ایندکس
ایندکس مجله
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394
سرمقاله
سیما عجمی؛ بیانه احمدی
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 555-556
مقاله پژوهشی
روح الله عسکری؛ سیدمحمد عرب فراشاهی؛ فاطمه افضلی؛ فاطمه سپاسه
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 557-566
چکیده
مقدمه: ترخیص با رضایت شخصی که یکی از معضلات سیستم درمان در کشورهای جهان در پی نارضایتی بیماران؛ فراگیر است، موجب رکود کارها و وضعیت نامناسب مالی مراکز درمانی شده است. هدف مطالعه حاضر، اولویتبندی علل ترخیص با رضایت شخصی بیماران مراجعهکننده به بیمارستانهای آموزشی شهرستان یزد، بوده است.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی، تحلیلی ...
بیشتر
مقدمه: ترخیص با رضایت شخصی که یکی از معضلات سیستم درمان در کشورهای جهان در پی نارضایتی بیماران؛ فراگیر است، موجب رکود کارها و وضعیت نامناسب مالی مراکز درمانی شده است. هدف مطالعه حاضر، اولویتبندی علل ترخیص با رضایت شخصی بیماران مراجعهکننده به بیمارستانهای آموزشی شهرستان یزد، بوده است.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی، تحلیلی است. تعداد نمونه 174 نفر از تعدادکل 9896 نفر بیمارانی که در بیمارستان های آموزشی شهرستان یزد در سال 1392 خورشیدی ترخیص با رضایت شخصی داشته اند به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی انتخاب شدند و هم چنین به منظور رتبه بندی علل ترخیص با رضایت شخصی بیماران به روش سرشماری 6 نفر از افراد مطلع و صاحب نظر در موضوع مورد بررسی به عنوان خبره انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای جامعه بیماران از نرمافزار 16spss و آزمون Chi-Square و جهت تحلیل دادههای جامعه خبرگان از برنامه Microsoft Excel نسخهی 2010 و تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP) استفاده گردید.یافتهها: مهمترین علل ترخیص با رضایت شخصی بیماران به ترتیب اولویت، عبارتاند از: مشکلات مالی بیمار و هزینه درمان 2/36 درصد، احساس بهبودی 7/28 درصد و خستگی از محیط بیمارستان و طولانی شدن دوره درمان 4/18 درصد و در میان ابعاد ترخیص با رضایت شخصی، بُعد علل مرتبط به خدمه و کارکنان بیمارستان با وزن نرمال شدهی قطعی 264/ 0 درصد از دید خبرگان، در اولویت قرار گرفت.نتیجهگیری: میزان ترخیص با رضایت شخصی با توجه به مطالعات انجامشده در ایران، نسبت به سایر کشورهای پیشرفته زیاد است که دلیل عمده آن علل مرتبط به خود بیمار است. استقرار مددکاران بالینی، افزایش آگاهی بیماران از عوارض احتمالی و ایجاد فضایی مناسب در جهت کاهش میزان رضایت شخصی و افزایش رضایت بیمار، باید در اولویت قرار گیرد. همچنین مدیران با استفاده از تکنیک FAHP قادر خواهند بود علل را اولویتبندی و با توجه به اولویتها، برنامهریزی کنند.
مقاله پژوهشی
محبوبه اسلامی؛ سید محمد فیروزآبادی؛ الهه همایون والا
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 567-574
چکیده
مقدمه: انتخاب نوع مناسب دستگاه برای حمایت از کاربران در ورود دادههایبالینی سیستم اطلاعات سلامت از اهمیت بسیاری برخورداراست. علاوه بر هزینه، دوام وسادگی، مهارت کاربران در استفاده از رایانه و گردش کاری محیط بهداشتی در این انتخاب تاثیرگذاراست. این مطالعه باهدف شناساییترجیحات کاربران در انتخاب دستگاه کاربر نهایی انجامشد.روشبررسی: ...
بیشتر
مقدمه: انتخاب نوع مناسب دستگاه برای حمایت از کاربران در ورود دادههایبالینی سیستم اطلاعات سلامت از اهمیت بسیاری برخورداراست. علاوه بر هزینه، دوام وسادگی، مهارت کاربران در استفاده از رایانه و گردش کاری محیط بهداشتی در این انتخاب تاثیرگذاراست. این مطالعه باهدف شناساییترجیحات کاربران در انتخاب دستگاه کاربر نهایی انجامشد.روشبررسی: پژوهش کاربردی و به روش کیفی گروه کانونی در سال 1393 خورشیدی انجام شد.جامعهی پژوهش را 16 کاربر سیستم اطلاعات بیمارستانی سه بیمارستان تهران تشکیل دادندکه ازلحاظ میزان مهارت استفاده از رایانه و دانش پزشکی به سه گروه متمایز تقسیمشدند. در جلساتکانونیمعیارهای کاربران برای انتخاب دستگاه به بحث گذاشته شد. بهمنظور مقایسات کمی نتایج بحثوگفتگو، از پرسشنامه درجلسات کانونی استفاده شد و تحلیل توصیفی انجام گرفت.یافتهها:براساس میانگین پاسخ شرکتکنندگان، اولویت انتخاب دستگاه کاربر نهایی کاربرانی با سطحدانش پزشکی و رایانهای بالا تبلت(75/3) و رایانه ثابت(67/3) بود. کاربرانی بادانش پزشکی و عدم مهارت کافی در استفاده از رایانه تبلت(4)، ایستگاهکاری بر رویچرخ(5/2)، ایستگاهکاری بر روی دیوار(5/2) و رایانه ثابت(25/2) را انتخاب کردند.کاربرانی با مهارت در استفاده از رایانه و نداشتن دانش پزشکی، رایانه ثابت(37/3)،تبلت(29/3)، PDA(17/3)،ایستگاهکاری بر روی دیوار(4/2) و بر روی چرخ(67/2) را انتخاب کردند.نتیجهگیری:دستگاه کاربر نهایی در مراکز درمانی براساس نیاز کاربران و نحوهی تعامل آنها باسیستم اطلاعاتی انتخاب نمیشود و این مهمترین دلیل عدم تمایل کادر درمانی به استفادهاز سیستمهای اطلاعاتی است.
مقاله پژوهشی
محسن شفیعی نیک آبادی؛ جعفر ضامنی خجسته
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 575-583
چکیده
مقدمه: امروزه تغییر مهمترین عاملی است که سازمانها با آن مواجهاند و باید خود را برای مقابله با اثرات آن آماده نمایند. افراد با توانایی و انگیزه بالا در کنار بکارگیری ابزارهای نوبن فناوری اطلاعات، کسب و انتقال دانش در سازمان را تسهیل و یادگیری سازمانی را بهبود میبخشند. هدف این مطالعه تعیین نقش ابزارهای فناوری اطلاعات در رابطه ...
بیشتر
مقدمه: امروزه تغییر مهمترین عاملی است که سازمانها با آن مواجهاند و باید خود را برای مقابله با اثرات آن آماده نمایند. افراد با توانایی و انگیزه بالا در کنار بکارگیری ابزارهای نوبن فناوری اطلاعات، کسب و انتقال دانش در سازمان را تسهیل و یادگیری سازمانی را بهبود میبخشند. هدف این مطالعه تعیین نقش ابزارهای فناوری اطلاعات در رابطه ظرفیت جذب دانش و یادگیری سازمانی در بیمارستان های تامین اجتماعی تهران بوده است.روش بررسی: این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی بود. برای جمع آوری داده های مربوط به تحلیل فرضیه های تحقیق، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری آن به تائید اساتید دانشگاه رسید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب Cronbach’s alpha که 92 درصد بود، تائید شد. جامعه آماری تحقیق مدیران و سرپرستان بخشهای اداری و خدماتی بیمارستانهای تأمین اجتماعی تهران در پاییز سال 1393 خورشیدی بود که بر اساس فرمول نمونهگیری Cochran و با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای، نمونه آماری به حجم 113 نفر تعیین و پرسشنامه بین آن ها توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه های تحقیق از روش های آمار استنباطی و به طور مشخص مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: یافته های تحقیق نشان داد که ظرفیت جذب دانش تاثیر مثبت و معناداری بر یادگیری سازمانی دارد و ابزارهای فناوری اطلاعات در این رابطه می توانند نقش میانجی داشته و آن را تقویت کنند.نتیجه گیری: بیمارستان های تامین اجتماعی با ارتقای انگیزه و توانایی کارکنان، یادگیری سازمانی را ارتقا و با بکارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات و روزآمد، سطح آن را بهبود و فرآیند یادگیری سازمانی را تسریع خواهند بخشید.
مقاله پژوهشی
زکیه پیری؛ صدیقه عرفانی؛ اسداله خدیوی
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 584-594
چکیده
چکیده مقدمه: در حال حاضر معماری سیستم های اطلاعاتی، به عنوان یک گام ضروری در پروسه ایجاد سیستم های اطلاعات بیمارستانی در نظر گرفته شده است. ارزیابی مداوم سیستم های اطلاعات بیمارستانی برای تعیین میزان دستیابی به اهداف آن ضروری می باشد. این مطالعه به منظور تدوین شاخص های ارزیابی معماری سیستم های اطلاعات بیمارستانی انجام گرفته است.روش ...
بیشتر
چکیده مقدمه: در حال حاضر معماری سیستم های اطلاعاتی، به عنوان یک گام ضروری در پروسه ایجاد سیستم های اطلاعات بیمارستانی در نظر گرفته شده است. ارزیابی مداوم سیستم های اطلاعات بیمارستانی برای تعیین میزان دستیابی به اهداف آن ضروری می باشد. این مطالعه به منظور تدوین شاخص های ارزیابی معماری سیستم های اطلاعات بیمارستانی انجام گرفته است.روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه کیفی است که با استفاده از تکنیک دلفی در سال 1392-1393 انجام شده است.20 نفر مشارکت کننده از نخبگان در حیطه سیستم های اطلاعاتی از طریق نمونه گیری هدفمند و در دسترس از دانشگاه های علوم پزشکی کشور انتخاب شدند. روش اصلی جمع آوری داده ها پرسشنامه بود و از یک چک لیست محقق ساخته مشتمل بر 86 سوال استفاده شد. و از سایر روش ها به عنوان روش تکمیلی در جمع آوری داده ها استفاده گردید. روایی و پایایی پرسشنامه توسط خبرگان تایید شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گردید. یافته ها: برای ارزیابی معماری سیستم های اطلاعات بیمارستانی، شش مولفه اصلی قابلیت کارکردی، قابلیت اطمینان، قابلیت بکار گرفته شدن، قابلیت کارایی، قابلیت نگهداری شدن و قابلیت حمل شدن از تحلیل داده ها استخراج گردید و برای هرکدام از مولفه ها به ترتیب 12 شاخص،8 شاخص، 24 شاخص، 21 شاخص،13 شاخص و 8 شاخص و نیز روشهای محاسبه هریک از شاخص ها معرفی گردید.نتیجه گیری: مطالعه فوق شاخص های لازم برای ارزیابی معماری سیستم های اطلاعات بیمارستانی را فراهم می نماید و بیمارستان ها با استفاده از این شاخص ها می توانند به خود ارزیابی نرم افزار سیستم های اطلاعات بیمارستانی بپردازند.
مقاله پژوهشی
مریم سلامی؛ زهرا سادات جلالی؛ مریم پاکدامن؛ محمد علایی آرانی
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 595-607
چکیده
مقدمه: تحلیل محتوا برای مقایسه یک متن با متن دیگر، آثار یک نویسنده، با نویسندگان دیگر و با همان نویسنده، مقایسه متن های نوشته شده به یک زبان طبیعی با متون زبان دیگر و بررسی متون یک حوزه تخصصی به کار می رود، هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای مقالات علوم پزشکی و استخراج ساختار جملات در آن به منظور استفاده پژوهشگران بوده است.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: تحلیل محتوا برای مقایسه یک متن با متن دیگر، آثار یک نویسنده، با نویسندگان دیگر و با همان نویسنده، مقایسه متن های نوشته شده به یک زبان طبیعی با متون زبان دیگر و بررسی متون یک حوزه تخصصی به کار می رود، هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای مقالات علوم پزشکی و استخراج ساختار جملات در آن به منظور استفاده پژوهشگران بوده است.روش بررسی: این مطالعه از دسته مطالعات تحلیل محتوا بر اساس ساختار دستوری است که به بررسی میزان کاربرد زنجیرههای واژگانی چهار لغتی در مقالات پژوهشی در زمینه پزشکی پرداخته است. به همین منظور در این مقاله مجموعهای بیش از دو میلیون و چهارصد هزار لغت از مقالههای بازیابی شده در 33 حوزه پزشکی گردآوری و معیار بسامد بیست بار تکرار یک زنجیره واژگانی در یک میلیون لغت و همچنین تکرار آن در پنج متن متفاوت در نظر گرفته شد. برای به دست آوردن زنجیرهها از نرم افزارهایWord smith tools 5, Antconc3.23, ABBYY Fine Reader to professional edition استفاده شد. زنجیرهها با استفاده از طبقهبندیهای موجود و براساس ساختار و عملکرد در متن دستهبندی شدهاند.یافتهها: در نتیجه این تحقیق 102 زنجیره واژگانی پر کاربرد با ساختارها و عملکردهای متفاوت در حوزه های پزشکی شناسایی شدند. بیشتر نویسندگان مقالات تحقیقاتی پزشکی از زنجیرههای واژگانی از نوع متن محور استفاده میکنند.نتیجه گیری: این مطالعه دیدگاههای جدیدی در زمینه فهم بهتر مقالات پژوهشی پزشکی مربوط به زمینه ای خاص و نیز تحقیقات بیشتر در زمینه مطالعات پیکره ای در نوشتار دانشگاهی و انگلیسی برای اهداف ویژه فراهم می آورد. همچنین افق جدیدی را در حوزه تحلیل محتوای متون و سنجش آماری متون میگشاید.
مقاله پژوهشی
طاهره قلی پور؛ احمد شعبانی
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 608-614
چکیده
مقدمه: منابع انسانی از ذخایر مهم یک سازمان محسوب میشود. شفافیت نقش میتواند موجب مفید بودن فرد و در نهایت انجام بهتر کارها شود. با توجه به اهمیت شفافیت نقش کتابداران، این مطالعه به منظور تعیین رابطهی بین شفافیت نقش و رضایت شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان صورت گرفت.روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی- پیمایشی بود که با استفاده ...
بیشتر
مقدمه: منابع انسانی از ذخایر مهم یک سازمان محسوب میشود. شفافیت نقش میتواند موجب مفید بودن فرد و در نهایت انجام بهتر کارها شود. با توجه به اهمیت شفافیت نقش کتابداران، این مطالعه به منظور تعیین رابطهی بین شفافیت نقش و رضایت شغلی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان صورت گرفت.روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی- پیمایشی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با حجم نمونه 105 نفر از بین کلیه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان (164 نفر) انجام شد. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه بود. روایی پرسشنامهها با روش روایی محتوا و پایایی آنها با روش Cronbache's alfa coefficient محاسبه و مقادیر ضریب پایایی متغیرهای رضایت شغلی و شفافیت نقش به ترتیب برابر 89/ و 91/ حاصل گردید. به منظورتجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از نرمافزار SPSS، از روشهای آماری Correlation Coefficient، و آزمون One-way ANOVA ، Independent T-test و آزمون LSD post hoc استفاده شد.یافتهها: بر اساس یافتههای مطالعه، همبستگی مثبت و معناداری بین شفافیت نقش و رضایت شغلی کتابداران در کتابخانههای دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، و علوم پزشکی اصفهان وجود داشت (با مقدار سطح معناداریp=0/001 ). همچنین بین شفافیت نقش کتابداران و مولفههای رضایت شغلی از جمله: ارتباطات (p=0/018)، حقوق و دستمزد (p=0/037)، سرپرستی (p=0/003)، و شرایط کاری (p=0/046) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ولی بین شفافیت نقش کتابداران و سایر مولفههای رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد.نتیجهگیری: شفافیت نقش موجب رضایت کارکنان و در نهایت تغییر بینش و نگرش فرد نسبت به وظایف خواهد بود؛ با توجه به اهمیت رضایت شغلی کتابداران، و همبستگی مثبت میان رضایت شغلی و شفافیت نقش آنها، بررسی راهکارهایی جهت افزایش شفافیت نقش کتابداران پیشنهاد میگردد.
مقاله پژوهشی
مرضیه دژم خوی؛ مرتضی محمدی استانی؛ احمد شعبانی؛ سعید رجایی پور
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 615-624
چکیده
مقدمه: نوآوری سازمانی مستلزم تبدیل ایدهها به اشکال قابل استفاده سازمانی است و این ایده برای پیشبرد عملکرد سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان نوآوری سازمانی (اداری و فنی) در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر شیراز (دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز) بود.روش بررسی: نوع مطالعه حاضر توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: نوآوری سازمانی مستلزم تبدیل ایدهها به اشکال قابل استفاده سازمانی است و این ایده برای پیشبرد عملکرد سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان نوآوری سازمانی (اداری و فنی) در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر شیراز (دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز) بود.روش بررسی: نوع مطالعه حاضر توصیفی- پیمایشی، و جامعه پژوهش شامل تمام مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز در سال 1390-1391 خورشیدی بود (151 نفر) که با استفاده از فرمول نمونهگیری Cochran تعداد 86 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بود. ابراز گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن توسط متخصصین تایید و پایایی آن با استفاده از Cronbach's alpha محاسبه شد (93/0 α =). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافراز SPSS V.16 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.یافتهها: وضعیت نوآوری سازمانی و دو مولفه نوآوری اداری و فنی در کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز بالاتر از حد متوسط است (66/0±42/3)، اما تفاوت بین میانگین مؤلفههای نوآوری سازمانی (اداری و فنی) معنادار بود (05/0 ≥ P). همچنین بین نظرات آزمودنیها درخصوص نوآوری سازمانی بر اساس متغیرهای جمعیتشناختی جنسیت، رشته تحصیلی، سابقه خدمت، و سطح تحصیلات تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 > P)، اما در متغیر دانشگاه و نوع کار در کتابخانه تفاوت مشاهده شده در مولفه نوآوری اداری معنادار بود (05/0 ≥ P). به عبارت دیگر مدیران میزان نوآوری اداری را بیشتر از کارمندان بخش خدمات عمومی و خدمات فنی میدانند.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت روزافزون نوآوری در سازمانها، کتابخانههای دانشگاهی نیز از اهمیت ویژهای در این مورد برخوردار شدهاند. مدیریت کتابخانههای دانشگاهی با ایجاد محیط کاری مناسب برای کتابداران و کارکنان خود میتواند ارایه خدمات خود را بهبود بخشیده و نیازهای اطلاعاتی مراجعه کنندگان را بهتر برآورده سازد.
مقاله پژوهشی
حمید کشوری؛ آصفه حدادپور؛ بهجت طاهری؛ پژمان عقدک؛ مهران نصری
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 625-635
چکیده
مقدمه: آگاهی از چشمانداز، اهداف، مزایا و تاثیراتی که فناوری پزشکی از راه دور میتواند در ارتقا کیفیت خدمات، کاهش هزینهها و افزایش دسترسی به انواع خدمات تخصصی و فوقتخصصی داشته باشد، به طور ناخودآگاه دستاندرکاران نظام سلامت را به سوی آشنایی و استفاده بیشتر از این فناوری سوق میدهد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر امکان سنجی اجرای ...
بیشتر
مقدمه: آگاهی از چشمانداز، اهداف، مزایا و تاثیراتی که فناوری پزشکی از راه دور میتواند در ارتقا کیفیت خدمات، کاهش هزینهها و افزایش دسترسی به انواع خدمات تخصصی و فوقتخصصی داشته باشد، به طور ناخودآگاه دستاندرکاران نظام سلامت را به سوی آشنایی و استفاده بیشتر از این فناوری سوق میدهد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر امکان سنجی اجرای تله مدیسین با توجه به مولفه های برنامه ریزی استراتژیک در استان اصفهان بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی -مقطعی که در سال 1392 صورت گرفت. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان ستادی (120 نفر) معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان اصفهان بود. برای تعیین نمونه پژوهش از بین مدیران و کارشناسان افراد، دارای مدرک کارشناسی و سابقه خدمت بیش از 20 سال ، افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد و سابقه خدمت بیش از 15 سال، افراد دارای مدرک دکترا و سابقه خدمت بیش از 15 سال انتخاب شدند (60 نفر از کل جامعه شرایط شرکت در این مطالعه را داشتند). جمعآوری اطلاعات به روش مصاحبه انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن با استفاده از Cronbach's alpha 86/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (فراوانی، میانگین) و نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد. یافتهها: بیشترین فراوانی نمرات نگرش در مورد تاثیر فناوری اطلاعات بر ارتقاء کیفیت خدمات (1/65 درصد) مربوط به افراد دارای نگرش مطلوب و کمترین فراوانی (3/3 درصد) مربوط به افراد دارای نگرش نامطلوب است. عوامل داخلی تغییرات مدیریتی (100درصد )، تامین و تداوم اعتبارات (3/79درصد) به عنوان نقاط ضعف و ماهیت برنامه پزشکی از راه دور و ماهیت برنامههای سلامت (100درصد)، اهداف و تمایلات مدیران کنونی سازمان و انطباق آن با اهداف پزشکی از راه دور (100درصد)، برخورداری از منابع انسانی علاقمند به کار با رایانه در فعالیتهای روزانه در سطوح محیطی (1/93درصد) به عنوان نقاط قوت سازمان شناخته شده اند. همچنین در زمینه متخصصین فناوری، سازمان دارای فرصت بوده و بازپرداخت حقوق متخصصان توسط سازمانهای بیمهگر جز تهدیدهای سازمان محسوب میشود. نتیجهگیری: با توجه به نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای تعیین شده توسط مدیران و کارشناسان و مقایسه آنها با عوامل موفقیت و شکست تعیین شده نشان میدهد که در استان پتانسیلهای زیادی برای اجرای پزشکی از راه دور وجود دارد و می توان با یک برنامه استراتژیک مناسب، پروژه-هایی در حوزه پزشکی از راه دور در استان اجرا نموده و قدمی در جهت نزدیک شدن به هدف آرمانی عدالت در سلامت برداشت.
مقاله پژوهشی
ﻣﻬﺮان ﻋﻠﻴﺠﺎنزاده؛ سعید آصف زاده؛ حمیده خوش ترکیب؛ فاطمه قمری؛ مهناز علیجانزاده
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 636-646
چکیده
مقدمه: کیفیت خدمات بهداشتی درمانی مقوله ای است که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است و در رضایتمندی مراجعه کنندگان به سیستم سلامت بسیار موثر می باشد. هدف از این مطالعه شناسایی ادراکات و انتظارات مردم شهر و روستا از کیفیت واحدها و ارائه کنندگان خدمات سرپایی و بستری سلامت در استان قزوین در سال 1393 خورشیدی بود.روش بررسی: مطالعه حاضر ...
بیشتر
مقدمه: کیفیت خدمات بهداشتی درمانی مقوله ای است که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است و در رضایتمندی مراجعه کنندگان به سیستم سلامت بسیار موثر می باشد. هدف از این مطالعه شناسایی ادراکات و انتظارات مردم شهر و روستا از کیفیت واحدها و ارائه کنندگان خدمات سرپایی و بستری سلامت در استان قزوین در سال 1393 خورشیدی بود.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت تحلیلی بود که در سال 1393 خورشیدی در استان قزوین انجام شد. جامعه آماری کلیه افراد ساکن استان قزوین بودند که با توجه به فرمول حجم نمونه 1002 نفر به نسبت جمعیت ساکن در 6 شهر استان قزوین و روستاهای آن مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد SERVQUAL بود که دارای 5 بعد ملموس، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تضمین و همدلی بر اساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت بود. مقدار آلفای کرونباخ 91/. و میزان ضریب آزمون- بازآزمون در مطالعه 83/0 بود. داده ها توسط نرم افزار Spss و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی با آزمون های Paired Test و Correlation Pearson تحلیل شد.یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 9/9 ± 32 و متوسط زمان انتظار جهت دریافت خدمات 47 ± 73 دقیقه بود. بیشترین فراوانی تحصیل گیرندگان خدمت، مربوط به سطح تحصیلات سیکل با مقدار 3/34 درصد (344 نفر) و پس از آن تحصیلات دیپلم با مقدار 6/29 درصد(297 نفر) بود. میانگین ادراکات به ترتیب در ابعاد ملموس ( فیزیکی)، قابلت اطمینان، پاسخگویی، تضمین و همدلی برابر با 53/3، 54/3، 53/3، 70/3 و 39/3 بود همچنین میانگین انتظارات به ترتیب در این ابعاد برابر 58/4، 62/4، 58/4، 59/4 و 55/4 بود. بیشترین شکاف با مقدار 155/1 - مربوط به بعد همدلی و کمترین شکاف با مقدار 888/0- مربوط به بعد تضمین بود که به لحاظ آماری معنی دار بود.(P value < 0/001)نتیجه گیری: با توجه به مقدار پایین حیطه همدلی ، می بایست برنامه ها و سیاستگذاری های لازم توسط مدیران برای ارتقای این حیطه از کیفیت خدمات سلامت مورد توجه قرار بگیرد.
مقاله پژوهشی
فاطمه ابویی؛ سید حبیب ا... میر غفوری؛ خاطره خانجانخانی؛ میلاد شفیعی
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 647-658
چکیده
مقدمه: اهمیت سازمان بیمارستان به عنوان جزء تاثیر گذار بر نظام بهداشت و درمان بر هیچ کس پوشیده نیست. ارائه خدمات با کیفیت علاوه بر بالا بردن احتمال موفقیت در اقدامات درمانی، باعث ایجاد تمایز بین سازمانهای ارائه دهنده و افزایش رقابت این سازمانها می شود. پژوهش حاضر درصدد سنجش کیفیت خدمات بیمارستان محمد صادق افشار یزد با استفاده از روش ...
بیشتر
مقدمه: اهمیت سازمان بیمارستان به عنوان جزء تاثیر گذار بر نظام بهداشت و درمان بر هیچ کس پوشیده نیست. ارائه خدمات با کیفیت علاوه بر بالا بردن احتمال موفقیت در اقدامات درمانی، باعث ایجاد تمایز بین سازمانهای ارائه دهنده و افزایش رقابت این سازمانها می شود. پژوهش حاضر درصدد سنجش کیفیت خدمات بیمارستان محمد صادق افشار یزد با استفاده از روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس فازی می باشد.روش پژوهش: در ابتدا با بررسی ادبیات پژوهش ابعاد کیفیت خدمات در بیمارستان شناسایی شد. پس از پالایش ابعاد، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به جمع آوری داده ها از بیماران پرداخته شد. برای به دست آوردن اوزان هر یک از ابعاد از تحلیل سلسله مراتبی فازی و برای رتبه بندی بخش های بیمارستانی از تاپسیس فازی بهره گیری شده است.یافته ها: ابعاد پاسخگویی،تضمین، امنیت، ملموسات، ارتباطات سلامت و مشتری مداری به عنوان ابعاد موثر بر کیفیت خدمات بیمارستان شناسایی شدند که از این بین با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی بعد امنیت بیشترین ضریب اهمیت و بعد ملموسات کمترین ضریب اهمیت را بدست آوردند (25406/0 در مقابل06883/0). همچنین با تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تاپسیس فازی ، بخشهای قلب و جراحی به ترتیب بالاترین و پایین ترین cci را به دست آوردند (457/33 درمقابل 770/0).نتیجه گیری: نتایج حاصل از این روش نشان داد که از نظر خبرگان بعد امنیت بیشترین اولویت را در میان دیگر ابعاد موثر بر کیفیت خدمات دارد. همچنین از نظر بیماران بخش های قلب، ارولوژی، زنان و جراحی به ترتیب رتبه اول تا چهارم را در ارائه خدمات دارند.
مقاله مروری نظام مند
قدرت الله نوروزی؛ محمد شریف شاهی
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 659-670
چکیده
چکیدهمقدمه: مسئولیت مدنی پزشکان همواره یکی از مسائل مهم حقوقی بوده است. به همین دلیل، قوانینی که تا کنون در این باره وضع شده با چالشهای مختلفی مواجه گردیده است. ریشه این مشکلات مربوط به دیدگاههای متفاوت نسبت به مبنای مسئولیت مدنی است. در این مقاله با بررسی برخی از نظامهای حقوقی مشخص شد قوانین ایران پس از فراز و نشیبهای فراوان در روند ...
بیشتر
چکیدهمقدمه: مسئولیت مدنی پزشکان همواره یکی از مسائل مهم حقوقی بوده است. به همین دلیل، قوانینی که تا کنون در این باره وضع شده با چالشهای مختلفی مواجه گردیده است. ریشه این مشکلات مربوط به دیدگاههای متفاوت نسبت به مبنای مسئولیت مدنی است. در این مقاله با بررسی برخی از نظامهای حقوقی مشخص شد قوانین ایران پس از فراز و نشیبهای فراوان در روند قانونگذاری راه اعتدال را پیشه ساخته و با انتخاب تقصیر به عنوان مبنای مسئولیت تقریباً توانسته با قوانین سایر کشورها همآهنگ شود. ولی رویه قضایی ما در این زمینه نتوانسته شکوفا شود تا در آراء خود مصلحت اجتماعی، سلامت جامعه و حقوق پزشکان را در کنار جبران زیانهای وارده مورد توجه قرار دهد.
مقاله مروری نظام مند
هادی حیاتی؛ الهام دادگر؛ علی جنتی
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 671-680
چکیده
مقدمه: همه مدیران چهار وظیفه اساسی برنامه ریزی،سازماندهی، رهبری و کنترل را بر عهده دارند. مدیران باید شایستگی هایی را که آنها را قادر می سازد عملکردشان را به صورت اثربخش انجام دهند ،توسعه دهند. این شایستگی ها اغلب به صورت مدل های شایستگی نشان داده می شوند. هدف مطالعه حاضر شناسایی مدل های شایستگی مدیران بیمارستان ها به منظور استخراج ...
بیشتر
مقدمه: همه مدیران چهار وظیفه اساسی برنامه ریزی،سازماندهی، رهبری و کنترل را بر عهده دارند. مدیران باید شایستگی هایی را که آنها را قادر می سازد عملکردشان را به صورت اثربخش انجام دهند ،توسعه دهند. این شایستگی ها اغلب به صورت مدل های شایستگی نشان داده می شوند. هدف مطالعه حاضر شناسایی مدل های شایستگی مدیران بیمارستان ها به منظور استخراج شایستگی های مورد نیاز آنها بوده است. روش بررسی: این مطالعه، یک بررسی سیستماتیک می باشد که جستجوی مقالات در دسترس در بانکهای اطلاعاتی Google scholar، Emerald، ProQuest، Scopus ، Science direct و همچنین وب سایت سازمان جهانی بهداشت با کلید واژه هایی هم چون«Competency & hospital management, Competency & healthcare manager, Competency & healthcare administration, Competency & health administration, Competency & health executive» صورت گرفت.کیفیت. نتایج بررسی مطالعات انتخاب شده بوسیله 2 نفر مستقل انجام گردید و مبتنی بر اهداف بصورت کیفی استخراج و تحلیل گردیدند. در نهایت 12مقاله و گزارش که حاوی پرسشنامه یا مدل جهت ارزیابی شایستگی های مدیران بیمارستان بودند، انتخاب شدند.یافته ها: مدل های شایستگی مختلفی از 8 مقاله و گزارش بدست آمد و با هدف مقایسه این مدل ها 15 تا از بیشتری و متداول ترین شایستگی ها در مطالعات بدست امدکه مهارت ارتباطی و دانش محیط بهداشتی درمانی با 7 بار تکرار، بیشترین فراوانی را در بین مقالات منتخب داشت و به عنوان مهمترین شایستگی شناسایی شد. از میان مدل های موجود، مدل Robbin Pillay با داشتن بیشترین تعداد از مهارت هادکاملترین مدل شناخته شد. نتیجه گیری: جهت انتخاب و ارزیابی عملکرد مدیران بیمارستان ها باید لیستی از شایستگی های مورد نیاز آنها موجود باشد تا انتخاب آنها بر اساس اصول شایسته سالاری انجام پذیرد و از عزل و نصب سلیقه ای آنها جلوگیری شود . مدل های شایستگی ابزارهای مفیدی برای تعیین این شایستگی ها می باشند به شرط اینکه بسته به شرایط خاص هر کشور مورد استفاده قرار گیرند.
مقاله مروری نظام مند
عباس جهانگیری
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، صفحه 681-704
چکیده
مقدمه: هدف تفکر ناب آفرینش ارزش و ریشه کن کردن اتلاف ها می باشد. هدف از این مقاله شناسایی نظام مند میزان و موارد بکارگیری تکنیک ها و ابزارهای مدیریت ناب در نظام بهداشت و درمان ایران بود.روش بررسی : این مطالعه مروری نظاممند بود که در آذرماه 1393 خورشیدی صورت گرفت. در جستجو از کلمات کلیدی مربوط با مدیریت ناب در پایگاه های علمی Iranmedex، Magiran، ...
بیشتر
مقدمه: هدف تفکر ناب آفرینش ارزش و ریشه کن کردن اتلاف ها می باشد. هدف از این مقاله شناسایی نظام مند میزان و موارد بکارگیری تکنیک ها و ابزارهای مدیریت ناب در نظام بهداشت و درمان ایران بود.روش بررسی : این مطالعه مروری نظاممند بود که در آذرماه 1393 خورشیدی صورت گرفت. در جستجو از کلمات کلیدی مربوط با مدیریت ناب در پایگاه های علمی Iranmedex، Magiran، Irandoc، SID و موتور جستجوگر Google، اقدام به جستجوی تحقیقات صورت گرفته شده در مراکز بهداشتی و درمانی ایران و صرف نظر از زمان انتشار آنان شد که مجموعاً 10550 تحقیق یافته شد. بعد از مطالعه ی آنان 10478 تحقیق به علت نامرتبط بودن، تکراری بودن و عدم دسترسی به متن کامل و چکیده از مطالعه حذف شدند، سپس اقدام به دسته بندی و تحلیل آماری 72 تحقیق باقیمانده توسط نرم افزار Excel 2010 شد.یافته ها: 5S(9/6 درصد)، کایزن(3/8 درصد)، کنترل بصری(4/1 درصد)، نقشه برداری جریان ارزش و شبیه سازی(1/18 درصد)، نقشه برداری جریان ارزش(8/2 درصد)، شبیه سازی(6/5 درصد)، پوکایوکه(7/9 درصد)، سیستم اطلاعات بیمارستانی(4/26 درصد)، نگهداری و تعمیرات (6/5 درصد) و شناسایی اتلافات (3/15 درصد)، مهمترین روش های نابسازی مراکز بهداشتی و درمانی ایران در تحقیقات صورت گرفته شده شناسایی شد. سال انتشار 7/84 درصد تحقیقات از 1386 خورشیدی به بعد بود.نتیجه گیری: یافته ها نشان داد در هشت سال اخیر بخش عمده ای از ابزارهای مربوط به مدیریت ناب در نظام بهداشت و درمان ایران بکارگیری شده است. در این میان رایانه ها بیشترین نقش را در نابسازی ایفا کرده اند. همچنین علاقه ی محققین ایرانی درمورد بهداشت و درمان ناب افزایش یافته است. به کارگیری، فرهنگ سازی و ترویج بهداشت و درمان ناب به کمک مهندسین صنایع، پیشنهاد اصلی به سیاستگذاران بخش بهداشت و درمان است.