مسعود فردوسی
مسعود فردوسی؛ مریم براتی؛ محمدرضا رضایتمند
چکیده
مقدمه: نقص سیستمهای اطلاعات بیمارستانی، منجر به عدم وصول درامد بیش از 30 درصد خدمات ارایه شده میگردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط اتلاف اطلاعات و اسناد پزشکی در طرح تحول سلامت و ارایه راهکار انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی و تحلیل محتوا بود. به منظور شناسایی اتلاف منابع بیمارستانی و راهکارهای کاهش هزینه، پایگاههای ...
بیشتر
مقدمه: نقص سیستمهای اطلاعات بیمارستانی، منجر به عدم وصول درامد بیش از 30 درصد خدمات ارایه شده میگردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط اتلاف اطلاعات و اسناد پزشکی در طرح تحول سلامت و ارایه راهکار انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی و تحلیل محتوا بود. به منظور شناسایی اتلاف منابع بیمارستانی و راهکارهای کاهش هزینه، پایگاههای PubMed، Irandoc، Scientific Information Database (SID)، Google Scholar و Magiran با استفاده از کلید واژههای «اتلاف، اطلاعات، اسناد، هزینه و کاهش هزینه، طرح تحول سلامت» مورد جستجو قرار گرفت و مقالات مرتبط استخراج گردید. برای تأیید و دستهبندی اتلاف از تکنیک گروه اسمی و جهت تأیید راهکارها از بحث گروهی متمرکز استفاده شد.یافتهها: مهمترین نقاط اتلاف شناسایی شده در حوزه اطلاعات و اسناد پزشکی بیمارستان شامل «الزامات اداری تکراری و ناهماهنگ، پراکنده بودن اطلاعات بیماران و افزایش کسورات بیمهها» و مهمترین راهکارهای کاهش هزینه شامل «ترسیم مسیر درست حرکت داده از بیمارستان تا سطح وزارت، ایجاد نرمافزار استاندارد برای تأیید صلاحیت و اوضاع مطالبات، برنامههای الکترونیک بیمار محور و کاهش کسورات بیمهای» بود.نتیجهگیری: اطلاعات و اسناد پزشکی، مبنای تصمیمات مدیران بیمارستانی میباشد. از آنجا که امروزه اهمیت مدیریت مالی بسیار بیشتر از قبل شده است و با توجه به محدودیت منابع، به نظر میرسد که میدان مانور مدیران برای مدیریت مصرف، کاهش هزینهها از طریق حذف یا کاهش اتلاف منابع است.
مسعود فردوسی؛ محمدرضا رضایتمند؛ عباس فیضبخش؛ حمیدرضا دهقانی؛ گلنوش عقیلی دهکردی
چکیده
مصرف مراقبتهای سلامت را «بهرهمندی» مینامند. مطالعات بهرهمندی در سازمانهای بیمهگر برای مدیریت مصرف خدمات درمانی جمعیت تحت پوشش استفاده میشود. پژوهش حاضر از نوع مروری نقلی بود که با هدف آشنایی با مطالعات بهرهمندی و کاربرد آن در سازمانهای بیمهگر در سال 1397 صورت گرفت. در این مطالعه، مقالات پایگاههای ProQuest، ScienceDirect، PubMed، ...
بیشتر
مصرف مراقبتهای سلامت را «بهرهمندی» مینامند. مطالعات بهرهمندی در سازمانهای بیمهگر برای مدیریت مصرف خدمات درمانی جمعیت تحت پوشش استفاده میشود. پژوهش حاضر از نوع مروری نقلی بود که با هدف آشنایی با مطالعات بهرهمندی و کاربرد آن در سازمانهای بیمهگر در سال 1397 صورت گرفت. در این مطالعه، مقالات پایگاههای ProQuest، ScienceDirect، PubMed، Scopus و ISI Web of Science بدون محدودیت زمانی انتخاب گردید و از 50 مقاله مرتبط، ماهیت، ضرورت، انواع و موانع انجام مطالعات بهرهمندی استخراج شد. در مجموع میتوان گفت که در حال حاضر سازمانهای بیمه بیشترین تمرکز خود را بر بررسی رفتار ارایه دهندگان قرار دادهاند و از بررسی رفتار مصرفکنندگان (مطالعات بهرهمندی) غفلت میورزند. استانداردسازی فرمت دادههای دریافتی از مراکز ارایه دهنده، ذخیرهسازی یکپارچه دادهها و حساس بودن نرمافزارهای بیمهای به افراد با مصارف غیر عادی، انجام مطالعات بهرهمندی را تسهیل مینماید.
مسعود فردوسی؛ احمدرضا رئیسی؛ حمید گنجی؛ سحر وصال؛ امیر جاننثاری؛ حمزه یزدی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 292-296
چکیده
مقدمه: یکی از بستههای هشتگانه فاز اول طرح تحول نظام سلامت، به ارتقای کیفیت ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستانها اختصاص یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اجرای این بسته، شاخص ویزیت- ساعت در بیمارستان الزهرا (س) را به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان اصفهان مورد مطالعه قرار داد.روش بررسی: این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: یکی از بستههای هشتگانه فاز اول طرح تحول نظام سلامت، به ارتقای کیفیت ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستانها اختصاص یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اجرای این بسته، شاخص ویزیت- ساعت در بیمارستان الزهرا (س) را به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان اصفهان مورد مطالعه قرار داد.روش بررسی: این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی- مقطعی بود که با استفاده از میانگین ویزیت- ساعت پزشکان به عنوان شاخص اصلی کیفیت ویزیت، بر روی همه 26 درمانگاه بیمارستان الزهرا (س) انجام شد. منشی درمانگاهها، وظیفه جمعآوری اطلاعات را در بازه زمانی خرداد سال 1393 تا تیر سال 1394 به صورت سرشماری بر اساس برگههای تکمیل شده بر عهده داشتند. اطلاعات به نرمافزار SPSS وارد گردید و میانگین ویزیت- ساعت درمانگاهها به تفکیک داخلی و جراحی، با استفاده از آمارههای توصیفی فراوانی، میانگین و انحراف معیار سه ماهه گزارش شد.یافتهها: استاندارد ویزیت پزشکان متخصص، 8 بیمار بر ساعت اعلام شد. میانگین شاخص ویزیت- ساعت پزشکان در درمانگاههای داخلی در سه ماهه اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب 27/2 ± 06/6، 80/4 ± 76/7، 18/4 ± 02/7 و 52/2 ± 37/6 و در درمانگاههای جراحی به ترتیب 09/6 ± 88/9، 47/5 ± 11/10، 26/6 ± 40/9 و 93/2 ± 63/7 به دست آمد.نتیجهگیری: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت که از اردیبهشت سال 1393 آغاز گردید، شاخص ویزیت- ساعت پزشکان در سه ماهه دوم بدتر شد، اما در سه ماهه سوم و چهارم بهبود یافت که شاید به علت مراجعه بیشتر بیماران و مسایل درامدی در شروع طرح و نظارتهای انجام شده در دنباله آن از سوی مسؤولان بیمارستان باشد. پیشنهاد میشود استاندارد متفاوتی برای دو دسته درمانگاه داخلی و جراحی تعیین شود.
مسعود فردوسی؛ علی نعمتی؛ پیمان فرجادفر؛ یوسف مسعودیان
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 611-618
چکیده
مقدمه: پرداخت مستقیم به عنوان یکی از منابع مالی نظامهای سلامت تأثیر منفی بر وضعیت سلامتی و شاخصهای کمی و کیفی عملکرد نظام سلامت دارد. هزینههای سلامتی بالاتر و در نتیجه پرداخت از جیب بیشتر ممکن است منجر به فقر یا کاهش دسترسی به خدمات سلامتی شود. متأسفانه این وضعیت بیشتر در میان افراد فقیر که نیاز بیشتری به مراقبت دارند دیده میشود. ...
بیشتر
مقدمه: پرداخت مستقیم به عنوان یکی از منابع مالی نظامهای سلامت تأثیر منفی بر وضعیت سلامتی و شاخصهای کمی و کیفی عملکرد نظام سلامت دارد. هزینههای سلامتی بالاتر و در نتیجه پرداخت از جیب بیشتر ممکن است منجر به فقر یا کاهش دسترسی به خدمات سلامتی شود. متأسفانه این وضعیت بیشتر در میان افراد فقیر که نیاز بیشتری به مراقبت دارند دیده میشود. هدف این مطالعه جواب دادن به این مسأله بود که اگر سازمان تأمین اجتماعی بخواهد بیمهشدگانش را در برابر پرداخت مستقیم بالا ( صورت حسابهای بالای 1 میلیون ریال) حفاظت کند، با فرض ثابت بودن هزینههای کل چگونه پوشش هزینهی سایرین را تغییر دهد. روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی و مقطعی بر روی صورت حسابهای بیماران بستری تحت پوشش بیمهی سازمان تأمین اجتماعی در بیمارستانهای شهر اصفهان در سال 1387 انجام شد. نمونهگیری به صورت خوشهای بود و براساس فرمول نمونهگیری طبقهبندی شده، 2430 عدد تعیین شد، سپس سهم هر بیمارستان و سهم هر بخش بستری مشخص گردید. اطلاعات از طریق مراجعه به واحد حسابداری و درآمد بیمارستان با مطالعهی فرمهای مربوط به هزینهی بیماران بستری و مصاحبه با کارشناسان بیمه در بیمارستان با استفاده از فرمهای رسمی اطلاعات امور مالی دفتر اسناد پزشکی جمعآوری شد. با توجه به استاندارد بودن فرمها، روایی و پایایی آنها مورد تایید بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Excelانجام شد. یافتهها: سازمان تأمین اجتماعی میتواند با سه سناریو با فرض ثابت بودن هزینههای سازمان، فرانشیزهای بالای یک میلیون را پوشش دهد. سناریوی اول: سازمان تأمین اجتماعی به جای پوشش 90 درصدی هزینهها برای پروندههایی که هزینههای درمان آنها کمتر از ده میلیون ریال باشد (فرانشیز کمتر از میلیون ریال) 43 درصد از هزینهها را پوشش دهد. سناریوی دوم: سازمان تأمین اجتماعی به جای پوشش 90 درصدی هزینهها برای پروندههایی که هزینههای درمان آنها تا بیست میلیون ریال است (فرانشیز کمتر از دو میلیون ریال) 77 درصد از هزینهها را پوشش دهد. سناریوی سوم: سازمان تأمین اجتماعی به جای پوشش 90 درصدی هزینهها برای پروندههایی که هزینههای درمان آنها کمتر ازصد میلیون ریال باشد (فرانشیز کمتر از ده میلیون ریال) 86 درصد از هزینهها را پوشش دهد. نتیجهگیری: سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از فرانشیز متغیر میتواند افراد را در برابر هزینههای سلامتی بالا و خانوارها را در برابر هزینههای کمرشکن محافظت کند. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ تأمین اجتماعی؛ هزینهها
مسعود فردوسی؛ سید محمد احسان فرح آبادی؛ مریم مفید؛ فرزانه رجالیان؛ مریم حقیقت؛ پرناز نقدی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 989-996
چکیده
م
قدمه: ضرورت تمرکز نهاد بیمارستان بر روی فعالیتهای اصلی امری اجتنابناپذیر میباشد. از طرفی حساسیت مکانیسم پایش و نظارت جهت حفظ و ارتقای سطح کیفی خدمات برونسپاری شده مانع از بروز مشکلات جدیدی در این عرصه میگردد. بنابراین در این مطالعه به ارزیابی برونسپاری خدمات پرستاری از جنبههای مختلف پرداخته شده است.
روش بررسی: این ...
بیشتر
م
قدمه: ضرورت تمرکز نهاد بیمارستان بر روی فعالیتهای اصلی امری اجتنابناپذیر میباشد. از طرفی حساسیت مکانیسم پایش و نظارت جهت حفظ و ارتقای سطح کیفی خدمات برونسپاری شده مانع از بروز مشکلات جدیدی در این عرصه میگردد. بنابراین در این مطالعه به ارزیابی برونسپاری خدمات پرستاری از جنبههای مختلف پرداخته شده است.
روش بررسی: این مطالعهی توصیفی و کاربردی به صورت موردی (قبل و بعد) میباشد. جامعهی پژوهش خدمات پرستاری بخشهای بالینی (گوش و حلق و بینی، جراحی اعصاب) مرکز آموزشی درمانی آیتاله کاشانی اصفهان و زمان آن سال 1388 بود. دادهها از طریق پرسشنامه (رضایت مشتریان داخلی) و مصاحبهی نیمه ساختمند با مسؤولان برونسپاری و همچنین از طریق بررسی مستندات و مدارک مالی و اداری مرتبط با موضوع استخراج شدهاند. روایی ابزار با استفاده از فرم استاندارد دانشگاه در زمینهی رضایتسنجی و پایایی بر اساس محاسبهی Cronbach’ Alpha مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل آماری یافتهها با استفاده از برنامهی SPSS انجام شد.
یافتهها: یافتهها حاکی از افزایش نیروی کارشناس پرستاری از 29/0 به 36/0 به ازای هر تخت در راستای هدف اصلی برونسپاری میباشد. اما دستیابی به این هدف همراه با افزایش هزینهی تمام شدهی هر تخت و در نتیجه، افزایش هزینهی کل بخش بعد از برونسپاری برای بیمارستان میباشد. تعداد کل پرسنل به ازای هر تخت افزایش یافته و از 7/0 به 92/0 رسیده است. همچنین تغییرات نامحسوسی در رضایت مشتریان داخلی از عملکرد بخش غیر دولتی حاصل گردیده است.
نتیجهگیری: در حالیکه کاهش تصدی باید همراه با افزایش رضایت سایر کارکنان و بیماران و همچنین کارایی و اثربخشی باشد، استراتژی تأمین نیروی پرستاری خارج از سازمان مذکور منجر به افت شدید کارایی گردد. بنابراین استراتژی اتخاذ شده، بهرهوری لازم را برای بیمارستان به ارمغان نیاورده است.
علیرضا جباری؛ مسعود فردوسی؛ محمود کیوان آرا,؛ زهرا آقارحیمی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 878-886
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از صنایع پرشتاب در جهان است و کشورهای مختلفی برای توسعهی آن تلاش میکنند. سیاستگذاران و تصمیمگیران صنعت گردشگری پزشکی برای موفقیت در این حوزه ابتدا باید ذینفعانی راکه از یک سو میتوانند از صنعت تأثیر بپذیرند و از سوی دیگر برآن تأثیر بگذارند، شناسایی و جایگاه آنان را برای همکاری و مشارکت مشخص نمایند. ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از صنایع پرشتاب در جهان است و کشورهای مختلفی برای توسعهی آن تلاش میکنند. سیاستگذاران و تصمیمگیران صنعت گردشگری پزشکی برای موفقیت در این حوزه ابتدا باید ذینفعانی راکه از یک سو میتوانند از صنعت تأثیر بپذیرند و از سوی دیگر برآن تأثیر بگذارند، شناسایی و جایگاه آنان را برای همکاری و مشارکت مشخص نمایند. از این رو هدف مطالعهی حاضر، شناخت و تحلیل ذینفعان صنعت گردشگری پزشکی اصفهان و ارایهی راهبردهای مؤثر در توسعهی آن بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که به روش مطالعهی کیفی در سال 1390 انجام شد. در مرحلهی اول ذینفعان کلیدی گردشگری پزشکی در استان اصفهان شناسایی و در مرحلهی دوم با ذینفعان کلیدی صنعت گردشگری پزشکی مصاحبه شد. به منظور تحلیل دادهها از مراحل تحلیل ذینفعان استفاده شد و در نهایت راهبردهای توسعهی گردشگری پزشکی ارایه گردید.
یافتهها: ذینفعان کلیدی صنعت گردشگری پزشکی در اصفهان به 9 دستهی اصلی تقسیمبندی شدند. این ذینفعان شامل استانداری، ادارهی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی، ارایه دهندگان خدمات بخش بهداشت و درمان، ارایه دهندگان خدمات گردشگری، بانک توسعهی صادرات، سرمایهگذاران بخش خصوصی و اتاق بازرگانی بودند. ویژگی ذینفعان نشان داد که از میان ذینفعان، روابط بینالملل دانشگاه علوم پزشکی، ادارهی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کلینیک از برنامهی دولت در زمینهی گردشگری پزشکی آگاهی کامل داشتهاند. از نظر قدرت ذینفعان، بیمارستان خصوصی، نظام پزشکی، سرمایهگذار و دانشگاه علوم پزشکی دارای قدرت زیاد بودند. از میان ذینفعان، دانشگاه علوم پزشکی، کلینیک، بیمارستان خصوصی و ادارهی کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در موضع کاملاً موافق قرار داشتند. با توجه به تحلیل ذینفعان، راهبردهای مؤثر شامل راهبردهای متمرکز بر افزایش قدرت، راهبردهای متمرکز بر افزایش موافقت و راهبردهای متمرکز بر حفظ موضع بود.
نتیجهگیری: در صنعت گردشگری پزشکی اصفهان ذینفعان مختلفی وجود دارند، بنابراین میتوان با طراحی شبکهی ذینفعان گردشگری پزشکی، تشکیل شورای استانی گردشگری پزشکی و مشخص شدن نقش و وظایف هر یک از ذینفعان، به صورت نظاممند و منسجم در راستای توسعهی گردشگری پزشکی اصفهان برنامهریزی، سیاستگذاری و تصمیمگیری نمود و راهبردهای مؤثری را در جهت تحقق اهداف مربوط به کار گرفت
مسعود فردوسی؛ مرضیه فتاحی؛ سمانه جعفری
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1087-1103
چکیده
مقدمه: مطالعات طرح جا و مکان جهت پاسخگویی بهتر به نیازها و افزایش کارایی فضاهای فیزیکی بیمارستان انجام میشود. از این رو، هدف عمدهی این پژوهش، اصلاح فرایندهای گردش کار بخش اورژانس از طریق مطالعهی طرح جا و مکان در روند بازسازی بخش اورژانس بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین بیمارستانهای استان در سال 1390 ...
بیشتر
مقدمه: مطالعات طرح جا و مکان جهت پاسخگویی بهتر به نیازها و افزایش کارایی فضاهای فیزیکی بیمارستان انجام میشود. از این رو، هدف عمدهی این پژوهش، اصلاح فرایندهای گردش کار بخش اورژانس از طریق مطالعهی طرح جا و مکان در روند بازسازی بخش اورژانس بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین بیمارستانهای استان در سال 1390 در امر رسیدگی به بیماران اورژانسی بود.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی از نوع موردی، مرتبط با فضاهای بخش اورژانس بیمارستان شریعتی در سال 1390 بود. دادهها در 4 قسمت بررسی شرح وظایف و عملکردها، جریان گردش کار، چالشها، فضاهای موجود و تغییرات طراحی، تقسیمبندی شدند و مشاهدات مستقیم جهت تدوین فرایندهای موجود کاری مطابق با کلیهی فضاهای بالینی و پشتیبانی موجود در نقشههای بخش اورژانس سال 1390، از طریق پرسشنامهی استاندارد (مدیریت سازمان تأمین اجتماعی استان) جمعآوری گردید. در نهایت تحلیل دادهها از طریق نرمافزار Excelانجام شد.یافتهها: از بین 6 هدف بازسازی، «راهاندازی تریاژ» اولویت اول را به خود اختصاص داد و در میان فرایندها و فضاهای بخش، فرایندهای پذیرش بیماران اورژانسی، مسمومیت و کودکان و فضاهای ورودی، تریاژ و قسمت بیماران بدحال و غیر بدحال اساسیترین تغییرات را منطبق بر اولویتهای استخراج شده داشتند.نتیجهگیری: با توجه به استانداردهای اعتباربخشی مبنی بر الزام رعایت استانداردهای واحد ساختمان، ضروری است مدیران بیمارستانها به واحد مذکور -که یکی از علل مهم رضایتمندی است- توجه خاصی داشته باشند و این روش ساده، جامع و قابل اجرای مطالعه را در طی بازسازی بخشهای بیمارستان، اصلاح عملکردها و فرایندها، تدوین برنامهی بهبود کیفیت واحد ساختمان منطبق بر استانداردهای اعتباربخشی به کار گیرند.
سوسن بهرامی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ مسعود فردوسی؛ رضوان اجاقی؛ فهیمه السادات ایزدی ورکی؛ مرضیه گلکار
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 558-566
چکیده
مقدمه: مهارت، دانش و بهرهوری انسانها از جمله عوامل مهمی هستند که در موفقیت سازمانها و مراکز بهداشت و درمان نقش اساسی دارند و مدیریت کیفیت فراگیر نیز به عنوان نوعی سیستم مدیریتی توجه ویژهای به آن دارد. از طرفی دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمانها ضروری است و برای اجرای مدیریت دانش به یک بازهی زمانی به نسبت طولانی، فراهمسازی ...
بیشتر
مقدمه: مهارت، دانش و بهرهوری انسانها از جمله عوامل مهمی هستند که در موفقیت سازمانها و مراکز بهداشت و درمان نقش اساسی دارند و مدیریت کیفیت فراگیر نیز به عنوان نوعی سیستم مدیریتی توجه ویژهای به آن دارد. از طرفی دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمانها ضروری است و برای اجرای مدیریت دانش به یک بازهی زمانی به نسبت طولانی، فراهمسازی بسترهای فکری و فرهنگی، مهارتی و آموزشی، کانونهای دانشی و تکنولوژیکی نیاز است. مقالهی حاضر درصدد تعیین رابطهی مدیریت کیفیت فراگیر و مدیریت دانش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بود.
روش بررسی: پژوهش توصیفی، همبستگی حاضر بر روی کل اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان (491 نفر) و علوم پزشکی اصفهان (594 نفر) در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. روش نمونهگیری به صورت طبقهای- تصادفی متناسب با حجم (300 نفر) بود. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهی استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر بر اساس مدل Baldrige و پرسشنامهی استاندارد مؤلفههای مدیریت دانش بر اساس مدل Pastor بودند که روایی آنها با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آنها با استفاده از محاسبهی ضریب Cronbach¢s alpha (87/0 = 1r) و (91/0 = 2r) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 18SPSS و آزمون t، ANOVA و رگرسیون چند متغیره صورت گرفت.
یافتهها: در دانشگاه اصفهان به جز رهبری، برنامهریزی استراتژیک و مدیریت منابع انسانی و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به جز تمرکز بر مشتری، تحلیل اطلاعات، برنامهریزی استراتژیک و مدیریت فرایند، میانگین کلیهی معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر بیشتر از سطح متوسط بود. همچنین در دانشگاه اصفهان میانگین همهی مؤلفههای مدیریت دانش به جز پالایش دانش و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کلیهی مؤلفهها بیشتر از سطح متوسط بود. ضریب همبستگی بین نمرات معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر و مؤلفههای مدیریت دانش در سطح 05/0 ≥ P در دو دانشگاه معنیدار بوده و نتایج رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که رابطهی بین معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر با مدیریت دانش معنیدار بود.
نتیجهگیری: معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر میتواند در راستای عملکرد صحیح سازمان مؤثر باشد و همچنین تأثیر آن بر مدیریت دانش نیز موجب افزایش کارایی سازمان میگردد.
محمدحسین پسندیده؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ مسعود فردوسی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 997-1006
چکیده
مقدمه: مدیریت مهمترین عامل تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمانها است و مدیران نقشی بسیار مهم و تعیین کننده را در رشد و بالندگی و پیشرفت هر سازمان به عهده دارند. در منابع دینی نیز از اهمیت مدیریت و مدیران شایسته، مطالب بسیاری میتوان یافت. هدف از این تحقیق، شناسایی نظرات و ادراک مدیران و صاحبنظران دانشگاهی در خصوص مؤلفههای مدیریت ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت مهمترین عامل تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمانها است و مدیران نقشی بسیار مهم و تعیین کننده را در رشد و بالندگی و پیشرفت هر سازمان به عهده دارند. در منابع دینی نیز از اهمیت مدیریت و مدیران شایسته، مطالب بسیاری میتوان یافت. هدف از این تحقیق، شناسایی نظرات و ادراک مدیران و صاحبنظران دانشگاهی در خصوص مؤلفههای مدیریت اسلامی بود.روش بررسی: روش انجام این تحقیق از نوع کیفی با تحلیل محتوای موضوعی بود. شرکت کنندگان در این تحقیق 14 نفر از دانشگاهیانی بودند که در زمینهی مباحث تحقیق دارای تجربه و یا تألیفاتی بودند. ابزار انجام این تحقیق مصاحبه بود که پس از انجام مصاحبهها و به حد اشباع رسیدن موارد تحقیق، مصاحبهها متوقف شد و مفاهیم اصلی از میان مصاحبهها استخراج شد.یافتهها: حکومت اسلامی برای احیای دین و تأمین آرامش و امنیت اجتماعی و احقاق حقوق مردم بنا شده است، نه برای زورگویی و ...؛ بنابراین، در نظام اسلامی، مدیر باید با توجه به منزلتهای انسانی، مسایل ارزشی و وضع قوانین و مقررات هماهنگ با احکام الهی مدیریت کند. در مدیریت اسلامی، ارزشیابی، وحدت و هماهنگی، سعهی صدر، مشورت، ارتباط مدیر با مردم و ... از جایگاه ویژهای برخوردار است. لازمهی حکومت و مدیریت اسلامی، رحمت، محبت و مهربانی به شهروندان است.نتیجهگیری: مدیریت اسلامی شیوهی مدیریت خاصی است که برگرفته از آموزههای دین مبین اسلام است و مهمترین ویژگی شیوهی پیشگفت آن است که هدف وسیله را توجیه نمیکند، چرا که هدف آن مقدس میباشد و برای رسیدن به این هدف باید به آموزههای اسلامی توجه شود.
مسعود فردوسی؛ علیرضا جباری؛ محمود کیوان آرا؛ زهرا آقارحیمی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1169-1178
چکیده
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی حیطهی پیچیدهای برای مطالعه میباشد. این پژوهش در راستای گردآوری سیستماتیک مقالات موجود و توصیف و تحلیل موارد انجام شده در زمینهی گردشگری پزشکی در سطح جهانی انجام شد.
روش بررسی: با بهرهگیری از مقالات کامل موجود در پایگاههای ISI، Science Direct، Emerald، Oxford، Magiran و SID به بررسی سیستماتیک مقالههای منتشر ...
بیشتر
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی حیطهی پیچیدهای برای مطالعه میباشد. این پژوهش در راستای گردآوری سیستماتیک مقالات موجود و توصیف و تحلیل موارد انجام شده در زمینهی گردشگری پزشکی در سطح جهانی انجام شد.
روش بررسی: با بهرهگیری از مقالات کامل موجود در پایگاههای ISI، Science Direct، Emerald، Oxford، Magiran و SID به بررسی سیستماتیک مقالههای منتشر شده در زمینهی گردشگری پزشکی در بازهی زمانی 11-2000 پرداخته شد. مقالات به دست آمده به روش آمار توصیفی و تحلیل محتوا دستهبندی و تحلیل شد.
یافتهها: از میان 28 مقالهی مورد بررسی، 11 مورد از نوع مقالات پژوهشی، 3 مورد به صورت مطالعات موردی در کشورهای مکزیک، هند، مجارستان، آلمان و ایران و 14 مورد به صورت مطالعات مروری، بررسی اسناد و دادههای گذشته بود. محورهای اصلی مطالعات شامل تعریف گردشگری پزشکی، انگیزههای گردشگران پزشکی و عوامل توسعهی گردشگری پزشکی، مسایل اخلاقی در گردشگری پزشکی و تأثیر گردشگری پزشکی بر نظام سلامت و بازاریابی در گردشگری پزشکی بود.
نتیجهگیری: یافتههای به دست آمده نشان دهندهی تعریف یکسان گردشگری پزشکی در مقالات و انگیزههای متنوع گردشگران پزشکی میباشد. با این وجود، طیف وسیعی از مبانی مربوط به گردشگری پزشکی در زمینهی منافع و عواقب آن در مطالعات وجود دارد، به طوری که بیشتر مطالعات کشورهای در حال توسعه، نشان دهندهی منافع گردشگری پزشکی و بیشتر مطالعات کشورهای پیشرفته نشان دهندهی عواقب گردشگری پزشکی میباشد. در نهایت، میتوان گفت موضوع گردشگری پزشکی با توجه به سیاستها و برنامههای هر کشور متفاوت است و انجام پژوهشهای دقیق و جامع در داخل کشور به منظور روشن شدن واقعیت مسأله لازم و ضروری میباشد.
مسعود فردوسی؛ مریم یعقوبی؛ سید سلمان علوی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
سالانه پژوهشگران و استادان بسیاری در دانشگاهها به امر پژوهش و تولید علم مشغول هستند. نتایج این پژوهشها اغلب به صورت گزارش نهایی، چاپ مقالههای تخصصی و غیره منتشر میشود، اما آیا این گزارشهای طولانی که با زبانی فنی و پیچیده تهیه شدهاند، به ما این اطمینان را میدهند که نتایج تحقیق به گونهای قابل فهم گسترش مییابد و در اختیار ...
بیشتر
سالانه پژوهشگران و استادان بسیاری در دانشگاهها به امر پژوهش و تولید علم مشغول هستند. نتایج این پژوهشها اغلب به صورت گزارش نهایی، چاپ مقالههای تخصصی و غیره منتشر میشود، اما آیا این گزارشهای طولانی که با زبانی فنی و پیچیده تهیه شدهاند، به ما این اطمینان را میدهند که نتایج تحقیق به گونهای قابل فهم گسترش مییابد و در اختیار نیازمندان به این نتایج قرار میگیرد؟ هدف از این یادداشت کوتاه، معرفی راهکاری برتر برای نشر دستاوردهای پژوهش و توصیههای اجرایی در مورد نحوهی نگارش آن است. این متن، حاصل یک تحقیق مروری است که در آن، اغلب از منابع اینترنتی برای معرفی قالبی خلاصه از گزارش پژوهش با نام «خلاصهی اجرایی» استفاده شده است. باید به خاطر داشت که از قالب خلاصهی اجرایی در موارد متعددی استفاده میشود؛ مانند زمانی که پروپوزال یا پیشنهادی را برای یک مناقصه یا مزایده تهیه میکنیم و یا زمانی که تصمیم داریم خلاصهای از دستاوردهای پژوهش خود را به دست افراد مؤثر (سیاستگذاران، تصمیمگیران، مدیران و بهرهبرداران پژوهش) برسانیم که در این مقاله، همین کاربرد بیش از همه مد نظر ما است. واژههای کلیدی: تحقیق؛ انتشارات؛ استراتژی تحقیق.
مسعود فردوسی؛ سید سلمان علوی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: فرآیند انتقال و تبادل دانش (Knowledge Transfer & Exchange یا KTE) در واقع بخشی از مدیریت پژوهش است که دانش حاصل از پژوهش را از بیمصرفی به عرصهی عمل منتقل میکند. بهرهبرداری شایسته از نتایج پژوهش متضمن مدیریت صحیح پژوهش میباشد. هدف از این پژوهش ارزیابی وضعیت انتقال و تبادل دانش در شرایط فعلی در مراکز تحقیقاتی و معاونتهای پژوهشی دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: فرآیند انتقال و تبادل دانش (Knowledge Transfer & Exchange یا KTE) در واقع بخشی از مدیریت پژوهش است که دانش حاصل از پژوهش را از بیمصرفی به عرصهی عمل منتقل میکند. بهرهبرداری شایسته از نتایج پژوهش متضمن مدیریت صحیح پژوهش میباشد. هدف از این پژوهش ارزیابی وضعیت انتقال و تبادل دانش در شرایط فعلی در مراکز تحقیقاتی و معاونتهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بررسی نقاط نیازمند بهبود در این زمینه بوده است.روش بررسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی و از نوع مقطعی بود و در سال 1389 انجام شد. ابتدا برای مسؤولان و کارشناسان مراکز و معاونتهای پژوهشی دانشکدهها،کارگاه توجیهی KTE برگزار گردید و کارشناسان با نحوهی تکمیل پرسشنامه آشنا شدند. سپس پرسشنامهی خود-ارزیابی انتقال و تبادل دانش که پیشتر در «مرکز تحقیقات بهرهبرداری از دانش سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران» تهیه و روایی و پایایی آن محاسبه شده بود، توسط کارشناسان مراکز تحقیقاتی و معاونتهای پژوهشی دانشکدههای دانشگاه تکمیل شد. پس از جمعآوری و نمرهگذاری پرسشنامهها، اهداف مطالعه توسط نرمافزار Excel مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهترین وضعیت مربوط به تولید دانش با کسب 63 درصد از کل امتیاز بود و از سوی دیگر بخش «سؤال دانش» یا تعیین اولویتهای پژوهشی و ارتباط با ذینفعان با 30 درصد از کل امتیاز قابل کسب، دارای نمرهی کمتری بود.نتیجهگیری: لازم است مراکز تحقیقاتی به سمت ارتباط جدیتر و مستمر با ذینفعان برای تعیین موضوعات پژوهشی و اولویتبندی آنها حرکت کنند. انجام پژوهشهای سفارشی و جذب گرانتهای پژوهشی (به ویژه از منابع خارج دانشگاهی) باعث ارتباط بیشتر باذینفعان میشود و استفاده از دستاوردهای پژوهشی نیز به نوعی تضمین خواهد شد. همچنین توجه به موضوع انتقال دانش میتواند در اشاعهی دستاوردهای پژوهشی و انتقال صحیح و کامل پیام هر پژوهش به مخاطبان ویژهی آن مؤثر باشد.واژههای کلیدی: پژوهش؛ ارزیابی؛ انتقال اطلاعات؛ دانش؛ دانشگاهها.
مسعود فردوسی؛ سید محمد احسان فرح آبادی؛ فرزانه رجالیان؛ مریم حقیقت
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: طی چند سال اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچون سایر عرصهها، در جهت منطقی نمودن اندازهی دولت، تقویت نظام پاسخگویی و کارآمد نمودن عرضهی خدمات سلامت، استراتژی تأمین منابع از خارج سازمان را در دستور کار خود قرار داده است. دراین مطالعه به ارزیابی واگذاری خدمات واحد مدارک پزشکی بیمارستان آیتاله کاشانی اصفهان از ...
بیشتر
مقدمه: طی چند سال اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچون سایر عرصهها، در جهت منطقی نمودن اندازهی دولت، تقویت نظام پاسخگویی و کارآمد نمودن عرضهی خدمات سلامت، استراتژی تأمین منابع از خارج سازمان را در دستور کار خود قرار داده است. دراین مطالعه به ارزیابی واگذاری خدمات واحد مدارک پزشکی بیمارستان آیتاله کاشانی اصفهان از زوایای گوناگون پرداخته شده است.روش بررسی: این مطالعه، توصیفی و کاربردی به صورت موردی (قبل وبعد) بود. جامعهی پژوهش واحد مدارک پزشکی و بایگانی مرکز آموزشی درمانی آیتاله کاشانی اصفهان و زمان آن سال 1388 بود. دادهها از طریق پرسشنامه (رضایت مشتریان داخلی)، چک لیستها (ارزیابی فرآیند واحد، نواقص پروندهها و میزان تحقق الزامات مادهی 88)، مصاحبهی نیمه ساختمند با مسؤولان واگذاری و همچنین از طریق بررسی مستندات و مدارک مالی و اداری مرتبط با موضوع استخراج شدهاند. روایی ابزار با استفاده از فرمهای استاندارد دانشگاه و استانداردهای واحد مدارک پزشکی و پایایی بر اساس محاسبهی Cronbach’s alpha مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل آماری یافتهها با استفاده از برنامهی SPSS انجام شد.یافتهها: یافتهها حاکی از کاهش 5/4 درصد هزینهی تمام شده هر پروندهی پزشکی، کاهش 4/37 درصد در میزان نواقص پرونده و بهبود 2/78 درصد در فرآیندهای واحد پس از واگذاری واحد مدارک پزشکی بوده است. همچنین افزایش 59 درصد در رضایت مشتریان داخلی و تحقق 70 درصد از الزامات مادهی 88 از دیگر نتایج واگذاری واحد مدارک پزشکی به بخش خصوصی میباشد.نتیجهگیری: حفظ اطلاعات بیماران یکی از اصول اساسی منشور حقوق بیمار میباشد؛ و تلفیق میان حضور بخش خصوصی و اصل فوق نکتهی اساسی در واگذاری این بخش است. موفقیت بخش خصوصی در ارتقای کارآیی و کاهش هزینههای واحد و همچنین افزایش رضایت مشتریان و بهبود کیفیت خدمات، نشانگر آن است که در صورت رعایت اصول قانونی، واگذاری این واحد میتواند کارا و اثربخش تلقی گردد.واژههای کلیدی: واگذاری، ارزیابی، مدارک پزشکی.
سید سلمان علوی؛ فرشته جنتیفرد؛ مهدی اسلامی؛ حسین رضاپور
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: مقیاس استفادهی وسواسگونه از اینترنت یکی از جدیدترین و معتبرترین پرسشنامهها در زمینهی تشخیص اعتیاد اینترنتی است. هدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم فارسی این مقیاس در کاربران دانشجوی دانشگاههای شهر اصفهان بوده است.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی– پیمایشی و از نوع مقطعی در سال 1388 بود. جامعهی پژوهش 400 ...
بیشتر
مقدمه: مقیاس استفادهی وسواسگونه از اینترنت یکی از جدیدترین و معتبرترین پرسشنامهها در زمینهی تشخیص اعتیاد اینترنتی است. هدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم فارسی این مقیاس در کاربران دانشجوی دانشگاههای شهر اصفهان بوده است.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی– پیمایشی و از نوع مقطعی در سال 1388 بود. جامعهی پژوهش 400 نفر از کاربران دانشجوی شهر اصفهان بودند که به روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شده بودند. سپس نسخهی فارسی مقیاس استفادهی وسواسگونه از اینترنت به همراه پرسشنامهی اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامهی اعتیاد اینترنتی Young و پرسشنامهی تشخیصی اعتیاد به اینترنت Young توسط افراد تکمیل شد. در نهایت برای تعیین نقطهی برش، تمامی گروه نمونه بر اساس ملاک تشخیصی اعتیاد اینترنتی مورد مصاحبهی روانپزشکی قرارگرفتند. پس از جمعآوری و نمرهگذاری پرسشنامهها، ویژگیهای سایکومتریک پرسشنامه از روشهای تحلیل عاملی، روایی افتراقی (تشخیصی)، تنصیف، همسانی درونی (Cronbach’s alpha) و استفاده از منحنی ROC توسط نرمافزار 15SPSS محاسبه و مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تحلیل عاملی به روش تأییدی برای مقیاس استفادهی وسواسگونه از اینترنت، 3 عامل را استخراج نمود. علاوه بر این برای این پرسشنامه، دو نوع روایی دیگر (همزمان 78/0 و 81/0 = r و افتراقی 68/0 = r) و دو نوع پایایی همسانی درونی (89/0 = ) و تنصیف (89/0 = r) به دست آمد. بهترین نقطهی برش بالینی پرسشنامهی استفادهی وسواسگونه از اینترنت، 37 است.نتیجهگیری: مقیاس تشخیصی استفادهی وسواسگونه از اینترنت در جامعهی ایرانی، خصوصیات روانسنجی مطلوبی دارد و از آن میتوان در تحقیقات روانشناسی و روانپزشکی جهت غربالگری کاربران اینترنتی عادی از کاربران معتاد استفاده نمود.واژههای کلیدی: روایی و پایایی؛ تحلیل عاملی؛ اینترنت؛ دانشگاهها.
شیرین عباسی؛ عبدالمجید خیام باشی
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: امروزه به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی از ضروریات مدیریت است و یکی از روشهای آماری پیشنهاد شده در این سیستم، کنترل آماری فرایند میباشد. در این مقاله سعی شده است تا با به کارگیری این روش فرایندهای مدارک پزشکی در بیمارستان غرضی اصفهان مورد بررسی قرار گیرد.روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی، گذشتهنگر و کاربردی بود که از سال 1382 ...
بیشتر
مقدمه: امروزه به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی از ضروریات مدیریت است و یکی از روشهای آماری پیشنهاد شده در این سیستم، کنترل آماری فرایند میباشد. در این مقاله سعی شده است تا با به کارگیری این روش فرایندهای مدارک پزشکی در بیمارستان غرضی اصفهان مورد بررسی قرار گیرد.روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی، گذشتهنگر و کاربردی بود که از سال 1382 تا 1387 با جمعآوری شاخصهای فرایندی در ادارهی مدارک پزشکی بیمارستان غرضی انجام شد. در تدوین شاخصها ابتدا مطالعات کتابخانهای انجام و سپس ابزار جمعآوری اطلاعات در قالب دو چک لیست «زمان سنجی پذیرش و ترخیص» و «ارزیابی کمی پرونده» تدوین گردید. جامعهی آماری در مورد شاخصهای ارزیابی کمی، کلیهی بیماران پذیرش شده در بخشهای بستری بیمارستان و نمونهگیری به صورت سرشماری بود. برای زمانسنجی 1500 مورد به صورت تصادفی انتخاب گردید. دادهها در نرمافزار Excel ثبت و آنالیز گردید.یافتهها: در ارزیابی کمی نواقص پروندهای پزشکان، وجود نواقص پروندهای به میزان 6 درصد به عنوان استاندارد داخلی قابل قبول (حد سازمانی) به دست آمد. میزان شاخص زمان انتظار برای پذیرش بیمار در طول مدت مطالعه کاهش داشته و میانگین زمان انتظار بیمار از مراجعه تا انتقال به بخش حدود 53 دقیقه به دست آمد. حد سازمانی زمان صدور دستور ترخیص بیمار، 9:54 صبح محاسبه گردید.نتیجهگیری: یافتهها نشان داد بیمارستان توانسته با استفاده از روشهای آماری، تغییرات فرایند خود را تحت کنترل درآورد و در صورت انحراف شاخصی از حد سازمانی تعیین شده، با تشکیل گروههای کاری نسبت به جلوگیری از ادامهی انحراف مبادرت ورزد. این شاخصها میتوانند کمک مؤثری در تدوین استانداردهای ملی و منطقهای بنمایند.واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛ بیمارستانها؛ آمار؛ پذیرش بیمار؛ بررسیها؛ ارزیابی عملکرد.
مسعود فردوسی؛ رضا دهنویی؛ فرزاد فرجی خیاوی؛ محمد Hosein یارمحمدیان؛ سودابه وطنخواه
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: از جمله تغییراتی که پس از اصلاح ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این وزراتخانه شکل گرفت، ایجاد دفاتر تحقیقات کاربردی در حوزههای مختلف ستادی بود. این پژوهش پس از محاسبه دقیق تعداد طرحهای انجام شده در هر یک از دفاتر حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع به بررسی نتایج هر طرح به طور جداگانه پرداخت و میزان و قابلیت بهره ...
بیشتر
مقدمه: از جمله تغییراتی که پس از اصلاح ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این وزراتخانه شکل گرفت، ایجاد دفاتر تحقیقات کاربردی در حوزههای مختلف ستادی بود. این پژوهش پس از محاسبه دقیق تعداد طرحهای انجام شده در هر یک از دفاتر حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع به بررسی نتایج هر طرح به طور جداگانه پرداخت و میزان و قابلیت بهره گیری از آنها را برآورد نمود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی و گذشتهنگر، 23 طرح پژوهشی که در حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی از شهریور سال 1378 تا شهریور 1383 به انجام رسیده بود با روش نمونه گیری سرشماری و ابزار جمعآوری، فرم جمعآوری اطلاعات بررسی شد. این طرح در چهار مرحله انجام شد: در مرحله اول، اطلاعات دموگرافیک طرحها به صورت یک پرسشنامه غیر حضوری تکمیل گردید. در مرحله دوم، گزارش نهایی طرحها توسط تیم تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت و بر اساس آن اهداف اختصاصی و دستاوردهای اصلی استخراج شد و به صورت جدولی منظم درآمد. در مرحله سوم، مصاحبهای با کاربران اصلی طرحها صورت گرفت و نتایج به صورت سه جدول جداگانه (میزان بهرهگیری، قابلیت بهرهگیری و موانع بهرهگیری) تنظیم گردید. در مرحله چهارم، با توجه به یافتهها و اظهارات کاربران، راهکارهای عبور از موانع، تدوین و تشریح شد. یافتهها به کمک محاسبات ساده ریاضی تحلیل شد. یافتهها: 16 طرح از کل طرحهای انجام شده در حوزه معاونت به صورت فراخوان عمومی، 6 طرح به صورت فراخوان محدود و یک طرح نیز بدون فراخوان سفارش داده شدهاند.نتیجهگیری: در مجموع طرحهای بررسی شده، میزان بهره گیری از طرحها مطابق با درجه «کم» بوده است، در حالی که طرحها تا درجه «زیاد» قابلیت بهرهگیری داشتهاند. به طور کلی میتوان گفت که در بهرهگیری از نتایج طرحها، 38 درصد از موانع به موانع مدیریتی اختصاص دارد و 62 درصد از موانع در حوزه مسایل اجرایی جای میگیرد. واژههای کلیدی: طرح پژوهش؛ وزارت بهداشت؛ نتایج تحقیق و توسعه.
شیرین عباسی؛ مسعود فردوسی
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1385
چکیده
مقدمه: به کارگیری اصول مدیریت کیفیت به عنوان یک فلسفه و اصول رهبری با ارائه راهکارهای مناسب و تلفیق نگرش فرآیند مدار به پیشگیری از بروز بحرانهای سازمانی کمک نموده، مدیریت بر آن را ساده می کند. بیمارستان دکتر غرضی اصفهان نیز در راستای حرکت به سمت بهبود کیفیت اقدام به استقرار این نظام نمود. نظام مدیریت کیفیت سال 1380 در بیمارستان مستقر ...
بیشتر
مقدمه: به کارگیری اصول مدیریت کیفیت به عنوان یک فلسفه و اصول رهبری با ارائه راهکارهای مناسب و تلفیق نگرش فرآیند مدار به پیشگیری از بروز بحرانهای سازمانی کمک نموده، مدیریت بر آن را ساده می کند. بیمارستان دکتر غرضی اصفهان نیز در راستای حرکت به سمت بهبود کیفیت اقدام به استقرار این نظام نمود. نظام مدیریت کیفیت سال 1380 در بیمارستان مستقر و در آبانماه 1381 موفق به دریافت گواهی ISO 9001:2000 شد. هدف از این مطالعه مقایسه اصول مدیریت کیفیت با نظام مدیریت کیفیت استقرار یافته در بیمارستان دکتر غرضی اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی و مقطعی بود که در سال 1385 انجام گرفت. حدود شمول این مطالعه مربوط به کلیه بخشهای بیمارستان است که در نظام نامه جزو دامنه استقرار مدیریت کیفیت محسوب شده است. ابزار گردآوری داده ها چک لیست و پرسشنامه بود. در تدوین چک لیست ها از اصول و استانداردهای مدیریت کیفیت و در تهیه پرسشنامه رضایت مندی بیماران از پرسشنامه های استاندارد وزارت بهداشت و دانشگاه استفاده شد. حداقل حجم نمونه لازم براساس مطالعه اولیه 452 بیمار برآورد گردید که جهت اطمینان بیشتر با 500 بیمار مصاحبه گردید. داده های استخراج شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: این مطالعه تطبیقی نشان داد که آنچه با الگوگیری از سازمان استاندارد بین المللی سری 9000 در نظام مدیریت کیفیت بیمارستان دکتر غرضی اصفهان پیاده سازی شده با اصول هشتگانه مدیریت کیفیت منطبق و هم سو می باشد. نتیجه گیری: استقرار مدلهای کیفیت در سازمانها برای تعالی سازمانها ضروری است ولی باید توجه داشته باشیم که فلسفه و هدف از استقرار آن چیست. در این میان نارسایی مهم نهادینه نشدن عناصر نظام مدیریت کیفیت در نظام مدیریت بیمارستان و تمرکز بیش از حد فعالیت های مربوط به آن در دفتر بهبود کیفیت که مانع فراگیر شدن نظام مدیریت کیفیت در بیمارستان است، به عنوان مهمترین نارسایی های موجود شناخته شد. واژه های کلیدی: مدیریت اطلاعات، مدیریت کیفیت جامع، کیفیت مراقبت بهداشتی، بیمارستانها
مسعود فردوسی؛ مریم محمدی زاده
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1384
چکیده
مقدمه : پیشرفت سریع دانش و فناوری پزشکی و تنوع و گستردگی خدمات درمانی، تعمیم کلیه سرویس های درمانی به بیمه شدگان اجباری به صورت نامحدود و در کلیه سطوح نه جزو رسالت سازمان های بیمه اجتماعی درمان محسوب شده، نه در توان آنها می باشد. به همین علت ، خدمات مازاد با نام بیمه مکمل (Complementary Insurance)، برعهده شرکت های بیمه درمان خصوصی و یا بازرگانی ...
بیشتر
مقدمه : پیشرفت سریع دانش و فناوری پزشکی و تنوع و گستردگی خدمات درمانی، تعمیم کلیه سرویس های درمانی به بیمه شدگان اجباری به صورت نامحدود و در کلیه سطوح نه جزو رسالت سازمان های بیمه اجتماعی درمان محسوب شده، نه در توان آنها می باشد. به همین علت ، خدمات مازاد با نام بیمه مکمل (Complementary Insurance)، برعهده شرکت های بیمه درمان خصوصی و یا بازرگانی واگذار می گردد. با توجه به محدود بودن تحقیقات انجام شده در زمینه بیمه مکمل و اثرات آن، با مراجعه به چهار مرکز درمانی منتخب در شهر تهران، به سنجش میزان رضایتمندی بیمه شدگان فاقد بیمه مکمل و بیمه شدگان دارای بیمه مکمل پرداختیم. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی - مقطعی بوده که برای جمع آوری اطلاعات آن از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی پرسشنامه توسط متخصصان مورد ارزیابی قرار گرفت و پایایی آن با آلفای کرونباخ 92 درصد تایید شد. پرسشنامه مذکور در بین 140 نفر از مراجعین به چهار مرکز درمانی (پلی کلینیک فوق تخصصی نور، پلی کلینیک فوق تخصصی شهید شوریده، بیمارستان خاتم الانبیاء و بیمارستان مصطفی خمینی) توزیع گردید. سپس داده ها استخراج و با نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 1. بیمه شدگان سازمان خدمات درمانی بیشتر از سایرین از خدمات بیمه مکمل استفاده می کردند.2. بالاترین میزان رضایت (حدود 44 درصد) مربوط به مراجعه کنندگان جهت دریافت خدمات بستری بوده که دارای بیمه مکمل نیز بودند. 3. اکثر افراد نمونه(91 درصد) ، استفاده از خدمات بیمه مکمل را به دیگران نیز توصیه نمودند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش بیانگر آن است که در بین بیماران بستری، استفاده کننده از خدمات بیمه تکمیلی، رایج تر بوده و درصد رضایت آنها بیشتر از سایرین است و این گروه نیز استفاده از خدمات بیمه مکمل را بیشتر از سایر بیمه شدگان به دیگران توصیه می کنند. واژه های کلیدی: بیمه - پوشش بیمه - بیماران – رضایت بیمار