مدیریت اطلاعات سلامت
محدثه باقری؛ راضیه باقرزاده؛ عبدالرسول خسروی
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت سواد سلامت جنسی در بین جوانان به ویژه دانشجویان و بروز رفتارهای تهدیدآمیز سلامت ناشی از گستردگی و آلودگی اطلاعات در دسترس، پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت جنسی دانشجویان و ارتباط آن با متغیرهای جمعیتشناختی انجام شده است.روش: پژوهش، با روش پیمایشی انجام شده است. نمونه پژوهش را 387 نفر از دانشجویان دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت سواد سلامت جنسی در بین جوانان به ویژه دانشجویان و بروز رفتارهای تهدیدآمیز سلامت ناشی از گستردگی و آلودگی اطلاعات در دسترس، پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت جنسی دانشجویان و ارتباط آن با متغیرهای جمعیتشناختی انجام شده است.روش: پژوهش، با روش پیمایشی انجام شده است. نمونه پژوهش را 387 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تشکیل دادند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه «سواد سلامت جنسی بزرگسالان ایرانی» با 4 حیطه (دسترسی، خواندن و درک کردن، تحلیل و ارزیابی و کاربرد) استفاده شد و دادهها از طریق روش همبستگی و رگرسیون خطی تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمره سواد سلامت جنسی دانشجویان بالاتر از حد متوسط پرسشنامه گزارش و از میان مؤلفههای سواد سلامت جنسی، مؤلفه «کاربرد» بیشترین و مؤلفه «تحلیل و ارزیابی» کمترین میانگین را داشت دانشجویان دانشکده پیراپزشکی میانگین نمره کمتری نسبت به دانشجویان سایر دانشکدهها داشتند. همچنین میانگین نمره متغیر خواندن و درک کردن در دانشجویان مجرد به طور معنیداری کمتر از دانشجویان متأهل بود.نتیجهگیری:هر چند که بر اساس نتایج این پژوهش، سواد سلامت جنسی دانشجویان علوم پزشکی بوشهر در سطح بالاتر از حد متوسط قرار دارد، اما ضرورت دارد که این مقوله در گروههای مختلف جوانان و بر اساس ویژگیهای خاص هر گروه آموزشهای لازم و متناسب ارائه داد..
مدیریت اطلاعات سلامت
هستی یوسفی؛ مرضیه محمودی؛ رضا بصیریان جهرمی
چکیده
مقدمه: در عصر حاضر، اینترنت به منبع مهمی برای به دست آوردن اطلاعات سلامت توسط افراد تبدیل شده است. این امر در کنار مزایای متعدد، موجب شکلگیری برخی عوارض و بیماریها نیز شده است که خودبیمارپنداری اینترنتی یکی از آنهاست. هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه بین خود بیمار پنداری اینترنتی و سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم ...
بیشتر
مقدمه: در عصر حاضر، اینترنت به منبع مهمی برای به دست آوردن اطلاعات سلامت توسط افراد تبدیل شده است. این امر در کنار مزایای متعدد، موجب شکلگیری برخی عوارض و بیماریها نیز شده است که خودبیمارپنداری اینترنتی یکی از آنهاست. هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه بین خود بیمار پنداری اینترنتی و سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1401 بوده است.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که بروی 392 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر – که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند- در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. در این پژوهش جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی یزدانی و مقیاس شدت سایبرکندریا استفاده شد. همچنین از آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین، و انحراف معیار و از آزمونهای استنباطی t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، و ضریب همبستگی پیرسون برای پاسخ به پرسشهای پژوهش استفاده شد.یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد که بین خود بیمار پنداری اینترنتی و سواد اطلاعاتی دانشجویان رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد؛ همچنین، بررسی رابطه بین 5 بعد سواد اطلاعاتی با خود بیمار پنداری اینترنتی دانشجویان نشان داد که رابطه هریک از این ابعاد با سطح بیماری معکوس و معنیدار است. همچنین مشخص شد که بین متغیر سن و خود بیمار پنداری اینترنتی دانشجویان رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد؛ اما بین سایر متغیرهای جمعیت شناختی (جنس، مقطع تحصیلی، وضعیت تأهل و وضعیت اقتصادی) با خود بیمار پنداری اینترنتی دانشجویان رابطه معنیداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: مجموعه مهارتهای سواد اطلاعاتی میتواند نقش مهمی در بازیابی اطلاعات سودمند برای کاربران ایفا نماید. با توجه به رابطه معکوس و معنیدار سواد اطلاعاتی و خود بیمار پنداری اینترنتی دانشجویان، ارتقای سطح مهارتهای سواد اطلاعاتی آنان از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی توسط کتابداران و اطلاع رسانان پزشکی و همچنین گنجاندن این موضوع مهم در برنامههای درسی دانشجویان گام مهمی در راستای کاهش سطح ابتلا به خودبیمارپنداری اینترنتی آنان محسوب میشود.
مدیریت اطلاعات سلامت
آلا آبتین؛ فاطمه دالوند؛ حسن اشرفی ریزی
چکیده
Nowadays, Access to information in order to strengthening teaching and learning and individual capability development is one of the fundamental needs of all people. And there is no exception to this rule. Although there are numerous facilities in universities, some aspects to providing excellent services to disable students are ignored but if following policies and rules are done correctly, it is possible to act like some successful countries like England in this field. Proposal for (scientific assistant as a facilitator for disable students) is running in Isfahan university of Medical Sciences ...
بیشتر
Nowadays, Access to information in order to strengthening teaching and learning and individual capability development is one of the fundamental needs of all people. And there is no exception to this rule. Although there are numerous facilities in universities, some aspects to providing excellent services to disable students are ignored but if following policies and rules are done correctly, it is possible to act like some successful countries like England in this field. Proposal for (scientific assistant as a facilitator for disable students) is running in Isfahan university of Medical Sciences (MUI) , for a blind student as student with special needs. In this plan, people who are interested in helping disable people are identified , and in this way they will be cause of self confidence in disable students, and a pattern for other universities . This plan also can be an introduction to the formation of the center for providing services to students with special needs. This plan requires financial and spiritual supports and appropriate policy and planning in universities
مهسا ترابی؛ هاجر ستوده
چکیده
مقدمه: در زمان بحرانهای سلامت مانند همهگیری کووید 19، افزایش اخبار نادرست و شایعات، تشخیص اخبار صحیح را دشوار میکند. همچنین، با وجود خطرات موجود، برخی با نپذیرفتن واکسن، ایمنی جامعه را به خطر میاندازند. در تلاش برای روشن ساختن علل این رفتار مخاطرهآمیز، در تلاش برای روشن ساختن علل این رفتار مخاطرهآمیز، پژوهش حاضر با هدف تعیین ...
بیشتر
مقدمه: در زمان بحرانهای سلامت مانند همهگیری کووید 19، افزایش اخبار نادرست و شایعات، تشخیص اخبار صحیح را دشوار میکند. همچنین، با وجود خطرات موجود، برخی با نپذیرفتن واکسن، ایمنی جامعه را به خطر میاندازند. در تلاش برای روشن ساختن علل این رفتار مخاطرهآمیز، در تلاش برای روشن ساختن علل این رفتار مخاطرهآمیز، پژوهش حاضر با هدف تعیین توانایی تشخیص اخبار جعلی بر پذیرش واکسن کووید 19 در دانشجویان دانشگاه شیراز انجام شد.روش بررسی: ایاین مطالعه به روش پیمایشی انجام گردید. ابزار تحقیق، پرسشنامه الکترونیکی ترکیبی شامل پرسشنامه پذیرش واکسن Montagni و همکاران، مقیاس تشخیص اخبار جعلی طراحی شده توسط محقق و پرسشنامه درک خطر Champion بود. نمونهگیری به روش داوطلبانه انجام شد. 382 دانشجوی دانشگاه شیراز (در سال تحصیلی 1401-1400) به پرسشنامه پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمونهای 2c و Binary Logistic Regression مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 72 درصد از دانشجویان پذیرای واکسن بودند و 8/62 درصد درک متوسطی از خطر این بیماری داشتند. رابطه مثبت و معنیداری بین متغیر توان تشخیص اخبار جعلی با پذیرش واکسن مشاهده گردید. به عبارت دیگر، هرچه افراد در تشخیص اخبار جعلی توانمندتر بودند، احتمال قرارگیری آنها در گروه «مردد در واکسیناسیون» نسبت به گروه «پذیرای واکسن» نزدیک به 8/0 برابر کمتر بود.نتیجهگیری: پذیرش اخبار جعلی درباره واکسن کووید 19 میتواند به کاهش پذیرش واکسن بینجامد. این یافته دلالت بر نقش سواد تشخیص اخبار جعلی در کنترل رفتار افراد و در نتیجه، ارتقای سلامت جامعه دارد.
عبدالرسول خسروی؛ فرهاد لطفی؛ محمدرضا یزدانخواه فرد؛ کامران میرزایی
چکیده
مقدمه: آموزش مجازی در حال حاضر به عنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر مطرح میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت ارزیابی دروس ارایه شده مجازی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1400 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل 221 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته ...
بیشتر
مقدمه: آموزش مجازی در حال حاضر به عنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر مطرح میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت ارزیابی دروس ارایه شده مجازی مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1400 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل 221 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی آبادان، اصفهان، بوشهر و همدان بود که با توجه به محدود بودن تعداد، از روش تمامشماری استفاده شد. جامعه مورد بررسی تا پایان نیمسال دوم سال 1400 در دو نیمسال در کلاسهای مجازی آموزشی شرکت کرده بودند. دادهها به وسیله پرسشنامه خودایفا و بر مبنای مدل Kirkpatrick که شامل سه سطح واکنش، یادگیری و رفتار از مدل مذکور را میسنجد، جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای Mann-Whitney U و Kruskal-Wallis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین نمره حیطههای واکنش، یادگیری، تغییر رفتار و ارزیابی دروس ارایه شده مجازی به ترتیب 08/12 ± 38/40، 70/5 ± 60/16، 40/6 ± 90/20 و 30/17 ± 80/57 برآورد گردید. میزان تأثیر دورههای آموزش مجازی برگزار شده در بین دانشجویان مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ضعیف گزارش شد.نتیجهگیری: با توجه به پایین بودن میزان رضایت دانشجویان از دروس ارایه شده مجازی، کاهش سطح یادگیری و تغییر رفتاری نامناسب، گروههای کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی برای زمینهسازی استفاده از آموزش مجازی و کسب رضایت، یادگیری و تغییر رفتار یادگیرندگان، باید نسبت به ارتقای برنامههای آموزش مجازی خود بر اساس مدل Kirkpatrick برنامهریزی لازم را انجام دهند.
فاطمه باجی؛ محمدحسین حقیقیزاده؛ آرزو کریمزاده باردئی
چکیده
مقدمه: اگرچه مطالعات متعددی در زمینه رفتار اطلاعیابی سلامت صورت گرفته و ارتباط آن با باورهای سلامت و عوامل مشابه بررسی شده است، اما به نظر میرسد که در شناسایی روابط دقیق و جامع این عوامل در ایران هنوز شکافهایی وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین رفتار جستجوی اطلاعات سلامت در اینترنت بین دانشجویان دانشگاههای شهر اهواز بر اساس ...
بیشتر
مقدمه: اگرچه مطالعات متعددی در زمینه رفتار اطلاعیابی سلامت صورت گرفته و ارتباط آن با باورهای سلامت و عوامل مشابه بررسی شده است، اما به نظر میرسد که در شناسایی روابط دقیق و جامع این عوامل در ایران هنوز شکافهایی وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین رفتار جستجوی اطلاعات سلامت در اینترنت بین دانشجویان دانشگاههای شهر اهواز بر اساس مدل باورهای سلامت انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمام دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای شهر اهواز در سال 1397 بود که از بین آنها، 600 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ترکیبی محقق ساخته متشکل از 6 مؤلفه و 30 گویه بود که پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha، 886/0 به دست آمد. از مجموع پرسشنامههای توزیع شده، 527 پرسشنامه جمعآوری گردید. در نهایت، دادهها با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: اغلب شرکتکنندگان در رده سنی 21 تا 30 سال قرار داشتند (8/55 درصد). بر اساس تحلیلهای نهایی، متغیر «مزایای درک شده» 8/66 درصد تغییرات متغیر «قصد جستجوی اطلاعات سلامت» را تبیین کرد. همچنین، متغیر «شدت درک شده» 7/24 درصد، متغیر «حساسیت درک شده» 5/17 درصد و متغیر «خودکارامدی» 0/14 درصد از تغییرات متغیر «قصد جستجوی اطلاعات سلامت» را تبیین نمود. رابطه بین متغیرهای «موانع درک شده» و «قصد جستجوی اطلاعات سلامت» تأیید نشد.نتیجهگیری: جستجوی اطلاعات سلامت در اینترنت تحت تأثیر باورهای سلامت میباشد و اینترنت به عنوان مهمترین و در دسترسترین محمل اطلاعاتی موجود، مزایای زیادی برای دانشجویان به همراه دارد؛ به گونهای که بر شدت و حساسیت این قشر برای استفاده از اطلاعات سلامت به صورت روزانه افزوده است. این امر هوشیاری نسبتاً بالای دانشجویان را در خصوص ارتقای معلومات سلامت خود نشان میدهد.
فاطمه زرمهر؛ حسن اشرفی ریزی؛ احمد شعبانی
چکیده
مقدمه: امروزه رسانههای اجتماعی نقش مهمی در رفع نیازهای اطلاعاتی افراد به ویژه دانشجویان ایفا میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کارامدی رسانههای اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس هرم نیازهای اطلاعاتی Norwood انجام شد.روش بررسی: روش این مطالعه، پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه ...
بیشتر
مقدمه: امروزه رسانههای اجتماعی نقش مهمی در رفع نیازهای اطلاعاتی افراد به ویژه دانشجویان ایفا میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کارامدی رسانههای اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس هرم نیازهای اطلاعاتی Norwood انجام شد.روش بررسی: روش این مطالعه، پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد. نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روایی ابزار با کمک متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و روانشناسی و پایایی آن از طریق ضریب Cronbach¢s alpha با مقدار 89/0 تأیید گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای ANOVA و t و ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به طور کلی کمتر از حد متوسط برآورد گردید. میانگین استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی پایه و اساسی، یاریرسان، روشنگرانه، اغنا کننده و تهذیب و اخلاق به ترتیب 461/2، 323/2، 147/3، 448/2 و 463/2 به دست آمد. همچنین، رشته تحصیلی در میزان استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی تأثیر داشت، اما سن اثرگذار نبود.نتیجهگیری: میزان استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی در رفع انواع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان، کمتر از حد متوسط میباشد و نیاز اطلاعاتی روشنگرانه دانشجویان بیشتر از سایر نیازهای اطلاعاتی از طریق ابزارهای رسانه اجتماعی مرتفع میگردد. مسؤولان سلامت باید قابلیتهای رسانههای اجتماعی را بیشتر برای دانشجویان تبیین نمایند.
سید جواد قاضی میرسعید؛ محمود قائمیزاده
چکیده
مقدمه: امروزه خدمات و اطلاعات سلامت، از طریق اینترنت و سایر ابزارهای ارتباطی الکترونیکی ارایه میشود و دستیابی به آنها، نیازمند مهارتها و قابلیتهایی است که سواد سلامت الکترونیک نامیده میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سواد سلامت الکترونیک در دانشجویان تحصیلات تکمیلی شش رشته دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 95-1394 انجام گرفت.روش ...
بیشتر
مقدمه: امروزه خدمات و اطلاعات سلامت، از طریق اینترنت و سایر ابزارهای ارتباطی الکترونیکی ارایه میشود و دستیابی به آنها، نیازمند مهارتها و قابلیتهایی است که سواد سلامت الکترونیک نامیده میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سواد سلامت الکترونیک در دانشجویان تحصیلات تکمیلی شش رشته دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 95-1394 انجام گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی بود که در آن دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، از میان 700 دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی رشتههای پرستاری، بهداشت، اقتصاد سلامت، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، فنآوری اطلاعات سلامت و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران جمعآوری گردید. حجم نمونه با استفاده از جدول Morgan، 248 نفر برآورد شد و نمونهگیری به روش طبقهای تناسبی صورت گرفت. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha (752/0 = α) تأیید گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای t تک نمونهای و Independent t تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: میانگین نمره سواد سلامت الکترونیک نمونههای مورد بررسی، 367/48 برآورد گردید. بر اساس نتایج آزمون t تک نمونهای، سطح سواد سلامت الکترونیک در جامعه مورد مطالعه بیشتر از میانگین به دست آمد (001/0 > P). همچنین، تفاوت معنیداری در سطح سواد سلامت الکترونیک دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود داشت، اما تفاوت معنیداری در وضعیت سواد سلامت الکترونیک مردان و زنان مشاهده نشد.نتیجهگیری: اعضای جامعه مورد بررسی، به تقویت مهارت کار با واژهپرداز و درک، ارزیابی و تفسیر یافتههای پژوهش نیاز داشتند. بالاتر بودن سواد سلامت الکترونیک از سطح متوسط در میان نمونهها، نشان دهنده آن است که این افراد با کمی آموزش، قابلیت به کارگیری در امر آموزش این مهارت در جامعه را دارند.
زهرا کاظمپور؛ مریم ناخدا؛ مهدیه میرزابیگی؛ نادر نقشینه
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، ، صفحه 217-223
چکیده
مقدمه: کاربران در تعامل با نظامهای بازیابی اطلاعات، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مدلهای ذهنی قرار میگیرند. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین رابطه مدلهای ذهنی دانشجویان با رفتار جستجوی وب آنها بود.روش بررسی: در این پژوهش کاربردی، از رویکرد ترکیبی استفاده شد. جهت شناسایی مدلهای ذهنی در مرحله کیفی، از تحلیل محتوای کیفی و ابزارهای ...
بیشتر
مقدمه: کاربران در تعامل با نظامهای بازیابی اطلاعات، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مدلهای ذهنی قرار میگیرند. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین رابطه مدلهای ذهنی دانشجویان با رفتار جستجوی وب آنها بود.روش بررسی: در این پژوهش کاربردی، از رویکرد ترکیبی استفاده شد. جهت شناسایی مدلهای ذهنی در مرحله کیفی، از تحلیل محتوای کیفی و ابزارهای مصاحبه نیمه ساختار یافته، تفکر با صدای بلند و مشاهده استفاده گردید. به منظور بررسی رفتار جستجوی وبی در مرحله کمی، روش تحلیل گزارشهای تراکنش و ابزار مشاهده مورد استفاده قرار گرفت. سپس رابطه مدلهای ذهنی با متغیرهای رفتار جستجوی وبی بررسی شد. جامعه مورد بررسی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که 60 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون Kolmogorov-Smirnov و همبستگی Spearman) در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در تحقیق حاضر، 14 جزء مدل ذهنی شناسایی گردید. اغلب دانشجویان (55 درصد) مدل ذهنی ساختاری داشتند. همچنین، ارتباط معنیداری بین مدلهای ذهنی دانشجویان با رفتار جستجوی وبی آنها در متغیرهای طول جلسه جستجو، پیچیدگی پرسشهای جستجو و جستجو به زبان طبیعی مشاهده شد.نتیجهگیری: مدلهای ذهنی دانشجویان با برخی متغیرهای رفتار جستجوی وب ارتباط دارد. بنابراین، پژوهش در این زمینه امکان درک بهتر چرایی رفتارهای کاربران در موتورهای جستجو را فراهم میکند و میتواند راهگشای مناسبی برای ارتقای نظامهای بازیابی اطلاعات باشد.
نیره سادات سلیمانزاده نجفی؛ الهه زارع فراشبندی؛ رویا مرادی؛ فیروزه زارع فراشبندی
چکیده
مقدمه: حجم اطلاعات و وقت ناکافی متخصصان سلامت، حضور یک کتابدار بالینی آشنا به وظایف حرفهای را در تیم درمان ضروری مینماید. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان آشنایی دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و کتابداران با وظایف کتابدار بالینی بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی- توصیفی انجام شد. جامعه آماری ...
بیشتر
مقدمه: حجم اطلاعات و وقت ناکافی متخصصان سلامت، حضور یک کتابدار بالینی آشنا به وظایف حرفهای را در تیم درمان ضروری مینماید. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان آشنایی دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و کتابداران با وظایف کتابدار بالینی بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی- توصیفی انجام شد. جامعه آماری که متشکل از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته کتابداری و کتابداران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود، به روش سرشماری انتخاب شد. دادهها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید و سپس با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: دانشجویان و کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آشنایی به نسبت خوبی با وظایف کتابدار بالینی داشتند. ارتباط معنیداری بین نمره آشنایی کتابداران در سه محور مورد بررسی (اهداف، وظایف و کارکردها) با رشته تحصیلی و میزان سابقه کاری مشاهده نشد. همچنین، فقط در مؤلفه جستجو و پژوهش تفاوت معنیداری بین نمره آشنایی دانشجویان و کتابداران وجود داشت.نتیجهگیری: با توجه به آشنایی نسبی نظری دانشجویان و کتابداران با مهارتهای شغلی یک کتابدار بالینی، امکان اجرای عملی این مهارتها در محیط بالینی توسط دانشجویان این رشته وجود دارد.
شهلا دمنابی؛ رضا فردوسی؛ افسون اسدزاده؛ مهسا میرزایی سعیدآباد
دوره 13، 7 (ویژه نامه همایش ملی فنآوری اطلاعات سلامت) ، اسفند 1395، ، صفحه 459-464
چکیده
مقدمه: اصطلاحات پزشکی جزء دروس اختصاصی رشته فنآوری اطلاعات سلامت به شمار میرود که نیازمند به خاطرسپاری تعداد زیادی از واژگان است و استفاده از وسایل کمک آموزشی میتواند باعث بهبود یادگیری این درس شود. نرمافزارهای آموزشی همراه، به عنوان ابزار کمک آموزشی نوین، در عصر کنونی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر ...
بیشتر
مقدمه: اصطلاحات پزشکی جزء دروس اختصاصی رشته فنآوری اطلاعات سلامت به شمار میرود که نیازمند به خاطرسپاری تعداد زیادی از واژگان است و استفاده از وسایل کمک آموزشی میتواند باعث بهبود یادگیری این درس شود. نرمافزارهای آموزشی همراه، به عنوان ابزار کمک آموزشی نوین، در عصر کنونی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر محتوای کمک آموزشی همراه تولید شده بر پیشرفت تحصیلی، انگیزه و تعداد دفعات مطالعه دانشجویان رشته فنآوری اطلاعات سلامت صورت گرفت.روش بررسی: این مطالعه به روش شبه تجربی، بر روی 12 نفر از دانشجویان ترم دوم رشته فنآوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. جهت تعیین میزان پیشرفت تحصیلی، از نمرات پیشآزمون و پسآزمون و برای تعیین تأثیر نرمافزار بر روی میزان مطالعه و انگیزه، از پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی آن توسط استادان و پایایی آن با استفاده از آزمون Cronbach¢s alpha تأیید شده بود، استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای Paired t و McNemar) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بین استفاده از نرمافزار کمک آموزشی و پیشرفت تحصیلی (001/0 > P) و انگیزه دانشجویان (013/0 = P) رابطه معنیداری وجود داشت، اما در میزان مطالعه آنها رابطه معنیداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: استفاده از نرمافزار کمک آموزشی همراه در کنار روشهای سنتی مطالعه، میتواند منجر به ارتقای پیشرفت تحصیلی و انگیزه دانشجویان در مطالعه درس اصطلاحات پزشکی گردد.
حامد صمدپور؛ فرحناز صدوقی
دوره 12، شماره 4 ، آبان 1394، ، صفحه 416-425
چکیده
مقدمه: امروزه مراقبتهای بیمارمحور، با تکیه بر سامانههایی مانند پرونده سلامت فردی، بیش از پیش موردتوجه قرارگرفتهاند. با توجه به وجود تنوع داده در این سامانهها، دادهپردازی استاندارد و بومی و توجه به ایجاد و ترویج آن توسط ارائهدهندگان خدمات سلامت، نقش مهمی در تعیین موفقیت این سامانهها خواهد داشت. هدف این پژوهش تعیین ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ...
بیشتر
مقدمه: امروزه مراقبتهای بیمارمحور، با تکیه بر سامانههایی مانند پرونده سلامت فردی، بیش از پیش موردتوجه قرارگرفتهاند. با توجه به وجود تنوع داده در این سامانهها، دادهپردازی استاندارد و بومی و توجه به ایجاد و ترویج آن توسط ارائهدهندگان خدمات سلامت، نقش مهمی در تعیین موفقیت این سامانهها خواهد داشت. هدف این پژوهش تعیین ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ داده سیستم پرونده سلامت فردی دانشجویان علوم پزشکی است. روش بررسی: ﭘﮋوﻫﺶ با روش ترکیبی در سه مرحله: مقایسه کیفی مجموعه داده کشورهای آمریکا، استرالیا و انگلیس، نیازسنجی کمی- توصیفی از 301 نفر شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران و ارائهدهندگان خدمات سلامت به آنها و استفاده از تکنیک دلفی بهصورت کیفی برای بهرهگیری از نظر 60 نفر خبره حیطههای تخصصی مدیریت، پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، توانبخشی و سلامت روان، در سال 1392خورشیدی انجام شد. در مرحله نیازسنجی، پرسشنامه بر اساس وجه اشتراک مجموعه داده ﻛﺸﻮرﻫﺎی منتخب و شناسنامه سلامت دانشجویان مصوب وزارت بهداشت و علوم تهیه شد، روایی محتوایی آن با نظر سه نفر از خبرگان، پایایی آن به روش همسانی درونی و مقدار Cronbach's alpha 97/0، با نرمافزار SPSS20 به تأیید رسید، تحلیل توصیفی دادهها بر اساس توزیع درصد فراوانی با نرمافزار Excel انجام شد. در مرحله سوم از روش دلفی استفاده شد. پرسشنامه بر اساس نتایج مرحله نیازسنجی تهیه گردید و روایی محتوایی آن با نظر سه نفر از خبرگان در حوزههای مدیریتی و بالینی تائید شد، سنجش پایایی ابزار پژوهش در این مرحله از پژوهش امکانپذیر نبود، زیرا در روش دلفی، پاسخگویان میتوانند در هر دور، پاسخ خود را کاملاً تغییر دهند. تحلیل توصیفی بر اساس میانگین با نرمافزار Excel انجام شد. عناصر داده با میانگین توافق جمعی بالاتر از 4 در مجموعه داده پیشنهادی قرار گرفت.یافتهها: مجموعاً 344 عنصر داده مورد اعتبارسنجی قرار گرفت که 280 عدد از آنها، حاصل مرحله نیازسنجی و 64 مورد توسط خبرگان در طی مراحل دلفی، افزوده شد. 271 عنصر داده، موردتوافق جمعی قرار گرفتند که از میان آنها در 5 عنصر داده، توافق کامل (100 درصد) وجود داشت، 73 عنصر با عدم کسب توافق جمعی، از الگو حذف گردید. مجموعه داده، زیرمجموعه و ردههای آن تعیین شد. نتیجهگیری: تغییرات ایجاد شده در مجموعه داده در طی مراحل پژوهش، نشان داد که با توجه به محدوده متنوع دادهها، نیازسنجی از ذینفعان، کسب نظر متخصصین برای تعیین مجموعه داده اهمیت دارد. یافتهها نشان داد که مجموعه داده پرونده سلامت فردی میتواند جزئیات بیشتری مانند اطلاعات سلامت روان را در بر گیرد. شناسنامه سلامت دانشجو استفاده شده در اکثر دانشگاههای ایران، در مقایسه با یافتههای این پژوهش، ناقص است.
محبوبه علیجان پور؛ حیدر مختاری؛ فاطمه علیجان پور
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 974-984
چکیده
مقدمه: به سبب افزایش حجم اطلاعات، کسب مهارتهای اطلاعجویی از پایگاههای اطلاعات علمی برای محققان ضروری است. هدف این پژوهش تعیین میزان مهارت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در جستجوی اطلاعات از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته موجود در کتابخانه ملی دیجیتالی پزشکی ایران بود. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی ...
بیشتر
مقدمه: به سبب افزایش حجم اطلاعات، کسب مهارتهای اطلاعجویی از پایگاههای اطلاعات علمی برای محققان ضروری است. هدف این پژوهش تعیین میزان مهارت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در جستجوی اطلاعات از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته موجود در کتابخانه ملی دیجیتالی پزشکی ایران بود. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی بوده است. نمونه پژوهش 335 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل بودند که از میان کل 2600 نفر از دانشجویان این دانشگاه در سالتحصیلی 90-91 خورشیدی به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساختهای بود که روایی آن با نظر متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 89/0a= به دست آمد. دادهها در دو سطح آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی) و استنباطی (آزمونهای یومان ویتنی و کروسکال والیس) و با استفاده از نرمافزار SPSS 16 تجزیه و تحلیل شد یافتهها: بین جنسیت دانشجویان و سطح مهارت آنان در جستجو از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته رابطه معناداری وجود نداشت. اما بین مقطع و نیز حوزه تحصیلی دانشجویان و میزان مهارت آنان در استفاده از پایگاههای اطلاعاتی رابطه معنادار وجود داشت. همچنین تنها 5/11 درصد دانشجویان در جستجو از پایگاههای اطلاعاتی مهارت متوسط به بالاو 2/69 درصد آنان مهارت کم داشتند و 3/19 درصد هیچ مهارتی در استفاده از این پایگاهها نداشتند. نتیجهگیری: با توجه به اثرگذاری رشته و مقطع تحصیلی بر مهارتهای جستجوی اطلاعات، توجه به این تفاوتها در آموزش مهارتهای اطلاعیابی ضروری است. میزان مهارت دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی در جستجو از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته وضعیت مطلوبی ندارد؛ لذا برگزاری منظم کلاسهای آموزشی و اطلاع رسانی مناسب برای آنان پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی : دانشجویان؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ دانشگاه ها
حسن اشرفی ریزی؛ دلارام حسن زاده؛ زهرا کاظم پور
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 424-434
چکیده
مقدمه: سواد رسانهای و اطلاعاتی به عنوان یک مفهوم جدید مطرح شده از طرف یونسکو، کاربران را قادر میسازد تا در هنگام استفاده از اطلاعات و رسانهها قضاوت و تفسیر درست داشته باشند و در خلق و تولید اطلاعات حق مؤلف را نیز رعایت کنند. هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس ...
بیشتر
مقدمه: سواد رسانهای و اطلاعاتی به عنوان یک مفهوم جدید مطرح شده از طرف یونسکو، کاربران را قادر میسازد تا در هنگام استفاده از اطلاعات و رسانهها قضاوت و تفسیر درست داشته باشند و در خلق و تولید اطلاعات حق مؤلف را نیز رعایت کنند. هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس شاخصهای سواد رسانهای و اطلاعاتی یونسکو بوده است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده که بر اساس شاخصهای سواد رسانهای و اطلاعاتی یونسکو و متون علمی معتبر و نیز نیاز پژوهشگران تهیه و بومیسازی گردیده است. روایی توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 75 صدم به دست آمد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 375 نفر به دست آمد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای میباشد. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ( Independent T-test و ANOVA) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان 338/0±86/3 میباشد که بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب میباشد. بیشترین میانگین مربوط به ارج نهادن به تولیدات علمی دیگران با 775/0±40/4 و کمترین میانگینها مربوط به انتقال اطلاعات از طریق سخنرانی رسمی با 23/1±15/3 میباشد. میانگین بعد رعایت حق مؤلف با 466/0±22/4 بیشتر از سایر ابعاد (ارزشیابی اطلاعات رسانهها، شیوه استفاده از رسانهها، استفاده هدفمند از رسانهها، ترکیب اطلاعات، تبادل اطلاعات) و کمترین بعد مربوط به تبادل اطلاعات 744/0±62/3 میباشد. مقایسه بین جنسیت و وضعیت تأهل و میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و متغیرهای مذکور تفاوت معنیداری وجود ندارد، اما با متغیر مقطع تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب میباشد. با این وجود دانشجویان در زمینه انتقال اطلاعات از طریق سخنرانی رسمی، ارائه دانستههای علمی به شکل نوشتاری و شروع فعالیتهای جدید با اطلاعات کم وضعیت مطلوبی ندارند. در مجموع لازم است هم دانشجویان و هم دستاندرکاران امر آموزش به عوامل مؤثر در افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی به عنوان یک قابلیت اساسی در استفاده از رسانههای چاپی و الکترونیکی توجه ویژه نمایند.
جواد زارعی؛ مرضیه صارمیان؛ فاطمه عبدی
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 308-315
چکیده
مقدمه: شادکامی یکی از مفاهیم مهم در زندگی روزمره افراد است. پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت شادکامی در دانشجویان رشتههای مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز طراحی و اجرا گردید. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقایسهای به روش نمونهگیری غیراحتمالی آسان به صورت مقطعی در نیمۀ دوم سال 1390 خورشیدی ...
بیشتر
مقدمه: شادکامی یکی از مفاهیم مهم در زندگی روزمره افراد است. پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت شادکامی در دانشجویان رشتههای مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز طراحی و اجرا گردید. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقایسهای به روش نمونهگیری غیراحتمالی آسان به صورت مقطعی در نیمۀ دوم سال 1390 خورشیدی انجام شد. جامعه پژوهش را 91 نفر از دانشجویان رشتههای مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز تشکیل میدهند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی استاندارد شادکامی آکسفورد بود که روایی و پایایی آن توسط سایر مطالعات تأیید شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافتهها: بین شادکامی و عواملی مانند رشتهی تحصیلی، جنس، سن، وضعیت تأهل، دوره و ترم تحصیلی رابطهی معناداری به لحاظ آماری مشاهده نشد (P> 0.05)، اما به لحاظ توصیفی، دانشجویان پسر شادتر از دخترها، دانشجویان متأهل شادتر از مجردها و دانشجویان جوانتر شادتر از دانشجویان با سن بالاتر بودند. همچنین با افزایش ترم تحصیلی، میزان شادکامی در دانشجویان کاهش پیدا میکرد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد، دانشجویان متأهل شادکامی بیشتری نسبت به دانشجویان مجرد دارند. در تبیین این یافته میتوان گفت بین احساس تعلق افراد و شادکامی ارتباط وجود دارد. همچنین میزان شادکامی در دانشجویان ترمهای پایینتر، به دلیل قبولی در دانشگاه و ورودشان به محیط جدید،بیشتر است. واژههای کلیدی: شادکامی؛ دانشجویان؛ مدارک پزشکی؛ فناوری اطلاعات سلامت
اسد اله شمس؛ کیوان کاوه؛ بهاره افروغ؛ سحر احمدی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1059-1065
چکیده
مقدمه: یکی از عوامل آسیبزا در مدیریت منابع انسانی هر سازمان، فقدان و یا ضعف سلامت روانی و بهویژه مهارتهای زندگی است. این دو عامل از جمله تواناییهای ارتباطی لازم در مواجهه با مشکلات زندگی روزمره یا همکاری در محیط کار و تحصیل، بهخصوص برای دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاه است. هدف کلی تحقیق حاضرتعیین رابطهی بین میزان سلامت ...
بیشتر
مقدمه: یکی از عوامل آسیبزا در مدیریت منابع انسانی هر سازمان، فقدان و یا ضعف سلامت روانی و بهویژه مهارتهای زندگی است. این دو عامل از جمله تواناییهای ارتباطی لازم در مواجهه با مشکلات زندگی روزمره یا همکاری در محیط کار و تحصیل، بهخصوص برای دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاه است. هدف کلی تحقیق حاضرتعیین رابطهی بین میزان سلامت روانی با مهارتهای زندگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی و از نوع مقطعی است. جامعهی مورد مطالعه کلیهی دانشجویان هفت دانشکدهی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که براساس فرمول نمونهگیری Morgan، 384 نفر از دانشجویان در سال 1389 انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامهی محققساخته برای مهارتهای زندگی و پرسشنامهی استاندارد Gold Berg برای سلامت عمومی و روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت. اطلاعات به دست آمده با نرمافزار SPSS نسخهی 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی پرسشنامهها توسط متخصصین و پایایی آنها توسط Coronach’s Alpha بالاتر از 80 مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: بالاترین میانگین نمرهی سلامت روانی متعلق به دانشجویان دانشکدهی پزشکـی با میانگین نمرهی (54/10±71/84) و پایینترین میانگین نمرهی سلامت روان متعلق به دانشجویان دانشکدهی توانبخشی با میانگین نمرهی (03/13±92/72) بوده است. بالاترین میانگین نمرهی مهارتهای زندگی به دانشجویان دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی با میانگین نمرهی (16/5±64/71) و پایینترین میانگین نمرهی مهارت زندگی به دانشجویان دانشکدهی داروسازی با میانگین نمرهی (04/7±38/69) اختصاص داشت. رابطهی دو متغیر سلامت روان و مهارت زندگی در دانشجویان معنیدار بود. بین دانشکدهها سلامت روانی و بین رشتهها مهارتهای زندگی رابطهی معنیدار با موضوع داشتند. از نظر مقطع تحصیلی، شغل پدر و تعداد فرزندان خانواده رابطهی معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: مهارتهای زندگی و سطح سلامت روانی دانشجویان از حد خوب بالاتر (70 درصد) است. لذا بر مبنای نتایج این تحقیق و در مقایسه با نتایج تحقیقات مشابه برای رسیدن به سطح عالی، تأکید بر آموزش مهارت زندگی و سلامت روانی در برنامهی درسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: سلامت روان؛ اضطراب؛ دانشجویان؛ افسردگی
ایزت ماسیک؛ روسمیر بالجیک؛ جاسمین الجبگویک؛ سبیجا ایزت بگویک
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 528-537
چکیده
مقدمه: با تمام پیشرفتهایی که امروزه در زمینهی پزشکی اتفاق میافتد، امکان استفاده از فنآوری اطلاعات مدرن بزرگترین سود محسوب میشود. پزشکی امروزه با استفادهی گسترده از اطلاعات و فنآوری ارتباطات information and communication technologies (ICT) نظیر، گوشیهای تلفن همراه، تله تکس، فکس و پست الکترونیکی (ایمیل) شناخته میشود. شبکهی کامپیوتری جهانی ...
بیشتر
مقدمه: با تمام پیشرفتهایی که امروزه در زمینهی پزشکی اتفاق میافتد، امکان استفاده از فنآوری اطلاعات مدرن بزرگترین سود محسوب میشود. پزشکی امروزه با استفادهی گسترده از اطلاعات و فنآوری ارتباطات information and communication technologies (ICT) نظیر، گوشیهای تلفن همراه، تله تکس، فکس و پست الکترونیکی (ایمیل) شناخته میشود. شبکهی کامپیوتری جهانی به تعدادی از پایگاههای داده با اطلاعات کتابشناختی، اپیدمیولوژیک، تصویر و اطلاعات دیگر -که بهطور فزایندهای بر اهمیت استفاده از اینترنت در پزشکی تأکید دارد- اجازهی دسترسی میدهد. سیستمهایی برای ارزیابی وضعیت سلامت و تشخیص بیماریها و سیستمهایی به منظور حمایت از عملکرد بالینی بر روی اینترنت در دسترس میباشند. هدف از این بررسی برآورد این بود که، چه تعداد از دانشجویان آمادهی پذیرش دانش با استفاده از انفورماتیک پزشکی برای کار در آینده هستند و کدام قسمتها از انفورماتیک پزشکی در عملکرد پزشکان آینده حائز اهمیت است. روش بررسی: پژوهش در میان دانشجویان سال ششم دانشکدهی پزشکی دانشگاه سارایوو در سالهای 10/2009 و 13/2012 از طریق پرسشنامه با هدف خاص انجام شد. این پرسشنامه به طور کامل ناشناس بود و پنج طبقه از دادههای دربرگیرندهی متغیرهای مربوطه که توسط نویسنده برای اولین بار تهیه شد را شامل شد. برای ارزیابی نظرات مقیاس لیکرت مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: بازخورد دانشجویان در مورد آموزش در زمینهی انفورماتیک پزشکی بیشتر شده بود، بهطوری که دانشجویان در سال 2009/2008 معتقد بودند که باید کار عملی بر روی کامپیوتر وآموزش و یادگیری از طریق اینترنت و از راه دور وجود داشته باشد. دانشجویان در هر دو نظرسنجی به توافق رسیدند که آنها باید دانش خود را در مورد پایگاه داده بهبود بخشند، اما در سال 2009 نیاز آنها به بهبود دانش خود در مورد افیس ام اس و اینترنت بیش از دو برابر سال جاری بود. نتیجهگیری: دسترسی به اطلاعات مفید پزشکی برای کاربران مراقبت بهداشتی، پزشکان و دیگر پرسنل مراقبت بهداشتی در مؤسسات بهداشتی مختلف در هر نقطه از سیارهی زمین راحتتر شده است. همهی آنها این قدرت را دارند که با سرعت زیاد و بهراحتی به جمعآوری و به اشتراکگذاری اطلاعات از مناطق محلی خود و حتی فراتر از آن بپردازند. واژههای کلیدی: انفورماتیک پزشکی؛ تکنولوژی اطلاعات؛ دانش- نگرش- عملکرد؛ دانشکدههای پزشکی؛ دانشجویان
محمود کیوانآرا؛ ناهید توکلی؛ راحله سموعی؛ فاطمه توکلی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1058-1065
چکیده
مقدمه: تمرکز بر مقولهی سرمایهی اجتماعی در سالهای اخیر مبتنی بر تأثیر آن در افزایش و تولید سرمایههای انسانی و همچنین بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه بوده است. سرمایهی اجتماعی به عنوان عاملی برای موفقیت در برنامههای رفاه اجتماعی و سلامت عمومی مورد بحث میباشد و به همین دلیل امروزه در بررسی و تدوین شاخصهای اجتماعی و شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: تمرکز بر مقولهی سرمایهی اجتماعی در سالهای اخیر مبتنی بر تأثیر آن در افزایش و تولید سرمایههای انسانی و همچنین بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه بوده است. سرمایهی اجتماعی به عنوان عاملی برای موفقیت در برنامههای رفاه اجتماعی و سلامت عمومی مورد بحث میباشد و به همین دلیل امروزه در بررسی و تدوین شاخصهای اجتماعی و شاخصهای سلامت جسمی و روانی جایگاه خاصی دارد. هدف این مقاله، تعیین رابطهی بین سرمایهی اجتماعی با بهداشت روانی بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری را کلیهی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان در مقاطع مختلف تشکیل میدادند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی سلامت عمومی (General health questionnaire یا GHQ) برای سلامت روانی و پرسشنامهی محقق ساخته برای سنجش سرمایهی اجتماعی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: ضریب همبستگی بین مؤلفههای اعتماد، احساس تعلق و علاقه و معتمد بودن با بهداشت روانی در سطح 05/0 > P رابطه معنیدار و معکوس داشت. یافتهها همچنین بیانگر آن بود که بین میزان سرمایهی اجتماعی دانشجویان و بهداشت روانی آنان رابطهی معکوس وجود دارد.
نتیجهگیری: از جمله موارد قابل توجه، پایین بودن سطح مشارکت، اعتماد، احساس تعلق و علاقه و مورد اعتماد بودن دانشجویان نسبت به اکثریت گروهها و نهادهای اجتماعی است و این نشان دهندهی پایین بودن میزان سرمایهی اجتماعی در بین آنها میباشد
علی عطافر؛ سعیده کتابی؛ زهرا مؤمنی نور آبادی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1112-1121
چکیده
مقدمه: در عصر دانش، محور بهرهگیری از پتانسیلهای بالقوه و توانمند نمودن افراد جهت ایجاد خلاقیت و نوآوری ضروری است. مدیریت بر خود مجموعهای از استراتژیهایی است که یک شخص جهت نفوذ و بهبود رفتارش به کار میگیرد و به عنوان سرمایهای پنهان، نقش به سزایی در ایجاد نوآوری ایفا میکند. هدف از این مقاله، شناسایی نقش استراتژیهای مدیریت ...
بیشتر
مقدمه: در عصر دانش، محور بهرهگیری از پتانسیلهای بالقوه و توانمند نمودن افراد جهت ایجاد خلاقیت و نوآوری ضروری است. مدیریت بر خود مجموعهای از استراتژیهایی است که یک شخص جهت نفوذ و بهبود رفتارش به کار میگیرد و به عنوان سرمایهای پنهان، نقش به سزایی در ایجاد نوآوری ایفا میکند. هدف از این مقاله، شناسایی نقش استراتژیهای مدیریت بر خود برسطح نوآوری دانشجویان رشتهی مدیریت دانشگاه اصفهان بوده است.
روش بررسی: مقالهی حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود و برای سنجش اطلاعات از پرسشنامهی محقق ساخته با روایی صوری و ضریب پایایی 91/0 استفاده شده است. جامعهی آماری، دانشجویان رشتهی مدیریت دانشگاه اصفهان در سال 89- 1388 بودند و حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 196 نفر تخمین زده شد. در این راستا، بر اساس ادبیات پژوهش، مدلی جهت بررسی نقش استراتژیهای مدیریت بر خود بر سطح نوآوری دانشجویان رشتهی مدیریت طراحی و با استفاده از نرمافزار LISREL مورد آزمون قرار گرفت.
یافتهها: استراتژیهای مدیریت بر خود بر سطح نوآوری دانشجویان تاثیر به سزایی داشت که در این بین، نقش استراتژیهای رفتاری پررنگتر بود. همچنین کانون تمرکز درونی دانشجویان به عنوان متغیر پنهان اثر تعیین کننده بر نوآوری آنان داشت، که نمیتوان آن را نادیده پنداشت. علاوه بر آن، مقطع تحصیلی دانشجویان بر نوآوریشان تأثیرگذار است، چرا که دانشجویان مقطع دکتری نسبت به سایر دانشجویان، به دلیل کسب مهارت و تجربه در طی دوران دانشجویی، نوآورتر بودند. در مدل مورد بررسی، مقدار شاخصهای برازش نشان دهندهی مناسب بودن مدل بود.
نتیجهگیری: التزام عملی دانشجویان نسبت به سیستم مدیریت بر خود باعث تسهیل خلاقیت و نوآوری آنان میگردد، چرا که درک بالا از این کارراهه، نگرشی متفاوت را از طریق روشهای حرفهای و خود هدایتی به سمت ارزشهای فرد منعکس میکند.
لیلا شهرزادی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390
چکیده
خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.
بیشتر
خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.