بررسی عوامل ساختار سازمانی مدیریت دانش در کتابخانه‌‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی

عسگر اکبری

دوره 18، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1400، ، صفحه 286-290

https://doi.org/10.22122/him.v18i1.4447

چکیده
  مقدمه: در عصر حاضر، مدیریت دانش به یکی از راهبردهای اصلی بقای کتابخانه‌‌ها تبدیل شده است که با مشکلاتی مواجه می‌باشد. از این‌‌رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش در کتابخانه‌‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به روش پیمایشی- تحلیلی و جامعه آماری آن شامل 184 نفر از مدیران ...  بیشتر

بررسی وضعیت و عوامل مؤثر بر استنادشدگی برون‌دادهای پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک کشور با استفاده از پروانه‌های ثبت اختراع طی سال‌های 2015-2000

علی منصوری؛ مرجان فروزنده شهرکی؛ محمد امین عرفان‌منش

دوره 15، شماره 3 ، شهریور 1397، ، صفحه 126-131

https://doi.org/10.22122/him.v15i3.3503

چکیده
  مقدمه: یکی از شاخص‌های تعیین کیفیت برون‌دادهای پژوهشی دانشگاه‌ها، قابلیت استفاده از آن‌ها در فرایند تبدیل علم به فن‌آوری از طریق مطالعه میزان استنادشدگی از سوی پروانه‌های ثبت اختراع می‌باشد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استنادشدگی برون‌دادهای پژوهشی هشت دانشگاه تیپ یک علوم پزشکی کشور از سوی پروانه‌های ثبت اختراع ...  بیشتر

کارامدی رسانه‌های اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس هرم نیازهای اطلاعاتی Norwood

فاطمه زرمهر؛ حسن اشرفی ریزی؛ احمد شعبانی

دوره 15، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 40-45

https://doi.org/10.22122/him.v15i1.3354

چکیده
  مقدمه: امروزه رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در رفع نیازهای اطلاعاتی افراد به ویژه دانشجویان ایفا می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کارامدی رسانه‌های اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس هرم نیازهای اطلاعاتی Norwood انجام شد.روش بررسی: روش این مطالعه، پیمایشی و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه ...  بیشتر

حضور محققان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی علمی: مطالعه موردی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

نرگس قربانی؛ مرجان مومنی؛ راهب قربانی؛ فهیمه باب‌الحوائجی

دوره 14، شماره 6 ، اسفند 1396، ، صفحه 260-266

https://doi.org/10.22122/him.v14i6.3466

چکیده
  مقدمه: شبکه‌های اجتماعی علمی با افزایش تعامل میان محققان، از طرفی باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات و از سوی دیگر، منجر به پویایی و شناسایی آن‌ها و تولیدات علمی‌شان می‌شود. با توجه به اهمیت حضور محققان در چنین شبکه‌هایی، هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین میزان حضور و استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از این نوع شبکه‌ها ...  بیشتر

وضعیت شاخص‌های علم‌سنجی مقالات استناد کننده به تولیدات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک ایران در پایگاه Web of Science طی سال‌های 2014-2010: یک مطالعه علم‌سنجی

محمدرضا علی‌بیک؛ محمد خراباتی نشین

دوره 14، شماره 4 ، آبان 1396، ، صفحه 174-180

چکیده
  مقدمه: استناد، از جمله اصول اساسی تألیفات پژوهشی به شمار می‌رود. از این‌رو، محققان و سازمان‌های متبوع آن‌ها همواره می‌کوشند تا به وسیله تمهیداتی، میزان جذب استناد آثار خود و از رهاورد آن نرخ استنادی خود را افزایش دهند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت شاخص‌های علم‌سنجی مقالات محققان دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک کشور انجام شد.روش ...  بیشتر

ارزیابی کیفیت وب‌سایت‌های پژوهشکده‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران

رضوان انصاری؛ رضا خواجویی

دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 320-325

چکیده
  مقدمه: وب‌سایت‌های پژوهشکده‌های دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وب‌سایت‌های پژوهشکده‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وب‌سایت‌های پژوهشکده‌های دارای وب‌سایت اختصاصی، با ...  بیشتر

مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در شبکه علمی ResearchGate

لیلا خلیلی

دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 273-279

چکیده
  مقدمه: شبکه RG (ResearchGate) فرصتی را برای مشارکت علمی پژوهشگران در جریان تولید اطلاعات فراهم می‌کند. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در شبکه RG انجام شد.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت کمی و از نوع کاربردی بود که در آن از روش‌های علم‌سنجی (دگرسنجی) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش را دانشگاه‌های علوم پزشکی حاضر در ...  بیشتر

ارزیابی وب‌سایت‌های بیمارستانی دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات ‏لازم برای جذب گردشگران سلامت

محمد هیوا عبدخدا؛ سید جواد قاضی میرسعید؛ محمد رضا علی‌بیک؛ رقیه ارشاد سرابی

دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 102-107

چکیده
  مقدمه: وب‌سایت‌های بیمارستانی می‌توانند ابزار مناسب و کارامدی برای جذب گردشگران سلامت باشند. تحقق این امر مهم، مستلزم پیروی از معیارهای ساختاری و محتوایی در طراحی آن‌هاست. این پژوهش با هدف ارزیابی وب‌سایت‌های بیمارستانی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. روش بررسی: پژوهش ...  بیشتر

بررسی سهم نسبی مدیریت کوانتومی بر مؤلفه‌های اشتیاق شغلی کارکنان ادارات تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

حمیدرضا میرصفیان

دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 42-47

چکیده
  مقدمه: مدیریت کوانتومی، یکی از شیوه‌های نوین مدیریتی در سازمان‌ها می‌باشد که مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران علم مدیریت قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین سهم نسبی مدیریت کوانتومی بر اشتیاق شغلی کارکنان ادارات تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی- همبستگی ...  بیشتر

محتوای اطلاعاتی وب سایت گروه‌های مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت و مدارک پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

صدیقه عابدی؛ رضا خواجویی؛ لیلا احمدیان؛ سارا کاوه

دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 392-399

چکیده
  مقدمه: با توجه به رسالت وب سایت‌های دانشگاهی در ارائه خدمات به کاربران، طراحی کارآمد محتوای اطلاعاتی آن‌ها باعث استفاده مؤثر آن‌ها می‌شود. از جمله‌ی آن‌ها وب سایت‌های گروه‌های آموزشی هستند که می‌توانند حاوی اطلاعاتی ارزنده برای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران باشند. هدف از این مطالعه شناسایی محتوای اطلاعاتی وب سایت‌های گروه ...  بیشتر

میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس شاخص‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی یونسکو

حسن اشرفی ریزی؛ دلارام حسن زاده؛ زهرا کاظم پور

دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 424-434

چکیده
  مقدمه: سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به عنوان یک مفهوم جدید مطرح شده از طرف یونسکو، کاربران را قادر می‌سازد تا در هنگام استفاده از اطلاعات و رسانه‌ها قضاوت و تفسیر درست داشته باشند و در خلق و تولید اطلاعات حق مؤلف را نیز رعایت کنند.  هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس ...  بیشتر

ارتباط بین سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان

سعید صفاریان همدانی؛ فرشیده ضامنی؛ زهرا مقدم؛ ناصر بهنام پور؛ نویساسادات سید قاسمی؛ فرهاد تربتی نژاد

دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 443-453

چکیده
  مقدمه: مأموریت اصلی مؤسسات آموزش عالی، تربیت یادگیرندگان مادام‌العمر است. سواد اطلاعاتی کلید اصلی یادگیری مادام‌العمر می‌باشد. گسترش و استفاده از مهارت‌های هوش هیجانی توانایی‌های مهمی را ارائه می‌دهند که بر بسیاری از موضوعات تاثیر می‌گذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف مشخص نمودن رابطه بین سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی در دانشجویان ...  بیشتر

ارزیابی فرایند اولویت‌گذاری بر اساس چارچوب پاسخگویی برای منطقی بودن در دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نادیا ارومیه ای؛ سعید میرزایی؛ سجاد خسروی؛ محمود نکویی‌مقدم

دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 474-484

چکیده
  مقدمه: با توجه به محدودیت منابع و نیازهای نامحدود به خصوص در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی و نقش مهم بهداشت و درمان در سلامت افراد جامعه مسأله تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود در حوزه خطیر بهداشت و درمان حائز اهمیت می‌باشد. از همین رو این مطالعه با هدف ارزیابی اولویت‌گذاری بر اساس چارچوب پاسخگویی برای منطقی بودن در دانشگاه علوم ...  بیشتر

سرمایه اجتماعی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

جهانگیر کریمیان؛ تقی آقاحسینی؛ سید مرتضی موسوی‌نافچی

دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 497-505

چکیده
  مقدمه: بدون تردید میزان سرمایه‏ی اجتماعی جامعه برآیندی از سرمایه‌های اجتماعی گروه‌های کوچک می‏باشد، که در بین اقشار مختلف جامعه متفاوت است و انتظار می‏رود گروه‏های حرفه‏ای و شغلی مختلف با توجه به میزان دانش، نگرش و سرمایه‌گذاری به عمل آمده توسط جامعه بر روی آنان از سطوح مختلفی از این متغیر اجتماعی بهره برده باشند. هدف از ...  بیشتر

رتبه‌بندی مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده ازشاخص‌های علم‌سنجی در پایگاه استنادی Scopus

محمدعلی سهم‌الدینی؛ زلیخا محمودی؛ شیرین دهقان

دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 316-325

چکیده
  مقدمه: ارزیابی برون‌داد علمی مراکز تحقیقاتی ضمن تعیین مراکز فعال، می‌تواند در توزیع عادلانه بودجه و نیروی انسانی مؤثر باشد. هدف این پژوهش ارزیابی برون‌داد علمی مراکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طریق شاخص‌های ارزیابی برونداد در پایگاه  استنادی اسکوپوس است. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و به روش توصیفی مقطعی انجام گرفت. ...  بیشتر

تعیین میزان آشنایی و استفاده‌ی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان از نمایه‌های پایانی کتاب بر اساس نظریه‌ی اشاعه و نشر نوآوری

علی نوروزی؛ مظفر چشمه‌سهرابی؛ عباس حری

دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 334-343

چکیده
  مقدمه: نمایه‌سازی از شیوه‌های نوین سازماندهی اطلاعات می‌باشد که با گسترش روزافزون مجراهای تولید اطلاعات و نیز لزوم افزایش سرعت و دقت دسترسی به اطلاعات تولید شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان آشنایی و استفاده از نمایه‌های پایانی کتاب در میان اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان بر اساس نظریه‌ی ...  بیشتر

رابطه‌ی سبک‌های رهبری مدیران گروه‌های آموزشی با سطح روحیه‌ی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

سعید رجایی پور؛ سیما عجمی؛ سوسن بهرامی؛ پریسا ملک احمدی

دوره 10، 7 (ویژه‌نامه‌ی چالش‌های سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 972-978

https://doi.org/10.22122/him.v10i7.665

چکیده
  مقدمه: رهبری فرآیندی است که طی آن مدیریت سازمان می‌کوشد تا با ایجاد انگیزه و ارتباط مؤثر، کارکنان را از روی علاقه و میل به انجام وظایف سازمانی ترغیب کنند و رسیدن به اهداف سازمانی را تسهیل نمایند. آموزش عالی نقش مهمی در به‌سازی و توسعه‌ی زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد. مقاله‌ی حاضر درصدد تعیین رابطه‌ی سبک‌های رهبری مدیران گروه‌های ...  بیشتر

رابطه‌ی تعهد سازمانی و بهره‌وری در کارکنان بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

مرضیه جوادی؛ مهرنوش جعفری

دوره 10، 7 (ویژه‌نامه‌ی چالش‌های سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1044-1050

چکیده
  مقدمه: استفاده‌ی بهینه از منابع یکی از اهداف اساسی هر سازمان است، بیمارستان‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای نظام سلامت، به دلیل مواجهه با افزایش هزینه‌ها و کمبود منابع، به دنبال استفاده‌ی بهینه از منابع می‌باشند. ارتقای بهره‌وری می‌تواند در رسیدن به این هدف بیمارستان‌ها را یاری نماید. از طرفی تعهد سازمانی یکی از مهم‌ترین ...  بیشتر

رضایت شغلی بهورزان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صدیقه انصاری پور؛ اکبر حسن زاده؛ محسن روحانی؛ طاهره مقدس

دوره 10، 7 (ویژه‌نامه‌ی چالش‌های سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1095-1105

چکیده
  مقدمه: به‌طور کلی موفقیت هر سازمان تا حدود زیادی وابسته به تلاش و کوشش کارکنان آن سازمان می‌باشد و این تلاش و کوشش زمانی به حد کمال خواهد رسید که کارکنان از شغل خود خشنود و راضی باشند. این تحقیق با هدف تعیین میزان رضایت شغلی بهورزان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اواخر سال 1390 انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی– ...  بیشتر

مدارک نمایه شده‌ی محققین دانشگاه علوم پزشکی شیراز با آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد در Web of Science و Scopus

شیرین دهقان؛ زلیخا محمودی؛ محمد قاسم‌پور

دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 810-818

چکیده
   مقدمه: استفاده از آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد مشکلاتی در محاسبه‌ی تولیدات علمی، شاخص‌های علم‌سنجی و حتی رتبه‌بندی دانشگاه ایجاد می‌نماید. شناسایی مدارک غیراستاندارد می‌تواند دانشگاه را در امر یکپارچه‌سازی مدارک تولید شده کمک نماید. هدف از انجام این مطالعه تعیین مدارک نمایه شده‌ی محققین دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ...  بیشتر

کاربرد آمیخته‌های بازاریابی در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی زابل

فاطمه فرخاری

دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 819-829

چکیده
  مقدمه: با توجه به اهمیت فعالیت‌های بازاریابی در شناخت و برآوردن نیاز کاربران و نیاز کتابخانه‌ها به این نوع فعالیت‌ها، این پژوهش با هدف تعیین میزان استفاده‌ی کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهر زابل از اصول بازاریابی انجام شد تا با شناخت و ارزیابی وضعیت موجود، بتوان برنامه‌ریزی‌های بهتری برای آینده ارایه نمود. روش بررسی: این ...  بیشتر

عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی

لیلا نعمتی انارکی؛ فاطمه نوشین فرد؛ فهیمه باب الحوائجی؛ زهرا اباذری

دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، ، صفحه 714-725

چکیده
  مقدمه: اشتراک دانش به‌عنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزاره‌ی جدید است. این مقاله با هدف عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعه‌ی آماری شامل3430 نفر هیأت علمی شاغل در مراکز پژوهشی و 12428 نفر هیأت علمی شاغل در دانشگاه‌های ...  بیشتر

رابطه‌ی میزان کاربست مؤلفه‌های‌ مدیریت دانش و عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

سعید رجایی پور؛ سوسن بهرامی؛ اعظم کمالی دولت‌آبادی؛ احمد شعبانی

دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 619-626

چکیده
  مقدمه: دانشگاه‌ها اصلی‌ترین مؤسساتی هستند که سرمـایه‌ی دانش را در نیروی کار‌ ایجـاد می‌کنند و می‌توانند اقتصاد دانش محور را حمایت کنند. این مقاله درصدد تعیین رابطه‌ی بین کاربست مؤلفه‌های مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 بود. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه‌ی ...  بیشتر

میزان کاربرد مؤلفه‌های مدیریت پست مدرن در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

ناهید سلیمانی؛ احمد شعبانی؛ سعید رجایی پور

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 58-66

چکیده
  مقدمه: با پیدایش مؤلفه‌های جدید مدیریت پست‌ مدرن شامل ترغیب، خودکنترلی، رهبری خدمتگزار، سازماندهی فعال، نوآوری، و هم‌آفرینی، مدل‌های سنتی مدیریت زیر سؤال برده شده است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان کاربرد مؤلفه‌های مدیریت پست مدرن در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- ...  بیشتر

دیدگاه کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به ویژگی‌های محیط رابط نرم‌افزار پارس آذرخش و بهره‌گیری از آن‌ها

سیما شفیعی,؛ رسول نوری؛ علیرضا رحیمی؛ پریسا شفیعی؛ رقیه قضاوی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-11

چکیده
  مقدمه: نرم‌افزار کتابخانه، برنامه‌ای رایانه‌ای برای ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی است. محیط رابط در نرم‌افزار کتابخانه‌ای بخشی از نرم‌افزار است که تعامل کاربر با نرم‌افزار را برقرار می‌سازد و انتقال اطلاعات کاربر به نظام و بالعکس توسط آن صورت می‌گیرد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی ...  بیشتر