Index
ایندکس مجله
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید
نامه به سردبیر
احمد شعبانی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
کتابخانههای بیمارستانی، کتابخانهای برای استفادهی بیماران و گاهی کارمندان، که به وسیلهی بیمارستان یا سازمانی علاقهمند اداره میشود. این کتابخانهها عهدهدار ارایهی خدمات اطلاعرسانی دانشمدار در زمینهی علوم پزشکی و بهداشتی است. این یادداشت بر اساس روش کتابخانهای و مبتنی بر مباحث توصیفی با نگرشی به متون پیشین دربارهی ...
بیشتر
کتابخانههای بیمارستانی، کتابخانهای برای استفادهی بیماران و گاهی کارمندان، که به وسیلهی بیمارستان یا سازمانی علاقهمند اداره میشود. این کتابخانهها عهدهدار ارایهی خدمات اطلاعرسانی دانشمدار در زمینهی علوم پزشکی و بهداشتی است. این یادداشت بر اساس روش کتابخانهای و مبتنی بر مباحث توصیفی با نگرشی به متون پیشین دربارهی کتابخانههای بیمارستانی در زبان فارسی نوشته شده است. بر این مبنا، بررسی متون موجود و مستندات علمی به ضرورت کتابخانههای بیمارستانی در حوزهی خدمات بهداشتی کشور مورد توجه قرار میگیرد. کتابخانههای بیمارستانی در متون فارسی از طریق روشهای توصیفی و ارایهی خدمات این نوع کتابخانهها به منزلهی ارکان اطلاعیابی در کشور و مراکز اطلاعاتی مورد شناسایی قرار گرفت. محور این نوع کتابخانهها در چارچوب طرح تکفاب و توانمندی محور کتابخانههای دیجیتالی تداوم یافت. فرایند و توسعهی زیربنایی ساختار بیمارستانها و ضرورت کتابخانههای بیمارستانی موضوعی حایز اهمیت در مجرای خدمات بهداشت، درمان و علوم پزشکی است، که نیازمند برنامهریزی در حوزهی علوم پزشکی و بهداشتی کشور میباشد.واژههای کلیدی: خدمات اطلاعرسانی، کتابخانههای بیمارستانی، توسعه.
مقاله پژوهشی
مریم احمدی؛ فرحناز صدوقی؛ محمود گوهری؛ فاطمه رنگرز جدی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: پروندهی سلامت فردی، پروندهای فرد مدار است، که جهت دسترسی افراد به اطلاعات سلامت خود طرحریزی شده است و با ارایهی اطلاعات و استفاده از سایر وسایل حمایتی مانند پایگاههای دانش به افراد کمک میکند تا نقش فعالتری در سلامت خود داشته باشند. به دلیل این که پزشکان و پرستاران نقش اساسی در تکمیل، ارایه، آموزش و استفاده از آن ...
بیشتر
مقدمه: پروندهی سلامت فردی، پروندهای فرد مدار است، که جهت دسترسی افراد به اطلاعات سلامت خود طرحریزی شده است و با ارایهی اطلاعات و استفاده از سایر وسایل حمایتی مانند پایگاههای دانش به افراد کمک میکند تا نقش فعالتری در سلامت خود داشته باشند. به دلیل این که پزشکان و پرستاران نقش اساسی در تکمیل، ارایه، آموزش و استفاده از آن را دارند، پژوهشی به منظور بررسی پروندهی سلامت فردی از دیدگاه پزشکان و پرستاران صورت پذیرفت.روش بررسی: پژوهشی توصیفی– مقطعی بر روی 120 نفر پزشک و 250 نفر پرستار انجام شد، که به صورت تصادفی از بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1387 انتخاب شده بودند. گردآوری دادهها با پرسشنامهی محقق ساخته، دارای پایایی (Spearman-Brown 82/0 = r) و روایی (صوری و محتوایی) در دو قسمت اطلاعات زمینهای (سطح تحصیلات، سن، جنسیت) و سؤالات اهداف در قالب جوابهای بلی، خیر و چهار گزینهای انجام شد و با آمار توصیفی و توسط نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: 8/93 درصد وجود یک پروندهی سلامت فردی و 6/88 درصد وجود قالب منسجمی برای آن را ضروری میدانند. 1/58 درصد مهمترین استفاده آن را ارایهی اطلاعات به همه ارایه دهندگان مراقبت و 2/39 درصد حافظههای قابل انتقال را بهترین شکل آن ذکر کردند. 7/85 درصد مزایای آن را آگاهی بیماران از زمان ویزیت، 6/67 درصد بیشترین عیب آن را درک نادرست بیمار از اطلاعات خود و 7/49 درصد علت عدم تهیهی پروندهی سلامت فردی را عدم آگاهی افراد نسبت به مزایای آن ذکر نمودند.نتیجهگیری: پروندهی سلامت فردی از نظر جامعهی پژوهشی ضروری میباشد. مسایل و نگرانیهای مربوط به درک نادرست بیمار از اطلاعات، مسایل محرمانگی و امنیتی بایستی به نحو مقتضی برطرف گردد. ارایهی این پرونده از طرف وزارت بهداشت با همکاری بخش خصوصی و سازمانهای بیمه توصیه میگردد.واژههای کلیدی: دسترسی به اطلاعات، پروندهی سلامت فردی، مراقبت بیمار مدار، تکنولوژی اطلاعات.
مقاله پژوهشی
زهرا فرجی؛ محمد رضا علی بیک؛ روح انگیز جمشیدی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: با ظهور تکنولوژیهای نوین و ایجاد مراکز آموزش مجازی، آموزش و یادگیری الکترونیکی جای خود را در مراکز آموزشی باز کرده است. این مقاله امکان ارایهی آموزش از طریق اینترنت را برای کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی مستقر در شهر تهران مورد بررسی قرار داده است.روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی- ...
بیشتر
مقدمه: با ظهور تکنولوژیهای نوین و ایجاد مراکز آموزش مجازی، آموزش و یادگیری الکترونیکی جای خود را در مراکز آموزشی باز کرده است. این مقاله امکان ارایهی آموزش از طریق اینترنت را برای کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی مستقر در شهر تهران مورد بررسی قرار داده است.روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی بوده است. دادهها از طریق پخش 44 پرسشنامه بین کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران در مرداد و شهریور 1387 گردآوری شدند. برای تعیین اعتبار، محتوای این پرسشنامه از نظر استادان و سایر کارشناسان فن گذرانده شد و برای تعیین روایی از ضریب Cronbach’s alpha 15 نمونه، که به صورت تصادفی از جامعه انتخاب شده بودند، استفاده شد. دادهها با نرمافزار آماریSPSS و با استفاده از تکنیکهای آمار توصیفی به دست آمدهاند.یافتهها: 95 درصد کتابداران به شرکت در دورههای آموزش از طریق اینترنت علاقهمند بودهاند. پایگاههای اطلاعاتی بیشترین و کتابخانهی مجازی کمترین موضوعهای تجربه شده برای دسترسی به اطلاعات بودند. وب سایتهای آموزشی بیشترین و گفتگو کمترین آمار را در زمینهی روشهای مورد نظر برای ارایهی آموزش داشتند. 71 درصد کتابداران تأیید کردند که کتابخانه آنها آمادگی لازم برای ایجاد دورهها را دارند. 21 درصد از آنها تخصیص بودجه به کتابخانههایشان را برای برگزاری این دورهها تأیید کردند. بیشتر پاسخگویان به «ردهبندی چند برچسبی» عدم آشنایی و به «مدیریت دانش» آشنایی نسبی و به «مهارتهای اولیه کامپیوتر» آشنایی کامل داشتند. همچنین به موضوع «حفاظت رسانه نوری» علاقه کم، به «وب 2» علاقه متوسط و به «سیستمهای پایگاههای اطلاعاتی» علاقه زیاد نشان دادند. موافق نبودن بالا دستان، عدم اطمینان به اعتبار این دورهها، مشکلات فنی، سرعت پایین خطوط اینترنت از مشکلات بیان شده، توسط کتابداران بود.نتیجهگیری: کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهر تهران امکانات بالقوه و قابلیتهای لازم برای برگزاری دورههای آموزش کتابداری و اطلاع رسانی از طریق اینترنت را دارند.واژههای کلیدی: امکان سنجیها؛ کتابداری و اطلاع رسانی؛ کتابداران؛ وزارت بهداشت؛ کتابخانههای پزشکی؛ اینترنت.
مقاله پژوهشی
محمود کیوانآرا؛ شیرین زردویی گلعنبر؛ سعید کریمی؛ سکینه سقائیان نژاد اصفهانی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: اطلاعات ثبت شده بر روی گواهی فوت برای مقاصد مهمی ماننـد تهیهی آمارهای مرگ و میر برنامههای ارتقای سلامت عمومی و تخصیص منابع مراقبت بهداشتی کاربرد دارد. از اینرو صحت دادههای گواهی فوت از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام این تحقیق، تعیین کیفیت گواهی فوتهای صادره در بیمارستانهای آموزشی و غیر آموزشی شهر کرمانشاه ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات ثبت شده بر روی گواهی فوت برای مقاصد مهمی ماننـد تهیهی آمارهای مرگ و میر برنامههای ارتقای سلامت عمومی و تخصیص منابع مراقبت بهداشتی کاربرد دارد. از اینرو صحت دادههای گواهی فوت از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام این تحقیق، تعیین کیفیت گواهی فوتهای صادره در بیمارستانهای آموزشی و غیر آموزشی شهر کرمانشاه و میزان صحت ثبت دادههای گزارش شده در آنها بود.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی و جامعهی پژوهش، بیماران بستری را که در شش ماههی اول سال 1386 در بیمارستانهای آموزشی و غیر آموزشی شهر کرمانشاه فوت نموده بودند، شامل میشد. نمونهی مورد بررسی با توجه به کل موارد مرگ مراکز آموزشی و بیمارستانهای شهر کرمانشاه در شش ماههی اول سال 1386 (1994 مورد مرگ) و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه (321 نمونه) محاسبه شد. در این پژوهش، نمونهگیری به روش تصادفی و جمعآوری دادهها بر اساس چک لیستی که روایی آن به تأیید متخصصان رسیده بود، انجام و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که 1/51 درصد از گواهیهای فوت صادره در مراکز آموزشی درمانی و 24 درصد از گواهیهای فوت بیمارستانهای غیر آموزشی دارای کیفیت ثبت بودند. اطلاعات دموگرافیک گواهیهای فوت صادرهی مراکز آموزشی درمانی و بیمارستانهای غیر آموزشی به ترتیب در 6/7 درصد و 8/28 درصد از موارد غیر صحیح بود. فقط 3/3 درصد از گواهیهای صادره در مراکز آموزشی درمانی و 2/12 درصد از گواهیهای صادره در بیمارستانهای غیر آموزشی توسط پزشک معالج متوفی صادر شده بود. در 7/33 درصد از مراکز آموزشی درمانی و در 4/45 درصد بیمارستانهای غیر آموزشی، مکانیسم مرگ به عنوان علت مرگ گزارش شده بود. بین علتهای مرگ مندرج در 1/64 درصد از گواهیهای فوت مراکز آموزشی درمانی و 7/74 درصد بیمارستانهای غیر آموزشی، تسلسل علیتی منطقی وجود نداشت.نتیجهگیری: وضعیت کنونی صدور گواهی فوت در بیمارستانها به خصوص بیمارستانهای غیر آموزشی از لحاظ کیفی نامناسب و قابل تعمق بود. اهمیت و ارزش دادههای مندرج در گواهی فوت و استفادههای متعدد آن، توجه بیشتر به ارتقای سطح آگاهی پزشکان از وجود انواع خطاها در کامل کردن گواهی فوت را میطلبد.واژههای کلیدی: کنترل کیفیت؛ علت مرگ؛ بیمارستانهای آموزشی؛ آمار حیاتی.
مقاله پژوهشی
محمد عرب؛ ابوالقاسم پوررضا؛ محمد رضا اشراقیان؛ رقیه خبیری
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: رویکرد بیمار محور و آیندهنگر که بهداشت را بر درمان مقدم میداند، برای بهبود و ارتقای سطح خدمات و مراقبتها نه تنها جریان آزاد اطلاعات بیماران را به رسمیت میشناسد، بلکه همزمان به مسأله حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات به عنوان یکی از خصوصیات سیستم بهداشت و درمان اهمیت میدهد. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت موجود محرمانگی اطلاعات ...
بیشتر
مقدمه: رویکرد بیمار محور و آیندهنگر که بهداشت را بر درمان مقدم میداند، برای بهبود و ارتقای سطح خدمات و مراقبتها نه تنها جریان آزاد اطلاعات بیماران را به رسمیت میشناسد، بلکه همزمان به مسأله حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات به عنوان یکی از خصوصیات سیستم بهداشت و درمان اهمیت میدهد. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت موجود محرمانگی اطلاعات بیماران در بیمارستانهای شهر تهران بوده است.روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعهی توصیفی و از نوع مقطعی بود، که به بررسی سطوح دسترسی و میزان محرمانگی مدارک پزشکی، قوانین و مصوبات، استانداردها و رویههای عملکرد برای حفظ این محرمانگی در بیمارستانهای شهر تهران در سال 1387 پرداخته است. این مطالعه به صورت سرشماری انجام شد و جامعهی پژوهش، کلیهی بیمارستانهای واقع در شهر تهران (که از نظر جغرافیایی تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی، اعم از آموزشی، غیر آموزشی، تأمین اجتماعی و خصوصی) (120 بیمارستان) بود. اطلاعات مورد نیاز از طریق چک لیست به صورت حضوری در واحدهای مدارک پزشکی بیمارستانهای فوق تکمیل شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS11 استفاده شد. در نهایت محرمانگی اطلاعات بیماران یافتههای پژوهش به صورت کمی روی مقیاسی که دامنه آن صفر تا صد میباشد، بیان گردید.یافتهها: در مجموع در زمینهی محرمانگی اطلاعات بیماران، 54 درصد از بیمارستانهای دولتی آموزشی و 57 درصد از بیمارستانهای دولتی غیر آموزشی و 62 درصد از بیمارستانهای خصوصی وضعیت مناسبی داشتهاند.نتیجهگیری: جهت حفظ محرمانگی مدارک پزشکی و محدود نمودن سطوح دسترسی به اطلاعات بیماران، اقداماتی نظیر تصویب قوانین مختلف برای تضمین محرمانه سازی مدارک پزشکی، تعیین ضوابط روشنی پیرامون نحوهی دسترسی به اطلاعات پروندهی پزشکی بیمار توسط یک مرجع عالی در کشور و اعلام آن به کلیهی بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی به صورت بخشنامه، تعیین جرایم جنایی و مدنی برای انواع موارد افشای اطلاعات بیماران و عدم رعایت محرمانگی اطلاعات پروندههای پزشکی بیماران توسط یک مرجع ذیصلاح توصیه میشود.واژهای کلیدی: راز داری، مدارک پزشکی، بیمارستانها.
مقاله پژوهشی
حسن اشرفی ریزی؛ زهرا کاظمپور
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: امروزه، استرس یکی از مشکلات انسانها، به ویژه در کشورهای در حال رشد و پیشرفته است. از اینرو شناخت عوامل به وجود آورندهی این مشکل و ارایهی نتایج راه حلهای مناسب، ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. پژوهش حاضر در سال 1388 با هدف تعیین عوامل استرسزای شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام ...
بیشتر
مقدمه: امروزه، استرس یکی از مشکلات انسانها، به ویژه در کشورهای در حال رشد و پیشرفته است. از اینرو شناخت عوامل به وجود آورندهی این مشکل و ارایهی نتایج راه حلهای مناسب، ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. پژوهش حاضر در سال 1388 با هدف تعیین عوامل استرسزای شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان روانشناسی و کتابداری و اطلاع رسانی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از Cronbach’s alpha برابر 91/0 به دست آمد. جامعهی آماری مورد مطالعه، 77 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1388 بودند. با توجه به اینکه جامعهی مورد بررسی، چندان بزرگ نبود، بدون انجام نمونهگیری، از روش سرشماری استفاده شد. شیوهی گردآوری اطلاعات، مراجعهی حضوری بود. دادهها پس از گردآوری، در نرمافزار SPSS وارد گردید و سپس از طریق آمار توصیفی و آزمون استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: یافتهها نشان میدهد که اثرگذارترین عامل استرسزا، عدم حمایت سرپرستان و کمترین تأثیر مربوط به مشخص نبودن گروه مخاطبین میباشد. رتبه بندی عوامل استرسزا در ابعاد چهارگانهی Lothans نشانگر آن است که بعد ساختهای سازمانی، بیشترین میانگین و بعد شرایط فیزیکی سازمان، کمترین میانگین را به خود اختصاص داده است. بین سن، سابقهی کار، میزان تحصیلات و عوامل استرسزای شغلی کتابداران، رابطهی معنیداری وجود دارد.نتیجهگیری: نتایج نشان داد که از نظر کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مهمترین عوامل استرسزا به ترتیب عدم حمایت سرپرستان، عدم توجه به ارتقای شغلی، عدم امنیت شغلی، انجام کار فقط به منظور رفع تکلیف و عدم همکاری مدیر کتابخانه میباشند، بنابراین مدیران کتابخانهها باید عوامل ایجاد استرس را شناسایی و اقدامات لازم در راستای رفع آنها را انجام دهند.واژههای کلیدی: فشار روانی؛ کتابداران؛ کتابخانههای دانشگاهی.
مقاله پژوهشی
شیرین عباسی؛ ناهید توکلی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: امکان بررسی کمیت پروندههای پزشکی یکی از عوامل تأثیرگذار در سیاستهای بیمارستانی، ارزیابی عملکرد کادر درمان و بهبود فعالیتهای اجرایی میباشد و به عنوان اولین وسیله جهت ارزیابی کیفیت مراقبت ارایه شده توسط مؤسسات مراقبتی به حساب میآید و با وجود اهمیت ارزیابی و صرف هزینه و وقت زیاد، به آن کمتر توجه میشود. در این مقاله به ...
بیشتر
مقدمه: امکان بررسی کمیت پروندههای پزشکی یکی از عوامل تأثیرگذار در سیاستهای بیمارستانی، ارزیابی عملکرد کادر درمان و بهبود فعالیتهای اجرایی میباشد و به عنوان اولین وسیله جهت ارزیابی کیفیت مراقبت ارایه شده توسط مؤسسات مراقبتی به حساب میآید و با وجود اهمیت ارزیابی و صرف هزینه و وقت زیاد، به آن کمتر توجه میشود. در این مقاله به نتایج حاصل از ارزیابی کمی پروندههای مدارک پزشکی در بیمارستان دکتر غرضی اصفهان پرداخته شده است.روش بررسی: این مطالعهی توصیفی، کاربردی و مقطعی و جامعهی مورد مطالعه کلیهی پروندههای پزشکی بیماران بیمارستان دکتر غرضی اصفهان از اول فروردین تا پایان اسفند ماه سال 1387 بود. نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد و تعداد 26284 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها چک لیستی بود که از کتاب مدارک پزشکی 3 و 4 استخراج گردید و با مراجعه به بخش مدارک پزشکی بیمارستان دادهها از پروندههای بیمارستان استخراج و وارد چک لیست شد و در نهایت با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بیشترین درصد قراوانی، نقص مربوط به پرونده بیماران مراجعه کننده به متخصصین گوش و حلق و بینی (38 درصد) بوده است و گروه متخصصین جراحی فک و صورت هیچ گونه نقص اطلاعاتی در پروندهی بیمارانشان نداشتهاند.نتیجهگیری: نتایج حاصل از بررسی کمی پروندهها بر اساس محورهای مورد نظر مستند سازی نشان داد بیشترین نقص مربوط به ثبت تاریخ و ساعت توسط مستند سازان بوده است (91 درصد) و کمترین نقص در ارتباط با ثبت دادهها است (1/1 درصد). همچنین درصد ناچیزی از پروندهها (2/1 درصد) در بخش مدارک پزشکی ارزیابی نشدند. بیمارستان دکتر غرضی با به کار بردن ابزارهای مدیریتی سعی درکنترل مستندسازی پروندهها و در نهایت ارزیابی مدارک پزشکی نموده است.واژههای کلیدی: ارزیابی اطلاعات؛ بیماران بستری؛ مدارک پزشکی؛ بیمارستانها.
مقاله پژوهشی
سعید کریمی؛ مرضیه جوادی؛ مریم یعقوبی؛ سوگل فتحعلیزاده؛ معصومه ملایی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: آموزش کارکنان فرایندی است که انطباق و سازگاری کارکنان با محیط متحول سازمانی را فراهم میآورد. نکتهی بسیار مهم در تنظیم و اجرای برنامهی آموزشی، برنامهریزی با توجه به نیاز مخاطبان است. شناسایی نیازهای آموزشی نخستین گام برنامهریزی آموزش کارکنان و پیش نیاز یک برنامهی آموزشی مؤثر است. این مطالعه، با هدف شناخت نیازهای آموزشی ...
بیشتر
مقدمه: آموزش کارکنان فرایندی است که انطباق و سازگاری کارکنان با محیط متحول سازمانی را فراهم میآورد. نکتهی بسیار مهم در تنظیم و اجرای برنامهی آموزشی، برنامهریزی با توجه به نیاز مخاطبان است. شناسایی نیازهای آموزشی نخستین گام برنامهریزی آموزش کارکنان و پیش نیاز یک برنامهی آموزشی مؤثر است. این مطالعه، با هدف شناخت نیازهای آموزشی دانشآموختگان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تنظیم گردیده است.روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعهی توصیفی_ پیمایشی است که در سال 1387 به صورت مقطعی بر روی تعداد 67 نفر از دانشآموختگان رشتهی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی شاغل در واحدهای مختلف زیر مجموعهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. ابزار مطالعه پرسشنامهی محقق ساختهای بود که پایایی آن با ضریب Cronbach’s alpha 75/0 تعیین شد و روایی آن به تأیید صاحبنظران رسید. روش نمونهگیری ساده و دادههای مطالعه با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد پاسخگویان در بین سه حیطهی مورد بررسی به حیطهی مهارتهای فنی و عملیاتی نیاز بیشتری دارند (میانگین 47/3، انحراف معیار 12/0). در بین مهارتهای فنی و عملیاتی بالاترین نمره، نیاز مربوط به آشنایی با استفاده و کاربرد نرمافزارهای رایانهای است و در حیطهی مهارتهای نظری و ادراکی، مبحث جهانی شدن و چند فرهنگی شدن سازمانها دارای بالاترین امتیاز در بین کل نیازهای احساس شدهی دانشآموختگان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی است.نتیجهگیری: نیازهای عملیاتی و در واقع آنچه دانشآموختگان مدیریت به طور روزمره با آن سر و کار دارند، به خصوص نیازهای مربوط به کاربرد رایانه و فنآوری اطلاعات، از مهمترین نیازهای حیطهی مهارتهای عملیاتی قلمداد میشود و لازم است برنامهریزان آموزشی این موارد را در تنظیم برنامههای سالیانه مد نظر قرار دهند.واژههای کلیدی: آموزش مداوم؛ مدیریت خدمات بهداشتی؛ آموزش حرفهای؛ نیازسنجی.
مقاله پژوهشی
محمد هادی؛ حانیهالسادات سجادی؛ زینبالسادات سجادی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: اهمیت مقایسهی عملکرد بیمارستانها با استفاده از شاخصهای بیمارستانی، لزوم بهرهگیری از مدلهای کاربردی را امری اجتناب ناپذیر نموده است. پژوهش حاضر به منظور مقایسهی همزمان شاخصهای کلیدی عملکرد بیمارستانی مراکز با استفاده از نمودار Pobon Lasso انجام گرفت.روش بررسی: مطالعهی توصیفی حاضر به صورت مقطعی و گذشتهنگر در سال ...
بیشتر
مقدمه: اهمیت مقایسهی عملکرد بیمارستانها با استفاده از شاخصهای بیمارستانی، لزوم بهرهگیری از مدلهای کاربردی را امری اجتناب ناپذیر نموده است. پژوهش حاضر به منظور مقایسهی همزمان شاخصهای کلیدی عملکرد بیمارستانی مراکز با استفاده از نمودار Pobon Lasso انجام گرفت.روش بررسی: مطالعهی توصیفی حاضر به صورت مقطعی و گذشتهنگر در سال 1386 انجام گرفت. 31 بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مقطع پژوهش، جامعهی آماری را تشکیل دادند. شاخصهای منتخب (درصد اشغال تخت، میزان چرخش تخت و میانگین مدت بستری) با مراجعه به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بررسی فعالیت ماهانهی مراکز در سالهای 1384 و 1385 استخراج و مقایسهی آنها با استفاده از برنامهی Excel و نمودار Pobon Lasso انجام شد.یافتهها: از مجموع 31 مرکز مورد مطالعه در سال 1384، 3 مرکز (10 درصد) در ناحیهی اول، 12 مرکز (39 درصد) در ناحیهی دوم، 14 مرکز (45 درصد) در ناحیهی سوم و 2 مرکز (6 درصد) در ناحیهی چهارم و در سال 1385، 2 مرکز (6 درصد) در ناحیهی اول، 14 مرکز (45 درصد) در ناحیهی دوم، 13 مرکز (43 درصد) در ناحیهی سوم و 2 مرکز (6 درصد) در ناحیهی چهارم نمودار Pobon Lasso قرار داشتند.نتیجهگیری: با استفاده از نمودار Pobon Lasso میتوان ضمن مقایسهی همزمان سه شاخص کلیدی عملکرد بیمارستان، به ارزیابی مراکز از بعد رعایت کارایی در ادارهی امور پرداخت. پیشنهاد میشود مدیران بیمارستان با استفاده از این روش که یکی از روشهای فعال شناسایی مسأله میباشد، تحلیلی از موقعیت مرکز خود در زمینهی کارایی داشته باشند. این تحلیل میتواند راهنمای مفیدی برای برنامهریزیهای بهبود کارایی مرکز باشد.واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ مدت اقامت؛ بیماران بستری؛ اشغال تخت بیمارستان.
مقاله پژوهشی
حسن قهنویه؛ فریده موحدی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ سیما عجمی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: با بررسی تولیدات علمی در هر حوزه میتوان در انجام سیاستهای پژوهشی برنامهریزیهای راهبردی انجام داد، پیشرفتهای حاصل را ارزیابی و کنترل نمود و کیفیت فعالیتهای پژوهشی را ارتقاء داد. این مطالعه با هدف تحلیل محتوایی و استنادی مقالات چاپ شده در مجلهی « مدیریت اطلاعات سلامت» انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعهی ...
بیشتر
مقدمه: با بررسی تولیدات علمی در هر حوزه میتوان در انجام سیاستهای پژوهشی برنامهریزیهای راهبردی انجام داد، پیشرفتهای حاصل را ارزیابی و کنترل نمود و کیفیت فعالیتهای پژوهشی را ارتقاء داد. این مطالعه با هدف تحلیل محتوایی و استنادی مقالات چاپ شده در مجلهی « مدیریت اطلاعات سلامت» انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعهی توصیفی به تحلیل محتوایی و استنادی تعداد 175 مقالهی چاپ شده در مجلهی علمی پژوهشی مدیریت اطلاعات سلامت طی سالهای 1383 لغایت 1389 پرداخته است. در این پژوهش با استفاده از چک لیست و مراجعه به تک تک عناوین و محتویات و استنادات مقالهها به جمعآوری اطلاعات و سپس ورود آن در نرمافزار Excel و تحلیل آنها اقدام شد. روایی چک لیست با استفاده از نظر استادان متخصص تأیید گردید. در تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی نظیر دستهبندی دادهها بر حسب توزیع فراوانی و درصد فراوانی، میانگین و رسم نمودارها استفاده شد.یافتهها: از 531 نویسنده در 175 مقاله، بیشترین نویسندگان (58 درصد) مرد بودهاند. بیشترین افراد در مقطع دکتری تخصصی (263 نفر)، دارای رتبهی دانشگاهی استادیار (116 نفر)، با وابستگی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (156 مورد) بودند. بیشتر مقالات (127 مقاله) از نوع توصیفی، بیشترین ابزار مورد استفاده پرسشنامه (76 مورد) و بیشترین توصیفگرهای موضوعی به کار رفته، بیمارستانها (30 مورد) بوده است. بیشترین نوع مقالات چاپ شده، تحقیقی (150 مورد) و بیشترین مطالعات (60 عنوان) حاصل طرح تحقیقاتی مصوب بوده است. بیشترین تعداد مقاله (51 عنوان) در سال 89 به چاپ رسیده، بیشترین گرایش موضوعی «مدیریت» (50 عنوان) بود. بیشترین استنادات به مقالات (43 درصد) و از نظر زبان به منابع لاتین (58 درصد) بوده است. 45/4 درصد استنادات مربوط به خوداستنادی نویسنده و 05/1 درصد مربوط به خوداستنادی مجله بوده است.نتیجهگیری: باید الگوی رفتاری نویسندگان به نگارش مقالات تحلیلی و استفاده از روشهای بررسی متنوع و جدید در زمینهی مدیریت اطلاعات در حوزهی بهداشت و درمان سوق داده شود. سردبیر مجله، حد مشخصی را برای خوداستنادی در مقالات منتشر شدهی خود در نظر بگیرد.واژههای کلیدی: تحلیل محتوا، استناد، مقاله مجله، نشریات ادواری.
مقاله مروری نقلی
مهتاب کرمی؛ مهدی ستایش برحقی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مدیریت بیماری مجموعه فعالیتهایی است که بر شناسایی افراد بیمار یا مستعد بیماری در جامعه و به کارگیری برنامههایی برای پیشگیری از پیشرفت یا ظهور بیماری و در نتیجه سلامت جامعه متمرکز میباشد. در این راستا به کارگیری انبار دادهها به عنوان ابزار تصمیمگیری نقش مهمی را ایفا مینمایند. انبار دادهها مجموعهای است که با داشتن دادههای ...
بیشتر
مدیریت بیماری مجموعه فعالیتهایی است که بر شناسایی افراد بیمار یا مستعد بیماری در جامعه و به کارگیری برنامههایی برای پیشگیری از پیشرفت یا ظهور بیماری و در نتیجه سلامت جامعه متمرکز میباشد. در این راستا به کارگیری انبار دادهها به عنوان ابزار تصمیمگیری نقش مهمی را ایفا مینمایند. انبار دادهها مجموعهای است که با داشتن دادههای یکپارچه شده، تاریخدار، چند بعدی و قابلیتهای تحلیلی قوی میتواند برای درمانگران و مدیران این امکان را فراهم آورد تا در هزینههای ناشی از طراحی مجدد فرایندها صرفهجویی نمایند و همچنین به اطلاعات صحیح در زمینه مراقبت بیمار، بودجهبندی، برنامهریزی، پژوهش، بهبود فرایندها، گزارشگیری، ترازیابی، آنالیز روند و بازاریابی دست یافته، با اتخاذ تصمیمات صحیح، گامی در راستای پیشگیری از پیشرفت یا ظهور بیماری و در نتیجه سلامت جامعه بردارند.واژههای کلیدی: مدیریت بیماری، تکنولوژی اطلاعات، تصمیمگیری، دادهها.
مقاله کوتاه
زهرا مستانه؛ لطفاله موصلی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
نیازهای در حال تحول جامعه که نظام سلامت میبایست پاسخگوی آنها باشد، اصلاح و تحول این نظام را در همهی کشورهای جهان ناگزیر ساخته است. افزایش کارایی و اثربخشی خدمات سلامت، برقراری عدالت، تأمین مالی پایدار و بهبود مدیریت از اهداف اجرای اصلاحات در نظام سلامت میباشد. در آمریکا نیز پس از روی کار آمدن دولت جدید، انجام اصلاحات در نظام ...
بیشتر
نیازهای در حال تحول جامعه که نظام سلامت میبایست پاسخگوی آنها باشد، اصلاح و تحول این نظام را در همهی کشورهای جهان ناگزیر ساخته است. افزایش کارایی و اثربخشی خدمات سلامت، برقراری عدالت، تأمین مالی پایدار و بهبود مدیریت از اهداف اجرای اصلاحات در نظام سلامت میباشد. در آمریکا نیز پس از روی کار آمدن دولت جدید، انجام اصلاحات در نظام بهداشت و درمان به طور وسیعی در برنامههای کاری این دولت قرار گرفت. تمرکز اصلی این اصلاحات بر روی استفاده از فنآوریهای نوین اطلاعاتی در زمینهی مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی است، زیرا این دولت، اطلاعات بهداشتی با ارزش را به عنوان کلیدی برای توسعهی پوشش همگانی مراقبت بهداشتی همراه با ارتقای کیفیت و کنترل هزینهها قلمداد میکند. بنابراین در این راستا، منشور اطلاعات بهداشتی را در 7 موضوع مطرح نموده است که در صورت رعایت و اجرای این اصول، اصلاحات جدید بهداشت و درمان با استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی میتواند به اهداف از پیش تعیین شده نایل گردد.واژههای کلیدی: نوآوری سازمانی؛ بهداشت و تندرستی؛ تکنولوژی اطلاعات.