشاهده شد ولی 4/52 درصد دیگر در هیچ موردی وجود نداشت، همچنین حدود 82 درصد بندهای استانداردهای اورژانس وزارت بهداشت حداقل با یکی از بندهای ایزو مطابقت داشت.نتیجهگیری: بسیاری از بندهای ایزو در استانداردهای اورژانس مصوب وزارت بهداشت وجود ندارد و در نتیجهی این استانداردها، دید و نگرشی جامعنگر به کلیهی جوانب سازمان، فرایندها و مدیریت مطابق با ایزو ندارد لذا ضرورت بازنگری در استانداردهای اورژانس مصوب وزارت بهداشت مطابق با استانداردهای ایزو از اهمیت ویژهای برخوردار است.واژههای کلیدی: استانداردهای علمی؛ فوریتهای پزشکی؛ سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان).
Narrative Review
جمشید فقری؛ مجید کریمی؛ صفورا حیدری
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، صفحه 113-123
چکیده
بیمارستانها به منظور طراحی و ارتقای فرآیندهای درمان بیماران، به فرآیند نظام مدیریت اطلاعات، برنامهریزی و کنترل مرکزی نیاز دارند. با توجه به تحولات به وجود آمده در سازمانهای بهداشتی درمانی این سؤال مطرح است که کدام نوع از نظامهای اطلاعاتی میتواند بهترین پشتیبان برای بیمارستانهای در حال تحول باشد.
این مقالهی مروری، بر ...
بیشتر
بیمارستانها به منظور طراحی و ارتقای فرآیندهای درمان بیماران، به فرآیند نظام مدیریت اطلاعات، برنامهریزی و کنترل مرکزی نیاز دارند. با توجه به تحولات به وجود آمده در سازمانهای بهداشتی درمانی این سؤال مطرح است که کدام نوع از نظامهای اطلاعاتی میتواند بهترین پشتیبان برای بیمارستانهای در حال تحول باشد.
این مقالهی مروری، بر روی توان «نظامهای طراحی منابع سازمانی» Enterprise Resource Planning) (ERP: به منظور تحول بیمارستانها متمرکز شده است. ابتدا مراحل تکامل نظامهای اطلاعاتی، تاریخچه و مفهوم ERP را شرح داده و سپس به بحث در خصوص کارایی و پتانسیل ERP و مشکلاتی که اجرای آن در بیمارستانها ایجاد مینماید، میپردازد. در نهایت پیشنهاد میگردد که فرآیندهای بیمارستان به دو گروه، فرآیندهای قطعی و فرآیندهای احتمالی تقسیم شود. سیستمهای ERP در مورد فرآیندهای قطعی میتوانند بسیار مفید باشند.واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای مدیریت اطلاعات؛ برنامهریزی بیمارستان