محمدحسین یارمحمدیان؛ مهدی نصراصفهانی؛ الهام عنبری
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، ، صفحه 777-784
چکیده
مقدمه: بیمارستانها اغلب به عنوان خط مقدم مقابله با حوادث هستند. برخی از این حوادث در نتیجه طیف گستردهای از وقایع شامل حوادث صنعتی، شیوع طبیعی بیماری و تصادفات منطقهای صورت میپذیرد که به آنها حوادث شیمیایی، میکروبی، پرتویی و هستهای (Chemical, biological, radiological, and nuclear یا CBRN) میگویند. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی سطح آمادگی، ظرفیت ...
بیشتر
مقدمه: بیمارستانها اغلب به عنوان خط مقدم مقابله با حوادث هستند. برخی از این حوادث در نتیجه طیف گستردهای از وقایع شامل حوادث صنعتی، شیوع طبیعی بیماری و تصادفات منطقهای صورت میپذیرد که به آنها حوادث شیمیایی، میکروبی، پرتویی و هستهای (Chemical, biological, radiological, and nuclear یا CBRN) میگویند. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی سطح آمادگی، ظرفیت و قابلیت پاسخ به این نوع حوادث در بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان بود. روش بررسی: پژوهش توصیفی حاضر در شش ماهه دوم سال 1392 انجام شد. جامعه آماری مطالعه را 43 نفر از مدیران، مترونها، سوپروایزران آموزشی، سوپروایزران و سرپرستاران اورژانس بیمارستانهای آموزشی (12 بیمارستان) شهر اصفهان تشکیل دادند که به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، چکلیست ترجمه شده توسط محقق بود و روایی محتوایی آن با استفاده از حقایق و مفاهیم مطرح شده در منابع معتبر علمی و نظرات استادان دانشگاهی و متخصصان تأیید شد. یافتهها: هیچ کدام از بیمارستانها به جز بیمارستان A که دارای اورژانس اختصاصی برای مقابله با یکی از عوامل CBRN بود، آمادگی لازم جهت مقابله با حوادث CBRN را نداشتند. با استفاده از چکلیست مورد نظر، بیمارستان A از نظر ابعاد آمادگی و برنامهریزی، به کارگیری کارمندان آلودگیزدایی، منطقه آلودگیزدایی گرم، سیستم آلودگیزدایی گرم، تریاژ آلودگیزدایی و آلودگیزدایی بیمار «نمره خوب»، از لحاظ ابعاد کنترل دسترسی و امنیت و پایش پزشکی کارکنان، «نمره به نسبت خوب» و از نظر ابعاد اعلام خطر و ریکاوری «نمره متوسط» را به دست آورد، اما از حیث ابعاد آموزش و تمرین و تجهیزات حفاظت فردی نمره خوبی را کسب ننمود. نتیجهگیری: هیچ کدام از بیمارستانهای مورد بررسی ظرفیتها و قابلیتهای لازم جهت مقابله با حوادث CBRN را نداشتند. فقط اورژانس بیمارستان A از مجموع هر دو بعد آمادگی و پاسخ با نمره 67 درصد، در سطح به نسبت خوب ارزیابی شد. واژههای کلیدی: آمادگی برای شرایط اضطراری؛ بیمارستانها؛ حوادث
نوشین محبی؛ سوسن بهرامی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ نرجس میرابوطالبی؛ صدیقه کرمی
دوره 12، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 38-47
چکیده
مقدمه: خدمات مدارک پزشکی بعنوان یکی از خدمات شاخص در علوم بهداشتی و پیراپزشکی در جهت نشان دادن راندمان کار و کیفیت امور درمانی محک قابل ارزشی است. بخش مدارک پزشکی نقش مهمی در ارزیابی و برنامه ریزی اولویت بندی کمیت و کیفیت خدمات مراقبتی دارد و کارکنان آن از دیدگاه قانونی و اخلاقی در مقابل کیفیت ثبت اطلاعات مسئولند که این امر ارتباط ...
بیشتر
مقدمه: خدمات مدارک پزشکی بعنوان یکی از خدمات شاخص در علوم بهداشتی و پیراپزشکی در جهت نشان دادن راندمان کار و کیفیت امور درمانی محک قابل ارزشی است. بخش مدارک پزشکی نقش مهمی در ارزیابی و برنامه ریزی اولویت بندی کمیت و کیفیت خدمات مراقبتی دارد و کارکنان آن از دیدگاه قانونی و اخلاقی در مقابل کیفیت ثبت اطلاعات مسئولند که این امر ارتباط مستقیمی با کیفیت خدمات ارائه شده، دارد؛ لذا دیدگاه آنان در تعیین کیفیت خدمات در موسسات بهداشتی-درمانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این پژوهش، به تعیین کیفیت خدمات بخش مدارک پزشکی از دیدگاه کارکنان بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان، پرداخته است.روش بررسی: پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی– پیمایشی با جامعه آماری کارکنان مدارک پزشکی شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان در سال 1392 (مجموعاً 96 نفر یعنی کل جامعه پژوهش) بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد SERVQUAL بر مبنای پنج بعد تضمین، پاسخگویی، همدلی، قابلیت اطمینان و ملموسات بر اساس مقیاس رتبه بندی لیکرت بود و از آنجایی که در طراحی پرسشنامه دیدگاه کیفی Parasurman - Zeithamel رعایت شده، و نیز با توجه به مشاوره با صاحبنظران و متخصصان رشته، روایی آن تائید و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب Cronbach's alpha برای انتظارات 83/0 و برای ادراکات 88/0 برآورد شد. از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده گردید.یافته ها: آزمون آنالیز دو طرفه نشان دهنده رابطه بین شکاف میان انتظارات و ادراک کارکنان بخش مدارک پزشکی با مدرک تحصیلی بود. تفاوت معناداری بین انتظارات و ادراک کارکنان بخشهای مدارک پزشکی از نظر کیفیت خدمات وجود داشت. شکاف بین انتظارات و ادراک برایر بود با: تضمین (98/0)، پاسخ گویی (82/1)، همدلی (94/1)، اطمینان (60/0) و ملموسات (53/1). بزرگترین و کوچکترین شکاف به ترتیب مربوط به بعد همدلی (94/1) و قابلیت اطمینان (60/0) بود.نتیجه گیری: در کل بیشترین شکاف کیفیت در این تحقیق، بعد همدلی کارکنان می باشد. تلاش و برنامه ریزی مدیران بیمارستان و روسای بخش مدارک پزشکی برای ایجاد شرایطی که با توجه به نوع بیمارستان و حجم کاری و تعداد بیماران، تعداد کارکنان بخش به روش استاندارد تعیین شوند، می تواند منجر به بالا بردن سطح کیفیت ارائه خدمات شود.
مجید داوری؛ علیرضا معافی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ الهام خیام حقیقی
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 1047-1057
چکیده
مقدمه: هزینهیابی و تحلیل هزینهها در بخش سلامت از جنبه اقتصاد خرد برای مدیریت نظام خدمات بهداشتی درمانی حائز اهمیت است. درمان و کنترل سرطانها از خدمات بسیار پرهزینهی بهداشتی درمانی به حساب میآیند. شایعترین سرطان در کودکان سرطان لوسمی بوده و شایعترین شکل لوسمی در کودکان زیر 15 سال لوسمی حاد لنفوسیت(acute lymphocytic leukemia) یا به اختصار ...
بیشتر
مقدمه: هزینهیابی و تحلیل هزینهها در بخش سلامت از جنبه اقتصاد خرد برای مدیریت نظام خدمات بهداشتی درمانی حائز اهمیت است. درمان و کنترل سرطانها از خدمات بسیار پرهزینهی بهداشتی درمانی به حساب میآیند. شایعترین سرطان در کودکان سرطان لوسمی بوده و شایعترین شکل لوسمی در کودکان زیر 15 سال لوسمی حاد لنفوسیت(acute lymphocytic leukemia) یا به اختصار ALLمیباشد. هدف این مطالعه تعیین هزینههای مستقیم درمانی سرطان ALL در اطفال 15- 1 سال در استان اصفهان بوده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی بوده است. جامعه آماری آن همه کودکان 15-1 ساله ای بودند که با تشخیص سرطان خون لنفوسیتی حاد از ابتدای سال 1386 تا انتهای 1391شمسی به بیمارستان حضرت سیدالشهدای اصفهان مراجعه کرده بودند. این افراد براساس داده های واحد انفورماتیک بیمارستان 252 نفر بودند. طبق معیارهای شمـول و عدم شمــول دادههای ناقص حذف گردیده است و در نهایت دادههای106 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. 35 پرونده بیمار نیز که مرحله درمان تکمیلی ( نگدارنده ) را در این مرکز بطور کامل دریافت نموده بودند وارد مطالعه شدند. هزینههای مراحل درمانی در 2 مرحله درمان اصلی و درمان تکمیلی تفکیک و محاسبه گردید. هزینههای درمان بیماران به هزینههای تشخیصی، دارویی (سرپــایی) و بستری تقسیم شدند. برای به روز رسانی هزینههای درمانی در طول مدت مطالعه، هزینهها با در نظر گرفتن شاخص تورم به روز شدند. توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار این هزینهها بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 20 و Excel تحلیل گردید. یافتهها: 7/55 درصد بیماران پسران بودند. میانه مراجعه بستری بیماران 12 مرتبه بود. جمع هزینههای دارویی ( سرپایی )شامل هزینههای دارو و تزریق بوده که در مراحل اصلی درمان در سال 91 معادل 13108200 ریال و در مرحله درمان تکمیلی معادل 4272240 ریال بود. پس از سازگار کردن هزینهها برای سال 1391 شمسی، میانه کل هزینههای مستقیم درمان سرطان لوسمی لنفوئیدی حاد در اطفال 15- 1 ساله، شامل هزینههای تشخیصی، بستری و دارویی (سرپایی)، در مراحل درمان اصلی معادل 136040789 ریال و در مرحله درمان تکمیلی معادل 78835624 ریال است. مجموع کل هزینه درمان در این سرطان با تعرفههای دولتی برابر 214876413ریال محاسبه گردید. ولی با عنایت به اینکه این تعرفهها بسیار پایینتر از هزینههای واقعی است، تعرفههای خدمات مورد استفاده در بخش خصوصی و با ثابت در نظر گرفتن هزینههای دارویی که در بخش خصوصی و دولتی یکسان است، هزینه مستقیم پزشکی درمان سرطان لوسمی لنفوئیدی حاد برای هر بیمار610000000 ریال ( شصت و یک میلیون تومان ) در سال 1391 شمسی برآورد شد. نتیجه گیری: هزینه درمان سرطان لوسمی لنفوئیدی حاد در اطفال 15- 1 ساله در بخش دولتی در سال 1391 شمسی با در نظر گرفتن تعرفههای دولتی برابر 214876413 ریال به دست آمد. اما با عنایت به اینکه این هزینهها کمتر از مقدار واقعی است، هزینههای واقعی درمان این بیماری در سال 1391 شمسی برای هر بیمار ALL تقریبا 610000000ریال محاسبه شد. هزینههای دارویی در درمان بیماری ALLبیشترین درصد هزینههای مستقیم پزشکی را به خود اختصاص داده و از عوامل مهم هزینهای در درمان این بیماران میباشد. واژه های کلیدی: هزینه؛ لوسمی لنفوسیتی حاد؛ ایران.
احمدرضا رئیسی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ رقیه محمدی بخش؛ حمید گنجی
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 601-610
چکیده
مقدمه: کاربرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای سلامت دولتی و غیرانتفاعی در حال افزایش است. این الگو یک چارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعهای از سنجههای عملکرد در راستای اهداف استراتژیک میباشد. یکی از اصول کلیدی در فرایند کارت امتیازی متوازن شناسایی آن دسته از سنجههایی است که به درستی تحقق استراتژیها را اندازهگیری میکند. هدف ...
بیشتر
مقدمه: کاربرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای سلامت دولتی و غیرانتفاعی در حال افزایش است. این الگو یک چارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعهای از سنجههای عملکرد در راستای اهداف استراتژیک میباشد. یکی از اصول کلیدی در فرایند کارت امتیازی متوازن شناسایی آن دسته از سنجههایی است که به درستی تحقق استراتژیها را اندازهگیری میکند. هدف این پژوهش تعیین سنجههای عملکردی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس الگوی کارت امتیازی متوازن ایران بوده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی بود که در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) شهر اصفهان در سال 1390 انجام شد. جامعهی آماری پژوهش 20 نفر از مدیران سطوح مختلف بیمارستان بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری هدفمند بود که در آن افراد مطلع کلیدی که در تدوین سنجههای عملکردی بیمارستان مشارکت داشتند، به عنوان اعضای تیم کارت امتیازی متوازن انتخاب شدند. با تشکیل جلسات بحث گروهی متمرکز، در ابتدا 50 سنجه تعیین شد که با نظر تیم کارت امتیازی متوازن 30 سنجه به عنوان سنجههای عملکردی بیمارستان نهایی گردید. سپس این سنجهها دستهبندی و در مناظر کارت امتیازی متوازن قرار داده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات سیاهه وارسی (چک لیست) طراحی شده براساس سنجههای زمینهی تحقیق و سنجههای پیشنهادی مرکز الزهرا (س) بود که روایی صوری و محتوایی آن با چند بار بازنگری توسط اساتید راهنما و مشاور تأیید شد. همچنین روایی سازه آن با استفاده از مناظر کارت امتیازی متوازن محرز گردید. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کیفی محتوا انجام شد. یافتهها: کارت امتیازی متوازن این مرکز در چهار منظر بیماران و جامعه (مشتری)، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد و منظر مالی تعیین شد که با مناظر الگوی کارت امتیازی متوازن ایران انطباق مفهومی داشته و در راستای مناظر اصلی کاپلان و نورتون بود. سپس سنجههای تعریف شده با نظر اعضای تیم کارت امتیازی متوازن، در منظر مربوط به خود قرار گرفت. بیشترین تعداد سنجهها به ترتیب در منظر فرایندهای داخلی و منظر یادگیری و رشد نهایی گردید. نتیجهگیری: کارت امتیازی متوازن ابزاری را برای تبدیل مأموریت سازمان به اهداف قابل سنجش ملموس، فعالیتها و سنجههای عملکردی ارائه میدهد. موفقیت کارت امتیازی متوازن به انتخاب دقیق سنجههایی است که جوهره اصلی استراتژی سازمان را در خود دارند. طبقهبندی سنجهها در چهار منظر، کمک شایانی به ارتقای سطح عملکرد بیمارستان مینماید. بنابراین پایش و ارزیابی مستمر این سنجهها در راستای اهداف کلان و استراتژیهای بیمارستان لازم و ضروری است. واژههای کلیدی: کارت امتیازی متوازن؛ ارزیابی عملکرد؛ بیمارستانها
سوسن بهرامی,؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ سعید رجاییپور؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 870-877
چکیده
مقدمه: امروزه نیروی انسانی مهمترین مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود. بنابراین مدیران دانشگاهها بایستی آگاه باشند که چگونه با این عامل استراتژیک برخورد کنند و استفادهی هر چه مؤثرتر از این مزیت رقابتی را بیاموزند. اما برای رویارویی با عدم اطمینان و پاسخ به محیط خارجی و یا نفوذ بر آن، نوآوری ابزاری ارزنده محسوب میشود. ...
بیشتر
مقدمه: امروزه نیروی انسانی مهمترین مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود. بنابراین مدیران دانشگاهها بایستی آگاه باشند که چگونه با این عامل استراتژیک برخورد کنند و استفادهی هر چه مؤثرتر از این مزیت رقابتی را بیاموزند. اما برای رویارویی با عدم اطمینان و پاسخ به محیط خارجی و یا نفوذ بر آن، نوآوری ابزاری ارزنده محسوب میشود. هدف این مطالعه، تعیین رابطهی ساده و چندگانهی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی با نوآوری اداری در دانشگاههای علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی استان اصفهان بود.
روش بررسی: نوع مطالعه، توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری این مطالعه شامل کلیهی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی استان اصفهان (1830 نفر) بود که با روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی (480 نفر) انتخاب شدند. ابزار تحقیق، شامل پرسشنامهی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و پرسشنامهی نوآوری اداری بود. پرسشنامهها از نظر روایی صوری و محتوایی تأیید شد و پایایی آنها با استفاده از ضریب Cronbach's alpha محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.
یافتهها: میانگین نمرات کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و نمرات نوآوری اداری در دانشگاههای دولتی استان کمتر از حد متوسط بود. از طرفی، بین کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی با نوآوری اداری همبستگی چندگانه معنیداری وجود داشت. ضرایب بتا بین کلیهی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و نوآوری اداری از نظر آماری معنیدار بود و ضریب تورم واریانس برای متغیرهای پیش بین حداقل 33/1 تا 75/2 بود که نشان میدهد بین آنها هم خطی وجود نداشته و مدل رگرسیون معنیدار بوده است. نظرات اعضا در خصوص رابطهی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی با نوآوری اداری بر حسب مشخصات دموگرافیک یکسان بود.
نتیجهگیری: سازمانهای آموزشی، با اتخاذ کارکردهای منابع انسانی مناسب میتوانند زمینهی ظهور نوآوری سازمانی را فراهم نمایند
محمدحسین یارمحمدیان؛ حسین ابراهیمیپور؛ فرزانه دوستی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1123-1131
چکیده
تغییرات روزافزون محیط و پیشرفت سریع تکنولوژی، تطابق سازمانهای بهداشتی و درمانی را در جهت ایجاد تغییرات مناسب، الزامی ساخته است. در قلمرویی مانند بهداشت و درمان، تیم درمان ملزم به تبعیت از قوانین و دستورالعملهای زیادی هستند که این امر منجر به کاهش آزادی عمل، نداشتن قدرت و اختیار کافی برای سازماندهی مجدد فرایندها و حذف فعالیتهای ...
بیشتر
تغییرات روزافزون محیط و پیشرفت سریع تکنولوژی، تطابق سازمانهای بهداشتی و درمانی را در جهت ایجاد تغییرات مناسب، الزامی ساخته است. در قلمرویی مانند بهداشت و درمان، تیم درمان ملزم به تبعیت از قوانین و دستورالعملهای زیادی هستند که این امر منجر به کاهش آزادی عمل، نداشتن قدرت و اختیار کافی برای سازماندهی مجدد فرایندها و حذف فعالیتهای بدون ارزش افزوده توسط آنها میشود. اصول انعطاف پذیر مدیریت فرایند کسب و کار (BPM یاBusiness process management) راهکاری است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته با موفقیت به کار گرفته میشود. مدیریت فرایند کسب و کار، شامل شناسایی وضعیت موجود فرایندها، مدلسازی آنها و تعیین تأثیر مدیریت فرایندها پس از اجرای اصلاحات میباشد. این رویکرد، که در بسیاری متون با عنوان موج سوم اصلاحات فرایند معرفی شده است، با هدف رفع مشکلات روشهای پیشین و با در نظر گرفتن محدودیتهای بودجه و الزامات قانونی موجود، بیانگر روشی قابل اجرا در سازمانها میباشد. مدیریت فرایند کسب و کار، با در نظر گرفتن گامهای ضروری برای انجام کار، یکپارچهسازی آنها و حذف فعالیتهای بدون ارزش افزوده، سعی در افزایش انعطاف پذیری، کیفیت و سرعت انجام فرایندها دارد. این رویکرد در سازمانهای بهداشتی و درمانی، با به کارگیری نرمافزار BPMs (Business process management suite) و از طریق یکپارچهسازی پروندهی الکترونیک بیمار (EHR یا Electronic health record)، دستورالعملها (Guidelines) و سیستم اطلاعات بیمارستان (HIS یا Health information system) به اهداف خود دست مییابد. در این مقاله، پس از شرح تاریخچهی مختصری بر روند فرایندگرایی، رویکرد مدیریت فرایند کسب و کار، اهداف و حوزههای مداخلهی آن در سازمانهای بهداشتی و درمانی شرح داده شده است.
محمدحسین یارمحمدیان؛ مسعود فردوسی؛ محمدحسین پسندیده
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 997-1006
چکیده
مقدمه: مدیریت مهمترین عامل تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمانها است و مدیران نقشی بسیار مهم و تعیین کننده را در رشد و بالندگی و پیشرفت هر سازمان به عهده دارند. در منابع دینی نیز از اهمیت مدیریت و مدیران شایسته، مطالب بسیاری میتوان یافت. هدف از این تحقیق، شناسایی نظرات و ادراک مدیران و صاحبنظران دانشگاهی در خصوص مؤلفههای مدیریت ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت مهمترین عامل تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمانها است و مدیران نقشی بسیار مهم و تعیین کننده را در رشد و بالندگی و پیشرفت هر سازمان به عهده دارند. در منابع دینی نیز از اهمیت مدیریت و مدیران شایسته، مطالب بسیاری میتوان یافت. هدف از این تحقیق، شناسایی نظرات و ادراک مدیران و صاحبنظران دانشگاهی در خصوص مؤلفههای مدیریت اسلامی بود.روش بررسی: روش انجام این تحقیق از نوع کیفی با تحلیل محتوای موضوعی بود. شرکت کنندگان در این تحقیق 14 نفر از دانشگاهیانی بودند که در زمینهی مباحث تحقیق دارای تجربه و یا تألیفاتی بودند. ابزار انجام این تحقیق مصاحبه بود که پس از انجام مصاحبهها و به حد اشباع رسیدن موارد تحقیق، مصاحبهها متوقف شد و مفاهیم اصلی از میان مصاحبهها استخراج شد.یافتهها: حکومت اسلامی برای احیای دین و تأمین آرامش و امنیت اجتماعی و احقاق حقوق مردم بنا شده است، نه برای زورگویی و ...؛ بنابراین، در نظام اسلامی، مدیر باید با توجه به منزلتهای انسانی، مسایل ارزشی و وضع قوانین و مقررات هماهنگ با احکام الهی مدیریت کند. در مدیریت اسلامی، ارزشیابی، وحدت و هماهنگی، سعهی صدر، مشورت، ارتباط مدیر با مردم و ... از جایگاه ویژهای برخوردار است. لازمهی حکومت و مدیریت اسلامی، رحمت، محبت و مهربانی به شهروندان است.نتیجهگیری: مدیریت اسلامی شیوهی مدیریت خاصی است که برگرفته از آموزههای دین مبین اسلام است و مهمترین ویژگی شیوهی پیشگفت آن است که هدف وسیله را توجیه نمیکند، چرا که هدف آن مقدس میباشد و برای رسیدن به این هدف باید به آموزههای اسلامی توجه شود.
محمد حسین سالاریان زاده؛ مهدی جعفری سیریزی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ علی ماهر
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1025-1038
چکیده
مقدمه: بهرهوری هر سازمان تا حد قابل ملاحظهای به ذخیرهی دانش، مهارت، خلاقیت و تجربهی نیروی انسانی آن سازمان بستگی دارد. از اینرو، ضروری است که هر سازمان با تنظیم برنامهی آموزش، نیازهای توسعهی فردی، شغلی و سازمانی را استخراج و تأمین کند. این مقاله به صورت گزارش موردی، برنامهی ارتقای عملکرد مدیران شاغل در وزارت بهداشت، درمان ...
بیشتر
مقدمه: بهرهوری هر سازمان تا حد قابل ملاحظهای به ذخیرهی دانش، مهارت، خلاقیت و تجربهی نیروی انسانی آن سازمان بستگی دارد. از اینرو، ضروری است که هر سازمان با تنظیم برنامهی آموزش، نیازهای توسعهی فردی، شغلی و سازمانی را استخراج و تأمین کند. این مقاله به صورت گزارش موردی، برنامهی ارتقای عملکرد مدیران شاغل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از طریق مسلح ساختن آنها به دانش، بینش و مهارتهای مدیریتی مورد نیاز مأموریت سازمانی تشریح نموده است.
روش بررسی: توانمندسازی مدیران بر اساس رویکرد «آموزش مبتنی بر شایستگی»، در سالهای 87-1381، با طراحی برنامهی 7 مرحلهای و تشکیل کمیتهی تخصصی آموزش و راهاندازی 7 مرکز آموزش- پژوهش- مشاوره در وزارت بهداشت انجام شد و کلیهی مدیران شاغل در این وزارتخانه را تحت پوشش قرار داد. در هر مرحله، از یافتههای مطالعات قبلی و یا اجرای پژوهشهای جدید استفاده شد. کمیتهی آموزش با استفاده از ابزارها و روشهای علمی، صحت اطلاعات ثانویه و اولیهی هر مرحله و همچنین شیوهها و نتایج اجرای دورههای آموزشی را مورد تأیید قرار داد.
یافتهها: نیازهای آموزشی استخراج شده، بستههای آموزشی تدوین شده و دورههای آموزشی اجرا شده به تفکیک سطوح مدیریت، در راستای اهداف، راهبردها و فرآیندهای کلان و اهم مسایل وزارتخانه بودند و تکالیف قانونی و ظرفیتهای شغلی و سازمانی مورد نیاز مدیران را پوشش میدادند. ارزیابی عملکرد مدیران در دورهی زمانی 6 ماهه و یک ساله نشان داد که رتبههای مدیران آموزش دیده، نسبت به دورهی زمانی قبل از خود و نسبت به مدیرانی که دورهی آموزش را سپری نکرده بودند، به ترتیب رشد متوسطی معادل 25 درصد و 37 درصد داشته است و عملکرد آنها بهتر بوده است. این در حالی بود که اغلب مدیران شاغل، از دانش، مهارت و تجربهی مدیریتی مناسب با مأموریتهای سازمانی خود برخوردار نبودند.
نتیجهگیری: برای ارتقای عملکرد مدیران، توجه به مأموریت سازمانی و تواناییهای علمی و اجرایی مورد نیاز آنها ضروری است. این تجربه نشان میدهد که الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی، شیوهای مناسب برای ارتقای عملکرد فردی، شغلی و سازمانی به حساب میآید و میتوان با استفاده از ظرفیتهای موجود، آن را در سطوح سازمانی و مدیریتی وزارت بهداشت به کار گرفت.
اسداله شمس؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ اکبر حسن زاده؛ هادی حیاتی آب باریک
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1086-1096
چکیده
مقدمه: با وجود رقابت شدیدی که بر اقتصاد امروز جهان حاکم است، ارایهی خدمات بیشتر به مشتریها و ارتقای کیفیت، دیگر یک ارزش افزوده قلمداد نمیشود؛ بلکه ضرورتی انکار نشدنی است. در این راستا، آموزش عالی و توجه به مشتری مداری به خصوص دانشجو محوری، رکن اصلی در پیشرفت و توسعهی همه جانبهی هر کشور میباشد. از اینرو، هدف از این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: با وجود رقابت شدیدی که بر اقتصاد امروز جهان حاکم است، ارایهی خدمات بیشتر به مشتریها و ارتقای کیفیت، دیگر یک ارزش افزوده قلمداد نمیشود؛ بلکه ضرورتی انکار نشدنی است. در این راستا، آموزش عالی و توجه به مشتری مداری به خصوص دانشجو محوری، رکن اصلی در پیشرفت و توسعهی همه جانبهی هر کشور میباشد. از اینرو، هدف از این پژوهش تعیین میزان نمرهی معیارهای مشتری مداری بر اساس دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روش بررسی: این پژوهش تحلیلی از نوع مقطعی در سال 1390 بود. جامعهی پژوهش کلیهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در 7 دانشکده بودند. حجم نمونه با توجه به فرمولهای آماری 384 نفر بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساختهای بودکه به بررسی چهار معیار تعریف شده برای مشتری مداری (دانشجو محوری) پرداخت و شامل مشتری مداری از سوی مدیریت دانشگاه، اعضای هیأت علمی، گروههای تحصیلی و فرایندهای آموزشی بود. پایایی و روایی پرسشنامه سنجیده شد و در نهایت با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و روشهای آماری t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه، دادههایی که بر اساس طیف لیکرت بودند، تحلیل گردیدند.
یافتهها: نمرهی معیار گروههای تحصیلی بیشتر از سایر معیارها بود (45/53) و معیارهای هیأت علمی (27/50) و فرایندهای آموزشی (12/46) به ترتیب دارای بیشترین میزان مشتری مداری بودهاند و معیار مدیریت دانشکدهها کمترین تأثیر (56/40) را در ارتقای مشتری مداری دانشجویان نسبت به سایر معیارها داشته است. جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان با اکثر معیارهای مشتری مداری ارتباط معنیدار آماری داشت و در همهی آنها در زنان و مقطع کارشناسی ارشد بیشترین میزان مشتری مداری مشاهده شد.
نتیجهگیری: حیطهی مشتری مداری هم در ابعاد مختلف و هم در دانشگاههای علوم پزشکی با سایر دانشگاهها میتواند تفاوت داشته باشد؛ زیرا که باید به جنسیت دانشجویان به عنوان یک عامل اثرگذار در کیفیت ارایهی خدمات بهداشتی و درمانی توجه کرد و برای ارتقای مشتری مداری، بازبینی فرایندهای آموزشی مبتنی بر دانشجو و توجه مدیریت دانشگاهی به دانشجویان دارای اهمیت به سزایی است.
محمدحسین یارمحمدیان؛ عفت محمدی؛ فریده موحدی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1226-1234
چکیده
انواع مطالعات را میتوان در دو دستهی کلی مطالعات اولیه و مطالعات ثانویه جای داد. از مهمترین مطالعات ثانویه مقالات مروری میباشند. پژوهشگر در مطالعهی مروری به بررسی جامع مجموعهی مقالات منتشر شده در یک زمینهی واحد و تحلیل آنها برای رسیدن به نتیجهای مشخص میپردازد. وجود شکاف و فاصلهی عمیق بین شواهد علمی روز یک حقیقت غیر ...
بیشتر
انواع مطالعات را میتوان در دو دستهی کلی مطالعات اولیه و مطالعات ثانویه جای داد. از مهمترین مطالعات ثانویه مقالات مروری میباشند. پژوهشگر در مطالعهی مروری به بررسی جامع مجموعهی مقالات منتشر شده در یک زمینهی واحد و تحلیل آنها برای رسیدن به نتیجهای مشخص میپردازد. وجود شکاف و فاصلهی عمیق بین شواهد علمی روز یک حقیقت غیر قابل انکار میباشد. شاید بتوان این فاصله را ناشی از انتشار عظیم مطالب دانست. به طور قطع، مطالعهی تمام این مطالب نیاز به زمان بسیار زیادی خواهد داشت. در رابطه با یک سؤال خاص، پیدا کردن یک مقالهی مروری با کیفیت، به مقدار قابل توجهی بر کیفیت مطالعهی شما میافزاید و از زمان مطالعه میکاهد. این نوع مقالات با فشرده کردن حجم بالایی از اطلاعات در قالبی قابل هضم میتوانند به پیشرفت علم کمک کنند. استفاده از مطالعات مروری به دلیل بمباران اطلاعات، مطالعات ضعیف، تناقضات موجود در نتایج مطالعات، از دست دادن زمان و سرمایه و شناسایی نیازهای پژوهشی ضروری میباشد. این مقاله نیز با هدف راهنمایی برای تدوین مقالهی مروری نگاشته شده است و در آن ضمن توصیف مقالات مروری به عنوان یک مطالعهی جامع و در سطح کلان، به بررسی دقیق انواع مقالات مروری، محتوا و ساختار این گونه مقالات پرداخته شده است. روش مطالعه در این مقاله مروری بود. ضمن مرور متون منتشر شده در زمینهی مقالات مروری، مشخص شد که این مقالات از ساختار همگن و سازمان یافتهای برخوردار نیستند. از اینرو پیشنهاد میشود که با توجه به نوع مطالعهی مروری و موارد کاربرد آن از ساختار مناسب و مرتبط با آن استفاده شود.
سوسن بهرامی؛ سعید رجایی پور؛ محمدحسین یارمحمدیان
دوره 8، 7(ویژه نامه اقتصاد سلامت) ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 976-983
چکیده
مقدمه: در دو دههی اخیر، آموزش عالی به عنوان یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهندهی جوامع پیشرفته نقش بسیار حیاتی در رشد و توسعهی علوم، فنآوری اطلاعات و ارتباطات شبکهی اینترنت ایفا نمودهاست. در آستانهی قرن 21 که جهان به سمت محوری شدن دانش پیش میرود و نیاز متخصصان و مدیران آشنا به علوم پیشرفته بیش از پیش احساس میشود، آموزش ...
بیشتر
مقدمه: در دو دههی اخیر، آموزش عالی به عنوان یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهندهی جوامع پیشرفته نقش بسیار حیاتی در رشد و توسعهی علوم، فنآوری اطلاعات و ارتباطات شبکهی اینترنت ایفا نمودهاست. در آستانهی قرن 21 که جهان به سمت محوری شدن دانش پیش میرود و نیاز متخصصان و مدیران آشنا به علوم پیشرفته بیش از پیش احساس میشود، آموزش عالی نیز مسؤولیت سنگینی را در قبال اجتماع و جامعهی جهانی بر دوش خود احساس میکند. این مقاله در صدد شناسایی اجزای سرمایهی فکری در نظام آموزش عالی دولتی پزشکی و غیر پزشکی استان اصفهان بوده است.
روش بررسی: نوع پژوهش تحلیلی و جامعهی آماری شامل کلیهی اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان، صنعتی، کاشان، علوم پزشکی اصفهان و علوم پزشکی کاشان (1830 نفر) بود که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی 480 نفر از آنان در سال 1390 انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهی استاندارد بر اساس مطالعهی Torres بود که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از محاسبهی ضریب Cronbach's alpha (97/0 = r) تأییدگردید. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 18SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.
یافتهها: سرمایهی فکری و اجزای آن که شامل سرمایهی انسانی، سرمایهی ساختاری و سرمایهی رابطهای میباشد، در دانشگاههای دولتی استان،کمتر از سطح متوسط بود و رابطهی بین سرمایهی انسانی، سرمایهی ساختاری و سرمایهی رابطهای مثبت و معنیدار بوده است. از طرفی، بین میانگین اجزای سرمایهی فکری در دانشگاهها بر حسب محل و سابقهی خدمت، تفاوت معنیداری مشاهده شد، به طوری که سرمایهی ساختاری در دانشگاه اصفهان بیش از سایر دانشگاههای دولتی استان و نیز این سرمایه در اعضای هیأت علمی با سابقهی کار 1 تا 10 سال بیش از 11 تا 20 سال بود. و از سوی دیگر، سرمایهی انسانی و سرمایهی رابطهای در اعضای هیأت علمی با سابقهی کار 21 سال به بالا بیش از 11 تا 20 سال بود؛ اما تفاوت بر حسب سایر مشخصات دموگرافیک معنیدار نبوده است.
نتیجهگیری: دانشگاهها با به کارگیری چارچوپ سرمایهی فکری به عنوان یک ابزار اکتشافی، قادر به حل مشکلات جدید مدیریتی، اشاعهی منابع نامشهود و نیز ارتباط با ذینفعان و جامعه خواهند شد.
فرزانه حاتم پور؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ ناهید توکلی؛ اسداله شمس
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 762-765
چکیده
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها تلاش میکنند تا در تکامل تدریجی فرآیندهای خویش، بلوغ بیشتری پیدا نمایند. درصد زیادی از این سازمانها به مدلهای بالندگی روی آوردهاند. PCMM (People capability maturity model) یکی از این مدلها است که بر توسعهی مهارتهای انسانی سازمان متمرکز میباشد. هدف از کاربرد PCMM در سازمان، توسعهی مستمر مهارتهای کارکنان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها تلاش میکنند تا در تکامل تدریجی فرآیندهای خویش، بلوغ بیشتری پیدا نمایند. درصد زیادی از این سازمانها به مدلهای بالندگی روی آوردهاند. PCMM (People capability maturity model) یکی از این مدلها است که بر توسعهی مهارتهای انسانی سازمان متمرکز میباشد. هدف از کاربرد PCMM در سازمان، توسعهی مستمر مهارتهای کارکنان میباشد. هدف از این پژوهش، شناسایی نیازهای سطوح بلوغ سازمانی پرسنل بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای دولتی شهر اصفهان و تعیین نقاط قوت و ضعف و مهارتهای آنان با استفاده از مدل فوق بوده است.روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- مقطعی و از نوع پژوهشهای کاربردی بود. پژوهشگر با توزیع پرسشنامه بین 34 نفر از کارکنان بخشهای مدارک پزشکی در 17 بیمارستان دولتی اصفهان، به شناسایی نیازهای سطوح اول و دوم بلوغ در آنها بر اساس PCMM در سال1387 پرداخت. برای این منظور، از پرسشنامهی استاندارد استخراج شده از مدل PCMM استفاده نمود که روایی آن توسط متخصصان و کارشناسان و پایایی آن با ضریب Chronbach's alpha 96/0 تأیید شده بود. نتایج حاصل از پاسخهای این پرسشنامه، بر طبق اهداف تحقیق و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد پردازش قرار گرفت که با استفاده از آمار توصیفی متناسب با سؤالات پژوهش تحلیل شد.یافتهها: نمرهی میانگین مهارت و توانمندی کارکنان بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای دولتی شهر اصفهان در سطح دوم بلوغ 35 از 56 بود. کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستان عیسی بن مریم (ع) با نمرهی میانگین 55 دارای بالاترین سطح بلوغ در سطح دوم یعنی سطح مدیریت شدهی مدل PCMM و کارکنان بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای کاشانی و شریعتی با نمرهی میانگین 24 در پایینترین سطح قرار داشتند. بین بلوغ سازمانی و ویژگیهای کارکنان مدارک پزشکی این بیمارستانها رابطهی معنیداری وجود نداشت.نتیجهگیری: میانگین مهارت و توانمندی کارکنان بخش مدارک پزشکی اغلب بیمارستانها در حوزهی فرایندی کارگزینی در سطح بالا و در حوزهی آموزش و توسعه و محیط کار در سطح پایینی قرار دارد. استفاده از این مدل، موجب افزایش دقت مسؤولین و کارکنان در شناسایی نقاط ضعف عملیات و فعالیتهای جاری میشود. توجه دقیق بر روی فرایندها به این منظور، زمینههای بهبود و ارتقای فرایندها را فراهم میآورد.
فائزه اخلاقی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ معصومه خوشگام؛ نوشین محبی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: دسترسی به کیفیت در آموزش عالی، مستلزم بررسی و قضاوت دربارهی چهار حوزهی اهداف و خطمشیها، سیاستهای اجرایی، فرآیندهای عملیاتی، محصول و بروندادها است. الگوی CIPP (Context, Input, Process, Product) با نگاهی جامع به تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن، همواره تلاش مینماید اطلاعاتی را فراهم نماید که با استفاده از آنها تصمیمات بخردانه ...
بیشتر
مقدمه: دسترسی به کیفیت در آموزش عالی، مستلزم بررسی و قضاوت دربارهی چهار حوزهی اهداف و خطمشیها، سیاستهای اجرایی، فرآیندهای عملیاتی، محصول و بروندادها است. الگوی CIPP (Context, Input, Process, Product) با نگاهی جامع به تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن، همواره تلاش مینماید اطلاعاتی را فراهم نماید که با استفاده از آنها تصمیمات بخردانه در مورد حوزههای زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد، اتخاذ گردد. این مطالعه با هدف ارزشیابی دورهی کارشناسی ارشد آموزش مدارک پزشکی با استفاده از الگوی CIPP انجام گردیده است. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و ارزشیابی بود که در سال 1389 در چهار دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. جامعهی آماری از پنج زیر جامعهی مدیران گروه، استادان، دانشجویان، دانشآموختگان و مسؤولان کتابخانه تشکیل شد که مشتمل بر 140 نفر بودند. ابزار گردآوری دادهها، پنج پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مقیاس رتبهبندی لیکرت بود. سؤالات پرسشنامه بر اساس شاخصهای عوامل مورد ارزیابی، طراحی شد و خصیصهی مورد نظر را به طور دقیق اندازهگیری مینمود. بنابراین روایی ابزار بر اساس روش اعتبار صوری و محتوایی، حقایق و مفاهیم طرح شده در متون معتبر علمی و دریافت نظرات استادان راهنما و مشاور و برخی از صاحبنظران تعیین و تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامههای مدیران گروه، استادان، دانشجویان، مسؤولان کتابخانه و دانشآموختگان از ضریب Cronbach's alpha استفاده و مقدار آن به ترتیب 74/0، 93/0، 89/0، 95/0 و 80/0 برآورد شد. از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: بالاترین سطح مطلوبیت کل، مربوط به عامل اعضای هیأت علمی (84/4) در حوزهی درونداد (قسمت منابع انسانی) و کمترین سطح مطلوبیت کل مربوط به عامل بودجه (50/2) در حوزهی درونداد (قسمت منابع مالی) بود. نتیجهگیری: ارزشیابی مستمر برنامههای گروههای مدارک پزشکی و دورهی کارشناسی ارشد آموزش مدارک پزشکی به بررسی نقاط ضعف و قوت برنامهها و بالابردن سطح کیفی آنها کمک میکند. واژههای کلیدی: ارزشیابی؛ مدل CIPP؛ برنامههای آموزشی؛ کیفیت.
حسن قهنویه؛ فریده موحدی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ سیما عجمی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: با بررسی تولیدات علمی در هر حوزه میتوان در انجام سیاستهای پژوهشی برنامهریزیهای راهبردی انجام داد، پیشرفتهای حاصل را ارزیابی و کنترل نمود و کیفیت فعالیتهای پژوهشی را ارتقاء داد. این مطالعه با هدف تحلیل محتوایی و استنادی مقالات چاپ شده در مجلهی « مدیریت اطلاعات سلامت» انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعهی ...
بیشتر
مقدمه: با بررسی تولیدات علمی در هر حوزه میتوان در انجام سیاستهای پژوهشی برنامهریزیهای راهبردی انجام داد، پیشرفتهای حاصل را ارزیابی و کنترل نمود و کیفیت فعالیتهای پژوهشی را ارتقاء داد. این مطالعه با هدف تحلیل محتوایی و استنادی مقالات چاپ شده در مجلهی « مدیریت اطلاعات سلامت» انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعهی توصیفی به تحلیل محتوایی و استنادی تعداد 175 مقالهی چاپ شده در مجلهی علمی پژوهشی مدیریت اطلاعات سلامت طی سالهای 1383 لغایت 1389 پرداخته است. در این پژوهش با استفاده از چک لیست و مراجعه به تک تک عناوین و محتویات و استنادات مقالهها به جمعآوری اطلاعات و سپس ورود آن در نرمافزار Excel و تحلیل آنها اقدام شد. روایی چک لیست با استفاده از نظر استادان متخصص تأیید گردید. در تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی نظیر دستهبندی دادهها بر حسب توزیع فراوانی و درصد فراوانی، میانگین و رسم نمودارها استفاده شد.یافتهها: از 531 نویسنده در 175 مقاله، بیشترین نویسندگان (58 درصد) مرد بودهاند. بیشترین افراد در مقطع دکتری تخصصی (263 نفر)، دارای رتبهی دانشگاهی استادیار (116 نفر)، با وابستگی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (156 مورد) بودند. بیشتر مقالات (127 مقاله) از نوع توصیفی، بیشترین ابزار مورد استفاده پرسشنامه (76 مورد) و بیشترین توصیفگرهای موضوعی به کار رفته، بیمارستانها (30 مورد) بوده است. بیشترین نوع مقالات چاپ شده، تحقیقی (150 مورد) و بیشترین مطالعات (60 عنوان) حاصل طرح تحقیقاتی مصوب بوده است. بیشترین تعداد مقاله (51 عنوان) در سال 89 به چاپ رسیده، بیشترین گرایش موضوعی «مدیریت» (50 عنوان) بود. بیشترین استنادات به مقالات (43 درصد) و از نظر زبان به منابع لاتین (58 درصد) بوده است. 45/4 درصد استنادات مربوط به خوداستنادی نویسنده و 05/1 درصد مربوط به خوداستنادی مجله بوده است.نتیجهگیری: باید الگوی رفتاری نویسندگان به نگارش مقالات تحلیلی و استفاده از روشهای بررسی متنوع و جدید در زمینهی مدیریت اطلاعات در حوزهی بهداشت و درمان سوق داده شود. سردبیر مجله، حد مشخصی را برای خوداستنادی در مقالات منتشر شدهی خود در نظر بگیرد.واژههای کلیدی: تحلیل محتوا، استناد، مقاله مجله، نشریات ادواری.
مریم یعقوبی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ احمدرضا رئیسی؛ مرضیه جوادی؛ سکینه سقاییان نژاد اصفهانی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: عدالت سازمانی متغیری است که پیشبینی کنندهی بسیاری از متغیرهای سازمانی است. یکی از این متغیرها که در سازمانهای امروزی دارای اهمیت بسیاری است، مقولهی رفتار مدنی سازمانی است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کارکنان مدارک پزشکی بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان در سال ...
بیشتر
مقدمه: عدالت سازمانی متغیری است که پیشبینی کنندهی بسیاری از متغیرهای سازمانی است. یکی از این متغیرها که در سازمانهای امروزی دارای اهمیت بسیاری است، مقولهی رفتار مدنی سازمانی است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کارکنان مدارک پزشکی بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان در سال 1387 انجام شده است.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی (رابطهای)است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی عدالت سازمانی و پرسشنامهی رفتار مدنی سازمانی بود. روایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران مدیریت تأیید شد و پایایی آن به کمک Cronbach’s alpha به دست آمدکه به ترتیب برای پرسشنامهی عدالت سازمانی 91 درصد و برای پرسشنامهی رفتار مدنی سازمانی 80 درصد بود. مکان انجام پژوهش بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان (الزهرا، خورشید، کاشانی، فیض، عیسی بن مریم) و زمان آن در سال 1387 بوده است. تحلیل دادهها در سطح توصیفی و تحلیلی توسط نرمافزار SPSS صورت گرفت.یافتهها: میانگین نمرهی عدالت سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای شهر اصفهان 8/41 از 100 با انحراف معیار 6/21 بود که بالاترین نمره مربوط به عدالت توزیعی و کمترین نمره مربوط به عدالت تعاملی بود. بین عدالت سازمانی، وظیفهشناسی، نوعدوستی و مردانگی رابطهی معنیداری مشاهده نشد و بین عدالت سازمانی، فضیلت شهروندی، احترام و تکریم و رفتار مدنی سازمانی رابطهی معنیداری مشاهده شد (001/0 > P).نتیجهگیری: از آنجا که نمرهی عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای منتخب متوسط و نمرهی عدالت تعاملی در حد ضعیف میباشد، بنابراین مدیران بیمارستانها باید زمینههای ایجاد و بهبود ادراک عدالت را در بین کارکنان فراهم نمایند.واژههای کلیدی: سازمانها؛ رفتار؛ مدارک پزشکی؛ متغیرها.
جهانگیر کریمیان؛ پریوش شکرچیزاده اصفهانی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ بهاره غلامی؛ مونا دستغیب؛ مریم فریور افشار
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: از آنجا که نیروی انسانی در سازمانها مهمترین عامل اثربخشی و کارآیی هستند، شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد و واکنش کارکنان از جمله تغییرات درون سازمانی در سطوح مدیریت حایز اهمیت میباشد. از اینرو هدف از این پژوهش تعیین تأثیر تغییرات سازمانی بر واکنش کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است.روش بررسی: این تحقیق ...
بیشتر
مقدمه: از آنجا که نیروی انسانی در سازمانها مهمترین عامل اثربخشی و کارآیی هستند، شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد و واکنش کارکنان از جمله تغییرات درون سازمانی در سطوح مدیریت حایز اهمیت میباشد. از اینرو هدف از این پژوهش تعیین تأثیر تغییرات سازمانی بر واکنش کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است.روش بررسی: این تحقیق از نوع پیمایشی بود که با هدف تعیین تأثیر تغییرات سازمانی بر واکنش کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1384 انجام گرفت. جامعهی پژوهش 700 نفر بودند که 100 نفر آنها از طریق نمونهگیری طبقهای تصادفی و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی واکنشهای کارکنان نسبت به تغییر و پرسشنامهی پذیرش تغییر شغل بود، که روایی صوری و محتوایی آن با نظر کارشناسان و پایایی آن از طریق محاسبهی Cronbach’s alpha (ضریب alpha برای پرسشنامهی تعیین واکنش برابر 76/0 و برای پرسشنامهی پذیرش تغییر شغل برابر 84/0) تعیین گردید و دادههای حاصل از آنها با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی (آزمونKendal ) و نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: یافتهها نشان داد که 44% افراد در گروه سنی 39-30 سال بودند و توزیع فراوانی زن و مرد یکسان بود. 55% افراد مورد مطالعه کارشناس و 45% کارمند بودند. همچنین میانگین سابقهی کاری افراد 6/12 سال بود و 54% کارکنان استخدام رسمی بودند. امتیازات کسب شده از پرسشنامهی پذیرش تغییر شغل بین 25-5 و میانگین پذیرش تغییر شغل در کارکنان 42/14 به دست آمد. همچنین امتیازات حاصل از پرسشنامهی واکنش کارکنان بین 24-6 و میانگین واکنشهای انکار 12/14، مقاومت 32/16، اکتشاف 9/13 و تعهد 15/12 بود. بین متغیرهای سن، جنس، پست سازمانی، سابقهی کار و نوع استخدام با میزان پذیرش تغییر شغل و واکنشهای انکار، مقاومت، اکتشاف و تعهد رابطهی معنیداری وجود نداشت. بین سن و تعهد و همچنین نوع استخدام و پذیرش تغییر شغل رابطهی مستقیم وجود داشت.نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحقیق حاکی از وجود یک نوع بیتفاوتی در بین کارکنان نسبت به تغییرات سازمانی میباشد که ممکن است ناشی از فرهنگ سازمانی، عدم اطلاع رسانی کافی، عدم مشارکت کارکنان در جریان تغییر و عدم ارایهی آموزشهای مناسب و ... باشد. همچنین افرادی که از امنیت شغلی برخوردار هستند (استخدام رسمی)، واکنش تعهد بیشتری نسبت به سایر کارکنان نشان میدهند. واژههای کلیدی: تحول سازمانی؛ مدیران؛ کارکنان؛ دانشگاهها.
محمدحسین یارمحمدیان؛ زهرا آقارحیمی؛ هادی حیاتی آبباریک؛ رقیه محمدی بخش
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
امروزه مطالعات موردی در تحقیقات بالینی گسترش زیادی دارند، تا حدی که برخی کاربرد این مطالعات را تنها به گزارشهای پزشکی محدود کردهاند. اما روش تحقیق موردی به عنوان یک الگوی تحقیق عمیق و جامع در حال کسب جایگاه ویژهای در بررسی مسایل سیستمهای بهداشتی- درمانی و نیز ارزیابی نظریهها و نظریهپردازی در حوزهی مدیریت و برنامهریزی ...
بیشتر
امروزه مطالعات موردی در تحقیقات بالینی گسترش زیادی دارند، تا حدی که برخی کاربرد این مطالعات را تنها به گزارشهای پزشکی محدود کردهاند. اما روش تحقیق موردی به عنوان یک الگوی تحقیق عمیق و جامع در حال کسب جایگاه ویژهای در بررسی مسایل سیستمهای بهداشتی- درمانی و نیز ارزیابی نظریهها و نظریهپردازی در حوزهی مدیریت و برنامهریزی سلامت میباشد. پژوهشگر از راه مطالعهی موردی به کشف، توصیف یا توضیح یک مورد (یک فرد، یک فرایند، یک برنامه و یا یک مؤسسه) به منظور به دست آوردن دیدی عمیق دربارهی آن میپردازد. هدف این مقاله بررسی روش مطالعهی موردی به عنوان یک روش جامع برای نظریهپردازی در حوزهی مدیریت بهداشت و درمان و ارزیابی کاربردهای آن میباشد. روش تحقیق در این مقاله، روش مروری است و با استفاده از آن ضمن توصیف روش مطالعهی موردی به عنوان یک مطالعهی جامع و در سطح کلان به عنوان یک راهبرد ترکیبی، به بررسی دقیق اهداف مطالعهی موردی، تعریف مورد و انواع آن و چگونگی انتخاب مورد پرداخته میشود. همچنین انواع مطالعهی موردی، چارچوب مفهومی مورد استفاده در آن و مراحل اجرایی مطالعهی موردی به بحث گذاشته خواهد شد. در نهایت ابزارهای مورد استفاده در این قبیل پژوهشها و چگونگی تعیین روایی و پایایی آنها بیان میگردد. ضمن مرور و تحلیل متون منتشر شده در زمینهی مطالعات موردی، نتیجه گرفته میشود روش مطالعهی موردی در تحقیقات مدیریت بهداشت و درمان مورد غفلت قرار گرفته است. با عنایت به ویژگیهای این روش مطالعه، بررسیهای بیشتر در زمینهی انواع و موارد کاربرد آن و نیز استفاده از آن در تحقیقات نظام سلامت و نقد و ارزیابی بیشتر آن پیشنهاد میشود.واژههای کلیدی: مطالعهی موردی؛ روشهای تحقیق؛ سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان)؛ پژوهش.
محمدحسین یارمحمدیان؛ شهرام توفیقی؛ سکینه سقائیان نژاد اصفهانی؛ طاهره ناصری بوری آبادی
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه: امروزه تمام حرفهها، به منظور حمایت و پشتیبانی از خطرات متعددی که آنها را احاطه نموده است و نیز به دلیل حفظ ماهیت خود در شرایط رقابتی دنیای امروز، به سوی مدیریت رفع خطرات احتمالی گرایش پیدا کردهاند. تجزیه و تحلیل حالتهای بالقوهی خطا و اثرات ناشی از آن (FMEA)، یکی از انواع تکنیکهای ارزیابی خطر است که در این پژوهش، با هدف شناسایی، ...
بیشتر
مقدمه: امروزه تمام حرفهها، به منظور حمایت و پشتیبانی از خطرات متعددی که آنها را احاطه نموده است و نیز به دلیل حفظ ماهیت خود در شرایط رقابتی دنیای امروز، به سوی مدیریت رفع خطرات احتمالی گرایش پیدا کردهاند. تجزیه و تحلیل حالتهای بالقوهی خطا و اثرات ناشی از آن (FMEA)، یکی از انواع تکنیکهای ارزیابی خطر است که در این پژوهش، با هدف شناسایی، ارزیابی و ارائهی اقدامات مناسب برای کنترل، کاهش و حذف خطرات احتمالی فرایندهای کاری بخش مدارک پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی مقطعی و از نوع پژوهشهای کاربردی و جامعهی پژوهش نیز بخش مدارک پزشکی بیمارستان الزهرا (س) است. پژوهشگر با مشاهدهی دقیق فرایندها و مصاحبه با کارکنان به ترسیم نمودارهای گردش فرایندهای جاری بخش مدارک پزشکی بیمارستان الزهرا (س) در سال 6-1385 پرداخته است و براساس آنها، فرایندها را به دقت بررسی و سپس با استفاده از تکنیک بحث گروهی متمرکز به تعیین حالتهای بالقوه خطا و اثرات ناشی از آن، تعیین درجات شدت، وقوع، کشف و عدد اولویت خطر پرداخت. به این منظور، پژوهشگر از کاربرگ استاندارد (:Failure Mode & Effects Analysis(FMEA) که توسط پژوهشگران متعددی در حوزهی سلامت سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفته و پایایی آن مسجل شده، روایی آن نیز به تأیید استادان صاحبنظر رسیده است بهره جست. پس از مشورت با کارشناسان مجرب حرفهی مدارک پزشکی، اقدامات پیشنهادی به گروه (FDG):Focus Discussion) Group ارائه و بر اساس درجهی اهمیت و قابلیت اجرا به وسیلهی مدیر بخش، اولویتبندی شده و تصمیمات وی بر اساس معیارهای جدول تصمیمگیری موجود در این پژوهش ارزیابی گردید. یافتهها: یافتههای به دست آمده نشانگر آن است که از میان 56 حالت بالقوهی خطا، 24 مورد مربوط به واحد پذیرش و بیشترین مقدار عدد اولویت خطر مربوط به «عدم توانایی کارکنان پذیرش در بازخوانی دستور بستری» بود. نتیجهگیری: تکنیکهایی مانند FMEA که با رویکرد پیشگیرانه و بر پایهی کار گروهی قابل اجرا میباشند، موجب افزایش دقت کارکنان و توجه آنها بر نقاط ضعف حرفهای بالقوه و تلاش برای از بین بردن آنها میشود. واژههای کلیدی: عوامل خطر؛ مدیریت مخاطرات؛ تحلیل جامع؛ تحلیل و اجرای عملکرد؛ بیمارستانها؛ مدارک پزشکی.
احسان الله حبیبی؛ بهرام سلیمانی؛ رویا ناطقی؛ مریم لطفی روزبهانی؛ محمدحسین یارمحمدیان
دوره 4، شماره 1 ، فروردین 1386
چکیده
مقدمه: یکی از بخشهایی که باید ایمنی آن بیشتر مورد توجه باشد، بخش رادیولوژی بیمارستان است.دراین بخش افزون بر خطرات و حوادث احتمالی که مشابه آن در سایر بخشهای بیمارستان وجود دارد، خطرات بالقوهی تابش پرتو برای بیماران، همراهان، کارکنان، استادان و دانشجویان نیز وجود دارد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی وضعیت موجودایمنی دربخش رادیولوژی ...
بیشتر
مقدمه: یکی از بخشهایی که باید ایمنی آن بیشتر مورد توجه باشد، بخش رادیولوژی بیمارستان است.دراین بخش افزون بر خطرات و حوادث احتمالی که مشابه آن در سایر بخشهای بیمارستان وجود دارد، خطرات بالقوهی تابش پرتو برای بیماران، همراهان، کارکنان، استادان و دانشجویان نیز وجود دارد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی وضعیت موجودایمنی دربخش رادیولوژی بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان بوده است تا از این طریق نقاط ضعف وکاستیها مشخص و اولویتهای اجرایی برای اصلاح آن تعیین گردد. آنچه مسلم است افزایش آگاهی و انگیزهی مدیران بیمارستانها کمک مؤثری در جهت سرمایهگذاری صحیح برای کاستن نقاط ضعف موجود خواهد بود. روش بررسی: مطالعهی حاضر ازنوع توصیفی- مقطعی و کاربردی بوده دراین پژوهش نمونهگیری صورت نگرفته و کلیهی بخشهای رادیولوژی در یازده بیمارستان دانشگاهی شهر اصفهان با استفاده ازچک لیست و جدول ارزیابی ریسک مورد پژوهش قرار گرفتهاند. روش جمعآوری اطلاعات به صورت مصاحبه و مشاهده و تکمیل چک لیست میباشد و چک لیست پژوهش دارای روایی محتوایی بود که با نظر متخصصان مدیریت بهداشت و درمان وبهداشت حرفهای به تأیید رسید. پس از جمعآوری اطلاعات لازم، ارزیابی ریسکها به روش ارزیابی ریسک الگوی 3D دانشگاه Melbourne انجام شده است که یک روش کاملاً استاندارد میباشد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی بوده که با نرمافزارهای Excel وSPSS انجام شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که درصد مربوط به وضعیت ایمنی فضای فیزیکی و تجهیزات 72درصد مربوط به وضعیت عمومی ایمنی 61 بود. همچنین ارزیابی ریسکها نشان داد که به طور کلی 12 مورد از ریسکها وخطرات موجود در بخشهای رادیولوژی دارای امتیاز ریسک 300 و یا بالاتر میباشند. همچنین مشخص گردیدکه به طور کلی 96 مورد از ریسکها تکنسین رادیولوژی را تهدید میکنند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان گفت که به طورکلی از 5 زمینهی ایمنی، بیشترین درصد متعلق به ایمنی فضای فیزیکی و تجهیزات و کمترین درصد متعلق به استفاده از وسایل حفاظت فردی است. همچنین درصدکل ایمنی 58 درصد میباشدکه با توجه به آن وضعیت ایمنی بخشهای رادیولوژی به طورمیانگین متوسط و ضعیف ارزیابی شده است. بنابراین بیشترین سرمایهگذاری باید در بخش رادیولوژی بیمارستانها جهت پیشگیری و کاهش بروز خطرات برای تکنسینهای رادیولوژی صورت گیرد. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ پرتوشناسی؛ ایمنی؛ عوامل خطر؛ مدیریت ایمنی حوادث.
احمدرضا رئیسی؛ سعید آصف زاده؛ محمدحسین یارمحمدیان
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، ، صفحه 1-9
چکیده
مقدمه: سطح توسعه یافتگی و یا میزان پیشرفت علمی، فنی و اقتصادی یک جامعه در ارتباط مستقیم با سطح سلامتی مردم آن جامعه میباشد به عبارت دیگر با توجه به نقشی که بهداشت و درمان در تولید سلامتی و در نتیجه نقش محوری که در فرآیند توسعهی هر کشور ایفا میکند، توجه به حفظ و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و مراکز ارائه کنندهی این خدمات ...
بیشتر
مقدمه: سطح توسعه یافتگی و یا میزان پیشرفت علمی، فنی و اقتصادی یک جامعه در ارتباط مستقیم با سطح سلامتی مردم آن جامعه میباشد به عبارت دیگر با توجه به نقشی که بهداشت و درمان در تولید سلامتی و در نتیجه نقش محوری که در فرآیند توسعهی هر کشور ایفا میکند، توجه به حفظ و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و مراکز ارائه کنندهی این خدمات در ابعاد مختلف در کنار رشد کمی آنها است. این موضوع پیوسته یکی از دغدغههای اصلی صاحب نظران بهداشت و درمان و نیز دولتها در کشورهای پیشرو و پیشگام در حوزهی سلامت بوده است. لذا پژوهش حاضر به مقایسهی مدلها و مکانیسمهای ارزیابی اعتبارسنجی سازمانهای بهداشتی و درمانی در اروپا و آمریکا پرداخته است.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی تطبیقی از نوع مروری کاربردی است که از طریق مطالعهی کتابخانهای (چاپی و دیجیتال) به جمعآوری اطلاعات مربوط به مدلهای مختلف ارزیابی اعتبارسنجی یا ارزیابی بیرونی مورد استفاده در اروپا و آمریکا پرداخته است. جامعهی پژوهش شامل کلیهی کشورهای اروپائی و کشور آمریکا بود. در این مطالعه، منشاء، اصول زیربنایی و کاربرد مدلهای مختلف ارزیابی اعتبارسنجی در بهداشت و درمان مورد مقایسه قرار گرفته است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در کشورهای اروپایی و آمریکا از چهار مدل ارزیابی اعتبارسنجی در خدمات بهداشتی و درمانی استفاده میکنند. مدلهای و ریشه در صنعت دارند و در بهداشت و درمان بیشتر در بخشهای فنی و تخصصی مانند آزمایشگاه و مدیریت و امور اداری بیمارستانها مورد استفاده قرار گرفتهاند. در حالی که مدلهای اعتبارسنجی و بررسی به وسیلهی گروه همگنان، ریشه در بهداشت و درمان دارد و به ترتیب در اعتبارسنجی کلیهی بخشهای بیمارستان و اعتبارسنجی گروههای حرفهای تخصصی پزشکی مورد استفاده قرار گرفتهاند.
نتیجهگیری: یکی از اولین چالشها که کشورها برای استقرار نظام اعتبارسنجی با آن مواجه میشوند، مفاهیم و اجتماع مفهومی از مدلهای مکانیسمهای مختلف ارزیابی و ویژگیهای مربوط به آنهاست. روش مناسب باید با توجه به نیازها، الزامات و عوامل مؤثر دیگر سازمان یا کشور انتخاب شود. واژههای کلیدی: کیفیت مراقبت بهداشتی؛ ارزشیابی؛ اعتبار بخشی