مقاله پژوهشی
فرحناز صدوقی؛ فربد عبادی فرد آذر؛ مریم احمدی؛ زکیه پیری
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 734-753
چکیده
مقدمه: حافظهی سازمانی به عنوان یکی از ابزارهای اجرای مدیریت دانش شناخته شده است. هدف این پژوهش طراحی مدل حافظهی سازمانی برای بخشهای مدارک پزشکی مراکز آموزشی و درمانی بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- کاربردی بود و در سال 1386 انجام گرفت. کارکنان مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز جامعهی ...
بیشتر
مقدمه: حافظهی سازمانی به عنوان یکی از ابزارهای اجرای مدیریت دانش شناخته شده است. هدف این پژوهش طراحی مدل حافظهی سازمانی برای بخشهای مدارک پزشکی مراکز آموزشی و درمانی بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- کاربردی بود و در سال 1386 انجام گرفت. کارکنان مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز جامعهی پژوهش را تشکیل میدادند. شناسایی فرایندها و شناسایی دانشهای مورد نیاز فعالیتهای بخش مدارک پزشکی از طریق پرسشنامه و مصاحبه انجام گرفت. بر اساس نیازسنجی انجام شده و بررسی مدلها، الگوی پیشنهادی تهیه و سپس از طریق آزمون دلفی در معرض قضاوت متخصصان مدارک پزشکی قرار گرفت. از روشهای آمار توصیفی برای تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: کارکنان بخش مدارک پزشکی معتقد بودند در صورت وجود دانش و اطلاعات لازم عملکرد بهتری خواهند داشت(85 درصد). آنان وجود حافظهی سازمانی را ضروری میدانستند (98 درصد) و بروز اشتباهات، کندی کار، بینظمی، نارضایتی و سردرگمی مشتریان را از مشکلات مربوط به جابهجایی کارکنان بر شمردند (86 درصد). اکثریت (80 درصد) مدلهای ارایه شده برای حافظهی سازمانی وظیفه- محور بودند .الگوی نهایی حافظهی سازمانی در این پژوهش، به صورت یک سیستم در نظر گرفته شد و دروندادها و فرایندهای آن مشخص گردید؛ نتایج مورد انتظار سیستم نیز به عنوان بروندادها ارایه شدند.نتیجهگیری: یک سیستم حافظهی سازمانی که دانش سازمانی را به وظایف کاری مربوط نماید، از ضروریات یک بخش مدارک پزشکی است و میتواند باعث بهرهوری و یادگیری سازمانی شود. در این پژوهش، مجموعهی مؤلفهها و موجودیتهای الزامی یک سیستم حافظهی سازمانی فعالیت- محور به عنوان ابزاری برای اجرای مدیریت دانش در بخشهای مدارک پزشکی ارایه شده است.
فرزانه حاتم پور؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ ناهید توکلی؛ اسداله شمس
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 762-765
چکیده
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها تلاش میکنند تا در تکامل تدریجی فرآیندهای خویش، بلوغ بیشتری پیدا نمایند. درصد زیادی از این سازمانها به مدلهای بالندگی روی آوردهاند. PCMM (People capability maturity model) یکی از این مدلها است که بر توسعهی مهارتهای انسانی سازمان متمرکز میباشد. هدف از کاربرد PCMM در سازمان، توسعهی مستمر مهارتهای کارکنان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها تلاش میکنند تا در تکامل تدریجی فرآیندهای خویش، بلوغ بیشتری پیدا نمایند. درصد زیادی از این سازمانها به مدلهای بالندگی روی آوردهاند. PCMM (People capability maturity model) یکی از این مدلها است که بر توسعهی مهارتهای انسانی سازمان متمرکز میباشد. هدف از کاربرد PCMM در سازمان، توسعهی مستمر مهارتهای کارکنان میباشد. هدف از این پژوهش، شناسایی نیازهای سطوح بلوغ سازمانی پرسنل بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای دولتی شهر اصفهان و تعیین نقاط قوت و ضعف و مهارتهای آنان با استفاده از مدل فوق بوده است.روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- مقطعی و از نوع پژوهشهای کاربردی بود. پژوهشگر با توزیع پرسشنامه بین 34 نفر از کارکنان بخشهای مدارک پزشکی در 17 بیمارستان دولتی اصفهان، به شناسایی نیازهای سطوح اول و دوم بلوغ در آنها بر اساس PCMM در سال1387 پرداخت. برای این منظور، از پرسشنامهی استاندارد استخراج شده از مدل PCMM استفاده نمود که روایی آن توسط متخصصان و کارشناسان و پایایی آن با ضریب Chronbach's alpha 96/0 تأیید شده بود. نتایج حاصل از پاسخهای این پرسشنامه، بر طبق اهداف تحقیق و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد پردازش قرار گرفت که با استفاده از آمار توصیفی متناسب با سؤالات پژوهش تحلیل شد.یافتهها: نمرهی میانگین مهارت و توانمندی کارکنان بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای دولتی شهر اصفهان در سطح دوم بلوغ 35 از 56 بود. کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستان عیسی بن مریم (ع) با نمرهی میانگین 55 دارای بالاترین سطح بلوغ در سطح دوم یعنی سطح مدیریت شدهی مدل PCMM و کارکنان بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای کاشانی و شریعتی با نمرهی میانگین 24 در پایینترین سطح قرار داشتند. بین بلوغ سازمانی و ویژگیهای کارکنان مدارک پزشکی این بیمارستانها رابطهی معنیداری وجود نداشت.نتیجهگیری: میانگین مهارت و توانمندی کارکنان بخش مدارک پزشکی اغلب بیمارستانها در حوزهی فرایندی کارگزینی در سطح بالا و در حوزهی آموزش و توسعه و محیط کار در سطح پایینی قرار دارد. استفاده از این مدل، موجب افزایش دقت مسؤولین و کارکنان در شناسایی نقاط ضعف عملیات و فعالیتهای جاری میشود. توجه دقیق بر روی فرایندها به این منظور، زمینههای بهبود و ارتقای فرایندها را فراهم میآورد.
فرامرز سهیلی؛ فرشید دانش؛ فائزه مصری نژاد؛ علیرضا اسفندیاری مقدم
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 766-773
چکیده
مقدمه: مقالات نمایه شده در پایگاههای استنادی معتبر، نشانگر سهم دانشمندان در پیشبرد دانش و توسعهی پایدار در هر کشور میباشد. از اینرو میتوان براساس استنادات انجام شده به مقالات افراد، میزان مقبولیت آنان را در جامعهی علمی ارزیابی کرد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی قانون باروری لوتکا (Lotka) و برادفورد (Bradford) در مورد تولیدات علمی ...
بیشتر
مقدمه: مقالات نمایه شده در پایگاههای استنادی معتبر، نشانگر سهم دانشمندان در پیشبرد دانش و توسعهی پایدار در هر کشور میباشد. از اینرو میتوان براساس استنادات انجام شده به مقالات افراد، میزان مقبولیت آنان را در جامعهی علمی ارزیابی کرد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی قانون باروری لوتکا (Lotka) و برادفورد (Bradford) در مورد تولیدات علمی محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 2008-1992 در پایگاه علوم (WOS) بود.
روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی بود و برای انجام آن از شاخصهای علمسنجی استفاده شده است. دادهها در دو مرحله مرتب و تحلیل شدند. ابتدا دادهها با کمک پایگاه WOS (Web of science) در قالب فایلهای Plain text استخراج و در رایانهی شخصی ذخیره شدند. در مرحلهی دوم، دادهها با استفاده از نرمافزار ISI.exe شناسایی، تحلیل و وارد برنامهی صفحهی گسترده (Excel) شدند. جامعهی پژوهش 802 مقالهی تولید شده توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 1992 تا 2008 بود که تمامی مقالات مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این پژوهش از قاعدهی لوتکا، برادفورد و فرمول ضریب همکاری گروهی نویسندگان استفاده شد.
یافتهها: توزیع مقالات تولید شده توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از قانون لوتکا تبعیت میکند، یعنی تعداد اندکی از نویسندگان، بخش اعظمی از تولیدات علمی را منتشر میکنند. همچنین توزیع پراکندگی مجلات منتشر کنندهی انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از قانون برادفورد پیروی میکند، یعنی تعداد اندکی از مجلات، بیشترین تعداد مدارک علمی را منتشر میکنند. در کل 22026 استناد در خود مجموعه بازیابی شده به 3256 مجله وجود داشت. در گروهبندی مجلات بر اساس قاعدهی برادفورد، تعداد مجلات در هر گروه باید از نصف مجلاتی که هر کدام یک بار مورد استناد واقع شدهاند، بیشتر باشد. بر این اساس، مجلات به 5 گروه تقسیم شدند و ضریب برادفورد برابر با 69/1 محاسبه گردید. در رابطهی همکاری با سایر نویسندگان کشورها هم محققان این دانشگاه بیشترین همکاری را با نویسندگان کشورهای آمریکا (با 33 مقاله)، کانادا و انگلستان (با 24 مقاله) داشتهاند. همچنین ضریب مشارکت محققان 967/0 میباشد.
نتیجهگیری: دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نگارش آثار خود از همکاری گروهی بالایی برخوردارند؛ همچنین آنها علاوه بر محققان ایرانی با محققان سایر کشورها هم همکاری علمی دارند. بررسیها نشان میدهد که اغلب مدارک متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، توسط تعداد اندکی از دانشمندان این دانشگاه تولید شده است.
سکینه سقاییان نژاد اصفهانی؛ جواد زارعی؛ سیما عجمی؛ سعید سعیدبخش
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 774-784
چکیده
مقدمه: دستی و کاغذی بودن فرایند تولید و نگهداری مدارک پزشکی در ایران موجب شده است که بیمارستانها با مشکلاتی در زمینهی ذخیره و بازیابی مدارک پزشکی خود روبهرو باشند. یکی از راه حلهای این مشکلات، ذخیرهسازی الکترونیکی مدارک پزشکی کاغذی است. هدف از این مطالعه، شناسایی وضعیت مدارک پزشکی کامپیوتری شده در نه بیمارستان منتخب در ...
بیشتر
مقدمه: دستی و کاغذی بودن فرایند تولید و نگهداری مدارک پزشکی در ایران موجب شده است که بیمارستانها با مشکلاتی در زمینهی ذخیره و بازیابی مدارک پزشکی خود روبهرو باشند. یکی از راه حلهای این مشکلات، ذخیرهسازی الکترونیکی مدارک پزشکی کاغذی است. هدف از این مطالعه، شناسایی وضعیت مدارک پزشکی کامپیوتری شده در نه بیمارستان منتخب در شهرهای اهواز، اصفهان و شیراز بود.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی مشاهدهای- توصیفی بود. مکان پژوهش شامل نه بیمارستان منتخب از شهرهای اهواز، اصفهان و شیراز بود که از شیوهی ذخیرهسازی الکترونیکی برای نگهداری مدارک پزشکی خود استفاده میکردند. ابزار جمعآوری دادهها شامل چک لیست و پرسشنامه بود، که روایی و پایایی آنها تأیید شده بود. دادهها با استفاده از مشاهدهی مستقیم و مصاحبه گردآوری و با استفاده از روشهای آمار توصیفی تحلیل گردیدند.
یافتهها: استفاده از مدارک پزشکی کامپیوتری شده مزایایی نظیر تسریع در ذخیره و بازیابی مدارک پزشکی، کاهش هزینههای نگهداری مدارک پزشکی و بهبود امنیت اطلاعات بیماران را در بیمارستانهای مورد پژوهش در پی داشت. فقدان زیر ساختهای مناسب، استفاده از تجهیزات سختافزاری نامناسب، وجود سیستمهای نرمافزاری مختلف در بیمارستان و عدم یکپارچگی دادهها از مهمترین چالشهای استفاده از مدارک پزشکی کامپیوتری شده در بیمارستانهای مورد پژوهش بودند.
نتیجهگیری: در مجموع نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که استفاده از شیوهی مدارک پزشکی کامپیوتری شده در بیمارستان میتواند باعث تسهیل در بازیابی و دسترسی به مدارک پزشکی گردد و به حل مشکل کمبود فضا در بخش مدارک پزشکی کمک کند.
سوگند تورانی؛ محمد خمرنیا؛ بهرام دلگشایی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 785-794
چکیده
مقدمه: امروزه میزان دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی به عنوان شاخص عمدهی سلامت جامعه قلمداد میشود. مشاورهی پزشکی از راه دور به استفاده از تجهیزات ارتباطی جهت ارتباط بین پزشکان و بیماران اطلاق میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی آمادگی بیمارستانهای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران از لحاظ آگاهی مدیران، آمادگی نیروی انسانی، تجهیزات ...
بیشتر
مقدمه: امروزه میزان دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی به عنوان شاخص عمدهی سلامت جامعه قلمداد میشود. مشاورهی پزشکی از راه دور به استفاده از تجهیزات ارتباطی جهت ارتباط بین پزشکان و بیماران اطلاق میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی آمادگی بیمارستانهای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران از لحاظ آگاهی مدیران، آمادگی نیروی انسانی، تجهیزات ارتباطی و فرایندهای لازم جهت پیادهسازی شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی و جامعهی پژوهش شامل واحدهای مدیریت بیمارستان، واحد فنآوری اطلاعات، مدیر پرستاری و سرپرستان بود. نمونهی مورد مطالعه شامل 106 نفر از مدیران ارشد و میانی بیمارستانهای مورد مطالعه بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی دو قسمتی آگاهی و استانداردهای لازم برای اجرای مشاورهی پزشکی از راه دور بود. روایی و پایایی پرسشنامه توسط پژوهشگر مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها ازطریق نرمافزار آماری SPSS مورد تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: از هشت بیمارستان مورد مطالعه، آگاهی مدیران 4 بیمارستان بالاتر از میانگین (29) و سایر بیمارستانها کمتر از آن بود. از لحاظ استانداردها بیمارستان هاشمینژاد نسبت به سایر بیمارستانها در شرایط بهتری بود. در مجموع بیمارستان هاشمینژاد و شهید فهمیده دارای امتیاز بالاتر از میانگین در مورد آگاهی مدیران و استانداردهای لازم بودند.
نتیجهگیری: از بین هشت بیمارستان مورد مطالعه، تنها دو بیمارستان هاشمینژاد وشهید فهمیده، دارای آمادگی لازم برای اجرای شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور بودند. راهاندازی شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور، میتواند دسترسی جامعه به خدمات بهداشتی درمانی را افزایش دهد و منجر به کاهش هزینههای سلامت شود، از اینرو پیشنهاد میگردد بیمارستانها جهت استقرار شبکهی مشاورهی پزشکی از راه دور، اقدامات لازم را انجام دهند.
زهرا کاظم پور؛ حسن اشرفی ریزی؛ بهجت طاهری
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 795-806
چکیده
مقدمه: مهمترین متغیر در موفقیت هر سازمان، رعایت اخلاق میباشد. ماهیت حرفهی کتابداری و اطلاعرسانی خدمت به کاربران است، از اینرو توجه به اخلاق حرفهای لازم و ضروری است. هدف این پژوهش، تعیین میزان توجه کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان به اخلاق حرفهای بر اساس اصول اخلاقی کتابداران دانشگاهی ...
بیشتر
مقدمه: مهمترین متغیر در موفقیت هر سازمان، رعایت اخلاق میباشد. ماهیت حرفهی کتابداری و اطلاعرسانی خدمت به کاربران است، از اینرو توجه به اخلاق حرفهای لازم و ضروری است. هدف این پژوهش، تعیین میزان توجه کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان به اخلاق حرفهای بر اساس اصول اخلاقی کتابداران دانشگاهی ایران بوده است.
روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی تأیید شد. پایایی ابزار با استفاده از Cronbach's alpha 93/0 به دست آمد. جامعهی آماری پژوهش شامل همهی کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان در سال 1389 (128 نفر) بود که تعداد 63 نفر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تعداد 65 نفر در دانشگاه اصفهان مشغول به کار بودند. با توجه به اینکه جامعهی مورد بررسی، چندان بزرگ نبود که نیازمند نمونهگیری باشد، از روش سرشماری بهره گرفته شد. دادهها پس از گردآوری در نرمافزار SPSS وارد شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی correlation coefficient Spearman و 2χ استفاده گردید.
یافتهها: بیشترین میزان توجه به اصول اخلاق حرفهای مربوط به برقراری ارتباط مثبت با همکاران با میانگین 52/4 و کمترین میزان توجه مربوط به گسترش دیدگاه محققانه در عملکرد و ارزیابی فعالیتها با میانگین 71/2 بود. رتبهبندی میزان توجه به اصول اخلاق حرفهای در ابعاد مختلف نشانگر آن است که بیشترین میزان توجه به بعد مسؤولیت در برابر همکار با میانگین 22/4 و کمترین میزان توجه به بعد مسؤولیت در مقابل حرفه با میانگین 27/3 اختصاص یافته بود. همچنین در بررسی رابطهی میان جنس، میزان تحصیلات، رشتهی تحصیلی، نوع استخدام، میزان حقوق و نوع کار با میزان توجه به اصول اخلاق حرفهای، آزمونهای آماری نشان دادند که تنها میان سطح تحصیلات و میزان توجه به اصول اخلاق حرفهای رابطهی معنیداری از نوع منفی وجود داشت، اما در سایر موارد رابطهی معنیداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: از نظر کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان، بالاترین میزان توجه به عناصر اخلاق حرفهای بر اساس اصول اخلاقی کتابداران دانشگاهی ایران به ترتیب شامل برقراری ارتباط مثبت با همکاران در داخل و خارج از سازمان، رفتار مناسب و توأم با احترام با همهی مراجعان و تلاش در شناسایی مسؤولیتهای اجتماعی و حرفهای میباشد. هر چند میزان توجه در بیشتر موارد بالاتر از حد متوسط است، اما مدیران کتابخانههای پیشگفت نباید از سایر اصول اخلاق حرفهای، که در سطح متوسط و پایینتر هستند، غافل شوند. این امر، ضرورت آموزش مداوم اخلاق حرفهای برای کتابداران دانشگاهی را میطلبد.
محمد جبرائیلی؛ زکیه پیری؛ بهلول رحیمی؛ نازآفرین قاسم زاده؛ آیت محمودی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 807-814
چکیده
مقدمه: نیاز حیاتی نظام ارایهی خدمات سلامت به اطلاعات و عدم پاسخگویی پروندههای کاغذی به دلیل محدودیتهای ذاتی آن، باعث حرکت به سوی سیستمهای اطلاعات کامپیوتری شد که آرمان و هدف نهایی این سیستمها، دستیابی به پروندهی الکترونیک سلامت (HER یا Electronic health records) میباشد. اما پیادهسازی آن در سازمانهای مراقبت سلامت یک کار دشوار ...
بیشتر
مقدمه: نیاز حیاتی نظام ارایهی خدمات سلامت به اطلاعات و عدم پاسخگویی پروندههای کاغذی به دلیل محدودیتهای ذاتی آن، باعث حرکت به سوی سیستمهای اطلاعات کامپیوتری شد که آرمان و هدف نهایی این سیستمها، دستیابی به پروندهی الکترونیک سلامت (HER یا Electronic health records) میباشد. اما پیادهسازی آن در سازمانهای مراقبت سلامت یک کار دشوار و پیچیده است و با محدودیتها و موانع اجرایی مواجه میباشد. هدف این تحقیق، شناسایی موانع اجرایی EHR از دیدگاه ارایه کنندگان خدمات سلامت و ارایهی راهکارهایی جهت رفع آن بود.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سال 1388 انجام گرفت. جامعهی پژوهش شامل ارایه کنندگان خدمات سلامت (از طبقات مختلف شغلی پزشکی، پرستاری، مدارک پزشکی، علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی) در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 120 نفر از آنها انتخاب شدند. دادهها از طریق یک پرسشنامه که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، جمعآوری گردید. اولویتبندی موانع اجرایی از طریق معیار لیکرت و از نوع 5 گزینهای در نظر گرفته شد. اطلاعات توسط نرمافزار آماری SPSS و با استفاده از آزمونهای کای دو، t-test و pearson تحلیل شد.
یافتهها: بیشترین درصد امتیاز کسب شده در موانع اجرایی پیادهسازی EHR به ترتیب مربوط به محدودیتهای نگرشی رفتاری افراد (4/93 درصد) و محدودیتهای تغییرات سازمانی (4/88 درصد) و کمترین درصد مربوط به محدودیتهای هزینهای (8/72 درصد) بود. نتایج تحلیل ارتباط بین متغیرها بیانگر وجود ارتباط معنیدار بین شغل و محدودیت تغییرات سازمانی (003/0 = P) و همچنین بین سابقهی کاری با محدودیتهای نگرشی رفتاری افراد (006/0 = P) بود.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه مهمترین موانع اجرایی اصلی در پیادهسازی EHR، محدودیتهای نگرشی و رفتاری افراد و تغییرات سازمان است، ضروری به نظر میرسد برای تضمین اینکه ارایه کنندگان مراقبت سلامت نگرش مناسب داشته باشند، توجه به آموزش و مشارکت آنها حیاتی است. به طوری که اگر کاربران سیستم، از ویژگیها، اهداف، مزایا و تأثیر مثبت EHR بر کار خودشان آگاهی لازم را داشته باشند و از سوی دیگر استانداردهای مربوط به محرمانگی و امنیت دادهها و همچنین قابلیت تبادل پیام رعایت شود، مقاومت آنها نسبت به تغییرات کاهش و علاقه و آمادگی آنها برای پذیرش EHR افزایش مییابد.
ناهید حاتم؛ علیرضا حیدری؛ ویدا کشتکاران؛ پروانه حیدری ارجلو
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 815-823
چکیده
مقدمه: مسیر شغلی شامل رشته مشاغلی است که شخص برای نیل به یک هدف شغلی طی میکند . مدیریت توسعهی مسیر شغلی، رضایت شغلی، تصدی حرفهای و اثربخشی بالاتر را سبب میشود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت ابعاد مسیر پیشرفت شغلی کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعهی تحلیلی بود که بر روی ...
بیشتر
مقدمه: مسیر شغلی شامل رشته مشاغلی است که شخص برای نیل به یک هدف شغلی طی میکند . مدیریت توسعهی مسیر شغلی، رضایت شغلی، تصدی حرفهای و اثربخشی بالاتر را سبب میشود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت ابعاد مسیر پیشرفت شغلی کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعهی تحلیلی بود که بر روی کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1388 انجام شد. نمونهگیری به صورت تصادفی نسبتی در بین معاونتها و نمونهگیری تصادفی ساده در داخل همهی معاونتهای دانشگاه انجام شد. 236 نفر در این مطالعه شرکت کردند . ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی 43 سؤالی بود که روایی آن توسط صاحبنظران و متخصصان رشتهی مدیریت تأیید شد و پایایی آن با استفاده از alpha s'Cronbach در یک مطالعهی مقدماتی 80 %به دست آمد. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار آماری /5 SPSS11 انجام گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی Spearman و test-T استفاده شد.
یافتهها: اغلب نمونهها مرد /6 )49 درصد )، لیسانس /1 )52 درصد )، قراردادی /5 )30 درصد ) و شاغل در معاونت پشتیبانی /6 )49 درصد) بودند. بالاترین میانگین نمره در لنگرگاه خدمت (43 0 ± /28 3 ( /و پایینترین میانگین در لنگرگاه تعیین هویت 0/5 ± )47 2 ( /کسب شد. بین سن و سابقهی کاری کارکنان با لنگرگاه خلاقیت، به طور معکوس رابطهی آماری معنیداری مشاهده شد. بین لنگرگاه خدمت و لنگرگاه امنیت از یک سو و جنسیت کارکنان رابطهی آماری معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای فعالیت در راستای کمک به جامعه و مردم ارزش زیادی قایل هستند. به نظر میرسد برای این کارکنان، اهمیت چندانی ندارد که با سازمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعیین هویت و شناسایی شوند. انتصاب مدیران آموزش دیده در مدیریت مسیر شغلی وتصویب دورههای آموزش ضمن خدمت برای مدیران و کارکنان، میتواند به حل مشکلات موجود در این زمینه کمک نماید.
علی ولی نژادی؛ حسین وکیلی مفرد؛ محمدرضا امیری؛ حافظ محمد حسن زاده؛ حمید بورقی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 824-834
چکیده
مقدمه: در ارزیابیهای علمسنجی، اصلیترین معیار برای تعیین جایگاه علمی و رتبهبندی کشورها، مراکز علمی و به ویژه دانشگاهها، میزان مشارکت در تولید علم، نوآوری، فنآوری و به طور کلی مشارکت در روند توسعهی علم جهانی عنوان شده است. در این پژوهش با بهرهگیری از روشهای علمسنجی، به مطالعهی میزان تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: در ارزیابیهای علمسنجی، اصلیترین معیار برای تعیین جایگاه علمی و رتبهبندی کشورها، مراکز علمی و به ویژه دانشگاهها، میزان مشارکت در تولید علم، نوآوری، فنآوری و به طور کلی مشارکت در روند توسعهی علم جهانی عنوان شده است. در این پژوهش با بهرهگیری از روشهای علمسنجی، به مطالعهی میزان تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان در طی 11 سال پرداخته شده است.
روش بررسی: این مطالعه، پیمایشی- مقطعی و از نوع کاربردی بود. کلیهی تولیدات علمی نمایه شدهی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایگاههای استنادی Scopus و Web of science (WOS) در فاصلهی زمانی 2008-1998 (472 رکورد)، جامعهی این پژوهش را تشکیل داد. برای گردآوری اطلاعات، از جستوجوی پیشرفتهی هر دو پایگاه با محدودیت زمانی 11 ساله استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای تحلیلگر ISI و Scopus.exe و آمار توصیفی استفاده شد.
یافتهها: بیشترین تعداد تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان مربوط به سال 2008 (61 مدرک در WOS و 79 مدرک در Scopus) بود. فعالترین نویسندهی این دانشگاه، آقای مهرداد حاجیلویی (با 17 مقاله در WOS و 17 مقاله در Scopus) بود. دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشترین همکاری (23 مدرک در WOS و 51 مدرک در Scopus) را با دانشگاه علوم پزشکی همدان در تولید علم داشته است. مجلهی Saudi medical journal با 9 مدرک در WOS و مجلهی Iranian biomedical journal با 13 مدرک در Scopus، انتشار بیشترین تعداد تولیدات علمی این دانشگاه را به خود اختصاص دادهاند. حوزههای موضوعی علوم اعصاب (با 26 مقاله در WOS) و پزشکی عمومی (با 196 مقاله در Scopus) فعالترین حوزههای پژوهشی در تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان بودهاند.
نتیجهگیری: هر چند تولید علم دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به دانشگاههای تیپ یک علوم پزشکی کشور کمتر است، اما در کل با روند به نسبت مطلوبی در حال افزایش است که ادامهی این روند، وابسته به عوامل مختلفی همچون تعامل پژوهشگران دانشگاه با دانشمندان و دانشگاههای داخلی و خارجی، افزایش بودجهی پژوهشی دانشگاه، برگزاری دورههای آموزشی شیوههای نگارش مقالات علمی به زبان انگلیسی و ... میباشد.
لیلا شکری زاده آرانی؛ مهتاب کرمی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 835-841
چکیده
مقدمه: شناخت تأثیرات بالقوهی فنآوری اطلاعات در صنعت خدمات سلامت از قبیل اثر بر فرایند درمان، سرعت و سهولت بازیابی اطلاعات و در دسترس قرار دادن این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات بالینی مبتنی بر موقعیت و فعالیتهای مدیریتی، آموزشی و پژوهشی، میتواند مبنای برنامهریزیهای استراتژیک به منظور ارتقای دستاوردهای نظام سلامت مبتنی ...
بیشتر
مقدمه: شناخت تأثیرات بالقوهی فنآوری اطلاعات در صنعت خدمات سلامت از قبیل اثر بر فرایند درمان، سرعت و سهولت بازیابی اطلاعات و در دسترس قرار دادن این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات بالینی مبتنی بر موقعیت و فعالیتهای مدیریتی، آموزشی و پژوهشی، میتواند مبنای برنامهریزیهای استراتژیک به منظور ارتقای دستاوردهای نظام سلامت مبتنی بر فنآوری و در نهایت، ارتقای سطح سلامت جامعه گردد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف سنجش نگرش کارکنان بیمارستان شهید بهشتی کاشان، که مهمترین کاربران سیستم فنآوری اطلاعات در حیطهی بهداشت و درمان هستند، انجام گردید تا میزان آمادگی آنان برای پذیرش این گونه سیستمها سنجیده شود.
روش بررسی: این مطالعهی توصیفی- مقطعی در نیمهی اول سال 1388 انجام گردید و در آن دیدگاه 301 نفر (به روش نمونهگیری طبقهای) از کارکنان بیمارستان شهید بهشتی کاشان نسبت به تأثیر فنآوری اطلاعات در نظام بهداشت و درمان، با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته، شامل سؤالاتی دربارهی تأثیر فنآوری اطلاعات بر فرایندهای درمانی، آموزشی، پژوهشی و اداری مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش پایایی پرسشنامه، از روش Split half استفاده شد و ضریب همبستگی 97 درصد به دست آمد. روایی پرسشنامه نیز با بهرهگیری از نظرات چند تن از استادان مدارک پزشکی سنجیده شد. سپس دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و تحلیلی با کمک نرمافزار 15SPSS تحلیل شد.
یافتهها: نگرش کلی جامعهی پژوهش که 9/34 درصد آنان را زنان و 1/65 درصد را مردان در کلیهی گروههای بالینی و اداری تشکیل میدادند، با میانگین امتیاز 5/367 نسبت به تأثیر فنآوری اطلاعات بر ارتقای سطح سلامت مثبت بود. همچنین جامعهی پژوهش، تأثیر فنآوری اطلاعات را بر افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و تسریع در روند تشخیص و درمان به ترتیب با میانگین امتیازات 1/464، 3/311 و 2/434 مطلوب ارزیابی نمود.
نتیجهگیری: مثبت بودن نگرش جامعهی پژوهش مبین این است که بستر و زمینهی مناسب برای اجرا و توسعهی فنآوری اطلاعات در بیمارستان مورد مطالعه، مهیا میباشد و باید گامهایی را جهت اجرای HIS و رسیدن به پروندهی الکترونیک سلامت بیمار برداشت که در این راستا، باید موانع و مشکلات کاربرد این فنآوریها شناسایی گردد و اقداماتی در جهت بودجهبندی صحیح و توسعهی استانداردها و پروتکلها برای تسهیل و توسعهی شبکهی اطلاعات سلامت صورت گیرد.
فهیمه عباسی؛ محمدحسین بیگلو
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 842-851
چکیده
مقدمه: شاخصهای علمسنجی جهت مطالعهی کمی و کیفی تولیدات علمی افراد، مؤسسات و کشورها مورد استفاده قرار میگیرند. پایگاه Web of science (WoS) یکی از معتبرترین پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی جهت انجام مطالعات علمسنجی میباشد. تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطهی بین شاخصهای کمی و کیفی در تولیدات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور ...
بیشتر
مقدمه: شاخصهای علمسنجی جهت مطالعهی کمی و کیفی تولیدات علمی افراد، مؤسسات و کشورها مورد استفاده قرار میگیرند. پایگاه Web of science (WoS) یکی از معتبرترین پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی جهت انجام مطالعات علمسنجی میباشد. تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطهی بین شاخصهای کمی و کیفی در تولیدات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در پایگاه اطلاعاتی WoS در طول یک دههی 2008-1999 انجام شد.
روش بررسی: در تحقیق تحلیلی- کاربردی حاضر، کلیهی دادههای مربوط به وضعیت کمی و کیفی تولیدات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در پایگاه WoS طی سالهای 2008-1999 مورد بررسی قرار گرفت و نمونهگیری انجام نشد. ابزار جمعآوری دادهها چک لیستهایی بود که توسط پژوهشگران در نرمافزار Excel طراحی شد و روایی آن با استفاده از نظرات متخصصان امر، مورد بررسی قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها پس از استخراج تمام تولیدات علمی ایران، که در پایگاه WoS نمایه شده بود، با استفاده از نرمافزار Hist-Cite شکلهای مختلف املاهای مربوط به نام دانشگاهها بازیابی گردید، سپس بر اساس این املاها، جستوجو در پایگاه انجام گرفت که در مجموع تعداد 15856 مدرک بازیابی شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 16SPSS و از طریق آزمونهای ناپارامتریک Kruskal-Wallis و Spearman در سطح معنیداری کمتر از 05/0 انجام گرفت.
یافتهها: بین سه تیپ از دانشگاههای علوم پزشکی کشور از نظر شاخصهای کمی (تعداد تولیدات علمی) و کیفی (تعداد استنادها، میانگین استناد به ازای هر مورد، خوداستنادی و H-index) تفاوت معنیداری مشاهده شد. علاوه بر این، نتایج آزمون Spearman وجود همبستگی مثبت و معنیدار بین شاخصهای کمی و کیفی را نشان داد.
نتیجهگیری: دانشگاههایی که تعداد تولیدات علمی بیشتری دارند، به لحاظ شاخصهای کیفی نیز از وضعیت مطلوبتری برخوردار بودند. این امر بیانگر توجه دانشگاههای علوم پزشکی به جنبههای کیفی آثار تولید شده در کنار جنبههای کمی میباشد.
مریم احمدی؛ فروغ رفیعی؛ فاطمه حسینی؛ مهدی حبیبی کولائی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 852-860
چکیده
مقدمه: طبقهبندیهای فرایندهای مراقبت بهداشتی، ابزاری برای گردآوری اطلاعات و پردازش دادههای بهداشتی به شمار میروند و طبقهبندی پدیدههای پرستاری نیز زبان مشترکی را برای ارتباطات بین رشتهی پرستاری فراهم میکند. با توجه به این که دادههای مربوط به پرستاری برای گسترش دانش، ارزشیابی کیفیت و تأثیر مراقبت پرستاری و پشتیبانی ...
بیشتر
مقدمه: طبقهبندیهای فرایندهای مراقبت بهداشتی، ابزاری برای گردآوری اطلاعات و پردازش دادههای بهداشتی به شمار میروند و طبقهبندی پدیدههای پرستاری نیز زبان مشترکی را برای ارتباطات بین رشتهی پرستاری فراهم میکند. با توجه به این که دادههای مربوط به پرستاری برای گسترش دانش، ارزشیابی کیفیت و تأثیر مراقبت پرستاری و پشتیبانی از برنامهریزی منابع انسانی ضروری هستند، بنابراین وجود یک سیستم متمرکز و هماهنگ برای جمعآوری، ذخیره و بازیابی این دادهها ضروری میباشد. این پژوهش با هدف مقایسهی تطبیقی سیستمهای طبقهبندی پرستاری و پیشنهاد ویژگیهای مطلوب یک سیستم طبقهبندی پرستاری برای ایران انجام گرفت.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی تطبیقی- مقایسهای میباشد که در سال 1388 انجام شد. جامعهی پژوهش شامل سیستمهای طبقهبندی موجود در جهان بود که از طریق جستجوی منابع کتابخانهای، نشریات و سایتهای معتبر از جمله سایت انجمن پرستاری آمریکا و شورای بینالمللی پرستاری مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج در قالب جداول آماری ارایه شدند. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست بود که به تدریج طی بررسی تکمیل شد و با نظر متخصصان مورد تصویب قرار گرفت.
یافتهها: تمامی سیستمها مربوط به آمریکا بودند که توسط انجمنها یا مراکز دانشگاهی برای مراکز مراقبتی خاصی ایجاد شدند. طبقهبندی دیگری توسط شورای بینالمللی پرستاری برای استفاده در سطح بینالمللی و تمامی مراکز پرستاری ایجاد شد. در ایران هیچ سیستمی برای طبقهبندی پیامدهای پرستاری وجود ندارد. هدف اغلب سیستمها، مدیریت بهتر اطلاعات پرستاری به ویژه در سیستمهای کامپیوتری میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت کدگذاری دادههای پرستاری برای استفاده در سیستمهای کامپیوتری و پروندهی الکترونیک سلامت و اجرای طرح سامانهی پروندهی الکترونیک سلامت (سپاس) در ایران، به کارگیری یا ایجاد سیستم طبقهبندی پرستاری در ایران با هدف مدیریت اطلاعات پرستاری، توسط بالاترین مقام حرفهای پرستاری ضروری به نظر میرسد. استفاده از طبقهبندی بینالمللی مهارت پرستاری برای ایران به منظور قابل مقایسه شدن پرستاری بین کشورهای مختلف پیشنهاد میگردد.
فرامرز سهیلی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 861-871
چکیده
مقدمه: دانشمندان با استفاده از ابزارها و روشهای متفاوت به مصورسازی و ترسیم ساختار علم در رشتههای مختلف پرداختهاند. یکی از این ابزارها نرمافزار HistCite™ میباشد که قادر به ترسیم نقشهی علم بر اساس نظم زمانی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ترسیم ساختار انتشارات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایگاه (Web of science) WOS طی سالهای ...
بیشتر
مقدمه: دانشمندان با استفاده از ابزارها و روشهای متفاوت به مصورسازی و ترسیم ساختار علم در رشتههای مختلف پرداختهاند. یکی از این ابزارها نرمافزار HistCite™ میباشد که قادر به ترسیم نقشهی علم بر اساس نظم زمانی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ترسیم ساختار انتشارات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایگاه (Web of science) WOS طی سالهای 2008-1989 با استفاده از نرمافزار HistCite™ بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع علمسنجی بود و با استفاده از روش تاریخ نگاری طی سالهای 2008-1989 صورت گرفت. دادههای مورد نیاز این پژوهش در دی ماه 1387 از پایگاه WOS استخراج گردید و برای ترسیم تاریخ علم این دانشگاه از نرمافزارHistCite™ استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد و برخی قواعد علمسنجی استفاده گردیده است.
یافتهها: انتشارات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایگاه WOS رشد چشمگیری داشت و از نرخ رشدی برابر با 16/34 درصد برخوردار بود. دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبهی دوم کل دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی ایران و در بین دانشگاههای تابعهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رتبهی اول قرار گرفت. همچنین آقای علیرضا دهپور رتبهی اول نویسندگان این دانشگاه رابه خود اختصاص داد.
نتیجهگیری: پژوهشگران این دانشگاه از همکاری گروهی به نسبت بالایی برخوردار بودند. توزیع مقالات توسط نویسندگان از قانون لوتکا تبعیت مینمود. همچنین تاریخ علم این دانشگاه با استفاده از نرمافزار HistCite™ ترسیم گردید و نتایج نشان داد که ساختار علمی این دانشگاه از هفت خوشه تشکیل شده است.خوشهی اول در موضوع شیمی، خوشهی دوم و سوم در موضوع فارماکولوژی، خوشهی چهارم در موضوع درماتولوژی، خوشهی پنجم در موضوع ایمونولوژی، خوشهی ششم ترکیبی از موضوعات سم شناسی، فارماکولوژی و فیزیولوژی و خوشهی هفتم با موضوع فارماکولوژی و داخلی- گوارش بودند.
اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ معصومه نقویان
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 872-883
چکیده
مقدمه: ارایهی خدمات درمانی در بیماریهای دهان و دندان، مشکلات دندانی و فکی بسیار گران قیمت میباشد. به منظور کنترل و پیشگیری بیماریهای دهان و دندان، تسهیل فرایند ممیزی بالینی، تضمین درمان صحیح و مطمئن و نیز تأمین اهداف اداری، مالی، پژوهشی و قانونی به دادههای صحیح، جامع و دقیق نیاز است، که این دادهها باید به نحو مطلوب مدیریت ...
بیشتر
مقدمه: ارایهی خدمات درمانی در بیماریهای دهان و دندان، مشکلات دندانی و فکی بسیار گران قیمت میباشد. به منظور کنترل و پیشگیری بیماریهای دهان و دندان، تسهیل فرایند ممیزی بالینی، تضمین درمان صحیح و مطمئن و نیز تأمین اهداف اداری، مالی، پژوهشی و قانونی به دادههای صحیح، جامع و دقیق نیاز است، که این دادهها باید به نحو مطلوب مدیریت شوند. دادههای دندانپزشکی اساس فرایند ارایهی مراقبت دندانپزشکی میباشد و به تشخیص، برنامهریزی و توالی صحیح درمان کمک میکند. پژوهش حاضر با هدف مطالعهی مجموعه دادههای مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی در کشورهای آمریکا، انگلیس و هند و ارایهی مجموعه دادههای پیشنهادی برای ایران انجام شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی بود. در این پژوهش، ابتدا وضعیت موجود در رابطه با گردآوری دادهها و عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران (22 مرکز) در سال 1386 مشخص شد. وضعیت موجود با پرسش از دندانپزشکان و دستیاران دندانپزشک با استفاده از پرسشنامه و مشاهدهی فرمها و مستندات موجود بررسی گردید. روایی پرسشنامه بر اساس روش اعتبار محتوا تعیین گردید و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد اندازهگیری شد. در مرحلهی بعد، به بررسی عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی در کشورهای آمریکا، انگلیس و هند پرداخته شد و بر اساس نیاز کشور، الگوی پیشنهادی برای ایران طراحی شد. در نهایت، جهت تعیین اعتبار، الگوی پیشنهادی با استفاده از تکنیک دلفی به نظرخواهی از 30 نفر از صاحبنظران رشتههای دندانپزشکی و مدیریت اطلاعات بهداشتی گذاشته شد. برای تحلیل دادههای به دست آمده، از جداول تطبیقی و تعیین وجوه اشتراک و افتراق استفاده شد و در مرحلهی اعتباریابی الگو نیز با استفاده از آمار توصیفی در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی این امر انجام گردید.
یافتهها: تحلیل وضعیت موجود نشان داد که گردآوری دادهها و عناصر اطلاعاتی مورد استفاده در مراکز دندانپزشکی با محدودیتهای زیادی همراه است. در نتیجه، پژوهشگر الگوی مجموعه دادههای دندانپزشکی مناسب جهت گردآوری دادهها در مراکز دندانپزشکی را بر اساس مطالعه آن در آمریکا، انگلیس و هند و بر اساس نیاز کشور ارایه نمود. بعد از اجرای تکنیک دلفی، محورهای الگوی پیشنهادی بین 100-73 درصد مورد تأیید واقع شد.
نتیجهگیری: طراحی و اجرای مجموعه دادههای دندانپزشکی مناسب جهت گردآوری دادهها، در مراکز دندانپزشکی ایران که با هدف ارایهی مراقبت صحیح و با کیفیت به بیماران، برنامهریزی جهت کنترل و پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان و انجام پژوهش میباشد، توصیه میگردد.
صدیقه رئیسی؛ عبدالرسول جوکار؛ احمد پاپی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 884-893
چکیده
مقدمه: بخش مرجع در کتابخانهها از مهمترین بخشها و خدمات مرجع، نمود عینی کلیهی تلاشهایی است که در یک کتابخانه به عمل میآید. با توجه به اینکه هدف عمدهی تأسیس کتابخانهها، خدمت به استفادهکنندگان از کتابخانه و برآوردن نیازهای اطلاعاتی آنها و در نتیجه، تأمین رضایت استفادهکنندگان میباشد، آگاهی از تأثیر این فنآوریها ...
بیشتر
مقدمه: بخش مرجع در کتابخانهها از مهمترین بخشها و خدمات مرجع، نمود عینی کلیهی تلاشهایی است که در یک کتابخانه به عمل میآید. با توجه به اینکه هدف عمدهی تأسیس کتابخانهها، خدمت به استفادهکنندگان از کتابخانه و برآوردن نیازهای اطلاعاتی آنها و در نتیجه، تأمین رضایت استفادهکنندگان میباشد، آگاهی از تأثیر این فنآوریها بر خدمات مرجع مهم و ضروری است. تعیین تأثیر فنآوریهای اطلاعاتی بر استفادهی کاربران از خدمات مرجع کتابخانههای دانشگاهی، مهمترین هدف این پژوهش بود.
روش بررسی: این پژوهش به صورت پیمایشی در سال 1387 انجام شد. جامعهی پژوهش شامل همهی کتابداران کتابخانههای مرکزی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری (66 نفر) بود. اطلاعات مورد نیاز به وسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته گردآوری گردید. روایی به وسیله متخصصان کتابداری واطلاع رسانی تأیید گردید و سنجش پایایی آن نیز از روش همسانی درونی (Cronbach's alpha) با ضریب 96/. به دست آمد. فنآوریهایی، که در این تحقیق تأثیر آنها مورد بررسی قرار گرفت، عبارت از فهرستهای رایانهای (اپک)، پایگاههای اطلاعاتی، پست الکترونیکی و وب بودند. خدمات مرجعی، که تأثیر فنآوریهای پیشگفت بر روی آنها سنجیده شد، عبارت از آموزش فردی، آموزش گروهی، مشاورهی خوانندگان، کتاب درمانی، راهنمایی تحقیقات درسی، اشاعهی گزینشی اطلاعات، پاسخگویی به پرسشهای مرجع فوری، بررسی کتابشناختی، امانت بین کتابخانهای، خدمات ارجاعی و پاسخگویی به پرسشهای پژوهشی بودند. از نسخهی نرمافزار آماری 5/11SPSS و به کارگیری آزمونهای آماری اندازهگیری مکرر و آزمون t وابسته به تجزیه و تحلیل دادهها جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیق استفاده شد.
یافتهها: از دیدگاه کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاهی، استفادهی کاربران از فنآوریهای اپک، پایگاههای اطلاعاتی، پست الکترونیکی و وب، آنها را از هیچ یک از خدمات مرجع، بینیاز نمیکند. یافتههای دیگر پژوهش حاکی از وجود تفاوت معنیداری بین تأثیر فنآوریهای اپک و پایگاه اطلاعاتی، اپک و وب، پایگاههای اطلاعاتی و وب و نیز پست الکترونیکی و وب؛ و نبود تفاوت معنیدار بین تأثیر اپک و پست الکترونیکی و نیز پایگاههای اطلاعاتی و پست الکترونیکی بود. همچنین از میان فنآوریهای اطلاعاتی، وب بیشترین تأثیر و اپک، کمترین تأثیر را بر خدمات مرجع داشتند.
نتیجهگیری: دیدگاه کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهی، استفادهی کاربران از فنآوریهای اطلاعاتی اپک، پایگاههای اطلاعاتی، پست الکترونیکی و وب، آنها را از هیچ یک از خدمات مرجع کتابخانههای دانشگاهی به طور کامل بینیاز نمیکند. مواردی از قبیل نداشتن سواد رایانهای کافی، عدم شناخت کافی پست الکترونیکی و نیاز به برقراری رابطهی رو در رو با کتابدار مرجع را میتوان در نیاز کاربران به خدمات مرجع در عین دسترسی به پست الکترونیکی دخیل دانست.
مریم احمدی؛ علی ماهر؛ محمد حسین حیوی حقیقی؛ جهان پور علی پور
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 894-899
چکیده
مقدمه: هدف برنامهی مدیریت خطر سلامت، کاهش احتمال وقوع حوادث برای بیماران است و شامل مشخص کردن حوادث نامطلوب، تحلیل علت، تخمین احتمال وقوع، نتایج آنها و اتخاذ اقدام مناسب جهت جلوگیری از تکرار آنها است. هدف این پژوهش مقایسه برنامهی مدیریت خطر در مراقبت سلامت در کشورهای منتخب و ارایهی الگو بود.
روش بررسی: این پژوهش به صورت ...
بیشتر
مقدمه: هدف برنامهی مدیریت خطر سلامت، کاهش احتمال وقوع حوادث برای بیماران است و شامل مشخص کردن حوادث نامطلوب، تحلیل علت، تخمین احتمال وقوع، نتایج آنها و اتخاذ اقدام مناسب جهت جلوگیری از تکرار آنها است. هدف این پژوهش مقایسه برنامهی مدیریت خطر در مراقبت سلامت در کشورهای منتخب و ارایهی الگو بود.
روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی- تطبیقی انجام شد. جامعهی پژوهش، برنامهی مدیریت خطر در کشورهای آمریکا، انگلستان و استرالیا بود و نمونهها نیز، برنامههای خدمات سلامت ملی، کمیسیون مشترک اعتباربخشی سازمانهای مراقبت سلامت و انجمن پزشکی دفاعی ویکتوریا (به علت حوزهی تخصصی) بودند. گردآوری دادهها از طریق منابع کتابخانهای، اینترنت و پست الکترونیکی و تحلیل آنها از طریق جداول تطبیقی و آمار توصیفی صورت گرفت. بر اساس تحلیل انجام شده و پس از دریافت نظرات متخصصین امر، الگوی نهایی ارایه شد.
یافتهها: در برنامههای مورد بررسی، فرایند مدیریت خطر و اصول مستندسازی شباهتهای زیاد، اصول رضایت آگاهانه شباهتهای کمتر و عناصر اطلاعاتی فرم گزارش حادثه تفاوتهایی داشتند. کمیسیون مشترک، نقش بیشتری برای مدیر اطلاعات سلامت قایل شده بود.
نتیجهگیری: با وجود اشتراک در اصول مدیریت خطر، هر نمونه به نیازها و زیر ساختهای ارایهی مراقبت در کشور خود توجه نمود و این برنامه را به عنوان راهبردی سازمانی در نظر داشت.
فرخنده اسدی؛ اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ مجتبی اسماعیلی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، صفحه 900-980
چکیده
مقدمه: مراقبت بهداشتی به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر مورد توجه جوامع انسانی است و بیمهی درمانی مناسبترین گزینه برای برخورداری مردم از مراقبت بهداشتی است. اما امروزه انواع بیمههای درمانی با مشکلاتی روبهرو هستند؛ از اینرو ضرورت رفع مشکلات به واسطهی تدوین قوانین جدید مشهود است. قانون انتقال و پاسخگویی الکترونیک بیمهی ...
بیشتر
مقدمه: مراقبت بهداشتی به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر مورد توجه جوامع انسانی است و بیمهی درمانی مناسبترین گزینه برای برخورداری مردم از مراقبت بهداشتی است. اما امروزه انواع بیمههای درمانی با مشکلاتی روبهرو هستند؛ از اینرو ضرورت رفع مشکلات به واسطهی تدوین قوانین جدید مشهود است. قانون انتقال و پاسخگویی الکترونیک بیمهی سلامت (HIPAA یا Health insurance portability and accountability act) به منظور رفع مشکلات نظام بیمهی سلامت آمریکا تصویب شد. با توجه به مشابهت مشکلات نظام بیمهی درمانی ایران و آمریکا، پژوهشگران بر آن شدند تا جهت حل معضلات نظام بیمهی درمانی ایران، به مطالعهی HIPAA بپردازند و امکان پیادهسازی HIPAA در ایران را بررسی کنند.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- اکتشافی است که گردآوری دادهها با بررسی منابع معتبر و مراجعه به سازمانهای بیمهی درمانی اعم از وزارت رفاه، سازمان بیمهی خدمات درمانی، سازمان بیمهی تأمین اجتماعی، سازمان بیمهی خدمات درمانی نیروهای مسلح، مؤسسهی عالی پژوهش تأمین اجتماعی و دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1388 انجام گردید. جامعهی مورد پژوهش در زمینهی نظرسنجی امکان پیادهسازی HIPAA در ایران، شامل 24 نفر از صاحبنظران دانشگاهی و افراد دارای سابقه در بخش مدیریتی بیمههای درمانی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. اعتبار پرسشنامهی طراحی شده از طریق تعیین اعتبار محتوا و پایایی آن با استفاده از روش آزمون مجدد سنجیده شد (84/0 = r). در نهایت دادههای جمعآوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی و در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی و به کمک برنامهی SPSS تحلیل گردید.
یافتهها: افزایش هزینهی مراقبتهای بهداشتی، عدم تضمین پوشش مداوم بیمهی سلامت و بوروکراسی زیاد امور اداری از مهمترین مشکلات نظام بیمهی سلامت آمریکا بود که منجر به قانون HIPAA در این کشور شد. همچنین یافتهها نشان داد که 66/66 درصد از صاحبنظران نیز افزایش هزینههای مراقبت بهداشتی را اولین عامل زمینهساز انجام اصلاحات در ایران بیان کردهاند.
نتیجهگیری: از آنجا که HIPAA یکی از مهمترین رویکردهای اصلاحی در رفع معضلات بیمهی سلامت آمریکا محسوب میشود و با توجه به تشابه مشکلات نظام بیمهی درمانی ایران با آمریکا، صاحبنظران با انجام ابعادی از HIPAA مانند فرایند تبادل الکترونیک دادهها، ایجاد شناسهی ملی در صنعت مراقبت بهداشتی کشور و اجرای نظام هماهنگ اطلاعات جامع بیمه شدگان، موافق و با ایجاد حساب پسانداز درمانی مخالف بودند.
نقد کتاب
لیلا شهرزادی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390
چکیده
خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.
بیشتر
خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید