مریم یعقوبی؛ زهرا آقا رحیمی؛ مرضیه جوادی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 988-996
چکیده
مقدمه:امروزه گسترش بازاریابی و ایجاد رقابت بیمارستانی باعث کاهش هزینههای بیمارستانی و ایجاد مزایای رقابتی شده است. با این وجود بررسی وضعیت استراتژیک بیمارستانها برای انجام اقدامات در زمینهی بازاریابی در محیط رقابتی لازم است. از این رو هدف این مطالعه تعیین جایگاه بیمارستان از نظر نوع استراتژی از طریق تحلیل استراتژیک میباشد. ...
بیشتر
مقدمه:امروزه گسترش بازاریابی و ایجاد رقابت بیمارستانی باعث کاهش هزینههای بیمارستانی و ایجاد مزایای رقابتی شده است. با این وجود بررسی وضعیت استراتژیک بیمارستانها برای انجام اقدامات در زمینهی بازاریابی در محیط رقابتی لازم است. از این رو هدف این مطالعه تعیین جایگاه بیمارستان از نظر نوع استراتژی از طریق تحلیل استراتژیک میباشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مطالعات ترکیبی (کمی- کیفی) بوده که در سال 1389 در یک بیمارستان خصوصی در شهر اصفهان انجام شد. جامعهی مورد پژوهش شامل مدیریت، مدیر پرستاری و مدیران بخشهای درمانی است که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف و به تعداد 15 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی کمی محققساخته بوده است. روایی و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات از تحلیلStrengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats (SWOT) استفاده شد. یافتهها: در بیمارستان مورد مطالعه نمرهی نهایی عوامل اصلی تأثیرگذار محیط داخلی بر بازاریابی از میانگین آن یعنی (5/2) بیشتر است (76/2)، لذا بیمارستان داری نقاط قوت بیشتری میباشد. از سوی دیگر نمرهی نهایی عوامل اصلی تأثیرگذار محیط خارجی بر بازاریابی از میانگین آن یعنی (5/2) کمتر است (45/2)، از این رو بیمارستان با تهدیداتی برای برنامهریزی بازاریابی مواجه است. با توجه به نمرهی نهایی عوامل داخلی و خارجی، جایگاه بیمارستان در نمودار SWOT در قسمت استراتژی رقابتی بوده است. نتیجهگیری: محیط بیمارستان برای برنامهریزی بازاریابی از ثبات لازم برخوردار نیست. بنابراین مسؤولین بیمارستان جهت برنامهریزی بازاریابی، باید از نقاط قوت موجود جهت احتراز از تهدیدهای وارد بر بیمارستان استفاده نماید. بدین معنی که سازمان باید استراتژیهای رقابتی به اجرا درآورد. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ بازاریابی؛ تحلیل استراتژیک
مریم یعقوبی؛ مرضیه جوادی؛ محمد کریم بهادری
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1014-1022
چکیده
مقدمه: برنامهی «بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت» توسط سازمان جهانی بهداشت، در دههی 1990عنوان گردید و تا به امروز تعداد زیادی از بیمارستانها، درسطح جهان این برنامه را پیاده نمودهاند. با این وجود، تاکنون هیچیک از بیمارستانهای کشور ایران برنامههای ارتقای سلامت را پیاده نکرده است. از این رو هدف از این مقاله طراحی الگو ...
بیشتر
مقدمه: برنامهی «بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت» توسط سازمان جهانی بهداشت، در دههی 1990عنوان گردید و تا به امروز تعداد زیادی از بیمارستانها، درسطح جهان این برنامه را پیاده نمودهاند. با این وجود، تاکنون هیچیک از بیمارستانهای کشور ایران برنامههای ارتقای سلامت را پیاده نکرده است. از این رو هدف از این مقاله طراحی الگو بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– همبستگی است. جامعهی مورد پژوهش بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان بودند که به روش تصادفی طبقهای نمونهگیری صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محققساختهی ارتقای سلامت بوده که روایی آن از طریق نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه نیز از طریق Cronbach’s Alpha(89/0 (r= مورد بررسی قرار گرفت. تعیین کفایت حجم نمونه با استفاده از روش Kaiser Mayer Olkin صورت گرفت. روش تحلیل دادهها، تحلیل عاملی تأییدی بوده و نرمافزار مورد استفاده Amos بوده است. یافتهها: در بین ابعاد الگوی نهایی ارتقای سلامت در بیمارستان، توانمندسازی بیمار (94/0) وارتقای سلامت سازمان (84/0) دارای بیشترین وزن رگرسیونی یا میزان تأثیر بوده و نیازسنجی ارتقای سلامت دارای کمترین میزان تأثیر(24/0) بوده است و در بین مؤلفههای تشکیلدهندهی این ابعاد، توانمندسازی کارکنان برای ارتقای سلامت (82/0)، تعریف الزامات ایمنی و سلامت در محیط کار (84/0)، توانمندسازی جامعه برای مدیریت بیماریها (88/0) دارای بالاترین میزان تأثیر بودهاند. نتیجهگیری: باتوجه به میزان تأثیر ابعاد در الگوی نهایی میتوان نتیجه گرفت که بیمارستانها برای استقرار برنامههای ارتقای سلامت، بایستی به ارتقای سلامت بیماران، سازمان وکارکنان توجه ویژهای نماید. واژههای کلیدی: ارتقای سلامت؛ بیمارستان؛ مدل بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت
سعید کریمی؛ فایزه سیرانی؛ مشکات عباسی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1066-1074
چکیده
مقدمه: مصرف زیاد دارو در کشور، تغییر مداوم الگوهای دارو درمانی و حیف و میل شدن مقادیر قابل ملاحظهای از داروها به صورتهای گوناگون، اهمیت بررسی عوامل مؤثر بر هدر رفت دارو را دو چندان میکند. هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر هدر رفت دارو در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان در سال 1389 بوده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی ...
بیشتر
مقدمه: مصرف زیاد دارو در کشور، تغییر مداوم الگوهای دارو درمانی و حیف و میل شدن مقادیر قابل ملاحظهای از داروها به صورتهای گوناگون، اهمیت بررسی عوامل مؤثر بر هدر رفت دارو را دو چندان میکند. هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر هدر رفت دارو در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان در سال 1389 بوده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است. جامعهی پژوهش شامل مدیر، مترون، سوپروایزر، سرپرستار بخش و مسؤول فنی داروخانه در بیمارستانهای آموزشی، غیر آموزشی خصوصی و خیریهی منتخب شهر اصفهان بود که به روش سرشماری و به تعداد 40 نفر نمونهها انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات طی دو مرحله از طریق دو پرسشنامهی محققساخته انجام شده است. برای سنجش روایی پرسشنامهها از روشExpert Judgment استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز به روش Cronbach’s alpha (85/0=r) مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار آماری SPSS تحلیل شد. یافتهها: در بیمارستان خیریه حیطهی ثبت دارو بیشترین نمره (04/92) و آموزش کمترین نمره (36/61) را به خود اختصاص داده است. در بیمارستان آموزشی کمیتهی دارو بالاترین نمره (81/86 )و داروهای مازاد پایینترین نمره (21/71) را به خود اختصاص داده است. در بیمارستان غیرآموزشی نگهداری و آمادهسازی دارو بالاترین نمره (85/91) و حیطهی آموزش (36/61) کمترین نمره را به خود اختصاص داده است. در بیمارستان خصوصی حیطهی نگهداری و آمادهسازی دارو بالاترین نمره (22/85) و حیطهی کمیتهی دارو کمترین نمره (9/55) را به خود اختصاص داده است. نتیجهگیری: برای کاهش هدررفت دارو در بیمارستانها توجه به فرایند مدار نمودن و مستندسازی گردش دارو در انبار دارویی، داروخانه و استوک بخش و همچنین استفاده از سیستم HIS مثمر ثمر میباشد. واژههای کلیدی: داروها؛ بیمارستانها؛ هدررفت دارو
مریم یعقوبی؛ زهرا آقارحیمی؛ مرضیه جوادی
چکیده
مقدمه: اهمیت بهرهوری و استفادهی مطلوب از منابع محدود در بیمارستانها، از مهمترین رسالتهای مراکز درمانی به شمار میآید. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر شاخص بهرهوری، به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در مرکز آموزشی درمانی نور و علی اصغرانجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– مقطعی بود که در سال 1389 انجام ...
بیشتر
مقدمه: اهمیت بهرهوری و استفادهی مطلوب از منابع محدود در بیمارستانها، از مهمترین رسالتهای مراکز درمانی به شمار میآید. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر شاخص بهرهوری، به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در مرکز آموزشی درمانی نور و علی اصغرانجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– مقطعی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعهی پژوهشی شامل مدیریت، ریاست، سوپروایزر آموزشی و مسؤولین کلیهی بخشهای بستری بیمارستان نور و علی اصغر اصفهان بودند که به صورت سرشماری تمامی آنها انتخاب شدند (25 نفر). ابزار جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی بوده که روایی آن با نظر اساتید فن مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیلهی نرمافزار Expert Choice انجام شد. یافتهها: در رابطه با شاخص طول مدت اقامت زیر معیار ترخیص در روزهای پایانی هفته با وزن نهایی(566/0) در شاخص ضریب اشغال تخت، زیر معیار ویزیت به موقع متخصص یا رزیدنت دارای بیشترین وزن نهایی (169/0) در شاخص عملکرد تخت، زیر معیار ویزیت به موقع متخصص یا رزیدنت با بیشترین وزن نهایی(210/0) و در شاخص هزینهی تخت روز زیر معیار هزینهی لوازم مصرفی و سرمایه ای با وزن نهایی(159/0) دارای بالاترین تأثیر بر شاخص بهروری بود. نتیجهگیری: با توجه به اولویتبندی عوامل مؤثر بر شاخص بهروری در بیمارستان به منظور افزایش بهرهوری، تدوین برنامهی آموزشی مستمر برای کارکنان درمانی، توجه به تریاژ مناسب در بخش اورژانس، بکارگیری راهبردهای هزینهی اثربخش در بیمارستان و راهبرد مدیریت نگهداشت تجهیزات بیمارستانی پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی: بهرهوری؛ بیمارستانها؛ تکنیک تحلیل سلسله مراتبی
سعید کریمی؛ یوسف مسعودیان؛ مریم یعقوبی؛ محسن حسینی؛ جمیل صادقیفر
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 780-785
چکیده
مقدمه: پیمایشهای رضایتمندی بیمار میتواند دادههای ارزشمندی برای ارزیابی وضعیت موجود، آگاهی از کم و کیف برنامههای ارتقای فرایند و بهبود کیفیت در اختیار مدیران و سیاستگذاران بیمارستانی قرار دهد. با توجه به ضرورت توجه به نیازهای بیماران و تلاش در جهت تأمین رضایتمندی آنان، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران از ...
بیشتر
مقدمه: پیمایشهای رضایتمندی بیمار میتواند دادههای ارزشمندی برای ارزیابی وضعیت موجود، آگاهی از کم و کیف برنامههای ارتقای فرایند و بهبود کیفیت در اختیار مدیران و سیاستگذاران بیمارستانی قرار دهد. با توجه به ضرورت توجه به نیازهای بیماران و تلاش در جهت تأمین رضایتمندی آنان، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران از تسهیلات و خدمات ارایه شده از لحظهی پذیرش تا ترخیص در بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان به انجام رسید.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی- مقطعی بود که در پاییز و زمستان 1388 در میان بیماران مراجعه کننده به بخشهای بستری بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان به انجام رسید. تعداد 196 بیمار، بر اساس فرمول و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری اطلاعات، یک پرسشنامهی محقق ساخته مشتمل بر 66 سؤال در 5 حیطه بود. روایی محتوایی ابزار مطالعه با نظر خبرگان و پایایی آن نیز با محاسبهی ضریب Cronbach's alpha (87/0 = α) تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS نسخهی X (version X, SPSS Inc., Chicago, IL) و با استفاده از آزمونهای آماری Chi-square، Kruskal-Wallis و Repeated measures ANOVA صورت پذیرفت.
یافتهها: با توجه به نتایج ، میانگین نمرهی رضایت از پذیرش سرپایی 5/15 درصد، پزشک درمانگاه 9/27 درصد، پذیرش بستری 9/15 درصد، خدمات پرستاری 33 درصد، پزشک بستری 6/38 درصد، خدمات عمومی و رفاهی 2/55 درصد، بخش بستری 1/42 درصد و بخشهای اداری- مالی3/14 درصد بود. بین ویژگیهای دموگرافیک و نمرهی رضایتمندی بیماران، رابطهی معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که میزان رضایت کلی بیماران از خدمات ارایه شده در بیمارستانهای مورد پژوهش ضعیف میباشد. تعیین عوامل ایجاد کنندهی نارضایتی و تلاش در جهت رفع آنها و شناسایی و اصلاح برخی فرایندهای بیمارستانی، به ویژه فرایندهای پذیرش و ترخیص، از مواردی است که ضمن ایجاد امکان ارایهی خدمات با کیفیتتر، زمینهی رضایتمندی بیماران را فراهم میآورد.
مرضیه جوادی؛ حمید گنجی؛ احمدرضا رییسی؛ مریم یعقوبی؛ پروین همتیان
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 539-547
چکیده
مقدمه: سازمانهای پیشرو در دنیای امروز در تلاش برای کسب نتایج و مزایای رقابتی هستند. امروزه، استفاده از شیوههای نوین مدیریتی و به کارگیری ابزارهای نوین مدیریت در حصول نتایج سازمانی مطلوب تأثیرگذار هستند. مدل سرآمدی یا مدل تعالی سازمانی، یکی از کاربردیترین مدلهای ارزیابی است که معیارهای ارزیابی خطوط راهنمایی برای سازمانها ...
بیشتر
مقدمه: سازمانهای پیشرو در دنیای امروز در تلاش برای کسب نتایج و مزایای رقابتی هستند. امروزه، استفاده از شیوههای نوین مدیریتی و به کارگیری ابزارهای نوین مدیریت در حصول نتایج سازمانی مطلوب تأثیرگذار هستند. مدل سرآمدی یا مدل تعالی سازمانی، یکی از کاربردیترین مدلهای ارزیابی است که معیارهای ارزیابی خطوط راهنمایی برای سازمانها را ایجاد میکند تا پیشرفت عملکرد خود را در زمینهی مدیریت کیفیت و سرآمدی سازمانی اندازهگیری کند. هدف این مطالعه، شناخت نقاط قابل بهبود در بیمارستان الزهرا (س) با استفاده از مدل EFQM (European foundation for quality management) بود.
روش بررسی: این مطالعه، یک مطالعهی کاربردی، از نوع مقطعی- توصیفی است. جامعهی پژوهش شامل کلیهی مدیران بالینی و پشتیبانی بیمارستان الزهرا (س)، در ردههای مختلف (میانی، ارشد و عملیاتی) در سال 1389 بود. این پژوهش با استفاده از رویکرد پرسشنامه از مدلهای سرآمدی اجرا شد. روایی ابزار، پس از متناسبسازی سؤالات پرسشنامه بر اساس شرایط بیمارستانی با استفاده از نظرات خبرگان سنجیده شد و پایایی آن با محاسبه Cronbach's alpha 88/0 تأیید شد که به صورت سرشماری، پرسشنامهها را تکمیل کردند. تحلیل دادهها بر حسب نوع آنها و با استفاده از آزمونهای t و ANOVA (Analysis of variance) در نرمافزار SPSS نسخهی 13 تحلیل شد.
یافتهها: بیمارستان مورد مطالعه در کل، 78/502 امتیاز کسب نمود. در حوزهی توانمندسازها (60/259) و در حوزهی نتایج (08/243) حاصل گردید. امتیاز و درصد هر کدام از معیارهای نه گانهی این مدل به شرح زیر به دست آمد: رهبرى 52 امتیاز (52 درصد)، خطمشی و استراتژی 43 امتیاز (54 درصد)، منابع انسانی 42 امتیاز (47 درصد)، منابع و شراکتها 50 امتیاز (56 درصد)، فرایندها 70 امتیاز (6/50 درصد)، نتایج مشترى 97 امتیاز (8/48 درصد)، نتایج کارکنان 5/31 امتیاز (35 درصد)، نتایج جامعه 7/30 امتیاز (51 درصد) و نتایج کلیدى عملکرد 6/83 (7/55 درصد).
نتیجهگیری: اجرای مدل خودارزیابی در این بیمارستان منجر به شناخت نقاط قوت و نقاط نیازمند بهبود شد. از معیارهای توانمندساز، معیار کارکنان و از معیارهای نتایج، معیار نتایج کارکنان و معیار نتایج مشتری کمترین امتیازات را حاصل نمودند که به عنوان نقاط نیازمند بهبود اولویتبندی میشوند. بنابراین بیشتر باید مورد توجه قرار گیرند و بیمارستان برای بهبود این معیارها برنامهی اصلاحی تنظیم کند.
محمدرضا ملکی؛ بهرام دلگشایی؛ امیراشکان نصیری پور؛ مریم یعقوبی
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: رشد روزافزون بیماران مزمنی که به حمایت دایمی نیاز دارند و کارکنانی که روزانه در معرض فشارهای روحی و روانی قرار میگیرند، به بیمارستانهایی نیاز دارد که به برنامهی ارتقای سلامت به عنوان یک خدمت کلیدی و مهم توجه داشته باشند. برنامهی ارتقای سلامت توسط سازمان جهانی بهداشت در دههی 1990عنوان گردید و تا امروز تعداد زیادی از بیمارستانها ...
بیشتر
مقدمه: رشد روزافزون بیماران مزمنی که به حمایت دایمی نیاز دارند و کارکنانی که روزانه در معرض فشارهای روحی و روانی قرار میگیرند، به بیمارستانهایی نیاز دارد که به برنامهی ارتقای سلامت به عنوان یک خدمت کلیدی و مهم توجه داشته باشند. برنامهی ارتقای سلامت توسط سازمان جهانی بهداشت در دههی 1990عنوان گردید و تا امروز تعداد زیادی از بیمارستانها در تمام قارهها و در بسیاری از کشورها برنامهی ارتقای سلامت را پیاده نمودهاند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف مقایسهی برنامههای ارتقای سلامت در بیمارستانهای پایلوت سازمان جهانی بهداشت صورت گرفت. روش بررسی: این مقاله حاصل یک مطالعهی توصیفی- تطبیقی و کاربردی بود که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق مطالعهی کتابخانهای (دیجیتال و چاپی) و گزارش سازمان جهانی بهداشت در خصوص برنامههای بیمارستانهای اروپایی پایلوت در طرح «برنامهی بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت» گردآوری گردید. جامعهی پژوهش شامل 20 بیمارستان اروپایی پایلوت برنامهی بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت در بین سالهای 97-1993 بود. در نهایت، دادههای گردآوری شده، جدولبندی، توصیف و مقایسه شدند. یافتهها: برنامههای ارتقای سلامت در قالب 4 دسته پروژهی اصلی (توجه به ارتقای سلامت در بیمار، کارکنان، بیمارستان و جامعه) انجام شد و برای هر یک از این دسته پروژهها، تعدادی زیر پروژه تعریف گردید. به طور کلی، 149 زیر پروژه در بیمارستانهای مورد مطالعه انجام شد. 100 درصد بیمارستانهای مورد مطالعه در شبکهی بیمارستانهای متعهد به ارتقای سلامت عضویت داشتند. تمام بیمارستانها به جز بیمارستان Prague در پروژهی پایلوت سازمان جهانی بهداشت شرکت نمودند. 31 درصد از بیمارستانها در اجرای برنامهی ارتقای سلامت با سایر سازمانها در ارتباط بودند. 78 درصد بیمارستانها بیشتر از 10 زیر پروژه داشتند و زیر پروژههای مربوط به پروژهی ارتقای سلامت بیمار، از همه بیشتر بود. تمام بیمارستانهای مورد مطالعه، به اطلاعرسانی برنامههای خود با سایر بیمارستانها پرداختند. وجود شاخص ارزیابی برای برنامههای ارتقای سلامت در 75 درصد بیمارستانها لحاظ شده بود. همهی بیمارستانها برای اجرای پروژههای مربوط به ارتقای سلامت، یک ساختار پروژه را تعریف نمودند. نتیجهگیری: سازمان جهانی بهداشت در اجرای برنامهی بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت، انجام یک سری اقدامات (مانند انجام پروژههای ارتقای سلامت، عضویت در شبکهی جهانی ارتقای سلامت، تدوین شاخص ارزیابی برای برنامههای ارتقای سلامت و ...) را در بیمارستانها ضروری دانسته است که در نهایت منجر به بهبود سلامت در بیمار، کارکنان، بیمارستان و جامعه خواهد شد. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ ارتقای سلامت؛ سازمان جهانی بهداشت.
مریم انصاری؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی؛ نصرت عباسی؛ مریم یعقوبی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1129-1135
چکیده
مقدمه: تفکر فلسفی فعالیتی است که با تمرکز فکر، حساسیت، ادراک و پیوند بین آنها جهت فهم حقایق همراه است. تفکر فلسفی، مدیران را قادر میسازد تا در تصمیمگیریهای کل امور سازمان، کمترین خطا را مرتکب شوند و ترکیب مناسب و معقولی بین نیروی انسانی و کل سازمان برقرار نمایند. این امر میتواند متأثر از ویژگیهای دموگرافیک مدیران باشد. ...
بیشتر
مقدمه: تفکر فلسفی فعالیتی است که با تمرکز فکر، حساسیت، ادراک و پیوند بین آنها جهت فهم حقایق همراه است. تفکر فلسفی، مدیران را قادر میسازد تا در تصمیمگیریهای کل امور سازمان، کمترین خطا را مرتکب شوند و ترکیب مناسب و معقولی بین نیروی انسانی و کل سازمان برقرار نمایند. این امر میتواند متأثر از ویژگیهای دموگرافیک مدیران باشد. مقالهی حاضر با هدف تعیین میزان تفکر فلسفی در مدیران بیمارستان با ویژگیهای دموگرافیک آنان (نوع مدیریت، جنسیت و مدرک تحصیلی) انجام شده است.
روش بررسی: روش تحقیق حاضر مقایسهای بود. این پژوهش در نیمهی اول سال 1389 انجام شد. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی مدیران بیمارستانهای آموزشی در سه ردهی مدیران ارشد، پرستاری و مدیران اداری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده با انتخاب 5 بیمارستان از بین 11 بیمارستان آموزشی انجام شد. تمام مدیران این بیمارستانها به شیوهی سرشماری مورد سنجش قرار گرفتند. نمونهی آماری 80 نفردر نظر گرفته شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی تفکر فلسفی محقق ساخته -برگرفته از مدل اسمیت-، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد.
یافتهها: نمرهی تفکر فلسفی بر اساس ویژگیهای دموگرافیک مدیران در مردان 74 و در زنان 71 از 100 نمره بود. در واقع نحوهی تفکر فلسفی در مردان بیشتر از زنان بود. نمرهی تفکر فلسفی در هر سه ردهی مدیریتی به طور تقریبی یکسان بود و تفاوتی از نظر سمت مدیریتی مشاهده نشد. همچنین با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تفاوت معنیداری بین تفکر فلسفی و مدرک تحصیلی مدیران یافت نشد (05/0 > P).
نتیجهگیری: بین تفکر فلسفی مدیران نظام سلامت و ابعاد آن (جامعیت، تعمق و انعطاف پذیری) با ویژگیهای دموگرافیک مدیران از قبیل جنسیت، مدرک تحصیلی و رستهی مدیریتی آنان تفاوت معنیداری وجود نداشت. در واقع، داشتن ذهنی فلسفی و پویا و برخورداری از انواع تفکر منطقی و خلاق، مشخصهای است که هر انسانی با هر شخصیتی میتواند آن را کسب کند.
لیلا محمدی نیا؛ مریم یعقوبی؛ اکبر کلاهدوزان
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1213-1225
چکیده
هر انسانی در زندگی، دچار گرفتاری میشود و در برخی موارد، نجات و رهایی از آن، خارج از توان انسان است که این امر باعث اضطراب میشود. در این مقاله، پژوهشگران راهکارهای پیشگیری از این دغدغهی اجتماعی را از منظر آیات و روایات استخراج و دستهبندی نمودهاند. این مطالعهی پژوهشی از نوع مروری وکتابخانهای است و با مطالعهی سایتهای معتبر، ...
بیشتر
هر انسانی در زندگی، دچار گرفتاری میشود و در برخی موارد، نجات و رهایی از آن، خارج از توان انسان است که این امر باعث اضطراب میشود. در این مقاله، پژوهشگران راهکارهای پیشگیری از این دغدغهی اجتماعی را از منظر آیات و روایات استخراج و دستهبندی نمودهاند. این مطالعهی پژوهشی از نوع مروری وکتابخانهای است و با مطالعهی سایتهای معتبر، مقالات، پایاننامهها، کتابهای معتبر دینی از جمله قرآن کریم، نهج البلاغه و ... و همچنین نرمافزارهای قرآنی به بررسی موضوعات مرتبط با اضطراب و آرامش پرداخته است. در دنیای مدرن قرن معاصر، ادعاهای علمی و پیشرفتهای به دست آمده نتوانسته است گام مؤثری در زمینهی کنترل تنشهای زندگی بردارد. با وجود تلاشهای پزشکی و سیستم درمان، نه تنها در شیوع بیماریهای روانی به خصوص اضطراب کاهشی حاصل نشده است، بلکه وقوع آن رو به افزایش است. قرآن بهترین پناهگاه افراد با ایمان میباشد. ایمان بدون شک، مؤثرترین درمان اضطراب است. برای مثال آیهی زیر به نقش آرامش بخشی ایمان اشاره نموده است: الَّذِینَ آمَنُواْ وَلَمْ یَلبسُواْ إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَـئِکَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ (انعام/۸۲) کسانی که ایمان آوردهاند و ایمان خود را با شرک و ستم آلوده نکردهاند، ایمنی (آرامش) تنها برای آنها است و آنها هدایت یافتگانند. یافتههای حاصل از این پژوهش شامل شناسایی ریشههای اضطراب، راهکارهای پیشگیرانه و راهکارهای کسب آرامش است،که در دو دستهی کلی پیشگیری و مدیریت اضطراب تقسیم گردیده است. در این راستا، آیات و روایات مرتبط با موضوعات هر مجموعه به تفصیل بیان گردیده است.
مرضیه جوادی؛ مریم یعقوبی؛ احمدرضا رئیسی؛ حسنعلی ماندگار؛ علی ایوبیان
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: ارتباط مناسب بیمار و درمانگر همواره یکی از مهمترین عوامل در جلب رضایت بیمار و درک مطلوبیت خدمات از دیدگاه بیمار تلقی میشود. در بخش سلامت علاوه بر اهمیت نتیجهی نهایی اقدامات درمانی، سیستم سلامت نیز باید انتظارات جامعه را از جنبهی غیر پزشکی خدمات برآورده سازد. این پژوهش با هدف بررسی پاسخگویی و جنبههای غیر پزشکی خدمات ...
بیشتر
مقدمه: ارتباط مناسب بیمار و درمانگر همواره یکی از مهمترین عوامل در جلب رضایت بیمار و درک مطلوبیت خدمات از دیدگاه بیمار تلقی میشود. در بخش سلامت علاوه بر اهمیت نتیجهی نهایی اقدامات درمانی، سیستم سلامت نیز باید انتظارات جامعه را از جنبهی غیر پزشکی خدمات برآورده سازد. این پژوهش با هدف بررسی پاسخگویی و جنبههای غیر پزشکی خدمات در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی و از نوع مقطعی است که در سال 1389 در هشت بیمارستان منتخب دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام گردید. جامعهی پژوهش را بیماران بستری و پرستاران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 320 نمونه انتخاب شدند. ابزار مطالعه، پرسشنامهی پاسخگویی WHO بود. روایی پرسشنامه پس از ترجمه با استفاده از نظرات استادان و صاحبنظران مدیریت بیمارستان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن به روش Cronbach's alpha 89/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و استنباطی آماری در نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمرهی پاسخگویی بیمارستانها از دیدگاه پرستاران 54/0 ± 32/2 و از نظر بیماران 58/0 ± 48/2 بود (از حداکثر 4 نمره). در بین جنبههای غیر پزشکی خدمات، پرستاران بعد محرمانگی اطلاعات بیمار را با میانگین 8/0 ± 41/2 بالاتر و بیماران، بعد دسترسی به حمایتهای اجتماعی در دورهی بستری و مراقبت را با میانگین 9/0 ± 62/2 بالاتر ارزیابی نمودهاند. همچنین از منظر نقاط ضعف، بیماران، حق انتخاب درمانگر و پرستاران، امکانات فیزیکی مرکز درمانی را مهمترین نقاط ضعف بیمارستانها برآورد نمودهاند. نتیجهگیری: ادراک بیماران و پرستاران از جنبههای غیر پزشکی خدمات به طور تقریبی یکسان بود، از اینرو به نظر میرسد به منظور ارتقای سطح کیفی این خدمات، که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت است، توجه بیشتر به مکانیزمهای پاسخگویی بهتر و ارایهی خدمات باکیفیتتر ضروری میباشد. واژههای کلیدی: کیفیت مراقبتهای سلامت؛ بیمار؛ مراقبت از بیمار؛ بیمارستانها.
سعید کریمی؛ مریم یعقوبی؛ زهرا آقارحیمی؛ هادی حیاتی آبباریک؛ رقیه محمدیبخش
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: واگذاری در بخش بهداشت و درمان به عنوان یک راهبرد هزینه– اثربخش، میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات قابل ارایه به بیماران گردد. نظر به اهمیت مسألهی واگذاری و هدف آن مبنی بر بهبود نظام سلامت، این پژوهش با هدف بررسی واحدهای واگذار شده در مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت (بیمارستانهای منتخب) شهر اصفهان و نیز موانع، معایب ...
بیشتر
مقدمه: واگذاری در بخش بهداشت و درمان به عنوان یک راهبرد هزینه– اثربخش، میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات قابل ارایه به بیماران گردد. نظر به اهمیت مسألهی واگذاری و هدف آن مبنی بر بهبود نظام سلامت، این پژوهش با هدف بررسی واحدهای واگذار شده در مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت (بیمارستانهای منتخب) شهر اصفهان و نیز موانع، معایب و مزایای این واگذاری انجام گرفته است. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعهی مورد پژوهش، تمام مدیران معاونت درمان و بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان (60 نفر) بودند. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست و پرسشنامهی محقق ساختهی عوامل مربوط به واگذاری بود که اعتبار آن مورد تأیید استادان رشتهی مدیریت خدمات بهداشت و درمان قرار گرفت و روایی آن بر اساس آزمون Cronbach’s alpha 80 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی به کمک نرمافزار 18SPSS استفاده گردید. یافتهها: بین خدمات درمانی- پاراکلینیکی واگذار شده، بخشهای بستری، فیزیوتراپی، رادیولوژی و سونوگرافی بالاترین درصد واگذاری (33 درصد) و بین خدمات پشتیبانی واگذار شده، خدمات کاخداری، نگهداری و تأسیسات، بالاترین درصد واگذاری (100 درصد) را داشتند. میزان بازگشت پرسشنامهها 88 درصد (53 نفر) بود. از دیدگاه مدیران، از بین مزایای واگذاری، توجه بیشتر به مشتری داخلی و خارجی (بیمار و پرسنل) در بخش خصوصی، بالاترین امتیاز (2/57 درصد) را به خود اختصاص داد. در ارتباط با معایب واگذاری، تحمیل هزینه به بیماران و افزایش کل هزینهها، بالاترین امتیاز (6/45 درصد) را گرفت. از بین موانع واگذاری، فراموش کردن هدف واگذاری (کارایی) و تبدیل شدن واگذاری به هدف، بالاترین امتیاز (6/60 درصد) را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: اگر چه دیدگاه مدیران نسبت به واگذاری مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت به نسبت موافق بود، اما از نظر آنها موانعی در زمینهی واگذاری موفق وجود داشت؛ از اینرو بر ضرورت رفع موانع واگذاری مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت، تأکید میگردد. توسعهی زیرساختهای اساسی واگذاری همچون رقابتی کردن، ارتقای فرهنگ واگذاری، آموزش و اصلاح باورهای مسؤولین و برقراری سیاستهای تشویقی برای موفقیت واگذاری در بخش سلامت توصیه میشود. واژههای کلیدی: مدیران؛ واگذاری؛ خدمات سلامت.
مسعود فردوسی؛ مریم یعقوبی؛ سید سلمان علوی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
سالانه پژوهشگران و استادان بسیاری در دانشگاهها به امر پژوهش و تولید علم مشغول هستند. نتایج این پژوهشها اغلب به صورت گزارش نهایی، چاپ مقالههای تخصصی و غیره منتشر میشود، اما آیا این گزارشهای طولانی که با زبانی فنی و پیچیده تهیه شدهاند، به ما این اطمینان را میدهند که نتایج تحقیق به گونهای قابل فهم گسترش مییابد و در اختیار ...
بیشتر
سالانه پژوهشگران و استادان بسیاری در دانشگاهها به امر پژوهش و تولید علم مشغول هستند. نتایج این پژوهشها اغلب به صورت گزارش نهایی، چاپ مقالههای تخصصی و غیره منتشر میشود، اما آیا این گزارشهای طولانی که با زبانی فنی و پیچیده تهیه شدهاند، به ما این اطمینان را میدهند که نتایج تحقیق به گونهای قابل فهم گسترش مییابد و در اختیار نیازمندان به این نتایج قرار میگیرد؟ هدف از این یادداشت کوتاه، معرفی راهکاری برتر برای نشر دستاوردهای پژوهش و توصیههای اجرایی در مورد نحوهی نگارش آن است. این متن، حاصل یک تحقیق مروری است که در آن، اغلب از منابع اینترنتی برای معرفی قالبی خلاصه از گزارش پژوهش با نام «خلاصهی اجرایی» استفاده شده است. باید به خاطر داشت که از قالب خلاصهی اجرایی در موارد متعددی استفاده میشود؛ مانند زمانی که پروپوزال یا پیشنهادی را برای یک مناقصه یا مزایده تهیه میکنیم و یا زمانی که تصمیم داریم خلاصهای از دستاوردهای پژوهش خود را به دست افراد مؤثر (سیاستگذاران، تصمیمگیران، مدیران و بهرهبرداران پژوهش) برسانیم که در این مقاله، همین کاربرد بیش از همه مد نظر ما است. واژههای کلیدی: تحقیق؛ انتشارات؛ استراتژی تحقیق.
سعید کریمی؛ مرضیه جوادی؛ مریم یعقوبی؛ سوگل فتحعلیزاده؛ معصومه ملایی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: آموزش کارکنان فرایندی است که انطباق و سازگاری کارکنان با محیط متحول سازمانی را فراهم میآورد. نکتهی بسیار مهم در تنظیم و اجرای برنامهی آموزشی، برنامهریزی با توجه به نیاز مخاطبان است. شناسایی نیازهای آموزشی نخستین گام برنامهریزی آموزش کارکنان و پیش نیاز یک برنامهی آموزشی مؤثر است. این مطالعه، با هدف شناخت نیازهای آموزشی ...
بیشتر
مقدمه: آموزش کارکنان فرایندی است که انطباق و سازگاری کارکنان با محیط متحول سازمانی را فراهم میآورد. نکتهی بسیار مهم در تنظیم و اجرای برنامهی آموزشی، برنامهریزی با توجه به نیاز مخاطبان است. شناسایی نیازهای آموزشی نخستین گام برنامهریزی آموزش کارکنان و پیش نیاز یک برنامهی آموزشی مؤثر است. این مطالعه، با هدف شناخت نیازهای آموزشی دانشآموختگان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تنظیم گردیده است.روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعهی توصیفی_ پیمایشی است که در سال 1387 به صورت مقطعی بر روی تعداد 67 نفر از دانشآموختگان رشتهی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی شاغل در واحدهای مختلف زیر مجموعهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. ابزار مطالعه پرسشنامهی محقق ساختهای بود که پایایی آن با ضریب Cronbach’s alpha 75/0 تعیین شد و روایی آن به تأیید صاحبنظران رسید. روش نمونهگیری ساده و دادههای مطالعه با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد پاسخگویان در بین سه حیطهی مورد بررسی به حیطهی مهارتهای فنی و عملیاتی نیاز بیشتری دارند (میانگین 47/3، انحراف معیار 12/0). در بین مهارتهای فنی و عملیاتی بالاترین نمره، نیاز مربوط به آشنایی با استفاده و کاربرد نرمافزارهای رایانهای است و در حیطهی مهارتهای نظری و ادراکی، مبحث جهانی شدن و چند فرهنگی شدن سازمانها دارای بالاترین امتیاز در بین کل نیازهای احساس شدهی دانشآموختگان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی است.نتیجهگیری: نیازهای عملیاتی و در واقع آنچه دانشآموختگان مدیریت به طور روزمره با آن سر و کار دارند، به خصوص نیازهای مربوط به کاربرد رایانه و فنآوری اطلاعات، از مهمترین نیازهای حیطهی مهارتهای عملیاتی قلمداد میشود و لازم است برنامهریزان آموزشی این موارد را در تنظیم برنامههای سالیانه مد نظر قرار دهند.واژههای کلیدی: آموزش مداوم؛ مدیریت خدمات بهداشتی؛ آموزش حرفهای؛ نیازسنجی.
سعید کریمی؛ مریم یعقوبی؛ علیرضا رحیمی؛ محمد جواد آلمختار
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: افزایش شدید هزینهها در تمام دنیا اکثر دولتها و سازمانهای ذیربط را وادار نموده است تا در مورد آن به تفکر پرداخته، این خدمات را از جنبههای مالی و اقتصادی مورد تحلیل قرار دهند. در این راستا محاسبهی هزینه از ابزارهای حیاتی و مهم در جلوگیری از به هدر رفتن منابع، کاهش منطقی هزینهها و استفادهی بهینه از امکانات است. ...
بیشتر
چکیده مقدمه: افزایش شدید هزینهها در تمام دنیا اکثر دولتها و سازمانهای ذیربط را وادار نموده است تا در مورد آن به تفکر پرداخته، این خدمات را از جنبههای مالی و اقتصادی مورد تحلیل قرار دهند. در این راستا محاسبهی هزینه از ابزارهای حیاتی و مهم در جلوگیری از به هدر رفتن منابع، کاهش منطقی هزینهها و استفادهی بهینه از امکانات است. از این رو این تحقیق با هدف محاسبهی هزینه سودمندی بانکهای اطلاعاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی و گذشتهنگر انجام گرفت؛ بدین ترتیب که در محاسبهی هزینه، هزینهی اشتراک هر یک از بانکهای اطلاعاتی به علاوهی هزینهی نیروی انسانی، هزینهی مواد مصرفی و هزینهی استهلاک تجهیزات و ساختمان محاسبه گردید. این محاسبات بر اساس چکلیست محقق ساخته بر اساس آیتمهای ذکر شده صورت گرفت. زمان انجام این تحقیق سال 2007 میلادی بود. سپس هزینهی تمام شده به ازای میزان Dawn load هر مقاله در هر یک از بانکهای اطلاعاتی مذکور محاسبه شد. یافتهها: نتایج نشان داد که هزینه سودمندی بانک اطلاعاتی Elsevier از همه بیشتر و هزینه سودمندی بانک Springer از همه کمتر است. در این میان بانک اطلاعاتی Ovid نیز دارای میزان هزینه سودمندی مناسبی بود. نتیجهگیری: مدیران در سیستمهای اطلاعرسانی باید با کمک گرفتن از تکنیکهای مدیریتی منابع اطلاعاتی خود را ارزیابی نموده، به انتخاب بهتر گزینههای ممکن بپردازند. در این میان میتوان یکی از عوامل مهم تهیه و انتخاب پایگاههای اطلاعاتی و نیز تمدید مدت اشتراک آنها را هزینه سودمندی آنها دانست.واژههای کلیدی: تحلیل هزینه سودمندی؛ هزینه و هزینه سنجی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ دانشگاهها