Index
ایندکس مجله
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید
مقالات پژوهشی
سکینه سقاییاننژاد اصفهانی؛ سعید سعیدبخش؛ مریم جهانبخش؛ محبوبه حبیبی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: با توجه به تأثیرات مثبت سیستم اطلاعات بیمارستانی در فرایند درمان بیماران و عملکرد سازمان، ضرورت دارد کیفیت خدماتی، که به وسیلهی این سیستمها ارایه میشود، مورد ارزیابی قرار گیرد. از اینرو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسهی نرمافزارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستانهای شهر اصفهان بر اساس مدل ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به تأثیرات مثبت سیستم اطلاعات بیمارستانی در فرایند درمان بیماران و عملکرد سازمان، ضرورت دارد کیفیت خدماتی، که به وسیلهی این سیستمها ارایه میشود، مورد ارزیابی قرار گیرد. از اینرو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسهی نرمافزارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستانهای شهر اصفهان بر اساس مدل تعدیل یافتهی Delone and MClean انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک مطالعهی تحلیلی بود که در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان در سال 1389 انجام شد. جامعهی پژوهش را کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی، طراحان سیستم و مسؤولین IT بیمارستان، مدیران و مسؤولین بخشهای اداری و بالینی مجهز به این سیستم تشکیل دادند. نمونهگیری از گروه کاربران (300 نفر) به روش تصادفی و در مورد دو گروه دیگر (212 نفر)، به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس سه معیار (کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر) منطبق بر مدل Delone and MClean بود که سه دسته پرسشنامهی مجزا طراحی گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با توجه به نظر استادان گروه و همچنین متخصصان علوم رایانه تأیید گردید. جهت برآورد پایایی پرسشنامهها از ضریب Cronbach's alpha استفاده گردید و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: میانگین نمرهی کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایتمندی در انواع سیستمهای اطلاعات بیمارستانی و در بین بیمارستانهای مختلف، تفاوت معنیدار داشت (05/0 ≥ P). میانگین کلی معیارهای کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایتمندی در انواع سیستمهای اطلاعات بیمارستانی 6/58، 8/60، 2/61 بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان اظهار داشت که معیارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در حد نسبتا مطلوب پیاده شده است. بنابراین برای رسیدن به حالت کاملا مطلوب، باید در طراحی سیستم به عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، نوع تخصص بیمارستان و همچنین انتظارات و تخصص کاربران توجه خاصی مبذول گردد. واژههای کلیدی: ارزیابی تکنولوژی؛ بیمارستانها؛ نرمافزار؛ سیستم اطلاعات بیمارستانی؛ مدلDelone and MClean .
مقالات پژوهشی
فائزه اخلاقی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ معصومه خوشگام؛ نوشین محبی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: دسترسی به کیفیت در آموزش عالی، مستلزم بررسی و قضاوت دربارهی چهار حوزهی اهداف و خطمشیها، سیاستهای اجرایی، فرآیندهای عملیاتی، محصول و بروندادها است. الگوی CIPP (Context, Input, Process, Product) با نگاهی جامع به تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن، همواره تلاش مینماید اطلاعاتی را فراهم نماید که با استفاده از آنها تصمیمات بخردانه ...
بیشتر
مقدمه: دسترسی به کیفیت در آموزش عالی، مستلزم بررسی و قضاوت دربارهی چهار حوزهی اهداف و خطمشیها، سیاستهای اجرایی، فرآیندهای عملیاتی، محصول و بروندادها است. الگوی CIPP (Context, Input, Process, Product) با نگاهی جامع به تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن، همواره تلاش مینماید اطلاعاتی را فراهم نماید که با استفاده از آنها تصمیمات بخردانه در مورد حوزههای زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد، اتخاذ گردد. این مطالعه با هدف ارزشیابی دورهی کارشناسی ارشد آموزش مدارک پزشکی با استفاده از الگوی CIPP انجام گردیده است. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و ارزشیابی بود که در سال 1389 در چهار دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. جامعهی آماری از پنج زیر جامعهی مدیران گروه، استادان، دانشجویان، دانشآموختگان و مسؤولان کتابخانه تشکیل شد که مشتمل بر 140 نفر بودند. ابزار گردآوری دادهها، پنج پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مقیاس رتبهبندی لیکرت بود. سؤالات پرسشنامه بر اساس شاخصهای عوامل مورد ارزیابی، طراحی شد و خصیصهی مورد نظر را به طور دقیق اندازهگیری مینمود. بنابراین روایی ابزار بر اساس روش اعتبار صوری و محتوایی، حقایق و مفاهیم طرح شده در متون معتبر علمی و دریافت نظرات استادان راهنما و مشاور و برخی از صاحبنظران تعیین و تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامههای مدیران گروه، استادان، دانشجویان، مسؤولان کتابخانه و دانشآموختگان از ضریب Cronbach's alpha استفاده و مقدار آن به ترتیب 74/0، 93/0، 89/0، 95/0 و 80/0 برآورد شد. از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: بالاترین سطح مطلوبیت کل، مربوط به عامل اعضای هیأت علمی (84/4) در حوزهی درونداد (قسمت منابع انسانی) و کمترین سطح مطلوبیت کل مربوط به عامل بودجه (50/2) در حوزهی درونداد (قسمت منابع مالی) بود. نتیجهگیری: ارزشیابی مستمر برنامههای گروههای مدارک پزشکی و دورهی کارشناسی ارشد آموزش مدارک پزشکی به بررسی نقاط ضعف و قوت برنامهها و بالابردن سطح کیفی آنها کمک میکند. واژههای کلیدی: ارزشیابی؛ مدل CIPP؛ برنامههای آموزشی؛ کیفیت.
مقالات پژوهشی
سیما عجمی؛ لیلا قادری نانسا
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: شاخص پذیرش دانشجو به طور اساسی به نیازهای جامعه در خصوص تخصص خاص و بستر مناسب آموزشی از قبیل تعداد استادان، فضای آموزشی، منابع آموزشی و تسهیلات آموزشی برای آن رشتهی تحصیلی بستگی دارد. بنابراین این مقاله حاصل پژوهشی است که با هدف تعیین شاخص پذیرش دانشجو، اشتغال و آموزش در مقاطع مختلف رشتهی مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: شاخص پذیرش دانشجو به طور اساسی به نیازهای جامعه در خصوص تخصص خاص و بستر مناسب آموزشی از قبیل تعداد استادان، فضای آموزشی، منابع آموزشی و تسهیلات آموزشی برای آن رشتهی تحصیلی بستگی دارد. بنابراین این مقاله حاصل پژوهشی است که با هدف تعیین شاخص پذیرش دانشجو، اشتغال و آموزش در مقاطع مختلف رشتهی مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1385 انجام گردیده است. روش بررسی: این مطالعه از دستهی مطالعات تحلیلی بوده است. جامعهی پژوهش شامل کلیهی دانشجویان پذیرفته شده، دانش آموختگان، مدرسین گروه مدارک پرشکی و شاغلین واحدهای مرتبط با مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از بدو تأسیس دانشکدهی مدیریت و اطلاع رسانی (یعنی از سال 1368 تا سال 1385)، مؤسسات و سازمانهای مختلف در استان اصفهان تا سال 1385 بود. ابزار جمعآوری دادهها، چک لیستی بود که بر اساس اهداف پژوهش طراحی و روایی آن به وسیلهی متخصصان تأیید شد. یافتهها به کمک آمار توصیفی و تحلیلی و نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتهها: از سال 1368 تا پایان سال 1385، 586 دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته شدهاند و در نهایت تا پایان سال 1386 تعداد 526 دانشجو در مقاطع ذکر شده دانشآموخته شدهاند. بیش از نیمی از شاغلین در واحدهای مدارک پزشکی استان اصفهان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و کمتر هستند که هیچگونه سنخیتی با شغل آنها ندارد. نتایج آزمون Chi-Square نشان داد که پستهای سازمانی مدارک پزشکی اشغال شده با تخصص افراد مطابقت نداشت. اما از شاخصهای مربوط به پذیرش دانشجو، شاخص تخصیص منابع و امکانات به دانشجویان در حد خیلی خوب و شاخص تعداد هیأت علمی در حد مطلوب بود. نتیجهگیری: از شاخصهای مربوط به پذیرش دانشجو، شاخص تخصیص منابع و امکانات به دانشجویان در حد خیلی خوب بود، ولی با توجه به راهاندازی جدید دورهی کارشناسی ارشد این رشته و پیوسته شدن دورهی کارشناسی (تبدیل کارشناسی ناپیوسته به کارشناسی پیوسته)، گروه مدارک پزشکی از نظر تعداد اعضای هیأت علمی نامطلوب بود و مدیران بهتر است تلاش بیشتری برای جذب نیرو نمایند. علاوه بر آن، با توجه به تعداد روزافزون دانشآموختگان مدارک پزشکی، مسؤولان باید راهکارهایی را با دفتر امور استخدامی در استانداری، کارگزینی و سایر سازمانهای مربوط در خصوص عدم جذب و استخدام نیروهای غیر متخصص تدوین نمایند. واژههای کلیدی: آموزش علوم؛ اشتغال؛ مدارک پزشکی؛ دانشجویان.
مقالات پژوهشی
هیوا عبدخدا؛ علیرضا نوروزی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: خود- استنادی به عنوان یکی از بارزترین کاستی شاخصهای علمسنجی مبتنی بر تحلیل استنادی مطرح است. اگر چه خود- استنادی برای مجلات تا حدودی طبیعی است، اما میزان نامتعارف آن باعث حذف مجله در بررسی و ارزیابی توسط پایگاههای اطلاعاتی میشود. این پژوهش به بررسی میزان خود- استنادی مجلات علمی- پژوهشی انگلیسی زبان ایران در حوزهی پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: خود- استنادی به عنوان یکی از بارزترین کاستی شاخصهای علمسنجی مبتنی بر تحلیل استنادی مطرح است. اگر چه خود- استنادی برای مجلات تا حدودی طبیعی است، اما میزان نامتعارف آن باعث حذف مجله در بررسی و ارزیابی توسط پایگاههای اطلاعاتی میشود. این پژوهش به بررسی میزان خود- استنادی مجلات علمی- پژوهشی انگلیسی زبان ایران در حوزهی پزشکی که در فاصلهی سالهای 09-2005 در پایگاه Scopus نمایه شده بودند، پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه از دسته مطالعات توصیفی بود که در آن از تحلیل استنادی استفاده شد. جامعهی مورد پژوهش عبارت از مجلات علمی- پژوهشی انگلیسی زبان ایرانی در حوزهی پزشکی بودند که تا زمان انجام این پژوهش (اسفند 1388) در فاصلهی سالهای 09-2005 در پایگاه Scopus نمایه میشدند که شامل 16 عنوان مجله بود. ابزار جمعآوری دادهها، فهرست کنترلی محقق ساخته بود که روایی آن به تأیید رسید. جمعآوری دادهها به صورت مشاهدهی مستقیم و با مراجعه به وبگاه نمایهنامهی استنادی Scopus و جستجوی عناوین مجلات و بررسی منابع آنها صورت گرفت. دادهها بعد از جمعآوری و ورود به رایانه توسط نرمافزارهای SPSS و Excel تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین نرخ خود- استنادی در میان مجلات مورد بررسی 64/29 درصد و در مجموع 43/14 درصد از کل استنادها، مربوط به خود- استنادی بود. مجلهی Hepatitis monthly با 100 درصد، بالاترین نرخ خود- استنادی و مجلهی Iranian journal of medical science با 88/6 درصد خود- استنادی، پایینترین نرخ خود- استنادی را داشتند. بیشترین میزان خود- استنادی مجلات در سال 2009، 34/42 درصد و کمترین میزان در سال 2005، 95/13 درصد بوده است. نتیجهگیری: میانگین نرخ خود- استنادی در مجلات به نسبت بالا است. این میزان بسیار نزدیک به سقف معمول خود- استنادیها در جهان است. نرخ خود- استنادی در فاصلهی سالهای اولیه، روندی افزایشی و در فاصلهی سالهای پایانی (09-2008) رشدی300 درصدی داشته است. بنابراین، مجلات بایستی در کاهش این نرخ و تلاش در جهت جذب استناد از سایر مجلهها بیشتر تلاش کنند. واژههای کلیدی: نشریات ادواری؛ مجلات حوزهی پزشکی؛ .Scopus
مقالات پژوهشی
افشین حمدیپور؛ فریده عصاره
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: بررسی بروندادهای علمی نویسندگان با استفاده از شاخصهای علمسنجی ابزاری مؤثر برای درک فرایند تحقیقات علمی است. هدف از پژوهش حاضر، دیداریسازی (Visualizing) ساختار علمی بیماری MS در سالهای 2008-1999 بود. ضمن اینکه با استفاده از شاخصهای علمسنجی به مطالعه و تحلیل میزان انتشارات علمی تولید شده در این حیطه در پایگاه Web of Science پرداخته ...
بیشتر
مقدمه: بررسی بروندادهای علمی نویسندگان با استفاده از شاخصهای علمسنجی ابزاری مؤثر برای درک فرایند تحقیقات علمی است. هدف از پژوهش حاضر، دیداریسازی (Visualizing) ساختار علمی بیماری MS در سالهای 2008-1999 بود. ضمن اینکه با استفاده از شاخصهای علمسنجی به مطالعه و تحلیل میزان انتشارات علمی تولید شده در این حیطه در پایگاه Web of Science پرداخته شد. روش بررسی: این پژوهش به روش پیمایشی و با رویکرد دیداریسازی اطلاعات، که یکی از روشهای علمسنجی است، انجام شد. دادهها در تاریخ 25/9/1388 به تعداد 17737 پیشینه در قالب مقالات مجلات در سالهای 2008-1999 به صورت فایلهای متنی از پایگاه Web of Science استخراج و در رایانهی شخصی ذخیره گردید. سپس با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزارهای ISI.exe، HistCite و Excel مورد تجزیه و تحلیلهای لازم قرار گرفتند. یافتهها: از تعداد 17737 مقالات مجلات، بیشترین تعداد (2279)، مقالاتی بود که در سال 2008 منتشر شده بودند (85/12 درصد). ضریب همکاری نویسندگان از 71/0 در سال 1999 به 76/0 در سال 2008 رسیده بود. تعداد مقالات دارای 2 تا 6 نفر نویسنده 10749 عدد و برابر با 6/60 درصد بود که دارای بیشترین فراوانی بودند. با محاسبهی قاعدهی Lotka مشخص شد که در این پژوهش نیز این قاعده صادق است. 10 دانشگاه و مؤسسه، در تولید حدود 63/15 درصد مقالات مشارکت نمودهاند. ایالات متحدهی آمریکا با تولید 6370 مقاله (36 درصد) در رتبهی نخست و انگلستان، آلمان و ایتالیا در رتبههای دوم تا چهارم قرار داشتند. میانگین تعداد استنادها در میان 100 مقالهی اثرگذار برابر با 324 استناد بود. نتیجهگیری: در کل، 10 کشور بیش از 97 درصد مقالات را منتشر کردهاند. دانشگاه Harvard بیشترین فراوانی را در این زمینه داشت. 10 مجلهی برتر 4845 مقاله (30/27 درصد) از کل تولیدات را منتشر نمودهاند. میانگین ضریب همکاری بین نویسندگان برابر با 739/0 به دست آمد که بر رشد صعودی همکاری نویسندگان این حوزه دلالت دارد. با استفاده از نرمافزار HistCite نقشهی علمی نیز ترسیم شد و نویسندگان تأثیرگذار و خوشههای موضوعی مشخص و معرفی شدند. واژههای کلیدی: علمسنجی؛ بیماری MS؛ مصورسازی ساختار علم.
مقالات پژوهشی
مرتضی امرایی؛ حسن اشرفی ریزی؛ احمد پاپی؛ سوسن بهرامی؛ راحله سموعی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: قابلیتهای مربوط به هوش هیجانی در دهههای اخیر، توجه بسیاری از سازمانها و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هوش هیجانی زمینهای مناسب برای ساختن محیطی مطلوب برای برقراری ارتباط مؤثر میباشد، تا به وسیلهی آن، مراجعین بتوانند آزادانه نیازهای اطلاعاتی خود را برای کسب حمایت از سوی کتابداران مطرح کنند. هدف از این مطالعه، تعیین ...
بیشتر
مقدمه: قابلیتهای مربوط به هوش هیجانی در دهههای اخیر، توجه بسیاری از سازمانها و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هوش هیجانی زمینهای مناسب برای ساختن محیطی مطلوب برای برقراری ارتباط مؤثر میباشد، تا به وسیلهی آن، مراجعین بتوانند آزادانه نیازهای اطلاعاتی خود را برای کسب حمایت از سوی کتابداران مطرح کنند. هدف از این مطالعه، تعیین رابطهی بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد مهارتهای ارتباطی Queendom و هوش هیجانی شرینک (Shrink Emotional Intelligence) بود. جامعهی آماری شامل 117 نفر کتابدار کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 و روش نمونهگیری سرشماری بود. روایی پرسشنامهها از روش محتوایی و صوری و پایایی آنها با استفاده از محاسبهی ضریب Cronbach's alpha به ترتیب برابر 86/0 و 92/0 تأیید گردید. روش گردآوری دادهها، به شکل مراجعهی حضوری و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، در دو سطح آمار توصیفی (درصد میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمونهای ضریب همبستگی Pearson و آزمون t تک متغیره) صورت گرفت. یافتهها: میانگین هوش هیجانی و مؤلفههای مربوط به آن در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان کمتر از سطح متوسط بود، اما مؤلفهی خود انگیزی در کتابداران دانشگاه اصفهان بیشتر از سطح متوسط بود. میانگین کلیهی ابعاد مهارتهای ارتباطی در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بیشتر از سطح متوسط بود. همچنین بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی کتابداران در دانشگاه اصفهان (000/0 = sig و 525/0 = r) و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (000/0 = sig و 515/0 = r) ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت؛ یعنی هوش هیجانی بالای کتابداران، منجر به برقراری ارتباط مناسب با مراجعین شده بود. کتابداری، که تواناییهای لازم برای هوش هیجانی را در اختیار داشته باشد، خدمات را به گونهای عرضه میکند که موجب رضایتمندی بیشتر از سوی مراجعین شود. پس میتوان نتیجه گرفت که یکی از مؤلفههای اساسی برقراری ارتباط مناسب کتابداران با مراجعین، برخورداری از سطح مطلوب هوش هیجانی میباشد،که میتوان از طریق برگزاری دورههای تخصصی، میزان آن را در کتابداران بهبود بخشید. واژههای کلیدی: دانشگاهها؛ کتابخانهها؛ کتابداران؛ هوش هیجانی
مقالات پژوهشی
محمود کیوانآرا؛ علی یزدخواستی؛ سوسن بهرامی؛ یوسف مسعودیان
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: در دنیای امروزی بخش اعظمی از کارها و فعالیتهای ما مبتنی بر اطلاعات است و زمان کمتری برای کسب تجربه و به دست آوردن دانش صرف میشود. در این شرایط، سازمانها بر اساس میزان دانش خود با یکدیگر به رقابت میپردازند و در این میان، مدیریت دانش با در اختیار داشتن ابزارهای لازم، فرصت خوبی برای بهسازی عملکرد منابع انسانی و نیز مزایای ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای امروزی بخش اعظمی از کارها و فعالیتهای ما مبتنی بر اطلاعات است و زمان کمتری برای کسب تجربه و به دست آوردن دانش صرف میشود. در این شرایط، سازمانها بر اساس میزان دانش خود با یکدیگر به رقابت میپردازند و در این میان، مدیریت دانش با در اختیار داشتن ابزارهای لازم، فرصت خوبی برای بهسازی عملکرد منابع انسانی و نیز مزایای رقابتی ایجاد میکند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی مؤلفههای مدیریت دانش و هوش سازمانی در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به انجام رسید. روش بررسی: نوع پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعهی آماری این مطالعه شامل کل کارکنان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (380 نفر) در سال 89-1388 بود و یک نمونهی 130 نفری با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهی محقق ساختهی مدیریت دانش و پرسشنامهی استاندارد هوش سازمانی Albrecht بود. جهت تعیین روایی پرسشنامهها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و پایایی آنها بر اساس Cronbach's alpha (86/0 = 1r و 92/0 = 2r) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 16SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتهها: میزان مؤلفههای مدیریت دانش و نیز مؤلفههای هوش سازمانی، کمتر از سطح متوسط بود و همبستگی معنیدار بین نمرات مؤلفههای مدیریت دانش و مؤلفههای هوش سازمانی مشاهده شد. همچنین اختلاف میانگین مؤلفههای مدیریت دانش و هوش سازمانی بر حسب ویژگیهای دموگرافیک در سطح 05/0 ≥ P معنیدار بود. نتیجهگیری: به کارگیری دانش بهروز، توزیع، تبادل و به اشتراکگذاری دانش و آگاهی از عوامل محیطی و نیز حفظ بقا و حیات، زمینهساز ایجاد هوش سازمانی در دانشگاهها میباشد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ هوش؛ دانشکده.
مقالات پژوهشی
فیضاله اکبری حقیقی؛ حجت زراعتی؛ سعید کریمی؛ محمد عرب؛ مرضیه اکبری موسی آبادی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: ارزشیابی کننده، حد واسط بسیار مهمی بین سیستم ارزشیابی عملکرد و ارزشیابی شوندگان است و دیدگاهها و رفتارهای ارزشیابان، تأثیر زیادی بر اجرای سیستم ارزشیابی، واکنش ارزشیابی شوندگان نسبت به ارزشیابی و عملکرد متعاقب آنها خواهد داشت. از اینرو بسیار ضروری است که ارزشیابی کنندگان راجع به ارزشیابی آموزش کافی دیده باشند. بنابراین ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی کننده، حد واسط بسیار مهمی بین سیستم ارزشیابی عملکرد و ارزشیابی شوندگان است و دیدگاهها و رفتارهای ارزشیابان، تأثیر زیادی بر اجرای سیستم ارزشیابی، واکنش ارزشیابی شوندگان نسبت به ارزشیابی و عملکرد متعاقب آنها خواهد داشت. از اینرو بسیار ضروری است که ارزشیابی کنندگان راجع به ارزشیابی آموزش کافی دیده باشند. بنابراین با عنایت به تأثیر آموزش ارزشیابان در دیدگاه آنها نسبت به سیستم ارزشیابی، پژوهش حاضر به ارزیابی نقش آموزش مدیران و شبکهی تصمیمگیری (ارزشیابی کنندگان) در ارزیابی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت در بیمارستانهای شهر اصفهان پرداخته است. روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کاربردی بود که در سال 1388 انجام شد. در این مطالعه، کلیهی مدیران وشبکهی تصمیمگیری بیمارستانهای دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (198 نفر) جامعهی آماری را تشکیل دادند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. برای برآورد پایایی ابزار از روش Test-reTest استفاده گردید. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه از مطالعهی کتب منابع انسانی و نظرات استادان مدیریت و کارشناسان معاونت توسعهی مدیریت و سرمایهی انسانی و همچنین محاسبهی Cronbach's alpha 95/0 استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای Pearson، Anova، t-test و رگرسیون خطی مدل Backward به وسیلهی نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: سابقهی مدیریت مدیران و شبکهی تصمیمگیری ارتباطی با دیدگاه آنها در ارزیابی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت نداشت، اما سابقهی شرکت در دورهی آموزشی ارزشیابی و سابقهی شرکت در کلاسهای آموزشی یا توجیهی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت، با دیدگاه آنها در ارزیابی این نظام، رابطهای مثبت داشت. تجربهی ارزشیابی کننده، فقط در دیدگاه وی در مورد مناسب بودن نظام جدید ارزشیابی برای بستر سازمانی بیمارستان اثر مثبت داشت. نتیجهگیری: از طریق آموزش میتوان دیدگاه ارزشیابی کنندگان را به عنوان یکی از مهمترین ارکان سیستم ارزشیابی عملکرد، بهبود بخشید و بدین صورت به انجام ارزشیابیهای صحیح و مؤثر کمک نمود. واژههای کلیدی: آموزش؛ ارزشیابی عملکرد کارکنان؛ بیمارستانها.
مقالات پژوهشی
محمود نکوئی مقدم؛ حدیث عربپور؛ علی اکبر مجیدی؛ حمیدرضا ملایی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: در دنیای امروز، با توجه به گستردگی رقابت و پیشرفتهای تکنولوژی، باید کارکنان را برآن داشت تا بر مهارتهای خود بیافزایند و از عقب ماندگی فردی جلوگیری نمایند و موجب بقا و بهبود عملکرد سازمان شوند. در این راستا، طرح مسیر ارتقای شغلی پرستاران و متصدیان مشاغل بهداشتی و درمانی تصویب گردید و در بیمارستانها به اجرا گذاشته ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای امروز، با توجه به گستردگی رقابت و پیشرفتهای تکنولوژی، باید کارکنان را برآن داشت تا بر مهارتهای خود بیافزایند و از عقب ماندگی فردی جلوگیری نمایند و موجب بقا و بهبود عملکرد سازمان شوند. در این راستا، طرح مسیر ارتقای شغلی پرستاران و متصدیان مشاغل بهداشتی و درمانی تصویب گردید و در بیمارستانها به اجرا گذاشته شد. در تحقیق حاضر، به بررسی رابطهی بین اجرای این طرح با شاخصهای عملکرد بیمارستانها پرداخته شده است. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی بود که به صورت مقطعی در تابستان سال 1388 در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان انجام شد. در این پژوهش، امتیاز مشمولین طرح مسیر ارتقای شغلی پرستاران و متصدیان بهداشتی و درمانی، از عناوین و شاخصهای مختلف طرح در سال 1387 محاسبه شد و رابطهی آنها با شاخصهای عملکرد بیمارستانها (درصد اشغال تخت، متوسط اقامت بیماران و چرخش اشغال تخت) در همان سال مورد بررسی قرار گرفت. برای جمعآوری اطلاعات از فرمهای طرح مسیر ارتقای شغلی و فعالیت بیمارستان (از مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که نیازی به سنجش پایایی وروایی آنها نمیباشد)، و برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی Kendal و نرمافزار 11SPSS استفاده شد. یافتهها: طرح مسیر ارتقای شغلی، شامل سه عنوان کلی عوامل مربوط به مهارت و توانایی فردی (دورههای آموزشی، تحصیلات، تجربه و پذیرش مسؤولیت)؛ عوامل مربوط به عملکرد افراد (رضایت ارباب رجوع، کیفیت خدمات، استقرار اصول بهداشتی، ارایهی پیشنهادها و آموزش به همکاران)؛ و سایر عوامل (ارایهی کتاب و مقاله، تحقیقات، خدمت در مناطق روستایی و تشویق و تقدیر) میباشد. از بین این عناوین و زیر شاخهها، تنها بین رضایت ارباب رجوع با درصد اشغال تخت (02/0 = P)، استقرار اصول بهداشتی با چرخش اشغال تخت (04/0 = P) و خدمت در مناطق روستایی با درصد اشغال تخت (01/0 = P) و متوسط اقامت بیماران (02/0 = P) ارتباط معنیداری وجود داشت (05/0 > P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، اجرای طرح به هدف اصلی آن (بهبود عملکرد افراد و در نتیجه سازمان) نرسیده است و لازم است طراحی و اجرای طرح دوباره بررسی، کارشناسی و ارزیابی گردد. پیشنهاد میشود تمامی امتیازات بر مبنای ضوابط و مدارک معتبر ارایه شود و به 65 درصد از پستهای پرستاری، بهداشتی و درمانی که امتیاز بالاتری کسب نمایند، اختصاص یابد؛ تا زمینهی رقابت میان کارکنان در جهت افزایش مهارتها و در نتیجه، بهبود عملکرد آنها و سازمان را ایجاد نماید. واژههای کلیدی: عملکرد؛ بیمارستانها؛ پزشکی.
مقالات پژوهشی
محمدعلی نادی؛ فاطمه حاذقی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: جو اخلاقی بخشی از فرهنگ سازمانی است. ارزشهای سازمانی به مسایل اخلاقی سازمان میپردازند و آنچه را که در جو اخلاقی سازمان، اخلاقی محسوب میشود، تعیین میکنند. جو اخلاقی سازمان میتواند پیشبینی کنندهی رفتارهای اخلاقی و غیر اخلاقی کارکنان باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علمی و الگویابی معادلات ساختاری بین جو اخلاقی، ...
بیشتر
مقدمه: جو اخلاقی بخشی از فرهنگ سازمانی است. ارزشهای سازمانی به مسایل اخلاقی سازمان میپردازند و آنچه را که در جو اخلاقی سازمان، اخلاقی محسوب میشود، تعیین میکنند. جو اخلاقی سازمان میتواند پیشبینی کنندهی رفتارهای اخلاقی و غیر اخلاقی کارکنان باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علمی و الگویابی معادلات ساختاری بین جو اخلاقی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با نیت ترک خدمت در بین کارکنان بیمارستانهای خصوصی شهر شیراز انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دستهی مطالعات همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال 1389 انجام گرفت. جامعهی پژوهش 299 نفر از کارکنان بخشهای درمانی، اداری و پیراپزشکی و مسؤولان بخشهای بیمارستانهای خصوصی شهر شیراز را شامل میشد که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات چهار پرسشنامهی استاندارد بود (که پایایی آنها با Cronbach's alpha و روایی سازهی آنها با تحلیل عاملی تأییدی) و تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار 16SPSS و تحلیل مدل معادلهی ساختاری با استفاده از نرمافزار 5/8lisrel انجام گرفت. یافتهها: بین جو اخلاقی با رضایت شغلی (325/0 = r) و تعهد سازمانی(334/0 = r)، رابطهی مثبت و معنیدار و با نیت ترک خدمت (114/0- = r)، رابطهی منفی و معکوس وجود داشت. همچنین بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی (625/0 = r)، رابطهی مثبت و با نیت ترک خدمت (359/0- = r)، رابطهی منفی و بین تعهد سازمانی با نیت ترک خدمت (292/0- = r)، نیز رابطهی منفی و معکوس مشاهده شد. مدل معادلهی ساختاری، تأثیر مستقیم رضایت شغلی و تعهد سازمانی را بر روی نیت ترک خدمت نشان داد. نتیجهگیری: مدلسازی معادلهی ساختاری چهارچوبی را در ارتباط با متغیرها فراهم میکند که به واسطهی آن جو اخلاقی تعهد و رضایت کارکنان بیمارستانهای خصوصی شهر شیراز را بهبود میبخشد و این توانمندی، رشد و توسعه و کاهش نیت ترک خدمت آنها را به دنبال خواهد داشت. واژههای کلیدی: رضایت شغلی؛ تعهد سازمانی؛ کارکنان بیمارستان.
مقالات پژوهشی
مرضیه جوادی؛ مریم یعقوبی؛ احمدرضا رئیسی؛ حسنعلی ماندگار؛ علی ایوبیان
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: ارتباط مناسب بیمار و درمانگر همواره یکی از مهمترین عوامل در جلب رضایت بیمار و درک مطلوبیت خدمات از دیدگاه بیمار تلقی میشود. در بخش سلامت علاوه بر اهمیت نتیجهی نهایی اقدامات درمانی، سیستم سلامت نیز باید انتظارات جامعه را از جنبهی غیر پزشکی خدمات برآورده سازد. این پژوهش با هدف بررسی پاسخگویی و جنبههای غیر پزشکی خدمات ...
بیشتر
مقدمه: ارتباط مناسب بیمار و درمانگر همواره یکی از مهمترین عوامل در جلب رضایت بیمار و درک مطلوبیت خدمات از دیدگاه بیمار تلقی میشود. در بخش سلامت علاوه بر اهمیت نتیجهی نهایی اقدامات درمانی، سیستم سلامت نیز باید انتظارات جامعه را از جنبهی غیر پزشکی خدمات برآورده سازد. این پژوهش با هدف بررسی پاسخگویی و جنبههای غیر پزشکی خدمات در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی و از نوع مقطعی است که در سال 1389 در هشت بیمارستان منتخب دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام گردید. جامعهی پژوهش را بیماران بستری و پرستاران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 320 نمونه انتخاب شدند. ابزار مطالعه، پرسشنامهی پاسخگویی WHO بود. روایی پرسشنامه پس از ترجمه با استفاده از نظرات استادان و صاحبنظران مدیریت بیمارستان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن به روش Cronbach's alpha 89/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و استنباطی آماری در نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمرهی پاسخگویی بیمارستانها از دیدگاه پرستاران 54/0 ± 32/2 و از نظر بیماران 58/0 ± 48/2 بود (از حداکثر 4 نمره). در بین جنبههای غیر پزشکی خدمات، پرستاران بعد محرمانگی اطلاعات بیمار را با میانگین 8/0 ± 41/2 بالاتر و بیماران، بعد دسترسی به حمایتهای اجتماعی در دورهی بستری و مراقبت را با میانگین 9/0 ± 62/2 بالاتر ارزیابی نمودهاند. همچنین از منظر نقاط ضعف، بیماران، حق انتخاب درمانگر و پرستاران، امکانات فیزیکی مرکز درمانی را مهمترین نقاط ضعف بیمارستانها برآورد نمودهاند. نتیجهگیری: ادراک بیماران و پرستاران از جنبههای غیر پزشکی خدمات به طور تقریبی یکسان بود، از اینرو به نظر میرسد به منظور ارتقای سطح کیفی این خدمات، که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت است، توجه بیشتر به مکانیزمهای پاسخگویی بهتر و ارایهی خدمات باکیفیتتر ضروری میباشد. واژههای کلیدی: کیفیت مراقبتهای سلامت؛ بیمار؛ مراقبت از بیمار؛ بیمارستانها.
مقالات پژوهشی
سعید کریمی؛ مریم یعقوبی؛ زهرا آقارحیمی؛ هادی حیاتی آبباریک؛ رقیه محمدیبخش
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: واگذاری در بخش بهداشت و درمان به عنوان یک راهبرد هزینه– اثربخش، میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات قابل ارایه به بیماران گردد. نظر به اهمیت مسألهی واگذاری و هدف آن مبنی بر بهبود نظام سلامت، این پژوهش با هدف بررسی واحدهای واگذار شده در مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت (بیمارستانهای منتخب) شهر اصفهان و نیز موانع، معایب ...
بیشتر
مقدمه: واگذاری در بخش بهداشت و درمان به عنوان یک راهبرد هزینه– اثربخش، میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات قابل ارایه به بیماران گردد. نظر به اهمیت مسألهی واگذاری و هدف آن مبنی بر بهبود نظام سلامت، این پژوهش با هدف بررسی واحدهای واگذار شده در مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت (بیمارستانهای منتخب) شهر اصفهان و نیز موانع، معایب و مزایای این واگذاری انجام گرفته است. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعهی مورد پژوهش، تمام مدیران معاونت درمان و بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان (60 نفر) بودند. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست و پرسشنامهی محقق ساختهی عوامل مربوط به واگذاری بود که اعتبار آن مورد تأیید استادان رشتهی مدیریت خدمات بهداشت و درمان قرار گرفت و روایی آن بر اساس آزمون Cronbach’s alpha 80 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی به کمک نرمافزار 18SPSS استفاده گردید. یافتهها: بین خدمات درمانی- پاراکلینیکی واگذار شده، بخشهای بستری، فیزیوتراپی، رادیولوژی و سونوگرافی بالاترین درصد واگذاری (33 درصد) و بین خدمات پشتیبانی واگذار شده، خدمات کاخداری، نگهداری و تأسیسات، بالاترین درصد واگذاری (100 درصد) را داشتند. میزان بازگشت پرسشنامهها 88 درصد (53 نفر) بود. از دیدگاه مدیران، از بین مزایای واگذاری، توجه بیشتر به مشتری داخلی و خارجی (بیمار و پرسنل) در بخش خصوصی، بالاترین امتیاز (2/57 درصد) را به خود اختصاص داد. در ارتباط با معایب واگذاری، تحمیل هزینه به بیماران و افزایش کل هزینهها، بالاترین امتیاز (6/45 درصد) را گرفت. از بین موانع واگذاری، فراموش کردن هدف واگذاری (کارایی) و تبدیل شدن واگذاری به هدف، بالاترین امتیاز (6/60 درصد) را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: اگر چه دیدگاه مدیران نسبت به واگذاری مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت به نسبت موافق بود، اما از نظر آنها موانعی در زمینهی واگذاری موفق وجود داشت؛ از اینرو بر ضرورت رفع موانع واگذاری مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت، تأکید میگردد. توسعهی زیرساختهای اساسی واگذاری همچون رقابتی کردن، ارتقای فرهنگ واگذاری، آموزش و اصلاح باورهای مسؤولین و برقراری سیاستهای تشویقی برای موفقیت واگذاری در بخش سلامت توصیه میشود. واژههای کلیدی: مدیران؛ واگذاری؛ خدمات سلامت.
Short Communication(s)
حافظ محمدحسنزاده؛ محمد سلیمی اصل؛ علی صمدی کوچکسرائی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
همکاری علمی، اغلب نمایشی از کیفیت کار پژوهشگران همکار و نیز گروههای پژوهشی است. یکی از راههای افزایش تولید علم، تبادل دانش و به اشتراکگذاری آن است. چرا که عدم ارتباط علمی گروههای آموزشی دانشگاهها با یکدیگر، باعث منزوی شدن آنها و ایجاد پدیدهی «انقباض علم» میشود. شاخصهایی که تا کنون جهت اندازهگیری میزان همکاری ...
بیشتر
همکاری علمی، اغلب نمایشی از کیفیت کار پژوهشگران همکار و نیز گروههای پژوهشی است. یکی از راههای افزایش تولید علم، تبادل دانش و به اشتراکگذاری آن است. چرا که عدم ارتباط علمی گروههای آموزشی دانشگاهها با یکدیگر، باعث منزوی شدن آنها و ایجاد پدیدهی «انقباض علم» میشود. شاخصهایی که تا کنون جهت اندازهگیری میزان همکاری پیشنهاد شدهاند، میزان همکاری را در زمینهی هدف اصلی پژوهشی گروه محل تحقیق پژوهشگر، مورد ارزیابی قرار نمیدهند. با توجه به این که پژوهشگر زمانی به حداکثر موفقیت میرسد که عضوی از یک گروه پژوهشی با هدف مشخص باشد؛ و گروه نیز زمانی موفق میشود که دارای اهداف تعریف شده باشد، همکاریهایی با اهمیت تلقی میشوند که در جهت اهداف پژوهشی گروه باشند. در این مقاله، دو شاخص جدید تحت عناوین «شاخص h همکاری» و «شاخص h پژوهشگر همکار» پیشنهاد میشوند و با در نظر گرفتن مفاهیم فوق، به ارزیابی میزان همکاری در گروههای پژوهشی و پژوهشگران شاغل در این گروهها پرداخته میشود. واژههای کلیدی: مطالعات ارزیابی؛ رفتار مشارکتی؛ پرسنل پژوهشی.
Short Communication(s)
زهرا زارع فضلالهی؛ هادی لطفنژاد افشار؛ محمد جبراییلی؛ مجتبی ملکی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: پیادهسازی سیستم اطلاعات بیمارستانی به تحول سازمانی بستگی داردکه تمام عوامل مؤثر در آن باید در نظر گرفته شود. در این میان، نقش نیروی انسانی از تمامی عوامل مهمتر است و آموزش کارکنان، نظرسنجی، اطلاع رسانی و استقبال کاربران سیستم از نکات مهم در اجرای آن میباشد. برای رسیدن به این اهداف، بیمارستان امام خمینی ارومیه به عنوان ...
بیشتر
مقدمه: پیادهسازی سیستم اطلاعات بیمارستانی به تحول سازمانی بستگی داردکه تمام عوامل مؤثر در آن باید در نظر گرفته شود. در این میان، نقش نیروی انسانی از تمامی عوامل مهمتر است و آموزش کارکنان، نظرسنجی، اطلاع رسانی و استقبال کاربران سیستم از نکات مهم در اجرای آن میباشد. برای رسیدن به این اهداف، بیمارستان امام خمینی ارومیه به عنوان اولین مرکز درمانی برای پیادهسازی HIS (Health informton system) مورد ارزیابی قرار گرفت. روش بررسی: این مطالعهی توصیفی، برای ارزیابی پیادهسازی HIS در بیمارستان امام خمینی ارومیه طی سال 1387 به وسیلهی تکمیل پرسشنامهی محقق ساخته توسط کلیهی کاربران HIS (178 نفر) انجام گرفت. روایی پرسشنامه به وسیلهی متخصصان مربوط تأیید و پایایی آن نیز با ضریب Cronbach's alpha مساوی 74 درصد پذیرفته شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها، اطلاعات وارد نرمافزار SPSS گردید و نتایج با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی) بررسی و به صورت جداول و نمودار ارایه شد. یافتهها: نیمی از کارکنان در کارگاه آموزش شرکت کردند که پرستاران بالاترین میزان (5/36 درصد) را داشتند و به بیش از نصف کارکنان نحوهی استفاده از نرمافزار HIS قبل از پیادهسازی سیستم آموزش داده شد و پرستاران بالاترین میزان (2/45 درصد) را به خود اختصاص دادند. نتایج حاکی از آن است که نیاز 5/70 درصد از کارکنان برای پیادهسازی HIS برآورد نشده است. از 1/88 درصد کارکنان در جلسات تصمیمگیری قبل از اجرای HIS دعوت به عمل نیامده است و همچنین از نظرات 9/86 درصد از کارکنان در بازنگریهای قبل از اجرای سیستم اطلاعات بیمارستانی، استفاده نشده است. در خصوص ضرورت راهاندازی HIS به 5/58 درصد کارکنان اطلاع رسانی نشده است و فقط 5/41 درصد آنها مطلع بودند. میزان استقبال کارکنان در پیادهسازی HIS بیمارستان امام 5/47 درصد بوده است. نتیجهگیری: در پیادهسازی و اجرای سیستم اطلاعات بیمارستانی، باید به جنبههای انسانی، آموزش، برنامهریزی واطلاع رسانی توجه نمود. پزشکان، پرستاران و کارکنان بخشهای مختلف پاراکلینیک به عنوان عوامل مؤثر در نظر گرفته شوند و به منظور ارتقای کیفیت اطلاعات، مراقبت و درمان بیماران در آینده، باید از توانایی آنها در اجرای سیستمهای اطلاعات بیمارستانی استفاده گردد. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ نرمافزار؛ نظامهای اطلاعات بیمارستانی.
Short Communication(s)
مسعود فردوسی؛ مریم یعقوبی؛ سید سلمان علوی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
سالانه پژوهشگران و استادان بسیاری در دانشگاهها به امر پژوهش و تولید علم مشغول هستند. نتایج این پژوهشها اغلب به صورت گزارش نهایی، چاپ مقالههای تخصصی و غیره منتشر میشود، اما آیا این گزارشهای طولانی که با زبانی فنی و پیچیده تهیه شدهاند، به ما این اطمینان را میدهند که نتایج تحقیق به گونهای قابل فهم گسترش مییابد و در اختیار ...
بیشتر
سالانه پژوهشگران و استادان بسیاری در دانشگاهها به امر پژوهش و تولید علم مشغول هستند. نتایج این پژوهشها اغلب به صورت گزارش نهایی، چاپ مقالههای تخصصی و غیره منتشر میشود، اما آیا این گزارشهای طولانی که با زبانی فنی و پیچیده تهیه شدهاند، به ما این اطمینان را میدهند که نتایج تحقیق به گونهای قابل فهم گسترش مییابد و در اختیار نیازمندان به این نتایج قرار میگیرد؟ هدف از این یادداشت کوتاه، معرفی راهکاری برتر برای نشر دستاوردهای پژوهش و توصیههای اجرایی در مورد نحوهی نگارش آن است. این متن، حاصل یک تحقیق مروری است که در آن، اغلب از منابع اینترنتی برای معرفی قالبی خلاصه از گزارش پژوهش با نام «خلاصهی اجرایی» استفاده شده است. باید به خاطر داشت که از قالب خلاصهی اجرایی در موارد متعددی استفاده میشود؛ مانند زمانی که پروپوزال یا پیشنهادی را برای یک مناقصه یا مزایده تهیه میکنیم و یا زمانی که تصمیم داریم خلاصهای از دستاوردهای پژوهش خود را به دست افراد مؤثر (سیاستگذاران، تصمیمگیران، مدیران و بهرهبرداران پژوهش) برسانیم که در این مقاله، همین کاربرد بیش از همه مد نظر ما است. واژههای کلیدی: تحقیق؛ انتشارات؛ استراتژی تحقیق.