مدیریت اطلاعات سلامت
آیدین احمدی؛ فاطمه ترابی؛ علیرضا هاشمیان؛ رضا وقردوست
چکیده
مقدمه: علاقه فراوان به جراحیای زیبایی و خطرات احتمالی این گونه جراحیها، باعث میشود تا اهمیت توجه به سواد سلامت برای متقاضیان این گونه جراحیها بهمنظور ارزیابی و تصمیمگیری صحیح ضرورت یابد. لذا هدف این مطالعه ارزیابی سطح سواد سلامت متقاضیان جراحی زیبایی است.روش بررسی: روش پژوهش مقطعی است. نمونه پژوهش شامل 189 متقاضی جراحی زیبایی ...
بیشتر
مقدمه: علاقه فراوان به جراحیای زیبایی و خطرات احتمالی این گونه جراحیها، باعث میشود تا اهمیت توجه به سواد سلامت برای متقاضیان این گونه جراحیها بهمنظور ارزیابی و تصمیمگیری صحیح ضرورت یابد. لذا هدف این مطالعه ارزیابی سطح سواد سلامت متقاضیان جراحی زیبایی است.روش بررسی: روش پژوهش مقطعی است. نمونه پژوهش شامل 189 متقاضی جراحی زیبایی مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی درمانی حضرت فاطمه شهر تهران که به روش در دسترس انتخاب گردیدند. که برای گرداوری دادهها از پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی (HELIA) استفاده گردید. برای تحلیل داده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری یو من-ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد.یافتهها: میانگین سواد سلامت شرکتکنندگان بالاتر از حد متوسط پرسشنامه بود. بشترین میانگین مربوط به مؤلفه فهم (65/85 ) و کمترین میانگین مربوط به دسترسی (60/76) میباشد. ارتباط معنیداری بین میانگین سطح سواد سلامت زنان و مردان در بعد فهم با میانگین سواد سلامت وجود دارد. همچنین به طور معنیداری بین سطح سواد سلامت و سطح تحصیلات ارتباط معنیداری وجود دارد. متقاضیان با مدرک تحصیلی بالاتر دارای سطح سواد سلامت بالاتری نیز هستند. همچنین بیشترین منابع کسب اطلاعات سلامت متقاضیان اینترنت (74/40) درصد میباشد.نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد افراد با سطح سواد پایین دارای سواد سلامت پایینتری میباشند. همچنین بیشترین میزان استفاده از منابع اطلاعاتی از اینترنت میباشد که ضروری است به کیفیت این منابع توجه بیشتری گردد. زیرا ممکن است منابع آموزشی آنلاین بی کیفیت بعنوان یک مانع برای تصمیم گیری و رضایتمندی بیمار عمل نماید.
مدیریت اطلاعات سلامت
حمید مقدسی؛ مریم دهقانی؛ حسن امامی؛ فرخنده اسدی
چکیده
مقدمه:پس از استقرار سامانه یکپارچه بهداشتی(سیب) با هدف تجمیع اطلاعات سلامت مردم و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای عموم مردم، ضرورت ارزیابی دیدگاه کاربران نسبت به کاربرد، اهداف و و ویژگی های آن را دو چندان کرد و پژوهش حاضر انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی توصیفی است. برای نمونهگیری از روش خوشهای استفاده شد. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
مقدمه:پس از استقرار سامانه یکپارچه بهداشتی(سیب) با هدف تجمیع اطلاعات سلامت مردم و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای عموم مردم، ضرورت ارزیابی دیدگاه کاربران نسبت به کاربرد، اهداف و و ویژگی های آن را دو چندان کرد و پژوهش حاضر انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی توصیفی است. برای نمونهگیری از روش خوشهای استفاده شد. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه محقق ساخته بود که دربخش کاربرد، اهداف و ویژگیها امتیاز ۱ تا ۴ داده شد و میانگین آنها محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ عدد ۸۱/۰ بهدست آمد.یافته ها: مطالعه حاضر درسه بخش کاربرد، اهداف، ویژگیها دنبال شد. میانگین اجرای بخش کاربرد(کاربرد دارد و کامل اجرا شده است ۱۶/۶۹ درصد، کاربرد دارد و ناقص اجرا شده است ۰۸/۲۷ درصد، کاربرد دارد و اجرا نشده است ۶۶/۱ درصد و کاربرد ندارد ۰۷/۲ درصد)، اهداف(زیر ساخت دارد و کامل اجرا شده است ۷۲/۴۳ درصد، زیرساخت دارد و ناقص اجرا شده است ۳۵/۴۲ درصد، زیرساخت دارد و اجرانشده است ۷۳/۲ درصد و زیر ساخت ندارد ۰۱/۹ درصد) و ویژگیها (ویژگی دارد و کامل اجرا شده است ۵۵/۴۸ درصد، ویژگی دارد وناقص اجرا شده است ۲۴/۳۵ درصد، ویژگی دارد و اجرا نشده است ۳۷/۲ درصد و ویژگی را ندارد ۸۱/۱۳ درصد) میباشد.نتیجهگیری:سامانه در بخش اهداف و ویژگیها نیازمند توسعه بیشتر میباشد تابا ایجاد زیر ساختهای لازم، پرونده الکترونیک سلامت برای مردم تشکیل گردد.کاربرد سامانه در سطح نسبتاً قابل قبولی قرار داشت. همچنین رشته تحصیلی و سابقه کاری کارشناس مسئولان سامانه سیب مهم میباشد زیرا بر تصمیمگیریهای مدیریتی و بالینی تأثیر میگذارد.
مریم جهانبخش؛ مجید متینفر؛ سکینه سقاییاننژاد اصفهانی؛ اکبر حسنزاده؛ حبیباله نیکافراز
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، ، صفحه 199-204
چکیده
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی دارای قابلیتهای بالایی برای ارایه اطلاعات و خدمات به مشتریان هستند. ارزیابی و مقایسه وبسایتهای بیمارستانی، میزان بهرهبرداری آنها از این قابلیتها را مشخص مینماید و به شکلگیری رقابت سازنده بین بیمارستانها کمک میکند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای وبسایت بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی دارای قابلیتهای بالایی برای ارایه اطلاعات و خدمات به مشتریان هستند. ارزیابی و مقایسه وبسایتهای بیمارستانی، میزان بهرهبرداری آنها از این قابلیتها را مشخص مینماید و به شکلگیری رقابت سازنده بین بیمارستانها کمک میکند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای وبسایت بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی و از دسته تحقیقات توصیفی- تحلیلی بود که در سال 1396 انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل وبسایتهای 13 بیمارستان دولتی و 3 بیمارستان خصوصی شهر اصفهان بود. دادهها با استفاده از چکلیستی مشتمل بر 11 معیار اصلی و 69 معیار فرعی جمعآوری گردید و با استفاده از آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تفاوت معنیداری بین میانگین امتیازات کسب شده وبسایتهای بیمارستانهای دولتی و خصوصی در رابطه با 4 معیار اصلی «اطلاعات تماس و راههای دسترسی، خدمات پذیرش و نوبتدهی، ویژگیها، طراحی و روزامدی صفحات و روابط عمومی» وجود داشت، اما بین میانگین امتیازات به دست آمده در 7 معیار دیگر و نیز امتیاز کلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: با استفاده از نتایج مطالعه حاضر، مسؤولان این حوزه میتوانند گامهای جدیتری جهت ارایه اطلاعات و خدمات مطلوب به مشتریان بردارند تا برای جلب مشتریان بیشتر و افزایش رضایتمندی آنها وارد رقابت سازنده با یکدیگر شوند.
لیلا نعمتی انارکی؛ سید احسان سیدان؛ فاطمه نجاتبخش
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 78-83
چکیده
مقدمه: از آنجایی که پزشکی علم مبتنی بر شواهد است، نه تنها کادر درمانی بلکه عموم افراد زمانی که با بیماری روبهرو میشوند، به جستجو در اینترنت میپردازند تا بتوانند اطلاعاتی راجع به آن بیماری به دست بیاورند و درصدد درمان آن به روشهای سنتی یا رایج هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای حوزه طب ایرانی- ...
بیشتر
مقدمه: از آنجایی که پزشکی علم مبتنی بر شواهد است، نه تنها کادر درمانی بلکه عموم افراد زمانی که با بیماری روبهرو میشوند، به جستجو در اینترنت میپردازند تا بتوانند اطلاعاتی راجع به آن بیماری به دست بیاورند و درصدد درمان آن به روشهای سنتی یا رایج هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای حوزه طب ایرانی- اسلامی با استفاده از مقیاس WebMedQual انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی- توصیفی و نتایج آن از نوع کاربردی بود. برای جمعآوری دادهها، از سیاهه وارسی مبتنی بر مقیاس استاندارد WebMedQual استفاده شد. جامعه اولیه مطالعه را 97 وبسایت حوزه طب ایرانی- اسلامی تشکیل داد که پس از خروج تعدادی از آنها به دلیل نرسیدن به حد نصاب امتیاز، 74 وبسایت مورد ارزیابی قرار گرفت. حداکثر امتیاز برای وبسایتها، 83 و حداقل امتیاز، صفر بود. سؤالات سیاهه وارسی تا انتهای بخش محرمانگی 83 عدد بود که با اضافه شدن 6 سؤال بخش تجارت الکترونیک (شاخص تکمیلی)، 89 عدد شد. امتیاز قابل قبول برای وبسایتها نیز 5/41 در نظر گرفته شد و نتایج به صورت میانگین امتیاز و نمره مطلوب ارایه گردید.یافتهها: وبسایتها از نظر شاخصهای محتوای اطلاعات و اعتبار مطالب در حد متوسطی قرار داشتند. از نظر طراحی، دسترسپذیری و قابلیت استفاده «نسبتاً خوب»، از نظر پیوندها «تقریباً خوب»، از لحاظ شاخص پشتیبانی از کاربر «در حد متوسط» و از نظر محرمانگی «نسبتاً ضعیف» بودند. برترین وبسایت در حوزه طب ایرانی- اسلامی به وبسایت تندرستان با امتیاز 72 اختصاص داشت.نتیجهگیری: در مجموع، بیشینه وبسایتهای این حوزه کیفیت متوسط رو به بالایی دارند. نتایج پژوهش حاضر وبسایتهای معتبر حوزه را مشخص نمود و میتواند برای ایجاد فهرست موضوعی طب ایرانی- اسلامی با استفاده از قرار دادن لینک وبسایتها مفید باشد.
رضوان انصاری؛ رضا خواجویی
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 320-325
چکیده
مقدمه: وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وبسایتهای پژوهشکدههای دارای وبسایت اختصاصی، با ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وبسایتهای پژوهشکدههای دارای وبسایت اختصاصی، با استفاده از چکلیستی که روایی آن پیشتر تأیید شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. این چکلیست شامل 4 بعد کیفیت محتوا، طراحی، سازماندهی و کاربرپسندی وبسایتها بود. برای اولویتبندی کیفیت وبسایتها، به هر معیار این ابعاد، نمرهای از 5-1 توسط متخصصان اختصاص یافت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Excel استفاده گردید.یافتهها: وبسایتهای مورد بررسی، به طور متوسط 81 درصد از معیارهای محتوا، 85 درصد از طراحی، 89 درصد از سازماندهی و 77 درصد از کاربرپسندی را در طراحی خود رعایت کرده بودند. به طور کلی، درصد نمرات کسب شده در ابعاد چهارگانه، از 74 تا 90 درصد از حداکثر نمره قابل کسب در هر بعد متغیر بود.نتیجهگیری: وبسایتهای پژوهشکدهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور، از نظر رعایت ابعاد کیفیت وبسایت در وضعیت مطلوبی قرار داشتند. با این وجود، جهت افزایش کارایی و بهرهوری، پژوهشکدهها باید در طراحی وبسایتهای خود سایر معیارهای کیفی مغفول مانده را نیز رعایت نمایند.
حانیه سادات سجادی؛ روح اله زابلی
دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 55-60
چکیده
مقدمه: با توجه به تأکید سیاستگذاران و برنامهریزان سلامت، طرح تحول نظام سلامت با هدف حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی در کشور در حال اجرا میباشد. مطالعه حاضر با هدف، ارزیابی اثرات مثبت اجرای طرح تحول سلامت از دیدگاه مدیران و رؤسای بیمارستانها انجام گردید. روش بررسی: مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به تأکید سیاستگذاران و برنامهریزان سلامت، طرح تحول نظام سلامت با هدف حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی در کشور در حال اجرا میباشد. مطالعه حاضر با هدف، ارزیابی اثرات مثبت اجرای طرح تحول سلامت از دیدگاه مدیران و رؤسای بیمارستانها انجام گردید. روش بررسی: مطالعه کیفی حاضر به صورت مقطعی در ماههای آذر، دی و بهمن سال 1393 صورت گرفت. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمعآوری گردید. نمونهگیری به صورت هدفمند از میان رؤسا و مدیران بیمارستانهای شهر تهران (18 نفر) انجام شد. مصاحبههای صورت گرفته ضبط و پس از پیادهسازی، کدبندی گردید و در مرحله بعد با استفاده از رویکرد تحلیل چارچوبی و نرمافزار NVivo مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: 8 درونمایه اصلی و 21 زیردرونمایه استخراج گردید. مهمترین مفاهیم اصلی مرتبط با اثرات مثبت اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستانها عبارت از «پوشش بیمهای بیماران نیازمند، بهبود نشانگرهای عملکردی، اصلاح سیستم مدیریتی بیمارستان، ارتقای عملکرد سیستم ارجاع بین بیمارستانی، کنترل و مدیریت بهتر پرداختیهای بیماران، ارتقای نشانگرهای منتخب کیفیت، افزایش پاسخگویی نظام درمانی و افزایش درامد بیمارستان» بود. نتیجهگیری: اجرای طرح تحول سلامت به شرط تدوین منابع مالی پایدار، ضمن افزایش رضایت بیماران از خدمات بیمارستانهای دولتی، میتواند موجب ارتقای کیفیت خدمات سلامت گردد.
محمدرضا دلوی؛ وحید محمدی
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 426-434
چکیده
مقدمه: آگاهی لحظه به لحظه از وضعیت هر یک از قراردادهای سازمان میتواند مدیران را در تامین و تخصیص بهینهی منابع یاری رساند. این اطلاعات میتواند شامل مشخصات دقیق قرارداد، منابع هزینهی قرارداد، صورت وضعیت قرارداد، اطلاعات و اسناد حسابداری باشد. از همین روست که ارایهی اطلاعات قرارداد به صورت به هنگام، اتوماتیک و دقیق میتواند ...
بیشتر
مقدمه: آگاهی لحظه به لحظه از وضعیت هر یک از قراردادهای سازمان میتواند مدیران را در تامین و تخصیص بهینهی منابع یاری رساند. این اطلاعات میتواند شامل مشخصات دقیق قرارداد، منابع هزینهی قرارداد، صورت وضعیت قرارداد، اطلاعات و اسناد حسابداری باشد. از همین روست که ارایهی اطلاعات قرارداد به صورت به هنگام، اتوماتیک و دقیق میتواند برای مدیران بسیار مفید باشد. از این رو هدف این مطالعه طراحی، پیاده سازی و ارزیابی کیفی نرم افزار ثبت اطلاعات قراردادهای تحت وب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از منظر کاربران میباشد.روش بررسی: این پژوهش از نظر روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از شاخه میدانی است. جامعه مورد نظر این مطالعه که در سال 1393 خورشیدی صورت گرفته، شامل کارشناسان امور قراردادهای واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده که تعداد آنها 64 نفر می باشد که با توجه به تعداد موجود از روش سرشماری استفاده گردید. با توجه به موضوع تحقیق پس از طراحی و پیاده سازی نرم افزار ارزیابی کیفی نرم افزار از طریق توزیع پرسشنامه بین کاربران صورت گرفت. برای بررسی روایی پرسشنامه از نظر اساتید دانشگاهی استفاده شد و نیز جهت برآورد پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ Alpha cronbach( 77/. =α) استفاده گردید. داده های حاصل از ارزیابی کیفی نرم افزار از منظر کاربران با استفاده از روش های آماری توصیفی و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: براساس پژوهش انجام شده نرم افزار ثبت اطلاعات قراردادهای تحت وب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طبق نظام های مربوط به متدولوژی RUP طراحی و پیاده سازی گردید، همچنین ارزیابی کیفی نرم افزار از دیدگاه کاربران نماینگر این موضوع است که دستیابی به قابلیت های کیفی نرم افزار طراحی شده از منظر کاربران به ترتیب اولویت مربوط به قابلیت استفاده مجدد4/85 درصد ، قابلیت اطمینان 85 درصد، قابلیت حمل 2/81 درصد، قابلیت همکاری و تعامل پذیری4/80 درصد، قابلیت تغییر پذیری 4/80 درصد، قابلیت استفاده 4/80 درصد، امنیت 6/79 درصد، کارایی 4/79 درصد، در دسترس بودن79/0 درصد ثبات و پایداری8/77 درصد بوده است.نتیجه گیری: یافته ها نشانگر آن است که ایجاد و راه اندازی سیستم های اطلاعات مدیریت در سازمان با استفاده از فن آوری های نوین و با مشارکت کارکنان سازمان امکان پذیر می باشد. در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باید با فراهم آوردن محیطی فعال و حمایتی زمینه و بستری مناسب برای این امر فراهم سازد.
فاطمه قادری؛ بهروز مرادحاصل
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 483-494
چکیده
مقدمه: توسعهی سریع در دنیای امروز، آگاهی از تحولات و به تبع آن برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف از کوتاه ترین راه ممکن را به ضرورتی انکارناپذیر مبدل ساخته است. هر سازمانی برای دستیابی به اهداف و رسالت خویش می بایست ضمن بررسی موقعیت فعلی و تبیین مسیر پیش رو، به برنامه ریزی منظم و سازمانیافته ای در راستای بهره مندی از منابع داخلی ...
بیشتر
مقدمه: توسعهی سریع در دنیای امروز، آگاهی از تحولات و به تبع آن برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف از کوتاه ترین راه ممکن را به ضرورتی انکارناپذیر مبدل ساخته است. هر سازمانی برای دستیابی به اهداف و رسالت خویش می بایست ضمن بررسی موقعیت فعلی و تبیین مسیر پیش رو، به برنامه ریزی منظم و سازمانیافته ای در راستای بهره مندی از منابع داخلی و خارجی سیستم در سایه برنامه ریزی استراتژیک اقدام نماید. هدف مقاله تحلیل میزان موفقیت مدیریت استراتژیک معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان بوده است.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی-پیمایشی بوده است. ابتدا برنامه استراتژیک سازمان بررسی و میزان موفقیت آن در دستیابی به اهداف استراتژیک بر مبنای کارت امتیازی متوازن اندازه گیری شده است و در مرحله بعد با جامعه آماری کارکنان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان ( 28 نفر شامل کلیه مدیران و کارشناسان معاونت درمان) ، میزان موفقیت سازمان در دستیابی به اهداف به صورت پیمایشی بررسی گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق بوده است که روایی آن با تایید متخصصان امر و پایایی آن به روش Test-retest بررسی و بر اساس اندازه گیریAlpha Cronbach 94 درصد تایید شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آمار استنباطی و نرم افزار 15SPSS استفاده گردید.یافته ها: سازمان مورد مطالعه در وجه مالی به 85درصد، در وجه مشتری به 72درصد، در وجه فرایندها به 90درصد و در وجه رشد و یادگیری به 100درصد اهداف خویش دست یافته است و در کل به موفقیت 82 درصدی در دستیابی به اهداف خویش نائل شده است. همچنین عدم دستیابی سازمان به سایر اهداف، نتیجه ضعف یا قصور در هر سه مرحله از مدیریت استراتژیک بوده است. این بدین معناست که تا حدود 95 درصد، هر سه عامل عدم طراحی مناسب برنامه ها و انتخاب استراتژی های نامناسب، عدم اجرای صحیح استراتژی ها و همچنین عدم وجود سیستم مناسب ارزیابی اجرای برنامه استراتژیک، عامل عدم دستیابی به یکسری از اهداف در سازمان بوده است.نتیجه گیری: استفاده از یک مدل مناسب برای برنامه استراتژیک در هر سازمان، مسئله مهمی در موفقیت برنامه محسوب می گردد ولی مهم تر از آن داشتن استراتژی هایی است که بر اساس شناخت درست شرایط محیطی و درک تفکر استراتژیک بنا شده باشد. پایبندی به اجرای درست استراتژی ها نیز ضروری است و پیاده سازی سیستم نظارتی و ارزیابی مناسب می تواند ارتقاء مدیریت استراتژیک در سازمان را به دنبال داشته باشد.
محمد محمودی میمند؛ طاهره یعقوبی؛ پرناز نقدی سده
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 287-297
چکیده
مقدمه:سیستمهای اطلاعات بیمارستانی یکی از مهمترین سیستمها در جهت ارتقای کیفیت مراقبات سلامت میباشند. با توجه به هزینههای هنگفتی که صرف نصب و اجرای سیستمهای اطلاعات سلامت میشود، ارزیابی این سیستمها بسیار مهم است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطبیق عملکرد سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بخش آزمایشگاه، بیمارستانهای دانشگاهی ...
بیشتر
مقدمه:سیستمهای اطلاعات بیمارستانی یکی از مهمترین سیستمها در جهت ارتقای کیفیت مراقبات سلامت میباشند. با توجه به هزینههای هنگفتی که صرف نصب و اجرای سیستمهای اطلاعات سلامت میشود، ارزیابی این سیستمها بسیار مهم است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطبیق عملکرد سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بخش آزمایشگاه، بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان با اصول استاندارد بینالمللی ایزو 110/9241 میباشد.روش بررسی:این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کاربران آزمایشگاه بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان( شامل مسئولین و کارکنان آزمایشگاه) بود که این سیستم در بیمارستان آنها پیادهسازی شده بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95 درصد و سطح خطای 5 درصد، معادل 141 کاربر در بخش آزمایشگاه به دست آمد. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد ایزومتریک 110-9241، درجهبندیشده در مقیاس لایکرت 5 گزینهای و توزیع آن میان کاربران آزمایشگاه بیمارستانهای موردمطالعه انجام شد. پرسشنامه مورداستفاده در 7 بخش کلی تنظیمشده و دارای 35 پرسش بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 952/0 به تایید رسید. درنهایت دادهها در بخش آمار توصیفی با استفاده از شاخصهای فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و نمودارهای مرتبط و در سطح آمار استنباطی با استفاده از آزمونهای تی تک متغیره، تی مستقل و آنووا و به کمک نرمافزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها:کلیه سیستمهای اطلاعات بیمارستانی موردمطالعه (کوثر با میانگین تطابق 3.65، رایاوران توسعه با میانگین تطابق 3.47، سایان رایان اکباتان با میانگین تطابق 3.25 و پویا سامانه دیوا با میانگین تطابق 3.09 ) بر اساس اصول هفتگانه استاندارد ایزو 110-9241، در حد متوسط رو به بالا و به عبارتی مطلوب گزارش شدهاند. میزان تطابق نرمافزارهای مورد مطالعه با اصول هفتگانه ایزو 9241 از نظر کلیه کاربران به ترتیب مناسب بودن برای انجام وظایف 81/3، قابلیت خود توصیفکنندگی 68/3، سازگاری با نیاز کاربر47/3، خطاپذیری 45/3، قابلیت کنترل 44/3، امکان آموزش مطلوب کاربر 42/3 و شخصیسازی جهت کاربر 05/3 به دست آمد.نتیجهگیری:لازم است طراحان سیستم ضمن توجه به ارتقای اصول هفتگانه، توجه خاصی به ارتقای قابلیت آموزش و امکانپذیر کردن اعمال تغییرات شخصی در نرمافزار توسط کاربران نمایند.
فریدون آزاده؛ الهه امتی؛ سید جواد قاضی میر سعید؛ محمد رضا علی بیک
دوره 12، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 78-87
چکیده
مقدمه: استفاده از منابع پزشکی مبتنی بر شواهد، وابسته به دسترسی آسان و سریع به پایگاه های قابل اعتماد با رعایت قابلیت های مختلف رابط کاربری، قابلیت استفاده و مسائل فنی است. با توجه به اهمیت منابع پزشکی مبتنی بر شواهد جهت تسریع پاسخ دهی به پرسش های بالینی، هدف تعیین میزان انطباق منابع پزشکی مبتنی بر شواهد بر اساس معیار Ovid بوده ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از منابع پزشکی مبتنی بر شواهد، وابسته به دسترسی آسان و سریع به پایگاه های قابل اعتماد با رعایت قابلیت های مختلف رابط کاربری، قابلیت استفاده و مسائل فنی است. با توجه به اهمیت منابع پزشکی مبتنی بر شواهد جهت تسریع پاسخ دهی به پرسش های بالینی، هدف تعیین میزان انطباق منابع پزشکی مبتنی بر شواهد بر اساس معیار Ovid بوده است.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی است و با استفاده از روش های پیمایشی و وب سنجی در طول سال های)1391- 1392 شمسی( انجام شده است. جامعه آماری شامل 6 منبع پزشکی مبتنی بر شواهد بود . ابزار مورد استفاده معیار ارزیابی Ovid بود. داده های به دست آمده بعد از ورود به نرم افزار آماری (SPSS V 20) با استفاده از آمارهای توصیفی (فراوانی و در صد فراوانی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد، منابع پزشکی مبتنی بر شواهد کمتر از نصف کل امتیاز معیار Ovid را کسب کردند، در مجموع در سطحی معادل 92/36 در صد با کسب امتیاز کل 319 از 864 ، منطبق با معیار Ovid بودند، بنابراین میزان انطباق تمامی منابع پزشکی مبتنی بر شواهد بر اساس معیار Ovid در سطح ضعیف قرار داشت.نتیجهگیری: علی رغم اینکه منابع پزشکی مبتنی بر شواهد، جهت دستیابی سریع به شواهد پزشکی ایجاد شده اند، مشکلاتی در قابلیت استفاده رضایت بخش، رابط کاربری مناسب و رعایت مسائل فنی آنها وجود داشت، که توجه به رعایت آنها باعث افزایش دسترسی آسان و سریع کاربران خواهد شد. براساس نتایج یافته ها پیشنهاد می گردد، متخصصان اطلاع رسانی و طراحان پایگاه ها در ایجاد منابع پزشکی مبتنی بر شواهد، به مولفه های جستجو، خدمات، نمایش، پیوندها، راهنما یا کمک مستندات،کارایی، توجه بیشتری داشته باشند.
احسان موسی فرخانی؛ حسین خوبان؛ بهروز دهرآزما؛ وحید رضا عارفی؛ فریبا سعادتی
دوره 12، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 117-124
چکیده
مقدمه: هدف از اصلاح نظام سلامت در ایران دست زدن به سلسه ای از تغییرات هدفمند مستمر جهت بهبود کارایی، برقراری عدالت در برخورداری مردم از خدمات بهداشتی و درمانی و اصلاح نظام پرداخت ها بود. شالوده این اصلاحات برنامه پزشک خانواده بوده است .اکنون با گذشت 8 سال از اجرای برنامه پزشک خانواده مهمترین چالش فراروی آن، کمبود پزشک و پائین بودن ماندگاری ...
بیشتر
مقدمه: هدف از اصلاح نظام سلامت در ایران دست زدن به سلسه ای از تغییرات هدفمند مستمر جهت بهبود کارایی، برقراری عدالت در برخورداری مردم از خدمات بهداشتی و درمانی و اصلاح نظام پرداخت ها بود. شالوده این اصلاحات برنامه پزشک خانواده بوده است .اکنون با گذشت 8 سال از اجرای برنامه پزشک خانواده مهمترین چالش فراروی آن، کمبود پزشک و پائین بودن ماندگاری پزشکان می باشد. این پژوهش با هدف تعیین علل پائین بودن ماندگاری پزشکان خانواده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا گردید.روش بررسی: مطالعه حاضراز نوع مطالعات تحلیلی (Cross-Sectional) می باشد. در این مطالعه 156 نفر از پزشکان تیم سلامت شاغل در مراکز بهداشتی درمانی مجری طرح پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1391 به صورت تصادفی ساده (Random Sampling) انتخاب و مورد پرسشگری قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه ای محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد ارزیابی قرار داده شده بود، جهت شناسایی دلائل انصراف پزشکان خانواده، استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزار SPSS 19 انجام پذیرفت.یافته ها: بیش از نیمی از پزشکان خانواده (59 درصد) مونث و سن حدود 80 درصد از پزشکان بین 25 تا 42 سال با میانگین سنی 06/6±7/32 سال بوده است. همچنین حدود 82 درصد از پزشکان خانواده متاهل بوده اند. میانگین سابقه کار پزشکان خانواده در برنامه پزشک خانواده 16 ماه بوده است. پزشکان مهمترین دلایل انصراف از ادامه ی فعالیت در برنامه را پائین بودن مبلغ قرارداد(7/26درصد) ، تاثیر نمره پایش در حقوق دریافتی (7/11 درصد) و تعدد مسئولیت های محوله به پزشک (9/9 درصد) اعلام نموده اند.نتیجه گیری: عامل میزان حقوق دریافتی و تاثیر نمره پایش در میزان پرداختی با بیش از 38درصد مهمترین دلیل خروج پزشکان از برنامه بوده است. براساس نتایج این پژوهش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می بایست نسبت به ایجاد تغییرات جدی در شیوه نامه ی پرداخت به پزشکان تیم سلامت بپردازد
صدیقه عابدی؛ رضا خواجویی؛ لیلا احمدیان؛ سارا کاوه
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 392-399
چکیده
مقدمه: با توجه به رسالت وب سایتهای دانشگاهی در ارائه خدمات به کاربران، طراحی کارآمد محتوای اطلاعاتی آنها باعث استفاده مؤثر آنها میشود. از جملهی آنها وب سایتهای گروههای آموزشی هستند که میتوانند حاوی اطلاعاتی ارزنده برای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران باشند. هدف از این مطالعه شناسایی محتوای اطلاعاتی وب سایتهای گروه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به رسالت وب سایتهای دانشگاهی در ارائه خدمات به کاربران، طراحی کارآمد محتوای اطلاعاتی آنها باعث استفاده مؤثر آنها میشود. از جملهی آنها وب سایتهای گروههای آموزشی هستند که میتوانند حاوی اطلاعاتی ارزنده برای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران باشند. هدف از این مطالعه شناسایی محتوای اطلاعاتی وب سایتهای گروه فناوری اطلاعات سلامت و مدارک پزشکی کشور بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کاربردی است که در زمستان سال 1391 خورشیدی به صورت مقطعی بر روی 14 وب سایت گروههای مذکور انجام شد. اقلام اطلاعاتی با استفاده از یک فرم گردآوری دادهها جمعآوری شد که روایی آن مورد تأیید سه نفر متخصص انفورماتیک پزشکی قرار گرفته بود. میزان ضرورت اقلام در یک جلسه گروه متمرکز بررسی شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی در SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در این پژوهش در کل 36 عنوان اقلام اطلاعاتی موجود در 14 وب سایت مورد مطالعه استخراج شده و در شش گروه اطلاعات رشته، اساتید، پژوهشی، آموزشی، عملکرد گروه، و سایر طبقهبندی شدند. بیشترین موارد مربوط به اطلاعات آموزشی و پژوهشی ( هر کدام 22 درصد)، وکمترین مربوط به اطلاعات رشته (8 درصد) میباشد. هشتاد و سه درصد از عناصر موجود در وب سایتها توسط گروه متمرکز ضروری شناخته شدند. نتیجهگیری: عناصر اطلاعاتی وب سایت گروههای آموزشی مختلف هم از نظر عناوین استفاده شده و هم از نظر نوع محتوای اطلاعاتی متفاوت میباشند. این تفاوت میتواند باعث پایین آمدن کارآیی استفاده و سردرگمی کاربران در یافتن اطلاعات گردد. نتایج این تحقیق میتواند برای گروههای آموزشی، مسئولین وبسنجی دانشگاهها و طراحان وب سایتها در طراحی و ارتقا وب سایتها مفید واقع شود.
حسن قهنویه؛ هدایت اله عسگری؛ محمدحسین یارمحمدیان
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1106-1108
چکیده
مقدمه: یکی از شاخصهای مهم پژوهشی و تولید علم در دانشگاهها که از جایگاه ویژهای برخوردار است، انجام طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی و انتشار نتایج به دست آمده از آنهاست. از این رو شناخت و ارزیابی فعالیتهای پژوهشی و علمی برای برنامهریزی و سیاستگذاری پژوهشی بسیار ضروری است. توان و ظرفیت علمی بالفعل هر مرکز تحقیقاتی و دانشگاه یکی ...
بیشتر
مقدمه: یکی از شاخصهای مهم پژوهشی و تولید علم در دانشگاهها که از جایگاه ویژهای برخوردار است، انجام طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی و انتشار نتایج به دست آمده از آنهاست. از این رو شناخت و ارزیابی فعالیتهای پژوهشی و علمی برای برنامهریزی و سیاستگذاری پژوهشی بسیار ضروری است. توان و ظرفیت علمی بالفعل هر مرکز تحقیقاتی و دانشگاه یکی از شاخصهای رشد و توسعهی آن مرکز و دانشگاه محسوب میشود. ارتقای این توان به بهبود وضعیت تولید اطلاعات علمی بستگی دارد که پژوهشهای علمی و سرمایهگذاری به تحقق این مهم منجر میشود. هدف این گزارش توصیف طرحهای تحقیقاتی مصوب مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت بود.روش بررسی: نوع مطالعه توصیفی– تحلیلی است. جامعهی پژوهش تعداد 123 طرح پژوهشی مصوب مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت در طی سالهای 1385 تا 1390 بود. دادههای مورد نیاز با استفاده از چک لیست تهیه شده توسط محققین که روایی صوری و محتوایی و سازهی آن به کمک کارشناسان خبره و پایایی آن در یک نمونه پایلوت از روش پایایی مجدد (بازآزمایی) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت، جمعآوری و سپس در نرمافزار آماری SPSS نسخهی 16 وارد و نسبت به تجزیه و تحلیل آنها اقدام شد. نتایج این پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی در جداول توزیع فراوانی و درصد فراوانی و رسم نمودارها ارایه شده است. بیشتر طرحهای مذکور از روش مطالعهی توصیفی– پیمایشی (88 درصد) و از نوع کاربردی بودهاند .بیشترین گرایش موضوعی استفاده شده، مدیریت (57 درصد) بوده است . از نظر مدرک تحصیلی و درجه علمی استادیاری (32 درصد) و PhD (با 19 درصد) در رشتههای مختلف بیشترین درصد مجریان طرحها را در برگرفته است. وابستگی سازمانی مجریان طرحهای فوقالذکر نشان داده شده است. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با 96 عنوان (78 درصد) طرح تحقیقاتی تصویب شده در مرکز مدیریت و اقتصاد سلامت توانسته است در مقام نخست قرار بگیرد. نتیجهگیری: با توجه به اهداف و رسالت مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت شناخت نیازهای نظام سلامت و جامعه و بازنگری در اولویتهای سالهای آینده با توجه به آن و کاهش تصویب طرحهای توصیفی- پیمایشی و گرایش بیشتر به سمت طرحهای کاربردی، بینرشتهای و بینبخشی ضروری به نظر میرسد.
سکینه سقاییان نژاد اصفهانی؛ احمدرضا رئیسی؛ حسن جان نثاری؛ اصغر احتشامی؛ آوات فیضی؛ راضیه میرزاییان
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 655-664
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه با پشتیبانی از یک رویکرد درمانی و مدیریت مراقبت دارویی یکی از ارکان ضروری نظام سلامت است، تا اطمینان حاصل شود که دارودرمانی با همان سطح ایمنی و کیفیت مانند دیگر درمانها و خدمات، پشتیبانی و ارزیابی میشود. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد سیستم اطلاعات داروخانهی بیمارستانهای آموزشی، خصوصی وتأمین ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه با پشتیبانی از یک رویکرد درمانی و مدیریت مراقبت دارویی یکی از ارکان ضروری نظام سلامت است، تا اطمینان حاصل شود که دارودرمانی با همان سطح ایمنی و کیفیت مانند دیگر درمانها و خدمات، پشتیبانی و ارزیابی میشود. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد سیستم اطلاعات داروخانهی بیمارستانهای آموزشی، خصوصی وتأمین اجتماعی شهراصفهان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک مطالعهی تحلیلی است که در بیمارستانهای آموزشی، خصوصی و تأمین اجتماعی شهر اصفهان درسال 1390 شمسی انجام شد. جامعهی پژوهش را سیستم اطلاعات داروخانهی بیمارستانهای مورد مطالعه تشکیل دادند. ابزار جمعآوری دادهها سیاهه وارسی (چک لیست) محققساخته، منطبق با راهنماهای انجمن جامعهی داروسازان نظام سلامت آمریکا و استرالیا وآلمان بود که روایی آن با نظر استادان صاحبنظر سنجیده شد و به روش مشاهده و مصاحبه دادهها جمعآوری گردید. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار Spss نسخهی 18 استفاده شد و براساس آزمونهای ناپارامتریک Wilcoxon وMann–Whitney تحلیل انجام شد. یافتهها: نتایج مطالعهی سیستم اطلاعات داروخانهی 19 بیمارستان مورد مطالعه نشان داد که سیستم اطلاعات داروخانهی 5 بیمارستان نیمهمکانیزه و 14 بیمارستان مکانیزه است. بیشترین میزان رعایت معیارهای درونداد انجمن داروسازان مربوط به بیمارستانهای تأمین اجتماعی با میانگین 75/32 درصد و بیشترین میزان رعایت معیارهای پردازش انجمن داروسازان مربوط به بیمارستانهای آموزشی با میانگین 15/26 درصد و بیشترین میزان رعایت معیارهای برونداد انجمن داروسازان نیز مربوط به بیمارستانهای آموزشی با میانگین 95/43 درصد بود. و درحالیکه بیمارستانهای خصوصی کمترین میانگین نمره را در رعایت معیارهای درونداد، پردازش و برونداد به ترتیب به میزان 32/23، 78/17 و 25/24 درصد داشتند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان اظهار داشت که معیارهای درونداد، پردازش و برونداد سیستم اطلاعات داروخانه در بیمارستانهای مورد مطالعه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. تشکیل یک تیم طراحی متشکل از مدیران عملیاتی، متخصصان حوزهی رایانه، مدیران اطلاعات سلامت، داروسازان و تجویزگران میتواند توانمندیهای سیستم اطلاعات داروخانه را مبتنی بر نیازهای متخصصین مراقبت سلامت و سایر کاربران ارتقاء دهد. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ داروخانه؛ نظامهای اطلاعاتی؛ ارزیابی عملکرد
هاله آیت اللهی؛ مصطفی لنگری زاده؛ حبیب چنانی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 675-683
چکیده
مقدمه: اگرچه پرستاران از جمله کاربران اصلی سیستم اطلاعات بیمارستانی به حساب میآیند، همچنان مواردی از مقاومت آنها در بهکارگیری فنآوری اطلاعات دیده میشود. در این پژوهش، میزان رضایت پرستاران و انتظارات آنان از سیستم اطلاعات بیمارستانی در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران مقایسه شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی ...
بیشتر
مقدمه: اگرچه پرستاران از جمله کاربران اصلی سیستم اطلاعات بیمارستانی به حساب میآیند، همچنان مواردی از مقاومت آنها در بهکارگیری فنآوری اطلاعات دیده میشود. در این پژوهش، میزان رضایت پرستاران و انتظارات آنان از سیستم اطلاعات بیمارستانی در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران مقایسه شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش تحلیلی در سال 1390 انجام شد. جامعهی پژوهش را پرستاران شاغل در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران تشکیل داد که از بین آنها 267 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه گردآوری گردید که روایی پرسشنامهها براساس روش اعتبار محتوا و پایایی آنها از طریق محاسبهی ضریب همبستگی Cronbach Alpha تایید شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون فرضیهی t-test تحلیل شدند. یافتهها: براساس یافتهها انتظارات اکثریت پرستاران در بیمارستان فیروزگر(6/92 درصد، 88n=) و در بیمارستان امام خمینی (2/89 درصد،74n=) برآورده نشده بود. همچنین یافتهها وجود ارتباط معنیدار بین برآورده شدن انتظارات پرستاران و برداشت ذهنی آنها از مفید بودن سیستم اطلاعات بیمارستانی (001/0P<)، بین برآورده شدن انتظارات پرستاران و رضایت آنها از سیستم (001/0P<) و بین برداشت ذهنی پرستاران از مفید بودن سیستم اطلاعات بیمارستانی و رضایت آنها از سیستم (001/0P<) را نشان داد. نتیجهگیری: از آنجا که انتظارات پرستاران در بسیاری از حوزهها برآورده نشده بود، به نظر میرسد که فرایندهای پرستاری و نیازهای اطلاعاتی پرستاران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. همچنین مشارکت آنها در طراحی و توسعهی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی ضروری بهنظر میرسد. واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ ارزیابی؛ پرستاران
محمد رضا امیر اسماعیلی؛ لیلا زارعی؛ الهه شیبانی؛ عظیمه عرب پور
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 3-15
چکیده
مقدمه: ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی، کار پیچیدهای است که در آن همهی جنبههای انسانی، فنی و سازمانی باید مورد توجه قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارایهی شاخصهای ارزشیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی، انجام شد.
روش بررسی: پژوهش کیفی حاضر به روش مقطعی و با فن Delphi در سال 1390 و در استان کرمان انجام گرفت. جهت انجام این مطالعه، ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی، کار پیچیدهای است که در آن همهی جنبههای انسانی، فنی و سازمانی باید مورد توجه قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارایهی شاخصهای ارزشیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی، انجام شد.
روش بررسی: پژوهش کیفی حاضر به روش مقطعی و با فن Delphi در سال 1390 و در استان کرمان انجام گرفت. جهت انجام این مطالعه، سه مرحلهی مستقل شامل بررسی مفاهیم نظری، تهیهی شاخصهای اولیهی ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی و ایجاد اجماع، انجام شد. دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه و با استفاده از فرمهای طراحی شده جمعآوری گردید. جامعهی پژوهش در مراحل مصاحبه و ایجاد اجماع شامل 23 نفر از صاحبنظران بود. روایی فرمهای طراحی شده از طریق روایی محتوی و پایایی آن نیز از طریق آزمون- بازآزمون تأیید گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجام گرفت.
یافتهها: لیست نهایی شاخصهای ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از 91 شاخص در 8 عنوان اصلی به قرار زیر تهیه گردید: 1- کیفیت فنی؛ 2- کیفیت نرمافزار؛ 3- کیفیت ارتباطات بین بخشهای مختلف و معماری ساخت؛ 4- کیفیت فروشنده؛ 5- کیفیت خدمات پس از فروش؛ 6- کیفیت حمایت از جریان کاری؛ 7- کیفیت ستاندههای بخش پشتیبانی؛ 8- هزینهی سیستم اطلاعات بیمارستانی.
نتیجهگیری: با وجود پیچیده بودن ارزیابی سیستم اطلاعاتی باید همهی جنبههای انسانی، فنی و سازمانی در هر ارزیابیها مورد توجه قرار گیرد. شاخصهای ارایه شده در این پژوهش، امکان ارزیابی جامع سیستم اطلاعات بیمارستانی را فراهم میکند.
محمدرضا دلوی؛ حسن قربانی؛ فخرالدین سیمکانی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 47-57
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستان نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. سیستم اطلاعات بیمارستان به عنوان نظام اطلاعاتی تلقی میشود که میتواند تأثیر فراوان بر اثربخشی و کارایی مدیریت بیمارستان داشته باشد. نظام ارزیابی به عنوان یکی از مباحث مهمی است که در نظام مدیریت مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. در این مقاله به ارزیابی ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستان نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. سیستم اطلاعات بیمارستان به عنوان نظام اطلاعاتی تلقی میشود که میتواند تأثیر فراوان بر اثربخشی و کارایی مدیریت بیمارستان داشته باشد. نظام ارزیابی به عنوان یکی از مباحث مهمی است که در نظام مدیریت مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. در این مقاله به ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستان (HIS یا Hospital information system) بر اساس مدل Ahitof and Newman پرداخته شده است و هدف کلی این پژوهش، ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانهایی بود که از نرمافزار کوثر (نسخهی جدید) استفاده میکردند.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و پیمایشی از شاخهی میدانی بود که در سال 1391 انجام گرفت و ابزار جمعآوری اطلاعات دادههای آن آمیزهای از ابزار کتابخانهای و میدانی بود. جامعهی آماری این پژوهش، ده بیمارستان بود که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بودند و همه از سامانهی کوثر یاری گرفتند. جامعهی آماری این پژوهش 209 نفر از اپراتورهای شیفت صبح بودند که با توجه به محدود بودن حجم جامعه، نیازی به نمونهگیری نبود و کل جامعه از طریق سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از پرسشنامهی استاندارد Ahitof and Newman استفاده شد و عملیات بومیسازی انجام گرفت. پرسشنامه شامل 37 سؤال بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت بود. روایی محتوایی سؤالات پرسشنامه از طریق پانل نخبگان (از 5 نفر از اساتید متخصص در سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و مسؤولین HIS با سابقهی بالا) تأیید شد و پایایی آن نیز از طریق Alpha Cronbakh، 85/0 محاسبه گردید (در صورتی که ضریب پایایی از 75/0 بیشتر میشد مورد قبول بود). جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: نتایج مربوط به پرسشنامه نشان داد که از سه فرضیهی پژوهش (یعنی وجود ابعاد زمانی، محتوایی و ساختار) دو فرضیه یعنی ابعاد زمانی و محتوا در سطح اطمینان 95/0 مورد تأیید قرار گرفتند و در سطح ساختار در حد مطلوبی نبوده است.
نتیجهگیری: HIS حاکم بر سازمان از لحاظ به موقع بودن، به هنگام بودن، صحت، مرتبط بودن، ایجاز و تناسب در وضعیت مطلوبی بوده اما از لحاظ بسامد، دورهی زمانی، جامعیت در حد مطلوبی نبود و نیاز به ارایهی راهحلهایی برای آنها است. نیاز است سیستم اطلاعات بیمارستان از لحاظ ساختاری مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد و نیاز است که اطلاعات با جزییات بیشتر و در قالب نمودارهای آماری متفاوت ارایه گردد و نیز نسخهی سوم نرمافزار کوثر با اصلاحات جدید ارایه گردد.
حسین قلاوند؛ رقیه اسکروچی؛ حمدرضا علی بیک
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 814-821
چکیده
مقدمه: در ارزیابی وب سایتها معیارهای بسیاری دخیل میباشد که با توجه به زمینههای موضوعی مختلف، دارای اهمیتهای متفاوتی است. هدف این پژوهش، شناسایی اهمیت معیارهای ارزیابی وب سایتهای حوزهی سلامت بر اساس نظرات کتابداران بیمارستانی بوده است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی بود که در سال 1390 انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل تمامی ...
بیشتر
مقدمه: در ارزیابی وب سایتها معیارهای بسیاری دخیل میباشد که با توجه به زمینههای موضوعی مختلف، دارای اهمیتهای متفاوتی است. هدف این پژوهش، شناسایی اهمیت معیارهای ارزیابی وب سایتهای حوزهی سلامت بر اساس نظرات کتابداران بیمارستانی بوده است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی بود که در سال 1390 انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل تمامی کتابداران 30 کتابخانهی بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مقیاس لیکرت بود که به منظور تعیین عناصر تشکیل دهندهی آن بررسی متون انجام گرفت. روایی پرسشنامه از طریق اعمال نظر استادان گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و پایایی آن با محاسبهی ضریب Cronbach’s alpha (98/0) مورد تأیید شد. پس از جمعآوری 53 پرسشنامهی تکمیل شده، دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخهی 19 و محاسبهی میانگین، میانه، نما و انحراف معیار تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: از بین 15 کیفیت اطلاعات، "صحت" بیشترین (56/4) و معیارهای "قیمت" و "زمان پاسخدهی" کمترین درجهی اهمیت (52/2) را داشتهاند. همچنین در گروه شاخصهای ظاهری "مدارک علمی" بالاترین (73/4) و دو شاخص "نحوهی دسترسی" و "سیاست درج آگهی" کمترین (20/2) میانگین درجهی اهمیت را به دست آوردند.
نتیجهگیری: بر اساس نظرات کتابداران بیمارستانی، معیارهای ارزیابی کیفیت اطلاعات موجود در محتوای وب سایتهای حوزهی سلامت دارای درجهی اهمیت بیشتری نسبت به شاخصهای ظاهری این منابع بود.
لیدا شمس؛ گلرخ عتیقه چیان؛ سید محمد احسان فرح آبادی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1039-1046
چکیده
م
قدمه: از آنجایی که پرسنل پرستاری بیشترین درصد از کارکنان بیمارستانی را به خود اختصاص میدهند و کیفیت مراقبتهای بهداشتی- درمانی تا حد زیادی متأثر از عملکرد کادر پرستاری است، بنابراین ارزیابی محیط داخلی سازمان از دیدگاه این افراد میتواند تا حد زیادی مبین نقاط قابل بهبود و قوت بیمارستانها باشد. مطالعهی حاضر با هدف تبیین ...
بیشتر
م
قدمه: از آنجایی که پرسنل پرستاری بیشترین درصد از کارکنان بیمارستانی را به خود اختصاص میدهند و کیفیت مراقبتهای بهداشتی- درمانی تا حد زیادی متأثر از عملکرد کادر پرستاری است، بنابراین ارزیابی محیط داخلی سازمان از دیدگاه این افراد میتواند تا حد زیادی مبین نقاط قابل بهبود و قوت بیمارستانها باشد. مطالعهی حاضر با هدف تبیین نگاه جامعهی پرستاری شاغل از وضعیت مؤلفههای محیط داخلی سازمان صورت پذیرفته است.
روش بررسی: این مطالعه تحلیلی است، که به صورت مقطعی در بیمارستانهای منتخب آموزشی، غیر آموزشی و خصوصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تابستان 1389 انجام شده است. نمونهگیری شامل روش خوشهای (انتخاب بیمارستانها) و در داخل خوشهها نمونهگیری به صورت تخصیص به نسبت صورت پذیرفته است. تعداد آزمودنیهای مورد نظر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. معیار ورود به نمونه، پرستارانی بودند که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد باشند. بر این اساس تعداد نمونهی پژوهش 384 محاسبه گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامهی استاندارد مدل 6 بعدی وایزبورد (با پایایی 7/89 = α) گردآوری شد. امتیاز 20 در این پرسشنامه، امتیاز خنثی بود، امتیاز کمتر از 20 نشان دهندهی قوت و امتیاز بیشتر از 20 نشان دهندهی ضعف بیمارستان در متغیر مورد مطالعه بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 15 و آزمونهای آماری نظیر میانگین و انحراف معیار، آنالیز واریانس یکطرفه، t و همبستگی Pearson تجزیه و تحلیل شدهاند.
یافتهها: بررسی وضعیت متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش که شامل هدفگذاری، ساختار سازمانی، رهبری، ارتباطات، مکانیسم پاداش، هماهنگی و نگرش به تغییر میباشند، حاکی از ضعف کلیهی بیمارستانهای مورد مطالعه در بعد مکانیسم پاداش (بیمارستان آموزشی: 62/22، بیمارستان غیر آموزشی: 01/24، بیمارستان خصوصی: 42/25) میباشد. همچنین ساختار سازمانی از موارد ضعف بیمارستانهای غیر آموزشی (09/21) و نقطهی قوت در سایر گروههای مورد مطالعه (بیمارستان آموزشی: 88/19، بیمارستان خصوصی: 93/19) میباشد.
نتیجهگیری: ضرورت نگاه سیستماتیک در طراحی و تدوین مکانیسم پاداش عادلانه با حضور نمایندگان کارکنان از اقداماتی است که میتواند در بهبود وضعیت فعلی بیمارستانهای مورد مطالعه تأثیر بسزایی داشته و دستیابی سازمان به اهداف از پیش تعیین شدهاش را تسهیل نماید.
سعید سعیدبخش؛ اصغر احتشامی؛ مهتاب کسایی اصفهانی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 490-501
چکیده
مقدمه: مدیران و ارایه دهندگان خدمات بیمارستانی جهت افزایش کارایی و اثربخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید به سیستم اطلاعات بیمارستانی مناسب دسترسی داشته باشند. به منظور پاسخگویی به این نیاز، در این مقاله به ارزیابی میزان رعایت اصول استاندارد ایزو 10/9241 در ماژول مدارک پزشکی نرمافزار سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: مدیران و ارایه دهندگان خدمات بیمارستانی جهت افزایش کارایی و اثربخشی سازمان و پیشبرد اهداف آن باید به سیستم اطلاعات بیمارستانی مناسب دسترسی داشته باشند. به منظور پاسخگویی به این نیاز، در این مقاله به ارزیابی میزان رعایت اصول استاندارد ایزو 10/9241 در ماژول مدارک پزشکی نرمافزار سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده است که طی آن بر اساس اصول استاندارد ایزو 10/9241 ماژول مدارک پزشکی سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هفت بیمارستانی که در آنها پیادهسازی گردیده است، از طریق سیاهه استاندارد ایزو 10/9241 متشکل از 74 مؤلفه درجهبندی شده در مقیاس لیکرت 5 گزینهای، با استفاده از تجربیات کاربران سیستم در سال 1388 مورد سنجش قرار گرفت. این سیاهه، استاندارد سازمان جهانی استانداردسازی بوده است و امکان تغییر در مؤلفههای آن وجود نداشت. با این حال برای اطمینان از بومیسازی سیاهه و تناسب آن با محیط پژوهش، روایی آن با نظر استادان رشتههای نرمافزار و پایایی آن از طریق بازآزمایی Cronbach's Alpha برابر با 95 درصد به تأیید رسید. دادهها با مراجعه مستقیم پژوهشگر به مراکز و تکمیل سیاهه جمعآوری و با استفاده از آمار توصیفی (شاخصهای تمایل مرکزی و پراکندگی) تحلیل گردید.
یافتهها: تحلیل یافتهها نشان داد که تناسب نرمافزار با وظایف کاربران 68 درصد، خود- توصیف کنندگی نرمافزار 67 درصد، قابلیت کنترل کاربر 70 درصد، انطباق با نیازهای کاربر 74 درصد، خطا پذیری 69 درصد، امکان خصوصیسازی 53 درصد، امکان آموزش مطلوب کاربر 68 درصد و میزان مقبولیت کلی نرمافزار 67 درصد بود.
نتیجهگیری: پایه و اساس تصمیمگیری، سیاستگذاری، و برنامهریزی در سطوح مدیریت اجرایی و بالینی بیمارستان، اطلاعات دقیق، صحیح، به هنگام و معتبر و تفسیر درست این اطلاعات است. به نظر میرسد توسعه دهندگان نرمافزار باید در طراحی و پیادهسازی نرمافزار تجدید نظر نموده و ضمن کاهش خطاهای سیستم اطلاعات بیمارستانی منتخب، تناسب آن با وظایف کاربران، خود- توصیف کنندگی، قابلیت کنترل، سازگاری با انتظارات کاربران، خطا پذیری، مناسب بودن برای خصوصیسازی و امکان آموزش مطلوب کاربر را افزایش دهند.