مدیریت اطلاعات سلامت
بررسی سطح سواد سلامت جنسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت‌شناختی

محدثه باقری؛ راضیه باقرزاده؛ عبدالرسول خسروی

دوره 19، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 173-179

https://doi.org/10.48305/him.2023.41420.1081

چکیده
  مقدمه: با توجه به اهمیت سواد سلامت جنسی در بین جوانان به ویژه دانشجویان و بروز رفتارهای  تهدیدآمیز سلامت ناشی از گستردگی و آلودگی اطلاعات در دسترس، پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت جنسی دانشجویان و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت‌شناختی انجام شده است.روش: پژوهش، با روش پیمایشی انجام شده است. نمونه پژوهش را 387 نفر از دانشجویان دانشگاه ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات سلامت
بررسی رابطه خود بیمار پنداری اینترنتی و سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

هستی یوسفی؛ مرضیه محمودی؛ رضا بصیریان جهرمی

دوره 19، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1401، ، صفحه 147-153

https://doi.org/10.48305/him.2023.41391.1077

چکیده
  مقدمه: در عصر حاضر، اینترنت به منبع مهمی برای به دست آوردن اطلاعات سلامت توسط افراد تبدیل شده است. این امر در کنار مزایای متعدد، موجب شکل‌گیری برخی عوارض و بیماری‌ها نیز شده است که خودبیمارپنداری اینترنتی یکی از آنهاست. هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه بین خود بیمار پنداری اینترنتی و سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم ...  بیشتر

مدیریت اطلاعات سلامت
دستیار علمی؛ تسهیلگر مسیر تحصیل دانشجویان معلول: بیان دیدگاه

آلا آبتین؛ فاطمه دالوند؛ حسن اشرفی ریزی

دوره 19، شماره 2 ، خرداد و تیر 1401، ، صفحه 109-111

https://doi.org/10.48305/him.2023.41309.1071

چکیده
  Nowadays, Access to information in order to strengthening teaching and learning and individual capability development is one of the fundamental needs of all people. And there is no exception to this rule. Although there are numerous facilities in universities, some aspects to providing excellent services to disable students are ignored but if following policies and rules are done correctly, it is possible to act like some successful countries like England in this field. Proposal for (scientific assistant as a facilitator for disable students) is running in Isfahan university of Medical Sciences ...  بیشتر

نقش درک خطر و توانایی تشخیص اخبار جعلی بر پذیرش واکسن کووید 19 در میان دانشجویان دانشگاه شیراز

مهسا ترابی؛ هاجر ستوده

دوره 18، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1400، ، صفحه 265-271

https://doi.org/10.22122/him.v18i1.4440

چکیده
  مقدمه: در زمان بحران‌های سلامت مانند همه‌گیری کووید 19، افزایش اخبار نادرست و شایعات، تشخیص اخبار صحیح را دشوار می‌کند. همچنین، با وجود خطرات موجود، برخی با نپذیرفتن واکسن، ایمنی جامعه را به خطر می‌اندازند. در تلاش برای روشن ساختن علل این رفتار مخاطره‌آمیز، در تلاش برای روشن ساختن علل این رفتار مخاطره‌آمیز، پژوهش حاضر با هدف تعیین ...  بیشتر

ارزیابی دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از وضعیت آموزش مجازی دانشجویان در سال 1400

عبدالرسول خسروی؛ فرهاد لطفی؛ محمدرضا یزدانخواه فرد؛ کامران میرزایی

دوره 18، شماره 4 ، آبان 1400، ، صفحه 166-171

https://doi.org/10.22122/him.v18i4.4385

چکیده
  مقدمه: آموزش مجازی در حال حاضر به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر مطرح می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت ارزیابی دروس ارایه شده مجازی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال 1400 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل 221 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته ...  بیشتر

بررسی رفتار جستجوی اطلاعات سلامت در اینترنت بین دانشجویان دانشگاه‌های شهر اهواز

فاطمه باجی؛ محمدحسین حقیقی‌زاده؛ آرزو کریم‌زاده باردئی

دوره 16، شماره 4 ، آبان 1398، ، صفحه 197-202

https://doi.org/10.22122/him.v16i4.3962

چکیده
  مقدمه: اگرچه مطالعات متعددی در زمینه رفتار اطلاع‌یابی سلامت صورت گرفته و ارتباط آن با باورهای سلامت و عوامل مشابه بررسی شده است، اما به نظر می‌رسد که در شناسایی روابط دقیق و جامع این عوامل در ایران هنوز شکاف‌هایی وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین رفتار جستجوی اطلاعات سلامت در اینترنت بین دانشجویان دانشگاه‌های شهر اهواز بر اساس ...  بیشتر

کارامدی رسانه‌های اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس هرم نیازهای اطلاعاتی Norwood

فاطمه زرمهر؛ حسن اشرفی ریزی؛ احمد شعبانی

دوره 15، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 40-45

https://doi.org/10.22122/him.v15i1.3354

چکیده
  مقدمه: امروزه رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در رفع نیازهای اطلاعاتی افراد به ویژه دانشجویان ایفا می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کارامدی رسانه‌های اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس هرم نیازهای اطلاعاتی Norwood انجام شد.روش بررسی: روش این مطالعه، پیمایشی و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه ...  بیشتر

سطح سواد سلامت الکترونیک دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 95-1394

سید جواد قاضی میرسعید؛ محمود قائمی‌زاده

دوره 14، شماره 6 ، اسفند 1396، ، صفحه 243-248

https://doi.org/10.22122/him.v14i6.3305

چکیده
  مقدمه: امروزه خدمات و اطلاعات سلامت، از طریق اینترنت و سایر ابزارهای ارتباطی الکترونیکی ارایه می‌شود و دستیابی به آن‌ها، نیازمند مهارت‌ها و قابلیت‌هایی است که سواد سلامت الکترونیک نامیده می‌شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سواد سلامت الکترونیک در دانشجویان تحصیلات تکمیلی شش رشته دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 95-1394 انجام گرفت.روش ...  بیشتر

رابطه مدل‌های ذهنی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رفتار جستجوی وبی آن‌ها

زهرا کاظم‌پور؛ مریم ناخدا؛ مهدیه میرزابیگی؛ نادر نقشینه

دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، ، صفحه 217-223

چکیده
  مقدمه: کاربران در تعامل با نظام‌های بازیابی اطلاعات، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مدل‌های ذهنی قرار می‌گیرند. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین رابطه مدل‌های ذهنی دانشجویان با رفتار جستجوی وب آن‌ها بود.روش بررسی: در این پژوهش کاربردی، از رویکرد ترکیبی استفاده شد. جهت شناسایی مدل‌های ذهنی در مرحله کیفی، از تحلیل محتوای کیفی و ابزارهای ...  بیشتر

بررسی میزان آشنایی دانشجویان و کتابداران پزشکی با وظایف کتابدار بالینی

نیره سادات سلیمان‌زاده نجفی؛ الهه زارع فراشبندی؛ رویا مرادی؛ فیروزه زارع فراشبندی

دوره 14، شماره 4 ، آبان 1396، ، صفحه 181-185

https://doi.org/10.22122/him.v14i4.3184

چکیده
  مقدمه: حجم اطلاعات و وقت ناکافی متخصصان سلامت، حضور یک کتابدار بالینی آشنا به وظایف حرفه‌ای را در تیم درمان ضروری می‌نماید. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان آشنایی دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و کتابداران با وظایف کتابدار بالینی بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی- توصیفی انجام شد. جامعه آماری ...  بیشتر

تأثیر محتوای کمک آموزشی همراه تولید شده بر یادگیری دانشجویان رشته فن‌آوری اطلاعات سلامت در درس اصطلاحات پزشکی

شهلا دمنابی؛ رضا فردوسی؛ افسون اسدزاده؛ مهسا میرزایی سعیدآباد

دوره 13، 7 (ویژه نامه همایش ملی فن‌آوری اطلاعات سلامت) ، اسفند 1395، ، صفحه 459-464

چکیده
  مقدمه: اصطلاحات پزشکی جزء دروس اختصاصی رشته فن‌آوری اطلاعات سلامت به شمار می‌رود که نیازمند به خاطرسپاری تعداد زیادی از واژگان است و استفاده از وسایل کمک آموزشی می‌تواند باعث بهبود یادگیری این درس شود. نرم‌افزارهای آموزشی همراه، به عنوان ابزار کمک آموزشی نوین، در عصر کنونی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر ...  بیشتر

مجموعه داده پرونده الکترونیک سلامت فردی برای دانشجویان علوم پزشکی ‌کشور ایران

حامد صمدپور؛ فرحناز صدوقی

دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 416-425

چکیده
  مقدمه: امروزه مراقبت‌های بیمارمحور، با تکیه بر سامانه‌هایی مانند پرونده سلامت فردی، بیش از پیش موردتوجه قرارگرفته‌اند. با توجه به وجود تنوع داده‌ در این سامانه‌ها، داده‌پردازی استاندارد و بومی و توجه به ایجاد و ترویج آن توسط ارائه‌دهندگان خدمات سلامت، نقش مهمی در تعیین موفقیت این سامانه‌ها خواهد داشت. هدف این پژوهش تعیین ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ...  بیشتر

میزان مهارت‌های اطلاع‌یابی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در جستجوی اطلاعات از پایگاه‌های اطلاعاتی پزشکی پیوسته و رابطه متغیرهای زمینه‌ای با آن

محبوبه علیجان پور؛ حیدر مختاری؛ فاطمه علیجان پور

دوره 11، 7 (ویژه‌نامه‌ مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 974-984

چکیده
  مقدمه: به سبب افزایش حجم اطلاعات، کسب مهارت­های اطلاع­جویی از پایگاه­های اطلاعات علمی برای محققان ضروری است. هدف این پژوهش تعیین میزان مهارت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در جستجوی اطلاعات از پایگاه­های اطلاعاتی پیوسته موجود در کتابخانه ملی دیجیتالی پزشکی ایران بود. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی ...  بیشتر

میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس شاخص‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی یونسکو

حسن اشرفی ریزی؛ دلارام حسن زاده؛ زهرا کاظم پور

دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 424-434

چکیده
  مقدمه: سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به عنوان یک مفهوم جدید مطرح شده از طرف یونسکو، کاربران را قادر می‌سازد تا در هنگام استفاده از اطلاعات و رسانه‌ها قضاوت و تفسیر درست داشته باشند و در خلق و تولید اطلاعات حق مؤلف را نیز رعایت کنند.  هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس ...  بیشتر

وضعیت شادکامی در دانشجویان رشته‌های مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز

جواد زارعی؛ مرضیه صارمیان؛ فاطمه عبدی

دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 308-315

چکیده
  مقدمه: شادکامی یکی از مفاهیم مهم در زندگی روزمره افراد است. پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت شادکامی در دانشجویان رشته‌های مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز طراحی و اجرا گردید. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقایسه‌ای به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی آسان به صورت مقطعی در نیمۀ دوم سال 1390 خورشیدی ...  بیشتر

رابطه‌ی بین میزان مهارت‌های زندگی با سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

اسد اله شمس؛ کیوان کاوه؛ بهاره افروغ؛ سحر احمدی

دوره 10، 7 (ویژه‌نامه‌ی چالش‌های سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1059-1065

چکیده
  مقدمه: یکی از عوامل آسیب‌زا در مدیریت منابع انسانی هر سازمان، فقدان و یا ضعف سلامت روانی و به‌ویژه مهارت‌های زندگی است. این دو عامل از جمله توانایی‌های ارتباطی لازم در مواجهه با مشکلات زندگی روزمره یا همکاری در محیط کار و تحصیل، به‌خصوص برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه است. هدف کلی تحقیق حاضرتعیین رابطه‌ی بین میزان سلامت ...  بیشتر

دانش، نگرش و عملکرد از نظر کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات توسط دانشجویان دانشکده‌ی زیست‌پزشکی در سارایوو

ایزت ماسیک؛ روسمیر بالجیک؛ جاسمین الجبگویک؛ سبیجا ایزت بگویک

دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 528-537

چکیده
  مقدمه: با تمام پیشرفت‌هایی که امروزه در زمینه‌ی پزشکی اتفاق می‌افتد، امکان استفاده از فن‌آوری اطلاعات مدرن بزرگترین سود محسوب می‌شود. پزشکی امروزه با استفاده‌ی گسترده از اطلاعات و فن‌آوری ارتباطات information and communication technologies (ICT) نظیر، گوشی‌های تلفن همراه، تله تکس، فکس و پست الکترونیکی (ایمیل) شناخته می‌شود. شبکه‌ی کامپیوتری جهانی ...  بیشتر

رابطه‌ی بین سرمایه‌ی اجتماعی با سطح بهداشت روانی

محمود کیوان‌آرا؛ ناهید توکلی؛ راحله سموعی؛ فاطمه توکلی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1058-1065

چکیده
  مقدمه: تمرکز بر مقوله‌ی سرمایه‌ی اجتماعی در سال‌های اخیر مبتنی بر تأثیر آن در افزایش و تولید سرمایه‌های انسانی و همچنین بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه بوده است. سرمایه‌ی اجتماعی به عنوان عاملی برای موفقیت در برنامه‌های رفاه اجتماعی و سلامت عمومی مورد بحث می‌باشد و به همین دلیل امروزه در بررسی و تدوین شاخص‌های اجتماعی و شاخص‌های ...  بیشتر

تأثیر استراتژی‌های مدیریت بر خود بر سطح نوآوری دانشجویان رشته‌ی مدیریت دانشگاه اصفهان

علی عطافر؛ سعیده کتابی؛ زهرا مؤمنی نور آبادی

دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1112-1121

چکیده
  مقدمه: در عصر دانش، محور بهره‌گیری از پتانسیل‌های بالقوه و توانمند نمودن افراد جهت ایجاد خلاقیت و نوآوری ضروری است. مدیریت بر خود مجموعه‌ای از استراتژی‌هایی است که یک شخص جهت نفوذ و بهبود رفتارش به کار می‌گیرد و به عنوان سرمایه‌ای پنهان، نقش به سزایی در ایجاد نوآوری ایفا می‌کند. هدف از این مقاله، شناسایی نقش استراتژی‌های مدیریت ...  بیشتر

نقدی بر کتاب آموزش مهارت‌های سواد اطلاعاتی

لیلا شهرزادی

دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390

چکیده
  خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارت‌های سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.  بیشتر