مقالات پژوهشی
دیدگاه مدیران در ارتباط با امکان بهره گیری از سیستم مدیریت کیفیتISO 9001/2000 در بیمارستانهای دانشگاهی

علی محمد مصدق راد؛ فرزانه شاعلی؛ زهرا تاجمیر ریاحی

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384

چکیده
  مقدمه : بکارگیری سیستم های مدیریت کیفیت ISO 9001/2000 می تواند منجر به اصلاح و توسعه استانداردهای مراکز بهداشتی درمانی ، ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده ، کاهش هزینه ها و بالا بردن سطح سلامت جامعه گردد . این پژوهش با هدف بررسی امکان بهره گیری از سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001/2000 در بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان از دیدگاه مدیران انجام شده است ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
ضرورت مشارکت کتابداران و اطلاع رسانان پزشکی در تحقیقات مصوب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه مجریان طرح های سال 1382

سید محمد رضا باطنی؛ شهین مجیری؛ مهدیه نیک آیین؛ نوشین ممبینی

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384

چکیده
  مقدمه : میزان پیشرفت علمی, فنی و اقتصادی یک جامعه با میزان تولید اطلاعات و دستیابی مدیران, پژوهشگران و کارشناسان به آن اطلاعات, به طور مستقیم ارتباط دارد بنابراین پژوهش حاضر به تعیین ضرورت مشارکت کارکنان و اطلاع رسانان پزشکی در تحقیقات مصوب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه مجریان طرح ها در سال 1382 پرداخته است . روش بررسی : این پژوهش، ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
وضعیت مصرف انرژی در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان(در سالهای 82-78) چگونه بوده است؟

عباس شیخ ابو مسعودی؛ سوگند احمدی؛ لیلا بستانی

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384

چکیده
  مقدمه: مدیران بیمارستانها با کمبود شدید منابع مالی مواجه هستند، بنابراین استفاده ی کارآمد از منابع محدود انرژی منجر به ارائه خدمات اثر بخش به بیماران و کمک در تثبیت نرخ خدمات بهداشتی و درمانی خواهد شد.هدف از انجام این پژوهش نیز تعیین میزان مصرف انرژی ( آب، برق و گاز) در تعدادی از بیمارستانهای شهر اصفهان بین سالهای 1378 تا 1382 و مقایسه آن ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
دیدگاه مدیران و پرسنل مدارک پزشکی بیمارستان های منتخب آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درموردکاربردهای مدارک پزشکی

فروزنده احمدزاده؛ غلامحسین احمدزاده

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384

چکیده
  مقدمه: اطلاعات بهداشتی به عنوان بزرگترین سرمایه مراکز بهداشتی به شمار رفته و اهمیت اطلاعات مدارک پزشکی در زمینه های مراقبت بیمار،بررسی کیفی، بازپرداخت مالی،اعمال قانونی،آموزش، پژوهش و برنامه ریزی بر هیچکس پوشیده نیست. پژوهش حاضر به بررسی نقش اطلاعات مدارک پزشکی وجنبه های کاربردی آن از دیدگاه مدیران وپرسنل مدارک پزشکی پنج بیمارستان ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
مقالات ویژه ی رضایت شغلی و طرح تکریم ارباب رجوعرضایت شغلی در میان کارکنان مرکزآموزشی درمانی الزهرا(س)

صفورا حیدری؛ بابک ثابت؛ جمشید فقری؛ مصطفی امینی

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384

چکیده
  مقدمه : از جمله تلاشهای مدیران در جهت حفظ و نگهداری منابع انسانی ایجاد رضایت در کارکنان و جلوگیری از عدم رضایت آنهاست. بر این اساس رضایت شغلی در بالا بردن بهره وری و کارایی کارکنان بسیار موثر است . در این پژوهش وضعیت رضایت شغلی کارکنان بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان اصفهان در حیطه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی : در این ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
شیوه های تصمیم گیری مدیران و رضایت شغلی کارکنان در بیمارستانها

ناهید دهباشی؛ سعید رجائی پور؛ قربانعلی سلیمی

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384

چکیده
  مقدمه : بیمارستان به عنوان مهمترین نهاد درمانی همواره مورد توجه خاص همگان بوده است و این نهاد به تصمیم گیری های مناسب مدیران نیاز دارد. بنابراین, شیوه تصمیم گیری مدیران و رضایت شغلی کارکنان می تواند در راستای عملکرد صحیح مدیران بیمارستانها مؤثر باشد از این رو در این تحقیق چگونگی تصمیم گیری در بیمارستانهای شهر اصفهان مورد بررسی قرار ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
چگونگی اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در درمانگاههای تحت پوشش صنعت نفت 1384

ماندانا صاحب زاده؛ لیلا صیدی

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384

چکیده
  مقدمه : در هـر سازمانی به خصـوص مـراکز بهـداشتی و درمانی جلب رضایت ارباب رجوع سبب رسیدن سازمان به اهداف از پیش تعیین شده آن می باشد. از جمله راههای جلب این رضایت،اجرای طرح تکریم ارباب رجوع است. این پژوهش با هدف بررسی میزان اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در درمانگاههای تحت پوشش صنعت نفت اصفهان در سال 1384 انجام شده است. روش بررسی : برای انجام ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
میزان رضایت شغلی کارکنان واحد پذیرش بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

فریبا فرهمند؛ رکسانا شریفیان

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384

چکیده
  مقدمه: رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی بوده و باعث افزایش کارآیی و احساس رضایت مندی افراد می گردد. رضایت شغلی می تواند در دست یافتن به اهداف سازمان و در سلامتی فردی و اجتماعی نقش مهمی را ایفا نماید؛ لذا مطالعه درباره ی عوامل اثر گذار بر آن، می بایست همواره مورد توجه مدیران قرار گیرد تا با شناخت دقیق فرصتها و تهدیدها نقاط ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
چشم انداز برنامه های جامع در مدیریت فراهم آوری منابع الکترونیک

فضل الله دارابی؛ فریده موحدی

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384

چکیده
  از هنگامی که کتابخانه های دانشگاهی با چالش پر رنج مدیریت فراهم آوری منابع الکترونیک مواجه گشته اند ، بیش از ده سال می گذرد و اکنون این سوال مطرح است که کتابخانه ها در کدام مرحله از دگرگونی کار تهیه فهرست‌ها و متون کاغذی به روش سنتی ، و ورود به عرصه مدیریت طراحی شده در نظام خود قرار دارند؟ مقاله پیش رو نگرشی به چندین سازمان پیشگام آمریکا‌ ...  بیشتر

Narrative Review
مقایسه ی چهار مدل مدیریت عملکرد در سیستم بهداشت ودرمان

محمدحسین یارمحمدیان؛ سوسن بهرامی؛ جهانگیر کریمیان؛ لیلا شهرزادی؛ علی محمد مصدق راد

دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384

چکیده
  یکی از شیوه های مدیریت منابع انسانی ، مدیریت عملکرد می باشد . این مدیریت با اتخاذ رویکردی سیستماتیک به تعیین اهداف استراتژیک ، تعیین شاخصها ، جمع آوری وتحلیل و گزارش دهی داده ها, بکارگیری آنها و در نهایت به بهبود عملکرد سازمان می انجامد . مدیریت عملکرد فرآیندی است که کارکنان و مدیران را از طریق کنش متقابل هدفهای اجرایی، معیار پاسخگویی ...  بیشتر