مدیریت اطلاعات سلامت
الهام یزدانی؛ محمد مظاهری؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ علیرضا رحیمی؛ احمد پاپی
چکیده
مقدمه: افراد شاغل در حوزه پزشکی با مسائل اطلاعاتی مهم و مشترکی مواجه هستند که رفع آنها نیازمند وجود اطلاعات دقیق، معتبر و قابل اعتمادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی پژوهشهای علمی نیازهای اطلاعاتی حوزه پزشکی به شیوه مروری است.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مروری دامنهای در پایگاههای اطلاعاتی داخلی وخارجی بدون محدودیت بازه زمانی ...
بیشتر
مقدمه: افراد شاغل در حوزه پزشکی با مسائل اطلاعاتی مهم و مشترکی مواجه هستند که رفع آنها نیازمند وجود اطلاعات دقیق، معتبر و قابل اعتمادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی پژوهشهای علمی نیازهای اطلاعاتی حوزه پزشکی به شیوه مروری است.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مروری دامنهای در پایگاههای اطلاعاتی داخلی وخارجی بدون محدودیت بازه زمانی انجام شد. کُل مقالات بازیابی شده 1283 رکورد بود که پس از بررسیها و تحلیل محتوا و حذف موارد غیرکاربردی و مواردی که دسترسی به متن کامل آنها امکان پذیر نبود، 54 مقاله و پایاننامه مورد بررسی نهایی قرارگرفت. مقالات به دست آمده به روش توصیفی و تحلیل محتوا دستهبندی و تحلیل شد.یافتهها: مهمترین دلایل به وجود آوردنده نیازهای اطلاعاتی در دانشجویان، تکالیف آموزشی؛ در اعضای هیأت علمی، روزآمدسازی اطلاعات، در بین پرستاران و پزشکان، نیازهای آموزشی؛ و در بین بیماران نیازهای خود مراقبتی بود. مهمترین نیازهای اطلاعاتی در بین دانشجویان و اعضای هیأت علمی نیازهای آموزشی، در بین متخصصان پزشکی و بیماران، اطلاعات داروئی بود. مهمترین موانع رفع نیازهای اطلاعاتی در بین دانشجویان و اعضای هیأت علمی به ترتیب عدم دسترسی به شبکه اینترنت و عدم اشتراک منابع آنلاین بود. فقدان مهارتهای اطلاعیابی و عدم دسترسی به تجهیزات شبکهای به ترتیب مهمترین موانع رفع نیازهای اطلاعاتی پرستاران و پزشکان و بیماران بود.نتیجهگیری: نیازهای آموزشی، بروزرسانی دانش و نیازهای خودمراقبتی مهمترین دلایل به وجود آورنده نیازهای اطلاعاتی است که جهت رفع آن اشتراک پایگاههای اطلاعاتی، غنیسازی منابع کتابخانهها و فراهم کردن تجهیزات شبکهای جهت دسترسی بایستی در اولویت قرار گیرد.
رضا دهنویه؛ حسین صابری؛ سمیه نوری حکمت؛ فرشید برخورداری؛ سعید نوروزی؛ محمد مرادی
چکیده
مقدمه: وقوع خطای بالینی از طرف کادر درمانی میتواند ایمنی بیماران را به خطر اندازد. در این بین، پرستاران هم به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز و پیدایش خطاها و هم به عنوان مانع در مقابل خطاها نقش مهمی دارند و گاهی با موانعی برای گزارشدهی خطا مواجه هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی این موانع و ارایه راهکارهای اصلاحی انجام شد.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: وقوع خطای بالینی از طرف کادر درمانی میتواند ایمنی بیماران را به خطر اندازد. در این بین، پرستاران هم به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز و پیدایش خطاها و هم به عنوان مانع در مقابل خطاها نقش مهمی دارند و گاهی با موانعی برای گزارشدهی خطا مواجه هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی این موانع و ارایه راهکارهای اصلاحی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کمی- کیفی بود که در دو مرحله انجام گردید. در مرحله اول، پرسشنامه محقق ساخته توسط 214 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر کرمان تکمیل شد. در مرحله دوم، جهت ارایه راهکار مناسبی به منظور افزایش گزارشدهی توسط 23 نفر از متخصصان، از روش بحث گروهی متمرکز استفاده گردید و سپس دادهها به روش تحلیل چهارچوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در مرحله اول، ترس از پیگیری و مجازات کیفری به عنوان مهمترین مانع گزارشدهی شناسایی شد. در مرحله کیفی، سه محور اصلی «آموزشی، فرهنگی و سازمانی» و 15 محور فرعی «تغییر نگرش، انگیزه، فرهنگ شغلی، مذهب، باور مسؤولان، سیستم پاداش مناسب، استفاده از نرمافزار، برنامهریزی، حفظ حرمت، محیط، آموزشهای عمومی و رسانه، بهرهگیری از فضای مجازی، ارایه الگو، تبلیغات، مهارتهای ارتباطی مسؤولان» استخراج گردید.نتیجهگیری: با توجه به موانع و موضوعات مطرح شده بر سر راه گزارشدهی خطاهای بالینی، به نظر میرسد بیمارستانها به کمک راهکارهای فرهنگی، آموزشی و ساختاری ارایه شده در تحقیق حاضر، توانایی برطرف نمودن موانع موجود بر سر راه گزارشدهی خطاهای بالینی را دارند. با انجام این کار و افزایش گزارشدهی خطا، بیمارستانها میتوانند کیفیت خدمات سلامتی را از طریق کاهش خطاهای افراد بالا ببرند.
فرشته داوری؛ حانیه سادات سجادی؛ الهام احسانی چیمه؛ خلیل علیمحمدزاده
چکیده
مقدمه: تأمین و نگهداشت منابع انسانی سلامت در مناطق محروم، چالشی جهانی به ویژه در کشورهایی است که پراکندگی جغرافیایی بالایی دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی سیاستهای تشویقی نظام سلامت ایران برای ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم بود.روش بررسی: این مطالعه در دو مرحله مروری و کیفی انجام شد. در بخش مروری، ...
بیشتر
مقدمه: تأمین و نگهداشت منابع انسانی سلامت در مناطق محروم، چالشی جهانی به ویژه در کشورهایی است که پراکندگی جغرافیایی بالایی دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی سیاستهای تشویقی نظام سلامت ایران برای ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم بود.روش بررسی: این مطالعه در دو مرحله مروری و کیفی انجام شد. در بخش مروری، سیاستها و مداخلات نظام سلامت برای ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم ایران شناسایی و تدوین گردید. فهرست تدوین شده جهت اعلام نظر و تکمیل سیاستها و مداخلات نظام سلامت برای ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم، در اختیار 18 صاحبنظر حوزه منابع انسانی سلامت قرار گرفت. در مرحله دوم، این سیاستها با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی توسط 44 نفر خبره اولویتبندی شد. دادههای به دست آمده از پاسخنامهها با استفاده از آمارههای فراوانی، درصد و میانگین توصیف گردید.یافتهها: پس از انقلاب اسلامی، 8 بسته سیاستی در قالب طرح یا برنامه مشتمل بر 40 مداخله یا سیاست طراحی و اجرا شد. طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان، طرح پزشک خانواده، طرح توزیع فارغالتحصیلان رشتههای تخصصی پزشکی و طرح تحول سلامت در ماندگاری پزشکان و طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان، قانون ارﺗﻘﺎی ﺑﻬﺮهوری کارکنان بالینی و طرح تحول سلامت بر ماندگاری پرستاران در مناطق محروم ایران، از جمله تأثیرات بیشتر و طولانیتری برخوردار میباشد.نتیجهگیری: با وجود دستاوردهایی در جذب و ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم، هر یک از سیاستها با چالشها و نارساییهایی مواجه میباشند و قوانین و سیاستهای مبتنی بر الزام، مشوقهای مالی و استخدامی و طرحهای حمایتی منطبق بر نیاز و مشارکت ذینفعان بر جذب و نگهداشت پزشکان و پرستاران در مناطق محروم و کمبرخوردار جمهوری اسلامی ایران مؤثرتر میباشد.
زهرا نظامآبادی؛ سیامک اسلامی
چکیده
مقدمه: رفتار شهروندی سازمانی عامل مؤثری بر عملکرد سازمانها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستانهای شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بود و در آن 200 پرستار بیمارستانهای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با بررسی منابع کتابخانهای- میدانی و پرسشنامه استاندارد (77/0 ...
بیشتر
مقدمه: رفتار شهروندی سازمانی عامل مؤثری بر عملکرد سازمانها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستانهای شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بود و در آن 200 پرستار بیمارستانهای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با بررسی منابع کتابخانهای- میدانی و پرسشنامه استاندارد (77/0 = α) جمعآوری گردید و سپس با استفاده از آزمون Independent t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تفاوت معنیداری بین میانگین نمره رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستانهای دولتی و غیر دولتی مشاهده نشد.نتیجهگیری: رفتار شهروندی سازمانی پرستاران در سطح مطلوبی میباشد و تفاوتی در رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستانهای دولتی و غیر دولتی تهران وجود ندارد.
مهدی نصر اصفهانی؛ محمد هادی حاتمی؛ دنیا شیبانی تهرانی؛ مرتضی قادری؛ زهرا کریمیان
چکیده
مقدمه: کارکنان شاغل در بخش اورژانس بیمارستان، به عنوان بزرگترین و کاملترین نهاد ارایه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی اولیه، همواره با مخاطرات و استرسهای از پیش تعیین نشدهای مواجه هستند که این مشکلات گاهی میتواند مخل آرامش و بر هم زننده کیفیت مطلوب زندگی آنان باشد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کارکنان ...
بیشتر
مقدمه: کارکنان شاغل در بخش اورژانس بیمارستان، به عنوان بزرگترین و کاملترین نهاد ارایه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی اولیه، همواره با مخاطرات و استرسهای از پیش تعیین نشدهای مواجه هستند که این مشکلات گاهی میتواند مخل آرامش و بر هم زننده کیفیت مطلوب زندگی آنان باشد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کارکنان شاغل در اورژانس بیمارستانی (پزشک، پرستار و متخصص طب اورژانس) استان اصفهان در سال 1395 انجام شد.روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به روش سرشماری و با استفاده از پرسشنامه استاندارد 26 سؤالی WHOQOL-BREF (World Health Organization Quality of Life-BREF)، به بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی 584 فرد شاغل در بخش اورژانس پرداخت. دادهها با استفاده از آزمونهای One way ANOVA ، Kruskal-Wallis و Multiple regression مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین کیفیت زندگی در گروه پرستاران 25/16 ± 31/81، در گروه پزشکان 05/15 ± 91/85 و در گروه متخصصان طب اورژانس 76/15 ± 17/90 بود که اختلاف معنیداری بین سه گروه مشاهده شد (030/0 = P). عواملی همچون سن کمتر از 30 سال (010/0 = P)، محل کار (002/0 = P) و اقلیم جغرافیایی گرم (040/0= P)، تأثیر معنیداری بر میانگین کیفیت زندگی کل در بین کارکنان بخش اورژانس داشت.نتیجهگیری: با توجه به کاهش سطح کیفیت زندگی پرستاران بخش اورژانس بیمارستانهای اصفهان، لازم است مسؤولان با شناخت عوامل تهدیدکننده و کاهش دهنده سطح کیفیت زندگی، درصدد رفع کاستیهای موجود برآیند تا بدین گونه گام مؤثری در جهت بهبود شرایط و ارایه بهینه خدمات از سوی کارکنان بخش اورژانس و به خصوص پرستاران برداشته شود.
راحیل قربانینیا؛ علی خضری؛ سپیده کمالی؛ نجمه قربانی
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 138-141
چکیده
مقدمه: میزان رضایت شغلی پرستاران، نشان دهنده نگرش مثبت یا منفی آنان نسبت به حرفه خودشان است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد و میتواند به طور مستقیم بر کیفیت خدمات پرستاری تأثیرگذار باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان رضایتمندی شغلی پرستاران از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان پاستور بم در سال 1394 بود.روش بررسی: این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: میزان رضایت شغلی پرستاران، نشان دهنده نگرش مثبت یا منفی آنان نسبت به حرفه خودشان است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد و میتواند به طور مستقیم بر کیفیت خدمات پرستاری تأثیرگذار باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان رضایتمندی شغلی پرستاران از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان پاستور بم در سال 1394 بود.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه را 195 نفر از پرستاران بیمارستان پاستور بم تشکیل داد. نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد و دادهها با استفاده از پرسشنامه روا و پایای رضایتسنجی پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای ANOVA و Independent t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بیشترین میزان رضایت کارکنان پرستاری از آموزشهای داده شده از طرح تحول نظام سلامت (1/42 درصد نسبتاً راضی) و کمترین میزان رضایت آنها از افزایش تعداد مراجعان (1/64 درصد کاملاً ناراضی) بود. نتایج آزمون ANOVA نشان داد که بین تعداد مراجعان، کیفیت فعالیتهای تشخیصی درمانی، نحوه رسیدگی به پیشنهادها و درخواستها، رضایت از برخورد بیماران و همراهان، آموزشهای داده شده و امکانات محل کار با رضایتمندی ارتباط معنیداری وجود داشت (001/0 = P).نتیجهگیری: بسیاری از کارکنان از اجرای طرح تحول رضایت نداشتند و این مسأله بر عملکرد و کیفیت کار پرستاران تأثیر میگذارد. نتایج مطالعه حاضر میتواند برای مدیران و مسؤولان بیمارستان جهت برنامهریزی بهتر برای این گروه استفاده شود.
ابراهیم علی افسری ممقانی؛ هادی حسنخانی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 310-315
چکیده
استفاده از فنآوری اطلاعات جهت بالا بردن کیفیت مراقبت، ضروری است. پرستاران به عنوان بزرگترین قشر نظام سلامت، از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی به شمار میروند که درک دیدگاه و چگونگی استفاده آنها از این سیستم، میتواند در بهبود سلامت جامعه مؤثر باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مرور و دستهبندی مطالعات صورت گرفته در این زمینه ...
بیشتر
استفاده از فنآوری اطلاعات جهت بالا بردن کیفیت مراقبت، ضروری است. پرستاران به عنوان بزرگترین قشر نظام سلامت، از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی به شمار میروند که درک دیدگاه و چگونگی استفاده آنها از این سیستم، میتواند در بهبود سلامت جامعه مؤثر باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مرور و دستهبندی مطالعات صورت گرفته در این زمینه بود. این مطالعه به صورت مروری و با استفاده از دو کلید واژه اصلی «سیستم اطلاعات بیمارستانی و پرستار» انجام شد و 43 مقاله وارد مطالعه گردید. بر اساس تشابه و نزدیکی اهداف، مطالعات به 12 مقوله تقسیمبندی شد. بیشتر بررسیها به دیدگاه پرستاران نسبت به سیستم اطلاعات بیمارستانی پرداخته بود و با وجود نگرش مثبت اغلب تحقیقات، اهداف مالی بیشتر از اهداف بالینی پوشش داده شده بود. برای داشتن سیستمی کارا و استفاده مناسب از طرف پرستاران، به بهبود دانش کامپیوتری آنها و استفاده از نرمافزارهای به روز برای پوشش نیازهای آنها نیاز است.
کامران حاجی نبی؛ پوران رئیسی؛ نرگس السادات اجاق
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 964-971
چکیده
مقدمه: در دنیای رقابتی امروز بیمارستانها در انجام مسؤولیتها و وظایف خطیر خود دائماً نیازمند بهبود عملکرد بوده است و بدین منظور یکی از راهکارهایی که بتوان با بهکارگیری آن نتایجی چون ارتقای عملکرد را دنبال کرد، مدیریت استعدادها در آن سازمان میباشد. این پژوهش با هدف شناسایی رابطهی مدیریت استعداد با عملکرد کارکنان پرستاری بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای رقابتی امروز بیمارستانها در انجام مسؤولیتها و وظایف خطیر خود دائماً نیازمند بهبود عملکرد بوده است و بدین منظور یکی از راهکارهایی که بتوان با بهکارگیری آن نتایجی چون ارتقای عملکرد را دنبال کرد، مدیریت استعدادها در آن سازمان میباشد. این پژوهش با هدف شناسایی رابطهی مدیریت استعداد با عملکرد کارکنان پرستاری بیمارستانهای شهر کرج انجام گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی- همبستگی است که در سال 1390 انجام گرفت. جامعهی آماری پژوهش، پرستاران بیمارستانهای دولتی شهید باهنر، شهید مدنی، شهید رجایی و کمالی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی دو بخشی محققساخته با 33 سوال در مقیاس لیکرت بود. عملکرد کارکنان نیز از طریق نمرهی ارزشیابی سالیانهی کارکنان سنجیده شد. روایی پرسشنامه براساس نظر استادان و صاحبنظران تأیید و میزان پایایی آن نیز به روش Cronbach’s Alpha 95 درصد محاسبه گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی در نرمافزار SPSS نسخهی 16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین کل نمرهی ارزشیابی کارکنان 9/81 به دست آمد. میزان مؤلفههای جذب، توسعه، نگهداری و مدیریت استعداد پایین از حد متوسط و همچنین میزان مؤلفههای انتخاب و بهکارگیری بالاتر از حد متوسط در بیمارستانهای مورد مطالعه محاسبه شد. در کل بین مدیریت استعداد و عملکرد کارکنان پرستاری در بیمارستانهای مورد مطالعه، رابطهی مستقیم و معنیدار وجود داشت (22/0=r و 013/0=Pvalue). نتیجهگیری: با توجه به نقش تعیینکنندهی واحد مدیریت منابع انسانی در پیادهسازی مدیریت استعداد سازمانها باید برای موفقیت در پیادهسازی مدیریت استعداد نقش مهمی به واحد منابع انسانی داده و مسؤولیت بیشتری به آن واگذار شود. همچنین با اهتمام مشترک مدیران و کارکنان پرستاری، میتوان بیشترین آثار و نتایج مثبت را بر رفتار و عملکرد این کارکنان و به تبع آن بر رفتار و عملکرد بیمارستان، ایجاد نمود. واژههای کلیدی: مدیریت استعداد؛ ارزشیابی عملکرد کارکنان؛ بیمارستانها؛ پرستاران
محمد علی نادی؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ هاجر عزیزی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 979-987
چکیده
مقدمه: سازمانها از جمله نهادهای مهم در جهان امروز هستند که کارایی و اثربخشی آنها وابسته به عملکرد نیروی انسانی است. نگرش مثبت نسبت به شغل در بهبود عملکرد نیروی انسانی در هر سازمانی حایز اهمیت میباشد. یادگیری غیررسمی از جهت تأثیر بر رضایت شغلی مدت زمانی است که مورد توجه محققان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین یادگیری ...
بیشتر
مقدمه: سازمانها از جمله نهادهای مهم در جهان امروز هستند که کارایی و اثربخشی آنها وابسته به عملکرد نیروی انسانی است. نگرش مثبت نسبت به شغل در بهبود عملکرد نیروی انسانی در هر سازمانی حایز اهمیت میباشد. یادگیری غیررسمی از جهت تأثیر بر رضایت شغلی مدت زمانی است که مورد توجه محققان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین یادگیری غیررسمی و مؤلفههای آن با رضایت شغلی در بین پرستاران بیمارستانهای دولتی آموزشی شهر اصفهان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال 1390 انجام گرفت. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی پرستاران شاغل رسمی و پیمانی بیمارستانهای دولتی آموزشی شهر اصفهان به تعداد 785 نفر بود و حجم نمونه براساس جدول تعیین حجم Cohen و همکاران 278 نفر از آنها را شامل میشد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی یادگیری غیررسمی Alonderiene و پرسشنامهی رضایت شغلی Warr و همکاران بود که روایی آنها به روش صوری، محتوایی و سازه و پایایی آنها با Cronbach's Alpha بهترتیب به میزان 73/0 و 89/0 محاسبه شد. تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانهی گام به گام) با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16انجام گرفت. یافتهها: بین رضایت شغلی با یادگیری غیررسمی (337/0=r)، نیاز به اکتساب (230/0=r)، نگرشهای مثبت پاسخگویان (164/0=r)، تخصیص منابع و زمان (120/0=r) و کسب اطلاعات (303/0=r) رابطهی مثبت و معنیدار وجود داشت. نتایج رگرسیون چندگانهی همزمان نشان داد که نیاز به اکتساب، کسب اطلاعات و نگرشهای مثبت بالادستان توان پیشبینی رضایت شغلی را دارا بوده است که با مشاهدهی رگرسیون گام به گام نیز این ارتباط تأیید شد. به این صورت که کسب اطلاعات، نیاز به اکتساب و نگرشهای مثبت بالادستان نسبت به یادگیری به ترتیب 089/0، 139/0، 167/0 توان پیشبینی رضایت شغلی را دارا بودند. نتیجهگیری: براساس نتایج بهدست آمده، میتوان از طریق بهبود نگرش سرپرستان نسبت به فعالیتهای یادگیری و به وجود آوردن احساس نیاز نسبت به یادگیری در میان پرستاران، رضایت شغلی پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان را بهبود بخشید. به نظر میرسد رضایت شغلی بالاتر، خود را در قالب نیاز به اکتساب و کسب اطلاعات و داشتن نگرش مثبت فرادستان نسبت به یادگیری آشکار میکند. واژههای کلیدی: یادگیری؛ رضایت شغلی؛ پرستاران؛ بیمارستانهای آموزشی؛ بیمارستانهای دولتی
هاله آیت اللهی؛ مصطفی لنگری زاده؛ حبیب چنانی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 675-683
چکیده
مقدمه: اگرچه پرستاران از جمله کاربران اصلی سیستم اطلاعات بیمارستانی به حساب میآیند، همچنان مواردی از مقاومت آنها در بهکارگیری فنآوری اطلاعات دیده میشود. در این پژوهش، میزان رضایت پرستاران و انتظارات آنان از سیستم اطلاعات بیمارستانی در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران مقایسه شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی ...
بیشتر
مقدمه: اگرچه پرستاران از جمله کاربران اصلی سیستم اطلاعات بیمارستانی به حساب میآیند، همچنان مواردی از مقاومت آنها در بهکارگیری فنآوری اطلاعات دیده میشود. در این پژوهش، میزان رضایت پرستاران و انتظارات آنان از سیستم اطلاعات بیمارستانی در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران مقایسه شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش تحلیلی در سال 1390 انجام شد. جامعهی پژوهش را پرستاران شاغل در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران تشکیل داد که از بین آنها 267 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه گردآوری گردید که روایی پرسشنامهها براساس روش اعتبار محتوا و پایایی آنها از طریق محاسبهی ضریب همبستگی Cronbach Alpha تایید شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون فرضیهی t-test تحلیل شدند. یافتهها: براساس یافتهها انتظارات اکثریت پرستاران در بیمارستان فیروزگر(6/92 درصد، 88n=) و در بیمارستان امام خمینی (2/89 درصد،74n=) برآورده نشده بود. همچنین یافتهها وجود ارتباط معنیدار بین برآورده شدن انتظارات پرستاران و برداشت ذهنی آنها از مفید بودن سیستم اطلاعات بیمارستانی (001/0P<)، بین برآورده شدن انتظارات پرستاران و رضایت آنها از سیستم (001/0P<) و بین برداشت ذهنی پرستاران از مفید بودن سیستم اطلاعات بیمارستانی و رضایت آنها از سیستم (001/0P<) را نشان داد. نتیجهگیری: از آنجا که انتظارات پرستاران در بسیاری از حوزهها برآورده نشده بود، به نظر میرسد که فرایندهای پرستاری و نیازهای اطلاعاتی پرستاران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. همچنین مشارکت آنها در طراحی و توسعهی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی ضروری بهنظر میرسد. واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ ارزیابی؛ پرستاران
مهنوش امینی؛ ابوالقاسم نوری؛ حسین سماواتیان
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 109-117
چکیده
م
قدمه: مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پرستاران به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند تا از آرامش، رضایت و سلامت بهرهمند شوند. هدف این تحقیق، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان سلامت عمومی (و ابعاد آن) پرستاران بیمارستان ...
بیشتر
م
قدمه: مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پرستاران به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند تا از آرامش، رضایت و سلامت بهرهمند شوند. هدف این تحقیق، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان سلامت عمومی (و ابعاد آن) پرستاران بیمارستان شهید آیتاله کاشانی اصفهان بود.
روش بررسی: نوع مطالعهی این پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعهی آماری، کلیهی پرستاران بیمارستان آیتاله کاشانی در سال 1388 (158 پرستار زن و مرد در 12 بخش) بود که از میان آنها 20 پرستار برای شرکت در گروه آزمایشی و همچنین 20 پرستار برای شرکت در گروه شاهد به عنوان نمونهی آماری و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. مداخلهی انجام شده، 8 جلسهی آموزش مهارتهای ارتباطی برای گروه آزمایشی در طی یک ماه بود. برای ارزیابی سلامت عمومی هر دو گروه، قبل و بعد از مداخلهی آموزشی (8 جلسه آموزش مهارتهای ارتباطی) از پرسشنامهی استاندارد سلامت عمومی (General Health Questionnaire یا GHQ-28) استفاده شد. ضریب پایایی این پرسشنامه از طریق Cronbach's alpha برابر 78/0 برآورد شد. تحلیل در سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) توسط نرمافزار SPSS نسخهی 16 انجام شد.
یافتهها: آموزش مهارتهای ارتباطی، میزان سلامت عمومی را 73 درصد افزایش و میزان افسردگی، اضطراب، اختلال در کارکردهای اجتماعی و جسمانی را به ترتیب 75، 72، 72 و 34 درصد کاهش داده است (01/0 > P).
نتیجهگیری: با طراحی و اجرای استاندارد جلسات آموزشی و تدریس توسط مدرسین مجرب و متخصص، آموزش مهارتهای ارتباطی تأثیر بسزایی در سلامت عمومی کارکنان خواهد داشت.
لیدا شمس؛ گلرخ عتیقه چیان؛ سید محمد احسان فرح آبادی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1039-1046
چکیده
م
قدمه: از آنجایی که پرسنل پرستاری بیشترین درصد از کارکنان بیمارستانی را به خود اختصاص میدهند و کیفیت مراقبتهای بهداشتی- درمانی تا حد زیادی متأثر از عملکرد کادر پرستاری است، بنابراین ارزیابی محیط داخلی سازمان از دیدگاه این افراد میتواند تا حد زیادی مبین نقاط قابل بهبود و قوت بیمارستانها باشد. مطالعهی حاضر با هدف تبیین ...
بیشتر
م
قدمه: از آنجایی که پرسنل پرستاری بیشترین درصد از کارکنان بیمارستانی را به خود اختصاص میدهند و کیفیت مراقبتهای بهداشتی- درمانی تا حد زیادی متأثر از عملکرد کادر پرستاری است، بنابراین ارزیابی محیط داخلی سازمان از دیدگاه این افراد میتواند تا حد زیادی مبین نقاط قابل بهبود و قوت بیمارستانها باشد. مطالعهی حاضر با هدف تبیین نگاه جامعهی پرستاری شاغل از وضعیت مؤلفههای محیط داخلی سازمان صورت پذیرفته است.
روش بررسی: این مطالعه تحلیلی است، که به صورت مقطعی در بیمارستانهای منتخب آموزشی، غیر آموزشی و خصوصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تابستان 1389 انجام شده است. نمونهگیری شامل روش خوشهای (انتخاب بیمارستانها) و در داخل خوشهها نمونهگیری به صورت تخصیص به نسبت صورت پذیرفته است. تعداد آزمودنیهای مورد نظر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. معیار ورود به نمونه، پرستارانی بودند که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد باشند. بر این اساس تعداد نمونهی پژوهش 384 محاسبه گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامهی استاندارد مدل 6 بعدی وایزبورد (با پایایی 7/89 = α) گردآوری شد. امتیاز 20 در این پرسشنامه، امتیاز خنثی بود، امتیاز کمتر از 20 نشان دهندهی قوت و امتیاز بیشتر از 20 نشان دهندهی ضعف بیمارستان در متغیر مورد مطالعه بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 15 و آزمونهای آماری نظیر میانگین و انحراف معیار، آنالیز واریانس یکطرفه، t و همبستگی Pearson تجزیه و تحلیل شدهاند.
یافتهها: بررسی وضعیت متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش که شامل هدفگذاری، ساختار سازمانی، رهبری، ارتباطات، مکانیسم پاداش، هماهنگی و نگرش به تغییر میباشند، حاکی از ضعف کلیهی بیمارستانهای مورد مطالعه در بعد مکانیسم پاداش (بیمارستان آموزشی: 62/22، بیمارستان غیر آموزشی: 01/24، بیمارستان خصوصی: 42/25) میباشد. همچنین ساختار سازمانی از موارد ضعف بیمارستانهای غیر آموزشی (09/21) و نقطهی قوت در سایر گروههای مورد مطالعه (بیمارستان آموزشی: 88/19، بیمارستان خصوصی: 93/19) میباشد.
نتیجهگیری: ضرورت نگاه سیستماتیک در طراحی و تدوین مکانیسم پاداش عادلانه با حضور نمایندگان کارکنان از اقداماتی است که میتواند در بهبود وضعیت فعلی بیمارستانهای مورد مطالعه تأثیر بسزایی داشته و دستیابی سازمان به اهداف از پیش تعیین شدهاش را تسهیل نماید.