موانع گزارش‌دهی خطاهای بالینی در حرفه پرستاری و ارایه راهکارهای اصلاحی

رضا دهنویه؛ حسین صابری؛ سمیه نوری حکمت؛ فرشید برخورداری؛ سعید نوروزی؛ محمد مرادی

دوره 17، شماره 5 ، دی 1399، ، صفحه 209-215

https://doi.org/10.22122/him.v17i5.4108

چکیده
  مقدمه: وقوع خطای بالینی از طرف کادر درمانی می‌تواند ایمنی بیماران را به خطر اندازد. در این ‌بین، پرستاران هم به‌ عنوان یکی از عوامل اصلی بروز و پیدایش خطاها و هم به‌ عنوان مانع در مقابل خطاها نقش مهمی دارند و گاهی با موانعی برای گزارش‌دهی خطا مواجه هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی این موانع و ارایه راهکارهای اصلاحی انجام شد.روش بررسی: ...  بیشتر

سیاست‌های تشویقی ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم ایران

فرشته داوری؛ حانیه سادات سجادی؛ الهام احسانی چیمه؛ خلیل علی‌محمدزاده

دوره 17، شماره 4 ، آبان 1399، ، صفحه 159-166

https://doi.org/10.22122/him.v17i4.4093

چکیده
  مقدمه: تأمین و نگهداشت منابع انسانی سلامت در مناطق محروم، چالشی جهانی به ویژه در کشورهایی است که پراکندگی جغرافیایی بالایی دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت‌بندی سیاست‌های تشویقی نظام سلامت ایران برای ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم بود.روش بررسی: این مطالعه در دو مرحله مروری و کیفی انجام شد. در بخش مروری، ...  بیشتر

رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستان‌های شهر تهران

زهرا نظام‌آبادی؛ سیامک اسلامی

دوره 16، شماره 3 ، شهریور 1398، ، صفحه 150-153

https://doi.org/10.22122/him.v16i3.3914

چکیده
  مقدمه: رفتار شهروندی سازمانی عامل مؤثری بر عملکرد سازمان‌ها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستان‌های شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بود و در آن 200 پرستار بیمارستان‌های شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با بررسی منابع کتابخانه‌ای- میدانی و پرسش‌نامه استاندارد (77/0 ...  بیشتر

کیفیت زندگی کارکنان شاغل در اورژانس‌های بیمارستانی‌ استان اصفهان در سال 1395

مهدی نصر اصفهانی؛ محمد هادی حاتمی؛ دنیا شیبانی تهرانی؛ مرتضی قادری؛ زهرا کریمیان

دوره 16، شماره 1 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 24-30

https://doi.org/10.22122/him.v16i1.3824

چکیده
  مقدمه: کارکنان شاغل در بخش اورژانس بیمارستان، به عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین نهاد ارایه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی اولیه، همواره با مخاطرات و استرس‌های از پیش تعیین نشده‌ای مواجه هستند که این مشکلات گاهی می‌تواند مخل آرامش و بر هم زننده کیفیت مطلوب زندگی آنان باشد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کارکنان ...  بیشتر

میزان رضایتمندی شغلی پرستاران از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان پاستور بم در سال 1394

راحیل قربانی‌نیا؛ علی خضری؛ سپیده کمالی؛ نجمه قربانی

دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 138-141

چکیده
  مقدمه: میزان رضایت شغلی پرستاران، نشان دهنده نگرش مثبت یا منفی آنان نسبت به حرفه خودشان است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد و می‌تواند به طور مستقیم بر کیفیت خدمات پرستاری تأثیرگذار باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان رضایتمندی شغلی پرستاران از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان پاستور بم در سال 1394 بود.روش بررسی: این پژوهش ...  بیشتر

پرستاران به عنوان یکی از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی

ابراهیم علی افسری ممقانی؛ هادی حسن‌خانی

دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 310-315

چکیده
  استفاده از فن‌آوری اطلاعات جهت بالا بردن کیفیت مراقبت، ضروری است. پرستاران به عنوان بزرگ‌ترین قشر نظام سلامت، از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی به شمار می‌روند که درک دیدگاه و چگونگی استفاده آن‌ها از این سیستم، می‌تواند در بهبود سلامت جامعه مؤثر باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مرور و دسته‌بندی مطالعات صورت گرفته در این زمینه ...  بیشتر

رابطه‌ی مدیریت استعداد با عملکرد کارکنان پرستاری بیمارستان‌های شهر کرج

کامران حاجی نبی؛ پوران رئیسی؛ نرگس السادات اجاق

دوره 10، 7 (ویژه‌نامه‌ی چالش‌های سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 964-971

چکیده
  مقدمه: در دنیای رقابتی امروز بیمارستان‌ها در انجام مسؤولیت‌ها و وظایف خطیر خود دائماً نیازمند بهبود عملکرد بوده است و بدین منظور یکی از راهکارهایی که بتوان با به‌کارگیری آن نتایجی چون ارتقای عملکرد را دنبال کرد، مدیریت استعدادها در آن سازمان می‌باشد. این پژوهش با هدف شناسایی رابطه‌ی مدیریت استعداد با عملکرد کارکنان پرستاری بیمارستان‌های ...  بیشتر

رابطه‌ی ساده و ترکیبی بین یادگیری غیررسمی و رضایت شغلی در بین پرستاران بیمارستان‌های دولتی آموزشی شهر اصفهان

محمد علی نادی؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ ‌هاجر عزیزی

دوره 10، 7 (ویژه‌نامه‌ی چالش‌های سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 979-987

چکیده
  مقدمه: سازمان‌ها از جمله نهادهای مهم در جهان امروز هستند که کارایی و اثربخشی آن‌ها وابسته به عملکرد نیروی انسانی است. نگرش مثبت نسبت به شغل در بهبود عملکرد نیروی انسانی در هر سازمانی حایز اهمیت می‌باشد. یادگیری غیررسمی از جهت تأثیر بر رضایت شغلی مدت زمانی است که مورد توجه محققان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین یادگیری ...  بیشتر

مقایسه‌ی رضایت و انتظارات پرستاران از سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی دو مرکز آموزشی درمانی منتخب

هاله آیت اللهی؛ مصطفی لنگری زاده؛ حبیب چنانی

دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 675-683

چکیده
  مقدمه: اگرچه پرستاران از جمله کاربران اصلی سیستم اطلاعات بیمارستانی به حساب می‌آیند، همچنان مواردی از مقاومت آنها در به‌کارگیری فن‌آوری اطلاعات دیده می‌شود. در این پژوهش، میزان رضایت پرستاران و انتظارات آنان از سیستم اطلاعات بیمارستانی در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران مقایسه شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی ...  بیشتر

تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر سلامت عمومی پرستاران

مهنوش امینی؛ ابوالقاسم نوری؛ حسین سماواتیان

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 109-117

چکیده
  م قدمه: مهارت‌های ارتباطی از جمله مهارت‌های اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پرستاران به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند تا از آرامش، رضایت و سلامت بهره‌مند شوند. هدف این تحقیق، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر میزان سلامت عمومی (و ابعاد آن) پرستاران بیمارستان ...  بیشتر

ارزیابی محیط داخلی سازمان از دیدگاه جامعه‌ی پرستاری شاغل در بیمارستان‌های منتخب شهر اصفهان

لیدا شمس؛ گلرخ عتیقه چیان؛ سید محمد احسان فرح آبادی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1039-1046

چکیده
  م قدمه: از آن‌جایی که پرسنل پرستاری بیشترین درصد از کارکنان بیمارستانی را به خود اختصاص می‌دهند و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی- درمانی تا حد زیادی متأثر از عملکرد کادر پرستاری است، بنابراین ارزیابی محیط داخلی سازمان از دیدگاه این افراد می‌تواند تا حد زیادی مبین نقاط قابل بهبود و قوت بیمارستان‌ها باشد. مطالعه‌ی حاضر با هدف تبیین ...  بیشتر