احمد جمشیدی؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ فریبا ارجمندی؛ هدایت الله عسگری؛ احمدرضا رئیسی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1383، ، صفحه 1-4
چکیده
مقدمه: علم مدیریت،علمی تخصصی و اکتسابی است و با توجه به اینکه اکثر مدیران مراکز بهداشتی – درمانی با روش علمی مدیریت آشنایی ندارند و فقط بر اساس تجربیات و استنباطات شخصی، سازمان خود را اداره می کنند، شایسته است بر اساس ارزیابی نیازها، برنامه های آموزشی مدون تهیه شود تا در نهایت سطح کیفیت خدمات بهداشتی – درمانی ارتقا یابد. مواد ...
بیشتر
مقدمه: علم مدیریت،علمی تخصصی و اکتسابی است و با توجه به اینکه اکثر مدیران مراکز بهداشتی – درمانی با روش علمی مدیریت آشنایی ندارند و فقط بر اساس تجربیات و استنباطات شخصی، سازمان خود را اداره می کنند، شایسته است بر اساس ارزیابی نیازها، برنامه های آموزشی مدون تهیه شود تا در نهایت سطح کیفیت خدمات بهداشتی – درمانی ارتقا یابد. مواد و روشها: مدیر و قائم مقام شبکه ها، معاونین بهداشتی درمانی – و مدیران مراکز بهداشتی – درمانی شهری و روستایی 19 شبکه استان اصفهان انتخاب شده، جهت ارزیابی نیاز آنان پرسشنامه ای خود ایفا حاوی اطلاعات دموگرافیک و مهارتهای مدیریتی مثل برنامه ریزی، رهبری، اجرایی، ارتباط با سایرین، اثر بخشی بر کارها و مدیریت به کارکنان را تکمل نمودند. پرسشنامه بر اساس قیاس درجه بندی لیریک (پنج نقطه ای) می باشد. نتایج: مدیران بیشتر در گروه سنی (54 درصد) بودند. اکثراّ سابقه کاری بین 5 تا 9 سال (7/34 درصد) و سابقه مدیریت بین 1 تا 4 سال (59 درصد) داشتند. 52 درصد در هیچ دوره آموزشی شرکت نداشته اند و اکثراّ (30 درصد) در دوره های باز آموزی شرکت داشته اند. بیشترین میزان نیاز مدیران، نیاز به آموزش مهارت اجرایی (5/48 درصد) و برنامه ریزی (46 درصد) می باشد.سابقه مدیریت با تمامی حیطه های مهارتهای مدیریتی ارتباط معنی دار دارد. نیاز به مهارت برنامه ریزی بین مدیران آموزش دیده و آموزش ندیده و ناز به مهارت هجرهیی بین مدیران با سابقه و مدیران کم سابقه تفاوت معنی داری وجود دارد. بحث: از آنجا که سابقه مدیریت با تمامی حیطه ها ارتباط دارد پس میزان تجربه می تواند بر مهارتهای افراد تاثیر گذارد. میزان سابقه کار بر مهارتهای اجرایی که از جنس مقوله های علمی است مؤثر است، از طرفی شرکت در دوره های آموزشی در برنامه ریزی که از مقوله های نظری است تاثیر دارد. با توجه به اینکه بیش از نیمی از مدیران در هیچ دوره آموزش مدیریتی شرکت نداشته اند و اکثراّ مدت کمی مدیر بوده اند، نیاز مبرم به آموزش مدیریت بویژه در زمینه های اجرایی و برنامه ریزی، برای آنان احساس می شود. واژه های کلیدی: آموزش مدیریت، نیاز سنجی، مدیریت خدمات بهداشتی – درمانی.
مهرداد فرزندی پور؛ فرحناز صدوقی؛ مریم احمدی؛ ایرج کریمی
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه: امروزه افزایش روزافزون تولید اطلاعات در حوزه بهداشت و درمان، موجب به کارگیری فنآوریهای نوین برای بهرهبرداری مناسب از اطلاعات از جمله ایجاد پروندهی الکترونیک سلامت شده است. ظرفیت روبه رشد فنآوریهای اطلاعات برای جمعآوری، ذخیره و انتقال اطلاعات در مقادیر بیسابقه، نگرانیهای قابل درکی برای بیماران ایجاد کرده زیرا ...
بیشتر
مقدمه: امروزه افزایش روزافزون تولید اطلاعات در حوزه بهداشت و درمان، موجب به کارگیری فنآوریهای نوین برای بهرهبرداری مناسب از اطلاعات از جمله ایجاد پروندهی الکترونیک سلامت شده است. ظرفیت روبه رشد فنآوریهای اطلاعات برای جمعآوری، ذخیره و انتقال اطلاعات در مقادیر بیسابقه، نگرانیهای قابل درکی برای بیماران ایجاد کرده زیرا پروندهی کامپیوتری از محلهای متعددی قابل دسترس است و نقص امنیتی آن میتواند منجر به افشای صدها یا هزاران پرونده شود. حال با توجه به حرکت کشور به سمت ایجاد پروندهی الکترونیک سلامت، سؤال اساسی این است که آیا الزامات امنیتی آن توسط متولیان امر مورد توجه قرار گرفته است؟روش بررسی: مطالعه به روش توصیفی – تطبیقی در سال 86 در خصوص الزامات امنیتی اطلاعات پروندهی الکترونیک سلامت کشورهای استرالیا، کانادا، انگلستان و ایران انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها چک لیست و منابع اطلاعاتی شامل: مقالات، کتب و مجلات به روش مطالعهی متون از کتابخانهها و سایتهای معتبر انگلیسی زبان مربوط به سالهای 1995 تا 2006 بوده است. سپس دادههای گردآوری شده جدول بندی، مورد مقایسه قرار گرفتند و توصیف شدند.یافتهها: کشورهای مورد مطالعه الزاماتی را در خصوص امنیتی پروندهی الکترونیک سلامت، شامل تشکیلات امنیتی اطلاعات، امنیتی طبقهبندی و کنترل امکانات، ایمنی منابع انسانی، ایمنی مدیریت ارتباطات و عملیات و ایمنی کنترل دسترسی به اطلاعات پیشبینی کرده و به کار میبرند اما کشور ما فاقد الزاماتی در خصوص امنیتی پروندهی الکترونیک سلامت است. نتیجهگیری: ایمنی اطلاعات پروندهی الکترونیک سلامت یکی از ضروریات ایجاد پروندهی الکترونیک سلامت است و کشور ما فاقد الزاماتی در این زمینه میباشد. با توجه به رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص ایجاد پروندهی الکترونیک سلامت برای هر ایرانی، تهیه و تدوین این الزامات توسط متولیان امر با استفاده از تجربیات سایر کشورها توصیه میشود.واژههای کلیدی: راز داری؛ الکترونیک در پزشکی؛ الکترونیک؛ مدارک پزشکی؛ نظامهای کامپیوتری مدارک پزشکی
علیرضا جباری؛ غلامرضا شریفیراد؛ آزاد شکری؛ نجمه بهمن زیاری؛ آیان کردی؛ احمد رجب زاده
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-2
چکیده
فنآوری اطلاعات؛ خطاهای پزشکی؛ خطاهای دارویی
بیشتر
فنآوری اطلاعات؛ خطاهای پزشکی؛ خطاهای دارویی
مرضیه معراجی؛ سمیه فضائلی؛ فریده فرخی؛ اکرم فرقانی ازغندی؛ سانازسادات محمودیان
چکیده
مقدمه: ثبت مراقبتهای دوران بارداری برای حفظ حاملگی سالم و پیامدهای مطلوب برای مادر، نوزاد و خانواده ضروری میباشد. این مطالعه با هدف تعیین مجموعه حداقل دادههای وضعیت دوران بارداری به منظور برنامهریزی برای پیشگیری از مرگ و میر مادران و کاهش عوارض زایمان به دلیل کمبود اطلاعات وضعیت دوران بارداری در هنگام زایمان انجام گردید.روش ...
بیشتر
مقدمه: ثبت مراقبتهای دوران بارداری برای حفظ حاملگی سالم و پیامدهای مطلوب برای مادر، نوزاد و خانواده ضروری میباشد. این مطالعه با هدف تعیین مجموعه حداقل دادههای وضعیت دوران بارداری به منظور برنامهریزی برای پیشگیری از مرگ و میر مادران و کاهش عوارض زایمان به دلیل کمبود اطلاعات وضعیت دوران بارداری در هنگام زایمان انجام گردید.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی تطبیقی با رویکرد کیفی در سال 1400 و در چهار مرحله بررسی متون، تعیین نیازهای اطلاعاتی، تدوین مجموعه حداقل دادههای اولیه و اعتبارسنجی آن با استفاده از تکنیک دلفی انجام گردید.یافتهها: پس از بررسی سازمان فدراسیون بینالمللی انجمنهای صلیب سرخ و هلالاحمر، سازمان جهانی بهداشت و اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای آفریقای جنوبی، تانزانیا، نیوزیلند، استرالیا، انگلیس، هند و ایران و انجام مصاحبه با عوامل زایمان، 177 عنصر داده شناسایی و سپس اعتبار سنجی گردید. نهایتا با استفاده از تکنیک دلفی، 86 عنصر داده در هفت محور؛ مشخصات ارجاع، مشخصات مادر، تاریخچه پزشکی مادر، تاریخچه بارداری و زایمان قبلی، شرح بارداری فعلی، نتایج سونوگرافی و نتایج آزمایشات مورد اجماع قرار گرفت.نتیجهگیری: تعیین مجموعه حداقل دادههای وضعیتهای بارداری چارچوبی ساختارمند برای گردآوری و گزارش اطلاعات مهم وضعیتهای مادر باردار را ارائه کند. پسخوراند دادههای بهموقع مرتبط با وضعیتهای مهم مادر به سیستم اطلاعات بیمارستانی(HIS) در زایشگاهها در بخش درمان منجر به آگاهی ماماها از وضعیتهای حیاتی در هنگام زایمان و انجام به موقع اقدامات لازم میشود و بهطور مستقیم از مرگ و میرهای بسیاری جلوگیری خواهد شد.
فیروزه زارع فراشبندی؛ سید مجتبی کربلائی؛ فاطمه باجی؛ مریم زاهدیان ورنوسفادرانی
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، ، صفحه 11-24
چکیده
مقدمه: بررسی کمی مقالات مجلات که بخشی از فعالیتهای علمسنجی و کتابسنجی است، میتواند نوعی ارزیابی از عملکرد یک مجله، به عنوان یکی از واحدهای انتشار اطلاعات، در فواصل زمانی مشخص به دست دهد. هدف از تحقیق حاضر، تعیین میزان همکاری گروهی و موضوعات محوری در مقالات مجلهی علمی پزشکی اهواز بود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: بررسی کمی مقالات مجلات که بخشی از فعالیتهای علمسنجی و کتابسنجی است، میتواند نوعی ارزیابی از عملکرد یک مجله، به عنوان یکی از واحدهای انتشار اطلاعات، در فواصل زمانی مشخص به دست دهد. هدف از تحقیق حاضر، تعیین میزان همکاری گروهی و موضوعات محوری در مقالات مجلهی علمی پزشکی اهواز بود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده است. جامعهی پژوهش، تعداد 420 مقاله مربوط به شمارههای 1تا 47 مجلهی علمی پزشکی اهواز بوده که در فاصلهی سالهای 1364 تا 1384 منتشر شدهاند. جمعآوری دادهها از طریق مراجعه به اصل مدرک صورت گرفته است. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی نظیر درصد و فراوانی انجام شده است.یافتهها: یافتهها نشان داد که سهم مشارکت زنان در تولید مقالات این مجله کمتر از سهم مشارکت مردان میباشد. همکاری بین نویسندگان بیشتر به صورت دو نفری بوده است و در مجموع تمایل به همکاری بین نویسندگان این مجله در خلال سالهای مورد بررسی روند رو به رشد داشته است. ضریب همکاری گروهی بین این نویسندگان 4/0 میباشد که گویای همکاری گروهی متوسطی است. از نظر پراکندگی موضوع، به ترتیب موضوعات کودکان، فیزیولوژی و داروسازی بیشتر مورد توجه بوده است.نتیجهگیری: این بررسی نشان میدهد که نویسندگان مجلهی علمی پزشکی اهواز تمایل به همکاری گروهی در آنان بیشتر از کار انفرادی است. همچنین پراکندگی مقالات مجله از توازن و تعادل موضوعی منطبق با پوشش موضوعی مجله برخوردار نیست و به برخی از موضوعات توجه کافی نشده و در مورد برخی دیگر نیز هیچگونه مقالهای درج نشده است.واژههای کلیدی: نشریات ادواری؛ کتابداری و اطلاعرسانی؛ تالیف
مدیریت اطلاعات سلامت
حمید مقدسی؛ مریم دهقانی؛ حسن امامی؛ فرخنده اسدی
چکیده
مقدمه:پس از استقرار سامانه یکپارچه بهداشتی(سیب) با هدف تجمیع اطلاعات سلامت مردم و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای عموم مردم، ضرورت ارزیابی دیدگاه کاربران نسبت به کاربرد، اهداف و و ویژگی های آن را دو چندان کرد و پژوهش حاضر انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی توصیفی است. برای نمونهگیری از روش خوشهای استفاده شد. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
مقدمه:پس از استقرار سامانه یکپارچه بهداشتی(سیب) با هدف تجمیع اطلاعات سلامت مردم و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای عموم مردم، ضرورت ارزیابی دیدگاه کاربران نسبت به کاربرد، اهداف و و ویژگی های آن را دو چندان کرد و پژوهش حاضر انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی توصیفی است. برای نمونهگیری از روش خوشهای استفاده شد. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه محقق ساخته بود که دربخش کاربرد، اهداف و ویژگیها امتیاز ۱ تا ۴ داده شد و میانگین آنها محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ عدد ۸۱/۰ بهدست آمد.یافته ها: مطالعه حاضر درسه بخش کاربرد، اهداف، ویژگیها دنبال شد. میانگین اجرای بخش کاربرد(کاربرد دارد و کامل اجرا شده است ۱۶/۶۹ درصد، کاربرد دارد و ناقص اجرا شده است ۰۸/۲۷ درصد، کاربرد دارد و اجرا نشده است ۶۶/۱ درصد و کاربرد ندارد ۰۷/۲ درصد)، اهداف(زیر ساخت دارد و کامل اجرا شده است ۷۲/۴۳ درصد، زیرساخت دارد و ناقص اجرا شده است ۳۵/۴۲ درصد، زیرساخت دارد و اجرانشده است ۷۳/۲ درصد و زیر ساخت ندارد ۰۱/۹ درصد) و ویژگیها (ویژگی دارد و کامل اجرا شده است ۵۵/۴۸ درصد، ویژگی دارد وناقص اجرا شده است ۲۴/۳۵ درصد، ویژگی دارد و اجرا نشده است ۳۷/۲ درصد و ویژگی را ندارد ۸۱/۱۳ درصد) میباشد.نتیجهگیری:سامانه در بخش اهداف و ویژگیها نیازمند توسعه بیشتر میباشد تابا ایجاد زیر ساختهای لازم، پرونده الکترونیک سلامت برای مردم تشکیل گردد.کاربرد سامانه در سطح نسبتاً قابل قبولی قرار داشت. همچنین رشته تحصیلی و سابقه کاری کارشناس مسئولان سامانه سیب مهم میباشد زیرا بر تصمیمگیریهای مدیریتی و بالینی تأثیر میگذارد.
مدیریت اطلاعات سلامت
عاصفه عاصمی
ایندکس مجله
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 137-272
محترم نعمتاللهی؛ نادر خالصی؛ حمید مقدسی؛ مهرداد عسکریان؛ پروین افسر کازرونی
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1386
چکیده
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف طراحی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS برای ایران، به منظور محدود کردن اپیدمی ایدز انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی، ابتدا وضعیت موجود سیستم مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در ایران با مراجعه به مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با استفاده از چکلیست در دورهی زمانی 84-1386 بررسی شد. سپس با بررسی نظام ...
بیشتر
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف طراحی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS برای ایران، به منظور محدود کردن اپیدمی ایدز انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی، ابتدا وضعیت موجود سیستم مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در ایران با مراجعه به مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت با استفاده از چکلیست در دورهی زمانی 84-1386 بررسی شد. سپس با بررسی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در کشورهای منتخب و بر اساس نیاز کشور، الگوی پیشنهادی برای ایران طراحی و با استفاده از تکنیک دلفی با نظرخواهی از 24 صاحبنظر رشتههای بیماریهای عفونی و مدیریت اطلاعات بهداشتی بررسی شد. روایی ابزارها بر اساس روش اعتبار محتوا و پایایی آنها از طریق آزمون مجدد اندازهگیری شد. تحلیل دادهها بر اساس مقایسهی ویژگیهای نظامهای پیشگفته در کشورهای مورد مطالعه، به صورت تحلیل توصیفی- نظری انجام شد. یافتهها: الگوی نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS بر اساس مطالعهی پیشنهادهای WHO و تجارب آمریکا، استرالیا، انگلیس و مالزی بر اساس نیاز کشور در قالب 7 محور «مشخصات کلی سیستم، منابع داده، Minimum Data Set، ضوابط جمعآوری و گزارش دادهها، پردازش دادهها، ضوابط پردازش دادهها و توزیع دادهها» ارائه شد که بعد از اجرای تکنیک دلفی با 3/36 از 44 (5/82 درصد توافق) مورد تأیید واقع شد. نتیجهگیری: طراحی و اجرای نظام مدیریت اطلاعات HIV/AIDS در سطح ملی جهت درک بهتر روند اپیدمی در طی زمان، درک بهتر رفتارهای منتشرکنندهی اپیدمی در کشور، تمرکز بر جمعیتهای فرعی با حداکثر ریسک و طراحی پیشگیری و مراقبت با استفاده از دادههای با کیفیت بهتر، پیشنهاد میگردد.واژههای کلیدی: ایدز؛ نظامهای مدیریت اطلاعات؛ نظامهای اطلاعرسانی
پیمان رضایی؛ الهام مسرت
دوره 13، 7 (ویژه نامه همایش ملی فنآوری اطلاعات سلامت) ، اسفند 1395
ایندکس مجله
دوره 11، شماره 6 ، بهمن 1393، ، صفحه 665-811
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
حسنعلی rray بختیار نصر ابادی؛ اختر rray امامی قهفرخی
دوره 1، شماره 2 ، مهر 1383
چکیده
مقدمه: این پژوهش به بررسی کاربرد اصول مؤثر بر اجرای مدیریت کیفیت فراگیر TQM در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه کارکنان و مدیران در سال 82-1381 پرداخته است. در این پژوهش شش سؤال پژوهشی با توجه به دیدگاه دینگ در زمینه مدیریت کیفیت فراگیر طراحی شد که در ان سؤالات مشخص گردید اصل تعهد گرایی، اصل کسب رضایت مشتری و مشتر مداری، اصل مشارکت کارکنان، ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش به بررسی کاربرد اصول مؤثر بر اجرای مدیریت کیفیت فراگیر TQM در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه کارکنان و مدیران در سال 82-1381 پرداخته است. در این پژوهش شش سؤال پژوهشی با توجه به دیدگاه دینگ در زمینه مدیریت کیفیت فراگیر طراحی شد که در ان سؤالات مشخص گردید اصل تعهد گرایی، اصل کسب رضایت مشتری و مشتر مداری، اصل مشارکت کارکنان، مدیران و تامن کنندگان، اصل استفاده مناسب و به جا از آمار واطلاعات، اصل بهبود همیشگی و مستمر در کار و اصل توانمند سازی تا چه میزان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه کارکنان و مدیران به کار میروند. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی – پیمایشی بوده، نمونه آماری شامل 35 نفر مدیران و معاونین دانشکده ها می باشد و حجم نمونه 172 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشخص گردید. ابزار اندازه گیری پرسشنامه 34 سؤالی محقق ساخته است که شش اصل مدیریت کیفیت فراگیر (تعهد گرایی، رضات مشتری، مشارکت کارکنان، استفاده مناسب و بجا از آمار و اطلاعات، بهبود کیفیت مستمر و توانمند سازی) را مورد اندازه گیری قرار می دهد. سپس داده ها با استفاده از روش های آماری t تک متغیری، t مقایسه دو میانگین مستقل و تحلیل واریانس تک متغیری مورد تجززیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: از دیدگاه کارکنان و مدیران اصل تعهد گرایی، اصل مشتری مداری، اصل مشارکت کارکنان، اصل استفاده مناسب و بجا از آمار و اطلاعات و اصل توانمند سازی و نهادینه کردن آموزش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حد ضعیفی استفاده شده است و اصل بهبود مستمر در کار در دانشگاه علوم پزشکی در حد مطلوب به کار رفته است. نتیجه گیری: بنابر نتایج بدست آمده از شش اصل مدیریت کیفیت فراگیر، تنها یک اصل (بهبود مستمر در کار) در دانشگاه علوم پزشکی به کار رفته است و این نتایج طبق نظر کارکنان و مدیران، رؤسا و معاونین دانشکده ها به دست آمده است بر همین اساس علیرغم نظر مدیران دانشگاه هنوز اصول مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد استفاده قرار نگرفته است. واژه های کلیدی: مدیریت کیفیت فراگیر، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کارکنان و مدیران.
محمد عرب؛ ابوالقاسم پوررضا؛ حجت زراعتی؛ رامین روانگرد
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1384
چکیده
مقدمه: بیمارستانها نیز نظیر سایر سازمانها نیازمند نظارت و ارزشیابی مستمر و دائمی هستند. با نگرش به وظایف اصلی این مراکز که آموزش، درمان، پژوهش و مشارکت در بهداشت جامعه است، این امر، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. بر این اساس هدف پژوهشگران نیز مقایسه درجه ی ارزشیابی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران با عملکرد آنها ...
بیشتر
مقدمه: بیمارستانها نیز نظیر سایر سازمانها نیازمند نظارت و ارزشیابی مستمر و دائمی هستند. با نگرش به وظایف اصلی این مراکز که آموزش، درمان، پژوهش و مشارکت در بهداشت جامعه است، این امر، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. بر این اساس هدف پژوهشگران نیز مقایسه درجه ی ارزشیابی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران با عملکرد آنها بوده است روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی – تحلیلی به روش مقطعی (cross-sectional) بوده، که در 27 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته است. داده های این پژوهش از طریق پرسشنامه ای که پس از تهیه توسط پژوهشگر، روایی آن توسط استادان و برخی از مدیران بیمارستانها به تأیید رسید، جمع آوری گردید و به دلیل استفاده از فرمها، دفاتر آماری بیمارستانها و جداول ارزشیابی بیمارستانها در معاونت سلامت دانشگاه مذکور (جهت تکمیل آن) از اعتبار لازم نیز برخوردار بود. برای تحلیل نتایج از نرم افزار SPSS استفاده شد. آزمونهای آماری مورد استفاده نیز عبارتند از: Mc Nemar، Mann Whitney و ضریب همبستگی spearman . یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد که بین درجهی ارزشیابی فعلی بیمارستانهای مورد مطالعه با شاخصهای عملکردی، رابطه معنی داری وجود ندارد. اما بین درجهی ارزشیابی پیشنهادی برای بیمارستانهای مورد مطالعه با شاخصهای عملکردی مورد بررسی (بجز درصد اشغال تخت؛ احتمالاً به دلیل کم بودن تعداد نمونه ها)،ارتباط معنی داری وجود داشته و جهت ارتباط نیز صحیح بوده است. همچنین، در بیمارستانهای دولتی دارای درجه ی ارزشیابی 1 و 3، بین درجه ارزشیابی فعلی و پیشنهادی (بر اساس شاخصهای عملکردی آنها) تفاوت معنی دار مشاهده گردید نتیجه گیری: یافته های فوق نشان دهنده ی واقعی تر بودن درجه ارزشیابی فعلی بیمارستانهای خصوصی نسبت به بیمارستانهای دولتی بوده و سیستم ارزشیابی فعلی بیمارستانها نیاز به بازنگری و اصلاح دارد واژه های کلیدی: مطالعات ارزشیابی - ارزشیابی برنامه - بیمارستانهای خصوصی - بیمارستانهای دولتی
علی محمد مصدق راد؛ فرزانه شاعلی؛ زهرا تاجمیر ریاحی
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384
چکیده
مقدمه :
بکارگیری سیستم های مدیریت کیفیت ISO 9001/2000 می تواند منجر به اصلاح و توسعه استانداردهای مراکز بهداشتی درمانی ، ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده ، کاهش هزینه ها و بالا بردن سطح سلامت جامعه گردد . این پژوهش با هدف بررسی امکان بهره گیری از سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001/2000 در بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان از دیدگاه مدیران انجام شده است ...
بیشتر
مقدمه :
بکارگیری سیستم های مدیریت کیفیت ISO 9001/2000 می تواند منجر به اصلاح و توسعه استانداردهای مراکز بهداشتی درمانی ، ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده ، کاهش هزینه ها و بالا بردن سطح سلامت جامعه گردد . این پژوهش با هدف بررسی امکان بهره گیری از سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001/2000 در بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان از دیدگاه مدیران انجام شده است .
روش بررسی:
برای انجام این پژوهش کاربردی که از دسته مطالعات توصیفی ـ تحلیلی بود از پرسشنامه به عنوان ابزار جمع آوری داده استفاده شد که پس از سنجش و تایید روایی و پایایی بین مدیران ارشد و میانی بر اساس سرشماری و مدیران عملیاتی بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده ، سهمیه ای توزیع گردید. تحلیل داده های پژوهش در سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد پردازش قرار گرفت.
یافته ها :
میانگین وزنی نمره امکان بهره گیری از سیستم مدیریت کیفیت ISO9001/2000 در بیمارستان های دانشگاهی شهراصفهان 74/2 از پنج می باشد. (با توجه به اینکه در آزمون T- Test یک طرفه سطح 05/0Pvalue< معنادار بوده است بنابراین امکان بهره گیری از سیستم مدیریت کیفیت ISO9001/2000 در این بیمارستان ها وجود ندارد .
نتیجه گیری:
تلاش در جهت ایجاد زمینه های لازم برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت ایزو مانند؛ توجه بیشتر به کارکنان بیمارستان ، بهبود فرآیندها و جلب رضایت مشتری می تواند منجر به امکان بهره گیری از این سیستم مدیریت کیفیتی در بیمارستان ها شود .
نواژه های کلیدی :
بیمارستان ها ـ استانداردهای مرجع ـ بیمارستان های دانشگاهی ، مدیریت بیمارستان
فریبا دیانی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1385
چکیده
واژه های کلیدی: خدمات اطلاع رسانی پزشکی؛ انفورماتیک پزشکی؛ کتابداری و اطلاع رسانی
بیشتر
واژه های کلیدی: خدمات اطلاع رسانی پزشکی؛ انفورماتیک پزشکی؛ کتابداری و اطلاع رسانی
مرضیه مختاری پور؛ سید علی سیادت
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: با توجه به پدیدهی انفجار اطلاعات در اثر رشد فنآوری اطلاعات و ابزارهای الکترونیک و رایانهای در دههی گذشته، برپا کردن سیستمهایی برای تولید و مدیریت اطلاعات ضروری است. در این راستا تحقیق حاضر به بررسی میزان کاربست سیستمهای اطلاعاتی در بیمارستانها و مزایا و معایب آن پرداخت. روش بررسی: در این تحقیق توصیفی، 15 ...
بیشتر
چکیده مقدمه: با توجه به پدیدهی انفجار اطلاعات در اثر رشد فنآوری اطلاعات و ابزارهای الکترونیک و رایانهای در دههی گذشته، برپا کردن سیستمهایی برای تولید و مدیریت اطلاعات ضروری است. در این راستا تحقیق حاضر به بررسی میزان کاربست سیستمهای اطلاعاتی در بیمارستانها و مزایا و معایب آن پرداخت. روش بررسی: در این تحقیق توصیفی، 15 نفر از مدیران بیمارستانهای شهر اصفهان از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند و جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبهی سازمانیافته با آنان با استفاده از چکلیست 18 سؤالی در ارتباط با وظایف، ویژگیها، مزایا و معایب سیستمهای اطلاعاتی با پایایی 90/0 = r و روایی محتوایی و صوری تأیید شده توسط افراد متخصص انجام شد. پس از جمعآوری مصاحبه و چکلیستها، پاسخها کد گذاری و در قالب سه مقولهی وظایف، ویژگیها و تأثیر سیستمهای اطلاعاتی بر فرهنگ سازمانی ارایه شد. یافتهها: بیمارستانها شامل 11 زیرسیستم پذیرش، ترخیص و هزینهیابی بیمار، بایگانی، آزمایشگاه، اطاق عمل، مدیریت مدارک پزشکی، مدیریت بخشها، رادیولوژی، پرستاری، داروخانه و انبار دارویی، آمار و اطلاعات بیمارستانی میباشد. مزایای سیستمهای اطلاعاتی در بیمارستان شامل صرفهجویی در زمان، کاهش هزینهی نیروی انسانی، ارسال سریع دادهها و افزایش قابلیت دسترسی و معایب آن شامل محرمانه بودن اطلاعات بیمار و اسناد پزشکی، عدم همکاری و تلاش سازمانهای مرتبط با بیمارستان و هزینهی بالا در استفاده از سیستم اطلاعات برای بیمارستانها بود. نتیجهگیری: سیستمهای اطلاعاتی در بیمارستان شامل 6 زیر سیستم کلی برنامهریزی خدمات، ارسال صورتحساب، تجهیزات، مدیریت منابع، درمان و بهداشت عمومی است که عناصر فرهنگ سازمانی بر هر کدام از این زیرسیستمها تأثیر میگذارد. واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ بیمارستانها؛ فرهنگ.
فرهاد شکرانه ننهکران؛ حافظ محمدحسن زاده اسفنجانی
دوره 5، شماره 2 ، مهر 1387
چکیده
کمیت زیاد و کیفیت نامعلوم، مشکل امروزی در انتخاب مجلات پزشکی است. شاید معیارهای سنجش کیفیت مجلات بتوانند این مشکل را تا حدودی حل کنند. عامل تأثیر یا Impact Factor یک مجله به عنوان مطرحترین ابزار علمسنجی و یکی از مهمترین معیارهای نویسندگان برای ارسال مقاله میباشد و مورد توجه کتابداران و اطلاعرسانان در آبونمان مجلات است. اکنون این معیار ...
بیشتر
کمیت زیاد و کیفیت نامعلوم، مشکل امروزی در انتخاب مجلات پزشکی است. شاید معیارهای سنجش کیفیت مجلات بتوانند این مشکل را تا حدودی حل کنند. عامل تأثیر یا Impact Factor یک مجله به عنوان مطرحترین ابزار علمسنجی و یکی از مهمترین معیارهای نویسندگان برای ارسال مقاله میباشد و مورد توجه کتابداران و اطلاعرسانان در آبونمان مجلات است. اکنون این معیار واحد با وجود کثرت دیدگاههای مخالف و موافق به چالش کشیده شده است.واژههای کلیدی: استناد؛ نشریات ادواری؛ ارزشیابی؛ عامل تأثیر مؤسسه اطلاعات علمی (ISI-IF)
آذر کبیرزاده؛ ابراهیم باقریان فرح آبادی؛ عالیه زمانی کیاسری
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: اطلاعات مربوط به مرگ، منبع دادههای مورد نیاز برای دستیابی به اولویتهای برنامهریزی بهداشتی است. به لحاظ اهمیت داده در تصمیمگیریها، ارزیابی از آن به منظور تعیین میزان ثبت و خطاهای آن ضروری میباشد. هدف این مقاله شناسایی وضعیت ثبت داده در گواهی پزشکی فوت بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و عوامل مؤثر بر آن در ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات مربوط به مرگ، منبع دادههای مورد نیاز برای دستیابی به اولویتهای برنامهریزی بهداشتی است. به لحاظ اهمیت داده در تصمیمگیریها، ارزیابی از آن به منظور تعیین میزان ثبت و خطاهای آن ضروری میباشد. هدف این مقاله شناسایی وضعیت ثبت داده در گواهی پزشکی فوت بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و عوامل مؤثر بر آن در سال 1385 بوده است. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی بود که در مراکز آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. گواهی فوتهای صادر شده در طی یک سال از فروردین 1383 لغایت 1384 به صورت سرشماری بررسی شدند. پرسشنامه چک لیست بر مبنای اهداف تحقیق، طراحی و اشکالات آن با مطالعه مقدماتی برطرف شد و پایایی پرسشنامه با Cronbach alpha برابر 87/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و به کارگیری آزمونهای آمار توصیفی آنالیز شدند. یافتهها: به طور کلی میزان ثبت داده در گواهی پزشکی علت مرگ 51 درصد بود. در بخش ثبت علل پزشکی منجر به مرگ 4/16 درصد هیچ خطایی نداشتند. بیشترین خطای ثبت علل پزشکی منجر به مرگ مربوط به خطای ثبت یک توالی علی، ولی ناکافی 1/38 درصد و کمترین مورد مشاهده شده خطای ثبت چند توالی علی پزشکی ناکافی،آن هم به صورت ناقص 4/3 درصد بود.نتیجهگیری: ثبت داده در گواهی فوت با اشکال مواجه است. بنابراین پزشکان که مسؤول صدور گواهی فوت هستند، نیاز به آموزش دارند. ایجاد برنامههای آموزشی و فراهم آوردن امکانات تشخیصی، جهت بهبود اقلام ثبت شده باید مورد توجه قرار گیرد. واژههای کلیدی: علت مرگ؛ جوازدهی؛ سازمان جهانی بهداشت؛ مرگ.
هادی لطف نژاد افشار؛ زهرا زارع فضل الهی؛ معصومه خوش کلام؛ پیمان رضایی هاچه سو
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: با وجود توسعه قابل توجهی که در طول چند دهه اخیر در این کشور در بخش مراقبت بهداشت روان صورت پذیرفته، توجه چندانی به ثبت اطلاعات بهداشت روان نشده است. در حال حاضر یک نظام کارآمد ملی ثبت بهداشت روان که بتواند نیازهای این بخش را برآورده کند وجود ندارد؛ هدف پژوهش حاضر ارائه ساختار مقدماتی نظام ثبت اطلاعات بهداشت روان در ایران بود. ...
بیشتر
مقدمه: با وجود توسعه قابل توجهی که در طول چند دهه اخیر در این کشور در بخش مراقبت بهداشت روان صورت پذیرفته، توجه چندانی به ثبت اطلاعات بهداشت روان نشده است. در حال حاضر یک نظام کارآمد ملی ثبت بهداشت روان که بتواند نیازهای این بخش را برآورده کند وجود ندارد؛ هدف پژوهش حاضر ارائه ساختار مقدماتی نظام ثبت اطلاعات بهداشت روان در ایران بود. روش بررسی: در این مطالعه تطبیقی نظام ملی ثبت بهداشت روان انگلستان، مالزی و ایران در سال 1383 مورد مطالعه قرار گرفت. منبع جمعآوری دادهها شامل منابع کتابخانهای، شبکههای اطلاعرسانی و مشاوره با متخصصان داخل و خارج کشور بود. ابزار جمعآوری دادهها فرمهای اطلاعاتی بود که روایی آن با نظر متخصصان تأیید شد. تحلیل یافتهها به صورت نظری و مقایسهای صورت گرفت. مدل مقدماتی نظام ملی ثبت اطلاعات بهداشت روان با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی ایران تدوین گردید. یافتهها: برای نظام ملی ثبت بهداشت روان ایران الگویی در شش محور اصلی پیشنهاد شد. یافتههای پژوهش نشان داد که به منظور بهینهسازی ثبت اطلاعات بهداشت روان در کشور، تجدید نظر کلی در اهداف، ساختار، عناصر اطلاعاتی، معیار ثبت، فرایند گردآوری دادهها و سیستمهای طبقه بندی در نظام فعلی ثبت اطلاعات بهداشت روان کشور بر اساس الگوی پیشنهادی ضرورت دارد. نتیجهگیری: کمبود یک نظام ملی ثبت بهداشت روان در ایران، کشور ما را با مشکلات جدی در زمینههای کنترل و پیشگیری بیماریهای روانی، انجام تحقیقات اپیدمیولوژیکی، طراحی سیاستها و استراتژیها برای کنترل هزینههای ناشی از اختلالات روانی و بهبود کیفیت زندگی بیماران روبهرو کرده، که امید است با به کارگیری الگوی پیشنهادی بر بسیاری از مشکلات ذکر شده فائق آییم. واژههای کلیدی: بهداشت روانی؛ نظامهای اطلاع رسانی؛ نظامهای مدیریت اطلاعات.
احمد Reza رئیسی؛ سکینه سقائیان نژاد اصفهانی؛ سعید کریمی؛ محمد Hosein یارمحمدیان؛ اصغر احتشامی
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: مدیران و ارایه کنندگان خدمات سلامت جهت افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید شناخت کافی از نظام اطلاعات سلامت داشته باشند؛ چرا که پایه و اساس سیاستگذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی، آمار و اطلاعات دقیق، صحیح، بهنگام و معتبر و تفسیر درست این اطلاعات میباشد. پژوهشگر در این پژوهش، سطح تکامل ...
بیشتر
مقدمه: مدیران و ارایه کنندگان خدمات سلامت جهت افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید شناخت کافی از نظام اطلاعات سلامت داشته باشند؛ چرا که پایه و اساس سیاستگذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی، آمار و اطلاعات دقیق، صحیح، بهنگام و معتبر و تفسیر درست این اطلاعات میباشد. پژوهشگر در این پژوهش، سطح تکامل نظام اطلاعات سلامت شهرستان در استان اصفهان را بر اساس راهنمای سازمان جهانی سلامت ارزیابی نموده است. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی- مقطعی در سال 87-1386، که جامعه پژوهش جامعه پژوهش شبکههای بهداشتی درمانی (نظامهای سلامت شهرستان) در استان اصفهان بود، شهرستان فلاورجان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، چک لیست محقق ساخته حاوی 334 موجودیت اطلاعاتی، بر اساس مؤلفهها و موجودیتهای اطلاعاتی راهنمای سازمان جهانی سلامت بود که روایی آن با نظر استادان صاحبنظر و پایایی آن با بازآزمایی کلیه مراکز مورد مطالعه به اثبات رسید (5/98 درصدCronbach’s Alfa = ). دادههای مطالعه با مراجعه مستقیم پژوهشگر در دو مرحله مجزا به 12 مرکز سلامت شهری، 8 مرکز سلامت روستایی و 1 مرکز سلامت شهرستان، در شهرستان فلاورجان، و مشاهده و مطالعه اسناد و مدارک و تکمیل چک لیست جمعآوری گردید و یافتهها با استفاده از آنالیز توصیفی نرمافزار 13SPSS و با اعمال ضریب وزن هر محور مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمره سطح تکامل نظام اطلاعات سلامت شهرستان در استان اصفهان 75/35 درصد است. بیشترین میزان رعایت موجودیتهای اطلاعاتی در نظام اطلاعات سلامت شهرستان مربوط به محور جمعآوری دادهها به میزان 70 درصد و کمترین میزان رعایت موجودیتهای اطلاعاتی در این نظام مربوط به استفاده از اطلاعات در تصمیم گیری به میزان 10 درصد بود.نتیجهگیری: ارزیابی نظام اطلاعات سلامت شهرستان، حوزههای بهبود و قابل ارتقا را مشخص نمود. مدیریت نظام سلامت جهت تصمیمگیری و سیاستگذاری اصولی و صحیح در نظام سلامت شهرستان، باید نسبت به بازسازی اساسی نظام اطلاعات سلامت شهرستان و تربیت مهارتهای مدیریتی و اطلاعاتی مدیران نظام سلامت شهرستان، همت گمارد واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای مدیریت اطلاعات؛ مدیریت اطلاعات؛ تصمیم گیری؛ سازمان جهانی بهداشت.
رضا دهنویه؛ سید جمال الدین طبیبی؛ محمدرضا ملکی؛ آرش رشیدیان؛ سمیه نوری حکمت
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
مقدمه: تعیین خدمات بستهی بیمهی درمان پایه، همواره یکی از چالشهای اساسی سازمانهای بیمهای بوده است. به عبارت دیگر، این سازمانها همیشه با این سؤال روبهرو بودهاند که با توجه به محدودیت منابع، برای تعیین خدمات این بسته چه معیارهایی را مورد توجه قرار دهند. بدون تعیین معیارهای تأثیرگذار بر تدوین بستهی بیمهی درمان پایه ...
بیشتر
مقدمه: تعیین خدمات بستهی بیمهی درمان پایه، همواره یکی از چالشهای اساسی سازمانهای بیمهای بوده است. به عبارت دیگر، این سازمانها همیشه با این سؤال روبهرو بودهاند که با توجه به محدودیت منابع، برای تعیین خدمات این بسته چه معیارهایی را مورد توجه قرار دهند. بدون تعیین معیارهای تأثیرگذار بر تدوین بستهی بیمهی درمان پایه و در نظر گرفتن نقش واقعی آنها، بدون شک بستهی خدماتی تعریف میشود که از نظر سیاسی غیر قابل قبول است، از جهت مالی امکانپذیر نیست، از منظر فنی ناکاراست و یا مجموعهای از این مشکلات را دارد. این مطالعه با هدف تعیین معیارهای اطلاعاتی برای خدمات بستهی بیمهی درمان و اهمیت هر کدام از آنها در تدوین این بسته، انجام شده است.روش بررسی: مطالعه حاضر مطالعهای توصیفی– مقطعی بود که در سال 1387 انجام گرفت. در مرحلهی اول مطالعه، با 20 نفر از کارشناسان و دستاندرکاران بیمهی سلامت کشور، مصاحبهای صورت گرفت و در ادامه، معیارهای مورد استفاده این مصاحبهها به همراه معیارهای استخراج شده از مطالعهی مفهومی، جمعآوری و طبقهبندی گردید. در مرحلهی دوم مطالعه، معیارهای جمعآوری شده در قالب یک پرسشنامه، به علت نظرخواهی در اختیار 52 نفر از کارشناسان سازمانهای بیمهگر پایه گذاشته شد. با استفاده از روش اعتبار محتوا و همچنین آزمون- بازآزمون (84/0 r =) اعتبار و روایی پرسشنامه تأیید شد. برای تحلیل دادهها در مرحلهی اول از نرمافزار Atlas-Ti و روش تحلیل محتوا و در مرحلهی دوم از نرمافزار SPSS و روش آمار توصیفی استفاده گردید.یافتهها: معیارهای استخراج شده از مرحلهی اول در قالب 32 معیار و 6 گروه طبقهبندی گردید. کارشناسان بیمهای کشور معتقد بودند که مهمترین معیارهای تعیین کننده محتوای بستهی بیمهی درمان پایه در حال حاضر شامل معیارهای «قابلیت اجرایی»، «دیدگاه افراد و گروههای سیاسی»، «هزینه مداخلات» و «تعلق داشتن افراد بیمار به گروههای آسیبپذیر» میباشند. این کارشناسان به «هزینه- اثربخشی» خدمات، «اثربخشی خدمات»، «اعتبار مستندات» و «عدالت» به عنوان مهمترین معیارهایی که از طریق آنها میتوان خدمات بسته را به طور مناسبی تعیین نمود، اشاره کردند.نتیجهگیری: برای تدوین مناسبتر خدمات بسته بیمه درمان پایه، پیشنهاد میگردد که شرایط لازم برای انجام مطالعات هزینه- اثربخشی مهیا شود و نتایج این مطالعات، جایگزین معیارهایی نظیر اعمال نفوذ گروههای مختلف در تعیین خدمات بستهی بیمهی درمان پایه گردد.واژههای کلیدی: ایران؛ بیمه بهداشت و درمان؛ پوشش بیمه.
شهید سید مهران حریرچیان؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ سوسن بهرامی؛ مهناز بهادرانی؛ ملیحه سلیمانیان
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: رشد جهش گونهی ابزارهای اطلاع رسانی و جهانی شدن فنآوری اطلاعات، بستری آماده ساخته است تا یادگیری در هر زمان و مکان و مطابق با نیاز یاد گیرنده را ممکن سازد. این مطالعه به منظور ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص آموزش مبتنی بر وب انجام شده است.روش بررسی: برای انجام این مطالعهی توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: رشد جهش گونهی ابزارهای اطلاع رسانی و جهانی شدن فنآوری اطلاعات، بستری آماده ساخته است تا یادگیری در هر زمان و مکان و مطابق با نیاز یاد گیرنده را ممکن سازد. این مطالعه به منظور ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص آموزش مبتنی بر وب انجام شده است.روش بررسی: برای انجام این مطالعهی توصیفی- پیمایشی در سال 1387 کلیهی اعضای هیأت علمی دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (706 نفر) به عنوان جامعهی آماری مورد بررسی قرار گرفتند. نمونهگیری به شیوهی طبقهای- تصادفی انجام گرفت و حجم نمونه 210 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساختهای بود که روایی آن با روش روایی محتوایی و پایایی آن با روش ضریب Cronbach’s alpha (92/0 r =) برآورد گردید. دادهها با نرمافزار SPSS و با استفاده از شاخصهای آماری نظیر میانگین، واریانس، انحراف معیار، آزمون t تک متغیره و آزمون Tukey تحلیل شد.یافتهها: میانگین نمرهی دانش، نگرش و عملکرد اعضای هیأت علمی بالاتر از حد متوسط بود. اعضای با مدرک کارشناسی ارشد و اعضای با مدرک دکتری تخصصی، آگاهی کمتری نسبت به اعضای با مدرک فوق تخصص داشتند. میزان آگاهی اعضای با سابقهی کار کمتر از 5 سال، بیشتر از اعضای با سابقهی کار 20-10 سال بود. اعضای با سابقهی کار 10-5 سال از آگاهی بیشتری نسبت به اعضای با سابقهی کار بالای 20 سال برخوردار بودند. اعضای هیأت علمی مرد نسبت به زنان و نیز اعضای با مرتبهی علمی استادیاری در مقایسه با اعضای دارای مرتبههای دانشیاری و استادی نگرش بهتری در مورد آموزش مبتنی بر وب داشتند. عملکرد اعضای با مدرک دکتری تخصصی و نیز اعضای با مدرک فوق تخصص، بهتر از عملکرد اعضای با مدرک کارشناسی ارشد بود. اعضای با مرتبهی دانشیاری نیز از عملکرد بهتری نسبت به اعضای مربی برخوردار بودند. عملکرد اعضای با سابقهی کار کمتر از 5 سال در مقایسه با اعضای دارای سابقهی کار 20-10 سال مطلوبتر بود.نتیجهگیری: در عصر پیشرفت علم و فنآوری توجه به آموزش الکترونیک اهمیت بسیاری دارد و سازمانها برای حفظ بقای خود باید با شرایط متغییر محیطی سازگار شوند. با توسعهی شبکهی جهان گستر وب، مؤسسات آموزش عالی نیز باید از امکانات این شبکه در امر آموزش استفاده نموده، اعضای هیأت علمی خود را از دانش و مهارت لازم برای به کار گیری این فنآوری در آموزش و توسعهی آموزش عالی برخوردار سازند.واژههای کلیدی: آموزش برنامهای؛ آگاهی؛ دانش- نگرش- عملکرد؛ دانشگاهها.
فیض اله اکبری؛ سید مصطفی حسینی؛ ابوالقاسم پوررضا؛ شهرام توفیقی؛ سمانه حیدری
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: در آیندهی نزدیک هیچ عاملی همانند فنآوری اطلاعات قادر به تغییر طرح سازمانها نخواهد بود. پژوهش حاضر گامی در جهت شناخت سطح فنآوری اطلاعات و چگونگی اثر آن بر ابعاد ساختار سازمانی (رسمیت، پیچیدگی و تمرکز) بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعهی توصیفی- تحلیلی است که ...
بیشتر
مقدمه: در آیندهی نزدیک هیچ عاملی همانند فنآوری اطلاعات قادر به تغییر طرح سازمانها نخواهد بود. پژوهش حاضر گامی در جهت شناخت سطح فنآوری اطلاعات و چگونگی اثر آن بر ابعاد ساختار سازمانی (رسمیت، پیچیدگی و تمرکز) بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعهی توصیفی- تحلیلی است که به صورت پیمایشی در سال 1386 انجام شد. جامعهی پژوهش آن را کلیهی اعضای شبکهی تصمیمگیری بیمارستان که دارای پست مدیریتی بودند و نیز متخصصین فنآوری اطلاعات (مسؤولین سایت و یا مسؤول قسمت فنآوری اطلاعات و یا نمایندهی شرکت فنآوری اطلاعات) تشکیل دادند. محیط پژوهش، 10 بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مشاهده، مصاحبه و با استفاده از دو نوع پرسشنامهی Rabinz و CSF صورت گرفت که هر دو پرسشنامه استاندارد و به ثبت رسیده بود. در تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمونهای توزیع نرمال، همبستگی Pearson، رگرسیون خطی و چند متغیره استفاده شد.یافتهها: بین وضعیت کلی فنآوری اطلاعات با تمرکز (01/0 = P) و رسمیت (06/0 = P) ارتباط معنیداری وجود داشت که در اکثر موارد ابعاد پنجگانهی فنآوری اطلاعات، رسمیت و تمرکز را تحت تأثیر قرار داد.نتیجهگیری: با این که نفوذ فنآوری اطلاعات به گونهای نبود که به تحول بنیادین در ساختار بیمارستانهای مورد مطالعه منجر شود، با این حال، فنآوری اطلاعات تأثیرات گستردهای بر دو بعد تمرکز و رسمیت سازمانی داشت.واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان)؛ مدیریت بیمارستان.
سعید کریمی؛ سکینه سقائیاننژاد اصفهانی؛ مهرداد فرزندیپور؛ مریم اسماعیلی قیوم آبادی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: طراحی و اجرای حداقل مجموعهی دادهها (Minimum Data Set) در مراکز درمانی مقدمهی مدیریت اطلاعات بیماری است و ارتقای کیفیت مراقبت و کنترل آن را به دنبال دارد. MDSپیوند به عنوان مجموعهی گستردهای از واژهها و تعاریف پذیرفته شده قلمداد میشود و با فراهم آوردن یکی از مهمترین ابزارهای مدیریتی برای تصمیمگیری در صنعت سلامت متضمن ...
بیشتر
مقدمه: طراحی و اجرای حداقل مجموعهی دادهها (Minimum Data Set) در مراکز درمانی مقدمهی مدیریت اطلاعات بیماری است و ارتقای کیفیت مراقبت و کنترل آن را به دنبال دارد. MDSپیوند به عنوان مجموعهی گستردهای از واژهها و تعاریف پذیرفته شده قلمداد میشود و با فراهم آوردن یکی از مهمترین ابزارهای مدیریتی برای تصمیمگیری در صنعت سلامت متضمن دسترسی به دادههای بهداشتی دقیق و بدون ابهام بیماریها است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف مطالعهی حداقل مجموعهی دادههای نظام مدیریت اطلاعات پیوند اعضا در کشورهای کانادا، مالزی و استرالیا و ارایهی راهکار مناسب برای ایران انجام شده است.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به صورت تطبیقی در سال 1388 انجام شده است. ابتدا MDS پیوند موجود در کشور بررسی شد، سپس MDS پیوند در کشورهای منتخب به عنوان کشورهای پیشرو در سیستم ثبت پیوند از طریق متون و منابع الکترونیکی مورد مطالعه قرار گرفت. مرحلهی تحلیل دادههای MDS پیوند در کشورهای منتخب، با استفاده از جداول تطبیقی و تعیین وجوه اشتراک و افتراق مجموعهی دادهها انجام گردید و در نهایت با توجه به نتایج حاصل، مجموعهای از فرمهای ثبت پیوند اعضا برای کشور طراحی و پیشنهاد گردید.یافتهها: حداقل مجموعهی دادههای پیوند اعضا در قالب 23 فرم به صورت سه دسته (فرمهای ثبت گیرندهی پیوند، فرمهای ثبت اهدا کنندهی عضو، فرمهای پیگیری مراقبتهای بعد از پیوند و فرم اهدا کنندهی زنده و مرگ مغزی) طراحی و پیشنهاد گردید و مورد تأیید صاحبنظران واقع شد.نتیجهگیری: به منظور ثبت کلیهی دادهها و بررسیها و گزارشگیری آتی با مشخصههای متفاوت، باید فرمهای مختلفی جهت ثبت دادهها در فرایند اهدای اعضا طراحی شود تا دقیقترین اطلاعات به واسطهی تکمیل این فرمها وارد بانک اطلاعاتی شبکهی فراهمآوری اعضای پیوندی شود و مورد استفاده قرار گیرد. MDS پیوند در قالب فرمهای طراحی شده، منجر به کنترل هزینهها و ارتقای مدیریت پیوند در کشور میگردد. همچنین مطالعات بقا، میزان اهدا و اطلاعات مورد نیاز برای بررسیهای علمی و سیاستگذاریهای کشوری بر اساس این اطلاعات ممکن میباشد.واژههای کلیدی: دادهها؛ مدیریت اطلاعات؛ پیوندها؛ مطالعهی تطبیقی
ایندکس مجله
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید