ایندکس مجله
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
کریم ناصری؛ سید احسان فارسیان
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، صفحه 285-292
چکیده
مقدمه: اطلاعات بیهوشی مربوط به سیر وقایع حول و حوش بیهوشی نمایانگر وضع حال بیمار و خدمات درمانی ارائه شده به وی بوده و میتواند به عنوان منبعی برای تشخیص بیماریها و قضاوتهای قانونی مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت ثبت اطلاعات بیهوشی بیماران مراجعهکننده به اتاق عملهای بیمارستان بعثت سنندج طراحی گردیده ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات بیهوشی مربوط به سیر وقایع حول و حوش بیهوشی نمایانگر وضع حال بیمار و خدمات درمانی ارائه شده به وی بوده و میتواند به عنوان منبعی برای تشخیص بیماریها و قضاوتهای قانونی مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت ثبت اطلاعات بیهوشی بیماران مراجعهکننده به اتاق عملهای بیمارستان بعثت سنندج طراحی گردیده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی برگههای بیهوشی بیماران مراجعهکننده به اتاق عملهای بیمارستان بعثت سنندج در سال 1390 شمسی بررسی شدند .چهارصد پرونده به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب و کیفیت ثبت اطلاعات بیهوشی در پرونده بیماران با استفاده از یک چکلیست بررسی شد. دادههای مطالعه با استفاده از نرمافزار SPSS و آمارهای توصیفی فراوانی مطلق، نسبی و میانگین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که مشخصات زمینهای در 7/10 درصد، تشخیص قبل از عمل و نوع عمل پیشنهادی در 4/34 درصد،اطلاعات مربوط به داروهای قبل از بیهوشی در 22 درصد، زمان بیهوشی در 100 درصد و اطلاعات مربوط به نوع داروهای بیهوشی مصرفی در 5/14 درصد پروندهها ثبت نشده بودند. تنها در 2 درصد برگهها اطلاعات مربوط به عوارض بیهوشی ثبت شده بودند و 8/42 درصد برگهها فاقد ثبت کامل نوع و میزان مایعات مصرفی بودند. نتیجهگیری: اطلاعات موجود در برگههای بیهوشی بیمارانی که در بیمارستان بعثت سنندج عمل میشوند، ناقص هستند. بررسی علل نواقص و تلاش برای رفع این علل میتواند به بهبود وضعیت آموزش پزشکی و قابلیت استناد پروندهها با اهداف آموزشی، پژوهشی و قانونی کمک کند. واژههای کلیدی: بیهوشی؛ مدارک پزشکی؛ بیماران
مهرداد فرزندی پور؛ زهرا میدانی؛ حسین ریاضی؛ منیره صادقی جبلی
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، صفحه 293-307
چکیده
مقدمه: نظر به محدود ماندن سیستمهای اطلاعات بیمارستانی کشورمان بر روی فعالیتهای سیستم اطلاعات بیمارستانی نسلهای اولیه ضروری است این سیستمها با تأکید بر بهبود کیفیت مراقبت وارد موج جدیدی شوند. بنابراین این مطالعه با هدف طراحی الزامات بهبود کیفیت و ایمنی بیمار در سیستم اطلاعات بیمارستانی صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه توصیفی ...
بیشتر
مقدمه: نظر به محدود ماندن سیستمهای اطلاعات بیمارستانی کشورمان بر روی فعالیتهای سیستم اطلاعات بیمارستانی نسلهای اولیه ضروری است این سیستمها با تأکید بر بهبود کیفیت مراقبت وارد موج جدیدی شوند. بنابراین این مطالعه با هدف طراحی الزامات بهبود کیفیت و ایمنی بیمار در سیستم اطلاعات بیمارستانی صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی و از نوع پژوهشهای کاربردی بود که در سال 1391 خورشیدی در 15 بیمارستان تابعه دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و اصفهان انجام گرفت. ابتدا مطالعات کتابخانهای و جستجوی اینترنتی انجام گرفت و بر اساس آن راهنما و پرسشنامه نیمهساختیافتهای تهیه و در اختیار 5 نفر از خبرگان مرحله اول قرار گرفت. سپس بر اساس جمعبندی نظرات خبرگان مرحله اول، پرسشنامه نهایی در قالب 25 سؤال بسته با امتیازدهی لیکرت تهیه شد، روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوی و پایایی آن از طریق آزمون- بازآزمون تأیید شد و با مراجعه حضوری به نظرسنجی صاحبنظران مرحله دوم گذاشته شد.پاسخها از 4-0 نمرهدهی شد و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شد و الزاماتی که میانگین نمره نهایی آنها 3 و بالاتر بود مورد تأیید نهایی قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمره تمامی الزامات تعیین شده بالاتر از 3 بود. تمام صاحبنظران نیاز به وجود الزام هشدار موارد غیرطبیعی نتایج آزمایشها، 8/94درصد ارائه دستورالعملهای بالینی و 7/94 درصد ارائه هشدار در موارد عدم همخوانی اقدامات تجویز شده با پارامترهای فیزیولوژیکی و ارائه تشخیص افتراقی بر اساس علائم بالینی بیمار در سیستم اطلاعات بیمارستان را تأیید کردند. نتیجهگیری: کلیه الزامات پیشنهادی مدل اولیه مورد تأیید قرار گرفت و براساس نظرات خبرگان مواردی نیز به آن افزوده شد. لذا استفاده از این مدل جهت ارزیابی و انتخاب سیستمهای اطلاعات بیمارستانی توصیه میشود. واژههای کلیدی: بهبود کیفیت؛ ایمنی بیمار؛ سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ حاکمیت بالینی
جواد زارعی؛ مرضیه صارمیان؛ فاطمه عبدی
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، صفحه 308-315
چکیده
مقدمه: شادکامی یکی از مفاهیم مهم در زندگی روزمره افراد است. پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت شادکامی در دانشجویان رشتههای مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز طراحی و اجرا گردید. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقایسهای به روش نمونهگیری غیراحتمالی آسان به صورت مقطعی در نیمۀ دوم سال 1390 خورشیدی ...
بیشتر
مقدمه: شادکامی یکی از مفاهیم مهم در زندگی روزمره افراد است. پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت شادکامی در دانشجویان رشتههای مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز طراحی و اجرا گردید. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقایسهای به روش نمونهگیری غیراحتمالی آسان به صورت مقطعی در نیمۀ دوم سال 1390 خورشیدی انجام شد. جامعه پژوهش را 91 نفر از دانشجویان رشتههای مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز تشکیل میدهند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی استاندارد شادکامی آکسفورد بود که روایی و پایایی آن توسط سایر مطالعات تأیید شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافتهها: بین شادکامی و عواملی مانند رشتهی تحصیلی، جنس، سن، وضعیت تأهل، دوره و ترم تحصیلی رابطهی معناداری به لحاظ آماری مشاهده نشد (P> 0.05)، اما به لحاظ توصیفی، دانشجویان پسر شادتر از دخترها، دانشجویان متأهل شادتر از مجردها و دانشجویان جوانتر شادتر از دانشجویان با سن بالاتر بودند. همچنین با افزایش ترم تحصیلی، میزان شادکامی در دانشجویان کاهش پیدا میکرد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد، دانشجویان متأهل شادکامی بیشتری نسبت به دانشجویان مجرد دارند. در تبیین این یافته میتوان گفت بین احساس تعلق افراد و شادکامی ارتباط وجود دارد. همچنین میزان شادکامی در دانشجویان ترمهای پایینتر، به دلیل قبولی در دانشگاه و ورودشان به محیط جدید،بیشتر است. واژههای کلیدی: شادکامی؛ دانشجویان؛ مدارک پزشکی؛ فناوری اطلاعات سلامت
محمدعلی سهمالدینی؛ زلیخا محمودی؛ شیرین دهقان
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، صفحه 316-325
چکیده
مقدمه: ارزیابی برونداد علمی مراکز تحقیقاتی ضمن تعیین مراکز فعال، میتواند در توزیع عادلانه بودجه و نیروی انسانی مؤثر باشد. هدف این پژوهش ارزیابی برونداد علمی مراکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طریق شاخصهای ارزیابی برونداد در پایگاه استنادی اسکوپوس است. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و به روش توصیفی مقطعی انجام گرفت. ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی برونداد علمی مراکز تحقیقاتی ضمن تعیین مراکز فعال، میتواند در توزیع عادلانه بودجه و نیروی انسانی مؤثر باشد. هدف این پژوهش ارزیابی برونداد علمی مراکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طریق شاخصهای ارزیابی برونداد در پایگاه استنادی اسکوپوس است. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و به روش توصیفی مقطعی انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات چکلیست میباشد که از طریق مشاهده اطلاعات موردنظر جمعآوری شده است. در این پژوهش مدارک نمایه شده 34 مرکز در پایگاه استنادی اسکوپوس تا پایان سال 2010 میلادی مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از نرمافزارExcel ، شاخص های ارزیابی برونداد برای آنها محاسبه گردیده است. یافتهها: مرکز تحقیقات «شیمی دارویی و گیاهی» بیشترین تعداد مدرک (169) و نیز بیشترین تعداد کل استناد (589) را داشته است. بیشترین h-index و g-index مربوط به سه مرکز تحقیقات«سرطان شناسی»، «هماتولوژی» و «شیمی دارویی و گیاهی» است ) 11h=و17g= (. بیشترین مقدار R-index با مقدار 16 متعلق به مرکز «هماتولوژی»، بیشترین مقدار A-index برابر با 75/25 مربوط به مرکز « گوارش و کبد» و بیشترین مقدارm-index (57/1) مربوط به مرکز« شیمی دارویی گیاهی» است. نتیجهگیری: محاسبه همزمان چند شاخص علمسنجی میتواند وضعیت تولیدات علمی مراکز تحقیقاتی را بهتر نشان دهد. مقادیر R-index مراکز کاملاً هماهنگ با A-index میباشد و مقادیر این دو شاخص برای همه مراکز به طور هماهنگ با هم افزایش یا کاهش مییابد. واژههای کلیدی: علمسنجی؛ مراکز تحقیقاتی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ دانشگاهها
محمدرضا اباذری؛ فهیمه بابالحوائجی؛ فاطمه نوشینفرد؛ زهرا اباذری
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، صفحه 326-333
چکیده
مقدمه: با مطالعه و شناخت ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی کتابداران میتوان به ارائه نوآوریهایی مطابق با نیازهای اطلاعاتی مراجعان و خدمات بهتر به آنان در سایه فعالیتهای کارآفرینانه دست یافت. هدف پژوهش سنجش ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی)کارآفرینی کتابداران کتابخانه واحدهای پزشکی براساس ویژگیهای روانشناختی مکتب انسانی ...
بیشتر
مقدمه: با مطالعه و شناخت ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی کتابداران میتوان به ارائه نوآوریهایی مطابق با نیازهای اطلاعاتی مراجعان و خدمات بهتر به آنان در سایه فعالیتهای کارآفرینانه دست یافت. هدف پژوهش سنجش ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی)کارآفرینی کتابداران کتابخانه واحدهای پزشکی براساس ویژگیهای روانشناختی مکتب انسانی و رابطه و تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی بر این ویژگیها است. روش بررسی: نوع مطالعه، پیمایشی- تحلیلی است.کل جامعه آماری 98 نفراز کتابداران واحدهای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال1391بودند که به صورت سرشماری مورد پژوهش قرارگرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه حضوری با صاحب نظران جهت گزینش ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی)کارآفرینی، و پرسشنامه خود سنجی محقق ساخته جهت سنجش این ویژگیها درکتابداران بود. یافتهها در2 سطح آمارتوصیفی (فراوانی و ترسیم جداول) و استنباطی (شاخص((KMO Kaiser-Mayer-Olkim ، آزمون کرویت بارتلت (Bartlett`s test of Sphericity)، تحلیل واریانس یکسویه و ضرایب همبستگی تعیین وگردآوری و با نرمافزار SPSS 12مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتهها: ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی)کارآفرینی کتابداران با میانگین 623/3 به طور معناداری از حد متوسط بیشتر بود و رابطه معناداری بین سطح تحصیلات و مدرک تحصیلی کتابداری با ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی) آنان وجود داشت. بین برخی از این ویژگیها با متغیرهای مدرک تحصیلی و سطح تحصیلات دارای ضریب مثبت و مستقیم بود که با افزایش امتیاز این متغیرها، ویژگیهای انگیزشی(روانشناختی) کارآفرینی آنان افزایش مییافت. نتیجهگیری: کتابداران باید با ویژگیهای کارآفرینی بتوانند به شناسایی بسترهایی برای فعالیتهای کارآفرینانه درکتابخانهها بپردازند زیرا کتابخانهها با توجه به ماهیت علمیشان، مکانهای ایدهآلی برای به کارگیری خلاقیت و نوآوری در مسائل اقتصادی بوده و هنوز کالای بسیار با ارزش و قابل فروشی به نام اطلاعات دارند. اطلاعات پول رایج در اقتصاد جدید است و استفاده و بهرهگیری از آن مرهون جذب و به کارگیری کتابدارانی با ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی خواهد بود. واژههای کلیدی: کارآفرینی؛ کتابخانههای پزشکی؛ کتابداران
علی نوروزی؛ مظفر چشمهسهرابی؛ عباس حری
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، صفحه 334-343
چکیده
مقدمه: نمایهسازی از شیوههای نوین سازماندهی اطلاعات میباشد که با گسترش روزافزون مجراهای تولید اطلاعات و نیز لزوم افزایش سرعت و دقت دسترسی به اطلاعات تولید شده از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان آشنایی و استفاده از نمایههای پایانی کتاب در میان اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر اساس نظریهی ...
بیشتر
مقدمه: نمایهسازی از شیوههای نوین سازماندهی اطلاعات میباشد که با گسترش روزافزون مجراهای تولید اطلاعات و نیز لزوم افزایش سرعت و دقت دسترسی به اطلاعات تولید شده از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان آشنایی و استفاده از نمایههای پایانی کتاب در میان اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر اساس نظریهی اشاعه و نشر نوآوری انجام شد. روش بررسی: روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی محققساخته بود. جامعهی آماری شامل 1727 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 خورشیدی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 176 نفر تعیین شد. با توجه به احتمال ریزش به دلیل عدم بازگشت، پرسشنامه برای 300 نفر ارسال شد که در مجموع 191 مورد برگشت داده شد و مورد بررسی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصان و صاحبنظران علم اطلاعات و دانششناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، و علوم اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول Cronbach's alpha 6/97 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، و میانگین) و استنباطی(ضریب همبستگی اسپیرمن) و با کمک نرمافزار SPSS-20 انجام شد. یافتهها: میزان آشنایی و استفادهی اعضای هیأتعلمی اصفهان از نمایههای پایانی کتاب، پایینتر از حد متوسط بود (37/2). بیشترین آشنایی از طریق دانشگاه و استفاده از نمایه در کتابهای فارسی و لاتین دارای اولویت دوم بود. بین میزان استفادهی اعضای هیأتعلمی مورد بررسی از انواع نمایه در بازیابی اطلاعات درون کتاب با متغیرهای جمعیتشناختی رابطهای وجود ندارد؛ بین استفادهی اعضای هیأتعلمی مورد بررسی از انواع نمایه در تالیف و ترجمهی کتاب (شیوهی چاپ) با سن، رابطهی معکوس وجود دارد (019/0 P-value=و 308/0- r=)؛ بین استفادهی اعضای هیأتعلمی مورد بررسی از انواع نمایه به طورکلی با سنوات تدریس، رابطهی معکوس وجود دارد (023/0 P-value= و 296/0- r=). نتیجهگیری: با توجه به اینکه رسالت اصلی اعضای هیأتعلمی انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی میباشد و انجام این مهم نیازمند شناخت ابزارهای تحقیق است که نمایه از اساسیترین آنهاست به نظر میرسد، شناخت اندک و استفادهی محدود اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان از نمایه ممکن است فرصت انجام کارهای علمی عمیق را از آنها بگیرید. لذا در جامعهی علمی ما نیاز به متخصصان حرفهای در این زمینه میباشند و این خلل میتواند توسط کتابداران، جبران شود. واژههای کلیدی: نمایه؛ نمایه سازی؛ اشاعه اطلاعات؛ اعضای هیأتعلمی؛ دانشگاهها
وحید قوامی قنبرآبادی؛ جمشید جمالی
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، صفحه 344-352
چکیده
مقدمه: سنجش عملکرد بیمارستانها با توجه به جایگاه ویژه بیمارستانها در ارائه خدمات در بخش بهداشت و درمان هر کشور از اهمیت بالائی برخوردار است. کارا و اثربخش بودن فعالیتهای بیمارستانی یا به عبارتی دیگر عملکرد صحیح کارکنان و استفاده مناسب از منابع با استفاده از شاخصهای عملکردی، ارزیابی میگردد. در تحقیق حاضر، به تعیین ...
بیشتر
مقدمه: سنجش عملکرد بیمارستانها با توجه به جایگاه ویژه بیمارستانها در ارائه خدمات در بخش بهداشت و درمان هر کشور از اهمیت بالائی برخوردار است. کارا و اثربخش بودن فعالیتهای بیمارستانی یا به عبارتی دیگر عملکرد صحیح کارکنان و استفاده مناسب از منابع با استفاده از شاخصهای عملکردی، ارزیابی میگردد. در تحقیق حاضر، به تعیین رابطهی بین شاخصهای عملکردی و درجه ارزشیابی بیمارستانها پرداخته شده است. روش بررسی: مطالعه حاضر، یک مطالعه تحلیلی بوده و به صورت مقطعی در سال 90-1389 خورشیدی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شامل 22 بیمارستان به استثنای بیمارستان روانپزشکی ابن سینا حجازی مشهد بود. اطلاعات مورد استفاده در این مطالعه که شامل شاخصهای استاندارد فعالیت بیمارستانی است با استفاده از چکلیست از سامانه اتوماسیون آماری دانشگاه علوم پزشکی مشهد استخراج شد. صحت اطلاعات توسط کارشناسان اداره آمار دانشگاه مذکور بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی ارتباط بین شاخصهای عملکردی و درجه ارزشیابی بیمارستانها از ضرایب همبستگی Spearman و Kendall و آزمون Student با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. سطح معناداری آزمونها 05/0در نظر گرفته شد. یافتهها: طبق ارزشیابی صورت گرفته توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1390خورشیدی، 7/72 درصد بیمارستانها درجه یک و 3/27% دارای درجه دو ارزشیابی بودند. در سال 1390، متوسط ضریب اشغال تخت بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد 8/58±80/69، متوسط اقامت بیمار 1/16±2/67، متوسط میزان مرگ و میر 10/39±15/37، متوسط میزان گردش تخت 15/50±68/116 و متوسط فاصله گردش تخت 53/0±14/1 بود. 50 درصد بیمارستانها به لحاظ ضریب اشغال تخت، 3/77درصد به لحاظ متوسط اقامت بیمار، 7/72درصد به لحاظ میزان مرگ و میر، 100درصد به لحاظ میزان گردش تخت و 9/90درصد به لحاظ فاصله گردش تخت در سال 1390دارای وضعیت مطلوب بودند. ارتباط بین شاخصهای عملکردی و درجه ارزشیابی بیمارستانها به لحاظ آماری معنادار، ولی شدت میزان ارتباط ضعیف ارزیابی گردید. نتیجه گیری: شاخص های عملکردی متوسط اقامت بیمار، میزان مرگ و میر، گردش تخت و فاصله گردش تخت بیمارستان های مورد مطالعه در حد مطلوب و شاخص ضریب اشغال تخت در حد متوسط بود. وجود ارتباط ضعیف بین شاخصهای عملکردی و درجه ارزشیابی بیمارستانها لزوم بازنگری در نظام ارزشیابی بیمارستان را مورد تأکید قرار میدهد. تخصصی شدن ارزشیابی بیمارستانها با تأکید بر شاخصهای عملکردی و انجام ارزشیابی توسط یک ارگان مستقل از جمله راهکارهای واقعیتر شدن نظام ارزشیابی بیمارستانها است. واژههای کلیدی: ارزیابی عملکرد؛ شاخصها؛ مدت اقامت؛ اشغال تخت بیمارستان؛ میزان مرگ و میر
کامران حاجینبی؛ لیلا ریاحی؛ حسین قلیپور ورکی
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، صفحه 353-361
چکیده
مقدمه: ایران چهارمین کشور دنیا بود که سیستم اورژانس پیشبیمارستانی در آن راهاندازی شد اما کیفیت و کمیت ارایه تنها خدمتدرمانی رایگان کشور، کمتر مورد توجه سیاستگذاران و مدیران است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین شاخصهای زمانی مهم اورژانس پیشبیمارستانی با میزان مرگ و میر در صحنه مصدومین حوادث ترافیکی شهر تهران انجام شد. روش ...
بیشتر
مقدمه: ایران چهارمین کشور دنیا بود که سیستم اورژانس پیشبیمارستانی در آن راهاندازی شد اما کیفیت و کمیت ارایه تنها خدمتدرمانی رایگان کشور، کمتر مورد توجه سیاستگذاران و مدیران است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین شاخصهای زمانی مهم اورژانس پیشبیمارستانی با میزان مرگ و میر در صحنه مصدومین حوادث ترافیکی شهر تهران انجام شد. روش بررسی: این مطالعه یک بررسی توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری شامل تمام مصدومین حوادث ترافیکی بود که از اول فروردین 1390 تا 1391 خورشیدی در حوزه عملیاتی اورژانس 115 شهر تهران آسیبدیده بودند. حجم پروندههای مورد مطالعه 75303 مورد بود. داده ها به به وسیله فرم ثبت اطلاعات مأموریتی مرکز اورژانس تهران، ازپروندههای الکترونیکی بیماران استخراج و به کمک آزمون آماری ضریب همبستگی اسپیرمن توسط نرمافزارSPSS16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: 5/56 درصد مصدومین حوادث ترافیکی شهر تهران به بیمارستان منتقل شدند و حدود 5/38 درصد محل حادثه را قبل از رسیدن آمبولانس اورژانس تهران ترک یا با مأموران اورژانس همکاری نکرده بودند و 5/0 درصد مصدومین هم قبل از رسیدن آمبولانس در محل حادثه فوت کرده بودند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه 5/35 سال بود. زمان پاسخگویی اورژانس 115 تهران برای 50 درصد مأموریتهای حوادث ترافیکی کمتر از 15 دقیقه و زمان تخیر 63 درصد از مأموریتها کمتر از 8 دقیقه بود. نتیجهگیری: در این مطالعه بین میزان مرگ و میر در صحنه مصدومین حوادث ترافیکی و برخی از شاخصهای زمانی مهم در اورژانس پیشبیمارستانی رابطه معنیداری یافت شد. برنامهریزی دقیق سیستم اورژانس پیشبیمارستانی میتواند سبب کاهش مرگ و میر در پیشبیمارستان و بهبود شاخصهای آن شود. واژگان کلیدی: مراقبتهای اورژانس پیشبیمارستانی؛ شاخصها؛ میزان مرگ و میر؛ حوادث رانندگی
احمد راهبر؛ هادی حمیدی پارسا؛ مجید خسروی
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، صفحه 362-370
چکیده
مقدمه: دراغلب کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه بیمارستان به عنوان یک سازمان بسیار هزینهبر محسوب میشود. لذا، لزوم بررسی دقیق و ارزیابی عملکرد آنها امری ضروری و اجتنابناپذیر است. رویکردهای مختلفی جهت ارزیابی عملکرد بیمارستانها وجود دارد که یکی از مفیدترین آنها، مدل پابن لاسو میباشد. دراین مدل و نمودار مربوط به آن، سه ...
بیشتر
مقدمه: دراغلب کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه بیمارستان به عنوان یک سازمان بسیار هزینهبر محسوب میشود. لذا، لزوم بررسی دقیق و ارزیابی عملکرد آنها امری ضروری و اجتنابناپذیر است. رویکردهای مختلفی جهت ارزیابی عملکرد بیمارستانها وجود دارد که یکی از مفیدترین آنها، مدل پابن لاسو میباشد. دراین مدل و نمودار مربوط به آن، سه شاخص درصد اشغال تخت، نسبت گردش تخت و میانگین مدت بستری مورد استفاده قرار میگیرد. در این پژوهش، تلاش شده است عملکرد و کارآیی بیمارستانهای تحت پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی قم و کاشان با استفاده از این مدل مورد ارزیابی قرار گیرد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع تحلیلی بوده و جامعهی آماری آن کلیه بیمارستانهای تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد. به منظور ارزیابی عملکرد 11 بیمارستان تحت پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی قم و کاشان به عنوان جامعهی آماری پژوهش، مقدار سه شاخص درمانی مذکور طی دورهی زمانی سه ساله (1390- 1388) به تفکیک هر بیمارستان محاسبه و استخراج گردید. سپس، با توجه به ارتباط میان این شاخصها، تعیین موقعیت آنها در نواحی چهارگانه نمودار پابن لاسو و مقایسه آنها با یکدیگر صورت پذیرفت. یافتهها: با طراحی نمودارها و بررسی موقعیت بیمارستانها بر روی آنها، مشاهده گردید که در سال 1388، تنها یک بیمارستان از مجموع بیمارستانهای مورد بررسی دارای کارآیی مطلوب (واقع در ناحیه 3) میباشد. در سالهای 1389 و 1390، دو بیمارستان از مجموع بیمارستان مورد بررسی دارای کارآیی مطلوب میباشند و سایر بیمارستانها واقع در سایر نواحی، نیازمند بازنگری در عملکرد و کارآیی و بهبود شاخصها میباشند. نتیجهگیری: در این پژوهش، به ارزیابی و تجزیه و تحلیل عملکرد بیمارستانها با عنایت به موقعیت آنها در نمودار پابن لاسو و ویژگیهای ناحیهی واقع شده پرداخته شد. به طور کلی، تعداد اندکی از بیمارستانهای مورد بررسی در وضعیت مطلوب عملکرد و کارآیی قرار داشتند و اغلب آنها، از وضعیت مطلوب برخوردار نبودند. از این رو، میتوان با بررسی و ارزیابی عملکرد مدیریتی و اقتصادی بیمارستانهای با موقعینت مطلوب در نمودار، عوامل تأثیرگذار بر این موقعیت را شناسایی نمود و با الگوبرداری از این عوامل باعث پیشرفت هر چه سریعتر در شاخصهای مرتبط در سایر بیمارستانها شد. واژههای کلیدی: کارایی؛ ارزیابی عملکرد؛ بیمارستان های آموزشی؛ اشغال تخت؛ مدت اقامت
اعظم مولادوست؛ حیدرعلی عابدی؛ مرضیه عادل مهربان؛ مینو متقی
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، صفحه 371-376
چکیده
مقدمه: تولید پسماندهای پزشکی در دهههای اخیر در نتیجه افزایش رشد جمعیت، افزایش تعداد بیمارستانها، وسیع شدن تسهیلات مراقبت سلامتی و استفاده از مواد قابل دفع نظیر سرنگها، و سوزنها برای انجام مداخلات پزشکی و پرستاری افزایش چشمگیری یافته است. هدف از این پژوهش شناسایی عملکرد کادر پرستاری شاغل در بیمارستانهای شهر اصفهان که خود ...
بیشتر
مقدمه: تولید پسماندهای پزشکی در دهههای اخیر در نتیجه افزایش رشد جمعیت، افزایش تعداد بیمارستانها، وسیع شدن تسهیلات مراقبت سلامتی و استفاده از مواد قابل دفع نظیر سرنگها، و سوزنها برای انجام مداخلات پزشکی و پرستاری افزایش چشمگیری یافته است. هدف از این پژوهش شناسایی عملکرد کادر پرستاری شاغل در بیمارستانهای شهر اصفهان که خود تولیدکنندگان اصلی پسماندهای پزشکی محسوب میشوند، بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی کاربردی است که بر روی 320 نفر از کادر پرستاری بخشهای جراحی بیمارستانهای شهر اصفهان در سال 1391 خورشیدی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه محققساخته مشتمل بر دو بخش بود بخش اول شامل مشخصات دموگرافیک واحدهای مورد پژوهش و بخش دوم شامل سؤالات مدیریت پسماندهای پزشکی بودکه روایی صوری و محتوای آنها توسط ده نفر از اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی نیز در مطالعهای به صورت پایلوت مورد بررسی و با آلفای کرونباخ 7 /0 مورد تأئید قرار گرفت.پس از گردآوری دادهها، با استفاده ازنرمافزارSPSS نسخه 16 و آزمونهای آماری t مستقل، همبستگی پیرسون، one-wayANOVA تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: در بخش عملکرد کادر پرستاری براساس نمره وضعیت تفکیک و جمعآوری بر حسب بخش، جنسیت و با توجه به آزمون t مستقل نشاندهنده عدم رابطه معنیدار بود (1/0p=). میانگین و انحراف معیار در بخشهای مربوط به وضعیت تفکیک و جمعآوری از مجموع 100 نمره، در بخش تفکیک دارای میانگین 04/74 انحراف معیار 39/20 و در جمعآوری با میانگین 40/80 و انحراف معیار 73/13بود. ضرایب همبستگی نشاندهنده عدم رابطه معنیدار بین سن و سابقه کار و تحصیلات با نمره تفکیک و جمعآوری، اما بین ساعات آموزش با نمره تفکیک رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت، دربخش نظارت سرپرستاران بر مراحل مدیریت پسماند میانگین نمره (از100 نمره) در قسمتهای تفکیک (4/74)، بستهبندی(2/73)، جمعآوری (8/78) و حمل و نقل (95) بود که نشاندهنده بالاتر از حد متوسط در تمام مراحل است. نتیجهگیری: عملکرد کادر پرستاری در نمره وضعیت تفکیک و جمعآوری و آزمون مربوطه براساس بخش مردان و زنان بین آنها تفاوت معنیداری وجود نداشت. براساس یافتههای پژوهش، در مورد آموزشهای کادر پرستاری در زمینه مدیریت پسماندهای پزشکی نیازمند توجه ویژهای با تدوین برنامههای آموزشی سالیانه و ایجاد چارچوبهایی جهت این آموزشها که میتواند به صورت کارگروهی، چهره به چهره، فیلم، اطلاعیه، بروشور، پمفلت و ایجاد گروههای آموزشی در بیمارستانها باشد. واژههای کلیدی: پرستار بهداشت جامعه؛ بخش جراحی بیمارستان؛ پسماندهای پزشکی؛ مدیریت دفع زباله؛ ایران
پژمان باقری
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، صفحه 377-391
چکیده
به رغم تحولاتی که در سالهای اخیر در حوزهی سلامت کشور صورت پذیرفته است، صاحبنظران نظام سلامت بر این باورند که توسعهی مدیریت، چالش اصلی نظام سلامت است. در خصوص بهبود مدیریت سازمانهای سلامت، اصرار بر فرایند پزشکمحوری یک چالش است. در کشورهای در حال توسعه علاقهای به دخیل کردن مدیران تخصصی برای ادارهی سازمانهای بهداشتی وجود ...
بیشتر
به رغم تحولاتی که در سالهای اخیر در حوزهی سلامت کشور صورت پذیرفته است، صاحبنظران نظام سلامت بر این باورند که توسعهی مدیریت، چالش اصلی نظام سلامت است. در خصوص بهبود مدیریت سازمانهای سلامت، اصرار بر فرایند پزشکمحوری یک چالش است. در کشورهای در حال توسعه علاقهای به دخیل کردن مدیران تخصصی برای ادارهی سازمانهای بهداشتی وجود ندارد؛ از اینرو به نظر میرسد یکی از مهمترین چالشهای کنونی نظام سلامت، عدم تناسب مسئولیت و اختیار و فقدان نظام ساختارمند انتخاب مدیران در این عرصه باشد. این مطالعه یک مطالعه مروری نقلی بود که به مرور سادهی مستندات موجود در پایگاههای اطلاعات علمی و خبری و همچنین نظرات کارشناسان نظام سلامت در زمینهی اهمیت و مختصات موضوع پزشکمحوری پرداخته است. یافتهها حاکی از آن هستند که نظام سلامت کنونی ما مبتلا به نوعی پزشکزدگی مفرط حاکمیتی بوده و جهت رشد و غلبه بر عمدهی مشکلات خود نیاز به ایجاد تغییراتی اساسی در سیستم مدیریتی فعلی خود دارد. بر این اساس به نظر میرسد دستیابی به هدف اصلاح مدیریتی نظام پزشکمحوری نیازمند عواملی همچون تدوین، اجرا و ارزیابی پروژههای پایلوت، تدوین سیاست برای نتایج پایلوت شده، ظرفیتسازی، آموزش و توانمندسازی مدیران میباشد. واژههای کلیدی: عدالت؛ مدیریت؛ نظامهای مراقبت سلامت؛ ایران