مدیریت اطلاعات سلامت
سمانه حسیننژاد؛ مرضیه محمودی؛ رضا بصیریان جهرمی
چکیده
مقدمه: یکی از پیامدهای فراوانی اطلاعات، شکلگیری اطلاعات بدون مبنا و غیرمعتبر میباشد که خود عامل مهمی در شکلگیری بیاشتهایی اطلاعاتی، حتی نسبت به اطلاعات معتبر تولیدشده از طریق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه بین بیاشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوریهای اطلاعاتی در بین کارکنان ستادی ...
بیشتر
مقدمه: یکی از پیامدهای فراوانی اطلاعات، شکلگیری اطلاعات بدون مبنا و غیرمعتبر میباشد که خود عامل مهمی در شکلگیری بیاشتهایی اطلاعاتی، حتی نسبت به اطلاعات معتبر تولیدشده از طریق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه بین بیاشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوریهای اطلاعاتی در بین کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1402 میباشد.روش بررسی: مطالعه حاضر مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است که بر روی 200 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد . نمونهها به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه بیاشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوری اطلاعاتی استفاده شد. از آمار توصیفی شامل میانگین، فراوانی و انحراف معیار و از آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکطرفه برای پاسخ به پرسشهای پژوهش استفاده شد.یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد که به طور کلی بین بیاشتهایی اطلاعاتی کارکنان و آمادگی آنان در راستای پذیرش فناوری اطلاعاتی رابطه معناداری وجود ندارد (P-value> 0/05)، اما بین ابعاد بیاشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوری اطلاعات رابطه معناداری دارد (P-value< 0/05). بدین صورت که بین خرده مقیاسهای کمبود مزمن زمان و عملکرد مورد انتظار (020/=0P-value) ، خستگی اطلاعاتی و تلاش مورد نیاز(012/=0P-value )، کمبود مزمن زمان و تأثیر اجتماعی (006/=0P-value)، و کمبود مزمن زمان با نمره کل آمادگی پذیرش فناوری اطلاعاتی (033/0P-value=) ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بیاشتهایی اطلاعاتی کارکنان متوسط رو به بالا میباشد. به علاوه، بین متغیر سن و جنسیت با بیاشتهایی اطلاعاتی رابطه معناداری وجود داشت.نتیجهگیری: با توجه به بالا بودن بیاشتهایی اطلاعاتی کارکنان مجموعه، با تقویت مهارتهایی همچون سواد اطلاعاتی، مدیریت زمان، مدیریت اطلاعات شخصی، مدیریت و کنترل احساسات و اضطراب در بین کارکنان تدابیری اتخاذ نمود تا نیروی انسانی در مواجهه با اطلاعات ارائه شده از طریق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی با چالشهای کمتری روبهرو شوند.
مدیریت اطلاعات سلامت
الهام احسانی فرید؛ زرین زرین آبادی؛ آذین جعفری
چکیده
مقدمه: سطح سواد سلامت و بهزیستی شغلی کارکنان نظام سلامت که متولی آموزش و سلامت جامعه هستند، اهمیت دارد. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سواد سلامت و بهزیستی شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در سال 1401انجام شد.روش بررسی: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود که بر روی 185 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام گردید، روش نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: سطح سواد سلامت و بهزیستی شغلی کارکنان نظام سلامت که متولی آموزش و سلامت جامعه هستند، اهمیت دارد. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سواد سلامت و بهزیستی شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در سال 1401انجام شد.روش بررسی: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود که بر روی 185 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام گردید، روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، سواد سلامت و بهزیستی شغلی بود. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین نمره سواد سلامت شرکت کنندگان در مطالعه 9/64 درصد(کافی) و 9/18 درصد (عالی) بوده است. در بررسی منابع کسب اطلاعات در بین کارکنان بیشترین منبع اخذ اطلاعات سلامت در اینترنت و سوال از پزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی(درصد 1/61) بوده و در درجه بعد رادیو و تلویزیون (8/16درصد) و کتابچه، جزوه، بروشورهای آموزشی و تبلیغی (7/9درصد) قرارگرفتند. از نظر بهزیستی شغلی بیشتر واحدهای مورد پژوهش 3/64 درصد (در سطح متوسط) و 6/28 درصد (در سطح بسیار خوب) و تنها 7 درصد (در سطح ضعیف) بودند. یافتهها نشان داد که سطح سواد سلامت میتواند متأثر از حوزه کاری افراد باشد و ارتباط بین سواد سلامت و بهزیستی شغلی معنیدار نبود. بررسی بر روی ارتباط بین بهزیستی شغلی و ابعاد سواد سلامت نشان داد بهزیستی شغلی تنها با بعد مهارت خواندن )03/0P-value = ) رابطه معنیدار و مستقیمی دارد.نتیجهگیری: بهزیستی شغلی با سواد سلامت افراد ارتباط معناداری نداشت و به نظر میرسد متغیرهای دیگری که در این مطالعه بررسی نشده است، میتواند در این حوزه نقش بیشتری داشته باشد. با توجه به جایگاه متولیان نظام سلامت، این یافتهها میتواند مورد استفاده سیاستگذاران در برنامهریزی و توسعه سواد سلامت و بهزیستی شغلی کارکنان قرار گیرد.
احمدرضا رئیسی؛ نسرین شعربافچی زاده؛ ریحانه شاه میرزایی
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت عملکرد سازمانی در دنیای متغیر امروزی و تأثیر سکوت سازمانی در عملکرد سازمانهایی مانند دانشگاههای علوم پزشکی که نقش چشمگیری در سلامت جامعه دارند، این مطالعه با هدف بررسی سکوت سازمانی در کارکنان شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.روش بررسی: پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل کلیه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت عملکرد سازمانی در دنیای متغیر امروزی و تأثیر سکوت سازمانی در عملکرد سازمانهایی مانند دانشگاههای علوم پزشکی که نقش چشمگیری در سلامت جامعه دارند، این مطالعه با هدف بررسی سکوت سازمانی در کارکنان شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.روش بررسی: پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان شاغل در معاونت های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1399 (1457 نفر در 8 معاونت) بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برابر با 306 نفر به دست آمد و از روش نمونه گیری در دسترس استفاده گردید. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه 15 سوالیVacula و Borados(2005) استفاده شد تحلیل داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی انجام شد.یافتهها: یافته های این مطالعه نشان دهنده وجود جو سکوت سازمانی در معاونتهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابعاد نگرش مدیران عالی و سرپرستان است و فرصتهای ارتباط سازمان نیز تقویت کننده سکوت سازمانی می باشد. همچنین رابطۀ معنیداری بین سکوت سازمانی و ویژگیهای دموگرافیک شرکت کنندگان در مطالعه وجود نداشت.نتیجهگیری: با توجه به اینکه پدیده سکوت سازمانی می تواند مانعی برای ابراز نظرات افراد در سازمان باشد، شناسایی عوامل موثر بر آن و تلاش به منظور رفع آنها با استفاده از راهکارهای مدیریت مشارکتی،نظام پیشنهادات و آموزش تفکر نقادانه، می تواند شرایط ابراز عقاید، بیان ایده ها و ارائه نظرات کارکنان را تسهیل نموده، قدرت خلاقیت آنها را افزایش داده و سازمانها با بهرهمندی از مشارکت فعالانه و آگاهانه کارکنان، مسیر رشد، تعالی و موفقیت خود را با سرعت بیشتری طی کنند.
مدیریت اطلاعات سلامت
اسماعیل باصری؛ اعظم علوی
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی به عنوان یک ابزار قدرتمند ﻣـﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺑـﺮای ﺗﻤـﺎمی فعالیت های مربوط به سلامت از قبیل برنامه ریزی، نظارت، هماهنگی و تصمیم گیری موثر، کارآمد و اثر بخش می باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط موفقیت سیستم اطلاعات بیمارستانی با عملکرد سازمانی بیمارستان از دیدگاه کارکنان صورت گرفت. روش بررسی: مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستانی به عنوان یک ابزار قدرتمند ﻣـﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺑـﺮای ﺗﻤـﺎمی فعالیت های مربوط به سلامت از قبیل برنامه ریزی، نظارت، هماهنگی و تصمیم گیری موثر، کارآمد و اثر بخش می باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط موفقیت سیستم اطلاعات بیمارستانی با عملکرد سازمانی بیمارستان از دیدگاه کارکنان صورت گرفت. روش بررسی: مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. 270 نفر از کارکنان مرتبط با سیستم اطلاعات بیمارستانی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد موفقیت سیستم اطلاعات و پرسشنامه عملکرد سازمانی جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی اسپیرمن) انجام گردید.یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد بین موفقیت سیستم اطلاعات بیمارستانی و ابعاد آن با عملکرد سازمانی از دیدگاه کارکنان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (617/0r= و 001/0p<). نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه میتوان بیان کرد، استقرار موفقیتآمیز سیستم اطلاعات بیمارستانی با توجه به ارائه اطلاعات دقیق در تمام بخشهای نظام سلامت از دیدگاه کارکنان میتواند عملکرد سازمانی بیمارستان را بهبود بخشد.
رحمتاله مرزوقی؛ الهام حیدری
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 286-291
چکیده
مقدمه: ارایه نوآوری، به تمایل افراد و بروز رفتار نوآورانه بستگی دارد که میتواند تحت تأثیر عوامل مختلفی صورت گیرد. بر این اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش انسجام سازمانی در تبیین رابطه بین تعدی نظارتی و بروز رفتار نوآوری در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.روش بررسی: روش این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از دسته مطالعات ...
بیشتر
مقدمه: ارایه نوآوری، به تمایل افراد و بروز رفتار نوآورانه بستگی دارد که میتواند تحت تأثیر عوامل مختلفی صورت گیرد. بر این اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش انسجام سازمانی در تبیین رابطه بین تعدی نظارتی و بروز رفتار نوآوری در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.روش بررسی: روش این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه تحقیق را 224 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1394 تشکیل داد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاسهای تعدی نظارتی، رفتارهای نوآورانه کارکنان و سنجش انسجام سازمانی بود که روایی آنها بر اساس ضریب همبستگی Spearman و پایایی آنها با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha (بیشتر از 70/0) مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمارهای استنباطی و به طور مشخص مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.یافتهها: تعدی نظارتی تأثیر منفی و معنیداری بر انسجام سازمانی داشت. علاوه بر این، انسجام سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری را بر رفتار نوآورانه کارکنان نشان داد. بنابراین، انسجام سازمانی سهم واسطهگری در روابط بین تعدی نظارتی و رفتار نوآورانه کارکنان ایفا کرد.نتیجهگیری: مدیران سازمانهای سلامت محور باید با رفتارهای خود، میزان تمایل کارکنان به ماندن در این سازمانها، بهبود عملکرد و کمک به بالندگی سازمان را رشد دهند تا انگیزه بروز نوآوری در آنها افزایش یابد.
معصومه حسن بگلو؛ سید محمد نوعپسند؛ محسن اکبری
دوره 13، شماره 3 ، شهریور 1395، ، صفحه 224-228
چکیده
مقدمه: توجه به مدیریت استعداد در سازمان و تعیین عوامل مرتبط با آن، میتواند سازمان را در عملیاتی شدن مدیریت استعداد در سازمان یاری رساند. هدف از انجام مطالعه حاضر، سنجش مدیریت استعداد در معاونت بهداشتی استان گیلان و تعیین ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی بود که به روش توصیفی- تحلیلی بر روی 362 ...
بیشتر
مقدمه: توجه به مدیریت استعداد در سازمان و تعیین عوامل مرتبط با آن، میتواند سازمان را در عملیاتی شدن مدیریت استعداد در سازمان یاری رساند. هدف از انجام مطالعه حاضر، سنجش مدیریت استعداد در معاونت بهداشتی استان گیلان و تعیین ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی بود که به روش توصیفی- تحلیلی بر روی 362 نفر از کارکنان معاونت بهداشتی و شبکههای بهداشت و درمان استان گیلان در سال 1394 انجام شد. نمونهگیری به روش تصادفی سیستماتیک و به دنبال تعیین سهم هر شهرستان از حجم نمونه کل، صورت گرفت. مدیریت استعداد به عنوان متغیر اصلی و خصوصیات دموگرافیک کارکنان به عنوان متغیرهای زمینهای مطالعه در نظر گرفته شد. دادههای مطالعه توسط پرسشنامهای که روایی آن توسط تحلیل عاملی (05/0 > P) و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha (93/0) تأیید شده بود، جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی، Independent t و ANOVA تک متغیره در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمرات کسب شده برای مدیریت استعداد، 33/19 ± 60/84 به دست آمد (زن و مرد به ترتیب 65/19 ± 17/83 و 73/18 ± 40/86) (130/0 = P). بین مدیریت استعداد و میزان تحصیلات ارتباط ضعیف معکوسی وجود داشت (21/0- = r، 001/0 > P). نتیجهگیری: توجه به جنسیت، تحصیلات و سابقه کاری میتواند مدیران را در مدیریت استعداد کارکنان یاری رساند.
حمیدرضا میرصفیان
دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 42-47
چکیده
مقدمه: مدیریت کوانتومی، یکی از شیوههای نوین مدیریتی در سازمانها میباشد که مورد توجه بسیاری از صاحبنظران علم مدیریت قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین سهم نسبی مدیریت کوانتومی بر اشتیاق شغلی کارکنان ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی- همبستگی ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت کوانتومی، یکی از شیوههای نوین مدیریتی در سازمانها میباشد که مورد توجه بسیاری از صاحبنظران علم مدیریت قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین سهم نسبی مدیریت کوانتومی بر اشتیاق شغلی کارکنان ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری آن را کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1393 تشکیل داد (202 نفر). حجم نمونه تعیین شده بر اساس جدول Krejcie و Morgan، 132 نفر محاسبه شد. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای متناسب با جامعه آماری انجام گرفت. ابزار جمعآوری شامل پرسشنامه 21 سؤالی مدیریت کوانتومی محقق ساخته (با روایی 71 درصد و پایایی 84 درصد) و پرسشنامه 17 سؤالی اشتیاق شغلی (با روایی 73 درصد و پایایی 81 درصد) بود. جهت تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل رگرسیون استفاده گردید. یافتهها: مؤلفههای «دیدن کوانتومی، تفکر کوانتومی، احساس کوانتومی، شناخت کوانتومی، عمل کوانتومی، وجود کوانتومی و اعتماد کوانتومی»، پیشبینی کننده افزایش انرژی شغلی، شیفتگی شغلی و فداکاری شغلی کارکنان بود. همچنین، همبستگی مثبت و معنیداری بین مدیریت کوانتومی با مؤلفههای انرژی شغلی، شیفتگی شغلی و فداکاری شغلی کارکنان وجود داشت (05/0 £ P). نتیجهگیری: استفاده سازمانها به ویژه ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از شیوههای مدیریت کوانتومی، میتواند در تقویت و افزایش اشتیاق شغلی کارکنان راهگشا باشد و به ارتقای بیشتر سازمان به سمت اهداف سازمانی کمک نماید.
زهرا مشرف؛ احمد پاپی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ راحله سموعی؛ اکبر حسن زاده
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 457-466
چکیده
مقدمه: کتابدرمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب بهکار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیرکتابدرمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: کتابدرمانی فرایند یا فعالیتی است که برای کمک به افراد در حل مشکلات و یا درک و شناخت خود از طریق تعامل پویا با متن خواندنی یک کتاب بهکار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیرکتابدرمانی بر سرمایه روانشناختی کارکنان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1393 خورشیدی بود.روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات نیمه تجربی(طرح دو گروه با پیش آزمون و پس آزمون) بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان غیر هیأت علمی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(70نفر)در سال 1393 خورشیدی بودند. 28 نفر به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سرمایه روانشناختی Luthans بود. روایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران کتابداری تأیید شد و پایایی آن با کمک Cronbach alpha 85 درصد بهدست آمد. برای گروه آزمون 6 جلسه2 ساعته کتابدرمانی برگزار شد، اما برای گروه شاهد هیچ مداخلهای صورت نگرفت. بعد از یکماه آموزش و یک ماه جهت تأثیرگذاری کتابدرمانی، هر دو گروه دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و توزیع فراوانی) و استنباطی (t مستقل، t زوجی، Chi-Square Test & Mann-Whitney) و با استفاده از نرمافزار SPSS20 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین نمره سرمایه روانشناختی در کل و تمام مقیاسهای آن قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت. اما بعد از مداخله، میانگین نمره سرمایه روانشناختی کل و هر یک از مقیاسهای آن در گروه آزمون بهطور معناداری بیشتر از گروه شاهد بود.نتیجهگیری: با رشد سواد و فرهنگ مطالعه و فناوریهای اطلاعاتی نوین در عصر اطلاعات، کتابدرمانی در رویارویی با ناراحتیها و فشارهای زندگی پرمشغله امروز میتواند در چالش با نگرانیها، بهعنوان یک روش درمانی مناسب و یا یک روش کمک درمانی بیضرر استفاده شود. با توجه به آموزشپذیر بودن سرمایه روانشناختی میتوان روش کتابدرمانی را در دورههای مختلف آموزشی برای کارکنان سازمانهای مختلف اجرا و سازمان را از منافع مادی و غیر مادی آن بهرهمند کرد.
نوشین محبی؛ سوسن بهرامی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ نرجس میرابوطالبی؛ صدیقه کرمی
دوره 12، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 38-47
چکیده
مقدمه: خدمات مدارک پزشکی بعنوان یکی از خدمات شاخص در علوم بهداشتی و پیراپزشکی در جهت نشان دادن راندمان کار و کیفیت امور درمانی محک قابل ارزشی است. بخش مدارک پزشکی نقش مهمی در ارزیابی و برنامه ریزی اولویت بندی کمیت و کیفیت خدمات مراقبتی دارد و کارکنان آن از دیدگاه قانونی و اخلاقی در مقابل کیفیت ثبت اطلاعات مسئولند که این امر ارتباط ...
بیشتر
مقدمه: خدمات مدارک پزشکی بعنوان یکی از خدمات شاخص در علوم بهداشتی و پیراپزشکی در جهت نشان دادن راندمان کار و کیفیت امور درمانی محک قابل ارزشی است. بخش مدارک پزشکی نقش مهمی در ارزیابی و برنامه ریزی اولویت بندی کمیت و کیفیت خدمات مراقبتی دارد و کارکنان آن از دیدگاه قانونی و اخلاقی در مقابل کیفیت ثبت اطلاعات مسئولند که این امر ارتباط مستقیمی با کیفیت خدمات ارائه شده، دارد؛ لذا دیدگاه آنان در تعیین کیفیت خدمات در موسسات بهداشتی-درمانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این پژوهش، به تعیین کیفیت خدمات بخش مدارک پزشکی از دیدگاه کارکنان بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان، پرداخته است.روش بررسی: پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی– پیمایشی با جامعه آماری کارکنان مدارک پزشکی شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان در سال 1392 (مجموعاً 96 نفر یعنی کل جامعه پژوهش) بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد SERVQUAL بر مبنای پنج بعد تضمین، پاسخگویی، همدلی، قابلیت اطمینان و ملموسات بر اساس مقیاس رتبه بندی لیکرت بود و از آنجایی که در طراحی پرسشنامه دیدگاه کیفی Parasurman - Zeithamel رعایت شده، و نیز با توجه به مشاوره با صاحبنظران و متخصصان رشته، روایی آن تائید و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب Cronbach's alpha برای انتظارات 83/0 و برای ادراکات 88/0 برآورد شد. از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده گردید.یافته ها: آزمون آنالیز دو طرفه نشان دهنده رابطه بین شکاف میان انتظارات و ادراک کارکنان بخش مدارک پزشکی با مدرک تحصیلی بود. تفاوت معناداری بین انتظارات و ادراک کارکنان بخشهای مدارک پزشکی از نظر کیفیت خدمات وجود داشت. شکاف بین انتظارات و ادراک برایر بود با: تضمین (98/0)، پاسخ گویی (82/1)، همدلی (94/1)، اطمینان (60/0) و ملموسات (53/1). بزرگترین و کوچکترین شکاف به ترتیب مربوط به بعد همدلی (94/1) و قابلیت اطمینان (60/0) بود.نتیجه گیری: در کل بیشترین شکاف کیفیت در این تحقیق، بعد همدلی کارکنان می باشد. تلاش و برنامه ریزی مدیران بیمارستان و روسای بخش مدارک پزشکی برای ایجاد شرایطی که با توجه به نوع بیمارستان و حجم کاری و تعداد بیماران، تعداد کارکنان بخش به روش استاندارد تعیین شوند، می تواند منجر به بالا بردن سطح کیفیت ارائه خدمات شود.
سعید کریمی؛ لیلا محمدی نیا؛ مریم مفید
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 1036-1046
چکیده
مقدمه: جامعه پذیری اثربخش می تواند نقش موثری در ایجاد تناسب فرد-شغل، تناسب فرد-گروه، تناسب فرد-سازمان،رضایتمندی شغلی، تعهد سازمانی، تمایل به ماندگاری و بهبود عملکرد و بالتبع بر افزایش کارایی و بهره وری کارکنان در سازمان داشته باشد. در این مقاله به تعیین رابطه ی بین جامعه پذیری سازمانی و بهره وری کارکنان و بررسی ابعاد هر یک در ...
بیشتر
مقدمه: جامعه پذیری اثربخش می تواند نقش موثری در ایجاد تناسب فرد-شغل، تناسب فرد-گروه، تناسب فرد-سازمان،رضایتمندی شغلی، تعهد سازمانی، تمایل به ماندگاری و بهبود عملکرد و بالتبع بر افزایش کارایی و بهره وری کارکنان در سازمان داشته باشد. در این مقاله به تعیین رابطه ی بین جامعه پذیری سازمانی و بهره وری کارکنان و بررسی ابعاد هر یک در بین کارکنان پرستاری و پشتیبانی بیمارستان های منتخب استان اصفهان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی / همبستگی است. جامعه مورد مطالعه کارکنان(پرستاران و پشتیبانی) بیمارستان دولتی آموزشی کاشانی، دولتی غیر آموزشی عیسی بن مریم، خیریه حجتیه و خصوصی سعدی در استان اصفهان بوده است. برای تعیین میزان جامعه پذیری از پرسشنامه Biligard و برای سنجش بهره وری کارکنان از پرسشنامه بهره وری بر اساس مدل Gold Esmit استفاده شده که روایی و پایایی آن توسط صاحب نظران مورد تائید قرار گرفته است .جامعه پذیری در چهارحیطه آموزش،تفاهم، حمایت همکاران و چشم انداز و بهره وری در 7 حیطه توانایی، وضوح یا شناخت ،کمک ، انگیزش، ارزیابی، اعتبار؛محیط بررسی شده اند. داده ها در نرم افزار Spss وارد گردید و به منظور تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده، از روش های آمار توصیفی- تحلیلی و تحلیل همبستگی استفاده شد .همچنین برای توصیف متغیرهای جمعیت شناختی جداول توزیع فراوانی مطلق، درصد و میانگین و انحراف معیار رسم گردید. در بخش تحلیلی ، ازروش های آزمون همبستگیPearson و آزمون ANOVAs ،T Test وجهت اطمینان بیشتر تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها: . بین تمام حیطه های جامعه پذیری ( آموزش، تفاهم، حمایت همکاران و چشم انداز آینده سازمان) و حیطه های بهره وری(توانایی، وضوح، کمک، انگیزش، ارزیابی، اعتبار و محیط ) ارتباط معناداری(p value< 0.05 ) وجود داشته و همبستگی بین آنها مثبت و در نتیجه مستقیم بوده است. یعنی با افزایش هر یک از حیطه های جامعه پذیری بهره وری نیز افزایش یافته است. ویژگی های فردی اعم از سن، جنس، پست سازمانی، سابقه استخدام و نوع استخدام به استثنای بیمارستان سعدی؛ بر جامعه پذیری و بهره وری کارکنان تاثیر معناداری نداشتند. نتیجه گیری: جامعه پذیری مناسب کارکنان، دلبستگی و تعهد فرد نسبت به شغل و سازمان و در نهایت بهره وری و کارایی سازمان را افزایش می دهد. از سوی دیگر ، جامعه پذیری نامناسب کارکنان، به جابه جایی های زیاد فرد در سطح سازمان و یا خروج فرد از سازمان به صورت استعفا یا اخراج منجر می گردد، بنابراین بهترا ست سازمان برای جامعه پذیری فرد تازه وارد،برنامه ریزی مناسبی داشته باشند تا از بهروه وری بالای کارکنانشان بهره برند و از مهم ترین سرمایه سازمانی که همان نیروی انسانی است کارآمدانه استفاده کنند. واژههای کلیدی: جامعه پذیری؛ بهره وری؛ بیمارستان ها؛ کارکنان.
مهدی کاهویی؛ فهیمه سالاری؛ سعیده ارغنده پور؛ راحله اخباری؛ سمیرا قلی زاده
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 149-157
چکیده
مقدمه: اطلاعات خوب و مناسب برای برنامه ریزی و اجرای حاکمیت بالینی ضروری است . لذا این سؤال مطرح است که کارکنان بیمارستان چه انتظاراتی از اطلاعات دارند. این مطالعه به منظور شناسایی انتظارات کارکنان از اطلاعات در ارتقاء حاکمیت بالینی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی بر روی 258 نفر ازکارکنان بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات خوب و مناسب برای برنامه ریزی و اجرای حاکمیت بالینی ضروری است . لذا این سؤال مطرح است که کارکنان بیمارستان چه انتظاراتی از اطلاعات دارند. این مطالعه به منظور شناسایی انتظارات کارکنان از اطلاعات در ارتقاء حاکمیت بالینی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی بر روی 258 نفر ازکارکنان بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تامین اجتماعی سمنان در سال 1391 انجام شد. روش جمع آوری داده ها یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای بود که پس از تایید صاحب نظران و سنجش پایایی آن از طریق ضریب Cronbach alpha مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی با به کارگیری نرم افزار 16spss استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد 7/71درصد کارکنان دوره ی آموزشی حاکمیت بالینی را گذرانده بودند. 6/58 درصد اطلاعات بالینی را به عنوان اولویت اول و3/53 درصد اطلاعات مدیریتی را به عنوان اولویت چهارم در حاکمیت بالینی انتخاب نمودند . 6/3 درصد مرکزاطلاع رسانی و فناوری اطلاعات را به عنوان اولویت اول در اجرای حاکمیت بالینی می دانستند . نتیجه گیری: نتایج نشان داد اگرچه اکثر جامعه آماری دوره ی حاکمیت بالینی را گذرانده بودند به نظر می رسد در این دوره ها در ارتباط با نقش اطلاعات در حاکمیت بالینی اطلاعات لازم ارائه نگردیده است.این نتایج می تواند برای کارشناسان فناوری اطلا عات و مدیران اطلاعات بهداشتی این فرصت را بوجود آورد تا با ارائه ی اطلاعات منسجم به اجرای حاکمیت بالینی مبتنی بر شواهد شوند. واژه های کلیدی: کارکنان؛ بیمارستان ها؛ اطلاعات؛ حاکمیت بالینی
شهرام توفیقی؛ محمدامین شمسی؛ عبدالرضا صباحی؛ احمد عامریون؛ روح الله زابلی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 71-79
چکیده
مقدمه: امروزه توجه به مقولهی کیفیت در سازمانهای خدماتی فراگیر شده است. بسیاری از سازمانهای خدماتی از جمله بیمارستانها اقدام به اخذ گواهینامهی سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9000) کردهاند. هدف از این مطالعه ارایهی دیدگاه و تجربیات کارکنان 3 بیمارستان دارای گواهینامهی سیستم مدیریت کیفیت شهر کرمان، در خصوص استقرار این سیستم است. روش ...
بیشتر
مقدمه: امروزه توجه به مقولهی کیفیت در سازمانهای خدماتی فراگیر شده است. بسیاری از سازمانهای خدماتی از جمله بیمارستانها اقدام به اخذ گواهینامهی سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9000) کردهاند. هدف از این مطالعه ارایهی دیدگاه و تجربیات کارکنان 3 بیمارستان دارای گواهینامهی سیستم مدیریت کیفیت شهر کرمان، در خصوص استقرار این سیستم است. روش بررسی: این مطالعه بهصورت کیفی در سال 1391 بر روی 30 نفر از کارکنان بخشهای مختلف بیمارستانهای شهر کرمان شامل حضرت فاطمه (س)، بهشتی و کاشانی با روش فتومنولوژی انجام شد. از مصاحبهی ساختار یافته، نیمه ساختار یافته و بحث گروهی جهت جمعآوری دادهها بهره گرفته شد. مصاحبهها ضبط، خط به خط دستنویس و سپس مطابق روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: از بین 46 مضمون کلی، 4 مضمون اصلی «بهبود، تبلیغات، عدم تعهد مدیران ارشد و عدم مشارکت کارکنان» بهدست آمد و علیرغم دیدگاه مثبت کارکنان به ماهیت سیستم مدیریت کیفیت، عملکرد این سیستم را در بیمارستان متبوعشان به دلیل عدم مشارکت کارکنان بهخصوص پزشکان، عدم تعهد مدیران و اخذ گواهینامه برای استفاده از جنبهی تبلیغاتی آن، فاقد کارایی مطلوب دانستند. بحث: استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت در بیمارستانها، تضمینی برای کیفیت خدمات در آنها نیست و موفق بودن استقرار این سیستم به عوامل مختلفی مانند آموزش، تعهد مدیران ارشد و مشارکت تمامی کارکنان بهخصوص پزشکان بستگی دارد. واژههای کلیدی: مدیریت کیفیت جامع؛ بیمارستانها؛ کارکنان
محمود کیوان آرا؛ سید حسین واعظی؛ حمید کریمی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 80-87
چکیده
مقدمه:موضوع آموزش بهطور اعم و آموزش قرآنی بهطور اخص و تأثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمانها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تأثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای ...
بیشتر
مقدمه:موضوع آموزش بهطور اعم و آموزش قرآنی بهطور اخص و تأثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمانها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تأثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای رفتار شغلی شامل متغیرهای رضایت شغلی، مسؤولیتپذیری،عدالت محوری، تیم پذیری،کیفیت گرایی و مهارت انسانی پرداخته است. روش بررسی: جامعهیث آماری این پژوهش کارکنان اداره کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان هستند. روش تحقیق آزمایشی و کاربردی بود و جنبهی همبستگی داشت. برای انجام تحقیق و دستیابی به اطلاعات مورد نیاز بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده، 30 نفر بهعنوان نمونه برای آزمون مستقل و30 نفر برای آزمون شاهد انتخاب شدهاند. اطلاعات این تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است و با استفاده ازنرمافزار SPSS نسخهی 19 مورد تحلیل قرار گرفته است. برای پایایی پرسشنامه از ضریب Coronbach’s alpha با مقدار73% استفاده شده است. دادههای حاصل با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون فراوانی، میانگین، میانه، واریانس و آزمون T دو نمونهی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزشهای قرآنی بر شاخصهای رضایت شغلی با میانگین 3/8، مسؤولیتپذیری با میانگین 3/18، عدالت محوری با میانگین 3/22، تیم پذیری با میانگین 8/21، کیفیت گرایی با میانگین 4/21 و مهارت انسانی با میانگین 8/21 بر روی افراد آموزش دیده تأثیرگذار بوده و تفاوت بین گروههای آموزش دیده و آموزش ندیده معنادار بود. بنابراین آموزش قرآنی بر رفتار شغلی کارکنان تأثیر مثبت داشته است. نتیجهگیری: این پژوهش نشان میدهد که آموزشهای قرآنی میتواند بر رفتارهای سازمانی مانند رضایت شغلی، مسؤولیتپذیری، عدالت محوری، تیم پذیری، کیفیت گرایی و مهارت انسانی مؤثر باشد. آموزش میتواند بهعنوان یکی از مؤلفههای تعیین کنندهی رفتار در هر جامعهای مورد توجه قرار گیرد، بهویژه زمانیکه آموزش با عقاید، هنجارهای فرد و با فطرت انسانی منطبق باشد. واژههای کلیدی: آموزشهای قرآنی؛ رفتار شغلی؛ رضایت شغلی؛ کارکنان؛ بیمه
علی شائمی برزکی؛ سوسن بهرامی؛ فاطمه حاتم پور آذرخوارانی؛ رضا رادمهر
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 997-1006
چکیده
مقدمه: فرهنگ سازمانی به مثابه مبدأ و سرچشمهی فرایندهای سازمانی، شیوههای مدیریت و نگرشهای اعضای سازمان را نسبت به مشاغل خویش تحت تأثیر قرار میدهد. بدین ترتیب احساس رضایت یا عدم رضایت شغلی، نمیتواند جدای از فرهنگ سازمانی باشد. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطهی بین ادراک کارکنان از فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی آنان در دانشکدههای ...
بیشتر
مقدمه: فرهنگ سازمانی به مثابه مبدأ و سرچشمهی فرایندهای سازمانی، شیوههای مدیریت و نگرشهای اعضای سازمان را نسبت به مشاغل خویش تحت تأثیر قرار میدهد. بدین ترتیب احساس رضایت یا عدم رضایت شغلی، نمیتواند جدای از فرهنگ سازمانی باشد. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطهی بین ادراک کارکنان از فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی آنان در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی کارکنان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1390 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 273 نفر از آنان بهعنوان نمونهی پژوهشی انتخاب گردید. برای جمعآوری نظرات پاسخدهندگان از پرسشنامهی استاندارد Denison برای سنجش فرهنگ سازمانی و پرسشنامهی محققساخته برای سنجش رضایت شغلی استفاده شد که روایی آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی و روایی صوری مورد تأیید قرار گرفت و آلفای کرونباخ آن برای سوالهای فرهنگ سازمانی 90/0 و برای سوالهای رضایت شغلی کارکنان 80/0 و برای کل پرسشنامه 92/0 محاسبه گردید. در پژوهش حاضر با استفاده از آزمونهای آماری همچون آزمون t-test تکنمونهای، تحلیل واریانس تک عاملی و آزمون توکی به تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی یافتههای جانبی پرداخته و با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلهی ساختاری و نرمافزار Amos وSPSS نسخهی 18 فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی، رابطهی مثبت و معناداری با رضایت شغلی کارکنان داشته و مؤلفههای «سازگاری» و «رسالت» از بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی به ترتیب 19/0 و 47/0 با رضایت شغلی کارکنان رابطه داشتهاند، اما رابطهی معناداری بین مؤلفههای "«درگیرشدن در کار»، «انطباقپذیری» و رضایت شغلی کارکنان مشاهده نگردید. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که برداشتها و نگرشهای حرفهای افراد در رابطه با عوامل مختلف سازمانی قرار دارد و اگر فرهنگ سازمانی در راستای ارتقای رضایت شغلی کارکنان باشد، افراد با انگیزه و اشتیاق بیشتری به انجام وظایف شغلی میپردازند. واژههای کلیدی: فرهنگ سازمانی؛ رضایت شغلی؛ کارکنان
بهناز خیری؛ حسین سماواتیان؛ حمیدطاهر نشاط دوست؛ علی صفدریان
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 848-861
چکیده
مقدمه: یک سازمان زمانی با موفقیت از عهدهی مأموریت و رسالت خود برمیآید که توانسته باشد رضایت مراجعانش را تأمین کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رضایت ارباب رجوع با نقش تعدیلکنندگی ادراک عدالت سازمانی انجام شده است. روش بررسی:این ...
بیشتر
مقدمه: یک سازمان زمانی با موفقیت از عهدهی مأموریت و رسالت خود برمیآید که توانسته باشد رضایت مراجعانش را تأمین کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رضایت ارباب رجوع با نقش تعدیلکنندگی ادراک عدالت سازمانی انجام شده است. روش بررسی:این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی میباشد. دو جامعهی آماری این پژوهش شامل الف: کلیهی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تعداد 872 نفر و ب: مراجعان به بخشهای مختلف دانشگاه مذکور که در نقش ارباب رجوع به کارکنان مراجعه مینمودند. بازهی زمانی تحقیق در نیمهی دوم سال 1391 بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت NEO، پرسشنامهی Servqual، پرسشنامهی عدالت سازمانی، پرسشنامهی هوش هیجانی و پرسشنامهی ویژگیهای جمعیتشناختی بود که تمامی آنها پایایی و روایی لازم را دارا بودهاند. برای تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی نظیر پراکندگی و میانگین و نیز از روشهای آمار استنباطی همچون همبستگی Pearson، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس با استفاده از نسخهی 19 نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که همبستگی بین رضایت ارباب رجوع از یک سو و ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و ادراک عدالت سازمانی از سویی دیگر (870/0R= و 757/R2=) دارای رابطهی معنیداری است. همچنین بین کلیهی ویژگیهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه در سطح (05/0Pvalue<) با رضایت مراجعان با نقش تعدیلی عدالت سازمانی رابطهی معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به تأثیرگذاری ادراک عدالت سازمانی بر ارتباط هوش هیجانی و شخصیت کارکنان با رضایت مراجعان، بهمنظور ارتقای رضایت مراجعان تمرکز بر مسایل فردی حایز اهمیت است. در این بین، بهواسطهی آموزشپذیری و امکان ارتقای هوش هیجانی، این متغیر جایگاهی ویژه دارد. واژههای کلیدی:هوش هیجانی؛ رضایت؛ ارباب رجوع؛ کارکنان؛ عدالت سازمانی
رفعت محبیفر؛ حسین صفری؛ حسن جعفری؛ بهمن احدی نژاد؛ مهدیه ترکا
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 969-976
چکیده
مقدمه: رفتارهای شهروندی، رفتارهایی هستند که به طور مستقیم در سیستم پاداشدهی رسمی سازمان ذکر نشده و اغلب نیز به فراموشی سپرده میشوند و اغلب نیز داوطلبانه تلقی میگردند. اما با این وجود در انجام فعالیتهای سازمان نقش مؤثری دارند. کیفیت زندگی کاری شاخصی است که میتواند از مسایل عمدهی کارکنان اطلاعات ارزشمند و سازندهای در ...
بیشتر
مقدمه: رفتارهای شهروندی، رفتارهایی هستند که به طور مستقیم در سیستم پاداشدهی رسمی سازمان ذکر نشده و اغلب نیز به فراموشی سپرده میشوند و اغلب نیز داوطلبانه تلقی میگردند. اما با این وجود در انجام فعالیتهای سازمان نقش مؤثری دارند. کیفیت زندگی کاری شاخصی است که میتواند از مسایل عمدهی کارکنان اطلاعات ارزشمند و سازندهای در اختیار مدیریت قرار دهد و باعث ایجاد احساس مالکیت، خودگردانی، مسؤولیت و احساس امنیت و ... در آنان شود که نتیجهی آن افزایش بهرهوری کارکنان میباشد. این مطالعه با هدف تعیین رابطهی رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان مراکز آموزشی- درمانی دانشگاههای علوم پزشکی قزوین انجام شده است.
روش بررسی: مطالعهی حاضر مقطعی- تحلیلی میباشد که در سال 1389 بر روی 117 نفر از کارکنان پزشکی، پرستاری، پاراکلینیک و پشتیبانی انجام شد که به صورت تصادفی ساده از بیمارستانهای تابعهی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انتخاب شده بودند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامهی Williams-Anderson دارای پایایی (81 درصد) و روایی (صوری و محتوایی) و Casio دارای پایایی (87 درصد) و روایی (صوری و محتوایی) استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخهی 11 و از طریق آزمون همبستگی Spearman (جهت بررسی رابطهی بین رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری)،2χ (برای بررسی رابطهی بین مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری)، t و آنالیز واریانس (به منظور بررسی تفاوت بین رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارمندان بیمارستانها بر حسب ویژگیهای دموگرافیک) تحلیل شد.
یافتهها: کیفیت زندگی کاری نسبت به رفتار شهروندی سازمانی در بین اعضای نمونه، میانگین بالاتری را به خود اختصاص داده بود و در بین ابعاد رفتار شهروندی سازمانی بیشترین میانگین، مربوط به نوع دوستی (89/0) و کمترین میانگین مربوط به فضیلت (78/0) بود. مؤلفههای فضیلت، تکریم و نوع دوستی همبستگی مستقیم با کیفیت زندگی کاری داشتند. به جز رابطهی رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری هیچ یک از این رابطهها از نظر آماری معنیدار نبودند. ضریب همبستگی بین رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری 177/0- بود. یعنی بین رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری رابطهی معنیدار معکوس وجود دارد (05/0 ≥ P).
نتیجهگیری: با افزایش کیفیت زندگی کاری میتوان عملکرد و بهرهوری کارکنان را ارتقا داد. همچنین تقویت هر بعد از رفتار شهروندی سازمانی سایر ابعاد را تحت تأثیر قرار داده و فضای مطلوب را برای انجام وظایف فراهم میآورد. با توجه به رابطهی معکوس بین کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت بیمارستانها باید خطمشیهای مناسب جهت هم جهت کردن این دو عنصر سازمانی اتخاذ کنند.
سید محمد احسان فرح آباد؛ مرضیه فتاحی؛ مهرزاد آرتنگ؛ اکبر حسن زاده
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 997-1005
چکیده
مقدمه: سازماندهی و نگهداری نظام سازمانی یکی از مهمترین وظایف و مسؤولیتهای مدیریت سازمان محسوب میشود. در واقع مدیران، مسؤول میزان و نوع تعهد کارکنان نسبت به ارزشهای رسمی میباشند. چرا که نیروی انسانی متعهد و وفادار به سازمان میتواند تأثیر چشمگیری بر خدمت ارایه شده در سازمانهای سلامت بگذارد. هدف از این پژوهش، شناسایی میانگین ...
بیشتر
مقدمه: سازماندهی و نگهداری نظام سازمانی یکی از مهمترین وظایف و مسؤولیتهای مدیریت سازمان محسوب میشود. در واقع مدیران، مسؤول میزان و نوع تعهد کارکنان نسبت به ارزشهای رسمی میباشند. چرا که نیروی انسانی متعهد و وفادار به سازمان میتواند تأثیر چشمگیری بر خدمت ارایه شده در سازمانهای سلامت بگذارد. هدف از این پژوهش، شناسایی میانگین ابعاد سهگانهی تعهد سازمانی (مشتمل بر عاطفی، مستمر و هنجاری) در کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان بوده است.
روش بررسی: این مطالعه تحلیلی- مقطعی و در سال 1390 صورت پذیرفت و جامعهی آماری پژوهش، کارکنان حوزهی مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان بود. تعداد نمونه 128 نفر و روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای با پایایی و روایی تأیید شده در مطالعات قبلی میباشد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و به کارگیری آزمونهای آماری Spearman و آنالیز واریانس تحلیل گردیدهاند.
یافتهها: امتیاز تعهد سازمانی، 79/59 به دست آمد. در میان ابعاد سهگانهی تعهد سازمانی، بعد تعهد عاطفی با کسب 2/69 امتیاز در اولویت اول و تعهد تکلیفی با 4/56 امتیاز و تعهد مستمر با 6/50 امتیاز در ردههای بعدی قرار گرفتند (حداکثر امتیاز 100 بود).
نتیجهگیری: ضروری است تا مدیران سازمان با توجه به نقش کارکنان شاغل در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در تضمین سلامت مردم و نجات جان آنها در مواقع بروز حوادث و سوانح تمرکز بیشتری در زمینهی ارزشهای سازمانی و بعد تعهد مستمر کارکنان نموده و با اقداماتی نظیر بالا بردن امنیت شغلی، ایجاد تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی، ارایهی آموزشهای مناسب و توجیهی قبل از استخدام و اجرای برنامههای تشویقی در افزایش تعهد سازمانی کارکنان خود تلاش نمایند.
اکبر اعتباریان؛ کریم آذربایجانی؛ سعید صالحی زاده؛ امیرحسین هنرمند
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1047-1057
چکیده
مقدمه: بازدهی و ارتقای عملکرد نیروی انسانی در سازمانها به عنوان مهمترین و با ارزشترین سرمایه و منبع آن سازمان، اثری به مراتب بیش از سایر عوامل در موفقیت و بهرهوری خواهد داشت. هدف این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد کارکنان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان با استفاده از مدل Achieve از نظر کارکنان بود که بر مبنای آن، میزان ...
بیشتر
مقدمه: بازدهی و ارتقای عملکرد نیروی انسانی در سازمانها به عنوان مهمترین و با ارزشترین سرمایه و منبع آن سازمان، اثری به مراتب بیش از سایر عوامل در موفقیت و بهرهوری خواهد داشت. هدف این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد کارکنان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان با استفاده از مدل Achieve از نظر کارکنان بود که بر مبنای آن، میزان تأثیر عواملی مانند توانایی فرد، شناخت شغل، حمایت سازمان، انگیزش کارکنان، اعتبار تصمیمات مدیران، بازخور عملکرد و عوامل محیطی بر اثربخشی و ارتقای عملکرد کارکنان شناسایی شد.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی از شاخهی میدانی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی کارکنان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان (1201 نفر) تشکیل میدادند. نمونهی آماری با استفاده از روش نسبت موافقین و مخالفین، 168 نفر به دست آمد. روش نمونهگیری در این تحقیق به صورت تصادفی طبقهبندی شده بر مبنای گروه شغلی و ابزار استفاده شده در این تحقیق، پرسشنامه از نوع محقق ساخته شامل34 سؤال در مقیاس لیکرت بود. پایایی سؤالات تحقیق از طریق محاسبهی ضریب Chronbach¢s alpha، 84/0 به دست آمد. روایی آزمون توسط صاحبنظران مورد تأیید قرار گرفت. در بخش تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای One sample t، Paired- t و Hottelling T2 استفاده شد. در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: از نظر کارکنان مورد تحقیق، عوامل هفتگانه مشخص شدند و بر اساس مدل Achieve با بهرهوری و ارتقای عملکرد کارکنان نقش معنیداری داشتند و در بین این عوامل، انگیزش به عنوان مؤثرترین عامل بر ارتقای عملکرد کارکنان شناخته شد (28/4 = x) و عواملی مانند حمایت سازمان از کارکنان (26/4 = x) و توانایی و مهارت کارکنان (22/4 = x) در اولویت بعدی قرار گرفت.
نتیجهگیری: انگیزش به عنوان مؤثرترین عامل و عواملی مانند حمایت سازمان از کارکنان و توانایی و مهارت کارکنان در اولویت بعدی بر ارتقای عملکرد کارکنان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان تأثیر دارند.
محمد رضا ملکی؛ حسن جعفری؛ حسین صفری؛ رحیم خدایاری زرنق
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1017-1024
چکیده
مقدمه: امروزه نوع جدیدی از مفهوم رهبری مطرح است که بر ارایهی خدمت به دیگران، دیدگاه کلی نسبت به کار، توسعهی فردی و تصمیمگیری مشترک تأکید دارد که تحت عنوان «رهبری معنوی» نامیده میشود. نهضت رهبری معنوی شامل مدلهای خدمتگزاری رهبری، مشارکت دادن کارکنان و توانمندسازی آنان میباشد که بر اساس فلسفهی رهبری خدمتگزار بنا ...
بیشتر
مقدمه: امروزه نوع جدیدی از مفهوم رهبری مطرح است که بر ارایهی خدمت به دیگران، دیدگاه کلی نسبت به کار، توسعهی فردی و تصمیمگیری مشترک تأکید دارد که تحت عنوان «رهبری معنوی» نامیده میشود. نهضت رهبری معنوی شامل مدلهای خدمتگزاری رهبری، مشارکت دادن کارکنان و توانمندسازی آنان میباشد که بر اساس فلسفهی رهبری خدمتگزار بنا نهاده شده است. هدف این پژوهش، شناسایی رابطهی رهبری معنوی و ابعاد آن با کیفیت زندگی کاری کارکنان در بیمارستان آموزشی- درمانی شهید هاشمینژاد شهر تهران بود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر نتایج کاربردی بود که به صورت مقطعی در سال 1388 انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل 111 نفر از پرسنل شاغل در بیمارستان شهید هاشمینژاد بود. دادهها با استفاده از پرسشنامهی رهبری معنوی Fry و نیز پرسشنامهی کیفیت زندگی کاری Casio جمعآوری و به وسیلهی نرمافزار SPSS و آزمون Spearman تحلیل شد. یافتهها: بین رهبری معنوی و هفت بعد آن (چشمانداز سازمانی، عشق به نوع دوستی، ایمان به کار، معنیداری در کار، عضویت در سازمان، تعهد سازمانی و بازخورد عملکرد) با کیفیت زندگی کاری کارکنان در مرکز آموزشی درمانی هاشمینژاد رابطهی معنیدار و مثبت وجود داشت (001/0 > P).نتیجهگیری: رهبری معنوی با فراهم نمودن زمینههای مساعد و حمایت کننده برای کارکنان، شرایطی را فراهم میسازد تا با تلاش در جهت تحقق اهداف سازمان، نیازها و اهداف خود را برآورده کنند و تواناییهای بالقوهی خود را آشکار سازند.
ناهید حاتم؛ علیرضا حیدری؛ ویدا کشتکاران؛ پروانه حیدری ارجلو
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 815-823
چکیده
مقدمه: مسیر شغلی شامل رشته مشاغلی است که شخص برای نیل به یک هدف شغلی طی میکند . مدیریت توسعهی مسیر شغلی، رضایت شغلی، تصدی حرفهای و اثربخشی بالاتر را سبب میشود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت ابعاد مسیر پیشرفت شغلی کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعهی تحلیلی بود که بر روی ...
بیشتر
مقدمه: مسیر شغلی شامل رشته مشاغلی است که شخص برای نیل به یک هدف شغلی طی میکند . مدیریت توسعهی مسیر شغلی، رضایت شغلی، تصدی حرفهای و اثربخشی بالاتر را سبب میشود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت ابعاد مسیر پیشرفت شغلی کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعهی تحلیلی بود که بر روی کارکنان حوزهی ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1388 انجام شد. نمونهگیری به صورت تصادفی نسبتی در بین معاونتها و نمونهگیری تصادفی ساده در داخل همهی معاونتهای دانشگاه انجام شد. 236 نفر در این مطالعه شرکت کردند . ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی 43 سؤالی بود که روایی آن توسط صاحبنظران و متخصصان رشتهی مدیریت تأیید شد و پایایی آن با استفاده از alpha s'Cronbach در یک مطالعهی مقدماتی 80 %به دست آمد. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار آماری /5 SPSS11 انجام گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی Spearman و test-T استفاده شد.
یافتهها: اغلب نمونهها مرد /6 )49 درصد )، لیسانس /1 )52 درصد )، قراردادی /5 )30 درصد ) و شاغل در معاونت پشتیبانی /6 )49 درصد) بودند. بالاترین میانگین نمره در لنگرگاه خدمت (43 0 ± /28 3 ( /و پایینترین میانگین در لنگرگاه تعیین هویت 0/5 ± )47 2 ( /کسب شد. بین سن و سابقهی کاری کارکنان با لنگرگاه خلاقیت، به طور معکوس رابطهی آماری معنیداری مشاهده شد. بین لنگرگاه خدمت و لنگرگاه امنیت از یک سو و جنسیت کارکنان رابطهی آماری معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای فعالیت در راستای کمک به جامعه و مردم ارزش زیادی قایل هستند. به نظر میرسد برای این کارکنان، اهمیت چندانی ندارد که با سازمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعیین هویت و شناسایی شوند. انتصاب مدیران آموزش دیده در مدیریت مسیر شغلی وتصویب دورههای آموزش ضمن خدمت برای مدیران و کارکنان، میتواند به حل مشکلات موجود در این زمینه کمک نماید.
لیلا شکری زاده آرانی؛ مهتاب کرمی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 835-841
چکیده
مقدمه: شناخت تأثیرات بالقوهی فنآوری اطلاعات در صنعت خدمات سلامت از قبیل اثر بر فرایند درمان، سرعت و سهولت بازیابی اطلاعات و در دسترس قرار دادن این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات بالینی مبتنی بر موقعیت و فعالیتهای مدیریتی، آموزشی و پژوهشی، میتواند مبنای برنامهریزیهای استراتژیک به منظور ارتقای دستاوردهای نظام سلامت مبتنی ...
بیشتر
مقدمه: شناخت تأثیرات بالقوهی فنآوری اطلاعات در صنعت خدمات سلامت از قبیل اثر بر فرایند درمان، سرعت و سهولت بازیابی اطلاعات و در دسترس قرار دادن این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات بالینی مبتنی بر موقعیت و فعالیتهای مدیریتی، آموزشی و پژوهشی، میتواند مبنای برنامهریزیهای استراتژیک به منظور ارتقای دستاوردهای نظام سلامت مبتنی بر فنآوری و در نهایت، ارتقای سطح سلامت جامعه گردد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف سنجش نگرش کارکنان بیمارستان شهید بهشتی کاشان، که مهمترین کاربران سیستم فنآوری اطلاعات در حیطهی بهداشت و درمان هستند، انجام گردید تا میزان آمادگی آنان برای پذیرش این گونه سیستمها سنجیده شود.
روش بررسی: این مطالعهی توصیفی- مقطعی در نیمهی اول سال 1388 انجام گردید و در آن دیدگاه 301 نفر (به روش نمونهگیری طبقهای) از کارکنان بیمارستان شهید بهشتی کاشان نسبت به تأثیر فنآوری اطلاعات در نظام بهداشت و درمان، با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته، شامل سؤالاتی دربارهی تأثیر فنآوری اطلاعات بر فرایندهای درمانی، آموزشی، پژوهشی و اداری مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش پایایی پرسشنامه، از روش Split half استفاده شد و ضریب همبستگی 97 درصد به دست آمد. روایی پرسشنامه نیز با بهرهگیری از نظرات چند تن از استادان مدارک پزشکی سنجیده شد. سپس دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و تحلیلی با کمک نرمافزار 15SPSS تحلیل شد.
یافتهها: نگرش کلی جامعهی پژوهش که 9/34 درصد آنان را زنان و 1/65 درصد را مردان در کلیهی گروههای بالینی و اداری تشکیل میدادند، با میانگین امتیاز 5/367 نسبت به تأثیر فنآوری اطلاعات بر ارتقای سطح سلامت مثبت بود. همچنین جامعهی پژوهش، تأثیر فنآوری اطلاعات را بر افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و تسریع در روند تشخیص و درمان به ترتیب با میانگین امتیازات 1/464، 3/311 و 2/434 مطلوب ارزیابی نمود.
نتیجهگیری: مثبت بودن نگرش جامعهی پژوهش مبین این است که بستر و زمینهی مناسب برای اجرا و توسعهی فنآوری اطلاعات در بیمارستان مورد مطالعه، مهیا میباشد و باید گامهایی را جهت اجرای HIS و رسیدن به پروندهی الکترونیک سلامت بیمار برداشت که در این راستا، باید موانع و مشکلات کاربرد این فنآوریها شناسایی گردد و اقداماتی در جهت بودجهبندی صحیح و توسعهی استانداردها و پروتکلها برای تسهیل و توسعهی شبکهی اطلاعات سلامت صورت گیرد.