سعید کریمی؛ لیلا محمدی نیا؛ مریم مفید
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 1036-1046
چکیده
مقدمه: جامعه پذیری اثربخش می تواند نقش موثری در ایجاد تناسب فرد-شغل، تناسب فرد-گروه، تناسب فرد-سازمان،رضایتمندی شغلی، تعهد سازمانی، تمایل به ماندگاری و بهبود عملکرد و بالتبع بر افزایش کارایی و بهره وری کارکنان در سازمان داشته باشد. در این مقاله به تعیین رابطه ی بین جامعه پذیری سازمانی و بهره وری کارکنان و بررسی ابعاد هر یک در ...
بیشتر
مقدمه: جامعه پذیری اثربخش می تواند نقش موثری در ایجاد تناسب فرد-شغل، تناسب فرد-گروه، تناسب فرد-سازمان،رضایتمندی شغلی، تعهد سازمانی، تمایل به ماندگاری و بهبود عملکرد و بالتبع بر افزایش کارایی و بهره وری کارکنان در سازمان داشته باشد. در این مقاله به تعیین رابطه ی بین جامعه پذیری سازمانی و بهره وری کارکنان و بررسی ابعاد هر یک در بین کارکنان پرستاری و پشتیبانی بیمارستان های منتخب استان اصفهان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی / همبستگی است. جامعه مورد مطالعه کارکنان(پرستاران و پشتیبانی) بیمارستان دولتی آموزشی کاشانی، دولتی غیر آموزشی عیسی بن مریم، خیریه حجتیه و خصوصی سعدی در استان اصفهان بوده است. برای تعیین میزان جامعه پذیری از پرسشنامه Biligard و برای سنجش بهره وری کارکنان از پرسشنامه بهره وری بر اساس مدل Gold Esmit استفاده شده که روایی و پایایی آن توسط صاحب نظران مورد تائید قرار گرفته است .جامعه پذیری در چهارحیطه آموزش،تفاهم، حمایت همکاران و چشم انداز و بهره وری در 7 حیطه توانایی، وضوح یا شناخت ،کمک ، انگیزش، ارزیابی، اعتبار؛محیط بررسی شده اند. داده ها در نرم افزار Spss وارد گردید و به منظور تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده، از روش های آمار توصیفی- تحلیلی و تحلیل همبستگی استفاده شد .همچنین برای توصیف متغیرهای جمعیت شناختی جداول توزیع فراوانی مطلق، درصد و میانگین و انحراف معیار رسم گردید. در بخش تحلیلی ، ازروش های آزمون همبستگیPearson و آزمون ANOVAs ،T Test وجهت اطمینان بیشتر تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها: . بین تمام حیطه های جامعه پذیری ( آموزش، تفاهم، حمایت همکاران و چشم انداز آینده سازمان) و حیطه های بهره وری(توانایی، وضوح، کمک، انگیزش، ارزیابی، اعتبار و محیط ) ارتباط معناداری(p value< 0.05 ) وجود داشته و همبستگی بین آنها مثبت و در نتیجه مستقیم بوده است. یعنی با افزایش هر یک از حیطه های جامعه پذیری بهره وری نیز افزایش یافته است. ویژگی های فردی اعم از سن، جنس، پست سازمانی، سابقه استخدام و نوع استخدام به استثنای بیمارستان سعدی؛ بر جامعه پذیری و بهره وری کارکنان تاثیر معناداری نداشتند. نتیجه گیری: جامعه پذیری مناسب کارکنان، دلبستگی و تعهد فرد نسبت به شغل و سازمان و در نهایت بهره وری و کارایی سازمان را افزایش می دهد. از سوی دیگر ، جامعه پذیری نامناسب کارکنان، به جابه جایی های زیاد فرد در سطح سازمان و یا خروج فرد از سازمان به صورت استعفا یا اخراج منجر می گردد، بنابراین بهترا ست سازمان برای جامعه پذیری فرد تازه وارد،برنامه ریزی مناسبی داشته باشند تا از بهروه وری بالای کارکنانشان بهره برند و از مهم ترین سرمایه سازمانی که همان نیروی انسانی است کارآمدانه استفاده کنند. واژههای کلیدی: جامعه پذیری؛ بهره وری؛ بیمارستان ها؛ کارکنان.
حسین ابراهیمیپور؛ سعید کریمی؛ جمیل صادقی فر؛ جواد ابراهیم زاده؛ سمیه افشاری؛ محمد تقی آرمان
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1075-1084
چکیده
مقدمه:یکی از ابعاد مهم توسعهی جوامع، توسعهی سلامت و به عبارتی میزان و کیفیت دسترسی افراد جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی است. مطالعهی حاضر به ارزیابی و رتبهبندی شهرستانهای استان اصفهان از لحاظ دسترسی به شاخصهای بهداشتی و درمانی پرداخته است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی و مقطعی، کلیهی شهرستانهای استان اصفهان (23 شهرستان) ...
بیشتر
مقدمه:یکی از ابعاد مهم توسعهی جوامع، توسعهی سلامت و به عبارتی میزان و کیفیت دسترسی افراد جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی است. مطالعهی حاضر به ارزیابی و رتبهبندی شهرستانهای استان اصفهان از لحاظ دسترسی به شاخصهای بهداشتی و درمانی پرداخته است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی و مقطعی، کلیهی شهرستانهای استان اصفهان (23 شهرستان) در سال 1390 مورد ارزیابی قرار گرفتند. 15 شاخص بهداشتی و درمانی از سالنامهی آماری کشور و همچنین سایتهای اینترنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز آمار ایران استخراج شد. از روش آنتروپی شانون به منظور وزندهی شاخصها و از روشهای SAW (Simple Additive Weighting)، TOPSIS (Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution) و VIKOR که برگرفته از نام صربستانی Vlse Kriterijumska Optimizacija I Kompromisn Resenje است، به منظور رتبهبندی شهرستانهای استان اصفهان از لحاظ دسترسی به شاخصهای بخش بهداشت و درمان استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که شاخصهای بهداشت و درمان در استان اصفهان به صورت متوازن توزیع نشده و تفاوت آشکاری بین شهرستانهای این استان از نظر دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی ملاحظه میشود. شاخص نسبت تعداد موسسات درمانی فعال به ده هزار نفر جمعیت با وزن 182/0 به عنوان مهمترین شاخص تعیین شد. نتایج تکنیک ادغامی کپ لند نشان داد که از لحاظ دسترسی به شاخصهای بخش بهداشت و درمان، شهرستان کاشان در رتبهی اول و شهرستان برخوار در رتبهی بیست و سوم قرار دارند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه مبنی بر توسعهی نامتوازن در استان اصفهان در ارتباط با بهرهمندی از شاخصهای بهداشت و درمان، پیشنهاد میشود که براساس میزان برخورداری شهرستانهای مختلف استان از شاخصهای بهداشتی درمانی و همچنین جهت توزیع مناسبتر خدمات بهداشتی درمانی، برنامهریزی و تخصیص بودجه صورت پذیرد تا این امر سبب تعدیل نابرابری موجود بین شهرستانهای این استان شود. واژههایکلیدی: شاخصهای وضعیت بهداشت و درمان؛ تکنیکها؛ اصفهان
سعید کریمی؛ یوسف مسعودیان؛ مریم یعقوبی؛ محسن حسینی؛ جمیل صادقیفر
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 780-785
چکیده
مقدمه: پیمایشهای رضایتمندی بیمار میتواند دادههای ارزشمندی برای ارزیابی وضعیت موجود، آگاهی از کم و کیف برنامههای ارتقای فرایند و بهبود کیفیت در اختیار مدیران و سیاستگذاران بیمارستانی قرار دهد. با توجه به ضرورت توجه به نیازهای بیماران و تلاش در جهت تأمین رضایتمندی آنان، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران از ...
بیشتر
مقدمه: پیمایشهای رضایتمندی بیمار میتواند دادههای ارزشمندی برای ارزیابی وضعیت موجود، آگاهی از کم و کیف برنامههای ارتقای فرایند و بهبود کیفیت در اختیار مدیران و سیاستگذاران بیمارستانی قرار دهد. با توجه به ضرورت توجه به نیازهای بیماران و تلاش در جهت تأمین رضایتمندی آنان، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران از تسهیلات و خدمات ارایه شده از لحظهی پذیرش تا ترخیص در بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان به انجام رسید.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی- مقطعی بود که در پاییز و زمستان 1388 در میان بیماران مراجعه کننده به بخشهای بستری بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان به انجام رسید. تعداد 196 بیمار، بر اساس فرمول و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری اطلاعات، یک پرسشنامهی محقق ساخته مشتمل بر 66 سؤال در 5 حیطه بود. روایی محتوایی ابزار مطالعه با نظر خبرگان و پایایی آن نیز با محاسبهی ضریب Cronbach's alpha (87/0 = α) تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS نسخهی X (version X, SPSS Inc., Chicago, IL) و با استفاده از آزمونهای آماری Chi-square، Kruskal-Wallis و Repeated measures ANOVA صورت پذیرفت.
یافتهها: با توجه به نتایج ، میانگین نمرهی رضایت از پذیرش سرپایی 5/15 درصد، پزشک درمانگاه 9/27 درصد، پذیرش بستری 9/15 درصد، خدمات پرستاری 33 درصد، پزشک بستری 6/38 درصد، خدمات عمومی و رفاهی 2/55 درصد، بخش بستری 1/42 درصد و بخشهای اداری- مالی3/14 درصد بود. بین ویژگیهای دموگرافیک و نمرهی رضایتمندی بیماران، رابطهی معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که میزان رضایت کلی بیماران از خدمات ارایه شده در بیمارستانهای مورد پژوهش ضعیف میباشد. تعیین عوامل ایجاد کنندهی نارضایتی و تلاش در جهت رفع آنها و شناسایی و اصلاح برخی فرایندهای بیمارستانی، به ویژه فرایندهای پذیرش و ترخیص، از مواردی است که ضمن ایجاد امکان ارایهی خدمات با کیفیتتر، زمینهی رضایتمندی بیماران را فراهم میآورد.
سعید کریمی؛ نجمه بهمن زیاری
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1113-1122
چکیده
سلامت یک پروسهی چند محوری و در عین حال بسیار مهم است، از یک سو عوامل بسیاری در ایجاد و تداوم آن نقش دارد و حاصل مشارکت تمام دستگاههای اجرایی یک جامعه است و از طرف دیگر تأثیر قابل توجهی بر سایر بخشهای جامعه دارد. آن چه در ارایهی خدمات سلامت اهمیت بسیار دارد، مسألهی عدالت است. در این مقاله سعی شد تا با بررسی آمار موجود، عادلانه ...
بیشتر
سلامت یک پروسهی چند محوری و در عین حال بسیار مهم است، از یک سو عوامل بسیاری در ایجاد و تداوم آن نقش دارد و حاصل مشارکت تمام دستگاههای اجرایی یک جامعه است و از طرف دیگر تأثیر قابل توجهی بر سایر بخشهای جامعه دارد. آن چه در ارایهی خدمات سلامت اهمیت بسیار دارد، مسألهی عدالت است. در این مقاله سعی شد تا با بررسی آمار موجود، عادلانه بودن خدمات سلامت کشور در فاصلهی سالهای برنامههای سوم و چهارم توسعه مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعه در پایان سال 1390 به صورت مروری انجام و برای گردآوری اطلاعات از موتورهای جستجو و منابع کتابخانهای بهرهگیری شد. سپس یافتهها با توجه به هدف اصلی پژوهش، انتخاب و مرتب گردید. همان طور که بررسیها نشان داد، اگر چه برای گسترش عدالت در سلامت از لحاظ محتوای قانونی و تدوین برنامه در کشورمان کاستی وجود ندارد، اما در اجرا، مسایل و مشکلات عدیدهای را ملاحظه مینماییم و با گذشت سالهای متمادی و پایان یافتن برنامههای سوم و چهارم توسعه، تحلیل آماری و گزارشات مدون سالیانه که به چه میزان اهداف برنامه محقق شده است، در دست نیست. لیکن طبق بررسیها روند حرکت شاخص سیاستهای بخش سلامت نتوانسته است تا تغییر معنیداری در جهت بهبود عدالت در دسترسی مالی ایجاد کند. با این وجود، پیشرفتهایی نیز داشتهایم اما لازم است که در این زمینه پژوهشهای بیشتری صورت گیرد و علل ریشهای عدم موفقیت برنامهها بررسی شود.
سعید کریمی؛ فاطمه رضایی؛ آیان کردی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1146-1151
چکیده
م
قدمه: استفاده از خدمات تشخیصی پرهزینه با تکنولوژی سطح بالا در دههی گذشته افزایش یافته است. تحقیقات انجام شده دلایل متعددی را با توجه به سیستم بهداشتی وکشوری که آن مطالعات در آن انجام شده است، گزارش کردهاند، از جمله مسن شدن جمعیت، پیشرفت در تکنولوژیهای تشخیصی که منجر به کاربرد بیشتر خدمات تشخیصی در عرصههای بالینی میشود، ...
بیشتر
م
قدمه: استفاده از خدمات تشخیصی پرهزینه با تکنولوژی سطح بالا در دههی گذشته افزایش یافته است. تحقیقات انجام شده دلایل متعددی را با توجه به سیستم بهداشتی وکشوری که آن مطالعات در آن انجام شده است، گزارش کردهاند، از جمله مسن شدن جمعیت، پیشرفت در تکنولوژیهای تشخیصی که منجر به کاربرد بیشتر خدمات تشخیصی در عرصههای بالینی میشود، افزایش تعداد رادیولوژیستها، دسترسی به این نوع خدمات و پزشکان که در استفاده از این گونه خدمات مؤثر هستند. مطالعهی حاضر با هدف، تعیین میزان استفاده از خدمات تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (Magnetic resonance imaging یا MRI) در سالهای 1389و 1390 و با توجه به تخصص پزشکان، نوع MRI و صندوق تحت پوشش انجام شد.
روش بررسی: مطالعهی حاضر از نوع تحلیلی بود. اطلاعات کلیهی خدمات MRI به تفکیک انواع MRI، تخصص پزشکان و صندوقهای مختلف بیمهی خدمات درمان به روش سرشماری در نیمهی اول سالهای 1389 و1390 شمسی با استفاده از پایگاه دادهای در ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی اصفهان جمعآوری گردید. معیار ورود خدمات MRI ارایه شده تحت پوشش بیمهی خدمات درمانی بود. از نرمافزار Excel جهت جمعآوری و تحلیل اطلاعات MRI در گروههای مختلف (نوع تخصص، صندوق و انواع MRI) استفاده گردید.
یافتهها: بیشترین میزان تجویز خدمات MRI مربوط به پزشکان ارتوپدی به تعداد 843 و 819 به ترتیب در سالهای 1390 و 1389 شمسی و سپس مربوط به متخصصین مغز و اعصاب در سال 1390 و 1389 شمسی بود. بیشترین میزان MRI انجام شده (میانگین 1472 عدد) مربوط به صندوق کارکنان دولت وکمترین میزان (میانگین 17 عدد) مربوط به بیمهشدگان صندوق خویشفرما میباشد. در رابطه با نوع MRI بیشترین میزان تجویز، MRI شکمی در سال 1389 شمسی بود (به تعداد 1218) که در سال 1390 شمسی کاهش یافته است و در سال 1389 شمسی مربوط به ناحیهی کمری (به تعداد 921) بوده است. تعداد کلMRI انجام شده در سال 1390 شمسی نسبت به سال 1389 شمسی به تعداد 177 افزایش یافته بود.
نتیجهگیری: میزان استفاده از خدمات MRI افزایش یافته است که با توجه به افزایش تعداد مراکز MRI، شاید بتوان تقاضای القایی را یکی از عوامل اصلی در افزایش استفاده از این خدمات دانست. شاید از دیگر عوامل مؤثر در استفاده از این خدمات عدم قطعیت حرفهای، فشار زمانی هنگام معاینه بیمار، توقع و انتظارات بیماران برای تجویز داروها و خدمات تشخیصی بیشتر و فقدان سیستم پرداخت صحیح و پرداخت ناکافی به پزشکان میباشد.
سعید کریمی؛ مرضیه جوادی؛ فاطمه جعفرزاده
دوره 8، 7(ویژه نامه اقتصاد سلامت) ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 984-996
چکیده
یماریهای غیر واگیر مسؤول مرگ بیش از 35 میلیون نفر در هر سال، یعنی نزدیک به دو سوم از کل مرگ و میر در جهان هستند. برای اولین بار در تاریخ بشر، سلامت مردم دنیا با تغییر چشمگیری مواجه است. بیماریهای غیر واگیر خیلی بیشتر از بیماریهای عفونی که در دهههای قبل گریبانگیر مردم بود، جان انسانها را میگیرد. بیش از 80 درصد مرگ و میر ناشی ...
بیشتر
یماریهای غیر واگیر مسؤول مرگ بیش از 35 میلیون نفر در هر سال، یعنی نزدیک به دو سوم از کل مرگ و میر در جهان هستند. برای اولین بار در تاریخ بشر، سلامت مردم دنیا با تغییر چشمگیری مواجه است. بیماریهای غیر واگیر خیلی بیشتر از بیماریهای عفونی که در دهههای قبل گریبانگیر مردم بود، جان انسانها را میگیرد. بیش از 80 درصد مرگ و میر ناشی از این بیماریها در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ میدهد و هر سال مبالغ عظیمی از درآمد کشورها به دلیل وجود این بیماریها هدر میرود. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بیماریهای غیر واگیر زندگی 25 میلیون نفر را تا سال 2015 در سراسر منطقهی خاور میانه تهدید میکند. همچنین ایران در دهههای آینده با توجه به بروز پدیدهی گذار اپیدمیولوژیک و افزایش بیماریهای مزمن با بار اقتصادی ناشی از بیماریهای مزمن مواجه میشود. این مطالعه با هدف بررسی بار اقتصادی و بهداشتی ناشی از این بحران جهانی، چالشها و راهکارهــــای کنترل و پیشگیری ازآن انجام شد. مطالعهی حاضر به صورت مروری و با مرور منابع کتابخانهای و منابع علمی دیجیتال و چاپی از ژورنالهای مختلف علمی، همچنین جستوجوی وب سایتهای معتبر از جمــله CDC، WHO و... انجام گردید.
بیماریهای غیر واگیر هر ساله 35 میلیون مرگ در سراسر دنیا را به دنبال دارند و یک مانع مهم بر سر راه توسعهی کشورها هستند. این بیماریها افراد فقیر و آسیب پذیر جامعه را به شدت تحت تأثیر قرار دادهاند و آنها را به ورطهی فقر میکشانند. مقابله با این بیماریها با کنترل ریسک فاکتورهای آنها و استفاده از تجربیات سایر کشورها و توصیههای کارشناسی سازمانهای بینالمللی امکان پذیر است.
فیضاله اکبری حقیقی؛ حجت زراعتی؛ سعید کریمی؛ محمد عرب؛ مرضیه اکبری موسی آبادی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: ارزشیابی کننده، حد واسط بسیار مهمی بین سیستم ارزشیابی عملکرد و ارزشیابی شوندگان است و دیدگاهها و رفتارهای ارزشیابان، تأثیر زیادی بر اجرای سیستم ارزشیابی، واکنش ارزشیابی شوندگان نسبت به ارزشیابی و عملکرد متعاقب آنها خواهد داشت. از اینرو بسیار ضروری است که ارزشیابی کنندگان راجع به ارزشیابی آموزش کافی دیده باشند. بنابراین ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی کننده، حد واسط بسیار مهمی بین سیستم ارزشیابی عملکرد و ارزشیابی شوندگان است و دیدگاهها و رفتارهای ارزشیابان، تأثیر زیادی بر اجرای سیستم ارزشیابی، واکنش ارزشیابی شوندگان نسبت به ارزشیابی و عملکرد متعاقب آنها خواهد داشت. از اینرو بسیار ضروری است که ارزشیابی کنندگان راجع به ارزشیابی آموزش کافی دیده باشند. بنابراین با عنایت به تأثیر آموزش ارزشیابان در دیدگاه آنها نسبت به سیستم ارزشیابی، پژوهش حاضر به ارزیابی نقش آموزش مدیران و شبکهی تصمیمگیری (ارزشیابی کنندگان) در ارزیابی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت در بیمارستانهای شهر اصفهان پرداخته است. روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کاربردی بود که در سال 1388 انجام شد. در این مطالعه، کلیهی مدیران وشبکهی تصمیمگیری بیمارستانهای دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (198 نفر) جامعهی آماری را تشکیل دادند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. برای برآورد پایایی ابزار از روش Test-reTest استفاده گردید. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه از مطالعهی کتب منابع انسانی و نظرات استادان مدیریت و کارشناسان معاونت توسعهی مدیریت و سرمایهی انسانی و همچنین محاسبهی Cronbach's alpha 95/0 استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای Pearson، Anova، t-test و رگرسیون خطی مدل Backward به وسیلهی نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: سابقهی مدیریت مدیران و شبکهی تصمیمگیری ارتباطی با دیدگاه آنها در ارزیابی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت نداشت، اما سابقهی شرکت در دورهی آموزشی ارزشیابی و سابقهی شرکت در کلاسهای آموزشی یا توجیهی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت، با دیدگاه آنها در ارزیابی این نظام، رابطهای مثبت داشت. تجربهی ارزشیابی کننده، فقط در دیدگاه وی در مورد مناسب بودن نظام جدید ارزشیابی برای بستر سازمانی بیمارستان اثر مثبت داشت. نتیجهگیری: از طریق آموزش میتوان دیدگاه ارزشیابی کنندگان را به عنوان یکی از مهمترین ارکان سیستم ارزشیابی عملکرد، بهبود بخشید و بدین صورت به انجام ارزشیابیهای صحیح و مؤثر کمک نمود. واژههای کلیدی: آموزش؛ ارزشیابی عملکرد کارکنان؛ بیمارستانها.
سعید کریمی؛ مریم یعقوبی؛ زهرا آقارحیمی؛ هادی حیاتی آبباریک؛ رقیه محمدیبخش
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: واگذاری در بخش بهداشت و درمان به عنوان یک راهبرد هزینه– اثربخش، میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات قابل ارایه به بیماران گردد. نظر به اهمیت مسألهی واگذاری و هدف آن مبنی بر بهبود نظام سلامت، این پژوهش با هدف بررسی واحدهای واگذار شده در مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت (بیمارستانهای منتخب) شهر اصفهان و نیز موانع، معایب ...
بیشتر
مقدمه: واگذاری در بخش بهداشت و درمان به عنوان یک راهبرد هزینه– اثربخش، میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات قابل ارایه به بیماران گردد. نظر به اهمیت مسألهی واگذاری و هدف آن مبنی بر بهبود نظام سلامت، این پژوهش با هدف بررسی واحدهای واگذار شده در مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت (بیمارستانهای منتخب) شهر اصفهان و نیز موانع، معایب و مزایای این واگذاری انجام گرفته است. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعهی مورد پژوهش، تمام مدیران معاونت درمان و بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان (60 نفر) بودند. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست و پرسشنامهی محقق ساختهی عوامل مربوط به واگذاری بود که اعتبار آن مورد تأیید استادان رشتهی مدیریت خدمات بهداشت و درمان قرار گرفت و روایی آن بر اساس آزمون Cronbach’s alpha 80 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی به کمک نرمافزار 18SPSS استفاده گردید. یافتهها: بین خدمات درمانی- پاراکلینیکی واگذار شده، بخشهای بستری، فیزیوتراپی، رادیولوژی و سونوگرافی بالاترین درصد واگذاری (33 درصد) و بین خدمات پشتیبانی واگذار شده، خدمات کاخداری، نگهداری و تأسیسات، بالاترین درصد واگذاری (100 درصد) را داشتند. میزان بازگشت پرسشنامهها 88 درصد (53 نفر) بود. از دیدگاه مدیران، از بین مزایای واگذاری، توجه بیشتر به مشتری داخلی و خارجی (بیمار و پرسنل) در بخش خصوصی، بالاترین امتیاز (2/57 درصد) را به خود اختصاص داد. در ارتباط با معایب واگذاری، تحمیل هزینه به بیماران و افزایش کل هزینهها، بالاترین امتیاز (6/45 درصد) را گرفت. از بین موانع واگذاری، فراموش کردن هدف واگذاری (کارایی) و تبدیل شدن واگذاری به هدف، بالاترین امتیاز (6/60 درصد) را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: اگر چه دیدگاه مدیران نسبت به واگذاری مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت به نسبت موافق بود، اما از نظر آنها موانعی در زمینهی واگذاری موفق وجود داشت؛ از اینرو بر ضرورت رفع موانع واگذاری مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت، تأکید میگردد. توسعهی زیرساختهای اساسی واگذاری همچون رقابتی کردن، ارتقای فرهنگ واگذاری، آموزش و اصلاح باورهای مسؤولین و برقراری سیاستهای تشویقی برای موفقیت واگذاری در بخش سلامت توصیه میشود. واژههای کلیدی: مدیران؛ واگذاری؛ خدمات سلامت.
مریم یعقوبی؛ سعید کریمی؛ سعیده کتابی؛ مرضیه جوادی
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
مقدمه: طول مدت اقامت یکی از مهمترین و کاربردیترین شاخصهای بیمارستانی است که امروزه، به طور گستردهای در بیمارستانها به کار گرفته میشود و بیانگر میزان کارایی و عملکرد فعالیتهای بیمارستانی میباشد. از طرفی تکنیک تحلیل سلسله مراتبی یکی از فنون تصمیمگیری گروهی است که جهت تعیین الویتها به کار میرود. از اینرو پژوهش حاضر ...
بیشتر
مقدمه: طول مدت اقامت یکی از مهمترین و کاربردیترین شاخصهای بیمارستانی است که امروزه، به طور گستردهای در بیمارستانها به کار گرفته میشود و بیانگر میزان کارایی و عملکرد فعالیتهای بیمارستانی میباشد. از طرفی تکنیک تحلیل سلسله مراتبی یکی از فنون تصمیمگیری گروهی است که جهت تعیین الویتها به کار میرود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر طول مدت اقامت به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) انجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی– مقطعی است. جامعهی پژوهش شامل مدیریت، ریاست، سوپر وایزر آموزشی و مسؤولین کلیهی بخشهای بستری بیمارستان الزهرا (س) (25نفر) در سال 1388 بودند که تمامی آنها به صورت سرشماری، به عنوان نمونهی پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی مقایسههای زوجی بود که روایی آن با نظر استادان فن مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیلهی نرمافزار Expert Choice صورت گرفت. یافتهها: به طور کلی بیماریهای زمینهای بیمار (245/0)، آماده بودن تخت بیمار (203/0)، ترخیص در روزهای قبل از ایام تعطیل (657/0)، هماهنگی واحدهای پاراکلینیکی با بخشهای درمانی (294/0)، آگاهی کارکنان درمانی (241/0)، انجام دادن گرافیهای مختلف در بیمارستان (286/0) و برقراری ارتباط روحی پرستار با بیمار (517/0)، بیشترین تأثیر را در طول مدت اقامت بیمار در بیمارستان الزهرا (س) داشتند. نتیجهگیری: شناخت عوامل تأثیرگذار بر کاهش طول مدت اقامت بیمار، از وظایف اصلی مدیران در بیمارستان است. در این میان عوامل مرتبط با ویزیت بیمار، هماهنگی بخشهای دیگر و ویژگیهای بیمار دارای اهمیت بیشتری است و نیاز به برنامهریزی و توجه بیشتری از طرف مسؤولین بیمارستانها دارد. واژههای کلیدی: طول مدت اقامت؛ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی؛ کارکنان بیمارستان.
محمود کیوانآرا؛ شیرین زردویی گلعنبر؛ سعید کریمی؛ سکینه سقائیان نژاد اصفهانی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: اطلاعات ثبت شده بر روی گواهی فوت برای مقاصد مهمی ماننـد تهیهی آمارهای مرگ و میر برنامههای ارتقای سلامت عمومی و تخصیص منابع مراقبت بهداشتی کاربرد دارد. از اینرو صحت دادههای گواهی فوت از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام این تحقیق، تعیین کیفیت گواهی فوتهای صادره در بیمارستانهای آموزشی و غیر آموزشی شهر کرمانشاه ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات ثبت شده بر روی گواهی فوت برای مقاصد مهمی ماننـد تهیهی آمارهای مرگ و میر برنامههای ارتقای سلامت عمومی و تخصیص منابع مراقبت بهداشتی کاربرد دارد. از اینرو صحت دادههای گواهی فوت از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام این تحقیق، تعیین کیفیت گواهی فوتهای صادره در بیمارستانهای آموزشی و غیر آموزشی شهر کرمانشاه و میزان صحت ثبت دادههای گزارش شده در آنها بود.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی و جامعهی پژوهش، بیماران بستری را که در شش ماههی اول سال 1386 در بیمارستانهای آموزشی و غیر آموزشی شهر کرمانشاه فوت نموده بودند، شامل میشد. نمونهی مورد بررسی با توجه به کل موارد مرگ مراکز آموزشی و بیمارستانهای شهر کرمانشاه در شش ماههی اول سال 1386 (1994 مورد مرگ) و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه (321 نمونه) محاسبه شد. در این پژوهش، نمونهگیری به روش تصادفی و جمعآوری دادهها بر اساس چک لیستی که روایی آن به تأیید متخصصان رسیده بود، انجام و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که 1/51 درصد از گواهیهای فوت صادره در مراکز آموزشی درمانی و 24 درصد از گواهیهای فوت بیمارستانهای غیر آموزشی دارای کیفیت ثبت بودند. اطلاعات دموگرافیک گواهیهای فوت صادرهی مراکز آموزشی درمانی و بیمارستانهای غیر آموزشی به ترتیب در 6/7 درصد و 8/28 درصد از موارد غیر صحیح بود. فقط 3/3 درصد از گواهیهای صادره در مراکز آموزشی درمانی و 2/12 درصد از گواهیهای صادره در بیمارستانهای غیر آموزشی توسط پزشک معالج متوفی صادر شده بود. در 7/33 درصد از مراکز آموزشی درمانی و در 4/45 درصد بیمارستانهای غیر آموزشی، مکانیسم مرگ به عنوان علت مرگ گزارش شده بود. بین علتهای مرگ مندرج در 1/64 درصد از گواهیهای فوت مراکز آموزشی درمانی و 7/74 درصد بیمارستانهای غیر آموزشی، تسلسل علیتی منطقی وجود نداشت.نتیجهگیری: وضعیت کنونی صدور گواهی فوت در بیمارستانها به خصوص بیمارستانهای غیر آموزشی از لحاظ کیفی نامناسب و قابل تعمق بود. اهمیت و ارزش دادههای مندرج در گواهی فوت و استفادههای متعدد آن، توجه بیشتر به ارتقای سطح آگاهی پزشکان از وجود انواع خطاها در کامل کردن گواهی فوت را میطلبد.واژههای کلیدی: کنترل کیفیت؛ علت مرگ؛ بیمارستانهای آموزشی؛ آمار حیاتی.
سعید کریمی؛ مرضیه جوادی؛ مریم یعقوبی؛ سوگل فتحعلیزاده؛ معصومه ملایی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: آموزش کارکنان فرایندی است که انطباق و سازگاری کارکنان با محیط متحول سازمانی را فراهم میآورد. نکتهی بسیار مهم در تنظیم و اجرای برنامهی آموزشی، برنامهریزی با توجه به نیاز مخاطبان است. شناسایی نیازهای آموزشی نخستین گام برنامهریزی آموزش کارکنان و پیش نیاز یک برنامهی آموزشی مؤثر است. این مطالعه، با هدف شناخت نیازهای آموزشی ...
بیشتر
مقدمه: آموزش کارکنان فرایندی است که انطباق و سازگاری کارکنان با محیط متحول سازمانی را فراهم میآورد. نکتهی بسیار مهم در تنظیم و اجرای برنامهی آموزشی، برنامهریزی با توجه به نیاز مخاطبان است. شناسایی نیازهای آموزشی نخستین گام برنامهریزی آموزش کارکنان و پیش نیاز یک برنامهی آموزشی مؤثر است. این مطالعه، با هدف شناخت نیازهای آموزشی دانشآموختگان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تنظیم گردیده است.روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعهی توصیفی_ پیمایشی است که در سال 1387 به صورت مقطعی بر روی تعداد 67 نفر از دانشآموختگان رشتهی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی شاغل در واحدهای مختلف زیر مجموعهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. ابزار مطالعه پرسشنامهی محقق ساختهای بود که پایایی آن با ضریب Cronbach’s alpha 75/0 تعیین شد و روایی آن به تأیید صاحبنظران رسید. روش نمونهگیری ساده و دادههای مطالعه با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد پاسخگویان در بین سه حیطهی مورد بررسی به حیطهی مهارتهای فنی و عملیاتی نیاز بیشتری دارند (میانگین 47/3، انحراف معیار 12/0). در بین مهارتهای فنی و عملیاتی بالاترین نمره، نیاز مربوط به آشنایی با استفاده و کاربرد نرمافزارهای رایانهای است و در حیطهی مهارتهای نظری و ادراکی، مبحث جهانی شدن و چند فرهنگی شدن سازمانها دارای بالاترین امتیاز در بین کل نیازهای احساس شدهی دانشآموختگان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی است.نتیجهگیری: نیازهای عملیاتی و در واقع آنچه دانشآموختگان مدیریت به طور روزمره با آن سر و کار دارند، به خصوص نیازهای مربوط به کاربرد رایانه و فنآوری اطلاعات، از مهمترین نیازهای حیطهی مهارتهای عملیاتی قلمداد میشود و لازم است برنامهریزان آموزشی این موارد را در تنظیم برنامههای سالیانه مد نظر قرار دهند.واژههای کلیدی: آموزش مداوم؛ مدیریت خدمات بهداشتی؛ آموزش حرفهای؛ نیازسنجی.
سعید کریمی؛ سکینه سقائیاننژاد اصفهانی؛ مهرداد فرزندیپور؛ مریم اسماعیلی قیوم آبادی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: طراحی و اجرای حداقل مجموعهی دادهها (Minimum Data Set) در مراکز درمانی مقدمهی مدیریت اطلاعات بیماری است و ارتقای کیفیت مراقبت و کنترل آن را به دنبال دارد. MDSپیوند به عنوان مجموعهی گستردهای از واژهها و تعاریف پذیرفته شده قلمداد میشود و با فراهم آوردن یکی از مهمترین ابزارهای مدیریتی برای تصمیمگیری در صنعت سلامت متضمن ...
بیشتر
مقدمه: طراحی و اجرای حداقل مجموعهی دادهها (Minimum Data Set) در مراکز درمانی مقدمهی مدیریت اطلاعات بیماری است و ارتقای کیفیت مراقبت و کنترل آن را به دنبال دارد. MDSپیوند به عنوان مجموعهی گستردهای از واژهها و تعاریف پذیرفته شده قلمداد میشود و با فراهم آوردن یکی از مهمترین ابزارهای مدیریتی برای تصمیمگیری در صنعت سلامت متضمن دسترسی به دادههای بهداشتی دقیق و بدون ابهام بیماریها است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف مطالعهی حداقل مجموعهی دادههای نظام مدیریت اطلاعات پیوند اعضا در کشورهای کانادا، مالزی و استرالیا و ارایهی راهکار مناسب برای ایران انجام شده است.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به صورت تطبیقی در سال 1388 انجام شده است. ابتدا MDS پیوند موجود در کشور بررسی شد، سپس MDS پیوند در کشورهای منتخب به عنوان کشورهای پیشرو در سیستم ثبت پیوند از طریق متون و منابع الکترونیکی مورد مطالعه قرار گرفت. مرحلهی تحلیل دادههای MDS پیوند در کشورهای منتخب، با استفاده از جداول تطبیقی و تعیین وجوه اشتراک و افتراق مجموعهی دادهها انجام گردید و در نهایت با توجه به نتایج حاصل، مجموعهای از فرمهای ثبت پیوند اعضا برای کشور طراحی و پیشنهاد گردید.یافتهها: حداقل مجموعهی دادههای پیوند اعضا در قالب 23 فرم به صورت سه دسته (فرمهای ثبت گیرندهی پیوند، فرمهای ثبت اهدا کنندهی عضو، فرمهای پیگیری مراقبتهای بعد از پیوند و فرم اهدا کنندهی زنده و مرگ مغزی) طراحی و پیشنهاد گردید و مورد تأیید صاحبنظران واقع شد.نتیجهگیری: به منظور ثبت کلیهی دادهها و بررسیها و گزارشگیری آتی با مشخصههای متفاوت، باید فرمهای مختلفی جهت ثبت دادهها در فرایند اهدای اعضا طراحی شود تا دقیقترین اطلاعات به واسطهی تکمیل این فرمها وارد بانک اطلاعاتی شبکهی فراهمآوری اعضای پیوندی شود و مورد استفاده قرار گیرد. MDS پیوند در قالب فرمهای طراحی شده، منجر به کنترل هزینهها و ارتقای مدیریت پیوند در کشور میگردد. همچنین مطالعات بقا، میزان اهدا و اطلاعات مورد نیاز برای بررسیهای علمی و سیاستگذاریهای کشوری بر اساس این اطلاعات ممکن میباشد.واژههای کلیدی: دادهها؛ مدیریت اطلاعات؛ پیوندها؛ مطالعهی تطبیقی
سعید کریمی؛ سحر وصال؛ سعیده سعیدفر؛ محمدرضا رضایتمند
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: اصلیترین منبع مالی بیمارستان، بیمهها محسوب میشوند ولی بیمارستانها در بعضی از موارد مالی با سازمانهای بیمهگر اختلاف دارند و به طور معمول همهی مطالبات بیمهای آنها وصول نمیگردد. این پژوهش با تعیین علل کسورات صورتحسابهای بیمهای در بیمارستان سیدالشهدا (ع)، راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد کرده است.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: اصلیترین منبع مالی بیمارستان، بیمهها محسوب میشوند ولی بیمارستانها در بعضی از موارد مالی با سازمانهای بیمهگر اختلاف دارند و به طور معمول همهی مطالبات بیمهای آنها وصول نمیگردد. این پژوهش با تعیین علل کسورات صورتحسابهای بیمهای در بیمارستان سیدالشهدا (ع)، راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد کرده است.روش بررسی: این پژوهش مطالعهای توصیفی، مقطعی است که به صورت گذشتهنگر انجام شده است. اطلاعات نسخ و پروندههای بیماران مراجعه کننده به بیمارستان سیدالشهدا (ع) در 6 ماههی دوم سال 1386 وارد این طرح شد و اطلاعات مربوط به بیماران خاص از مطالعه خارج گردید. نمونهگیری، به روش سرشماری بود و همهی نسخ و پروندههای 6 ماههی دوم سال 1386 بیمارستان شامل 40983 نسخهی کلینیکی، 27238 نسخهی پاراکلینیکی و 3392 پروندهی بستری بررسی گردید. اطلاعات توسط چک لیستی که روایی آن توسط کارشناسان بیمه و متخصصین مدیریت تأیید شد، جمعآوری و با استفاده از شاخصهای آماری و مقیاسهای توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بالاترین فراوانی و علل کسورات نسخ کلینیکی به ترتیب مربوط به نسخ بیمهی کمیته امداد (62 درصد) و با علت تاریخ مخدوش میباشد. رتبههای بعدی مربوط به بیمهی نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی و خدمات درمانی است. بالاترین فراوانی و علل کسورات نسخ پاراکلینیکی به ترتیب مربوط به نسخ بیمهی کمیته امداد (3/45 درصد) و با علت فاقد نسخه میباشد. رتبههای بعدی مربوط به بیمههای نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی و خدمات درمانی است. بالاترین فراوانی و علل کسورات پروندههای بستری به ترتیب مربوط به پروندههای بیمهی تأمین اجتماعی (4/74 درصد) و با علت اضافه درخواستی بوده است. رتبههای بعدی مربوط به بیمههای خدمات درمانی، کمیته امداد و نیروهای مسلح است.نتیجهگیری: بیشترین علل کسورات سرپایی با اشتباهات سازمانی ارتباط مستقیم داشت و از اشتباهات کارکنان بیمارستان نشأت میگرفت. در این زمینه آموزش پزشکان، پرستاران و همهی کسانی که به نوعی در صورتحساب بیماران تأثیرگذارند، ضروری به نظر میرسد. از طرف دیگر علت اصلی و کلی در پروندههای بستری اضافه درخواستی بوده است که پرت منابع محسوب نمیشود و شفافسازی این کسورات باعث کاهش اختلافات بین بیمارستان و سازمانهای بیمهای میشود.واژههای کلیدی: بیمه؛ بیمارستانها؛ پروندهها؛ بیماران بستری؛ مدارک بیمارستانی
ماندانا صاحبزاده؛ سعید کریمی؛ سید محسن حسینی؛ غزاله اختر دانش؛ سحر حسینی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: فرسودگی شغلی در پاسخ به فشار روانی مزمن و بیشتر در حرفههای خدمات انسانی به وجود میآید و میتواند به عواقبی مثل افزایش هزینههای کاری، کاهش عملکرد و ... منجر گردد. هدف این مطالعه، بررسی فرسودگی شغلی مدیران اجرایی و ﭘرستاری در سه حیطهی خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و عملکرد فردی و نیز رابطهی آن با برخی ویژگیهای دموگرافیک و شغلی ...
بیشتر
مقدمه: فرسودگی شغلی در پاسخ به فشار روانی مزمن و بیشتر در حرفههای خدمات انسانی به وجود میآید و میتواند به عواقبی مثل افزایش هزینههای کاری، کاهش عملکرد و ... منجر گردد. هدف این مطالعه، بررسی فرسودگی شغلی مدیران اجرایی و ﭘرستاری در سه حیطهی خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و عملکرد فردی و نیز رابطهی آن با برخی ویژگیهای دموگرافیک و شغلی آنان در بیمارستانهای دانشگاهی اصفهان بوده است.روش بررسی: این پژوهش مقطعی به صورت سرشماری در بین تمامی 198 نفر مدیران اجرایی و پرستاری (مترون، سوپروایزر و سرپرستار) بیمارستانهای دانشگاهی اصفهان در نیمهی اول سال 1389 صورت گرفت که 166 نفر پرسشنامهها را تکمیل نمودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی فرسودگی شغلی Maslach & Jackson بومی شده با Cronbach’s alpha 86 درصد استفاده گردید. در آمار استنباطی از آزمونهای Kruskal- Wallis، رگرسیون و Chi-Square استفاده شد و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و به وسیلهی نرمافزار 16SPSS تحلیل گردید.یافتهها: بیشترین فرسودگی شغلی با شدت متوسط و زیاد به ترتیب در سرپرستاران، سوپروایزرها، مدیرانی که هم سوپروایزر بودهاند و هم سرپرستار، مترونها و مدیران اجرایی بوده است. بین میانگین فرسودگی شغلی با سمت سازمانی، جنس و سن ارتباط معنیداری وجود داشت، به طوری که سرپرستاران بیشترین و مترونها کمترین میانگین را داشتند. فرسودگی شغلی در زنان بیشتر از مردان بود و با افزایش سن کاهش مییافت ولی ارتباط معنیداری با وضعیت تأهل، مدرک تحصیلی، زمان شیفت کاری، تعداد شیفت کاری، وضعیت استخدام، سابقهی کار و سابقهی کار در سمت فعلی وجود نداشت. میانگین خستگی عاطفی و سمت سازمانی ارتباط معنیداری داشتند و سرپرستاران بیشترین و مترونها کمترین میانگین را داشتند. بین مسخ شخصیت و سمت سازمانی ارتباطی وجود نداشت.نتیجهگیری: وجود سطوح مختلف فرسودگی شغلی با توجه به کیفیت فعلی خدمات مدیریتی در سطوح اجرایی و پرستاری بیمارستانها، لزوم اتخاذ سیاستهای جدید جهت تعدیل و پیشگیری از این پدیده را محرز میسازد. تشخیص وجود مشکل، فهم نیاز به حمایت، پذیرش و مشارکت در تکنیکهای حل مشکل و هدفگذاری واقعی از جمله عوامل بسیار مؤثر در پیشگیری از فرسودگی شغلی مدیران میباشد.واژههای کلیدی: فرسودگی شغلی؛ خستگی روانی؛ مدیران اجرایی بیمارستان؛ مدیران پرستار؛ بیمارستانهای دانشگاهی.
مریم یعقوبی؛ سعید کریمی؛ احمد رضا رِئیسی؛ مرضیه جوادی؛ نسرین شعربافچی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
مقدمه: امروزه روشهای قدیمی ادارات و سازمانها پاسخگوی تغییرات سریع محیط اطراف نیست. این تغییر باعث شده است که شکلهای جدیدی از سازمان همانند سازمانهای یادگیرنده به وجود آید. از این رو، این تحقیق با هدف بررسی رابطهی بین تعهد سازمانی و میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در بین مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم ...
بیشتر
مقدمه: امروزه روشهای قدیمی ادارات و سازمانها پاسخگوی تغییرات سریع محیط اطراف نیست. این تغییر باعث شده است که شکلهای جدیدی از سازمان همانند سازمانهای یادگیرنده به وجود آید. از این رو، این تحقیق با هدف بررسی رابطهی بین تعهد سازمانی و میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در بین مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفته است.روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی (رابطهای) بوده است. جامعهی مورد پژوهش از کلیهی مدیران بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان (210 نفر) انتخاب شده است. نمونهگیری به روش سرشماری صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی بوده است که اعتبار و روایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار 13SPSS استفاده شده است.یافتهها: میانگین نمرهی سازمان یادگیرنده 5/59 (± 5/18 انحراف معیار) و میانگین نمرهی تعهد سازمانی در بین مدیران 8/60 (± 8/10 انحراف معیار) بوده است. به طور کلی بین میزان کاربست سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی مدیران (تعهد عاطفی، تعهد عقلایی، تعهد هنجاری) با کمک آزمون آماری Pearson رابطهی معنیداری وجود دارد.نتیجهگیری: در محیط متحول امروزی که شاهد تغییرات بسیار سریع در حوزههای مختلف علم، فناوری، همچنین پیچیدگی و پویایی روز افزون عوامل محیطی هستیم تنها سازمانهایی میتوانند بقا یابند و رشد کنند که قادر به سازگاری فعال (تعادل پویا) با محیط پیرامون باشند که این هدف تنها در سازمانهای یادگیرنده محقق میشود.واژههای کلیدی: سازمانها (بهداشتی- درمانی)؛ مدیران؛ بیمارستانهای آموزشی.
احمد Reza رئیسی؛ سکینه سقائیان نژاد اصفهانی؛ سعید کریمی؛ محمد Hosein یارمحمدیان؛ اصغر احتشامی
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: مدیران و ارایه کنندگان خدمات سلامت جهت افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید شناخت کافی از نظام اطلاعات سلامت داشته باشند؛ چرا که پایه و اساس سیاستگذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی، آمار و اطلاعات دقیق، صحیح، بهنگام و معتبر و تفسیر درست این اطلاعات میباشد. پژوهشگر در این پژوهش، سطح تکامل ...
بیشتر
مقدمه: مدیران و ارایه کنندگان خدمات سلامت جهت افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید شناخت کافی از نظام اطلاعات سلامت داشته باشند؛ چرا که پایه و اساس سیاستگذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی، آمار و اطلاعات دقیق، صحیح، بهنگام و معتبر و تفسیر درست این اطلاعات میباشد. پژوهشگر در این پژوهش، سطح تکامل نظام اطلاعات سلامت شهرستان در استان اصفهان را بر اساس راهنمای سازمان جهانی سلامت ارزیابی نموده است. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی- مقطعی در سال 87-1386، که جامعه پژوهش جامعه پژوهش شبکههای بهداشتی درمانی (نظامهای سلامت شهرستان) در استان اصفهان بود، شهرستان فلاورجان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، چک لیست محقق ساخته حاوی 334 موجودیت اطلاعاتی، بر اساس مؤلفهها و موجودیتهای اطلاعاتی راهنمای سازمان جهانی سلامت بود که روایی آن با نظر استادان صاحبنظر و پایایی آن با بازآزمایی کلیه مراکز مورد مطالعه به اثبات رسید (5/98 درصدCronbach’s Alfa = ). دادههای مطالعه با مراجعه مستقیم پژوهشگر در دو مرحله مجزا به 12 مرکز سلامت شهری، 8 مرکز سلامت روستایی و 1 مرکز سلامت شهرستان، در شهرستان فلاورجان، و مشاهده و مطالعه اسناد و مدارک و تکمیل چک لیست جمعآوری گردید و یافتهها با استفاده از آنالیز توصیفی نرمافزار 13SPSS و با اعمال ضریب وزن هر محور مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمره سطح تکامل نظام اطلاعات سلامت شهرستان در استان اصفهان 75/35 درصد است. بیشترین میزان رعایت موجودیتهای اطلاعاتی در نظام اطلاعات سلامت شهرستان مربوط به محور جمعآوری دادهها به میزان 70 درصد و کمترین میزان رعایت موجودیتهای اطلاعاتی در این نظام مربوط به استفاده از اطلاعات در تصمیم گیری به میزان 10 درصد بود.نتیجهگیری: ارزیابی نظام اطلاعات سلامت شهرستان، حوزههای بهبود و قابل ارتقا را مشخص نمود. مدیریت نظام سلامت جهت تصمیمگیری و سیاستگذاری اصولی و صحیح در نظام سلامت شهرستان، باید نسبت به بازسازی اساسی نظام اطلاعات سلامت شهرستان و تربیت مهارتهای مدیریتی و اطلاعاتی مدیران نظام سلامت شهرستان، همت گمارد واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ نظامهای مدیریت اطلاعات؛ مدیریت اطلاعات؛ تصمیم گیری؛ سازمان جهانی بهداشت.
سعید کریمی؛ مریم یعقوبی؛ علیرضا رحیمی؛ محمد جواد آلمختار
دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1387
چکیده
چکیده مقدمه: افزایش شدید هزینهها در تمام دنیا اکثر دولتها و سازمانهای ذیربط را وادار نموده است تا در مورد آن به تفکر پرداخته، این خدمات را از جنبههای مالی و اقتصادی مورد تحلیل قرار دهند. در این راستا محاسبهی هزینه از ابزارهای حیاتی و مهم در جلوگیری از به هدر رفتن منابع، کاهش منطقی هزینهها و استفادهی بهینه از امکانات است. ...
بیشتر
چکیده مقدمه: افزایش شدید هزینهها در تمام دنیا اکثر دولتها و سازمانهای ذیربط را وادار نموده است تا در مورد آن به تفکر پرداخته، این خدمات را از جنبههای مالی و اقتصادی مورد تحلیل قرار دهند. در این راستا محاسبهی هزینه از ابزارهای حیاتی و مهم در جلوگیری از به هدر رفتن منابع، کاهش منطقی هزینهها و استفادهی بهینه از امکانات است. از این رو این تحقیق با هدف محاسبهی هزینه سودمندی بانکهای اطلاعاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی و گذشتهنگر انجام گرفت؛ بدین ترتیب که در محاسبهی هزینه، هزینهی اشتراک هر یک از بانکهای اطلاعاتی به علاوهی هزینهی نیروی انسانی، هزینهی مواد مصرفی و هزینهی استهلاک تجهیزات و ساختمان محاسبه گردید. این محاسبات بر اساس چکلیست محقق ساخته بر اساس آیتمهای ذکر شده صورت گرفت. زمان انجام این تحقیق سال 2007 میلادی بود. سپس هزینهی تمام شده به ازای میزان Dawn load هر مقاله در هر یک از بانکهای اطلاعاتی مذکور محاسبه شد. یافتهها: نتایج نشان داد که هزینه سودمندی بانک اطلاعاتی Elsevier از همه بیشتر و هزینه سودمندی بانک Springer از همه کمتر است. در این میان بانک اطلاعاتی Ovid نیز دارای میزان هزینه سودمندی مناسبی بود. نتیجهگیری: مدیران در سیستمهای اطلاعرسانی باید با کمک گرفتن از تکنیکهای مدیریتی منابع اطلاعاتی خود را ارزیابی نموده، به انتخاب بهتر گزینههای ممکن بپردازند. در این میان میتوان یکی از عوامل مهم تهیه و انتخاب پایگاههای اطلاعاتی و نیز تمدید مدت اشتراک آنها را هزینه سودمندی آنها دانست.واژههای کلیدی: تحلیل هزینه سودمندی؛ هزینه و هزینه سنجی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ دانشگاهها