اولویت‌بندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد

میلاد شفیعی؛ روح‌اله عسکری؛ محمد کاظم رحیمی؛ محمد رنجبر؛ فرزان مددی زاده؛ فاطمه جعفریان

دوره 18، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1400، ، صفحه 248-257

https://doi.org/10.22122/him.v18i1.4422

چکیده
  مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به ‌عنوان یکی از صنایع درامدزا در دنیا مطرح‌ شده است. برخی عوامل در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیم و مهمی بر رونق و گسترش آن دارند و این امر موجب می‌شود که برخی کشورها به قطب گردشگری پزشکی تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف اولویت‌بندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد انجام‌ گرفت.روش بررسی: در مرحله ...  بیشتر

بررسی بهره‌وری مالی بیمارستان‌ها با استفاده از شاخص مالم‌کوئیست و تحلیل ‌پوششی‌ داده‌ها

سید علی اکبر موسوی‌نژاد نایینی؛ محمد تمیمی؛ اله کرم صالحی

دوره 18، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1400، ، صفحه 258-264

https://doi.org/10.22122/him.v18i1.4432

چکیده
  مقدمه: بهره‌وری از جمله شاخص‌های ارزیابی وضع موجود در خصوص نحوه استفاده از عوامل تولید از جمله منابع مالی می‌باشد و نظام مدیریت سلامت و به ویژه بیمارستان‌ها از این قاعده مستثنی نیستند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی بهره‌وری ‌مالی بیمارستان‌های تأمین ‌اجتماعی ایران با استفاده از شاخص‌ بهره‌وری مالم‌کوئیست MPI (Malmquist Productivity Index) انجام ...  بیشتر

رابطه یکپارچگی زنجیره تأمین سبز و عملکرد پایدار در مراکز خدمات درمانی یزد

حسین صیادی تورانلو؛ ریحانه حفیظی اتابک

دوره 18، شماره 5 ، دی 1400، ، صفحه 188-196

https://doi.org/10.22122/him.v18i1.4394

چکیده
  مقدمه: رویکرد یکپارچگی در مدیریت زنجیره تأمین سبز، تلاش‌های هماهنگ برای تنظیم منابع مختلف را در یک سازمان و در سراسر زنجیره‌های تأمین برای اجرای بهترین روش‌ مدیریت محیط ‌زیست امکان‌پذیر می‌سازد و منجر به بهبود عملکرد سازمان‌ها می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه یکپارچگی زنجیره تأمین سبز و عملکرد پایدار در مراکز خدمات درمانی ...  بیشتر

مؤلفه‌های مرتبط با ترجیح ‌بیماران در انتخاب بیمارستان ‌فرهیختگان تهران بر اساس الگوی بازاریابی ‌آمیخته

محمد حسین مشتاقی؛ سمیه حسام؛ اباسط میرزایی

دوره 18، شماره 3 ، شهریور 1400، ، صفحه 117-123

https://doi.org/10.22122/him.v18i3.4302

چکیده
  مقدمه: افزایش فشار بر روی سرمایه‌های موجود در بخش مراقبت‌های بهداشتی به‌ خصوص بیمارستان‌ها، نیاز به تحلیل استراتژی‌های مختلف را در شرایط اقتصادی تقویت می‌کند. یکی از راه‌حل‌ها برای استفاده‌ بهینه از منابع ‌مالی و امکانات بالقوه در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت‌ بهداشتی، استفاده‌ از عناصر آمیخته ‌بازاریابی است. هدف از انجام ...  بیشتر

چالش‌های نسل سوم برنامه اعتباربخشی بیمارستان‌ها از دید مسؤولان اجرای اعتباربخشی در شهر اصفهان

احمدرضا رئیسی؛ نسرین شعربافچی‌زاده؛ فاطمه محمدی

دوره 18، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 53-59

https://doi.org/10.22122/him.v18i2.4276

چکیده
  مقدمه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزشیابی سیستم‌های بهداشتی و درمانی به خصوص بیمارستان‌ها می‌باشد که در ایران نیز یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت به شمار می‌رود. نسل سوم اعتباربخشی بیمارستان‌های ایران در سال 1395 طراحی گردید. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین چالش‌های نسل سوم اعتباربخشی بیمارستان‌ها از دید مسؤولان اجرای اعتباربخشی ...  بیشتر

رابطه سواد سلامت و رضایتمندی همراهان بیماران بخش‌های روان‌پزشکی از ارایه دهندگان خدمات در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

ماندانا صاحب‌زاده؛ فروزنده منصوری بروجنی؛ نسرین شعربافچی‌زاده

دوره 18، شماره 2 ، تیر 1400، ، صفحه 60-65

https://doi.org/10.22122/him.v18i2.4292

چکیده
  مقدمه: سواد سلامت تحت عنوان ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات بهداشتی پایه جهت تصمیم‌گیری‌های مناسب بهداشتی ضروری است و کمبود آن، پیامدهای نامطلوبی دارد. از طرف دیگر، اهمیت سنجش رضایتمندی همراهان بیمار، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین معیارهای تعیین‌کننده کیفیت خدمات مراقبتی در نظر گرفته می‌شود. پژوهش حاضر با هدف ...  بیشتر

بررسی سطح اجرای استانداردها و فعالیت‌های بیمارستان ارتقا دهنده سلامت در بیمارستان‌های استان گلستان در ابعاد بیماران، کارکنان، محیط و جامعه

شیوا اونق؛ شقایق وحدت

دوره 18، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 12-18

https://doi.org/10.22122/him.v18i1.4231

چکیده
  مقدمه: خدمات ارتقای سلامت، تأثیر چشمگیری در نظام سلامت دارد و بیمارستان‌ها از جمله بهترین بسترها برای ارایه خدمات ارتقا دهنده سلامت و پیشگیری می‌باشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان سطح اجرای استانداردها و فعالیت‌های بیمارستان ارتقا دهنده سلامت در چهار حوزه ارتقای سلامت انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی ...  بیشتر

مکان‌یابی بیمارستان به منظور مدیریت سلامت شهروندان (نمونه موردی: منطقه 10 شهر شیراز)

محمدرضا امتحانی؛ هادی عبدالعظیمی؛ حمیدرضا شاهینی‌فر

دوره 17، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 47-53

https://doi.org/10.22122/him.v17i2.4046

چکیده
  مقدمه: امروزه افزایش جمعیت و به دنبال آن توسعه کالبدی شهرها، موجب کمبود زیرساخت‌ها و خدمات شهری در مناطق جدید شهری شده است. پژوهش حاضر با هدف ﻣﺸﺨﺺ نمودن ﻧﻮاﺣﻲ ﻣﺤﺮوم از ﺧﺪﻣﺎت درمانی (منطقه 10 شهر شیراز) و ﻣﻜﺎن‌ﻳﺎﺑﻲ بهینه کاربری برای بیمارستان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود و با رویکرد شهروند محوری انجام ...  بیشتر

بررسی دیدگاه پزشکان و پرستاران نسبت به نقش متخصص طب اورژانس بر عملکرد بخش اورژانس بیمارستان‌های آموزشی- درمانی شهر تهران

زری رحمت‌پسند فتیده؛ سید مجتبی حسینی؛ خلیل علی‌‌محمدزاده

دوره 16، شماره 6 ، اسفند 1398، ، صفحه 270-276

https://doi.org/10.22122/him.v16i6.4036

چکیده
  مقدمه: بخش اورژانس بیمارستان به دلیل تأثیر چشمگیر آن در نظام سلامت، از اهمیت خاصی برخوردار است. استفاده از منابع انسانی کارامد در این بخش می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت خدمات ارایه ‌شده و رضایت بیماران گردد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاه پزشکان و پرستاران نسبت به نقش متخصص طب اورژانس بر عملکرد بخش اورژانس انجام شد.روش بررسی: ...  بیشتر

معیارهای تعیین‌کننده بیمارستان سبز: مرور حوزه‌ای

دیبا نوروزی؛ شقایق وحدت؛ سمیه حسام

دوره 16، شماره 6 ، اسفند 1398، ، صفحه 314-320

https://doi.org/10.22122/him.v16i6.3966

چکیده
  مقدمه: بیمارستان سبز در جهت صرفه‌جویی منابع و انرژی، منجر به افزایش رقابت‌پذیری، بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌گردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و دسته‌بندی معیارهای تعیین‌کننده بیمارستان سبز انجام شد.روش بررسی: اساس این تحقیق، دستورالعمل پنج مرحله‌ای دانشگاه York برای انجام مطالعات مرور حوزه‌‌ای (Scoping Review) بود. پایگاه‌های اطلاعات ...  بیشتر

توسعه سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستان با رویکرد آمار بیمارستانی: یک مطالعه Delphi

آزیتا بالاغفاری؛ محمد فلاح خاریکی؛ عافیه پنق

دوره 16، شماره 3 ، شهریور 1398، ، صفحه 102-108

https://doi.org/10.22122/him.v16i3.3874

چکیده
  مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه راهکار توسعه سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستان HMIS (Hospital Management Information System) به عنوان زیر‌ساخت طراحی و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی الکترونیکی eHMIS (Electronic HMIS) بود که استقرار آن موجب دستیابی به اطلاعات یکپارچه بیمارستانی و شاخص‌های آماری معتبر و به‌هنگام حاصل از سیستم جاری اطلاعات با استفاده ...  بیشتر

رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستان‌های شهر تهران

زهرا نظام‌آبادی؛ سیامک اسلامی

دوره 16، شماره 3 ، شهریور 1398، ، صفحه 150-153

https://doi.org/10.22122/him.v16i3.3914

چکیده
  مقدمه: رفتار شهروندی سازمانی عامل مؤثری بر عملکرد سازمان‌ها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستان‌های شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بود و در آن 200 پرستار بیمارستان‌های شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با بررسی منابع کتابخانه‌ای- میدانی و پرسش‌نامه استاندارد (77/0 ...  بیشتر

برآورد نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستان‌های منتخب شهر یزد مطابق با ضوابط و استانداردهای پرسنلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1396

میلاد شفیعی؛ فاطمه سادات هاشمی؛ روح‌اله عسکری؛ محسن پاکدامن؛ سجاد بهاری‌نیا

دوره 16، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 57-64

https://doi.org/10.22122/him.v16i2.3800

چکیده
  مقدمه: با توجه به این که نیروی انسانی اساسی‌ترین بخش مراقبت‌های بهداشتی- درمانی را تشکیل می‌دهد، برنامه‌ریزی جهت توزیع منابع انسانی در بخش سلامت، باید به عنوان یک جزء اصلی محسوب گردد. پژوهش حاضر با هدف برآورد نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستان‌های منتخب شهر یزد مطابق با ضوابط و استانداردهای پرسنلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ...  بیشتر

مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت و علل آن در ایران

محمد دهقانی؛ یوسف نوشیراوانی؛ کبری شکری‌زاده بزنجانی؛ آزاده عسگریان

دوره 15، شماره 6 ، اسفند 1397، ، صفحه 253-259

https://doi.org/10.22122/him.v15i6.3714

چکیده
  مقدمه: با توجه به اهمیت اطلاعات در سازمان‌های مراقبت بهداشتی و درمانی، مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت می‌تواند نقش مهمی در اداره این سازمان‌ها داشته باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مشکلات بخش مدیریت اطلاعات سلامت و علل آن در ایران بود.روش بررسی: این مطالعه کاربردی به روش کیفی و Delphi در سال 1396 انجام گردید. ابتدا مشکلات بخش مدیریت ...  بیشتر

کسورات صورت‌حساب‌های بیمه‌ای یک مرکز آموزشی- درمانی قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت

زهرا رستمى؛ امیر اشکان نصیری‌پور

دوره 15، شماره 6 ، اسفند 1397، ، صفحه 281-287

https://doi.org/10.22122/him.v15i6.3790

چکیده
  مقدمه: طرح تحول نظام سلامت به شیوه‌های مختلف بر فعالیت بیمارستان‌ها تأثیر می‌گذارد. با توجه به اهمیت کسورات بر درامد بیمارستان، پژوهش حاضر با هدف مقایسه کسورات صورت‌حساب‌های بیمه قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. داده‌های مربوط ...  بیشتر

ارزیابی عملکرد سریع اورژانس بیمارستان بر اساس اصول ناب

محمد سعیدی مهرآباد؛ روزبه قوسی؛ سیده گلاره امامی

دوره 15، شماره 4 ، آبان 1397، ، صفحه 162-167

https://doi.org/10.22122/him.v15i4.3554

چکیده
  مقدمه: طی سال‌های اخیر، با افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان و اهمیت کارکرد مؤثر این بخش به دلیل رابطه مستقیم با جان انسان‌ها، بهبود عملکرد آن مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. هدف از انجام مطالعه حاضر، ارزیابی عملکرد سریع اورژانس بیمارستان بر اساس اصول ناب بود.روش بررسی: به منظور تحقق پیاده‌سازی جامع مفهوم ناب که یکی از ابزارهای مهم ...  بیشتر

بازار گردشگری پزشکی در بیمارستان‌های منتخب شهر تهران: کاربست خوشه‌بندی

مهدی ابراهیمی؛ سید امیرحسین طیبی ابوالحسنی؛ مروارید رستمی

دوره 15، شماره 3 ، شهریور 1397، ، صفحه 114-119

https://doi.org/10.22122/him.v15i3.3572

چکیده
  مقدمه: با توجه به این‌ که گردشگری پزشکی امروزه به یک صنعت تبدیل شده است، شناخت هرچه بهتر بازار این حوزه می‌تواند حایز اهمیت باشد. یکی از راه‌های شناخت بازار و مخاطبان آن، خوشه‌بندی آن‌ها و شناخت ویژگی‌های هر خوشه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین و تحلیل متغیرهای جمعیت‌شناختی، جغرافیایی و رفتاری در درون خوشه‌های بازار گردشگری پزشکی ...  بیشتر

تأثیر اجرای دستورالعمل نحوه تکمیل پرونده بیماران توسط پزشکان بر میزان نواقص پرونده‌های پزشکی در بیمارستان ضیائیان تهران

اعظم السادات هاشمی؛ لیلا ریاحی؛ لیلا نظری‌منش

دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، ، صفحه 194-198

چکیده
  مقدمه: ثبت کامل و به موقع پرونده پزشکی بیماران، نقش مهمی در بهبود فعالیت‌های درمانی، آموزشی، پژوهشی و قانونی دارد. پرونده ناقص، انعکاس دهنده مراقبت و درمان ناقص است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر اجرای دستورالعمل نحوه تکمیل پرونده بیماران توسط پزشکان بر میزان نواقص پرونده‌های پزشکی بیمارستان ضیائیان تهران صورت گرفت.روش بررسی: این ...  بیشتر

بررسی مؤلفه‌های حقوقی قراردادهای برون‌سپاری خدمات بخش مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

مریم جهانبخش؛ اصغر احتشامی؛ مهرناز حسین‌زهی

دوره 14، شماره 4 ، آبان 1396، ، صفحه 150-154

چکیده
  مقدمه: طی چندین سال گذشته، برون‌سپاری با هدف ارتقای کیفیت خدمات و کنترل هزینه‌ها در حوزه سلامت مورد توجه قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که برخی از بیمارستان‌ها به برون‌سپاری بخش‌های مختلف از جمله بخش مدیریت اطلاعات سلامت خود پرداخته‌اند. از آن‌جا که این بخش منبع اطلاعات محرمانه بهداشتی افراد است و تلفیق آن با بخش خصوصی قابل تأمل ...  بیشتر

بررسی وضعیت بهره‌گیری از سیستم ذخیره و بازیابی تصاویر دیجیتالی پزشکی در بیمارستان‌های آموزشی شهر تهران

لیلا شاهمرادی؛ محمد حسینی‌روندی؛ مرضیه صارمیان

دوره 14، شماره 4 ، آبان 1396، ، صفحه 161-166

چکیده
  مقدمه: سیستم ذخیره و بازیابی تصاویر دیجیتالی پزشکی PACS (Picture Archiving and Communication System)، با پردازش، آرشیو و انتقال تصاویر پزشکی، انقلابی در حوزه تصویربرداری پزشکی ایجاد کرد. در پژوهش حاضر پس از تعیین ویژگی‌های مربوط به بهره‌گیری از PACS، وضعیت به کارگیری این سیستم در بیمارستان‌های آموزشی شهر تهران بررسی گردید.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، ...  بیشتر

بررسی عوامل مرتبط با مراجعه مجدد بیماران به خدمات اینترنتی بیمارستان بر اساس مدل پذیرش فن‌آوری: مطالعه موردی در بیمارستان‌های شهر مشهد

یوسف رمضانی؛ فریبرز رحیم‌نیا

دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 110-115

چکیده
  مقدمه: بسیاری از سازمان‌های عمومی و خدماتی، از اینترنت در جهت ارایه خدمات بهینه به ارباب رجوع بهره می‌برند. بدین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با مراجعه مجدد بیماران به خدمات اینترنتی بیمارستان انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه مراجعان مجدد به خدمات اینترنتی بیمارستان‌های شهر مشهد ...  بیشتر

ارایه مدل ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی ایران

سید مجید شیرزادی؛ پوران رئیسی؛ امیر اشکان نصیری‌پور؛ سید جمال‌الدین طبیبی

دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 130-137

چکیده
  مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی بر افزایش برون‌دادهای مطلوب سلامتی و عدم وجود سیستم ارزیابی معتبر جهت مشخص و پیاده‌سازی استراتژی‌های مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفت‌ها در زمینه کیفیت این خدمات، پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفه‌های مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های ...  بیشتر

ارزیابی عملکرد بیمارستان نور و حضرت علی‌اصغر (ع) اصفهان با استفاده از روش ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تکنیک اندازه‌گیری جذابیت به وسیله ارزیابی‌های رسته‌ای

نجمه قندهاری؛ مجید اسماعیلیان؛ هادی تیموری؛ شرمینه قلمکاری

دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 58-64

چکیده
  مقدمه: روش کارت امتیازی متوازن BSC (Balance scorecard)، نوعی تکنیک اندازه‌گیری عملکرد برای دستیابی به دیدگاه جامعی از عملکرد سازمان است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد بیمارستان نور و حضرت علی‌اصغر (ع) با استفاده از تلفیق روش BSC و تکنیک اندازه‌گیری جذابیت به وسیله ارزیابی‌های رسته‌ای MACBETH (Measuring Attractiveness by a Categorical Based Evaluation Technique) بود.روش ...  بیشتر

مزیت رقابتی بازاریابی گردشگری پزشکی ایران

محمدرضا حمیدی‌زاده؛ حمید جاویدی؛ فایق مجرد

دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 373-379

چکیده
  مقدمه: گردشگری پزشکی، مسافرت به منظور معالجه در کشوری دیگر است. کسب مزیت رقابتی در این صنعت، به ویژه در کشورهای مقصد آسیایی مورد توجه می‌باشد. در پژوهش حاضر، به تعیین عوامل ایجاد مزیت رقابتی در بازاریابی گردشگری پزشکی ایران پرداخته شد.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع موردی بود. برای گردآوری داده‌ها، ضمن استفاده از پرسش‌نامه‌ای ...  بیشتر

شاخص ویزیت- ساعت پس از اجرای بسته ارتقای کیفیت ویزیت طرح تحول نظام سلامت در یک بیمارستان تخصصی: مورد کاوی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان در سال 94-1393

مسعود فردوسی؛ احمدرضا رئیسی؛ حمید گنجی؛ سحر وصال؛ امیر جان‌نثاری؛ حمزه یزدی

دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 292-296

چکیده
  مقدمه: یکی از بسته‌های هشت‌گانه فاز اول طرح تحول نظام سلامت، به ارتقای کیفیت ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستان‌ها اختصاص یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اجرای این بسته، شاخص ویزیت- ساعت در بیمارستان الزهرا (س) را به‌ عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی درمانی استان اصفهان مورد مطالعه قرار داد.روش بررسی: این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی- ...  بیشتر